درباره درمان کیست تخمدان ۷ سانتی چه می‌دانید؟

همان‌طور که می‌دانید کیست در تخمدان یکی از عارضه‌هایی است خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. اما در مواردی کیست در تخمدان بسیار خطرناک و در موارد دیگر بدون خطر است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارد که متناسب با خوش‌خیم و بدخیم بودن همچنین نوع و اندازه‌ای که دارند مورد درمان قرار خواهند گرفت. به‌عنوان‌مثال اگر کیست‌های تخمدان از نوع بدخیم تشخیص داده شود باید برای درمان کیست تخمدان ۷ سانتی تحت ‌نظر بهترین دکتر کیست تخمدان قرار بگیرید.

 

درباره درمان کیست تخمدان ۷ سانتی چه می‌دانید؟

 

 

کیست تخمدان ۷ سانتی

قبل از هر چیز تصمیم گرفتیم دررابطه‌با سایزهای مختلف کیست درون تخمدان صحبت نماییم. به‌طورکلی کیست‌های تخمدان را به دودسته تقسیم می‌کنند، دسته اول که شامل کیست‌های فانکشنال می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • ♦ کیست‌های فولیکولی 
  • ♦ کیست‌های لوتئال 

دسته دوم کیست‌های نان فانکشنال هستند که آن‌ها هم به دودسته پاتولوژیک و غیر پاتولوژیک تقسیم می‌شوند. همچنین گروه پاتولوژیک به دودسته خوش‌خیم و بدخیم دسته‌بندی‌شده‌اند. البته که گروه بدخیم از سایز ۵ سانتی‌متر به بالا تا ۱۰ سانتی‌متر ادامه دارند و کیست‌های بدخیم شامل انواع زیر می‌شوند:

  • ♦ درموئید
  • ♦ پلی کیستیک 
  • ♦ آدنوما
  • ♦ هموراژیک 
  • ♦ اندومتریوما

البته که ما امروز بیشتر به درمان‌کردن کیست در تخمدان هفت‌سانتی خواهیم پرداخت. کیست‌هایی که بر روی تخمدان تشکیل می‌شوند سایزهای متفاوتی دارند گاهی سایز کیست داخل تخمدان بین تا ۴ سانتی‌متر است که کوچک به نظر می‌رسند و درمان این نوع کیست‌ها با داروهای شیمیایی امکان‌پذیر است.
اما همه کیست‌ها کوچک باقی نمی‌مانند برخی از آن‌ها رشد می‌کنند و به سایز بالای ۴ سانتی‌متر می‌رسند برای مثال ممکن است به ۱۰ سانتی‌متر هم رشد کنند. البته که اوضاع خطرناک‌تر می‌شود. قطعاً درمان‌شدن کیست در تخمدان هفت‌سانتی با درمان‌کردن کیست در تخمدان چهارسانتی متفاوت است. هرچند که نوع درمان بستگی به نظر پزشک متخصص شما دارد.

 

درمان کیست ۷ سانتی تخمدان

اکنون تصمیم گرفتیم دررابطه‌با کیست‌های ۷ سانتی اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم، زیرا خانم‌های بسیار زیادی پس از گذراندن شرایط مختلف و سنین بالاتر به این عارضه دچار می‌شوند. تخمدان‌ها هر ماه یک تخمک رها می‌کنند. تخمک رها شده با گذر از لوله‌ فالوپ و ورود به رحم سبب ریزش دیواره رحم خواهد شد.
توجه داشته باشید که در این مرحله خانم‌ها دچار پریود یا عادت‌ماهانه می‌شوند حال ممکن است تخمک رها شده به‌جای ترکیدن همان گونه باقی بماند و رشد کند در این صورت کیست در تخمدان را تشکیل خواهد داد و اگر به سایز ۷ سانتی‌متر برسد شما باید برای درمان‌شدن کیست داخل تخمدان هفت‌سانتی به پزشک مراجعه کنید.

 

کیست ۷ سانتی تخمدان

احتمالاً با خود فکر می‌کنید که اندازه کیست در تخمدان را چگونه تشخیص دهید و چگونه برای درمان آن اقدام نمایید. در ارتباط با این گونه افکار باید خدمتتان عرض کنیم که برای تشخیص قطعی کیست درون تخمدان ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید قطعاً پزشک شما با استفاده از نتایج حاصل از سونوگرافی و آزمایش‌ها نوع کیست و اندازه آن را تشخیص خواهد داد.
مطمئن باشید که روش درمان‌کردن کیست در تخمدان هفت‌سانتی با کیست‌های کوچک‌تر فرق می‌کند و این پزشک است که تصمیم می‌گیرد برای درمان باتوجه‌به شرایط شما تصمیم‌گیری نماید. اما این اطمینان وجود دارد که هر نوع کیستی با هر سایزی قابل‌درمان است.

 

نحوه درمان کیست داخل تخمدان ۷ سانتی یا ۷۰ میلیمتری

بلافاصله بعد از اینکه در سونوگرافی سایز کیست‌ها در تخمدان شما ۷۰ میلیمتری گزارش شد نگران نباشید و نترسید چرا که کیست‌های تخمدان هفتاد میلیمتری همان ۷ سانتی‌متری است. اما توجه داشته باشید که برخی کیست‌ها با داروهای شیمیایی کوچک و کوچک‌تر شده و در نهایت آب می‌شود.
اما در مواردی هم استفاده از داروهای شیمیایی کارساز نیست نمی‌توان کیست را از بین برد به همین خاطر پزشک معالج احتمالاً روش دیگری برای درمان‌شدن کیست در تخمدان هفت‌سانتی انتخاب می‌کند و آن چیزی نیست جز عمل جراحی که نتیجه بهتری را برای بیمار حاصل خواهد نمود. ممکن است نگران شوید اما بهترین راه برای درمان کیست به این بزرگی همین است.

 

جراحی کیست تخمدان ۷ سانتی

زمانی که پزشک تعیین می‌کند که هیچ راهی جز جراحی برای درمان‌شدن کیست در تخمدان هفت‌سانتی وجود ندارد باید سریعاً بیمار برای جراحی آماده شود. در این صورت بیمار را ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل از جراحی در بیمارستان بستری می‌کنند تحت مراقبت و آزمایش قرار می‌دهند.
پس از اینکه شرایط نرمال به پزشک اعلام شود اتاق عمل آماده شده و پزشک در صورت تشخیص بیمار را در حالت بیهوشی یا سری قرار می‌دهد. پس از آن پزشک متخصص قسمت پایینی شکم را با تیغ‌های مخصوص برش داده و با قراردادن دستگاه میکروسکوپی مخصوص جهت دیدن جزئیات عمل برداشتن کیست هفت‌سانتی را پیش می‌برد و در نهایت با بخیه‌زدن محل برش، عمل جراحی را به پایان می‌رساند.

 

دوران نقاهت پس از جراحی کیست در تخمدان هفت‌سانتی

قطعاً هر عمل جراحی به دوران نقاهت نیاز دارد تا بیمار بتواند قوای جسمانی خود را به دست آورد و در صورت درمان قطعی به زندگی عادی خود ادامه دهد. عمل جراحی کیست‌های تخمدان هم از جمله جراحی‌های حساس به نظر می‌رسد که نیاز دارد دوران نقاهت را بگذراند. بنابراین اگر برای درمان‌کردن کیست درون تخمدان هفت‌سانتی تحت جراحی قرار گرفته‌اید، باید چند هفته استراحت مطلق داشته باشید و به‌هیچ‌عنوان جسم سنگین حمل نکنید.
همچنین قسمت بخیه را مرتباً ضدعفونی نموده تا از بروز هرگونه عفونت جلوگیری نمایید. البته که در دوران نقاهت پس از جراحی باید از غذاهای سبک استفاده نموده و مصرف غذاهای سنگین و چرب و نفاخ را کاهش دهید. البته که در دوران نقاهت و پس از آن هم باید تحت‌نظر پزشک باشید تا از بروز کیست‌ها در تخمدان جدید جلوگیری شود.

 

علائم کیست تخمدان ۷ سانتی

عارضه کیست درون تخمدان امروزه از جمله بیماری‌های شایع است که اکثر خانم‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های کیست داخل تخمدان چیست؟ نشانه‌های از وجود کیست در تخمدان به شرح زیر است:

  • ♦ اولین نشانه با به‌هم‌خوردگی و نامنظم شدن عادت ماهیانه است.
  • ♦ در مواردی وجود جوش و آکنه‌های سرسیاه بر روی نقاط بدن و صورت، خود را نشان می‌دهد.
  • ♦ گاهی ممکن است فرد بیمار دچار حالت تهوع و بی‌اشتهایی شدید شود.
  • ♦ کیست درون تخمدان می‌تواند رابطه جنسی را برای خانم‌ها بسیار دردناک سازد.
  • ♦ البته که دردهای شدید در ناحیه لگن و ران و شکم افزایش خواهد داشت.
  • ♦ در مواردی هم‌افزایش موهای زائد بدن در نقاط صورت و شکم از علائم بوده است.
  • ♦ در نهایت نفخ‌های شکمی و افزایش وزن را نیز به همراه دارد.

البته که شما با مشاهده یک یا دو مورد از این علائم نباید نگران شوید بلکه در نهایت پزشک است که تشخیص می‌دهد تخمدان شما کیست دارد یا خیر. همچنین باید بدانید که پس از تشخیص باید به فکر درمان‌شدن کیست درون تخمدان هفت‌سانتی باشید.

 

درمان کیست تخمدان ۷ سانتی با دارو

از سؤالات متداول دررابطه‌با درمان‌کردن کیست درون تخمدان هفت‌سانتی نحوه درمان با استفاده از داروها است. در این زمینه نمی‌توان گفت که کیست درون تخمدان قطعاً با دارو دفع می‌شود. چرا که کیست‌ها با هم متفاوت هستند و شرایط ایجاد آنها با هم فرق می‌کند بنابراین نحوه ازبین‌رفتن هم قطعاً متفاوت خواهد بود.
برخی پزشکان بر این باورند که ابتدا روش دارویی را امتحان کنند که در این روش بیمار را مدتی تحت درمان قرار داده تا در جهت مصرف داروهای شیمیایی کیست را کنترل نماید. اگر کیست‌های تخمدان با مصرف داروهای شیمیایی کوچک شوند نشان‌دهنده این است که این روش درمان مفید واقع شده و نیازی به عمل جراحی نیست در غیر این صورت پزشک روش‌های دیگر را امتحان می‌کند.

 

درمان کیست تخمدان ۷ سانتی با داروهای گیاهی

از روش‌های دیگری که پزشکان طب سنتی برای ازبین‌بردن کیست در تخمدان استفاده می‌کنند توصیه به مصرف انواع داروهای گیاهی است. البته که در برخی موارد هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. یکی از بهترین داروهای گیاهی که تأثیر مثبتی در درمان‌شدن کیست در تخمدان به‌اندازه ۷ سانتی دارد زنجبیل است که دم‌نوش آن به‌سرعت بر روی کوچک و آب‌کردن کیست داخل تخمدان اثر می‌گذارد.
در این میان از تأثیر مستقیم و مفید رازیانه بر ازبین‌بردن کیست داخل تخمدان نمی‌توان غافل شد. البته که پزشکان طب سنتی مصرف چای بابونه را هم در این زمینه توصیه می‌کنند. درهرصورت طب سنتی در این زمینه می‌گوید رحم نباید سرد شود بنابراین باید آن را گرم نگه داشت و از موادی استفاده کرد که طبع گرم دارند.

 

آیا کیست در تخمدان ۷ سانتی مانع بارداری می‌شود؟

به‌طورکلی اگر قصد باردارشدن را دارید باید حتماً از عدم وجود کیست داخل تخمدان مطلع شوید سپس برای بارداری اقدام کنید زیرا کیست درون تخمدان می‌تواند قبل از هر چیز مانع بارداری شود. در مواردی هم اگر کیست درون تخمدان وجود داشته باشد و بارداری هم شکل بگیرد قطعاً سلامت جنین را به خطر خواهد انداخت.
قطعاً کیست‌های تخمدان سایزهای مختلفی دارند اما اقدام برای بارداری باید حتماً پس از درمان کیست انجام شود. مطمئن باشید که درمان کیست تخمدان ۷ سانتی یا هر سایز دیگری می‌تواند روند بارداری را سرعت بخشد و همچنین دردهای ناشی از رابطه جنسی را نیز کم کند.

 

عوامل تأثیرگذار در ایجاد کیست در تخمدان هفت‌سانتی و سایر کیست‌ها

قطعاً موارد بسیار زیادی وجود دارند که سبب ایجاد کیست در تخمدان خواهند شد، البته که شما با شناخت همه این عوامل می‌توانید از ایجاد آن جلوگیری کنید. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در ایجاد کیست درون تخمدان عدم ارضا زن در رابطه جنسی است.
در واقع اگر خانمی به طور کامل ارضا نشود و یا اینکه مرتب خودارضایی‌های ناموفق داشته باشد قطعاً زمینه ایجاد کیست داخل تخمدان را فراهم نموده است. در این زمینه می‌توان عدم فعالیت را نیز مثال زد به همین خاطر بهتر است روش زندگی خود را تغییر دهید و فعالیت خود را بیشتر کنید به‌عنوان‌مثال ورزش می‌تواند از ایجاد کیست داخل تخمدان جلوگیری به عمل آورد.
همه این عوامل محیطی و درونی می‌توانند کیست ۷ سانتی در تخمدان ایجاد کنند که در نهایت درمان‌شدن کیست درون تخمدان هفت‌سانتی به عهده پزشک متخصص است. همچنین از نمونه سؤالات مکرر دررابطه‌با کیست‌های تخمدان این است که کیست در تخمدان در چه سنینی به وجود می‌آید؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت سن معین و مشخصی برای ایجاد کیست‌های تخمدان وجود ندارد اما دختران پس از بلوغ قطعاً دچار عارضه کیست در تخمدان خواهند شد اما باتوجه‌به تحقیقات انجام شده کیست داخل تخمدان در دختران بالای ۱۵ سال تا خانم‌های ۴۹ساله ایجاد می‌شود اما این کیست‌ها خوش‌خیم هستند و با گذر ۲ تا ۳ ماه از بین می‌روند.
البته که خانم‌های بالای ۵۰ سال ممکن است به عارضه کیست درون تخمدان بدخیم دچار شوند. به‌عنوان‌مثال اگر خانمی دچار کیست تخمدان هفت‌سانتی شود برای درمان‌شدن کیست درون تخمدان هفت‌سانتی تنها راه چاره جراحی است.

 

مدت‌زمان لازم برای درمان کیست تخمدان ۷ سانتی

مطمئناً مدت‌زمان درمان هر بیماری متفاوت است البته که در زمینه کیست داخل تخمدان هم زمان درمان فرق می‌کند. زیرا همان‌طور که می‌دانید کیست‌های تخمدان انواع متفاوتی دارند و نحوه تشکیل آنها با هم فرق می‌کند هرچند که سایز کیست داخل تخمدان در درمان آن نیز تأثیرگذار است.
به‌عنوان‌مثال درمان کیست آندومتریوز مدت‌زمان کمتری نسبت به درمان‌کردن کیست داخل تخمدان هفت‌سانتی صرف می‌کند. چرا که کیست‌های آندومتریوز با دارو در مدت‌زمان ۱ تا ۶ ماه کوچک می‌شوند اما کیست‌های تخمدان بالای ۵ سانتی‌متر برای درمان به عمل جراحی نیاز دارند.
به همین خاطر نمی‌توان زمان مشخصی را برای درمان کیست درون تخمدان در نظر گرفت. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که پزشک تمام سعی و تلاش خود را می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کیست‌های تخمدان شما را درمان کند.

 

پزشک متخصص جهت درمان کیست تخمدان ۷ سانتی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مبتلا به کیست داخل تخمدان یافتن پزشک خوب جهت درمان فوری چنین عارضه‌ای است. خوشبختانه در کشور ما پزشکان متخصص بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه درمان کیست درون تخمدان فعالیت می‌کنند.
البته که اگر شما هم مبتلا به کیست داخل تخمدان هستید باید به دنبال پزشک متخصص یا فوق‌تخصص در زمینه زنان و زایمان و نازایی باشید. تجربه و تحصیلات پزشکان در این زمینه می‌تواند همه کیست‌های تخمدان کوچک و بزرگ و خوش‌خیم و بدخیم را به‌راحتی درمان نموده و سلامتی را به شما هدیه دهد.
البته که باید در انتخاب پزشک نهایت دقت را به کار بگیرید و به‌هیچ‌عنوان تا پایان دوره درمان پزشک خود را عوض نکنید. مطمئن باشید که پزشک ماهر می‌تواند درمان کیست تخمدان ۷ سانتی را در مدت کوتاه با بهترین روش انجام دهد.

 

آیا کیست تخمدان هفت ‌سانتی خطرناک است؟

در مواردی ممکن است کیست درون تخمدان خیلی ساده و عادی به نظر برسد اما در واقع کیست داخل تخمدان بسیار خطرناک و حساس است. توجه داشته باشید که تنها درصد کمی از کیست‌ها خوش‌خیم هستند و خودبه‌خود از بین می‌روند.
درصد دیگری از کیست‌ها ممکن است نه‌تنها با دارو و روش‌های درمانی مختلف از بین نروند بلکه روزبه‌روز بزرگ‌تر شوند و در نهایت با دردهای شدید شکمی بترکند. این موضوع بسیار مهم و دردناک خواهد بود. ترکیدن کیست داخل تخمدان بر اثر عدم درمان و حتی نادیده‌گرفتن علائم آن است.
ازاین‌رو نباید کیست‌های تخمدان را دست‌کم بگیرید فرقی نمی‌کند که کیست‌های تخمدان شما ۲ سانتی یا هفت‌سانتی باشد درهرصورت باید برای درمان‌کردن کیست تخمدان ۷ سانتی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

سخن آخر

البته که دررابطه‌با سایزهای مختلفی از کیست درون تخمدان صحبت نمودیم اما روی صحبتمان دررابطه‌با درمان کیست تخمدان ۷ سانتی بوده که توصیه ما این است سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا با انجام سونوگرافی و آزمایش‌های مختلف تشخیص داده شود سپس پزشک متخصص در این زمینه بتواند درمان را آغاز کند. ا
البته که مهم‌ترین روش درمان در این زمینه جراحی است زیرا کیست تخمدان ۷ سانتی ممکن است مانع درمان آن با داروهای شیمیایی یا داروهای گیاهی شود. البته که در این زمینه علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که شما با مشاهده آن‌ها می‌توانید سریعاً پیگیر سلامتی تخمدان‌های خود باشید و از ایجاد اتفاقات خطرناک مثل ترکیدن کیست جلوگیری و عمل‌آورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید