تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود در زنان مشکلی است که تقریباً تمام زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه می‌کنند. افراد دارای تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک باید بدون از دست دادن وقت نسبت به درمان و کنترل بیماری خود اقدام کنند؛ زیرا عدم توجه به درمان این بیماری، خطراتی از جمله سرطان پستان و سرطان تخمدان رحم، فرد را تهدید می‌کنند؛ بنابراین مراجعه زودهنگام به متخصص زنان در کلینیک‌های تخصصی برای درمان این بیماری و ارائه سریع ترین روش باز شدن قاعدگی ضروری است.

 

تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

 

 

تخمدان پلی کیستیک و قطع نشدن پریود

برای برخی زنان دوران قاعدگی به کندی سپری می‌شود و به ویژه اگر دوره پریودی آنها طولانی شود. مدت زمان طبیعی خونریزی بین سه تا هفت روز خواهد بود.
خونریزی طولانی یا منوراژی، خونریزی بیش از یک هفته را شامل می‌شود که با توجه به شرایط فردی، قاعدگی طولانی ممکن است بر اثر استفاده از هورمون‌های ضد بارداری یا وجود یک مشکل جدی مانند تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود در بدن ایجاد شده ‌باشد.
یک سیکل قاعدگی زنان به طور متوسط از ۲۱ روز تا ۳۵ روز طول می‌کشد. دختران تازه بالغ شده یا زنانی که نزدیک دوره یائسگی قرار دارند ممکن است قاعدگی‌های منظمی داشته یا طول دوره بیشتر یا کمتر از میزان نرمال را شاهد باشند.
معمولاً این عامل در اثر تغییر در سطح هورمون‌ها به ویژه استروژن ایجاد می‌شود. استروژن سبب تشکیل لایه داخلی رحم به نام اندومتریوم می‌شود. این غشا محلی برای تخمک بارور شده است و در زمان خونریزی پریود فرو ریخته و از بدن خارج می‌شود. در طول دوره‌های قاعدگی نامنظم این تغییرات هورمونی طبیعی است و در برخی موارد یک مشکل جدی در بدن وجود خواهد داشت.
سندرم تخمدان پلی کیستیک درصد کمی از زنان باردار، در هر OWH (این نام کیست‌هایی است که در تخمدان‌ها رشد می‌کنند و مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سندرم تخمدان پلی کیستیک با افزایش وزن، رشد مو بیش از اندازه در قسمت‌های مختلف بدن و البته دوره‌های طولانی قاعدگی همراه است.
در صورتی که قطع نشدن پریود با عارضه‌های دیگری از جمله میگرن، رشد موی صورت و افزایش وزن همراه باشد، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

علائم تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

عارضه تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل نسبتاً شایع است که به طور معمول به صورت ژنتیکی در فرد ایجاد می‌شود. در هر بار سیکل تخمک‌گذاری ماهانه، تعدادی فولیکول رشد می‌کنند که در پایان یکی از این فولیکول‌ها کامل شده و پس از رشد کافی، سایر فولیکول‌های اطراف خود را از بین می‌برد.
در افرادی که به تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود دچار هستند، تخمک‌گذاری به دلیل عدم عملکرد درست تخمدان‌ها صورت نمی‌گیرد.
همچنین فولیکول اصلی نمی‌تواند مقابل رشد سایر فولیکول‌ها را بگیرد؛ به همین دلیل چندین فولیکول در یک دوره از سیکل تخمک‌گذاری به صورت همزمان رشد می‌کنند و مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند و از بین نمی‌روند و در نتیجه در طول چند سال چندین فولیکول در هر ماه رشد می‌کنند و به همان صورت باقی می‌مانند و روی سطح تخمدان دسته‌ای از فولیکول‌ها را شکل می‌دهند. به همین دلیل عملکرد تخمدان کاهش می‌یابد و در این صورت فرد بر اثر مشکل تنبلی تخمدان و مشکلات در دوره قاعدگی به پزشک زنان مراجعه می‌کند.

 

علائم تخمدان پلی کیستیک

به طور معمول علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک در اولین پریودی، خود را بروز می‌دهد. علائم بروز این سندرم مانند عوارض تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود در افراد، متفاوت است و زمانی می‌توان گفت فرد تنبلی تخمدان دارد که حداقل دو مورد از علائم زیر را تجربه کند.
قاعدگی‌های نامنظم که از شایع‌ترین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، با سیکل‌های قاعدگی کوتاه‌تر از حالت طبیعی یا بلندتر از حالت طبیعی است.

  • ♦ آندروژن بیش از حد: افزایش سطوح هورمون‌های مردانه از جمله آندروژن که سبب بروز علائمی همچون موی بدن و موی صورت بیش از حد و آکنه شدید می‌شود.
  • ♦ تخمدان‌های پلی کیستیک: ممکن است تخمدان‌ها حاوی فولیکول باشند و نتوانند عملکرد منظمی داشته‌ باشند. در اثر افزایش هورمون‌های مردانه، سیکل قاعدگی نامنظم می‌شود و با مواردی همچون افزایش رشد مو و پرمویی و افزایش ضخامت موها همراه است. پرمویی در نواحی‌ای همچون دور سینه‌ها، ناف و زیر ناف خود را نشان می‌دهد.
  • ♦ ریزش مو: افزایش هورمون مردانه در خانم‌ها با ریزش مو در شقیقه‌ها و وسط سر همراه است که در شرایط تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود ایجاد می‌شود.
  • ♦ آکنه: افزایش هورمون‌های مردانه با افزایش چربی سطح پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه همراه است.
  • ♦ نامنظمی سیکل قاعدگی: شایع‌ترین علائم تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود، مدت زمان فاصله بین دو سیکل قاعدگی است که در این شرایط طولانی‌تر شده یا ممکن است فرد چند ماه پریود نشود. پریود نشدن به مدت چندین ماه، ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم در خانم‌ها را افزایش دهد.
  • ♦ دیابت: از عوارض تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد مقاومت بدن به انسولین است که خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را به همراه دارد و در کنار آن چربی بدن نیز افزایش می‌یابد. دختران تازه بالغ‌شده یا زنانی که نزدیک به دوره یائسگی هستند نیز ممکن است قاعدگی‌های نامنظم با خونریزی شدیدتر یا خفیف‌تر را تجربه کنند.

بی‌نظمی قاعدگی بر اثر تغییرات در سطح هورمون‌ها، از جمله استروژن ایجاد می‌شود. استروژن سبب تشکیل لایه داخلی رحم به نام اندومتریوم می‌شود. این غشا محلی برای تخمک بارورشده است که در زمان خونریزی قاعدگی فرو ریخته و از بدن خارج می‌شود.
در سیکل‌های قاعدگی نامنظم، تغییرات هورمونی، شایع است و تنها در برخی موارد، قاعدگی‌های نامنظم نشانه مشکلات جدی‌تری مانند تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود هستند.

 

دلایل قطع نشدن پریود و ارتباط آن با تخمدان پلی کیستیک

  • ♦ IUD: یکی از علل قطع نشدن پریود خانم‌ها، استفاده از IUD است که نوعی روش پیشگیری از بارداری است و دارای دو نوع غیر هورمونی از جنس مس و هورمونی است. باید توجه داشت هر دو نوع ممکن است پس از قرار گرفتن در رحم، سبب خونریزی غیر طبیعی و طولانی شود.
    دوره‌های طولانی‌تر، به عنوان اثرهای جانبی استفاده از این دستگاه به شمار می‌روند. همچنین IUD هورمونی پروژسترون ممکن است سبب شود در چند دوره اول خونریزی بیشتر یا طولانی‌تر از حد معمول اتفاق بیفتد؛ اما در کاهش یا حتی حذف دوره‌های پریود زنان مؤثر است.
    در صورتی که پس از استفاده از IUD، فرد دچار دوره‌های طولانی پریود شود که این عارضه پس از سه دوره بهبود نیابد، باید به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است دستگاه از موقعیت خود خارج شده یا عملکرد درستی نداشته باشد.
  • ♦ زمان تخمک‌گذاری: در برخی موارد به هنگام آزادسازی تخمک‌ها خونریزی رخ می‌دهد که به «خونریزی بین قاعدگی» معروف است و زمانی ایجاد می‌شود که افت استروژن در زمان تخمک‌گذاری رخ می‌دهد و سبب لکه‌بینی می‌شود.
    در صورت طولانی شدن پریود بیش از ۱۰ روز ممکن است برای فرد نگران‌کننده باشد. اما لازم به ذکر است؛ اگر به طور ناگهانی تغییر کند یا با درد شدیدی همراه باشد باید به پزشک مراجعه شود چون ممکن است فرد به بیماری تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود مبتلا شده باشد.
  • ♦ بارداری: یک دلیل شایع در قاعدگی‌های غیر طبیعی و خونریزی طولانی، بارداری است.
  • ♦ کنترل هورمونی: هر چیزی که سبب کنترل هورمون‌ها شود ممکن ‌است با طولانی شدن پریود همراه باشد. کنترل هورمونی شامل همه نوع‌های کنترل هورمونی مثل قرص، وصله‌ها، حلقه‌ها، تزریق‌ها و ایمپلنت‌ها می‌شود. طول دوره کنترل، فقط یک عامل است که پزشک تعیین می‌کند که کدام نوع کنترل برای فرد مناسب‌تر است.
  • ♦ سقط جنین زودهنگام: سقط جنین‌های ابتدای بارداری در بین افراد شایع است. نیمی از همه حاملگی‌ها معمولاً پیش از اینکه حتی فرد متوجه بارداری خود شود سقط می‌شوند.
  • ♦ طول سیکل قاعدگی: طول دوره قاعدگی باید در عرض یک تا دو دوره به حالت طبیعی بازگردد و در صورتی که بعد از سه دوره همچنان غیر طبیعی باشد، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. معمولاً از هر ۱۰۰ زن یک نفر دچار سقط جنین تکراری می‌شود یا ممکن است فرد به بیماری تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود مبتلا باشد.
  • ♦ طولانی شدن پریود و مشکل تیروئید: کمتر از ۱۰ درصد از زنان در طول زندگی خود دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوند. غده پروانه‌ای تیروئید وظیفه تنظیم سطح هورمون‌هایی را بر عهده دارد که سبب سوختن کالری، ضربان قلب و پریود می‌شوند.
    در صورت تنظیم نبودن سطح غده تیروئید و غده بیش از اندازه کم‌کار، دوره پریود ممکن است بسیار طولانی و سنگین شود. کم‌کاری تیروئید خود را با افزایش وزن، خستگی و ریزش مو نشان می‌دهد.
    به این ترتیب در صورت داشتن هر یک از این علائم همراه با دوره‌های طولانی‌تر از حد معمول، بهتر است به پزشک مراجعه شود تا از بروز این مشکل یا مشکلات دیگری از جمله تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود جلوگیری شود.
  • ♦ اختلالات خونی: اختلالات خونی در افرادِ بسیار کمی رخ می‌دهد؛ اما ممکن است در برخی افراد علت طولانی شدن دوره‌های پریود عارضه‌ای مانند هماتولوژیک باشد؛ بنابراین در صورت داشتن دوره‌های بسیار طولانی با پزشک خود در مورد آزمایش‌هایی که سبب از بین بردن اثر اختلالات خونی می‌شوند نیز مشورت کنید.
  • ♦ پولیپ رحم یا فیبروئید: ناهنجاری‌های رحمی، از جمله پولیپ‌ها یا فیبروئیدها، ممکن است سبب طولانی شدن دوره پریود شوند؛ زیرا این عارضه باعث تحریک حفره اندومتری و در نتیجه افزایش جریان خون می‌شود.
    زمانی که بدن در رحم متوجه چیزی می‌شود که نباید آنجا حضور داشته باشد، برای خلاص شدن از آن تلاش می‌کند؛ مانند بیماری تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود که علائم خاص خود را دارد.
    پولیپ‌ها و فیبروئیدها از این موارد و بسیار شایع هستند. می‌توان گفت تقریباً تمام زنان تا قبل از ۵۰ سالگی حداقل یک مرتبه این مشکلات را به همراه تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود تجربه می‌کنند. رشد پولیپ‌ها عوارض جدی ندارند و تنها سبب ایجاد دوره‌های قاعدگی طولانی‌مدت می‌شوند. در صورتی که این عارضه با درد همراه باشد نیاز به جراحی خواهد بود.
  • ♦ سرطان دهانه رحم: از علائم سرطان دهانه رحم می‌توان به خونریزی غیر طبیعی واژینال پس از رابطه جنسی، خونریزی و لکه‌بینی در بین دوره‌های پریودی اشاره کرد. مشکلات رحم با انجام تست پاپ اسمیر و HPV قابل تشخیص است.
    توصیه می‌شود به صورت سالانه نسبت به انجام این آزمایش‌ها اقدام کنید و درباره سابقه خانوادگی سرطان‌های زنان از پزشک خود مشورت بگیرید.
  • ♦ نزدیک شدن به دوره یائسگی: افزیش سن در بی‌نظمی‌های دوره قاعدگی تأثیر دارند. یائسگی در زنان حدود سن ۵۰ ساله ایجاد می‌شود. با وجود این بدن انسان تا ۳۵ سالگی به طور طبیعی سبب کاهش سطح هورمون‌ها می‌شود که با یائسگی در فرد همراه خواهد بود.
    زمانی که این عارضه رخ می‌دهد، ممکن است فرد متوجه علائمی مانند علائم تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود مواجه شود از جمله علائم این دوران می‌توان به پریودهای بلندتر یا کوتاه‌تر و قاعدگی با تغییرات جزئی اشاره کرد.
    در صورتی که در دهه سوم زندگی خود قرار دارید، طولانی شدن دوره‌های پریودی شما ممکن است بر اثر روند طبیعی پیری باشد. با این حال، چنانچه این نشانه‌ها در خانواده شما وجود دارد یا اگر نشانه‌های دیگری از یائسگی از جمله کاهش میل جنسی یا بی‌خوابی را تجربه کردید با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

برای تخمدان پلی کیستیک و قطع نشدن پریود، درمان قطعی وجود ندارد؛ اما با برخی روش‌ها قابل کنترل و مدیریت است.

درمان‌های دارویی برای تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

  • ♦ قرص‌های ضد بارداری: این قرص‌ها حاوی استروژن و پروژستین هستند که سبب کاهش تولید آندروژن در بدن می‌شوند و سطح این هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. تنظیم هورمون‌ها از بروز سرطان مخاط رحم پیشگیری می‌کند و همچنین مانع از خون‌ریزی غیر طبیعی می‌شود.
    یک روش مشخص و مخصوصی برای تشخیص این سندرم تخمدان وجود ندارد و متخصص زنان با بررسی چرخه قاعدگی و پریود و علائم شایع این عارضه می‌تواند وجود تنبلی تخمدان را تشخیص دهد.
  • ♦ درمان با پروژستین: مصرف داروی پروژستین به مدت دو هفته، می‌تواند سبب تنظیم چرخه قاعدگی و پریود شود و از فرد در مقابل سرطان مخاط رحم حفاظت کند. این دارو نمی‌تواند سطح آندروژن را بهبود دهد و همچنین در پیشگیری از بارداری نیز کمکی نخواهد کرد. در صورت عدم تمایل به بارداری، پروژستین گزینه مناسبی برای درمان تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود است.
  • ♦ متفورمین: داروی خوراکی متفورمین مقاومت به انسولین در بدن را کاهش می‌دهد و چنانچه فرد با مصرف کلومیفن باردار نشود، مصرف متفورمین نیز توصیه نمی‌شود.
  • ♦ کلومیفن (کلامید): داروی کلومیفن برای درمان ناباروری است و باید در نیمه اول چرخه قاعدگی استفاده شود.
    برای جلوگیری از رویش بی‌رویه مو، موارد زیر توسط متخصص زنان تجویز می‌شوند:
  • ♦ قرص‌های ضد بارداری: قرص‌های ضد بارداری تولید آندروژن که عامل اصلی رشد بی‌رویه موهاست را کاهش می‌دهند.
    پزشک متخصص زنان برای درمان تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود داروهای مختلفی را برای تنظیم سیکل قاعدگی، بهبود روند تخمک‌گذاری، کاهش موهای زائد و تنظیم انسولین توصیه می‌کند.
    به طور رایج برای کنترل علائم تنبلی تخمدان مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌توانند کمک‌‌کننده باشند. این قرص‌ها دارای استروژن و پروژسترون مصنوعی هستند.
    برای برخی از خانم‌ها قرص‌های مینی پیل توصیه می‌شود که حاوی هورمون پروژسترون است و عوارض جانبی این نوع قرص‌ها بسیار کم است.
  • ♦ قطره ویتاگنوس: نوعی داروی گیاهی به نام قطره ویتاگنوس برای درمان تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود در خانم‌ها تجویز می‌شود. باید توجه داشت که مصرف این دارو تنها علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش می‌دهد و مشکل را درمان نمی‌کند.
  • ♦ متفورمین برای تنبلی تخمدان: داروی متفورمین به منظور کنترل قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان تنبلی تخمدان توسط متخصص زنان تجویز می‌شود.
    داروی متفورمین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده و سبب پایین آمدن سطح انسولین می‌شود که برای تنبلی تخمدان نیز مؤثر است.

داشتن سبک زندگی سالم برای بهبود تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

پزشک در برخی موارد برای درمان مشکل تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود کاهش وزن با داشتن یک رژیم غذایی کم‌کالری همراه با فعالیت‌های ورزشی متعادل را توصیه می‌کند؛ حتی کاهش وزن، نیز در بهبود وضعیت بیمار مؤثر است. کاهش وزن حتی سبب افزایش تأثیر داروهای تجویز‌شده برای تنبلی تخمدان می‌شود.
انجام هر نوع تمرین و فعالیت‌های بدنی در بهبود تنبلی تخمدان نقش مؤثری دارد. ورزش علاوه بر حفظ سلامت بدن سبب کاهش وزن می‌شود که در درمان این مشکل مؤثر است. پزشک زنان برای درمان و کنترل اختلال تخمدان، پلی کیستیک تجویز می‌کند که فرد روزانه نیم ساعت ورزش کند.
داشتن پیاده‌روی منظم تأثیر قابل توجهی بر درمان تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود دارد. هنگامی که فرد در کنار پیاده‌روی از سبک زندگی سالمی پیروی کند، شانس تخمک‌گذاری افزایش و علائم این اختلال کاهش می‌یابد.

طب سنتی

در طب سنتی علت تنبلی تخمدان رطوبت و سردی شناخته شده است؛ بنابراین توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی سرد را کاهش دهید و برای کاهش سردی بدن از بادکش زیر شکم و کمر استفاده‌ کنید.
همچنین شب‌ها مصرف یک لیوان عرق رازیانه برای از بین بردن سردی بدن مؤثر است. همچنین می‌توان عسل و سیاه‌دانه را با هم ترکیب کرد و روزی دو قاشق مرباخوری خورد.

رژیم غذایی مناسب برای تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

برای کنترل علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، سه نوع رژیم غذایی وجود دارد که به عنوان درمان قطعی مؤثر نیستند؛ اما می‌توانند کمک‌کننده باشند. غذاهایی که گلیسمی پایینی دارند، آهسته‌تر هضم شده و سطح انسولین به اندازه خوردن کربوهیدرات‌ها افزایش نمی‌یابد. از این غذاها می‌توان غلات کامل، حبوبات، آجیل، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای را نام برد.
رژیم غذایی که فشار خون بالا را کنترل می‌کند و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد شامل مصرف ماهی، مرغ، میوه، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم‌چرب است. مواد غذایی ضد التهابی مانند توت‌ها، ماهی‌های چرب، سبزیجات برگ‌دار و روغن زیتون التهاب و خستگی را کاهش می‌دهند.

 

درمان‌های خانگی تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود

برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و عوارض آن درمان‌های خانگی تنبلی تخمدان توصیه می‌شود که شامل موارد زیر است؛ در این شرایط بهتر است فرد وزن‌ خود را کنترل کند.
کاهش وزن سبب پایین آمدن سطوح انسولین و آندروژن شده و روند تخمک‌گذاری را تسریع می‌بخشد. برای کاهش وزن از پزشک خود راهکارهایی درخواست کنید. کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و مصرف رژیم‌های غذایی کم‌چربی نیز سبب کاهش سطح انسولین در بدن می‌شود.
در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود پزشک استفاده از یک رژیم غذایی کم‌چربی را که سطح قند خون را به آرامی افزایش می‌دهد توصیه می‌کند. تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی برای کاهش سطح قند خون نیز مؤثر است. به این ترتیب وزن خود را کنترل کرده و از وقوع دیابت نیز پیشگیری کنید.

  • ♦ پای شیر: گیاه پای شیر از خانواده گل سرخ است که برای مشکلات زنان در طب سنتی بسیار توصیه شده است. این گیاه می‌تواند مشکلات تنبلی تخمدان را بهبود بخشد و پرمویی زنان را نیز کاهش دهد. این گیاه برای بهبود روند تخمک‌گذاری نیز مفید خواهد بود.
  • ♦ ژل رویال: ژل رویال زنبور عسل برای درمان تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ژل باید با دقت زیادی مصرف شود زیرا در صورتی که بیش از اندازه یا کم‌تر از میزان کافی استفاده شود، بی‌تأثیر است و سبب بروز مشکلات دیگری برای فرد می‌شود. در صورت استفاده بلندمدت از این ژل، بهبودی تنبلی تخمدان حاصل می‌شود.
  • ♦ رازیانه: رازیانه حاوی سطح بالایی از هورمون استروژن است که برای درمان تنبلی تخمدان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هورمون استروژن برای دوره پریود، حاملگی، شیردهی و حفظ ویژگی‌های زنانه در بدن ضروری است. گیاه رازیانه در بدن به رفع مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمون استروژن و کاهش عوارض تنبلی تخمدان می‌پردازد و همچنین از نامنظمی پریودی نیز جلوگیری می‌کند.
  • ♦ پاپایای خام: میوه پاپایا در تنظیم چرخه قاعدگی‌ مؤثر است. این میوه دارای خاصیت ضد التهابی است و موجب تسکین گرفتگی‌های عضلانی در دوران قاعدگی می‌شود. پاپایا حاوی کلسیم، آهن، کاروتن، ویتامین A، و ویتامین C است که در تسکین دردهای رحمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود چند روز پیش از آغاز قاعدگی پاپایا را مصرف کنید و تا زمان شروع قاعدگی‌ به مصرف آن ادامه دهید.
  • ♦ دارچین: با مصرف دارچین افراد متوجه افزایش حرارت بدن‌ خود می‌شوند و همین خاصیت دارچین سبب شده تا در زمان دردهای قاعدگی و بی‌نظمی‌های پریودی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. دارچین به دلیل گرم بودن طبع خود سبب کاهش گرفتگی و تنظیم چرخه ماهانه می‌شود؛ همچنین این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و هیدروکسی‌کالکون موجود در آن سطح انسولین را در بدن تنظیم می‌کند.
  • ♦ زنجبیل: زنجبیل مزایای زیادی دارد و مصرف آن برای رفع بی‌نظمی پریود توسط متخصصان طب سنتی توصیه می‌شود. می‌توان در زمان نامنظمی‌های قاعدگی از زنجبیل استفاده کرد.
    زنجبیل سبب افزایش جریان خون قاعدگی می‌شود و همین امر به تنظیم دوره کمک می‌کند. همچنین با مصرف زنجبیل دردهای قاعدگی تسکین می‌یابد.
  • ♦ هویج: هویج به دلیل وجود مواد مغذی متعدد در آن در تنظیم سیکل قاعدگی و تعادل هورمونی بدن مؤثر است. همچنین هویج غنی از فیبر است و می‌تواند استروژن‌ها را که سبب بی‎‌نظمی در پریود می‌شوند از بدن خارج و به جلوگیری از بروز بیماری تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود کمک کند.
  • ♦ دانه کنجد: دانه‌های کنجد دارای مزیت‌های فراوانی از جمله درمان بی‌نظمی پریود هستند. کنجد به دلیل طبع گرمی انقباض عضلات را کاهش و درد قاعدگی را تسکین می‌بخشد.
    کنجد حاوی لیگنان‌ها بوده که هورمون‌های اضافی در بدن را خارج و به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند. کنجد همچنین در درمان کم خونی مؤثر است که از دلایل ایجاد بی‌نظمی در پریود محسوب می‌شود.
  • ♦ زردچوبه: زردچوبه برای درمان بی‌نظمی پریود مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرد. زردچوبه خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسمی دارد که برای کاهش دردهای پریودی مؤثر است. همچنین سبب تعادل هورمون‌ها و بهبود چرخه پریودی می‌شود.
    هیچ درمان قطعی‌ای برای تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود وجود ندارد، اما استفاده از راهکارهای زیر می‌توانند در مدیریت مشکل مؤثر باشند.
  • ♦ داشتن یک رژیم غذایی سالم: داشتن رژیم غذایی سالم حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی در بهبود و تنظیم سیکل قاعدگی مؤثر است. همچنین بهتر است غذاهای فرآوری‌شده و شیرین کمتر استفاده شود زیرا مقاومت به انسولین را افزایش و سبب بی‌نظمی‎‌ در قاعدگی می‌شوند.
  • ♦ انجام منظم ورزش: پزشکان حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط را برای بهبودی علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه می‌کنند. همچنین انجام پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا شنا در این مواقع می‌تواند مؤثر باشد.
  • ♦ مدیریت استرس: استرس ممکن است علائم تنبلی تخمدان را تشدید کند. انجام تمریناتی مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس و انجام فعالیت‌هایی که فرد از آنها لذت می‌برد برای مدیریت استرس می‌توانند کمک‌کننده باشند.

سخن پایانی

در صورت داشتن علائم تنبلی تخمدان و قطع نشدن پریود باید برای کنترل علائم و کاهش عوارض این بیماری به پزشک متخصص زنان در کلینیک‌های تخصصی مراجعه کنید. متخصص زنان با انجام آزمایش‌هایی برای تشخیص تنبلی تخمدان، در صورت ابتلا به این عارضه شیوه درمانی مناسب با شرایط فردی بیمار را تجویز می‌کنند و در صورت داشتن علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک اهمیت ‌دارد که به دنبال مراقبت‌های پزشکی لازم باشید و نسبت به مدیریت علائم و کاهش عوارض بعدی این بیماری اقدامات لازم را انجام دهید و بی‌توجهی به این عارضه ممکن است فرد با عوارض جبران‌ناپذیری از جمله نازایی در آینده مواجه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید