پریود بیش از ده روز نشانه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه در دوران پریودی به دلیل بالا پایین شدن شدید هورمون‌ها فرد درد زیادی را متحمل می‌شود ولی باید توجه کرد که این عارضه معمولاً بیشتر از یک هفته طول نخواهد کشید؛ ولی آیا این بازه زمانی همیشه یک هفته است؟ آیا همیشه این روتین تکرار می‌شود؟ در پاسخ به این سؤالات باید گفت که بله! در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، باید بعد از گذشت یک هفته علائم پریودی از بین برود؛ ولی گاهی این مدت زمان بسیار طولانی‌تر می‌شود! اگر شما هم قصد دارید درباره این موضوع که پریود بیش از ده روز نشانه چیست و اینکه اصلاً درمان پریود طولانی مدت چیست اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. شما می‌توانید برای درمان پریود ۱۵ روزه و طولانی مدت به کلینیک پزشکی ما مراجعه و از بهترین پزشکان و متخصصان راهنمای سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را دریافت کنید.

 

پریود بیش از ده روز نشانه چیست

 

 

پریود چیست؟

قبل از اینکه به بررسی موضوع اصلی مقاله یعنی پریود بیش از ده روز نشانه چیست؟ بپردازیم، ابتدا بهتر است خود پریود را بهتر بشناسیم! پریود چیست و اصلاً چه سودی برای بانوان دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که پریود یا همان عادت ماهانه از سن حدود ۱۴ سالگی آغاز و تا سن یائسگی یعنی حدود ۵۰ الی ۵۵ سال ادامه می‌یابد. در دوران پریود که عموماً یک هفته به طول می‌انجامد، خونریزی از طریق واژن و دهانه رحم رخ می‌دهد. در این دوره یک هفته‌ای، به دلیل بر هم خوردن ترشحات هورمونی در بدن زن، ممکن است حالات مختلفی از جمله سردرد، بدن درد، خشم، عصبانیت و … رخ دهد.
تا اینجای کار دیدیم که پریود شدن بیشتر فرد را اذیت می‌کند تا اینکه فایده‌ای برای بدن داشته باشد. ولی در واقع این‌طور نیست! یکی از اصلی‌ترین و آشکاراترین دلایل پریود شدن، در واقع اعلام آمادگی بدن برای میزبانی اسپرم است. همان‌طور که می‌دانید، در دوران قاعدگی تخمک از تخمدان آزاد و وارد لوله فالوپ می‌شود. در نتیجه این اتفاق، اگر اسپرمی با آن تخمک برخورد کند و وارد آن شود، در نهایت جنین به وجود می‌آید. پس همان‌طور که دیدید، پریود شدن در واقع یک نوع اطلاع‌رسانی است که فرد متوجه می‌شود شرایط برای باردار شدن محیاست!
پریود شدن عموماً یک هفته طول می‌کشد. این مقدار در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است یکی دو روز بیشتر یا کمتر به طول بینجامد.
تا اینجای کار مشکل خاصی وجود ندارد ولی تصور کنید پریود طولانی مدت شود؛ مثلاً پریود ۱۵ روزه اتفاق بیفتد یا بالعکس. پریود کوتاه مدت شود. مثلاً پریود سه روزه و تخمک گذاری اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی پریود بیش از ده روز نشانه چیست؟ آیا بعد از فهمیدن این موضوع که پریود بیش از ده روز نشانه چیست، باید به پزشک مراجعه کنیم؟ با ما همراه باشید تا درباره تمام این موارد به صورت کامل و موشکافانه بحث و گفت‌وگو کنیم.

 

پریود بیش از ده روز نشانه چیست؟

دوره پریود (قاعدگی) طبیعی بین ۲۸ تا ۳۵ روز است و معمولاً حدود ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد. اما در برخی موارد، دوره پریود ممکن است بیش از ده روز به طول بینجامد. بعضاً دیده شده که پریود ۱۵ روزه نیز ممکن است رخ دهد. اما علت پریود ۱۵ روزه چیست؟ اصلاً آیا خطری برای فرد دارد؟ با ما همراه باشید. این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی در بدن یا نامنظمی هورمونی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در سریع‌ترین زمان به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از پرسیدن سؤالات و انجام برخی آزمایشات، به شما خواهد گفت که پریود بیش از ده روز نشانه چیست و چه درمانی را می‌توان برای آن اتخاذ کرد. اگر شما هم مشتاقید بدانید که پریود بیش از ده روز نشانه چیست و اصولاً چه موقع اتفاق می‌افتد، شما را به مطالعه بخش بعدی راهنمایی می‌کنیم.

 

پریود بیش از ده روز نشانه چیست: بیماری‌های مسبب آن

عوامل پیش پا افتاده و ابتدایی مانند اتخاذ کردن یک سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نامناسب، سن، اختلال در ترشح هورمون‌ها و … می‌تواند به نوبه خود پاسخگوی این سؤال که پریود بیش از ده روز نشانه چیست باشد. ولی اگر بخواهیم یک بررسی دقیق‌تری نسبت به این موضوع داشته باشیم باید گفت که دلایل علمی متعددی می‌تواند این موضوع را پوشش دهند.

  • ♦ سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS): در این حالت، تولید هورمون‌های زیادی از جمله استروژن و تستوسترون ممکن است باعث تغییرات در سیکل پریودی شود و دوره قاعدگی بیش از عادی به طول بینجامد.
  • ♦ نامنظمی هورمون‌ها: تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند دوره پریود را طولانی‌تر از معمول کند.
  • ♦ التهابات تناسلی: التهابات مانند التهاب رحم، عفونت مجاری ادراری یا التهاب لگن ممکن است باعث پریود بیش از حد معمول شوند.
  • ♦ استفاده از روش‌های ضد بارداری: برخی روش‌‌های ضد بارداری مانند حلقه رحمی، پیل و کیست دفعی می‌توانند تغییرات در سیکل پریودی ایجاد کنند.
  • ♦ کم‌کاری تیروئید: مشکلات تیروئیدی به صورت غیر مستقیم می‌توانند در به هم خوردن سیکل و چرخه طبیعی دروان پریودی تأثیرگذار باشند.
  • ♦ سقط جنین: گاهی اوقات در همان ابتدای مراحل بارداری، فرد ممکن است بنا به دلایلی سقط جنین را انجام دهد! این کار که اصلاً هم توصیه نمی‌شود، می‌تواند عوارضی را نیز در پی داشته باشد. از جمله این عوارض می‌توان به پریود ۱۵ روزه و طولانی مدت اشاره کرد.

پس در نتیجه یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان این سؤال که علت پریود ۱۵ روزه چیست داد، همین سقط جنین است و زن ممکن است حتی تا چند ماه بعد از سقط جنین، همچنان این عارضه را داشته باشد.

  • ♦ چاقی: همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب، می‌تواند به نوبه خود باعث پریود‌های طولانی مدت شود.
  • ♦ ورزش سنگین: اصولاً ورزش سنگین برای بانوانی که بدن سالمی دارند نباید تأثیر چندانی در روند دوران قاعدگی بگذارد؛ ولی برای اطمینان خاطر از این موضوع، در صورتی که ورزش نسبتاً سنگینی را انجام دادید و از عوارض جانبی آن، پریودی طولانی مدت به سراغ شما آمد، توصیه می‌شود به یک متخصص برای آگاهی از این سؤال که پریود بیش از ده روز نشانه چیست مراجعه کنید.
  • ♦ استرس بیش از حد: استرس به نوبه خود و در حد معقول بد نیست؛ ولی گاهی اوقات افراد به دلیل مشکلاتی که بر سر راه‌شان قرار می‌گیرد، دچار اضطراب شدیدی می‌شوند. این اضطراب و استرس، ترشح هورمون‌ها را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر این تغییرات هورمونی خیلی شدید باشند، در نهایت منجر به طولانی‌تر شدن دوران پریودی می‌شود.
  • ♦ عفونت‌های تناسلی: عفونت تناسلی به طور مستقیم و غیر مستقیم روی افزایش مدت زمان پریود تأثیرگذار است و ممکن است آن را طولانی‌تر از حالت معمول کند.
  • ♦ مصرف دارو‌های خاص: برخی دارو‌ها روی غده‌های ترشح‌کننده هورمون تأثیر می‌گذارند. در نتیجه ترشح برخی هورمون‌ها که به مدت زمان دوره قاعدگی وابسته هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این تفاوت میزان ترشح هورمون‌ها به نوبه خود باعث تأخیر در مدت زمان پریودی خواهند شد. از جمله این دارو‌ها می‌توان به دارو‌های ضد بارداری اشاره کرد.
  • ♦ آدنومیوز: در بیماری آدنومیز، سلول‌های دیواره رحم، به طور چشمگیری رشد می‌کنند. در نتیجه این رشد و نمو زیاد، دیواره رحم زخیم‌تر خواهد شد. زخیم‌تر شدن دیواره رحم نیز در نهایت باعث طولانی‌تر شدن دوره قاعدگی و خونریزی شدید در این دوران می‌شود.
  • ♦ پولیپ آندومتر: عارضه‌ای که ممکن است در صورت ضخیم شدن دیواره داخلی رحم اتفاق بیفتد، پولیپ آندومتر است. در صورت رخداد این عارضه، خونریزی در دوران قاعدگی به طور چشمگیری زیاد می‌شود و حتی می‌تواند منجر به طولانی شدن دوران قاعدگی شود.

موارد بالا بیان‌گر این موضوع است که پریود بیش از ده روز نشانه چیست ولی با این حال اگر سؤالی در این زمینه برای شما ایجاد شد، توصیه می‌کنم با دریافت مشاوره از بهترین و حرفه‌ای‌ترین پزشکان در این زمینه، پریود ۱۵ روزه و طولانی مدت خود را درمان کنید و به روال عادی زندگی بازگردید.

 

پریود سه روزه نشانه چیست؟

حالت عادی پریود، معمولاً یک بازه ۷ روزه است. ولی آیا همیشه این عدد ثابت است؟ در صورتی که این عدد تغییر کند نشانه عارضه خاصی است؟
در قسمت قبل به صورت مفصل بررسی کردیم که پریود می‌تواند بنا به دلایل گوناگونی از حد معمول طولانی‌تر شود. به طوری که حتی پریود ۱۵ روزه اتفاق بیفتد. در این بخش قصد داریم بگوییم که همیشه قرار نیست این عدد زیادتر باشد. گاهی بنا به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، بازه ۷ روزه به یک بازه ۳ روزه تبدیل می‌شود! در این بخش قصد داریم تا به صورت اجمالی به این موضوع که پریود سه روزه نشانه چیست بپردازیم. به اصطلاح می‌‌خواهیم درباره پریود سه روزه و تخمک گذاری مطالبی ارائه دهیم.
در ابتدا باید گفت که بر خلاف حالت قبلی که ممکن بود مشکلاتی در پریود ۱۵ روزه رخ دهد، در پریود سه روزه و تخمک گذاری، در یک حالت ممکن است نه تنها مشکل خاصی وجود نداشته باشد؛ بلکه یک خبر خوشحال‌کننده برای بانوان باشد!

  • ♦ بارداری: اولین موردی که از قضا می‌تواند همان خبر خوشحال‌کننده برای زنان باشد، بارداری است. در صورتی که تخمک اسپرم را بپذیرد، دیگر روال پریود شدن عادی نخواهد بود. در ابتدای دوران بارداری، چرخه و سیکل قاعدگی رفته‌رفته نا منظم‌تر می‌شود. به طوری که به حالتی تحت عنوان پریود سه روزه و تخمک گذاری خواهد رسید.
  • ♦ از دست دادن بارداری: افرادی که به تازگی باردار شده‌اند ولی جنین در همان رحم از بین رفته باشد، ممکن است دوره قاعدگی و پریود کوتاه مدتی را تجربه کنند. سقط جنین نیز باعث رخداد چنین عارضه‌ای خواهد شد.
  • ♦ قبل از یائسگی: عموماً کمی قبل از یائسگی، تخمدان‌ها مقدار متفاوتی از هورمون‌ها را ترشح می‌کنند. در چنین وضعیتی، دوره قاعدگی کوتاه‌تر می‌شود. در چنین شرایطی پریود سه روزه و تخمک گذاری رخ خواهد داد. پس در واقع می‌توان گفت که در جواب به سؤال پریود سه روزه نشانه چیست؟ می‌توان گفت که به نوعی هشداردهنده سر رسیدن دوره یائسگی است!
  • ♦ سن کم قاعدگی: خالی از لطف نیست که به پریود سه روزه و تخمک گذاری در سن کم نیز اشاره کنیم. در افرادی که به تازگی به سن قاعدگی رسیدند، این ناهماهنگی در چرخه دوره قاعدگی طبیعی‌ست.
  • ♦ سندرم تخمدان پلی کیستیک: درباره این عارضه به طور مفصل توضیحاتی را ارائه دادیم و گفتیم که تعادل هورمونی به هم خواهد خورد. در نتیجه این اتفاق، دوره پریود نامنظم خواهد شد و ممکن است باعث پریود سه روزه و تخمک گذاری شود.

تقریباً تمام مواردی که در بحث «پریود بیش از حد نشانه چیست» مطرح شد، در بخش «پریود سه روزه نشانه چیست» نیز مطرح است. نکته قابل توجه اینکه اکثراً بر هم خوردن تعادل هورمونی باعث رخداد چنین عارضه‌ای در بدن می‌شود.

 

پریود ۱۵ روزه

پریود ۱۵ روزه به نوعی پریود طولانی مدت محسوب می‌شود. درباره پریود بلند مدت هم در بخش‌های قبل به طور مفصل صحبت کردیم و دیدیم که معمولاً علت اصلی این عارضه اختلالات هورمونی در بدن زنان است. پزشک با انجام معاینات واژنال، به علت اصلی رخداد این عارضه پی خواهد برد و در نهایت داروی مناسبی را برای شما تجویز خواهد کرد.
اگر شما هم به دنبال یک مرکز معتبر برای درمان پریود‌های نامنظم خود هستید، می‌توانید به کلینیک ما مراجعه کنید تا از بهترین پزشکان و روش‌های درمانی بهره‌مند شوید.

 

پریود بیش از ده روز نشانه چیست، چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

تا اینجای کار، بررسی کلی درباره انواع پریود طولانی مدت و علل مختلف آن مانند علت پریود ۱۵ روزه داشتیم. ولی سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که بعد از فهمیدن این موضوع که پریود بیش از ده روز نشانه چیست، آیا بلافاصله و بی‌درنگ باید به پزشک مراجعه کرد؟
گاهاً ممکن است بنا به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی بی‌اندازه، فرد حتی پریود ۱۵ روزه را نیز تجربه کند؛ ولی این بدان معنا نیست که باید بدون هیچ اتلاف وقتی برای درمان به پزشک مراجعه کند. اگر این اتفاق یک بار برای شما پیش آمد و از ماه بعد همه چیز طبق روال سابق پیش رفت، نیاز جدی به مراجعه به پزشک برای درمان نیست. ولی اگر این اتفاق در ماه‌های متوالی برای شما پیش بیاید، آن موقع یک زنگ خطر است که بدن شما دچار یک مشکل تناسلی یا هورمونی جدی شده است و باید فوراً برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
علائم دیگری نیز هستند که در صورت رخداد آنها، باید کمی محتاطانه‌تر عمل و بعد از بروز آنها، به پزشک مراجعه کرد.

  • ♦ آنفلوآنزا
  • ♦ تب شدید
  • ♦ ترشح غیر معمول
  • ♦ استفراغ و حالت تهوع
  • ♦ درد شدید
  • ♦ خونریزی شدید
  • ♦ دفع لخته خون بسیار بزرگ
  • ♦ سرگیجه

در صورتی که تعدادی از عوارض بالا را حین پریود طولانی مدت مشاهده کردید فوراً برای درمان به پزشک مراجعه کنید. تأخیر در روند درمان می‌‌تواند عوارض جدی برای بدن به همراه داشته باشد.

 

درمان پریود طولانی مدت

اصولاً برای درمان پریود طولانی مدت، ابتدا باید به این موضوع پی برد که اصلاً پریود بیش از ده روز نشانه چیست و چه عاملی باعث ایجاد این عارضه شده است. پزشک ابتدا سؤالاتی از شما می‌پرسد. آزمایشاتی را برای شما تجویز می‌کند. بعد از اینکه علت اصلی مشخص شد، درمان قطعی را تجویز می‌کند.
ولی اگر بخواهیم به صورت کلی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و یک سری درمان که برای بیشتر افراد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کنیم، باید گفت که قرص‌هایی که باعث بازگرداندن تعادل به ترشح هورمون‌ها می‌‌شود، انتخاب مناسبی برای درمان است. از جمله این دارو‌ها می‌‌توان به قرص‌های ضد هورمونی بارداری اشاره کرد.
از جمله درمان‌های دیگر، می‌توان به چسب‌های هورمونی و UID اشاره کرد. این روش‌های درمانی معمولاً در یک بازه سه الی شش ماهه باعث بهبودی می‌شوند.
روش‌های خانگی نیز برای درمان وجود دارد. از جمله کار‌هایی که در خانه می‌توان انجام داد تا روند برگشتن به دوران پریودی منظم طی شود، نوشیدن آب زیاد، اورگاسم داشتن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی مناسب و به صورت کلی رعایت یک سبک زندگی سالم است.

 

سخن پایانی

پریود شدن به خودی خود درد‌های خاصی را به همراه خواهد آورد. خبر خوب اینکه این چرخه هر ماه یک بازه زمانی پنج الی هفت روزه را طی می‌کند؛ ولی بعضاً بنا به دلایل گوناگون از جمله بر هم خوردن میزان ترشح هورمون‌های مربوط به دوران پریودی که در طول مقاله به آنها اشاره شد، ممکن است این بر هم خوردن چرخه قاعدگی باعث شود مدت زمان پریودی طولانی‌تر یا بالعکس شود در هر صورت بهتر است برای درمان هر چه سریع‌تر به یک پزشک حاذق برای درمان مراجعه کرد تا از عوارض جانبی پیشگیری شود. اگر همچنان سؤالاتی در زمینه اینکه پریود بیش از ده روز نشانه چیست دارید، می‌توانید با تیم پشتیبان ما تماس بگیرید و با دریافت مشاوره با دید بازتری به درمان پریود طولانی‌مدت بپردازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید