بهترین روش های درمان برای عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد

در پریودی لایه ضخیمی از خون و بافت که به دیواره رحم چسبیده ریزش کرده و از واژن خارج می‌گردد. دختران معمولا از سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی پریود را تجربه کرده و این چرخه در زنان تا سنین ۴۵ تا ۵۵ سال ادامه خواهدیافت. چنانچه دختران پس از سن ۱۶ سالگی پریود را تجربه نکنند، لازم است جهت بررسی علت عقب افتادن پریود به پزشک زنان مراجعه شود. تصور نکنید که وجود ترشحات مختص زنان متاهل و باردار است. حتی دوشیزگان نیز ممکن است دچار ترشحات سفید واژنی بشوند. این موضوع از این جهت اهمیت پیدا میکند که برخی از این افراد ممکن است دچار تغییراتی در عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد شوند. ما در این مقاله با توضیح این مسئله شما را از نگرانی رها میکنیم.

 

بهترین روش های درمان برای عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد

 

دلایل عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد

همه دختران در سیکل قاعدگی ترشحاتی از واژن خود خواهندداشت. برخی از این ترشحات نشانه قاعدگی و برخی دیگر نشانه تخمک گذاری میباشند. در حالت طبیعی این ترشحات غلیظ و شیری رنگ و در زمان تخمک گذاری حالتی چسبنده‌تر و با حجم بیشتر پیدا میکنند. در اثر عوامل مختلفی عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر رخ میدهد که در ادامه به آنها اشاره میشود. بهتر است درصورت وجود این مشکل به پزشک زنان در کلینیکهای تخصصی مراجعه شود تا پزشک متخصص علت را تشیخص و درمان مناسب , سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را پیش از آنکه مشکل جدی شود توصیه نماید. دلایل دلیل عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر شامل :

  • ♦ بیماری و عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد
    عوامل متعددی از جمله بیماریها پریود را به تاخیر می‌اندازند. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که سبب توقف و برهم خوردن سیکل قاعدگی میشوند می‌توان کیست تخمدان، دیابت، مشکلات کبد، تومور هیپوفیز، اختلال عملکرد تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک را نام برد.
  • ♦ استرس
    استرس شدید ممکن است باعث بروز اختلال در تولید هورمون آزادکننده گنادوتروپین که عامل تنظیم تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی میباشد گردد. به همین جهت در فردی که دچار استرس شدید شده، این هورمون به اندازه کافی ترشح نخواهد شد و سیکل قاعدگی با مشکل مواجه میشود. داشتن استرسهای دائمی و قرارگرفتن در شرایط استرس‌زا چرخه قاعدگی را مختل نموده و باید به منظور کاهش سطح استرس بدن باید اقدامات اساسی صورت گیرد. توصیه میشود به متخصص زنان مراجعه کرده و درصورت نیاز آزمایشهای هورمونی انجام شود. درصورت عدم وجود مشکلات جسمانی، متخصص توصیه خواهدکرد از درمان‌های مشاوره‌ای کمک بگیرید تا سطح استرس شما کاهش پیداکند. سپس بدن پس از مدتی به وضعیت طبیعی خود بازگشته و سیکل قاعدگی تنظیم میشود. دربرخی موارد بازگشت به حالت طبیعی چند ماه زمان نیاز دارد.
  • ♦ سندرم تخمدان پلی کیستیک
    زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، از نگاه فیزیولوژیکی در واقع دارای فولیکول های اضافی هستند که سبب میشود تا زمانی که تخمک آزاد نشود، پریود را تجربه نکنند.
    علائم ابتلا به این سندرم شامل افزایش وزن و افزایش سطح هورمونها مانند تستوسترون میباشد که سبب رشد موهای ضخیم در صورت و سینه میگردد. البته این علائم در همه افراد یکسان نبوده و همه افرادی هم که این علائم را دارند نمیتواند دلیل صد در صد سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشند.
  • ♦ ورزش شدید
    برخی افراد توصیه می‌کنند برای پریود شدن تمرینات شدید ورزشی انجام دهید. دربرخی موارد انجام ورزشهای شدید با تغییرات شدید در هورمون‌های هیپوفیز و هورمون‌های تیروئید که سبب اخلال در روند تخمک‌گذاری و قاعدگی میگردد همراه خواهدبود. در شرایط عادی یک تا دو ساعت ورزش در طول روز هیچ اثر منفی بر بدن نخواهدگذاشت، اما تمریناتی که طولانی باشند، ممکن است سبب بروز نوسان در هورمون‌های هیپوفیز و تیروئید گردند. درصورتی که مجبور به ورزش کردن در بازه‌های زمانی طولانی هستید، توصیه میشود با پزشک خود دراین مورد مشورت نمایید تا در این شرایط عوارض کمتری به بدن خود تحمیل کنید. پزشک ورزشی نیز در بهینه‌سازی رژیم غذایی میتواند مشاوره خوبی ارائه دهد. همچنین متدهای کششی کاهش استرس را به شما آموزش داده و با بررسی نتایج آزمایش‌ها از کمبودها و عدم تعادل هورمونی بدن شما را آگاه میسازد.
  • ♦ کاهش یا افزایش وزن
    تغییرات وزن شدید می‌تواند در زمان پریود خلل ایجاد نماید. افزایش یا کاهش شدید چربی بدن نیز منجر به عدم تعادل هورمونی بدن گردیده که سبب تاخیر یا توقف کامل پریود می‌گردد. همچنین، محدودیت شدید کالری بر قسمتی از مغز که با غدد درون ریز کار میکند، تاثیر خواهدگذاشت. زمانیکه این کانال ارتباطی مختل شود، هورمون‌ها از بین خواهندرفت. بی اشتهایی عصبی یکی از اختلالات خوردن است که سبب کاهش وزن شدید فرد میگردد. فرد دچار بی‌اشتهایی دراثر کاهش وزن ناگهانی دچار مشکلات دیگری ازجمله عقب افتادن پریود خواهدشد.
  • ♦ تغییر در سبک زندگی
    درصورت داشتن برنامه زندگی نامنظم این احتمال وجود دارد که فرد به الیگومنوره یا آمنوره (پریود نامنظم) دچارشود. درصورتیکه برنامه کاری شما نامنظم بوده و استراحت کافی و منظم ندارید، درمعرض بیشتر ابتلا به این مشکل هستید. به طورشایع تغییر در سبک زندگی سبب میگردد که پریود شما نامنظم گردد. اما چنانچه متوقف شود مسئله جدی بوده و باید سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.
  • ♦ انجام عمل جراحی
    پس از انجام عمل جراحی، عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد طبیعی خواهدبود. زیرا چرخه قاعدگی برهم خواهدخورد. چنانچه پس از عمل جراحی فرد مدت زیادی در حالت استراحت باشد، وزن او افزایش یافته و چربی در ناحیه شکم نیز تجمع پیدا میکند، تولید هورمون استروژن افزایش و درنتیجه فاصله بین سیکل‌های قاعدگی نیز افزایش می‌یابد.
  • ♦ سندرم آشرمن
    ممکن است افراد با دستکاری بخشهایی از دستگاه تناسلی خود، مشکلات جدی در این بخش ایجاد نماید و سبب ترشحات سفید در دختر مجرد و عقب افتادن پریود گردند. از جمله این کارها میتوان به دستکاری بخشهایی از رحم در عمل های جراحی و درمان های فیبروییدی اشاره کرد. درصورت داشتن این موارد باید با پزشک درمورد عوارض احتمالی آنها مشورت نمایید و عوارض آنها را کنترل نمایید. این عوارض ممکن است سبب خونریزی های شدید رحمی و دربرخی موارد سبب قطع شدن پریود گردند.
  • ♦ شیردهی
    در دوران شیردهی معمولا مادران دچار پریود سبک یا آمنوره میگردند که این امر به طورمعمول طبیعی و رایج است. یک باور غلط وجوددارد که افراد تصور میکنند شیردادن یکی از روشهای جلوگیری از بارداری است اما اینطورنیست و درصورتیکه برای داشتن فرزند دیگری آماده نیستید، استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری ضروری است.
  • ♦ مشکلات غده تیروئید
    غده پروانه‌ای تیروئید سبب ترشح هورمون‌هایی میشود که در تنظیم فعالیت‌های بدن مانند چرخه پریود موثرهستند. کم کاری و پرکاری تیروئید هردو بر چرخه قاعدگی اثرگذار بوده و سبب بروز نامنظمی در قاعدگی میگردند. اما پرکاری تیروئید معمولا سبب دیر پریود شدن یا پریود نشدن خواهدشد. از دیگر علائم مشکلات تیروئیدی میتوان تغییرات وزن غیر قابل توضیح، تپش قلب، تغییر اشتها، لرزش خفیف دست، عصبی بودن یا اضطراب، مشکل خواب، خستگی و تغییرات مو را نام برد.
  • ♦ بیماری مزمن
    برخی مشکلات مزمن ازجمله بیماری سلیاک و دیابت، میتوانند سبب بروز بی‌نظمی در دوران قاعدگی گردند. عارضه سلیاک یک بیماری خود ایمنی بوده که بر سیستم گوارش اثر خواهدگذاشت. دراثر بروز این بیماری زمانیکه بدن گلوتن دریافت کند، سیستم ایمنی بدن با حمله به دیواره روده کوچک به آن واکنش نشان خواهدداد. زمانیکه روده کوچک دچار آسیب میشود، توانایی بدن در جذب مواد مغذی کاهش پیدا میکند. این مشکل بر تولید طبیعی هورمون اثر داشته و با بروز بی‌نظمی‌های پریود خود را نشان میدهد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ نیز ممکن است عقب افتادن پریود را تجربه نمایند.

در ادامه به شرح علتهای عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد و شیوه های درمانی آن میپردازیم. عارضه عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر معمولا با مصرف داروها بهبود می‌یابد و جای نگرانی نخواهدبود. تنها در برخی موارد این عارضه نشانه‌ی وجود یک مشکل جدی در بدن است که نیاز به درمانهای ویژه دارد.

 

عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد تا چه میزان طبیعی خواهدبود

درصورتی که چرخه پریودی دچار مشکلاتی شود میتواتند از چرخه طبیعی خود خارج گردد. معمولا زنان در مواقع تخمک‌گذاری درد خفیفی را در زیر شکم احساس میکنند. دردهای شکمی میتوانند در هر دوره‌ای ایجادشوند و این موضوع درمواردی ممکن است با تاخیر در پریودی همراه باشد که این امر طبیعی بوده و هر فردی احتمال دارد به شرایط مبتلاشود و این موضوع همیشه نشان دهنده بارداری یا وجود یک عارضه جدی در بدن نخواهدبود. در این مقاله دلایل عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد بررسی شد. اما درصورت همراه بودن این مشکل با دردهای زیر شکمی باید علت بروز دردها بررسی شود. زیرا درد در این قسمت در اثر عوامل مختلفی ایجاد گردیده که معمولا با مراجعه زودهنگام به پزشک متخصص زنان برطرف میشوند. درصورتیکه میزان درد شدید باشد و زندگی روزمره فرد را دچار مشکل کرده‌باشد توصیه می شود به پزشک زنان مراجعه شود.
در حالت کلی، سیکل یک روند ثابت را طی خواهدکرد. اما احتمال دارد تا ۱۴ روز نیز متغیر باشد. باید توجه داشت که حداقل زمان کامل شدن یک سیکل ۲۱ روز بوده در حالی که این چرخه در برخی افراد تا ۳۵ روز نیز ادامه خواهدداشت. درصورت وجود تاخیر بیش از ۵ روز در پریود، باید علل ایجاد آن توسط متخصص زنان مورد بررسی قرارگیرد. تشخیص علت صحیح و درمان مناسب توسط پزشک صورت میگیرد و توصیه میشود از خوددرمانی در این شرایط پرهیز گردد.

 

شیوه‌های درمان عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد

شیوه‌های درمان عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر با توجه به علت ایجاد مشکل متفاوت خواهدبود. علت مشکل باید درمان شود تنها به مصرف دارو و به دنبال آن خونریزی بسنده نشود. معمولا درصورتیکه علت وجود کیست تخمدان باشد، باتوجه به نوع کیست درمان متفاوت خواهد بود و معمولا از قرصهای ضدبارداری استفاده خواهدشد. اما چنانچه علت کیستهای خیلی بزرگتر از هشت سانتی متر باشد امکان دارد عمل جراحی نیاز باشد.
در مورد فیبروم ها شیوه درمانی به شرایط فردی و سن بیمار بستگی خواهدداشت. بعضی از آنها با دارو درمان شده و بعضی های آن نیاز به جراحی داشته اما درحالت کلی اگر علت اختلالات هورمونی باشد با یکسری از داروها سیکل قاعدگی منظم خواهدشد و یا میتوان برای یک الی دو دوره از قرصهای جلوگیری استفاده کرد. درصورتیکه فرد قصد بارداری دارند یا قرص های جلوگیری موثر نباشند میتوان قرص های پروژسترونی را به مدت دو هفته توصیه نمود.
چنانچه نامنظمی پریود دراثر مصرف قرص بارداری، اختلال تغذیه‌ای یا استرس و اضطراب رخ داده باشد با تغییردر روش جلوگیری، اصلاح تغذیه و مصرف آرام‌بخش‌های ضعیف قابل درمان میباشد. درمان‌های دارویی پریود نامنظم بسته به تشخیص و تجویز پزشک زنان و شرایط فردی متفاوت میباشد. درمان مشکلات قاعدگی باتوجه به علت ایجاد آنها، سن بیمار و قصد بارداری در آینده متفاوت خواهدبود. درمان این عارضه از تغییر سبک زندگی تا جراحی تفاوت داشته و نوع شیوه درمان با توجه به شرایط فرد تعیین میشود. در ادامه برخی از روشهای درمانی عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد را شرح میدهیم.

  • ♦ تغییر در سبک زندگی
    از روشهایی که برای عقب افتادن پریود موثر است، داشتن یک رژیم غذایی بدون نمک، قتد، چربی و الکل میباشد. همچنین داشتن فعالیت ورزشی مناسب نیز در تسریع روند درمان و کاهش درد های قاعدگی کمک زیادی میکند.
  • ♦ درمان علتهای زمینه ای
    از روشهای درمانی عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد، برطرف نمودن علتهای زمینه ای است. دربرخی موارد وجود بیماریهای تیروئید، کاهش استرس ها، پولیپ و اختلالاتی در آندومتر زمینه ایجاد خلل در قاعدگی میشوند که درمان و رفع آنها در درمان اختلالات پریودی نقش زیادی خواهدداشت.
  • ♦ درمانهای دارویی
    درصورت مراجعه به پزشک متخصص ممکن است با توجه به شرایط بیمار برخی داروهای مسکن و داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری تجویز گردد که در درمان اختلالات قاعدگی موثر هستند. برخی از این داروها شامل:

    • ♦ مدروکسی پروژسترون
      داروی مدروکسی پروژسترون سبب تنظیم سیکل پریود میگردد. این دارو از هورمون پروژسترون تهیه شده و سیکل‌های نامنظم قاعدگی را تنظیم می‌نماید و درصورتیکه فرد دچار مشکل پریود نشدن باشد، این عارضه را نیز درمان خواهدکرد. فرد مصرف‌کننده باید با قطع مصرف این دارو بین ۳ تا ۷ روز بعد دچار خونریزی میگردد.
    • ♦ قرص جیناون
      قرص جیناون برپایه شیمی نبوده و یک محصول دارویی گیاهی محسوب میشود. این قرص روی گردش خون بدن تأثیر گذاشته و فرد با هدف تنظیم پریود و پریود شدن این دارو را استفاده خواهدکرد. باید توجه داشت که این دارو قوی بوده و حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود. لازم به ذکر است که این مطلب، جایگزین توصیه‌های تخصصی پزشکان نبوده و هرگز از این مطلب به‌عنوان درمان جایگزین استفاده ننمایید.
    • ♦ قرص مپرات
      قرص مپرات دو قابلیت دارد که دربرخی موارد پزشکان این دارو را جهت تنظیم سیکل‌های قاعدگی تجویز می‌نمایند و دربرخی موارد نیز جهت برگشت فرآیند طبیعی پریود به بدن استفاده میشود. این قرص حاوی هورمون پروژسترون بوده که چرخه قاعدگی را فعال و فرد پس از مصرف آن پریود خواهدشد. همچنین لازم به ذکر است که قرص مپرات در جلوگیری از سرطان پستان نیز کاربرد دارد.
    • ♦ قرص پروورا
      ترکیب اصلی موجود در قرص پروورا، مدروکسی پروژسترون میباشد. این دارو علاوه‌بر برطرف کردن مشکل پریود نشدن در بانوان و دختران، سبب تنظیم شدن سیکل‌های عادت ماهانه نیز میگردد.
    • ♦ قرص ول وومن
      از قرصهای کاربردی در برطرف کردن مشکلات پریودی قرص شاتواری ول وومن را میتوان نام برد. این قرص به شکل کپسول در بازار وجوددارد و باید روزانه مورد استفاده قرارگیرد. ترکیب اصلی این قرص گیاه آیورودا میباشد که خاصیت تنظیم هورمون‌های زنانه را داشته و با مصرف این دارو چنانچه فرد دچار سیکل نامنظم باشد، مشکل او برطرف میگردد.

 

درمان عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر در خانه

در صورت عدم وجود بیماریهای خاص، با رعایت نکات زیر میتوان تا حدود بسیار زیادی تاخیر پریود را درمان نمود.

  • ♦ داشتن فعالیت بدنی کافی
  • ♦ استفاده از کمپرس گرم
  • ♦ داشتن خواب کافی و منظم
  • ♦ بهبود و درمان مشکلات روحی و استرس
  • ♦ داشتن وزن متناسب
  • ♦ بررسی میزان ترشح هورمون‌ها در بدن
  • ♦ عدم مصرف خودسرانه دارو‌ها
  • ♦ داشتن رژیم غذایی مناسب

استفاده از درمان‌های خوراکی برای تاخیر دوران قاعدگی که شامل:

  • ♦ مصرف دمنوش زعفران
    دمنوش زعفران از جمله نوشیدنی‌های طبیعی بوده که در گذشته نیز برای باز شدن پریودی مورد استفاده قرارمیگرفته است. دلیل اصلی استفاده از این نوشیدنی‌ها برای رفع این مشکل، داشتن طبیعت گرم و قاعده آور بودن آن‌ها میباشد.
  • ♦ مصرف چای جعفری
    گیاه جعفری از سبزی‌های پرخاصیت است که جهت تحریک انقباضات رحمی و نیز رقیق کردن خون مورد استفاده قرارمیگیرد. استفاده از دمنوش این گیاه سبب تنظیم خونریزی در دوران قاعدگی میگردد.
  • ♦ مصرف ویتامین C
    کمبود ویتامین C در بدن سبب بی نظمی سیکل پریودی و تاخیر در آن خواهدشد. مصرف میوه‌های حاوی این ویتامین سبب افزایش سطح هورمون استروژن و کاهش پروژسترون شده که سبب تنظیم قاعدگی میگردد.
  • ♦ مصرف زردچوبه
    زردچوبه نیزاز گیاهانی است که طبع گرمی داشته و قاعده آور است. مصرف این گیاه میتواند به تنظیم عملکرد هورمونی بدن و جریان منظم قاعدگی کمک کند.
  • ♦ گیاه کوهوش سیاه
    استفاده از گیاه کوهوش سیاه از مهمترین روشهای درمان عقب افتادن پریود محسوب میشود. توصیه میشود درصورت ابتلا به بیماریهای قلبی و کبدی از مصرف این گیاه پرهیز نمایید. مصرف کوهوش سیاه ممکن است با دارو‌های زیادی تداخل داشته‌باشد. بنابراین حتما قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

اختلالات قاعدگی در دختر مجرد

در صورتی که بیش از ۵ روز پریود عقب بیفتد، نیاز به مراجعه به پزشک خواهدبود. مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی باید به سرعت درمان شوند. بسیاری از عفونتهای بدن در این قسما رخ داده و بروز هر گونه اختلالی در دستگاه تناسلی ممکن است نشانه‌ی وجود یک مشکل باشد. چنانچه به این مشکلات توجه نشود، ممکن است سبب ناباروری فرد گردد. برای درمان تشخیص علت اختلالات قاعدگی و درمان مناسب باید به یک پزشک ماهر زنان در این زمینه مراجعه شود. درصورت داشتن استرس مزمن و همیشگی باید نسبت به رفع آن اقداماتی صورت گیرد زیرا این مشکلات سبب بروز بیماری های مختلفی در دستگاه تناسلی میگردند. همچنین سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز باید مورد بررسی قرارگیرد. در ادامه به شرح اختلالات قاعدگی در دختران مجرد میپردازیم.

  • ♦ آمنوره اولیه 
    آمنوره اولیه زمانی که پریود در دوران بلوغ شروع نگردد نام دارد. طبق نظریه پزشکان، درصورتی که پریود تا سن ۱۶ نشانه ای نداشته باشد و بروز پیدا نکند، فرد باید نسبت به درمان این مشکل اقداماتی را انجام دهد. مشکل آمنوره اولیه معمولا در درصد بسیارکمی از افراد ایجاد میگردد. اصلیترین علت بروز آمنوره اولیه، سابقه خانوادگی میباشد. اما دربرخی موارد یک مشکل ژنتیکی میتواند در بروز آمنوره اولیه نقش داشته‌باشد. اصلیترین عوامل بروز این عارضه مشکلات در اندام‌های تناسلی، شکل غیر عادی یا عدم تشکیل بعضی از بخش‌های این اندام، سندروم ترنر، مشکلات غده هیپوفیز، مشکلات هیپوتالاموس و مشکلات افزایش دهنده‌ی سطح هورمون تستوسترون در بدن میباشد.
  • ♦ آمنوره ثانویه 
    آمنوره ثانویه به شرایطی اطلاق میشود که پریود آغاز شده اما ناگهان و برای چند دوره متوقف خواهدشد. آمنوره ثانویه در دوران بارداری یا شیردهی طبیعی بوده اما دربرخی موارد نشانه وجود یک مشکل در اندام‌های جنسی فرد خواهدبود. توصیه میشود در صورت بروز مشکلات زیر حتما به متخصص زنان مراجعه نمایید.
    قاعدگی قبلا منظم بوده و اکنون به مدت سه ماه متوقف شده است.
    قاعدگی نامنظمی داشته که به مدت ۶ ماه متوقف شده است.
    استرس در نوجوان مبتلا به آمنوره
  • ♦ دیسمنوره 
    دیسمنوره مشکلی است که با دردهای شدید و مکرر قاعدگی خود را نشان میدهد و علت این عارضه به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی خواهدداشت.
  • ♦ خونریزی های قاعدگی نامنظم
    خونریزی ها و لکه بینی ها در فواصل بین عادتهای ماهانه، خونریزی های پس از روابط جنسی و خونریزی های دوران یائسگی و بارداری شامل اختلالات قاعدگی میشوند.
  • ♦ مشکلات هورمونی
    بروز هرگونه خلل در سیکل قاعدگی که در اثر هورمون های هیپوفیز، هیپوتالاموس، غدد فوق کلیوی، تخمدان ها و هر قسمت دیگر باشد سبب بروز مشکل در خونریزی های پریودی میگردد. مشکلات دیگری همچون کیست های تخمدان و تنبلی تخمدان نیز سبب بروز اختلالات قاعدگی ایجاد میشوند.

 

عوارض عقب افتادن پریود

ترشحات واژن طول چرخه پریود تغییر کرده و معمولا این ترشحات قبل و بعد از پریود سفید خواهندبود. ترشحات سالم از نظر رنگ و بافت متفاوت هستند. ترشحات سفید که در پزشکی به لکوره معروف هستند، طبیعی بوده و به طوررایج در نیمه دوم چرخه پریودی ایجاد میشوند. اما باید توجه داشت درصورتی که ترشحات سفید همراه با بوی بد، خارش یا سوزش باشد، ممکن است از علائم عفونت باشد. ترشحات واژن شامل باکتری‌های مرده هستند و سبب تمیز و سالم ماندن واژن میشوند. ترشحات به صورت زیر تغییر شکل میدهد:

  • ♦ سفید: در ابتدا و انتهای چرخه قاعدگی
  • ♦ شفاف و آبکی: در طول چرخه قاعدگی و در طول ورزش
  • ♦ شفاف و کشدار: درصورت بارور بودن فرد
  • ♦ مایل به قهوه ای: بعد از چرخه قاعدگی
  • ♦ مایل به سبز یا زرد: نشانه عفونت و دربرخی موارد همراه با بو

در کوتاه مدت، عقب افتادن چند دوره پریود عوارضی به همراه نخواهدداشت. اما درصورتی که ادامه دار باشد، سبب بروز عوارض زیر میگردد:

  • ♦ ناباروری: در افرادی که چرخه پریودی رخ نمیدهد، ممکن است تخمک گذاری انجام نشود و این به این معنا است که فرد به طور طبیعی نمیتواند باردار گردد.
  • ♦ ضعف استخوان ها: درصورتی که فرد پریود نشود و سطح هورمون استروژن بدن کاهش پیداکند، ممکن است استخوانها با خطر ضعیف شدن مواجه شوند. استروژن سبب استحکام استخوانها خواهدشد و این مورد تنها در مورد زنانی که به مدت یک سال یا بیشتر پریود نشده اند رخ میدهد.
  • ♦ بیماریهای قلبی: پایین بودن سطح استروژن دربدن زنان با بروز بیماریهای قلبی همراه است. همچنین در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان میزان خطر ابتلا به بیماریهای قلبی مانند فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و دیابت افزایش پیدا میکند. رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در کاهش مشکلات قلبی موثر است. در صورت داشتن علائمخونریزی شدید، تب، درد شدید، تهوع و استفراغ و خونریزی بیش از هفت روز باید سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

سخن پایانی

عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد. این دلایل ممکن است نشان دهنده‌ی وجود مشکلاتی در بدن باشند که نیاز به پیگیری و درمان خواهندداشت. با مراجعه زودهنگام به متخصص زنان در کلینیکهای تخصصی و تشخیص علت عقب افتادن پریود مشکل قابل درمان خواهدبود. دربرخی موارد نیز ممکن است مشکل جدی نباشد و با برخی داروها و روشهای خانگی قابل درمان باشد. اما از آنجایی که تشخیص صحیح علت این مشکل توسط متخصص زنان صورت میگیرد، توصیه میشود از خوددرمانی پرهیزکرده و به پزشک مراجعه نمایید. زیرا برخی از مشکلات دستگاه تناسلی درصورتی که به موقع درمان شوند بهبود می‌یابند و بی توجهی به این مشکلات میتواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید