عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چند ساعت طول می‌کشد

کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین علت‌های وجود توده‌های شکم و لگن در زنان است و در اکثر موارد، در زنانی که در سنین باروری قرار دارند، دیده می‌شود. در ادامه، به این می‌پردازیم که ‌عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چند ساعت طول می کشد و چه اقداماتی باید قبل و بعد از عمل انجام داد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری دستگاه‌های پزشکی، روش‌های عمل سیستکتومی کمتر تهاجمی شده است. روش لاپاراسکوپی، یکی از تکنیک‌های جراحی تقریباً نوظهور برای برداشتن کیست‌های تخمدان است که نه تنها زمان صرف شده برای این نوع  جراحی کمتر است بلکه دوره نقاهت آن نسبت به لاپاراکتومی بسیار کوتاه‌تر و کم عارضه تر است.

فهرست

  • عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه تفاوتی با لاپاراتومی دارد؟
  • محدودیت جراحی لاپارسکوپی برای برداشتن کیست‌های تخمدان
  • عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان از تشخیص تا اتاق عمل
  • عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان و حقایقی که باید بدانید
  • بعد از جراحی لاپاراسکوپی چه اقداماتی باید انجام داد؟
  • عوارض و خطرات عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان
  • سخن آخر

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه تفاوتی با لاپاراتومی دارد؟

جراحی سیستکتومی تخمدان به روش لاپاراسکوپی توسط بهترین دکتر کیست تخمدان، یک روش کمتر تهاجمی است که با ایجاد سه برش بسیار کوچک در قسمت تحتانی شکم انجام می‌شود. اخیراً استفاده از روش سیستکتومی لاپاراسکوپی برای مدیریت جراحی کیست‌های خوش‌خیم تخمدان رایج شده است.

اگر چه زمانی که کیست‌ها بزرگ هستند، انتخاب این روش برای برداشتن آن‌ها، کار چالش برانگیزی است. بر اساس یک مطالعه که به مقایسه لاپاراسکوپی و لاپاراتومی در بیماران با توده‌های تخمدانی خوش‌خیم کمتر از ۱۰ سانتی‌متر پرداخته بود،کاهش قابل‌توجهی در مواردی اعم از: عوارض عمل، درد پس از عمل، نیاز به مسکن، بستری در بیمارستان و دوره نقاهت را گزارش کرده است.

بنابراین شرایط بیمار و کیست‌ها تعیین می‌کند که عمل لاپاراسکوپی کیست درون تخمدان چه‌قدر طول می‌کشد. در درمان با روش لاپاراسکوپی و یا لاپاراتومی باید به این نکته توجه داشت که سلامت تخمدان و لوله‌های فالوپ در زنان جوانی که برنمه بارداری را در پیشرو خواهند داشت، تضمین کرد. البته این امر بسیار سخت و دشوار خواهد بود؛ زیرا معمولاً کیست‌های ایجادشده روی تخمدان، چسبندگی بسیار زیادی به بافت تخمدان دارند. در مجموع اگر بخواهیم نگاهی کلی به این دو روش جراحی متمایز داشته باشیم و در پاسخ به این سؤال که عمل لاپاراسکوپی کیست درون تخمدان چه قدر طول می‌کشد باید گفت که تا مقدار بسیار زیادی به تعداد و مورفولوژی کیست‌ها بستگی دارد. اما مجموعاً می‌توان بازه زمانی ۱ الی ۲ ساعته را برای عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان در نظر گرفت و نسبت به روش لاپاراتومی بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

محدودیت جراحی لاپارسکوپی برای برداشتن کیست‌های تخمدان

با اینکه روش لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی است و نسبت به لاپاراکتومی بسیار ساده‌تر است، بااین‌حال محدودیت‌هایی نیز برای انجام آن وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر قطر کیست‌های موجود روی تخمدان از ۱۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر باشند ممکن است مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و عمل جراحی موفقیت‌آمیز نباشد یا در مواردی پرخطر باشد.

بنابراین اندازه و مورفولوژی کیست‌های تخمدان می‌توانند تعیین‌کننده روش جراحی باشند. دررابطه‌با اینکه عمل لاپاراسکوپی در کیست درون تخمدان چه وقت طول می‌کشد باید افزود که در افراد مختلف با شرایط جسمانی و سلامتی متفاوت، متغیر است. با این حساب اگر پزشک معالج، ترجیح بدهید که از روش لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست‌های تخمدان استفاده کنید، باید از مدتی قبل نسبت به کوچک‌کردن سایز آن اقدام نمایید.

در روش لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست تخمدان، فقط سه سوراخ بسیار کوچک در ناحیه زیر شکمی ایجاد می‌شود و از آن طریق ابزارآلات موردنیاز وارد خواهند شد. به همین دلیل، فضای دسترسی بسیار کوچکی در اختیار پزشک قرار می‌گید و ممکن است نتواند تخمدان را از تمام جوانب بررسی کند.

مورد بعدی و مهم دیگر این است که به دلیل اینکه فضای دسترسی برای جراح متخصص بسیار کم و محدود است، امکان پارگی کیست بسیار زیاد خواهد بود. این مورد در خصوص مواردی که بیمار به کیست و توده‌های سرطانی مبتلا است از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. در چنین حالتی، بسیار مهم است که جراح نسبت به برداشتن مایعات خارج شده از درون کیست‌ها اقدام نماید تا خطر عود مجدد سرطان در بیمار وجود نداشته باشد.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان از تشخیص تا اتاق عمل

بیشتر زنان در طول دوران زندگی خود ممکن است با کیست‌های مختلفی روی تخمدان خود مواجه شوند. برخی از این ضایعات کیستی حاوی مایع و بافت جامد، ممکن است تا زمان پریود بعدی از بین بروند، برخی دیگر ممکن است با اصلاح سبک زندگی و تغذیه بهبود پیدا کنند و در برخی مواقع ممکن است بسیار سرکش باشند و مقاومت کنند. در چنین مواردی که تعداد کیست‌ها به طور پیوسته افزایش و رشد پیدا می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد درد ‌شوند. این کیست‌ها معمولا دارای بافت جامد به‌جای مایع هستند و در مواردی که مشکوک به سرطان هستند، عمل جراحی بهترین گزینه درمانی است.

قبل از عمل جراحی: عمل سیستکتومی (برداشتن کیست تخمدان) به دو روش لاپاراتومی و لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد و نمی‌توان گفت که به طور حتمی، کدام یک بهتر است. شرایط بیمار، نوع، تعداد و اندازه کیست‌ها، میزان گستردگی و عوامل مهم دیگر تعیین می‌کنند که کدام روش برای بیمار گزینه مناسب‌تری خواهد بود. بنابراین انجام آزمایش خون، بررسی سلامت قلب و ریه، انجام انواع اسکن‌های شکم و لگن و عکس‌برداری‌های موردنیاز، سونوگرافی و همچنین بررسی سوابق بیماری و بررسی شرایط وی از این نظر، مواردی است که حتماً باید قبل از انجام عمل لاپاراسکوپی انجام دهید.

تعیین دوز بیهوشی و مشورت پزشک جراح با متخصص بیهوشی برای بررسی اینکه عمل لاپاراسکوپی در کیست درون تخمدان چه وقت طول می‌کشد و آیا سلامتی بیمار در این بازه زمانی تضمین می‌شود نیز مواردی است که تیم پزشکی بررسی خواهند کرد.

عمل لاپاراسکوپی: بعد از بررسی و تشخیص‌های لازم، پزشک ممکن است روش لاپاراسکوپی را برای شما در نظر بگیرد. در حین عمل لاپاراسکوپی سیستکتومی، جراح با ایجاد سه برش بسیار کوچک در ناحیه تحتانی شکم، ابزار و دوربین موردنیاز به جراحی را وارد محفظه شکمی می‌کند. در این شرایط پزشک، کیست‌های موجود روی سطح تخمدان را بادقت بسیار زیادی برمی‌دارد و ممکن است نمونه‌ای از بافت و مایعات اطراف را نیز برای انجام آزمایش‌های تخصصی به آزمایشگاه بفرستد.

بعد از اینکه اطمینان حاصل کرد که تمام بافت و کیست‌های موردنظر را برداشته است و با خروج ابزارآلات جراحی از محفظه شکمی، ناحیه بریده شده را به هم متصل کرده و آن را بانداژ می‌کند.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان و حقایقی که باید بدانید

عمل جراحی لاپاراسکوپی برداشتن کیست تخمدان، جراحی تقریباً ساده و آسانی است که معمولاً دوره نقاهت بسیار کمتری دارد و نسبت به روش‌های دیگر، کم تهاجمی‌تر است. علاوه‌بر اینکه، عمل لاپاراسکوپی در کیست داخل تخمدان چقدر طول می‌کشد چیزی که خیلی زیاد فکر افرادی که قصد انجام این جراحی را دارند مشغول می‌کند این است که قبل از آن باید چه اقداماتی انجام داد. به طور خلاصه می‌توان برخی موارد که از اهمیت زیادی برخوردارند را نام برد.

  • پزشکان توصیه می‌کنند که پس از نیمه‌شب قبل از عمل جراحی، از مصرف مواد غذایی و یا حتی آب اجتناب نمایید؛
  • بهتر است حدوداً ۲ ساعت قبل از زمانی که برای عمل جراحی شما ثبت کرده‌اند، در بیمارستان حضور داشته باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا مراحل موردنیاز را با آرامش سپری کنید و میزان استرس کمتری را برای ورود به موقعیت جدید تجربه کنید.
  • حتماً یک همراه داشته باشید، زیرا ممکن است نیاز باشد نمونه خارج شده از محفظه شکمی را به دست آزمایشگاه پاتولوژی برساند و امور موردنیاز برای انجام عمل جراحی را قبل و بعد از آن انجام دهد.
  • اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است با پزشک جراح خود در میان بگذارید؛ زیرا ممکن است روتین مصرفی دارویی شما از چند روز قبل از مراجعه برای عمل جراحی تغییر کند؛
  • حتماً با پزشک خود در خصوص این عمل جراحی صحبت کنید تا دستورالعمل‌های لازم قبل و بعد از عمل را دریافت کنید تا با استرس و عدم آگاهی از شرایط مواجه نشوید.
  • سعی کنید شب قبل از عمل جراحی کمی زودتر بخوابید، غذاهای سبک‌تر مصرف کنید و از هر روشی که برای کنترل استرس در شما بهتر است، استفاده کنید.

بعد از جراحی لاپاراسکوپی چه اقداماتی باید انجام داد؟

به دلیل اینکه در حین عمل لاپاراسکوپی برای سیستکتومی از گاز برای واضح شدن جزئیات موجود در محفظه شکمی استفاده می‌شود، ممکن است کمی احساس درد در شکم و لگن داشت باشید. این درد ناشی از وجود گاز اضافی در شکم و لگن، می‌تواند در قسمت شانه‌ها و پشت نیز احساس شود.

وجود کبودی، قرمزی و تورم در ناحیه شکمی که برش ایجاد شده است کاملاً طبیعی و به‌هیچ‌عنوان نگران‌کننده نخواهد بود. البته که این عارضه‌ها حدود مشخصی دارند و اگر بیش از اندازه باشند طبیعی نیست. مدت‌زمان بیهوشی و همچنین مدت زمان عمل لاپاراسکوپی کیست درون تخمدان و میزان استفاده از داروی بیهوشی نیز ممکن است عوارضی را شامل حالتان کند.س

مراقبت از ناحیه برش داده شده: ناحیه برش داده شده ممکن است با بخیه‌های قابل‌جذب و یا غیرقابل‌جذب و حتی منگنه به هم متصل شده باشند. درهرصورت اگر نیاز به برداشتن آن‌ها داشته باشید، پزشک شما را مطلع خواهد کرد و بازه زمانی مراجعه برای انجام این کار را به شما خواهد گفت.

درهرصورت نوع اتصال به هر روشی که باشد باید دقت کنید که بانداژ روی آن را تا بازه زمانی گفته شده، برندارید و پس از آن نیز از خارش، مالیدن و هر نوع تحریک دیگری خودداری کنید. باتوجه‌به زمان عمل لاپاراسکوپی کیست درون تخمدان ممکن است خون‌ریزی زیادی حین عمل از ناحیه برش داده شده اتفاق بیفتد، بنابراین وجود کبودی در ناحیه شکمی طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

انجام فعالیت روزانه و بازگشت به روتین زندگی: زمانی که می‌توانید دوش بگیرید را حتماً از پزشک متخصص خود بپرسید. ازسرگیری مجدد فعالیت‌های روزانه، ورزشی و یا کاری، مسئله‌ای است که می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین بهتر است در این مورد با جراح خود مشورت کنید و از پیروی‌کردن توصیه‌های دیگران خودداری کنید. زمانی که می‌توانید مجدداً رابطه جنسی داشته باشید نیز موردی است که به شرایط فیزیکی شما بستگی دارد و باید در مورد آن با پزشک معالج خود صحبت کنید. حتماً شخصی را در خانه داشته باشید تا به شما در انجام فعالیت‌های شخصی کمک کند؛ زیرا تا یک بازه زمانی تعیین شده باید از برداشتن اجسام سنگین و تحرک زیاد خودداری کنید.

نظافت و رعایت نکات بهداشتی: تا بهبودی کامل سعی کنید از توالت فرنگی استفاده کنید تا از ایجاد فشار به ناحیه شکمی خودداری کنید همچنین از شست‌وشوی خود در وان آب اجتناب نمایید. ناحیه بخیه‌شده را پس از شست‌وشو، به خوبی خشک کنید و پس از شستن دست خود با آب و صابون، از پمادهای موضعی تجویزشده استفاده کنید. ممکن است سیستم ایمنی بدنی شما به دلیل اینکه عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چند ساعت طول می کشد، کمی ضعیف شده باشد، بنابراین از معاشرت زیاد با افراد مختلف اجتناب کنید تا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی مبتلا نشوید. اگر از پد برای جلوگیری از خون‌ریزی واژینال استفاده می‌کنید، حتماً آن را در بازه‌های زمانی کوتاه تعویض کنید.

ملاقات مجدد پزشک: کار شما پس از انجام عمل جراحی و ترخیص از بیمارستان تمام نشده است. برای اینکه مطمئن شوید که آیا کیست‌ها کاملاً خارج شده‌اند، مشکلات ناحیه شکمی رفع شده‌اند و برای بررسی انجام آزمایش و سونوگرافی‌های پس از لاپاراسکوپی، حتماً باید پزشک جراح خود را ملاقات کنید. بنابراین اگر برای شما نوبت بعدی ملاقات تعیین شده است، بهتر است حتماً نسب به انجام آن اقدام کنید تا پزشک معالج و همچنین خودتان اطمینان حاصل کنید که تمام نگرانی‌ها رفع‌ شده‌اند و مشکل خاصی وجود ندارد. باتوجه‌به این که عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چند ساعت طول می کشد ممکن است دچار عارضه‌های حین عمل شده باشید؛ بنابراین بهتر است پزشک میزان سلامتی شما را چک کند.

مواردی که با مشاهده آن‌ها بهتر است دراسرع‌وقت به پزشک خود مراجعه نمایید عبارت‌اند از:

  • احساس تهوع و استفراغ شدید و درد بسیار زیاد شکمی که با مصرف دارو کنترل نمی‌شود
  • خونریزی شدید واژینال (بیشتر از شدت زمان پریودی)
  • قرمزی، تورم، التهاب و خروج مایع چرکی از ناحیه برش داده شده
  • تب بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت که به طور پیوسته افزایش پیدا می‌کند
  • افزایش بسیار شدید فشارخون
  • یبوست و یا تورم شکمی
  • مشکل در دفع ادرار
  • تنگی نفس، درد در قفسه سینه و سرفه‌های دردآور و متعدد
  • سردرد، درد عضلانی، احساس گیجی و سبکی سر و ناخوشی حال عمومی

و هر علامت دیگری که غیرطبیعی است و کنترل نمی‌شود.

عوارض و خطرات عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عمل جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان، مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عارضه‌های بعد از عمل مختلفی همراه باشد و برای اینکه از رویت آن‌ها شگفت‌زده نشوید، بهتر است که با پزشک خود درباره آن‌ها صحبت کنید. البته برخورد با این عوارض برای همه افراد رخ نخواهد داد و ممکن است که شما دوره نقاهت بسیار خوبی را پشت سر بگذارید و خیلی زود سلامتی خود را به دست آورید.

ابتلا به این عارضه‌ها و شدت آن‌ها، تا میزان زیادی به شرایط شما نیز وابسته است. به‌عنوان‌مثال اگر به بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا هستید، داروهای بخصوصی را مصرف می‌کنید، سیگار و نوشیدنی‌های الکی مصرف می‌کنید، تغذیه نامناسبی دارید، باردارید و سابقه جراحی‌های قبلی شکمی داشته‌اید، ممکن است عارضه‌های پس از جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان در شما بیشتر از سایرین باشد.

اینکه عمل لاپاراسکوپی کیست درون تخمدان چه قدر طول می‌کشد و چه مدت بیهوش هستید و میزان خونریزی نیز ممکن است در میزان بروز عارضه‌های پس از جراحی نیز دخیل باشد.

برخی از این عارضه‌ها عبارت‌اند از:

  • بروز عفونت و خروج مایعات چرکی از ناحیه برش داده شده
  • خون‌ریزی واژینال شدید
  • بازگشت مجدد کیست‌ها با همان شدت قبلی و یا کمتر
  • لخته‌شدن خون
  • امکان ناباروری به دنبال برداشتن یک یا هر دو تخمدان و یا آسیب به بافت تخمدان و لوله فالوپ به دنبال برداشت کیست و ضایعات موجود
  • آسیب به سایر اندام‌های داخلی
  • تورم و درد در ناحیه پا و لگن

 

 

سخن آخر

برای اینکه بدانید عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چند ساعت طول می کشد و چه اقداماتی قبل و بعد از جراحی باید انجام دهید، حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا با آگاهی کامل نسبت به تمام جوانب، این جراحی سیستکتومی را انجام دهید. کیست تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که آن‌ها را از سنین شروع دوران پریودی تا حتی بعد از یائسگی، درگیر می‌کند.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر برای برداشتن کیست‌های حاوی مواد  مایع و یا جامد استفاده می‌شود. در این عمل کم تهاجمی که بسیار ساده است تمام کیست‌ها برداشته شده و مشکلات متعددی که به دلیل وجود آن‌ها رخ می‌داد، رفع می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید