آیا می‌دانستید احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟

پریودی و بارداری دو موضوع مهم در زندگی زنان هستند. دربرخی موارد ممکن‌ است چند روز پریود بانوان عقب بیفتد که موضوع نگران کننده‌ای نیست. در شرایطی که بدن در دوران بارداری خونریزی شبیه به پریود داشته‌ باشد، احتمال خطر سقط‌ جنین وجود دارد. این خونریزی دربرخی موارد مانند پریود باشد اما معمولا میزان خون بیشتر بوده و درد شدیدی به همراه دارد. که دراین صورت فرد باید به‌ سرعت به پزشک مراجعه نمایید تا با تجویز آزمایش‌های لازم علت را بررسی کند و ممکن ‌است علت چندان اهمیتی نداشته باشد اما ازآنجایی که تشخیص این موضوع توسط متخصص صورت می‌گیرد، مراجعه به پزشک در این شرایط ضروری است. در ادامه این مقاله به موضوع احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟ و سریع ترین روش باز شدن قاعدگی پرداخته خواهدشد.

 

آیا می‌دانستید احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟

 

 

احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟

پزشک متخصص زنان معتقد است، پریود شامل از دست دادن خون و دیواره رحم در پایان چرخه تخمک‌گذاری درصورت عدم بارداری است. درهر چرخه قاعدگی فرد به طورمعمول در روز ۱۴ام از چرخه، تخمک آزاد خواهد کرد. پیش از آزاد شدن تخمک، هورمون‌های بدن افزایش یافته تا درصورت حاملگی، پوشش داخلی رحم را آماده نماید. چنانچه لقاح اتفاق نیفتد، پوشش داخلی رحم ۱۴ روز بعد فرو ریخته که این چرخه پریود نام دارد. پریود معمولا بین دو تا هشت روز طول کشیده و هر ۲۶ تا ۳۴ روز اتفاق می‌افتد.
تخمک گذاری در میانه چرخه رخ می‌دهد و بارورترین زمان در چرخه پریود محسوب می‌شود. چرخه پریودی از اولین روز خونریزی شروع و تا اولین روز خونریزی بعدی ادامه خواهد داشت. روزهای باروری در زمان تخمک گذاری بوده که به طورمعمول ۱۲-۱۴ روز پیش از شروع خونریزی بعدی ایجاد می‌شود. باید توجه داشت که پس از خونریزی، احتمال بارداری تقریبا وجود ندارد اما باید توجه داشت که دربرخی موارد اسپرم می‌تواند تا هفت روز پس از رابطه‌ جنسی در بدن زن زنده بماند.
باتوجه به موارد بالا ممکن‌است بلافاصله پس از پایان خونریزی پریود فرد باردار شود. به‌خصوص اگر چرخه بارداری به صورت طبیعی کوتاه باشد. بنابراین برای کنترل شرایط توصیه می‌شود در زمان رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری استفاده شود.
تخمک آزاد شده در زمان تخمک گذاری یک روز زنده خواهد ماند و درصورتی که در این مدت توسط اسپرم بارور نشود، زنده نخواهد ماند. مرحله بعد از تخمک گذاری حداقل ۱۲ روز پیش از شروع پریود آغاز شده و در این زمان با افزایش هورمون پروژسترون، احتمال بارداری کم می‌شود. معمولا چرخه‌های طبیعی در خانم‌ها ۲۸ تا ۳۲ روزه بوده و چنانچه فرد بین دو تا هشت روز پریود شود، در دوران پریودی احتمال بارداری وجود نخواهد داشت. در پاسخ به احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟ باید گفت این احتمال بسیار کم است اما صفر نخواهد بود.
ممکن‌است در دوران پریود فردی قرص‌های ضد بارداری استفاده نماید. سپس این سوال برایش ایجاد شود احتمال بارداری در زمان پریودی چقدر است و آیا ممکن‌است با وجود مصرف قرص بارداری صورت گیرد که پاسخ مثبت خواهد بود زیرا قرص‌ها به طور صددرصدی نمی‌توانند از بارداری پیشگیری نمایند.
حتی درصورتیکه در مرحله تخمک گذاری نباشید، احتمال بارداری وجود دارد. در روز سوم چرخه پریود، سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن، افزایش پیدا می‌کند که در بازسازی پوشش داخلی رحم کمک‌کننده خواهند بود. باوجود اینکه تخمک در روزهای اول پریود آزاد نمی‌شود، اما بدلیل اینکه اسپرم می‌تواند تا پنج روز در مخاط دهانه رحم زنده بماند احتمال بارداری وجود دارد.

 

چقدر از زمان پریود بگذره احتمال بارداری هست

پزشکان برای تعیین بهترین زمان برای بارداری در سیکل قاعدگی به‌دلیل وجود تفاوت‌های زیاد در بین خانم‌ها نمی‌توانند یک برنامه کلی در نظر بگیرند. ممکن ‌است بهترین زمان برای بارداری بعد از سیکل قاعدگی در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. در این صورت توصیه می‌شود از طریق متخصص زنان و زایمان نسبت به بررسی این موضوع اقدام نمایید.
تخمک‌گذاری هنگامی انجام می‌شود که تخمک بالغ از تخمدان آزاد شده و زمانی احتمال باروری وجود دارد که در جهت پایین لوله رحمی حرکت کند. چنانچه هنگام آزاد شدن تخمک، اسپرم مناسب در لوله فالوپ باشد، امکان باروری تخمک و ایجاد جنین افزایش پیدا می‌کند. بارداری درصورتی رخ می‌دهد که طی پنج روز پیش از تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار شده‌‎ باشد. تخمک پس از آزاد شدن بین ۲۴ تا ۳۰ ساعت زنده می‌ماند بنابراین تنها درصورت برخورد با اسپرم در این زمان بارداری اتفاق می‌فتد. داشتن رابطه جنسی قبل و بعد از تخمک‌گذاری، امکان بارداری بعد از پریود را کاهش می‌دهد. درصورتیکه تمایل به بارداری وجود ندارد، به زمان تخمک‌گذاری توجهی نداشته و استفاده از روش‌های جلوگیری توصیه می‌شود.
افرادیکه قصد بارداری دارند، توجه داشته ‌باشند که منظم بودن پریود در این زمان دارای اهمیت زیادی میباشد. امکان بارداری بعد از پریود به طور تصادفی بسیار کم است. افرادی که تمایل به باردار شدن دارند، باید چرخه قاعدگی خود را تعیین و نسبت به آن اطلاعات کامل بدست‌آورند. خانم‌هایی دارای سیکل قاعدگی منظم درصورتیکه بعد از گذشت زمان پریودی خونریزی اتفاق نیفتد، بهتراست آزمایش دهند زیرا احتمال بارداری وجوددارد.
معمولا خانم‌هایی که پریود نامنظمی دارند، ممکن ‌است بعد از تاخیر در پریود، نتیجه آزمایش آنها منفی باشد و همچنین احتمال‌‌دارد چند روز بعد دوباره تست داده و نتیجه مثبت شود. درصورتیکه نتیجه تست منفی بود باید برای تنظیم سیکل قاعدگی به متخصص زنان مراجعه‌ شود.
خانمها بعد از چرخه قاعدگی به مرحله باروری وارد گردیده و برای سیکل پریودی ۲۸ تا ۳۰ روزه، معمولا دوره تخمک‌گذاری بین پس از ۱۱ روز آغاز خواهد شد. درصورتیکه چرخه قاعدگی فرد ۲۸ روزه باشند، دوره تخمک‌گذاری از روز ۹ تا ۱۴ آغاز و درصورت داشتن رابطه جنسی بعد از پایان پریودی، امکان بارداری وجود دارد.
چنانچه سیکل قاعدگی زودتر به‌اتمام برسد ممکن است احتمال بارداری کاهش یابد. توصیه می‌شود بهترین زمان برای باردار شدن بعد از پریودی است و بهتراست چند روز از اتمام پریودی گذشته و برای بارداری اقدام شود. با توجه به اهمیت زمان‌ در بارداری بعد از پریود، توصیه می‌شود درصورت تمایل به بارداری در یک زمان نسبت به اینکار اقدام نموده تا حاملگی اتفاق بیفتد. دراین شرایط هنگام تخمک‌گذاری به اندازه مناسب اسپرم زنده وجود خواهد داشت و احتمال بارداری فرد افزایش خواهد یافت. برای اقدام به بارداری، آگاهی از زمان تخمک‌گذاری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. تشخیص تخمک‌گذاری شامل:
چرخه پریود در طول چند ماه با اولین روز شروع خونریزی به‌عنوان شماره یک و یک روز پیش از آغاز خونریزی بعدی به‌عنوان روز آخر چرخه ثبت میگردد. پس از گذشت چند ماه زمان تخمک‌گذاری قبل تشخیص خواهد بود. مخاط واژن در هنگام تخمک‌گذاری تغییرکرده که این تغییرات شامل ترشحات سفید، شفاف و لزج است و دربرخی موارد نیز با گرفتگی‌های عضلات شکمی همراه خواهدبود. افرادی که پریودهای نامنظمی دارند، میتوانند از کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری استفاده نمایند.
احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟
در پاسخ به احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟ باید اشاره‌کرد که امکان بارداری تا نه روز پس از پریودی زیر ۱۰درصد خواهد بود. در روزهای ابتدایی پریود شانس بارداری حتی به صفر خواهدرسید. باید توجه‌ داشت که دوران پریود زمان مناسبی برای برقراری رابطه جنسی زیرا اینکار از لحاظ علمی رد شده و خطرناک می‌باشد.

آیا همه‌ی افراد در دوران پریودی شانس بارداری دارند؟

باید اشاره‌کرد احتمال بارداری در روز پایانی پریود و در این دوران غیرممکن نیست اما احتمال آن در زمان پریودی کاهش یافته و درصورت تمایل به بارداری بهتراست زمان دیگری را انتخاب کنید.

  • ♦ دوره ۲۸ روزه 

چنانچه سیکل قاعدگی فرد ۲۸ روزه باشد، معمولا بین ۱۲ تا ۱۶ روز پس از اولین روز پریود تخمک‌گذاری آغازگردیده و ‌معمولا طول دوران پریود هفت روز می‌باشد. به‌طورمعمول در این شرایط پنج روز بعد از اتمام دوران پریودی تخمک ‌گذاری صورت خواهد گرفت. چنانچه فرد روز پایانی دوران عادت ماهانه رابطه جنسی داشته باشد، اگر اسپرم در این پنج روز زنده بماند، احتمال بارداری افزایش می‌یابد.

  • ♦ دوره ۲۲ روزه 

درصورتیکه سیکل قاعدگی فرد ۲۲ روزه باشد، در این شرایط فاصله تخمک‌گذاری تا پایان دوره پریودی کمتر بوده و احتمال بارداری در روز پایانی پریود افزایش خواهد یافت.
خانم‌ها در صورت عدم تخمک‌گذاری، احتمال‌دارد باردار گردند. در روز سوم پریودی، سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه به اینکه تخمک در روزهای ابتدایی بعد از پریود، آزاد نمی‌شود، و اسپرم این قابلیت را دارد که تا پنج روز در دهانه رحم زنده بماند؛ بنابراین احتمال بارداری در زمان پریود وجود دارد.
دربرخی موارد ممکن‌ است افراد خونریزی واژینال را با شروع پریود اشتباه بگیرند، زیرا در برخی از خانم‌ها خونریزی واژینال در زمان تخمک‌گذاری رخ می‌دهد. برقراری رابطه جنسی بدون پیشگیری در این زمان، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. سیکل قاعدگی درحالت طبیعی در خانم‌ها بین ۲۸ تا ۳۰ روز خواهد بود و باید توجه داشت که درصورت برقراری رابطه جنسی، تخمک‌گذاری چند روز بعد از اتمام آن انجام می‌شود. در این شرایط احتمال بارداری در پریود کاهش می‌یابد. همچنین ازآنجایی که امکان زنده ماندن اسپرم تا سه روز بعد از خروج از بدن مرد وجود دارد؛ بنابراین با برقراری رابطه جنسی در روزهای پایانی پریودی احتمال بارداری وجود دارد.
در سیکل پریود احتمال بارداری در افراد با یکدیگر متفاوت است. باوجود اینکه چرخه پریودی در خانم‌ها به طور متوسط بین ۲۸ تا ۳۰ روز است اما ممکن است در برخی زنان بین ۲۰ تا ۴۰ روز متغیر باشد. در تمام خانم‌ها احتمال بارداری در دو روز اول پریودی تقریبا صفر است. همچنین بعد از گذشت روز سوم امکان بارداری افزایش پیدا می‌کند. پس از گذشت چهارده‌روز از شروع پریود احتمال بارداری در صورت عدم پیشگیری نکردن در هنگام رابطه جنسی افزایش پیدا می‌کند.
باید به این نکته اشاره ‌نمود که برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی، در باردار شدن خانم‌ها تاثیر زیادی ندارد. درصورتیکه چرخه قاعدگی از ۲۸ روز کمتر باشد، احتمال بارداری وجود خواهد داشت. درصورت عدم تمایل به بارداری، ضروری است که در هنگام رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری استفاده شود. در این شرایط استفاده از روش‌های پیشگیری مانند کاندوم یا استفاده از قرص‌های ضدبارداری توصیه می‌شود. همچنین به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی نظیر تبخال، سوزاک یا کلامید و محافظت در مقابل عفونت‌های ناخواسته استفاده از کاندوم ضروری خواهدبود.
به طورمعمول درافراد دو یا سه روز پیش از شروع خونریزی پریود، امکان بارداری ناچیزاست اما درصد آن غیرممکن نیست. باید اشاره شود درصورتیکه تمایل به بارداری ندارید، چرخه قاعدگی را خوب بررسی کرده تا زمان‌های تخمک گذاری مشخص گردد و با آگاهی صحیح از روش‌های جلوگیری می‌توان از وقوع بارداری پیشگیری ‌نمود.
از آنجایی که اسپرم می‌تواند تا ۵ روز داخل رحم زنده بماند چنانچه تخمک‌گذاری در روز پنجم انجام شود احتمال بارداری در دوران پریود وجود خواهد داشت.
احتمال حاملگی بعد از دوران پریودی وجود دارد. بعد از پایان دوران پریودی، خانم‌ها وارد دوره باروری خواهند شد. درصورتیکه دوران پریود در یک خانم بین ۵ تا ۷ روز طول ‌بکشد و رابطه جنسی دقیقا بعد از تمام شدن پریودی انجام‌ شود، احتمال بارداری فرد افزایش خواهدیافت. چنانچه خونریزی در روز ششم تمام ‌شود و در روز هفتم رابطه جنسی برقرارشود و تخمک‌گذاری در روز یازدهم صورت‌گیرد، اسپرم از روز ششم تا ۵ روز بعد از آن در لوله‌های فالوپ برای بارداری آماده خواهد بود.

 

چرخه قاعدگی و علائم تاخیر در پریود و بارداری

روز پریود به چرخه قاعدگی طبیعی فرد بستگی دارد و اینکه آخرین قاعدگی چه زمانی آغاز گردیده است. چرخه قاعدگی از اولین روز پریود تا روز قبل از شروع پریود بعدی را شامل می‌شود. به‌طور متوسط چرخه ۲۸ روزه بوده و معمولا در روز اول بافت پوششی رحم فروریخته و از طریق واژن از بدن خارج خواهد شد. این خونریزی به طورمعمول برای زنان بین ۴ تا ۸ روز ادامه دارد.
در روز هشتم پوشش داخلی رحم مجدد تشکیل می‌شود تا برای تغذیه تخمک بارور شده آماده گردد. بدن هر ماه این روند را تکرار می‌کند تا برای بارداری احتمالی آماده گردد.
در روز چهاردهم تخمک در اثر تخمک گذاری آزاد می‌گردد. درصورتیکه در روز تخمک گذاری یا سه روز قبل از آن رابطه جنسی برقرارشود، ممکن است فرد باردار شود. با توجه به اینکه اسپرم میتواند تا ۵ روز در درون بدن زن زنده بماند، اگر تخمک توسط اسپرم بارور شود فرد باردار می‌شود.
در روزهای ۱۵ تا ۲۴ تخمک به سمت رحم حرکت می‌نماید. چنانچه تخمک توسط اسپرم بارورشود، به دیواره رحم می‌چسبد و مرحله‌ای است که بارداری آغاز خواهد شد.
در روز ۲۴ درصورتیکه تخمک به اسپرم نچسبیده باشد، شروع به شکستن خواهد کرد. سطح هورمون‌ها کاهش یافته و به رحم پیغام می‌دهد که نیازی به حمایت از بارداری در این ماه نیست.
چرخه قاعدگی در بیشتر خانم‌ها هر ماه به تعداد روز مشخصی طول خواهد کشید. این افراد به‌سادگی می‌توانند روز شروع قاعدگی خود را تعیین نمایند. برخی زنان دارای چرخه قاعدگی هستند که هر ماه ممکن است کمی متفاوت باشد.
زمان دقیق پریودی به طول چرخه بستگی خواهد داشت.
چنانچه سیکل پریودی ۲۸ روزه باشد، نزدیک به روز چهاردهم تخمک گذاری رخ‌داده و بارورترین روزها ۱۲، ۱۳ و ۱۴ خواهد بود. درصورتیکه سیکل پریودی حدود ۳۵ روز باشد، تخمک گذاری در روز ۲۱ انجام می‌شود و روزهای باروری ۱۹، ۲۰ و ۲۱ خواهدبود. بدون توجه به طول‌کشیدن میزان سیکل معمولا بدن زنان ۱۰ تا ۱۶ روز قبل از شروع چرخه قاعدگی بعدی خود تخمک گذاری میکند.
اگر اسپرم زنده در طول مدت تخمک گذاری در بدن وجود داشته باشد، احتمال بارداری افزایش می‌یابد. با اطلاع از دوران باروری می‌توان به طورطبیعی از بارداری جلوگیری نمود. درصورتیکه دوره تخمک‌گذاری بین ۲۶ تا ۳۲ روز ادامه ‌یابد، روزهای ۸ تا ۱۹ از بارورترین روزها بوده و اگر فرد نیز سیکل‌های قاعدگی منظم داشته باشد، بهترین نتیجه را به همراه دارد. باید توجه شود باوجود اینکه تعیین چرخه تخمک‌گذاری در بالابردن میزان احتمال بارداری نقش دارد اما درصورت باردار شدن در خارج از این زمان نیز می‌توان نسبت به آن اقدام نمود. خارج از این زمان نیز امکان بارداری وجود داشته و تمام این موارد به شرایط فردی نیز بستگی دارد.
احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟
هیچ زمانی وجود ندارد که در آن بتوان بدون استفاده از روش‌های پیشگیری، از بارداری جلوگیری نمود. اما برعکس زمان‌هایی وجود دارد که در طول آنها بیشترین احتمال بارداری وجود دارد. میزان درصد باردار شدن بلافاصله پس از پریود با طول دوره پریود تعیین می‌گردد. درصورتیکه دوره‌ی پریود فرد طولانی باشد، احتمال ‌دارد چند روز پس از پایان پریود خود تخمک‌گذاری داشته و درصورت کوتاه‌بودن چرخه قاعدگی، ممکن‌است تنها چند روز پس از پریود تخمک گذاری صورت ‌گیرد. از آنجاییکه اسپرم تا پنج روز در رحم زنده می‌ماند، اگر کمی زودتر از حد معمول تخمک گذاری انجام‌شود، احتمال بارداری وجود دارد.
علائم تاخیر در پریود ممکن‌است را تقریبا همه زنان درطول زندگی خود تجربه می‌کنند. درصورتیکه منتظر قاعدگی خود باشید اما آغاز نشود طبیعی است که دربرخی موارد قاعدگی‌ها با برنامه پیش‌بینی شده کمی متفاوت باشند. عوامل دیگری نیز در پریودنشدن فرد نقش دارند. این عوامل توسط پزشک متخصص بررسی و درمان می‌شوند. در طول دو ماهه اول بارداری، افراد معمولا حالات زیر را تجربه می‌کنند.

  • ♦ لکه‌بینی
    لکه‌بینی از علائم شایع بارداری بوده و شامل خونریزی بسیار خفیف می‌شود. لکه‎‌بینی دراثر باردارشدن تخمک و چسبیدن آن به دیواره رحم رخ می‌دهد. برخی از زنان در این دوران گرفتگی خفیف شکمی خواهند شد و برخی زنان ممکن ‌است هیچ علامتی نداشته ‌باشند.
  • ♦ خستگی
    در سه ماهه اول بارداری، بدن مادر مقدار زیادی هورمون پروژسترون تولید خواهد کرد. این موضوع می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد گردد. احتمال‌دارد در هفته اول پس از بارداری نیز فرد احساس خستگی را تجربه خواهد کرد.
  • ♦ سردرد
    افزایش هورمون‌های بدن و جریان خون در بارداری ممکن‌است با سردردهای خفیف در مادر همراه باشد.
  • ♦ تکرر ادرار
    بین ۶ تا ۸ هفته پس از باروری، احتمال دارد فرد این احساس را تجربه کند که باید خیلی بیشتر از حد معمول ادرار نماید.

 

چه زمانی بارداری رخ میدهد و احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟

نمی‌توان قطعی گفت احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟. باید توجه‌داشت که موارد استثنایی وجوددارد. در افرادی که دوره عادت ماهانه کوتاهی داشته، احتمال بارداری بیشتراست. درصورتیکه دوران پریودی کوتاه‌تر باشد، تخمک‌گذاری سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در صورت برقراری رابطه جنسی در اواخر پریودی، امکان بارداری تا پنج روز پس از آن وجود خواهد داشت. البته لازم به ذکراست که تخمک‌گذاری در روز چهاردهم دوره پریودی خانم‌ها انجام نمی‌شود و تنها ۳۰ درصد از تخمک‌گذاری‌ها در بین خانم‌ها براساس اطلاعات ثبت شده انجام می‌شود.
لازم به ذکراست که اگر تخمک‌گذاری در روز چهاردهم قاعدگی اتفاق بیفتد، پنج روز پیش از آن احتمال باروری افزایش می‌یابد. همچنین درصورتیکه تخمک‌گذاری در روز نهم پریودی انجام‌گیرد، از روز سوم پریودی امکان بارداری افزایش می‌یابد. چنانچه رابطه جنسی در روزهای نزدیک به تخمک‌گذاری صورت‌گیرد امکان بارداری افزایش خواهدیافت.

 

جلوگیری از بارداری در زمان پریود

  • ♦ پیشگیری از بارداری طبیعی
    به منظور پیشگیری از بارداری طبیعی باید از برقراری رابطه جنسی واژینال پرهیز یا در صورت برقراری آن، مرد باید به‌محض احساس انزال آلت تناسلی خود را از واژن خارج نماید تا اسپرم‌ها وارد واژن نشوند. ازآنجایی که همه آقایان توانایی اینکار را ندارند و ممکن‌است بخشی از مایع منی به واژن وارد شود، میزان ریسک این روش بالا بوده اما در هر صورت روشی است که هزینه و عوارض جانبی ندارد.
  • ♦ پیشگیری با استفاده از کاندوم
    دو نوع کاندوم مردانه و زنانه از جنس منعطف و لاتکس در بازار موجوداست. کاندوم‌های مردانه روی آلت تناسلی قرار گرفته و ازعبور مایعات جنسی بین زن و مرد جلوگیری خواهندکرد. کاندوم‌های زنانه را پیش از برقراری رابطه باید درون واژن قرار داده و عملکرد آنها به این صورت است که از ورود اسپرم به درون رحم جلوگیری می‌کنند. لازم به ذکر است درصورت عدم مصرف صحیح کاندوم، احتمال ‌دارد حین رابطه جنسی پاره یا در واژن گیر نماید.
  • ♦ پیشگیری با مصرف قرص
    یکی از روش‌های رایج پیشگیری از بارداری مصرف منظم انواع قرص‌های ضد بارداری می‌باشد. استفاده از قرص های ضدبارداری در همه افراد قوی عمل کرده و با مصرف قرص هیچ نیازی به استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های پیشگیری نخواهدبود. توصیه می‌شود که پیش از استفاده از قرص‌ها با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت شود. زیرا پزشک بادرنظرداشتن شرایط فردی و عوارض جانبی احتمالی، قرص مناسب را تجویز می‌نماید.
    حلقه واژنی نیز با داشتن عملکردی مشابه قرص‌های ضد بارداری پس از قرارگیری در واژن، مانع از بارداری خواهد شد و باید یک هفته پیش از پریود آن را از بدن خارج نمایید. باید توجه داشت که استفاده از قرصهای ضدبارداری نمی‌توانند از عفونت‌های مقاربتی پیشگیری نمایند. همچنین باید توجه داشت که مصرف نامنظم آن نمی‌تواند به درستی از بارداری پیشگیری نماید. البته برخی از خانم‌ها بعد از استفاده از قرص‌ها دچار نفخ، حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. به همین جهت تمایل چندانی به استفاده از آنها ندارند.
  • ♦ آی یو دی
    دستگاه آی یو دی از هورمون پروژسترون یا پلاستیک و مس است و توسط پزشک در داخل رحم قرار می‌گیرد. در واقع این روش اثرگذاری طولانی‌مدت داشته و باتوجه به نوع آن بین تا ۱۰ سال با درصد موفقیت بالایی عمل خواهدکرد. دستگاه‎‌های آی یو دی هورمونی می‌توانند با آزادسازی هورمون مانع از لقاح اسپرم و تخمک گردند، درصورتیکه آی یو دی‌های مسی با آزاد کردن هورمون مس محیط رحم را برای اسپرم نامناسب خواهند کرد. باید توجه داشت که یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بارداری بعد از واردشدن اسپرم به واژن، جایگذاری آی یو دی مسی توسط پزشک تا پنج روز پس ازرابطه جنسی است.
  • ♦ تزریق داروهای ضد بارداری
    تزریق داروهای ضد بارداری شامل تزریق هورمون پروژسترون به باسن یا بازو می‌شود که سبب می‌شود خانم به مدت سه ماه از مصرف قرص‌های ضد بارداری راحت شوند. باید توجه داشت که این تزریقها می‌توانند در پریود خلل وارد نمایند.

 

سخن پایانی

افراد تصور می‌کنند بارداری در دوران قاعدگی رخ نمی‌دهد و در این دوران هیچگونه پیشگیری انجام نمی‌دهند. با وجود اینکه این احتمال بسیار اندک است اما غیرممکن نیست و درصورت عدم تمایل به بارداری باید اقدامات پیشگیری مناسب صورت‌ گیرد. باید توجه داشت که احتمال بروز عفونت نیز در دوران پریود افزایش‌یافته و رابطه در زمان پریودی توصیه نمی‌شود. لازم به ذکراست شروع پریود به معنای قطع رابطه جنسی نیست اما رابطه جنسی بدون دخول مانعی نخواهد داشت.
در پاسخ به احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟ باید توجه داشت که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی داشته و به طورقطعی نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد اما با کمک روش‌های بالا درصورت عدم تمایل به بارداری می‌توان پیشگیری لازم را انجام داد. توصیه می‌شود برای پیشگیری از بارداری از روش‌های مطمئن استفاده شود تا علاوه بر جلوگیری از بروز عوارض، فرد دچار استرس بارداری نشود و نسبت به عدم بارداری خود اطمینان خاطر داشته ‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید