درباره چگونگی درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری بیشتر بدانیم؟

درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری به طور معمول کاملا بدون جراحی انجام می‌شود. کیست داخل تخمدان یک توده در داخل تخمدان و پر از مایعات عفونی است که برای بدن خانم‌ها غیرطبیعی است‌. تخمدان‌ها به‌تنهایی بسیار کوچک و در شرایط عادی به اندازه یک بادام هستند. ازآنجایی‌که اندازه خود تخمدان‌ها در حدود چندسانتی متر است؛ کیست‌های بیشتر از ۵ سانتی‌متر نیاز به جراحی دارند. درمان این نوع کیست روش‌های مختلفی، از پزشکی گرفته تا خانگی دارد. ما در ادامه تعدادی از عکس کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری را معرفی کرده‌ایم‌.

 

درباره چگونگی درمان کیست تخمدان 40 میلیمتری بیشتر بدانیم؟

 

 

کیست تخمدان ۴۰mm

کیست‌های تخمدان سایزهای مختلفی دارند. اغلب کیست‌های زیر ۵ سانتی‌متر نیازی به جراحی ندارند. بهترین دکتر کیست تخمدان اغلب کیست‌های کوچک و چند میلیمتری را با دارو درمان می‌کند. البته گاهی اوقات نیز این کیست‌ها به‌خودی‌خود دفع می‌شوند. اگر شما کیستی در حدود ۴۰ میلیمتر دارید و تابه‌حال دفع نشده است؛ می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر آن را دفع کنید و بهبود پیدا کنید. در ادامه عکس کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری قرار داده شده است.

 

روش‌های پزشکی درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری

معمولاً پزشکان یک‌سری از داروها و درمان‌های خاص را برای دفع کیست داخل تخمدان زیر چهل میلیمتر یا کیست درون تخمدان چهل و دو میلیمتری و کیست داخل تخمدان چهل و سه میلیمتری تجویز می‌کنند. این داروها و درمان‌ها در اغلب اوقات خیلی زود اثر می‌کنند و بیمار به‌کلی بهبود پیدا می‌کند. زیرا کیست‌های کمتر از ۵ سانتی‌متر در ۹۰ درصد مواقع خطرناک نیستند. ما در اینجا نیز روش‌های درمان دارویی و پزشکی کیست داخل تخمدان را شرح داده‌ایم‌:

تجویز قرص‌های ضدبارداری LD:

خانم‌ها از این قرص‌ها معمولاً برای جلوگیری از بارداری یا در مواقع اورژانسی و داشتن رابطه پر خطر استفاده می‌کنند. بااین‌حال پزشکان مصرف منظم قرص‌های ال دی را یکی از روش‌های درمان و رفع کیست داخل تخمدان کمتر از ۵ سانتی‌متر می‌دانند. بیماران با مصرف این قرص‌ها پس از مدتی کیست خود را دفع می‌کند و دیگر نیازی به جراحی نیست.
مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری روتین برای درمان‌کردن کیست در تخمدان چهل میلیمتری
قرص روتین هم در دسته قرص‌های ضدبارداری و هورمونی قرار دارد که ترکیب دو ماده دروسپیرنون و همچنین اتینیل است. این قرص کاربردهای مختلفی از جمله منظم‌کردن پریود، کمترشدن خونریزی قاعدگی و کاهش و درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری دارد. پزشکان این قرص را بسیار زیاد برای درمان کیست در تخمدان تجویز می‌کنند.
زیرا این قرص حاوی دو هورمون استروژن و پروژسترون است. در واقع قرص روتین پریود خانم‌ها را تنظیم می‌کند؛ و همین مسئله کمک می‌کند؛ کیست‌های تخمدان از بین بروند. البته این قرص‌ها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.
زیرا این قرص‌ها هورمونی هستند و اگر آنها را خودسرانه مصرف کنید؛ تنظیم پریود شما به هم می‌ریزد. همچنین ممکن است این قرص بهترین راه درمان شما نباشد و پزشک ترجیح بدهد داروی دیگری تجویز کند. از این داروها برای رفع کیست تخمدان ۴۶ میلیمتری نیز استفاده می‌شود.

مصرف داروهای مسکن و مسکن‌های دسته OTC:

این دست از داروها درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری نیستند؛ اما با استفاده از آنها درد کمتری را تجربه خواهید کرد. پزشک معمولاً این دست از داروها مانند ایبوپروفن، استامینوفن و غیره را برای کاهش دردهای ناشی از کیست درون تخمدان و گرفتگی عضلانی تجویز می‌کند؛ که در جای خود مفید هستند. به‌هیچ‌وجه از این داروها به طور سرخود و بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری با لاپاراسکوپی:

لاپاراسکوپی با ابزارهای جراحی داخلی، یکی دیگر از روش‌های امروزی درمان‌شدن کیست داخل تخمدان است. لاپاراسکوپی به این شکل است که جراح یک برش بسیار کوچک ایجاد می‌کند؛ و سپس از طریق همان برش، کیست را درمی‌آورد. این جراحی معمولاً سرپایی است و بیمار به‌سادگی پس از اتمام کار، به خانه برمی‌گردد.

 

تشخیص نوع کیست و درمان آن با لاپاراتومی

لاپاراتومی از جمله متدهای پزشکی از نوع جراحی است. در روش لاپاراسکوپی در محل جراحی برش کمی ایجاد می‌شود اما در لاپاراتومی نیاز به دادن برش بیشتر وجود دارد. زمانی که پزشک به سرطانی بودن توده شک کند؛ درخواست انجام لاپاراتومی می‌دهد‌. سپس در آزمایشگاه از کیست نمونه‌برداری می‌کنند؛ و درصورتی‌که توده سرطانی باشد به درمان آن می‌پردازند و با انجام یک سری از اعمال جراحی توده را از بین می‌برند.
در واقع انتخاب این روش یا هر روش درمانی دیگر باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. ممکن است عمل لاپاراتومی مانند همه عمل‌های جراحی دیگر دارای عوارضی نیز باشد. این عوارض با مراقبت‌های بعد از عمل، قابل‌کنترل هستند.

 

روش‌های خانگی درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری

البته اگر شما کیست کوچکی داشته باشید؛ می‌توانید آن را با استفاده از درمان‌های ساده‌تر و خانگی از بین ببرید. این درمان‌ها معمولاً روی اکثر کیست‌های کوچک‌تر از ۵ سانتی‌متر جواب می‌دهند و دیگر نیازی به جراحی یا لاپاراسکوپی نیست‌. البته بهتر است قبل از هر کار با متخصص مشورت شود. در ادامه ما به تعدادی از این درمان‌های ساده یا خانگی اشاره کرده‌ایم‌:

درمان کیست با رعایت رژیم غذایی:

یکی از راه‌هایی که به درمان کیست چهل میلیمتری تخمدان کمک می‌کند؛ رعایت یک رژیم غذایی مخصوص است. با این رژیم غذایی بانوان به‌سادگی درمان می‌شوند و دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. البته این رژیم غذایی تنها برای افرادی که کیست تخمدان ۴۰mm یا کمتر از ۵ سانتی‌متر دارند؛ و همچنین برای درمان کیست درون تخمدان چهل و هفت‌متری و ۴۲ متری مؤثر است. در ادامه نحوه رعایت این رژیم و برنامه غذایی مشخص آن را ارائه‌ کرده‌ایم.

  • ♦ ممنوعیت غذاهای دارای نگهدارنده (کنسرو، مواد غذایی آماده و…)
  • ♦ عدم مصرف غذاهای سنگین(لازانیا، پیتزا و فست‌فود)
  • ♦ کاهش مصرف غذاهای سرد
  • ♦ اضافه‌کردن اسیدهای چرب دارای امگا ۳ و سکنجبین به رژیم غذایی

وان سولفات منیزیم یک راه سریع:

این ترکیب، یعنی اضافه‌کردن مقداری سولفات منیزیم به آب وان حمام، هم درد ناشی از کیست درون تخمدان را تسکین می‌دهد؛ هم اینکه برای کاهش سایر علائم این بیماری نیز بسیار مناسب است. برای این کار کافی است یک مقدار سولفات منیزیم را در آب ولرم وان حمام بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه درون وام بنشینید‌. برای مؤثربودن این درمان باید هر روز این کار را انجام بدهید.

دم‌نوش گیاه بابونه:

برای درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری همچنین می‌توانید از یک سری دم‌نوش‌های گیاهی استفاده کنید. این دم‌نوش‌ها در دسته داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی کیست درون تخمدان ۴۰mm قرار می‌گیرند. البته هر دم‌نوشی برای درمان کیست‌های تخمدان مناسب نیست.
دم‌نوش گیاه بابونه طبع گرمی دارد. همین طبع گرم باعث تنظیم پریود شما و در نتیجه ازبین‌رفتن کیست‌های تخمدان می‌شود. مصرف دم‌نوش گیاه بابونه گردش خون در ناحیه رحم و تخمدان‌ها را افزایش می‌دهد؛ و به‌خاطر همین مسئله درد شما تسکین می‌یابد.

دم‌نوش زنجبیل را فراموش نکنید:

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم؛ مصرف دم‌نوش‌های گیاهی مفید یکی از راه‌های کاهش ابتلا به کیست داخل تخمدان است. دم‌نوش یا چای زنجبیل نیز یکی از آن مواردی است که به شما کمک می‌کند از شر کیست تخمدان رها بشوید.
البته زنجبیل به‌خودی‌خود یک گیاه‌درمانی است؛ و شما می‌توانید به آن ب عنوان یک روش خانگی درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری نگاه کنید. این دم‌نوش دردهای ناشی از کیست‌های تخمدان و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل یک سری خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی هم دارد‌. دانشمندان با مطالعه و بررسی خواص زنجبیل دریافتند که استفاده منظم از این گیاه سلول‌های سرطانی تخمدان را از بین می‌برد و جلوی ابتلا به سرطان تخمدان را نیز می‌گیرد.

درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری با دم‌نوش رازیانه:

دم‌نوش رازیانه هم یکی دیگر از اعجازهای طبیعت است. شما با مصرف دم‌نوش رازیانه هورمون‌های استروژن و پروژسترون خود را تنظیم می‌کنید. همچنین دم‌نوش رازیانه خواص ضد سرطانی هم دارد. همین خواص رازیانه از ابتلای شما به سرطان تخمدان جلوگیری می‌کند.
برای مصرف رازیانه به شکل دم‌نوش کافی است ۲ قاشق دانه رازیانه را در آب جوش دم بگذارید؛ و سپس روزی ۲ بار میل کنید. البته گیاه رازیانه تنها برای کیست‌های تخمدان مفید نیست؛ و برای کیست‌های رحمی نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

مصرف دانه تخم کتان برای درمان‌کردن کیست درون تخمدان:

تخم کتان یا دانه تخم کتان نیز یکی از موهبت‌های طبیعت برای درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری است. این دانه‌های روغنی هورمون استروژن را در بدن شما تنظیم می‌کنند. با تنظیم هورمون استروژن، ریسک ابتلا به کیست درون تخمدان کاهش می‌یابد. همچنین مصرف این دانه‌ها به‌عنوان یک درمان خانگی برای ازبین‌بردن کیست داخل تخمدان بسیار مؤثر است‌. شما می‌توانید این دانه‌ها را به سالاد یا دیگر مواد غذایی خود اضافه کنید؛ و از مصرف آنها لذت ببرید.

مصرف سبزی‌های سبزرنگ:

سبزیجاتی که رنگ سبزی دارند؛ در کاهش میزان استروژن اضافی بدن خانم‌ها مؤثر هستند. البته این سبزی‌ها برای درمان خانگی کیست درون تخمدان چهل میلیمتری در خانم‌ها نیز کاربرد دارند. با مصرف این سبزی‌ها مانند کلم‌بروکلی، اسفناج، کلم‌پیچ و غیره به جنگ کیست داخل تخمدان می‌روید. ازآنجایی‌که مصرف این سبزی‌ها بسیار رایج است و در دسترس عموم هستند؛ سعی کنید در تمام وعده‌های غذایی خود از آنها استفاده کنید.

پاک‌سازی کبد از سم‌ها:

یکی از دلایل ابتلا به کیست داخل تخمدان، آلودگی و خراب بودن کبد است. در واقع زمانی که شما کبد سالمی ندارید؛ در معرض ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و همچنین کیست‌های مختلف تخمدان هستید. بهتر است کبد خود را به روش صحیح و با استفاده از دم‌نوش‌های سم‌زدا و پروتئین‌های طبیعی مانند تخم‌مرغ و سبزیجاتی مانند آووکادو پاک‌سازی کنید.

بادام دشمن کیست داخل تخمدان:

یکی از دلایل غیرطبیعی بودن کیست درون تخمدان، تحمیل درد آن به بیمار است‌‌‌. بااین‌حال بیمارانی که دچار کیست درون تخمدان هستند می‌توانند با مصرف بادام درد خود را کمتر کنند‌. دلیل این مسئله این است که بادام مقدار زیادی منیزیم دارد و منیزیم در کاهش درد بسیار مفید است. در واقع هر یک عدد بادام حدوداً ۲۷۰ میلی‌گرم منیزیم دارد؛ که نسبتا مقدار زیادی است. پیش از این نیز دانشمندان در بررسی‌های خود ثابت کرده‌اند منیزیم درد را تسکین می‌دهد.

مصرف بالای فیبر برای درمان‌شدن کیست داخل تخمدان:

یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به کیست درون تخمدان و به‌طورکلی توده‌های سرطانی رحم، استفاده از فیبر به میزان بالا است. فیبر به‌طورکلی با تنظیم میزان استروژن و پروژسترون در بدن خانم‌ها، از ابتلای آنها به انواع کیست‌های تخمدان جلوگیری می‌کند. البته اگر می‌خواهید مقدار فیبر دریافتی خود را بالا ببرید؛ می‌توانید از حبوبات و سبزی‌های بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید‌.
به طور مثال دانه کتان یکی از انواع دانه‌های گیاهی سرشار از فیبر است. دانه کتان هورمون استروژن را در بدن شما خیلی سریع تنظیم می‌کند؛ و اجازه نمی‌دهد توده‌های کیستی در اندام‌های داخلی شما تشکیل شوند.

اضافه‌وزن خود را از بین ببرید:

یکی از دلایلی که خانم‌ها به کیست داخل تخمدان مبتلا می‌شوند؛ اضافه‌وزن داشتن است. خانم‌هایی با وزن بالا در معرض ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها یا کیست‌های تخمدان هستند‌. در واقع برای درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری شاید تنها لازم باشد وزن خود را پایین بیاورید.
ورزش همچنین یکی از بهترین مکمل‌های درمانی برای ازبین‌بردن انواع کیست‌های تخمدان است. با انجام ورزش به‌صورت مداوم همواره وزن مناسبی خواهید داشت و هرگز اسیر درمان کیست شدن تخمدان‌ نمی‌شوید‌.

 

آیا باید برای درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری به پزشک مراجعه کنیم؟

مطمئناً این سؤال برای شما هم پیش‌آمده است که آیا برای درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری باید به پزشک مراجعه کنیم یا نه! گاهی اوقات لازم است که شما برای درمان این نوع کیست به پزشک مراجعه کنید. در واقع یک سری از علائم به شما هشدار می‌دهند؛ که باید نزد یک پزشک متخصص بروید.
این علائم به چندین مدل مختلف هستند و ممکن است هر کدام از آنها را تجربه کنید. در واقع تجربه هر کدام از آنها به‌تنهایی، نشانه هشدار برای مراجعه به پزشک و مراکز درمانی است. همچنین اگر بعد از انجام درمان‌های خانگی دچار مشکل یا این علائم هستید؛ هر چه سریع‌تر خودتان را به یک پزشک متخصص زنان نشان دهید‌. در ادامه انواع این علائم را توضیح داده‌ایم:

  • ♦ درد داشتن در ناحیه کمر یا لگن:
    درصورتی‌که در ناحیه لگنی خودتان احساس درد می‌کنید؛ زمانش رسیده است که به نزد پزشک بروید. به‌هیچ‌وجه در این کار کوتاهی نکنید و هر چه سریع‌تر از پزشک خودتان وقت بگیرید.
  • ♦ تب بالا که با درد همراه است:
    تب و درد هر کدام به‌تنهایی و در کنار هم یک نشانه هشدار برای عدم درمان‌کردن کیست‌ در تخمدان چهل میلیمتری هستند. هر یک از این موارد را که تجربه کردید؛ باید یک پزشک متخصص شما را معاینه کند‌.
  • ♦ حالت تهوع در کنار درد:
    باز هم هر یک از این علائم می‌توانند خطرناک و هشداردهنده باشند‌. بهتر است برای معاینه دقیق‌تر نزد پزشک بروید. پزشک با انجام آزمایش‌های مختلف منشأ درد و حالت تهوع شما را پیدا می‌کند.
  • ♦ شوک گرفتگی و نشانه‌هایی از جمله رنگ پریدن، تنگی نفس، سردشدن بدن و غیره:
    یکی دیگر از علائم حتمی و خطرناک کیست داخل تخمدان مواردی مانند شوک شدن و ضعف بدنی است. در واقع این موارد علائم واضح وجود مشکل هستند. بنابراین حتماً باید بررسی شوید.

همه مواردی که به آنها اشاره کردیم نشانه وجود مشکلی در تخمدان یا کیست‌های بزرگ هستند. البته هنگامی که کیست شما بترکد نیز این علائم را تجربه می‌کنید. درصورتی‌که به‌صورت اورژانسی معاینه نشوید خطرات زیادی شما را تهدید می‌کنند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که شرح دادیم کیست درون تخمدان همیشه و در همه موارد خطرناک نیست. گاهی اوقات فرد مبتلا می‌تواند این کیست را به‌تنهایی و با استفاده از روش‌های خانگی درمان کند. البته درمان کیست تخمدان ۴۰ میلیمتری هم به‌وسیله روش‌های پزشکی و هم اینکه روش‌های خانگی، ممکن است.
در واقع بیمار می‌تواند با استفاده از روش‌هایی که ما در بالا به آنها اشاره کردیم؛ به‌سادگی خودش را درمان کند. البته درصورتی‌که علائم خطرناکی را تجربه کردید حتماً با پزشک خود در تماس باشید‌. زمانی که کیست تخمدان ۴۷ میلیمتری شما می‌ترکد؛ ممکن است دچار تب بالا یا درد شدید بشوید.
اگر به‌موقع و به‌صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید؛ مشکلی پیش نخواهد آمد‌‌. به‌هرحال بهترین راه برای جلوگیری از رشد کیست درون تخمدان، متعادل‌کردن رژیم غذایی و مراجعه به‌موقع به پزشک است. روش‌های درمانی که در موارد شدیدتر برای درمان کیست درون تخمدان، از جمله جراحی، پیشنهاد می‌دهند؛ در مراحل آخر اتفاق می‌افتند و کیست شما باید بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید