آیا بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید سبب نگرانی می‌شود؟

عمل جراحی تنها روش درمان کیست­های درموئید است و افراد مبتلا به چنین کیست­هایی باید نسبت به تخلیه و خارج‌کردن آنها از تخمدان خود اقدام کنند. بسیاری از خانم­ها در مورد بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید نگران هستند. بهترین زمان برای باردارشدن مجدد بعد از جراحی کیست تخمدان درموئید سه الی شش ماه پس از انجام عمل جراحی است. این مدت‌زمان بسته به سطح بهبودی بیمار متغیر است. در این مدت بیمار باید سبک زندگی و رژیم غذایی معقول و معتدلی داشته باشد و باتوجه‌به توصیه­های بهترین دکتر کیست تخمدان می­تواند در جهت بهبود و سلامتی خود اقدام کند.

آیا کیست درموئید مانع بارداری میشود؟

کیست‌های درموئید به‌کندی رشد می­کنند و از نوع غده­های سرطانی نیستند. این کیست­ها در غالب افراد از هنگام تولد در بدنشان وجود داشته و چون با علائم خاصی همراه نیستند، ممکن است تا آخر عمر بدون هیچ‌گونه علامتی باقی بمانند. درمان چنین کیست­هایی تنها از طریق عمل جراحی امکان­پذیر است و در صورت بزرگ‌شدن کیست­ها تا قطر بیش از شش سانتیمتر باید در جهت خارج‌کردن آنها از تخمدان اقدام شود.

در پاسخ به این سؤال که آیا کیست درموئید مانع بارداری میشود، باید گفت کیست­های درموئید معمولاً بر باردارشدن زنان اثر منفی ندارند، مگر در شرایطی که کیست­ها بافت تخمدان را به‌کلی از بین برده باشند. هرچند که احتمال ایجاد کیست­های درموئید در دوران حاملگی بسیار کم است، اما در صورت بروز، ممکن است باعث پیچش تخمدان­ها شود.  درواقع بزرگ‌شدن بیش از حد کیست­ها می­توانند منجر به تغییر شکل تخمدان­ها شوند که در صورت عدم درمان به‌موقع حتی ممکن است خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

گاهی نیز ممکن است ترکیدن کیست درموئید و انتشار محتویات آن در داخل شکم فرد منجر به ایجاد عفونت گردد. اما احتمال سرطانی شدن چنین کیست­هایی بسیار کم بوده و در کمتر از دو درصد موارد چنین احتمالی وجود دارد. عواملی ممکن است احتمال سرطانی شدن کیست­های تخمدان درموئید را بیشتر کند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از: سن بالای ۴۵ سال، رشد سریع تومور، افزایش سایز تومور به بیش از ده سانتیمتر. در این شرایط پزشک متخصص ناچار به عمل جراحی شده و کیست را از بدن خارج می­کند.

بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید
کیست درموئید

پزشک متخصص برای درمان کیست تخمدان ممکن است از یک روش کمتر تهاجمی به نام سیستکتومی تخمدان استفاده کند. در روش سیستکتومی، جراح سعی می­کند بدون اعمال آسیبی به تخمدان، کیست را از آن جدا کرده و از بدن خارج کند. در این روش کیست تخمدان یا به روش لاپاراسکوپی و یا به روش جراحی باز از بدن خارج می­گردد.

اگر کیست درموئید خیلی رشد نکرده و سایز آن بزرگ نباشد، پزشک متخصص با عمل لاپاراسکوپی آن را برمی­دارد. در این روش یک برش کوچک در ناحیه نزدیک ناف ایجاد شده و ابزاری خاص وارد شکم می­شود تا با استفاده از آن کیست تخمدان خارج گردد. لاپاروتومی روش دیگری است که برای برداشتن کیست­های درشت با ایجاد برشی بزرگ بر روی شکم از آن استفاده می­شود.

گاهی کیست­ها به حدی بزرگ شده و رشد کرده­اند که بافت تخمدان به‌کلی از بین رفته و در چنین شرایطی پزشک معالج ناچار به تخلیه کامل تخمدان خواهد بود.

پزشک متخصص به‌راحتی می­تواند با معاینه فیزیکی کیست­های درموئید که در زیر پوست قرار دارند را تشخیص داده و مورد بررسی قرار دهد. اگر کیست­های درموئید در نقاط خاصی که از حساسیت بالایی برخوردارند، قرار گرفته باشند پزشک معمولاً از CT scan و ام‌آرآی برای بررسی کیست استفاده خواهد کرد. البته کیست درموئید تخمدان با سونوگرافی لگن قابل‌تشخیص و بررسی بوده که با استفاده از دستگاهی به نام ترانسدیوسر انجام می­شود.

در این روش که بسیار دقیق است، بیمار بر روی تخت دراز کشیده و پزشک با استفاده از یک مبدل شروع به فرستادن و گرفتن امواج صوتی در رحم می­کند تا بدین‌طریق عکس رحم و تخمدان­ها بر روی یک صفحه‌نمایش ظاهر شود. با بررسی و تحلیل تصاویر حاصل، پزشک متخصص محل دقیق کیست و نوع کیست را مشخص می­کند.

سونوگرافی لگن بهترین روش تشخیصی برای کیست درموئید تخمدان است. زیرا این روش غیرتهاجمی بوده و دردی به همراه ندارد. از نظر هزینه هم نسبت به سایر روش­های عکس­برداری مقرون‌به‌صرفه بوده و به دلیل عدم استفاده از اشعه، بسیار ایمن است. از طرفی با ارائه یک تصویر واضح و مشخص از اندام موردنظر نسبت به سایر روش­ها برتری دارد.

آیا بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید امکان­پذیر است؟

کیست تخمدان جزو کیست­های خطرناک و سرطانی نیست و به‌راحتی قابل‌درمان است. پزشک متخصص معمولاً با استفاده از عمل جراحی اقدام به برداشتن این کیست­ها می­کند. زیرا کیست­های درموئید نمی­توانند با درمان­های دارویی یا به‌خودی‌خود از بین بروند. عمل جراحی چنین کیست­هایی معمولاً در صورت ایجاد دردهای شدید در ناحیه لگن و یا عادت ماهیانه دردناک از سوی پزشک متخصص توصیه می­شود.

از سوی دیگر ممکن است رشد برخی از کیست­های درموئید زیاد باشد و منجر به صدمه‌زدن به عصب و نخاع گردد. پاره شدن کیست درموئید به دلیل رشد بیش از حد، پیچش تخمدان، ایجاد عفونت، اعمال صدمه به استخوان­های پیرامون کیست از جمله دیگر عوارض کیست­های درموئید هستند که عمل جراحی را برای درمان آنها ضروری می­سازد.

عمل جراحی تخمدان درموئید درواقع همان لاپاروسکوپی است که روشی کم تهاجمی محسوب می­شود. در این عمل، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و در ناحیه زیر شکم برشی کوچک ایجاد می­شود. سپس یک میکروسکوپ از این برش کوچک عبور داده می­شود تا اندام­ها مورد بررسی قرار گیرد.

مکانیزم عمل به این‌گونه است که کیست­ها با استفاده از لیزر برداشته می­شوند. پس از این عمل، هورمون­های بدن متعادل شده و عملکرد تخمدان­ها بهبود می­یابد؛ بنابراین می­توان گفت که احتمال بارداری بعد از عمل افزایش می­یابد.

لاپاروسکوپی یک عمل جراحی کم­ریسک است که در اکثر جراحی­های شکمی و لگنی مورداستفاده قرار می­گیرد. باتوجه‌به اینکه وضعیت جسمی هر فردی با دیگری فرق می­کند، نمی­توان به طور قطعی گفت که آیا لاپاروسکوپی بر عدم بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید تأثیر دارد یا خیر. بااین‌حال نتیجه حاصل از تحقیقات نشان داده که عوارض ناشی از لاپاروسکوپی تأثیر منفی بر بارداری نداشته و این عمل در بیشتر موارد احتمال بارداری را بیشتر می­کند.

از مزایای عمل لاپاروسکوپی این است که دوره نقاهت کوتاهی داشته و معمولاً فرد بعد از چند ساعت مرخص می­شود. البته بهتر است چند روزی انجام کارهای سنگین را کنار را بگذارد.

ازآنجایی‌که این جراحی با برش­های کوچکی انجام می­شود، با درد و ناراحتی‌های پس از عمل همراه نبوده و ترمیم زخم­ها به‌سرعت انجام خواهد شد. فقط باید این نکته را در نظر داشت که بدن برای ریکاوری و آمادگی کامل برای بارداری بعد از عمل کیست  نیاز به چند هفته استراحت دارد.

 

توصیه­هایی برای بارداری بعد از جراحی کیست تخمدان درموئید

دهانه رحم بعد از عمل کیست دچار کشیدگی و آسیب شده و حتی احتمال خونریزی وجود دارد. برقراری رابطه جنسی درحالی‌که اندام تناسلی هنوز به طور کامل بهبود نیافته، ممکن است خونریزی واژینال یا عفونت دهانه رحم را در پی داشته باشد.

به همین دلیل است که به زنان پس از عمل جراحی تخمدان درموئید اغلب توصیه می­شود که بلافاصله پس از عمل از وسایلی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده نکنند. نوع عمل جراحی و مدت‌زمان لازم برای بهبودی پس از عمل از جمله عوامل تعیین­کننده زمان پرهیز از رابطه جنسی هستند.

معمولاً دوره پرهیز از رابطه جنسی در عمل لاپاراتومی، باید بیش از چهار الی شش هفته باشد. بیمار بعد از عمل جراحی تنها در صورتی می­تواند رابطه جنسی برقرار کند که در محل جراحی احساس درد نداشته و به‌سلامتی کاملاً پایدار دست‌یافته باشد.

مراقبت از محل زخم­ها به‌منظور جلوگیری از عفونی‌شدن آنها در بهبودی هرچه سریع­تر بیمار مؤثر است.

استراحت کافی، عدم انجام فعالیت­های سنگین و داشتن تغذیه خوب از جمله اقدامات لازم است که باید قبل از بارداری رعایت شود.

مراجعه به پزشک برای انجام معاینه در صورت بروز هرگونه درد شدید بعد از عمل و ادامه‌یافتن آن ضروری است.

اقدام به بارداری بعد از عمل کیست باید حداقل پس از چند هفته صورت گیرد تا بدن آمادگی لازم برای بارداری را به دست آورد.

رعایت یک تغذیه سبک که شامل سوپ و آب‌میوه باشد، می­تواند در بهبود سریع بیمار مؤثر باشد و به بارداری بعد از عمل کمک کند.

در صورت بروز علائمی همچون خونریزی، درد زیاد در ناحیه شکم، ورم کردن شکم، تب، ترشحات بدبو از ناحیه واژن، مراجعه هرچه سریع­تر به پزشک معالج ضروری بوده و می­تواند از عوارض احتمالی ناشی از عفونت بعد از عمل جلوگیری کند.

جراحی کیست تخمدان، تخمدان­ها را کم‌وبیش تحت‌تأثیر قرار داده و منجر به عدم تعادل هورمونی در بدن می­شود. به همین دلیل دوره قاعدگی بسیاری از خانم­ها پس از عمل کیست تخمدان دچار بی­نظمی و اختلال می­شود. در صورتی عدم قاعدگی پس از گذشت دو ماه از عمل کیست درموئید، مراجعه به پزشک معالج برای بررسی مجدد لازم است تا پزشک از طریق سونوگرافی بتواند علت را تشخیص داده و سپس درمان به‌موقع را شروع کند.

اما اگر بعد از گذشت سه ماه از عمل جراحی، هنوز دوره قاعدگی دچار اختلال و مشکل باشد، ممکن است به دلیل باردار بودن، یائسگی زودرس، استرس روانی، اضطراب عمل یا اختلالات غدد درون­ریز باشد.

ازآنجاکه کیست­های درموئید معمولاً با علائم خاصی همراه نیستند، خانم­ها باید اقداماتی را برای حفظ سلامت خود انجام دهند تا از عود بیماری جلوگیری شود. معاینه دوره­ای از جمله اقدامات لازم و ضروری برای کنترل وضعیت سلامتی است.

توجه به منظم بودن دوره قاعدگی از دیگر اقدامات ضروری برای تشخیص زودهنگام علائم غیرطبیعی است. پیروی از یک سبک زندگی علمی با تنظیم زمان خواب، فعالیت، کار و ورزش، داشتن یک رژیم غذایی معقول می­تواند شما را از گزند بسیاری از بیماری­ها در امان دارد.

اگر می­خواهید پس از درمان کیست تخمدان درموئید از مشاوره­های کاربردی برای بازیابی و سلامت فیزیولوژیکی خود بهره ببرید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر علائم غیرعادی دارید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید و مورد معاینه قرار گیرید.

 

آیا بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید مشکلی دارد؟

کیست­های درموئید تخمدان از شایع­ترین تومورهای خوش­خیم هستند که ممکن است در دوران بارداری نیز در بدن شخص وجود داشته باشند. حدود یک‌سوم تمام تومورهای خوش­خیم تشخیص‌داده‌شده در دوران بارداری، کیست­های درموئید تخمدان هستند که در ده الی پانزده درصد موارد هر دو تخمدان را درگیر می­کنند.

این کیست­ها درواقع قبل از تولد و در دوران جنینی تشکیل می­شوند. دانشمندان در مورد اینکه چه چیزی باعث رشد غیرطبیعی پوست و ایجاد چنین کیست­هایی می­شود، مطمئن نیستند. به‌طورکلی می­توان گفت که از تبدیل برخی سلول­ها به بافت­های بالغ مانند پوست، مو، دندان و عصب و تجمع چنین بافت­هایی، یک توده خوش­خیم به نام کیست مویی یا درموئید در داخل تخمدان ایجاد می­شود که بیشترین رشد آن در طول سال­های باروری خواهد بود.

کیست­های درموئید که از سلول­های مولد تخمک ایجاد می­شوند حاوی تکه­هایی از ناخن، مو، دندان، چربی، استخوان یا عصب هستند. هرچند که شکل ظاهری چنین کیست­هایی خوشایند نیست؛ ولی معمولاً سرطانی نبوده و جای هیچ‌گونه نگرانی در مورد بدخیمی آنها وجود ندارد.

کیست­های درموئید که یکی از متداول­ترین تومورها در خانم­های باردار هستند، ممکن است با خطراتی همچون پیچش تخمدان، عفونی‌شدن و یا پارگی همراه باشند. به همین دلیل پزشکان توصیه می­کنند که چنین کیست­هایی قبل از اقدام به بارداری به کمک عمل جراحی از بدن خارج شوند.

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات کیست­های دروموئید به طور معمول باعث جلوگیری از بارداری نخواهند شد، مگر در شرایطی که بیش از حد رشد کنند. ازآنجاکه کیست تخمدان درموئید اغلب با علائم خاصی همراه نیست و فرد ممکن است از ابتلا به این کیست آگاه نباشد، امکان بارداری همراه با کیست تخمدان درموئید وجود دارد.

در چنین شرایطی ممکن است کیست درموئید به‌صورت اتفاقی در طی سونوگرافی حاملگی، تشخیص داده شود. خوشبختانه در اکثر موارد حاملگی با وجود کیست درموئید تخمدان مشکلی را ایجاد نمی­کند و عوارض ناشی از آن بسیار کم است.

فقط در موارد نادری ممکن است پیچش تخمدان ایجاد شود. به همین دلیل انجام سونوگرافی دوره­ای برای کنترل کیست توسط پزشک متخصص در دوران بارداری پیشنهاد می­شود. انجام عمل جراحی کیست تخمدان درموئید در شرایط بارداری تنها در صورتی توصیه می­گردد که اندازه کیست بیشتر از شش سانتیمتر باشد. در غیر این صورت انجام هیچ کاری لازم نیست و وجود کیست هم برای جنین مشکل­آفرین نخواهد بود.

کیست درموئید غده­ای پر از بافت­هایی نظیر دندان، مو، ناخن و عصب است که در زیر سطح پوست رشد می­کند. این کیست­ها که بیشتر در ناحیه سروگردن به چشم می­خورند، گاهی ممکن است تخمدان­ها را نیز درگیر کنند. کیست­های درموئید در سطح تخمدان­ها یا درون آنها رشد می­کنند و در اغلب افراد علامتی ندارند. اما در برخی از افراد ممکن است بااحساس درد و فشار در ناحیه لگن و دردهای قاعدگی همراه باشند.

عمل جراحی تنها روش درمان کیست­های درموئید است و افراد مبتلا به چنین کیست­هایی باید نسبت به تخلیه و خارج‌کردن آنها از تخمدان خود اقدام کنند. بسیاری از خانم­ها در مورد بارداری بعد از عمل کیست تخمدان نگران هستند. بهترین زمان برای باردارشدن مجدد بعد از جراحی کیست تخمدان درموئید سه الی شش ماه پس از انجام عمل جراحی است.

سخن آخر

همه روش­هایی که برای درمان کیست تخمدان مورداستفاده قرار می­گیرند درواقع برای این است که احتمال باروری افزایش یابد. احتمال اینکه بارداری بعد از عمل کیست تخمدان درموئید با مشکل مواجه شود یا عوارض این عمل مانع باروری شود، بسیار کم است. مگر اینکه وضعیت به حدی وخیم باشد که پزشک معالج ناچار به خارج‌کردن تخمدان شود.

چنین مشکلی فقط در صورت بزرگ‌شدن بیش از حد کیست­ها و پیچش تخمدان­ها اتفاق می­افتد. آنچه اهمیت دارد این است که برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در اثر بزرگ‌شدن چنین کیست­هایی به وجود آید، بهتر است قبل از اقدام به بارداری در جهت عمل جراحی و خارج‌کردن کیست­های درموئید از بدن اقدام شود. پس از عمل نیز باید مدت‌زمان کافی برای بهبود زخم­های حاصل از جراحی و افزایش توان جسمی سپری شود.

در این مدت داشتن تغذیه مناسب و استراحت کافی می­تواند در بهبود هرچه سریع­تر بیمار مؤثر باشد. در صورت بروز مشکلاتی مانند درد و خونریزی، داشتن ترشحات بدبو و تب در دوره نقاهت، مراجعه به پزشک متخصص و دریافت مشاوره از او ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید