درمان کیست تخمدان بدون دارو چگونه صورت می‌گیرد؟

برای درمان کیست تخمدان بدون دارو، چندین گزینه وجود دارد که بسته به نوع و اندازه کیست و نیز بررسی‌های بهترین دکتر کیست تخمدان در نظر گرفته می‌شود. در درمان این بیماری بسته به نوع کیست اغلب دارو و جراحی تجویز می‌شود. همچنین راهکارهای غیردارویی و خانگی نیز برای درمان این عارضه وجود دارد. البته درصورتی‌که کیست از نظر اندازه و نوع مشکل‌ساز باشد، روش‌های خانگی به‌عنوان مکمل در درمان کیست بدون دارو کاربرد خواهند داشت و به‌تنهایی نتیجه کاملاً رضایت‌بخشی ندارند. در این مقاله درباره روش‌های درمانی کیست تخمدان بدون مصرف دارو مطالبی را شرح داده‌ایم.

 

درمان کیست تخمدان بدون دارو چگونه صورت می‌گیرد؟

 

 

مشاهده علائم بالینی برای درمان‌کردن کیست تخمدان بدون دارو چگونه است؟

کیست درون تخمدان یک بیماری است که می‌تواند در زنان در هر سنی ایجاد شود. تشکیل کیست با عملکرد نادرست تخمدان‌ها مرتبط بوده و می‌تواند با علائم مختلفی مانند درد در ناحیه تحتانی شکم، بی‌نظمی قاعدگی و حتی ناباروری همراه باشد. در بیشتر موارد، کیست در تخمدان با جراحی درمان می‌شود، اما روش‌های درمان‌کردن کیست در تخمدان فاقد درمان نیز وجود دارد.
روش‌های درمان این بیماری به عوامل زیادی همچون نوع کیست، میزان رشد آن، سن بیمار و تمایل بیمار به بچه‌دارشدن در آینده دارد. به‌صورت کلی بیمار در معاینه اولیه باید یک سونوگرافی و آزمایش‌های بالینی را انجام دهد. پزشکان اخیراً از روش تشخیصی دیگری به نام نقشه‌برداری داپلر نیز برای تشخیص این بیماری استفاده می‌کنند که شبیه روش اولتراسونیک است. همچنین کیست درون تخمدان نشانه‌هایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است. البته در برخی موارد این بیماری اصلاً علائمی ندارد.

  • ♦ درد یا فشار: درد ناشی از تجمع مایع در کیست است که پوشش روی تخمدان را می‌کشد. گاهی اوقات وزن مایع به تخمدان‌ها فشار می‌آورد و باعث می‌شود افراد احساس فشار در شکم کنند. در موارد خاص، کیست‌های بیش از حد بزرگ تخمدان می‌توانند باعث پیچ‌خوردن تخمدان شوند.
    در این زمان به دلیل پیچ‌خوردگی مسیر خون به تخمدان مسدود می‌شود و خون نمی‌تواند به تخمدان برسد و باعث نکروز سلولی می‌شود. مواد شیمیایی منتشر شده در اثر نکروز باعث ایجاد درد غیرقابل‌تحمل خواهد شد. اگرچه تزریق مسکن می‌تواند درد آن را تسکین دهد، اما باز هم عود خواهد کرد. در چنین مواقعی باید فوراً جراحی کرد.
  • ♦ ناباروری: به‌طورکلی کیست درون تخمدان باعث ناباروری نمی‌شود. دو نوع اصلی کیست داخل تخمدان وجود دارد که بیشتر در زنان نابارور دیده می‌شود، یکی کیست پلی‌کیستیک و دیگری آندومتریوما. اگر علت ناباروری مربوط به این دو کیست ارزیابی شود، باید برای درمان بیشتر به متخصص ناباروری مراجعه کرد.
  • ♦ اختلالات قاعدگی: کیست‌ها در ترشح طبیعی هورمون‌های تخمدانی اختلال ایجاد می‌کنند که منجر به اختلالات قاعدگی می‌شود.
  • ♦ افزایش چربی دور شکم یا احساس جسم خارجی در هنگام دست‌زدن به شکم: بیماران مبتلا به کیست در تخمدان اغلب چاق می‌شوند و یا در هنگام لمس شکم خود به طور ناگهانی جسم خارجی را احساس می‌کنند.

 

توجه به نوع کیست در درمان‌شدن کیست بدون دارو چگونه است؟

کیست‌های تخمدان به دو نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم می‌شوند. به کیست‌هایی که در اثر تغییرات عملکردی طبیعی تخمدان ایجاد می‌شوند فیزیولوژیکی می‌گویند. این کیست‌ها با تغییرات چرخه قاعدگی افزایش می‌یابند یا ناپدید می‌شوند.
نوع دیگر تومورهای ناشی از تکثیر غیرطبیعی سلول‌های تخمدان هستند که به آنها پاتولوژیک می‌گویند و با تغییرات چرخه قاعدگی از بین نمی‌روند. با گفتن این موضوع، می‌توانیم بدانیم که کیست‌های فیزیولوژیکی تخمدان فقط نیاز به بررسی منظم دارند و بدون درمان خودبه‌خود ناپدید می‌شوند.
بنابراین، واقعاً مصرف دارو برای این نوع کیست فایده‌ای ندارد؛ لذا برای درمان‌کردن کیست در تخمدان فاقد درمان در این نوع باید توصیه‌های پزشک را دنبال کنید و به‌صورت منظم سونوگرافی شوید. در طول سونوگرافی ۳ماهه، نتایج نشان می‌دهد که کیست داخل تخمدان ناپدید شده است یا خیر.

 

روش‌‌های مناسب درمان کیست تخمدان بدون دارو چیست؟

اگر کیست‌های تخمدان پس از مدتی خودبه‌خود برطرف نشد باید برداشته شود. روش‌های فاقد دارو زمانی استفاده می‌شوند که بیمار یائسه شده است و قصد بارداری ندارد. البته این فقط در مورد بیماری‌های بدون علامت و کیست‌های کوچک (تا ۱۰ سانتی‌متر) صدق می‌کند. در صورت وجود علائم شدید، درد، خونریزی داخل شکمی، جراحی ضروری خواهد بود.
تمام روش‌های درمان‌کردن کیست بدون درمان یک دوره آزمایشی نسبتاً کوتاه دارند. پزشکان همیشه مسیری را دنبال می‌کنند که کمترین آسیب را به‌سلامت بیمار وارد می‌کند. اما درصورتی‌که درمان غیردارویی نتایج ملموسی به همراه نداشته باشد، برای مدت طولانی نباید درمان دارویی را به تعویق انداخت.
بنابراین، هنگام انتخاب درمان غیردارویی یک دوره کنترل برای ۳-۴ چرخه قاعدگی تنظیم می‌شود. اگر در طول این مدت پویایی واضحی در کاهش کیست وجود نداشته باشد، به‌شدت توصیه می‌شود که اقدام به جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست تخمدان کنید.
جوشانده‌ها و دم‌کرده‌های خار مریم، بابونه، نعناع و غیره درمان‌های غیرشیمیایی مناسب به شمار می‌روند. باید بدانید که چنین داروهای گیاهی تأثیر کلی مثبتی دارند. اما چنین روش‌هایی جایگزین درمان دارویی اصلی نمی‌شود، بلکه فقط آن را تکمیل می‌کند.

 

خطرات درمان کیست تخمدان بدون دارو کدام‌اند؟

این بیماری اغلب بدون علامت است. بااین‌حال باید درک کرد که روش‌های درمانی فاقد دارو عملاً نتیجه مورد انتظار را ندارند. اما عواقب عدم درمان می‌تواند شدید باشد.
اول‌ازهمه عدم درمان مناسب با دارو یا جراحی باعث ازدست‌دادن تخمدان یا یک عارضه جدی‌تر خواهد شد. کیست در تخمدان، مانند هر تومور دیگر می‌تواند از خوش‌خیم به بدخیم تبدیل شود. در این موردنیاز به برداشتن مقدار قابل‌توجهی از بافت خواهد بود. ناگفته نماند که تومور می‌تواند به اندام‌های دیگر متاستاز دهد. برای دستگاه تناسلی زنان، جایی که فرایندهای پیچیده طبیعی مرتبط با عملکرد تولیدمثل رخ می‌دهد، چنین توموری بسیار خطرناک است.
اگر کیست‌ها کوچک باشند، با حفظ تخمدان برداشته می‌شوند. با این کار بیمار توانایی باردارشدن و حاملگی خود را کاملاً حفظ می‌کند. در صورت شروع بیماری و بزرگ‌شدن کیست، برداشتن تخمدان اجتناب‌ناپذیر می‌شود. اما بسیاری از خانم‌ها به دنبال فرصتی هستند تا با روی‌آوردن به طب سنتی و سایر روش‌ها کیست خود را بدون درمان و جراحی درمان کنند. به یاد داشته باشید که در این مورد زمان بسیار ارزشمند است.

 

درمان کیست تخمدان بدون دارو با فیزیوتراپی چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از روش‌های درمان‌کردن کیست‌های تخمدان فاقد جراحی دارو فیزیوتراپی است. این روش شامل استفاده از روش‌های مختلف فیزیکی مانند اولتراسوند، مغناطیس درمانی و لیزر می‌شود.
فیزیوتراپی به بهبود گردش خون در ناحیه تخمدان کمک می‌کند که باعث جذب کیست می‌شود. بااین‌حال، برای رسیدن به نتیجه مثبت لازم است یک دوره فیزیوتراپی زیر نظر یک متخصص انجام داد.
توجه به این نکته ضروری است که روش‌های درمان‌شدن کیست بدون درمان تنها پس از انجام تحقیقات لازم و تشخیص دقیق باید توسط پزشک تجویز شود. خوددرمانی منجر به عوارض و بدتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد.

 

روش‌های فیزیوتراپی در درمان کیست تخمدان بدون دارو کدام‌اند؟

روش‌های فیزیوتراپی برای درمان‌کردن کیست‌های تخمدان یکی از راه‌های مؤثر برای مبارزه با این بیماری است. این روش به ازبین‌بردن علائم کیست، کاهش اندازه آن و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک می‌کند.
یکی از اصلی‌ترین روش‌های فیزیوتراپی برای درمان‌شدن کیست داخل تخمدان، اولتراسوند است. در این روش از امواج اولتراسوند برای تأثیرگذاری بر کیست استفاده می‌شود. این درمان کمکی در کاهش اندازه کیست، بهبود گردش خون در اندام‌های لگنی و ازبین‌بردن درد مؤثر است.
یکی دیگر از روش‌های فیزیوتراپی که می‌توان در درمان‌کردن کیست درون تخمدان استفاده کرد، مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی است. مغناطیس درمانی مبتنی بر استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای تأثیرگذاری بر اندام‌های آسیب‌دیده می‌شود. این نوع درمان‌شدن کیست در تخمدان فاقد درمان به بهبود فرایندهای متابولیک در بافت‌ها، کاهش التهاب و درد کمک می‌کند.
الکترو تراپی نیز به طور گسترده در درمان کیست داخل تخمدان استفاده می‌شود. الکترو تراپی به بهبود گردش خون، کاهش التهاب و کاهش درد کمک زیادی می‌کند.
یکی از عناصر مهم فیزیوتراپی در درمان‌شدن کیست داخل تخمدان، فعالیت بدنی است. ورزش منظم به بهبود وضعیت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد اندام‌های لگن کمک می‌کند. انجام ورزش‌های سبک مانند یوگا، پیلاتس، شنا و پیاده‌روی توصیه می‌شود.
توجه به این نکته ضروری است که فیزیوتراپی باید زیر نظر پزشک متخصص و همراه با سایر روش‌های درمانی؛ مانند دارو یا جراحی انجام شود. هر مورد کیست داخل تخمدان منحصربه‌فرد است، بنابراین لازم است با پزشک مشورت شود تا بتوان برنامه درمانی مناسب را انتخاب کرد.

 

درمان کیست تخمدان بدون دارو با تغییرات سبک زندگی چه نام دارد؟

برخی موارد، تغییر سبک زندگی می‌تواند به کاهش احتمال تشکیل کیست داخل تخمدان یا رفع آن کمک کند. برای این کار باید خوردن غذاهای سالم، فعالیت بدنی و کاهش استرس را مدنظر داشته باشید.
لازم به یادآوری است که استفاده از روش‌های جایگزین برای درمان‌شدن کیست بدون درمان باید زیر نظر پزشک انجام شود. فقط یک پزشک متخصص می‌تواند رویکرد بهینه برای درمان را تعیین کند و تصمیم بگیرد که کدام روش در یک مورد خاص مؤثرتر است.
اگر کیست‌های تخمدان درد شدیدی ایجاد کند یا بزرگ‌تر شود، جراحی معمولاً لازم است؛ بنابراین، در صورت ظاهرشدن علائم یا تشخیص کیست در تخمدان، مشورت با پزشک برای تشخیص و تعیین روش درمانی لازم ضروری خواهد بود.
در برخی موارد، کیست داخل تخمدان ممکن است خودبه‌خود بدون درمان اضافی برطرف شود. برای انجام این کار، باید سلامت خود را کنترل کنید، درست غذا بخورید، از استرس دور بمانید و معاینات منظم را نزد متخصص زنان انجام دهید.
مهم است به‌خاطر داشته باشید که حتی اگر کیست برطرف شده باشد، باید به نظارت بر وضعیت خود ادامه دهید و برای جلوگیری از عود احتمالی معاینات منظم را دنبال کنید.

 

تغییرات رژیم غذایی لازم در درمان کیست تخمدان چیست؟

در زیر چند توصیه رژیم غذایی و شیوه زندگی برای درمان‌شدن کیست درون تخمدان فاقد درمان آورده شده است:

  • ♦ رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، پروتئین‌های بدون چربی (ماهی، مرغ، تخم‌مرغ)، غلات کامل و آجیل را بیشتر مصرف کنید. از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های گازدار و کربوهیدرات‌های زود جذب خودداری کنید.
  • ♦ آب کافی بنوشید: هیدراته ماندن برای حفظ سلامت بدن و دفع سموم مهم است. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز توصیه می‌شود.
  • ♦ از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید: وضعیت روانی – عاطفی شما تأثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم هورمونی دارد. سعی کنید از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید، به فعالیت‌های آرامش‌بخش بپردازید و تکنیک‌های آرامش بخشی؛ مانند یوگا یا مدیتیشن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • ♦ مصرف الکل و کافئین خود را محدود کنید: الکل و کافئین می‌توانند بر تعادل هورمونی بدن شما تأثیر منفی بگذارند. سعی کنید مصرف آنها را محدود یا به طور کامل حذف کنید.
  • ♦ سبک زندگی فعال را حفظ کنید: ورزش منظم به حفظ سطح طبیعی هورمون‌ها و تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند. انجام حرکات کششی و گذراندن وقت در فضای باز توصیه می‌شود.

مهم است که به یاد داشته باشید که تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند به درمان‌شدن کیست در تخمدان فاقد درمان کمک کنند. اما مشورت با پزشک بسیار اهمیت دارد. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود، باید با پزشک خود مشورت داشته باشید.

 

طب سوزنی در درمان کیست تخمدان چه تأثیری دارد؟

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی است که به طور گسترده در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. این درمان با تأثیرگذاری بر نقاط خاصی از بدن با استفاده از سوزن‌های نازک برای بازگرداندن تعادل انرژی بدن صورت می‌گیرد.
طب سوزنی در درمان‌شدن کیست درون تخمدان می‌تواند یک درمان مکمل مؤثر باشد. این روش می‌تواند به بهبود گردش خون در ناحیه تخمدان، کاهش التهاب و کاهش اندازه کیست کمک کند.
برای درمان‌کردن کیست داخل تخمدان فاقد درمان می‌توان از طب سوزنی با درمان‌های دیگر مانند داروهای گیاهی یا فیزیوتراپی استفاده کرد تا بهترین نتیجه را به دست آورد.
بااین‌حال، قبل از شروع درمان طب سوزنی، باید با پزشک خود مشورت داشته باشید. طب سوزنی در برخی موارد مانند ابتلا به تومور تخمدان و در زمان بارداری توصیه نمی‌شود.
به‌طورکلی، طب سوزنی می‌تواند یک درمان مؤثر و بی‌خطر برای کیست داخل تخمدان باشد، اما باید توسط یک متخصص مجرب و متناسب با نیازهای فردی بیمار انجام شود.

 

روش‌های خانگی برای درمان کیست تخمدان بدون دارو کدام‌اند؟

بیشتر درمان‌های خانگی به‌عنوان درمان مکمل توصیه می‌شوند؛ بنابراین خانم‌های دارای کیست بزرگ باید سریع‌تر به متخصص زنان مراجعه کنند. زیرا کیست‌های بزرگ ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشند. علاوه بر این با بدتر شدن علائم در حین درمان‌شدن کیست در تخمدان فاقد درمان باید فوراً با پزشک مشورت کرد. اخیر تنها منجر به تشدید شرایط می‌شود. برخی از روش‌های درمانی خانگی کیست در تخمدان عبارت‌اند از:

  • ♦ کمپرس گرم:
    کمپرس گرم بهترین راه برای کاهش یا کوچک‌کردن کیست است. اگر کیست‌های اپیدرموئید پر از مایع دارید استفاده از کمپرس گرم تخلیه مایع به سیستم لنفاوی را تسریع می‌کند.
  • ♦ ماساژ:
    درد کیست‌ها در تخمدان می‌تواند باعث کشش عضلات اطراف شود. این امر می‌تواند به‌خصوص در طول یک دوره ناخوشایند باشد. ماساژ کمر، ران‌ها و شکم به کاهش تنش و درد کمک خواهد کرد.
  • ♦ ورزش و کشش:
    همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد ورزش و حرکات کششی نیز می‌توانند به تسکین درد مرتبط با کیست‌های تخمدان کمک کنند. برخی از زنان با ورزش‌های شدید؛ مانند دویدن موفق به درمان کیست در تخمدان فاقد درمان و کاهش درد خود می‌شوند، درحالی‌که برای بعضی دیگر حرکات کششی ملایم و یوگا مناسب‌تر است.
    ورزش می‌تواند به حفظ وزن سالم در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) کمک کند. حتی بدون کاهش وزن، ورزش منظم با تقویت عضلات در کاهش درد این بیماری مؤثر خواهد بود.
  • ♦ زردچوبه:
    زردچوبه به‌تنهایی کیست را درمان نمی‌کند؛ اما خواص ضدالتهابی آن ممکن است در درمان کیست در تخمدان فاقد درمان مؤثر باشد.
  • ♦ دستگاه TENS:
    تحریک عصبی الکترونیکی از طریق پوست (TENS) یک سیگنال الکتریکی کوچک و ایمن را به عصب ارسال می‌کند. این سیگنال می‌تواند نحوه واکنش اعصاب به درد را تغییر دهد و به کاهش درد قاعدگی و درد کیست درون تخمدان کمک کند. دستگاه‌های TENS بدون نسخه در دسترس هستند اما می‌توانند توسط پزشک نیز تجویز شوند.
  • ♦ عسل:
    برخی افراد می‌گویند که عسل می‌تواند به درمان‌شدن کیست در تخمدان فاقد درمان کمک کند، اما تحقیقات دراین‌خصوص چندان قوی نیستند. بااین‌حال، یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این ماده دارای اثرات ضدمیکروبی و ضدالتهابی است. شواهد کافی وجود ندارد که بگوییم عسل به‌عنوان یک درمان یا در ازبین‌بردن کیست مؤثر خواهد بود.
  • ♦ سرکه سیب:
    مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند در کاهش انقباض و پراکندگی کیست‌های تخمدان ناشی از کمبود پتاسیم مؤثر باشد. به‌منظور درمان‌کردن کیست در تخمدان فاقد درمان با این روش یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. این نوشیدنی همچنین به کاهش خونریزی بیش از حد قاعدگی، نفخ و گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک خواهد کرد.

 

سخن آخر

روش‌های مختلفی در درمان کیست تخمدان بدون دارو مانند استفاده از دارو و انجام عمل جراحی توصیه می‌شود. برای درمان کیست بدون¬ دارو انجام فیزیوتراپی، دم‌نوش‌های خانگی، طب سوزنی، ماساژ و… مفید هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید