درمان خانگی زخم دهانه رحم از چه طریقی ممکن است؟

در عصر حاضر که تکنولوژی ارتباطات و دسترسی به اطلاعات به سرعت در حال گسترش است، افراد زیادی به دنبال راه حل‌های خانگی برای مشکلات سلامتی خود هستند. یکی از این موضوعات، درمان خانگی زخم دهانه رحم است. اما باید با دقت و احتیاط فراوان به این موضوع پرداخت. چرا که هرچند درمان‌های خانگی ممکن است در برخی موارد مفید واقع شوند، اما در برخی دیگر می‌توانند باعث بروز عوارض و نتایج مخربی شوند. این عوارض می‌توانند شامل افزایش عفونت، تاخیر در درمان مناسب و حتی افزایش خطر مرگ باشد. لذا بحث درمان خانگی زخم دهانه رحم باید با دانش و اطلاعات کافی و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

 

درمان خانگی زخم دهانه رحم از چه طریقی ممکن است؟

 

 

زخم دهانه رحم چیست؟

هرگونه التهاب یا سوزشی در ناحیه پایین شکم که انتهای رحم و داخل واژن که موجب ازبین‌رفتن سلول‌های آن ناحیه بدن شده به‌عنوان زخم در سرویکس یا سرویسیت Cervicitis در علم پزشکی شناخته می‌شود. ر بعضی موارد این زخم به شکل توت‌فرنگی نیز مشاهده شده است. این بیماری می‌تواند به‌صورت حاد و مزمن باشد.
در مواردی که فرد علامتی از خود نشان ندهد ممکن است به بیماری مزمن مبتلا باشد. بسیاری هم به داروی خانگی زخم در سرویکس روی می‌آورند. مصرف عسل طبیعی نیز به‌عنوان یک درمان خانگی برای زخم سوراخ رحم مطرح شده است در صورت بهتر نشدن با درمان‌های خانگی به بهترین دکتر سرطان رحم در تهران مراجعه کنید.
این زخم می‌تواند دلیل عفونی و غیرعفونی داشته باشد و برای درمان پیش از هر چیزی نیاز به شناخت دلیل آن هست. در اکثر موارد دلایل غیرعفونی نیاز به درمان ندارند و ممکن است به دلیل حساسیت‌های ناشی از موادی که برای شستشوی واژن استفاده می‌شود یا لاتکس موجود در کاندوم ایجاد شده باشد یا این که به دلیل استفاده از جسم خارجی یا آی یو دی برای عدم بارداری دچار این زخم شده باشند.
استفاده از جسم خارجی نظیر کاپ، تامپون، نیز از مواردی است که ممکن است این زخم را به وجود بیاورد. درهرصورت می‌توان به داروی خانگی زخم سوراخ رحم نیز به‌عنوان یک گزینه نگاه کرد.
در درمان زخم سوراخ رحم دلایل عفونی یا گسترش قارچ در این ناحیه و همچنین رشد و نمو باکتری به دلیل عدم رعایت بهداشت نیاز به درمان دارویی دارد.
معمولاً افراد به دلیل بیماری‌های رقابتی به این زخم دچار می‌شوند بنابراین در اولین مرحله به سراغ تشخیص این بیماری‌ها می‌روند و آزمایش داده می‌شود که آیا فرد دچار سوزاک، کلامیدیا، تبخال تناسلی، واژینوز باکتریایی و تریکوموناس شده است یا نه؟
در مرحله بعدی با معاینه میزان و جنس ترشحات، میزان تورم، علائم آلرژی و حساسیت و میزان و نحوه خونریزی واژن یا سرویکس برای تشخیص اقدام می‌شود تا علت زخم سوراخ رحم شناسایی شود. این نکته نباید فراموش شود که سرویکس همچون مانعی برای دیگر عفونت‌ها و ویروس‌ها به داخل رحم محسوب می‌شود، اگر این دهانه دچار زخم یا آسیب شود، امکان این هست که رحم و بدن نیز دچار عفونت و بیماری شود.
حتی در مواردی ممکن است لوله‌های فرد دچار آسیب شود و امکان بارداری او را کاهش دهد. از سویی معمولاً پزشکان سعی می‌کنند افراد مبتلا را بر مبنای دلیل عفونت و زخم سوراخ رحم درباره پیشگیری و ابتلا به بیماری‌هایی نظیر برخی ایدز یا سفلیس آگاه کنند.
درمان خانگی زخم دهانه رحم ممکن است به‌عنوان یک روش کمکی در درمان این بیماری مورداستفاده قرار بگیرد. اما باید توجه داشت که مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان درباره هرگونه درمان خانگی ضروری است تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود.

 

جوش‌شیرین برای زخم دهانه رحم خوب است؟

مطالعة منابع نشان می‌دهد که در برخی منابع، مصرف جوش‌شیرین به‌عنوان یک روش درمانی برای زخم سوراخ رحم مطرح شده است و عده‌ای تجویز می‌کنند که جوش‌شیرین برای زخم در سرویکس مفید است.
پس بااین‌حال، باید توجه داشت که تحقیقات علمی کافی در این زمینه انجام نشده است و اثربخشی و امنیت مصرف جوش‌شیرین برای درمان زخم در سرویکس هنوز مشخص نیست و نمی‌توان گفت که در داروی خانگی زخم سوراخ رحم مؤثر است.

 

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

درمورد زخم لولة رحم برخی از افراد هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند و گاهی به دلیل درد یا بویی که از آنجا ناشی می‌شود، افراد پی به این مسئله می‌برند. گاهی نیز در هنگام معاینه دوره‌ای دکتر زنان مطلع می‌شود. در مواردی نیز شده که در هنگام سونوگرافی و یا تست پاپ‌اسمیر این زخم مشاهده شده است؛ اما اکثر مواقع این شیوه برای شناسایی این زخم استفاده نمی‌شود.
این بیماری بین زنان در هر سنی حتی بعد از یائسگی نیز رایج است.
در مجموع علائم مختلفی در هنگام زخم لولة رحم در افراد مختلف دیده شده است:

  • ♦ ترشحات سفید یا کرم
  • ♦ هنگامی که موقع ادرار یا نزدیکی و سکس زن دچار درد یا خونریزی شود و این درد تکرارشونده باشد.
  • ♦ لکه بینی بین دو دوره خونریزی
  • ♦ بوی عفونت گه‌گاه
  • ♦ داروی گیاهی جهت سرطان دهانه رحم
  • ♦ در حال حاضر، داروی گیاهی برای درمان سرطان رحم شناخته نشده است. بااین‌حال، برخی گیاهان دارویی مانند کاپاریس، زعفران و آویشن می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی برای سرطان رحم مفید باشند.

بااین‌حال، باید توجه داشت که تحقیقات علمی کافی در این زمینه انجام نشده است و اثربخشی و امنیت مصرف این گیاهان برای درمان سرطان رحم هنوز مشخص نیست.

 

مناسب ترین درمان خانگی برای زخم دهانه رحم کدام است؟

شاید برخی از عطاری‌ها یا برخی از افراد پیر در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ به زنان تازه ازدواج کرده یا زنانی که حس می‌کنند رحمشان دچار عفونت و زخم شده است، برخی پیشنهادهای برگرفته از طب سنتی را ارائه دهند.
در این پیشنهادها حتی عنوان شده است که می‌توان به داروی گیاهی سرطان دهانه رحم پرداخت و از طریق درمان گیاهی برای سرطان دهانه رحم درمانی پیدا کرد. پیشنهادهایی که هر کدام می‌تواند زخم را آلوده‌تر کند و عفونت ناحیه واژن و رحم را افزایش دهد.
در زیر به چند مورد آنها اشاره می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی نباید از آنها برای بهبود و درمان زخم سوراخ رحم استفاده کرد

  • ♦ عسل
    یکی از مواد غذایی که همواره در طب سنتی استفاده می‌شود و به شکل‌های مختلف آن را شفادهنده می‌دانند عسل است. برای درمان زخم سوراخ رحم پیشنهاد شده که از ترکیب عسل با ماست یا ترکیب عسل با آلوئه‌ورا به نسبت دو به یک برای درمان استفاده شود. درواقع گفته شده که می‌شود این ترکیب‌ها را بر روی باند استریل قرارداد و شب تا صبح بر روی واژن گذاشت و دو هفته این کار را تکرار کرد.
    همچنین پیشنهاد شده که خاکشیر و عسل را با هم مخلوط کرده به‌صورت شیاف در واژن قرارداد. البته یک عده هم پیشنهاد دادند محل زخم را با آب گرم و عسل شستشو داد تا زخم از بین برود.
    اینها همه موادی هستند که سبب افزایش میکروب در ناحیه زخم می‌شوند و درعین‌حال برای ازبین‌بردن حالت چسبندگی عسل نیاز به شستن با مواد شیمیایی هست که این روند سبب آسیب‌دیدن محل زخم سوراخ رحم می‌شود.
  • ♦ سیر
    سیر به‌عنوان یکی از مواد غذایی طبیعی دارای آنتی‌بیوتیک، ضدباکتری و ضدویروس در طب سنتی شناخته می‌شود. ازاین‌رو پیشنهاد شده که هم در برنامه غذایی افراد قرار گیرد و هم بدون پوست آن داخل واژن قرار گیرد.
    شاید خوردن سیر در هفته آن هم یکی دو بار مشکلی برای شما ایجاد نکند اما مطمئناً قراردادن یک جسم خارجی در واژن سختی‌های خود را دارد و اتفاقاً باید نگران برداشتن و بیرون آوردن آن نیز باشید. حالا این که چگونه این شی را آلوده نکنید یا…
    خود داستان‌های خاص خود را دارد که این درمان خانگی را درجا از فهرست کارهایی که زمانی انجام دهید باید حذف کنید. درمان خانگی زخم دهانه رحم با سیر هرچند نمی‌تواند یک تجویز اصلی و مؤثر باشد، اما می‌توان آن را به‌عنوان یکی از راه‌های جانبی در کنار دیگر درمان‌ها در درمان خانگی زخم دهانه رحم در نظر گرفت.
  • ♦ عنبرنسارا
    یکی از موادی که در ایام کرونا به‌شدت از آن استقبال شد، مدفوع الاغ است که با نام عنبرنسارا در بین مردم شناخته می‌شود. این مدفوع به‌عنوان ماده‌ای دارای خاصیت ضدباکتری و آنتی‌بیوتیک مشهور شده است. بنابراین یکی از راه‌هایی که در طب سنتی به‌عنوان درمان زخم سوراخ رحم که پیشنهاد می‌شود استفاده از دود عنبرنسارا است.
    در واقع پیشنهاد می‌شود تا عنبرنسارا با خاکشیر بر روی زغال گداخته گذاشته شود و واژن در معرض این دود قرار گیرد. پیشنهاددهندگان و پیروان طب سنتی معتقدند عنبرنسارا حاوی مواد شیمیایی خاص و ویژه با خواص درمانی است.
    خوب این روش نیز هرچند آسیب جدی به محل زخم وارد نمی‌کند ولی قطعاً راه‌حل مناسبی برای درمان نخواهد بود.
  • ♦ گیاهان دارویی
    چند مورد گیاه نیز به‌عنوان درمان زخم سوراخ رحم پیشنهاد شده است. گیاهانی که در منظر عمومی به‌عنوان گیاهان ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری و ضدقارچ معروف هستند و افراد طرف‌دار طب سنتی بر این باورند شستشو با این مواد که هر کدام اثرات ضدعفونی‌کننده دارند باعث ضدعفونی محیط زخم و بهبود آن می‌شوند.
    آنها پیشنهاد شستشوی زخم سوراخ رحم و واژن را با دم‌کرده گیاه بومادران یا دم‌کرده گیاه گزنه داده‌اند. همچنین یک داروی خوراکی هم با این مواد پیشنهاد شده است.
    این پیشنهاد خوردن ترکیب عسل و گیاهان نیم‌کوب شده‌ای مانند چای کوهی، بومادران، گل پنیرک، گزنه و خارخسک است. معمولاً خوردن مواد گیاهی و ترکیباتی ازاین‌دست باتوجه‌به این که افراد طبع‌های متفاوتی دارند یا این که بیماری‌های مختلفی دارند می‌تواند آسیب‌های جسمی متعددی به همراه داشته باشد.
    ازاین‌رو پیشنهاد خوردن یا استفاده آنها برای محل زخم پیشنهاداتی است که در این زمانه منسوخ به نظر می‌رسد و می‌بایست از راه‌های علمی استفاده کرد.
  • ♦ جوش‌شیرین
    یکی از سؤال‌هایی که بسیاری از افراد درباره درمان خانگی زخم دهانه رحم دارند، این است که آیا جوش‌شیرین برای زخم دهانه رحم مفید است و می‌توان با جوش‌شیرین زخم سرویکس را خوب کرد؟
    هر دوی این سؤال‌ها جواب منفی دارد. شستشو با جوش‌شیرین آن هم در ناحیه حساس واژن و سرویکس جز آلوده‌شدن آن منطقه هیچ دستاوردی به همراه ندارد و شما را از مسیر درمان دور می‌کند.

دراین‌بین فراموش نکنید که برای درمان زخم سوراخ رحم پزشک شما قبل از هر کاری باید تشخصی دهد که علت مبتلا شدن شما به این زخم چیست و سپس برای درمان آن اقدام شود. بنابراین با مشاهده کوچک‌ترین علامتی حتماً به پزشک مراجعه کنید و همکاران ما در سایت drzananclinic می‌توانند راهنمای خوبی برای شما ارائه دهند.

 

آیا مواد غذایی خاصی برای درمان خانگی زخم دهانه رحم پیشنهاد می‌شود؟

حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که پیشنهادهای غذایی برای درمان بیماری‌ها ارائه می‌دهند. این پیشنهادها بر اساس طب سنتی تجویز می‌شود که به نظر می‌رسد این روزها پایه و اساس علمی ندارد.
بنابراین، پیشنهادهایی نظیر خوردن هفته‌ای یک یا دو بار سیر و پیاز، خوردن گلنار وحشی، جوشانده یا دم‌کردة برگ شیرینک، خوردن کاهو بدون سس، هفته ای خوردن شربت گیاه خار مریم ، خوردن روزانه شربت شاه تره ،خوردن گیاه بومادران ، دم کردن ریشه زعفران و استفاده از آبلیمو برای پاکسازی بدن ربطی به درمان زخم رحم ندارد .
شاید برخی از این گیاه‌ها خواص آنتی‌اکسیدان داشته باشند و برای رفع عفونت چاره‌ساز باشند اما در این مورد تأثیری نخواهند داشت. البته حضورشان در فهرست مواد غذایی که به بدنتان میرسد می‌تواند مفید باشد مثلاً کاهو یا سیر یا اضافه‌شدن سبزی‌ها به رژیم غذایی و خوردن مرکبات یا آب تازه آنها می‌تواند در بهبود سلامتی بدن شما تأثیر بگذارد.

 

درمان خانگی زخم دهانه رحم یا مراجعه به پزشک؟

هرچند درمان خانگی زخم دهانه رحم می‌تواند از تحریک و درد جلوگیری می‌کند، اما پیشنهاد می‌کنیم، بلافاصله بعد از دیدن ترشح یا لکه بینی یا مایع‌هایی که از واژن خارج می‌شوند یا حس‌کردن سوزش و التهاب یا شنیدن بوی عفونت و دردهای گه گاه بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید.
پزشک زنان اولین انتخاب شما برای مراجعه و آغاز درمان باشد چون اگر به پزشک عمومی یا ماما یا فرد غیرمتخصص رجوع کنید، درمان دچار اختلال می‌شود. درصورتی‌که به همکاران پزشک ما در سایت drzananclinic مراجعه کنید ، می‌توانند راهنمای خوبی برای شما باشند و می‌توانند در مراحل ابتدایی زخم و التهاب دهانه رحم آن را در مدت کوتاهی مداوا کنند.

 

در درمان خانگی زخم دهانه رحم گیاهان دارویی مؤثر هستند؟

بله مصرف گیاهان دارویی در درمان خانگی زخم دهانه رحم می‌توانند مؤثر باشند. برخی گیاهان دارویی مانند آویشن، زعفران و زنجبیل می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی برای زخم سوراخ رحم مفید باشند. گیاهان دارویی خاصیت ضدالتهابی دارند و ممکن است به کاهش التهاب و بهبود زخم سوراخ رحم کمک کنند.
بااین‌حال، بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود و از درمان خانگی بدون مشورت پزشکی خودداری کنید.
برای درمان خانگی زخم شدید دهانه رحم، می‌توان از روش‌های درمانی طب سنتی استفاده کرد. بااین‌حال، باید توجه داشت که مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان درباره هرگونه درمان خانگی ضروری است تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود.

 

چگونه می‌توان از ابتلای دوباره به زخم دهانه رحم جلوگیری کرد؟

فرد مبتلا به زخم در سرویکس معمولاً بین دو هفته تا دو ماه برای درمان نیاز به‌وقت دارد. پس از آن برای عدم ابتلای دوباره بهتر است مواردی را در نظر داشته باشد و انجام دهد.
برخی از زنان از جسم خارجی استفاده می‌کنند که باید نحوه استفاده آنها دوباره ارزیابی شود و راهنمایی‌های جدید به آنها داده شود. این جسم خارجی مواردی نظیر تامپون، کاپ، کاندوم و دیافراگم را شامل می‌شود.
برخی از زنان از ابزارهای پیشگیری برای بارداری استفاده می‌کنند که ممکن است به دلیل حساسیت به آنها دچار زخم در سرویکس شده باشند در این صورت اگر نیاز بود نحوه پیشگیری خود را باید تغییر دهند و یا اگر از آی یو دی استفاده می‌کنند و این وسیله سبب زخم شده به درآوردن آن اقدام کنند.
برخی افراد به دلیل حساسیت به مواد شستشو دچار بیماری شده‌اند و یا از مواد تجاری نظیر بتادین، بی‌حس‌کننده‌ها و سورفاکتانت‌ها استفاده می‌کند باید آن را تغییر دهند.
مراقبت‌های بهداشتی از مهم‌ترین راه‌های عدم ابتلای دوباره به زخم سوراخ رحم است.
برخی تغییرات هورمونی نیز سبب زخم سوراخ رحم می‌شوند که باید نسبت به آن آگاه بود و مراقب بالا و پایین‌رفتن آنها در بدن بود.

 

آیا دیابت در ابتلای زخم دهانه رحم مؤثر است؟

برخی افراد به دلیل افزایش میزان قند خون و همچنین ابتلا به دیابت دچار زخم‌هایی در ناحیه‌های مختلف بدن خود می‌شوند.
بنابراین، اگر فرد دچار این بیماری است، معمولاً پزشکان، قند خون آنها را آزمایش می‌کنند و همچنین دیابت را یکی از دلایل ابتلا به زخم در نظر می‌گیرند. این افراد معمولاً باید مراقبت‌های ویژه و خاصی را رعایت کنند.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم درباره اثرات جانبی درمان خانگی زخم دهانه رحم به شما اطلاعاتی بدهیم. همچنین درباره نحوه استفاده از داروی گیاهی برای سرطان دهانه رحم و طبیعی در رژیم غذایی نکاتی مطرح شده است.
اما دوست عزیز، در پایان این بحث، باید به این نکته توجه داشت که درمان خانگی برای زخم دهانه رحم ممکن است بسیار خطرناک باشد. زخم دهانه رحم می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تر از جمله سرطان باشد و درمان آن بدون مشورت با پزشک و دنبال کردن درمان خانگی بدون نظارت پزشکی، می‌تواند منجر به تبعات و نتایج مخرب شود.
منابع طبیعی و داروهای خانگی ممکن است در برخی موارد کمک‌کننده باشند، اما برای درمان یک زخم دهانه رحم، نیاز به تشخیص دقیق از طریق آزمایشات پزشکی و درمان مناسب تحت نظارت پزشک متخصص است. اگر شما یا کسی که می‌شناسید، علائم زخم دهانه رحم را تجربه می‌کنید، لطفا فورا به پزشک مراجعه کنید. که دراین راستا برای تجربه یک مشاوره و درمان رضایت بخش میتوانید پزشکان حاذق مجموعه ما را انتخاب کنید تا از تشخیص درست و درمان مشکلات و بیماری خود اطمینان حاصل کنید. مراقب سلامتی خود باشید و از درمان‌های خانگی بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید