انواع قرص برای تسکین درد پریود مجاز یا غیر مجاز؟

در هر سیکل قاعدگی، دیواره مخاطی رحم شروع به ریزش می‌کند که با گرفتگی دردناک در ناحیه شکم همراه است. این روند می‎تواند به کمر و ران نیز منتقل شود. شدت درد در هر دوره متفاوت است و در برخی موارد با اسپاسم شدید و یک درد مزمن و جزئی احساس می‌شود. دلایل ابتلا به بیماری‎های رحم یا سایر اندام‎های لگن، مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم، درد شدیدتری را به همراه دارند. در این موارد باید سریعاً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد؛ زیرا مشکلات می‌توانند سبب بروز سرطان و از دست دادن رحم یا تخمدان شوند. در بیشتر موارد پزشک با تجویز قرص برای درد پریود و سایر روش‌های درمانی اقدام به درمان این مشکل و سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را ارائه می‌کند. بعضی از افراد از روی ناآگاهی به جای مراجعه به پزشک برای معاینات دوره‏ای، قاعدگی‌های دردناک را طبیعی تلقی می‌کنند و تنها به مصرف قرص درد پریود می‌پردازند. این موضوع تنها سبب پیشرفت سریع‌تر بیماری احتمالی می‌شود. بنابراین از مصرف خودسرانه قرص کاهش درد پریودی پرهیز کنید و نسبت به معاینات دوره‌ای بی‌تفاوت نباشید.

 

انواع قرص برای تسکین درد پریود مجاز یا غیر مجاز؟

 

 

بهترین قرص برای درد پریود

روش‌های درمانی مختلفی برای دردهای پریودی تجویز می‌شوند که شایع‌ترین آنها انواع قرص برای درد پریود است. بهترین قرص های کاهش درد پریودی شامل:

  • ♦ ناپروکسن بهترین قرص برای کاهش درد پریودی: ناپروکسن از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی است که برای درمان درد ناشی از التهاب، درد آرتریت، دردهای عضلانی، گرفتگی، کمردرد، درد های جزئی، درد های قاعدگی و درد حاصل از پریود مورداستفاده قرار می‌گیرد.
    عملکرد قرص ناپروکسن به این صورت است که در محل درد و بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و این قرص با توقف تولید پروستاگلاندین‌ها سبب به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.
    این دارو ممکن است با نام‌های گوناگونی در بازار وجود دارد. در برخی موارد پزشک این دارو را برای مشکلاتی به غیر از موارد بالا نیز توصیه خواهدکرد. بهتر است از توصیه به مصرف این دارو یا هر مسکن دیگری، به افرادی با علائم مشابه خود پرهیز کنید. بهتر است هیچ دارویی حتی مسکن‌ها بدون تجویز پزشک استفاده نشوند. مصرف این دارو را پزشک بسته شرایط فردی بین ۱ تا ۳ عدد در روز تجویز می‌کند.
  • ♦ ایبوپروفن: ایبوپروفن شامل دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی است. ایبوپروفن نیز مانند سایر مسکن‌ها برای ازبین بردن درد در نقاط مختلف بدن نیز مؤثر خواهد بود. این دارو برای درمان سردرد، دندان درد، دل ‌درد ناشی از قاعدگی و دردهای عضلانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین پزشکان برای کاهش تب و کاهش درد بدن ناشی از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز این دارو توصیه خواهند کرد. عملکرد این دارو به این شکل است که سبب کاهش هورمون‌های درد، التهاب و تورم در بدن می‌شود. ایبوپروفن مانند ناپروکسن با نام‌های تجاری مختلفی در بازار وجود دارد اما از لحاظ عملکرد مشابه یکدیگر هستند. این دارو معمولاً هر چهار تا شش ساعت یک‌ بار، با یک لیوان کامل آب میل می‌شود.
  • ♦ استامینوفن: این قرص برای تسکین موقت دردها مؤثر است و به عنوان قرص برای درد پریود معروف است. همچنین این مسکن برای دردهای جزئی مانند سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، دردهای پیش از پریود و هنگام دوره پریود نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استامینوفن مانع از تولید آنزیم در مغز و انتقال تکانه‌های عصبی درد می‌شود. دربرخی موارد این دارو با عوارض جانبی مانند سرگیجه، سرفه و تورم‌های پوستی همراه خواهد بود؛ بنابراین مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود.

 

قرص آ ث آ برای درد پریود

از انواع قرص برای درد پریود می‌توان قرص ای سی ای (قرص آ ث آ) که ترکیبی از آسپرین، استامینوفن و کافئین را نام برد که به تسکین موقتی دردهای عضلانی، دندان درد، گرفتگی قاعدگی یا سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیش از شروع درمان با قرص آ اث آ لازم است بروشور دارویی داخل بسته به دقت مطالعه شود. داخل بروشور اطلاعات جامعی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و از همچنین درباره عوارض احتمالی آن اطلاعات وجود دارد. مقدار قرص ای سی ای براساس شرایط فردی تجویز می‌شود. دارو باید طبق دستور پزشک مصرف شود و از کم یا زیاد کردن خودسرانه دارو پرهیز کنید.
در صورت فراموشی مصرف یک دوز داروی آ ث آ، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید و در صورت نزدیک بودن زمان مصرف دوز بعدی، مصرف نوبت فراموش شده پرهیز شود. نباید دوز دارو را دو برابر کنید.
قرص آ ث آ را همراه با یک لیوان آب مصرف کنید و تا حداقل ۱۰ دقیقه پس از مصرف از دراز کشیدن خودداری کنید. در صورت داشتن ناراحتی معده، قرص همراه با غذا یا شیر مصرف شود.
قرص آ ث آ نباید بیش از ۱۰ روز برای تسکین درد و بیش از ۳ روز برای تسکین تب مصرف شود.
در صورت تشدید شدن وضعیت یا بروز قرمزی یا تورم در ناحیه درد یا در صورت بالاتر رفتن تب به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که قرص ای سی ای را طبق برنامه‌ مشخصی مصرف نمی‌کنید باید داشت که قرص برای درد پریود در صورتی بهترین تأثیر را می‌گذارد که با مشاهده اولین علائم درد، مصرف شود.
به تاریخ انقضای قرص ای سی ای توجه و در صورت اتمام تاریخ انقضا از مصرف آن پرهیز کنید. مصرف قرص آ ث آ را به فرد دیگری با علائم مشابه خود تجویز نکنید.
در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص، به ویژه داشتن حساسیت به آسپرین، سالیسیلات‌ها، مشکلات کلیوی، مشکلات گوارشی، حساسیت به استامینوفن یا کافئین، بارداری یا قصد باردار شدن، دوران شیردهی، مشکلات قلبی، اختلالات خونی، مشکلات اضطرابی و آسم پیش از تجویز این دارو، به پزشک اطلاع دهید.

 

قرص برای دل درد پریودی

چندین قرص برای درد پریود وجود دارد که برای درمان گرفتگی‌های قاعدگی مؤثر هستند. برخی از داروهای بدون نسخه برای کاهش درد باید ۱ تا ۲ روز قبل از شروع قاعدگی مصرف شوند و در ۲ تا ۳ روز اول خونریزی باید در کاهش گرفتگی‌های دردناک کمک کنند. معمولاً دردهای پریودی با مصرف داروهای OTC درمان می‌شوند. چه قرصی برای درد پریودی خوبه سؤالی است که ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده است. ما در این مقاله به این سؤال می‌پردازیم.

  • ♦ قرص برای درد پریود داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: این داروها سبب کاهش درد پریودی می‌شوند و به نظر می‌رسد حتی از استامینوفن نیز بهتر عمل می‌کنند. از انواع این قرص‌ها می‌توان ناپروکسن، ایبوپروفن، دیکلوفناک، آسپرین و کتوپروفن را نام برد.
    همچنین برای تسکین گرفتگی‌های عضلات، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند پانادول اکسترا نیز کمک‌کننده خواهد بود. مواد تشکیل‌دهنده پانادول اکسترا نسبت به قرص‌های معمولی پاراستامول، بهتر درد را تسکین می‌دهد. ایبوپروفن یا ناپروکسن با کاهش میزان پروستاگلاندین‌ها در رحم سبب تسکین درد می‌شوند.
  • ♦ داروهای ضد بارداری هورمونی: داروهای ضد بارداری هورمونی حاوی پروژستین یا ترکیبی از پروژسترون و استروژن هستند و می‌توانند دردهای پریودی را تسکین دهند.
    قرص‌های حاوی پروژسترون از داروهای بدون نسخه هستند که برای دردهای پریود ناشی از آندومتریوز یا فیبروم و دردهای دوران قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    آیا مصرف قرص اووبوست در پریودی مؤثر است؟ این کپسول برای بهبود عملکرد مناسب تخمدان‌ها تجویز می‌شود. این کپسول برای خانم‌های تحت آی وی اف، زنان دچار PCO و زنان بالای ۳۰ سال توصیه و سبب افزایش احتمال باروری می‌شود.

 

عوارض جانبی مصرف قرص برای درد پریود

تمامی داروها در کنار مؤثر بودن خود عوارضی را به همراه دارند. به همین جهت پزشکان مصرف بی‌رویه داروهای مسکن در طول قاعدگی را توصیه نمی‌کنند و در بدترین شرایط سه عدد قرص برای درد پریود در روز به فاصله هر هشت ساعت توصیه می‌شود. تحقیقات نشان داده است که درصد کمی از زنان که از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد قاعدگی استفاده می‌کنند به مشکلات معده، حالت تهوع، سردرد یا خواب آلودگی دچار می‌شوند.
مصرف آسپیرین برای افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود زیرا خطر بروز سندرم «ری» را افزایش داده و بهتر است استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف شود. ابتلا به سندرم «ری» با آسیب‌های دائمی به مغز یا حتی مرگ همراه است. آسپیرین سبب گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون می‌شود و باید به عنوان آخرین گزینه درمانی از آن استفاده کرد. این دارو در برخی موارد سبب افزایش خونریزی قاعدگی می‎شود.
عوارض جانبی مصرف قرص برای درد پریود برای کاهش دردهای قاعدگی شامل:

  • ♦ ایجاد علائم حمله قلبی یا سکته مغزی مانند درد قفسه سینه، احساس بی‎حسی یا ضعف ناگهانی در یک سمت بدن و احساس تنگی نفس. در صورت بروز این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.
  • ♦ واکنش‌های آلرژیک با تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش در چشم، بثورات پوستی قرمز همراه هستند.
  • ♦ تورم در بدن همراه با دفع خون
  • ♦ بروز مشکلات کبدی مانند حالت تهوع، احساس درد بالای معده، علائم شبیه آنفولانزا و ادرار تیره رنگ
  • ♦ علائم مشکلات کلیوی مانند ادرار کم، احساس درد به هنگام ادرار و احساس خستگی یا تنگی نفس
  • ♦ علائم کم‌خونی مانند رنگ پریدگی پوست، احساس سبکی سر و ضربان قلب سریع

 

مصرف قرص برای درد پریود بهتر است یا روش‌های درمانی خانگی

تحقیقات نشان داده است مصرف بی‌رویه استامینوفن و داروهای ضد التهاب سبب تشدید حساسیت بدن به درد می‌شود. در نتیجه با گذشت زمان تأثیر آن دارو کاهش می‌یابد و فرد باید داروهای بیشتر با دوز بالاتری برای تسکین درد استفاده کند؛ بنابراین توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد انواع قرص‌های مسکن قاعدگی پرهیز کرده و در مقابل از روش‌های خانگی برای تسکین درد استفاده کنید.

  • ♦ ورزش‌های سبک برای تسکین دردهای پریود: ورزش‌های سبک مثل تمرینات کششی، یوگا، پیاده روی یا شنا سبب افزایش جریان خون شده و میزان درد را کاهش می‌دهند. نشستن‌های طولانی سبب تشدید درد می‌شود.
  • ♦ گرما درمانی برای درمان درد پریود: استفاده از کیسه آب گرم هیچ عارضه‌ای نداشته و برای دل درد پریودی بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ بنابراین می‌توان به جای مصرف قرص برای درد پریود و در صورت عدم دسترسی به کمپرس آب گرم، از دوش آب گرم یا حوله گرم استفاده کرد. همچنین می‌توان با دوختن دو تکه پارچه به یکدیگر کیسه درست کرده و سپس روی آن یک سوراخ قرار داده و داخل آن را برنج خام یا نمک ریخته و سپس کیسه را بدوزید. کیسه را چند دقیقه داخل مایکروویو یا روی بخاری و شوفاژ قرار دهید سپس آن را روی شکم یا زیر کمر قرار دهید.
  • ♦ ماساژ دادن با روغن: شیوه دیگر برای کاهش دردهای پریود در خانه، ماساژ نواحی دردناک بدن با روغن هسته انگور و روغن بادام است. با وجود اینکه ماساژ دادن به تنهایی مؤثر خواهد بود اما با کمک روغن‌های خاص می‌توان تأثیر آن را در کاهش درد افزایش داد. همچنین اگر ماساژ با رایحه‌های تسکین‌دهنده درد پریود از جمله اسطوخودوس، نعناع تند، رازیانه و گل سرخ صورت گیرد، تأثیر آن دوچندان خواهد بود.
  • ♦ استفاده از آب کافی: افراد در طول دوران قاعدگی خود باید آب بیشتری مصرف کنند. مصرف روزانه هشت لیوان آب و استفاده از آبمیوه‌های طبیعی در این دوران به جای قرص برای درد پریود در تنظیم درد و میزان خونریزی بسیار مؤثر است.
  • ♦ خوردن غذاهای مناسب و مفید: به منظور کاهش دردهای قاعدگی تأمین آب بدن با مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات تازه در این دوران می‌تواند مؤثر باشد. استفاده از غذای مناسب و کافی را در این دوران سبب کاهش علائم قاعدگی می‌شود. مصرف غذاهای آماده، شکلات و خوراکی‌های شور سبب تشدید دردهای شکمی می‌شوند. همچنین مصرف غذاهایی که طبع سردی دارند در این دوران توصیه نمی‌شود.
  • ♦ یادداشت کردن چرخه قاعدگی: بهتر است از قبل خود را برای دوران قاعدگی آماده کنید. به همین دلیل لازم است روز دقیق قاعدگی را در تقویم یادداشت کنید. همچنین میزان و شدت خونریزی و حالاتی را که در این دوران یا بعد از آن تجربه کرده‌اید یادداشت کنید و بعد از چند ماه به یک الگوی مشخص برسید و به این ترتیب خود را برای قاعدگی‌های بعدی آماده کنید و به این ترتیب از مصرف قرص برای درد پریود بکاهید.
  • ♦ عدم مصرف کافئین در زمان پریود: کافئین سبب افزایش درد و نفخ شکم در دوران پریودی می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای کاهش دردها در این دوران مصرف نشود. در این دوران علاوه بر کاهش مصرف قهوه و چای بهتر است از نوشیدنی‌های گازدار و شکلات نیز به دلیل وجود کافئین در آنها کمتر استفاده شود. به جای استفاده از کافئین می‌توان زنجبیل، چای گیاهی و چای سرد گیاهی یا آب معمولی را جایگزین کرد.
  • ♦ داشتن خواب کافی در دوران پریودی: علاوه بر مصرف قرص برای درد پریود شدید داشتن خواب کافی و حداقل ۸ تا ۹ ساعت خواب در این دوران توصیه می‌شود.
  • ♦ نوارهای استاندارد هنگام ورزش: استفاده از نوارهای مناسب در دوران قاعدگی سبب ایجاد حس آرام بیشتر در این دوران می‌شود. در دوران قاعدگی از نوارهای نرم و نازک استفاده کنید. برای حفظ بهداشت در این دوران، بهتر است از نوارهای کم جذب استفاده کرده و هر چهار تا هشت ساعت نوار تعویض شود. با رعایت این نکات می‌توان در طول دوران قاعدگی نیز به فعالیت پرداخته و از بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز جلوگیری‌کرد.

سخن پایانی

درد پریود در بسیاری از موارد طبیعی است؛ اما اگر این درد از حد بگذرد و مانع از زندگی طبیعی فرد شود، باید برای بررسی علت آن به پزشک زنان مراجعه کرد. پس از بررسی شرایط فردی توسط پزشک، او می‌تواند داروهای مسکن با حداقل عوارض را توصیه کند. در بالا به شرح برای درد پریودی چه قرصی خوبه پرداخته شد. تمام قرص‌ها در کنار کاهش درد با عوارضی نیز همراه هستند. در صورت داشتن دردهای پریودی توصیه می‌شود از خوددرمانی و مصرف قرص برای درد پریود پرهیز و به متخصص زنان مراجعه کنید تا از بروز عوارض بعدی نیز جلوگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید