بهترین روش برای درمان کیست تخمدان ۵ سانتی چیست؟

درمان کیست تخمدان ۵ سانتی ممکن است با دارو و در برخی شرایط با جراحی انجام پذیرد. کیست‌های تخمدان یک توده غیرطبیعی بوده که داخل یک یا هر دو تخمدان زنان یا دختران تشکیل می‌شود این توده‌ها مشکلی شایع هستند که زنان را در هر سنی درگیر می‌کنند. کیست‌های کوچک‌تر تخمدان معمولاً بی‌خطر بوده و به درمان‌های خوراکی پاسخ می‌دهند، بااین‌حال در موارد نادر و در اثر بی‌توجهی می‌توانند مشکلات جدی و عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامتی فرد ایجاد کنند. استفاده از روش‌های جراحی ممکن است برای کیست تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر و یا کیست‌هایی که عوارض شدیدی را به وجود آورده‌اند به بیمار توصیه شود.

 

درمان کیست تخمدان ۵ سانتی

 

 

انواع کیست در تخمدان پنج سانتی‌متری را نام ببرید؟

کیست‌های تخمدان ازنظر اندازه، مواد تشکیل‌دهنده و محل قرارگیری در تخمدان به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. این کیست‌ها در اکثر موارد خوش‌خیم بوده و احتمال تبدیل آن‌ها به کیست‌های بدخیم و سرطانی بسیار کم است. زنانی که پس از یائسگی به کیست درتخمدان مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیست‌های بدخیم تخمدان قرار دارند. در ادامه به شایع‌ترین انواع کیست ها از نظر بهترین دکتر کیست تخمدان اشاره می‌کنیم:

کیست‌ فولیکولی تخمدان

تخمدان‌ها از جمله اندام‌های تولیدمثلی زنان هستند که در هر چرخه قاعدگی در طول ماه معمولاً وظیفة آزادسازی یک تخمک را برعهده دارند. تخمک‌ها، قبل از آزادسازی، درون کیسه‌ای به نام فولیکول رشد کرده و زمانی که به بلوغ می‌رسند، با پاره شدن فولیکول از تخمدان آزاد می‌شوند که به این عمل تخمک‌گذاری می‌گویند. این تخمک‌ هر ماه از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود،
زمانی که عمل تخمک‌گذاری با مشکل مواجه شده و این کیسه‌های فولیکولی در اثر آزادسازی تخمک پاره نشوند، به رشد خود ادامه داده و به کیست فولیکولی تبدیل می‌شوند. درمان‌کردن کیست در تخمدان ۵ سانتی و کوچک‌تر فولیکولی معمولاً آسان‌تر است، این کیست‌ها کم عارضه و بدون علامت هستند و اغلب خودبه‌خود دفع می‌شوند.

کیست‌های کورپوس لوتئوم

پس از تخمک‌گذاری، فولیکول پاره شده که تخمک را آزادکرده است، با انقباض خود توده‌ای سلولی به نام کورپوس لوتئوم را تشکیل می‌دهد. این توده سلولی برخی هورمون‌های موردنیاز برای چرخه قاعدگی و آزادسازی تخمک بعدی را می‌سازد. کیست‌های کورپوس لوتئوم در تخمدان٬ها زمانی ایجاد می‌شوند که فولیکول موردنظر پس از آزادکردن تخمک مجدداً بسته شده و درون آن به‌وسیله مایعی پر شود.
اکثر این کیست‌ها در طول چند چرخه قاعدگی خودبه‌خود برطرف می‌شوند؛ بااین‌حال این کیست‌ها می‌توانند رشد کرده و در تخمدان‌ها ایجاد درد، خونریزی و یا پیچ‌خوردگی کنند، بنابراین درمان در کیست در تخمدان ۵ سانتی‌متری و بزرگ‌تر برای جلوگیری از بروز این عوارض ضروری است.
مصرف برخی داروهای تجویزشده برای تخمک‌گذاری، خطر ابتلا به کیست‌های تخمدان را افزایش می‌دهد.

کیست آندومتریوما (شکلاتی)

این کیست‌ها به دلیل وجود آندومتریوز یا همان رشد سلول‌های اندومتریال رحم بیرون از رحم به وجود می‌آیند. در میان انواع کیست‌ها در تخمدان، کیست‌های آندومتریوما از شیوع کمتری برخوردار هستند و در تشخیص و درمان‌کردن کیست تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر، احتمال وجود این نوع کیست کمتر در نظر گرفته می‌شود.

کیست آدنوما

کیست‌های آدنوما سرشار از مایع هستند و اندازه آن‌ها مانند سایر انواع کیست‌های تخمدان می‌تواند بزرگ شود.

بیماری تخمدان پلی کیستیک

در تخمدان پلی‌کیستیک، چندین کیست‌ درون تخمدان با اندازه کوچک‌تر از سایر کیست‌ها، در یک یا هر دو تخمدان مشاهده می‌شوند. این سندرم از مشکلات شایع در دختران و زنان در سن باروری است که اگر کنترل نشود، می‌تواند به مشکلاتی نظیر اضافه‌وزن، ریزش مو، تغییرات خلقی، سیکل‌های نامنظم قاعدگی و ناباروری منجر شود.

 

علائم کیست تخمدان ۵ سانتی چیست؟

در برخی زنان، نیاز به درمان کیست تخمدان ۵ سانتی‌متری می‌تواند مانند کیست‌های کوچک‌تر علامت خاصی نداشته باشد اما با بزرگ‌تر شدن کیست، خصوصاً در افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند این کیست‌ها می‌توانند پاره شده و درد و علائم مختلفی را ایجاد کنند. شایع‌ترین علائم کیست‌ها در تخمدان ۵ سانتی‌متری و بزرگ‌تر عبارت‌اند از:

  • ♦ درد شکم و لگن پیش از قاعدگی یا در طول آن
  • ♦ درد خفیف و گنگ در قسمت پایین کمر و ران‌ها
  • ♦ حرکات دردناک روده و درد شکم در هنگام اجابت مزاج
  • ♦ مشکل در هنگام خالی‌کردن کامل روده و مثانه
  • ♦ احساس پر بودن شکم و مثانه
  • ♦ نفخ و احساس تورم شکم
  • ♦ برهم‌خوردن نظم عادت ماهیانه و درد شدید در هنگام قاعدگی
  • ♦ حساسیت سینه‌ها به لمس
  • ♦ حالت تهوع و استفراغ خصوصاً در هنگام صبح
  • ♦ اضافه‌وزن و افزایش سایز دور کمر
  • ♦ لکه بینی و خونریزی‌های غیرطبیعی واژن
  • ♦ تکرر ادرار

 

علائم کیست‌ها در تخمدان پنج سانتی که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد؟

گاهی اوقات وجود یک یا چند علامت در زنان با نیاز به درمان کیست در تخمدان ۵ سانتی و بیشتر، ناشی از پارگی کیست یا پیچ‌خوردگی تخمدان همراه بوده که این موارد نیاز به مراجعه فوری به پزشک و اقدامات درمانی دارند، این علائم می‌تواند در کیست‌های کوچک‌تر از اندازه ذکرشده نیز دیده شود که عدم درمان به‌موقع آن‌ها می‌تواند عواقب جدی و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.
با مشاهده یک یا چند مورد از علائم زیر دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • ♦ درد شدید شکم و لگن
  • ♦ تب بدون علت
  • ♦ سرگیجه و ضعف شدید
  • ♦ استفراغ
  • ♦ تنفس سریع و غیرطبیعی
  • ♦ ضربان قلب نامنظم
  • ♦ ازدست‌دادن هوشیاری

 

عوامل زمینه‌ای ابتلا به کیست تخمدان ۵ سانتی‌متری کدام‌ها هستند ؟

کیست داخل تخمدان مشکلی نسبتاً رایج در بسیاری از زنان است. به‌عبارت‌دیگر، در تخمدان اکثر زنان هر ماه حداقل یک کیست از انواع مختلف شکل می‌گیرد. در اکثر موارد ایجاد کیست به‌تنهایی مشکل‌ساز نیست اما برخی عوامل موجب بزرگ‌شدن بیش از حد کیست و نیاز به درمان کیست در تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر می‌شوند که در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • ♦ عوامل ژنتیکی
    کیست در تخمدان نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر زمینة ژنتیکی داشته و در افراد باسابقه خانوادگی ابتلا به انواع مختلف کیست درون تخمدان بیشتر از سایر زنان دیده می‌شود.
  • ♦ سن
    کیست درون تخمدان معمولاً در زنان سنین باروری که چرخه منظم قاعدگی دارند ایجاد شده و در زنان یائسه کمتر دیده می‌شود. ابتلا به کیست داخل تخمدان پس از یائسگی می‌تواند با خطر بدخیم شدن این کیست‌ها همراه باشد، به همین دلیل معاینه دوره‌ای تخمدان‌ها در افراد مستعد به این کیست‌ها و سایر زنان در سنین یائسگی توصیه می‌شود.
  • ♦ مشکلات هورمونی
    مشکلات هورمونی می‌توانند در اثر عوامل مختلفی ازجمله عوامل ژنتیکی، سبک زندگی و چاقی، همچنین مصرف داروهایی جهت تحریک تخمک‌گذاری و یا داروهای درمان نازایی مانند کلومیفن به وجود بیایند. این مشکلات می‌توانند باعث ایجاد و نیاز به درمان کیست درون تخمدان به‌اندازه ۵ سانتی‌متری و یا حتی کیست‌های بزرگ‌تر در تخمدان شوند.
  • ♦ استرس
    یکی از عوامل مهم در ایجاد ناهنجاری‌های هورمونی و تشکیل کیست‌ها درون تخمدان در زنان استرس است. رابطه میان استرس و سبک زندگی با ابتلا به بیماری‌های تخمدان در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است.
  • ♦ عفونت‌های شدید لگنی
    ابتلا به عفونت‌های شدید لگنی و سرایت این عفونت به تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی یکی از علل به‌وجودآورنده برخی کیست‌های تخمدان است.
  • ♦ سابقه قبلی بیماری
    ابتلا به کیست داخل تخمدان در افراد باسابقه قبلی ابتلا به این بیماری به‌طورکلی بیشتر از سایر افراد است.

 

تشخیص به‌منظور درمان کیست تخمدان ۵ سانتی چه زمانی باید انجام بگیرد ؟

جهت تشخیص کیست‌های تخمدان، پزشک معمولاً بعد از گرفتن شرح‌حال و معاینه فیزیکی شکم شما، انجام سونوگرافی از شکم را برایتان تجویز می‌کند. سونوگرافی روشی بی‌خطر و بدون درد است که اطلاعاتی مانند نوع و اندازه کیست در تخمدان را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

 

عوارض کیست‌ها در تخمدان ۵ سانتی چیست؟

در موارد پیشرفته مانند کیست درون تخمدان ۵ سانتی‌متری و بزرگ‌تر، که اندازه کیست بزرگ شده، به دلیل سنگینی می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی تخمدان شود که نتیجه آن خونریزی داخلی در تخمدان و آسیب به این اندام به دلیل مسدودکردن راه خون‌رسانی به تخمدان است.
ترکیدن کیست که معمولاً در کیست در تخمدان ۵ سانتی‌متری و بیشتر مشاهده می‌شود، با ایجاد درد شدید در نواحی پایین شکم همراه است. ترکیدن کیست‌های عفونی با درد و مشکلات بیشتری همراه بوده و می‌تواند خطرات جدی برای فرد داشته باشد.
در هنگام پارگی کیست ممکن است خونریزی داخلی رخ دهد که علائم آن می‌تواند شبیه به آپاندیسیت باشد.
اقدامات مؤثر در پیشگیری از ابتلا به کیست‌ها در تخمدان
زندگی در عصر حاضر با استرس و دغدغه‌های بیشتر و فعالیت بدنی کمتری همراه است. این عوامل ایجادکنندة طیف وسیعی از بیماری‌ها، ازجمله کیست‌های تخمدانی هستند.
اصلاح سبک زندگی ناسالم و رعایت توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری و درمان کیست در تخمدان پنج‌سانتی و بزرگ‌تر تأثیر زیادی دارد. ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش سطح استرس و اضطراب

امروزه باوجود مطالعات مختلف، این موضوع که استرس از عوامل زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست، دیگر بر کسی پوشیده نیست. بااین‌وجود افراد بسیار کمی به تأثیر مستقیم کاهش استرس در پیشگیری و درمان بیماری‌ها باور دارند. بیماری‌های تخمدان به دلیل ارتباط گسترده با سطح هورمون‌های بدن، ازجمله بیماری‌هایی هستند که تحت‌تأثیر مستقیم شرایط روحی بدن قرار دارند.

ورزش و فعالیت فیزیکی

ورزش‌کردن و داشتن فعالیت فیزیکی کافی و منظم ازجمله عوامل مهم پیشگیری از بیماری‌هایی با منشأ چاقی خصوصاً کیست‌های تخمدان است. کاهش چربی دور شکم ازجمله عواملی است که می‌بایست در درمان کیست تخمدان ۵ سانتی و سایر کیست‌های تخمدان موردتوجه قرار گیرد، بااین‌حال این نکته را در نظر داشته باشید که فعالیت‌های سنگین و ورزش شدید در افراد مبتلا به کیست‌های تخمدان می‌تواند منجر به پارگی کیست و یا پیچ‌خوردگی تخمدان شود.

توجه به رژیم غذایی

رعایت نکات تغذیه‌ای و توجه به سالم‌بودن رژیم غذایی، علاوه بر پیشگیری از ابتلا به کیست در تخمدان، در درمان‌کردن کیست تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر نیز تأثیر زیادی دارد. به‌جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین عامل در پیشگیری از بروز این بیماری و درمان آن رعایت نکات تغذیه‌ای است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  • ♦ به‌منظور درمان کیست تخمدان ۵ سانتی و سایر کیست‌های تخمدان، مصرف قند را به‌طورکلی محدود کنید. توجه داشته باشید که قند موردنیاز بدن در طول روز از کربوهیدرات مواد غذایی و قند میوه‌ها تأمین می‌شود، پس نیازی به مصرف شکلات و قند ندارید و اگر در معرض خطر ابتلا به کیست داخل تخمدان هستید بهتر است به نوشیدن چای تلخ و یا استفاده از خشکباری مانند انجیر و توت خشک عادت کنید.
  • ♦ استفاده از نان‌های کامل مانند نان سبوس‌دار و نان سنگک در رژیم غذایی و پرهیز از مصرف نان‌هایی مانند لواش و باگت
  • ♦ پرهیز از مصرف مواد غذایی کارخانه‌ای و غذاهای دارای نگهدارنده مانند بیسکویت و کنسروها؛ در طول روز می‌توانید به‌جای بیسکویت از آجیل‌های مختلف استفاده کنید. به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در دورة درمان کیست تخمدان ۵ سانتی و حتی کیست‌های کوچک‌تر، در مدرسه از تغذیه‌های بسته‌بندی مانند انواع کیک و بیسکویت استفاده نکنند و به‌جای آن میوه و لقمه‌های خانگی به همراه داشته باشند.
  • ♦ عدم مصرف فست‌فودهای ناسالم و یا غذاهایی با قند و چربی زیاد؛ اگر از افراد علاقه‌مند به این دسته غذاها هستید می‌توانید تهیه انواع سالم و رژیمی آن‌ها را در خانه امتحان کنید. برای مثال تهیه پیتزا با نان تست کامل و استفاده از تخم‌مرغ به‌جای پنیر پیتزا در آن، می‌تواند آن را به یک غذای سالم و مقوی برای شما تبدیل کند.
  • ♦ گریل کردن مواد غذایی به‌جای سرخ‌کردن نیز می‌تواند با حفظ طعم غذا، اثرات مضر غذاهای سرخ‌کردنی را از رژیم غذایی‌تان حذف کند.
  • ♦ اگر جزو آن دسته افرادی هستید که هرچند وقت یک‌بار از غذاهای پرچرب مانند کله‌پاچه استفاده می‌کنید باید بدانید که سالم‌ترین قسمت آن، پاچه و مضرترین قسمت در طول درمان کیست ۵ سانتی تخمدان برای شما مغز و سایر قسمت‌های پرچرب آن است.
  • ♦ مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳: آجیل و مغز‌هایی مانند گردو و روغن ماهی ازجمله این مواد غذایی هستند. همچنین می‌توانید بنا به صلاحدید پزشک از مکمل‌های تقویتی حاوی امگا ۳ استفاده کنید.
  • ♦ مصرف بیشتر میوه و سبزی‌ها برای درمان کیست تخمدان ۵ سانتی: احتمالاً شنیدن این نکته برایتان تکراری است اما مصرف منظم میوه و سبزی‌ها، درست به‌اندازة دفعاتی که این توصیه را برای درمان بیماری‌های مختلف از پزشک و یا مراقب سلامت خود شنیده‌اید مهم است.

در افراد مبتلا به کیست در تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر، کوچک‌ترین فشار واردشده حین دفع مدفوع به شکم می‌تواند باعث پارگی کیست و ایجاد مشکلات شدید برای سلامتی فرد شود. این تنها یکی از دلایل لزوم استفاده بیشتر از میوه و سبزی‌ها در رژیم غذایی برای شماست.

 

روش‌های درمان کیست تخمدان ۵ سانتی را بشناسیم.

روش‌های درمانی برای کیست‌های تخمدان در افراد مختلف و باتوجه‌به سن، اندازه و نوع کیست، همچنین علائم و زمان تشخیص آن متفاوت است. کیست‌هایی با اندازه ۲ تا ۵ سانتی‌متر در دوران باروری، معمولاً بهترین پاسخ را به درمان‌های خط اول می‌دهند. مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری از متداول‌ترین روش‌های درمان کیست‌های تخمدان پنج‌سانتی و کمتر است.

 

توصیه‌های طب سنتی برای درمان کیست تخمدان ۵ سانتی چیست؟

به‌منظور درمان کیست‌های تخمدان می‌توانید از توصیه‌های طب سنتی کمک بگیرید. در طب سنتی به‌طورکلی سردی بدن عامل به‌وجودآورنده انواع مختلف کیست‌های تخمدان است. برای پیشگیری از ابتلا و کمک به درمان کیست داخل تخمدان بهتر است تخمدان‌ها را گرم نگه دارید و مواد غذایی با طبع سرد مانند لبنیات و گوجه‌فرنگی را کمتر مصرف کرده و یا همراه آن‌ها مواد خوراکی با طبع گرم را مصرف کنید.
به‌عنوان‌مثال در کنار ماست و دوغ از نعنا، برای برنج از زعفران و در پخت ماهی از زنجبیل استفاده کنید. مصرف عسل، سیاه‌دانه و دارچین نیز در این دوران توصیه شده است.
عمل به توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی در خصوص پیشگیری و درمان کیست داخل تخمدان پنج سانتی‌متری و بزرگ‌تر، در بسیاری از افراد کمک‌کننده و تأثیرگذار است اما این نکته را در نظر داشته باشید که این توصیه‌ها جایگزین روش‌های تشخیصی و درمانی جدید نیستند.
گاهی دیده می‌شود که به‌کارگیری روش‌های نامعقول و غیرعلمی مانند استفاده از موادی مانند تخم‌مرغ و عسل داخل رحم توسط برخی افراد سودجو به بیماران توصیه می‌شود که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند ابتلا به برخی عفونت‌ها و در مواردی ابتلا به سایر بیماری‌های غیرقابل‌درمان برای فرد داشته باشد.
در کیست‌‌های با اندازه بزرگ‌تر و یا کیست‌هایی که درحال‌رشد بوده و به درمان‌های خوراکی پاسخ ندهد، همچنین در صورت ایجاد مشکلاتی نظیر پارگی کیست و پیچ‌خوردگی تخمدان، ممکن است پزشک به شما جراحی را پیشنهاد کند.

 

سخن آخر

جراحی در درمان کیست تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر معمولاً بی‌خطر بوده و بیمار همان روز می‌تواند از بیمارستان مرخص شود. این جراحی در اکثر موارد بر باروری خانم‌ها چندان تأثیرگذار نیست، بااین‌حال در سنین پایین‌تر به دلیل پاسخ بهتر به روش‌های دارویی معمولاً توصیه نمی‌شود.
کیست‌های تخمدان از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که زنان را در سنین مختلف زندگی درگیر می‌کنند. این کیست‌ها معمولاً بی‌خطر بوده و خودبه‌خود رفع می‌شوند اما در موارد معدود می‌توانند مشکلات جدی برای سلامتی فرد ایجاد کنند. اندازه کیست و پاسخ آن به درمان ازجمله عوامل تعیین‌کننده روش‌های درمان کیست تخمدان ۵ سانتی و بزرگ‌تر هستند. همچنین اصلاح سبک زندگی و تغذیه از موارد مهم در پیشگیری و درمان این بیماری محسوب می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید