علت گر گرفتگی و پریود نشدن

بانوان در موقعیت‌های مختلف ممکن است به علت‌های مختلف از جمله تغییرات هورمونی، سبک زندگی ناسالم و موارد دیگر که در ادامه این مقاله آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، دچار گر گرفتگی شوند؛ ولی اگر این گر گرفتگی صرفاً یک گر گرفتگی عادی نباشد چطور؟ اگر گر گرفتگی با پریود نشدن همراه باشد چطور؟ آیا باید نگران بود؟ آیا این موضوع حائز اهمیت است؟ اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره علت گر گرفتگی و پریود نشدن هستید، پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. قطعاً دانستن اطلاعات در زمینه گرگرفتگی و پریود نشدن می‌تواند کمک شایانی به شما عزیزان کند تا بتوانید سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را بیابید.


Cause-cramps-no-period

گرگرفتگی و پریود نشدن

گرگرفتگی و پریود نشدن مسئله مهمی است که قصد داریم در این بخش به صورت اجمالی به بررسی آن بپردازیم.
گر گرفتگی اصطلاحاً به معنای داغ کردن بدن و کلافه شدن است. این حس داغ کردن و کلافگی در قسمت‌های مختللف بدن از جمله صورت، گردن، سینه و سایر قسمت‌های پوست ایجاد می‌شود؛ ولی بیشترین میزان داغ کردگی در همین 3 مورد ذکر شده بود. گر گرفتگی و داغ کردن معمولاً علاوه بر تعرق شدید، باعث سرخ شدن پوست در آن ناحیه نیز می‌شود.
علل مختلفی باعث گرگرفتگی و پریود نشدن می‌شود که در ادامه به بررسی دقیق این موارد خواهیم پرداخت. درباره موضوعات مختلفی از جمله درمان گرگرفتگی و پریود نشدن نیز صحبت خواهیم کرد.
نکته قابل توجه این است که این حالت گر گرفتگی در افراد مختلف به اشکال مختلفی بروز می‌کند؛ حتی مدت زمانی که فرد درگیر این حالت است نیز متفاوت است. به همین دلیل به همین سادگی نمی‌توان گفت که در حال حاضر این گرگرفتگی و پریود نشدن چقدر خطرناک است و چه عوارضی را می‌تواند به همراه داشته باشد؛ حتی نمی‌توان به طور صریح گفت که در شرایط فعلی، راه درمان گرگرفتگی و پریود نشدن چیست! به همین دلیل توصیه می‌شود که برای دریافت مشاوره به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. کلینیک ما، با سال‌ها تجربه آماده امدادرسانی به شما عزیزان در این زمینه است. با ما تماس بگیرید و سؤالات و ابهامات خود را مطرح کنید تا پزشکان ما به نحو احسنت شما را راهنمایی کنند.

علت گر گرفتگی و پریود نشدن
در بخش قبل، یک توضیح کلی درباره گرگرفتگی و پریود نشدن گفتیم. در این بخش قصد داریم تا یک توضیح بسیار کاربردی و مفید در زمینه علت گر گرفتگی و پریود نشدن به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.
همان‌طور که می‌دانید هورمون‌ها وظایف مختلفی را در بدن بر عهده دارند. یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها که در بحث علت گر گرفتگی و پریود نشدن با آن سر و کار داریم، هورمون‌های جنسی هستند. هیپوتالاموس به طور مستقیم از هورمون‌های جنسی تأثیر می‌پذیرد. از طرفی هم می‌دانیم که غده هیپوتالاموس بر کوچک‌ترین تغییرات دمایی در بدن حساسیت نشان می‌دهد. به همین دلیل می‌توان با صراحت کامل گفت که یکی از اصلی‌ترین علل گر گرفتگی و پریود نشدن، تغییر میزان هورمون‌های جنسی در بدن است. ولی کار به اینجا ختم نمی‌شود و علل دیگری نیز می‌تواند باعث ایجاد چنین عارضه‌ای در بدن شود. در بخش پایین برخی از مهم‌ترین این علل لیست شده‌اند.

• دمای محیط: همیشه نباید بدن را مسئول گرگرفتگی و پریود نشدن دانست! بعضاً ممکن است فرد در یک محیط بسیار گرمی باشد؛ ولی به دلیل کلافگی زیاد فکر کند که باعث و بانی این حالت و گرمای زیاد، از داخل بدن است! در چنین موقعیتی که گر گرفتگی شدید است سعی کنید محیط خود را عوض کنید تا از این موضوع که علت اصلی گرما و گر گرفتگی، بدن است اطمینان خاطر کسب کنید. البته باید توجه کرد که خود گرمای محیط ممکن است باعث تشدید گر گرفتگی در فرد شود!
• چاقی: هر قدر از مشکلات چاقی صحبت کنیم باز کم است! افرادی که دچار چاقی مفرط شده‌اند، به علت وجود چربی‌های فراوان در بدن‌شان دائماً حالت گر گرفتگی را احساس می‌کنند. افراد چاق این دوران را به سختی طی می‌کنند. به همین منظور باید در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه کنند.
• پر کاری تیروئید: به صورت کلی تیروئید می‌تواند در سه حالت مختلف قرار داشته باشد یا می‌تواند به صورت نرمال وظایف خود را انجام دهد و همه چیز بر وقف مرادپیش رود یا می‌تواند پر کار باشد و باعث ایجاد حس گرگرفتگی در بدن شود. مورد سومی هم وجود دارد که تیروئید کم کار می‌شود و عوارض خاص خود را در پی خواهد داشت. باید توجه داشت که کم توجهی به مشکلات تیروئیدی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به ارمغان بیاورد به این ترتیب مشکلات تیروئیدی یک علت گر گرفتگی و پریود نشدن است.
• استرس: گاهاً مشاهده کردید که در صورت ایجاد استرس و اضطراب، بدن انسان گر می‌گیرد! این حالت را عموماً در شرایط حساس زندگی مانند قبل از یک امتحان مهم احساس می‌کنید. به همین منظور بعد از هر گرگرفتگی و پریود نشدن، نمی‌توان ادعا کرد که خطر خاصی فرد را تهدید می‌کند؛ بلکه باید با مراجعه به یک پزشک به این موضوع پی برد؛ ولی به صورت کلی، حتی اگر گرگرفتگی و پریود نشدن هم اتفاق افتاده باشد، با این حال ممکن است استرس و اضطراب این احساس بد در بدن را تشدید کند.
• مشکلات قلبی عروقی: عوارض جانبی مشکلات قلبی عروقی به قدری زیاد است که باید یک مقاله جداگانه برای آن تعریف شود! ولی در همین بحث علت گر گرفتن و پریود نشدن باید گفت که مشکلات قلبی عمده علت گر گرفتگی و پریود نشدن در بانوان است و می‌تواند به نوبه خود خطرات زیادی را به دنبال بیاورد.
• نژاد: برخی از تحقیقات نشان داده که بانوانی با نژاد سیاه پوست، بیشتر در معرض گرگرفتگی و پریود نشدن هستند. در بین تمام نژاد‌ها، بانوان آسیایی کمترین گرگرفتگی را تجربه می‌کنند.
• سیگار: می‌دانیم که عارضه گر گرفتگی برای بیشتر بانوان در مقاطع خاصی از زندگی رخ می‌دهد؛ ولی باز با این حال برخی از عادت‌های زندگی هستند که به نوبه خود باعث تشدید این حالت در بدن خواهند شد. یکی از سمی‌ترین موادی که علت گر گرفتگی و پریود نشدن در زنان می‌شود سیگار است. استعمال دخانیات گرگرفتگی و پریود نشدن را به طور چشمگیری دردناک‌تر خواهد کرد. به ترک آن فکر کنید!

 

گر گرفتگی قبل پریود

درباره گرگرفتگی و پریود نشدن به طور مفصل صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم درباره گر گرفتگی اما در حالت دیگری از وضعیت بدنی بحث کنیم! زنانی که دچار یائسگی می‌شدند عموماً حالت‌های فوق را تجربه می‌کردند؛ ولی آیا همیشه گر گرفتگی قبل از یائسگی رخ می‌دهد؟ متأسفانه پاسخ منفی است! بیشتر بانوان به عارضه دیگری تحت عنوان گر گرفتگی قبل پریود دچار هستند.
گرگرفتگی قبل پریود خیلی نباید نگران‌کننده باشد. علت این موضوع هم این است که قبل پریود، تغییرات هورمونی در بدن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این تغییرات باعث تغییر دمای شدید بدن خواهد شد به طوری که اصطلاحاً فرد دچار گر گرفتگی قبل پریود شده است. علل مختلفی باعث ایجاد حس گر گرفتگی قبل پریود می‌شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

• تغییرات هورمونی: چند لحظه پیش درباره این موضوع به صورت اجمالی صحبت شد و دیدیم که تغییرات هورمونی از عمده‌ترین علل ایجاد گر گرفتگی قبل پریود است.
• احتباس آب: اِدم (EDEM) عارضه‌ای است که در شرایط مختلف در افراد مختلف رخ می‌دهد. این عارضه ممکن است در دوران قبل پریود و حتی در طول پریود نیز رخ دهد. علت اصلی آن نیز در نهایت به تغییرات هورمونی در بدن ختم می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن وظایف گوناگونی بر عهده دارند. یکی از وظایف این هورمون‌ها، حفظ مایعات بدن است. در صورتی که این هورمون‌ها کار خود را به درستی انجام ندهند، در نهایت ممکن است منجر به ایجاد ادم در بدن شود. این مایع اضافه که باعث ادم شده، در نهایت باعث گشاد شدن رگ می‌شود. گشاد شدن رگ نیز به منزله افزایش خون‌رسانی به بافت‌های بدن است. اگر این خون‌رسانی از حالت عادی خود خارج شود، در نهایت ممکن است باعث عوارض گوناگونی مانند درد، تورم و حتی گر گرفتگی قبل پریود شود. به این ترتیب احتباس آب یک علت گر گرفتگی و پریود نشدن است.
• استرس: استرس می‌تواند یک علت گر گرفتگی و پریود نشدن باشد در بخش قبل به صورت مفصل دربارة آن توضیحاتی ارائه کردیم. در واقع هنگام استرس و اضطراب، مواد شیمیایی خاصی در بدن ترشح می‌شوند که در نهایت باعث تولید گرمای بیش از حد در بدن خواهد شد.
• آندومتریوز: لازم است به این موضوع کمی علمی نگاه کنیم! خارج از رحم بافتی وجود دارد که رحم را می‌پوشاند. در حالت آندومتریوز، این بافت خارج از رحم رشد می‌کند و در نهایت باعث ایجاد انواع درد در بدن خواهد شد. یکی از این عارضه‌ها، التهاب است. التهاب در نهایت باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به طور غیر معقول می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفتیم، خون‌رسانی بیش از حد باعث ایجاد گر گرفتگی قبل پریود می‌شود.
• سندروم تخمدان پلی کیستیک (PSOD): در این سندروم، زنان دچار به هم خوردگی چرخه قاعدگی می‌شوند. زنانی که به این عارضه دچارند، احتمال ایجاد گر گرفتگی قبل پریود در آنها به شدت زیاد است.

 

راه‌های کاهش گر گرفتگی پریودی

برای کاهش گر گرفتگی و افزایش مرتب در پریود شدن، رعایت این نکات می‌تواند مفید باشد:

• کاهش استرس
• تغذیه مناسب
• وزن سالم
• مراقبت از سلامتی عمومی
• کم کردن مصرف ادویجات و فلفل
• کم کردن مصرف کافئین
• مصرف آب به مقدار کافی
• انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی (در سایه!)
• مصرف برخی از دارو‌ها مانند ویتاگنوس و روغن گل مغربی (فقط با تجویز پزشک)

آیا رژیم غذایی در علت گر گرفتگی و پریود نشدن مؤثر است؟

وزن و تغذیه می‌تواند نقش به سزایی در علت گر گرفتگی و پریود نشدن داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که داشتن وزن در محدوده مناسب، بهبود تنظیم هورمون‌ها و پریود را تسهیل می‌کند.
علاوه بر وزن بدن، مقدار چربی بدن نیز می‌تواند نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها و پریود داشته باشد. اختلال در میزان چربی بدن می‌تواند به افزایش تولید استروژن و کاهش تولید پروژسترون منجر شود. این اتفاق در نهایت ممکن است منجر به عدم پریود شدن فرد شود!
بنابراین، رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب می‌تواند به بهبود تعادل هورمونی و پریودی کمک کند. به همین منظور در ادامه لیستی برای شما تهیه شده تا دید خوبی به شما درباره تغذیه مناسب در این زمینه بدهد.

• مصرف سبزیجات برگ سبز دار؛ به دلیل غنی بودن ویتامین D و کلسیم
• مصرف حبوبات بیشتر
• کاهش مصرف غذا‌های چرب
• مصرف آب به مقدار کافی
• کاهش مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین

 

درمان قطعی علت گر گرفتگی و پریود نشدن

قبل از پرداختن به درمان علت گر گرفتگی و پریود نشدن، ابتدا باید علت اصلی پریود نشدن را دانست. درباره این موضوع پزشک بهترین تصمیم را می‌تواند بگیرد ولی در برخی موارد نیز همه چیز واضح است! مثلاً در صورتی که شما باردار باشید، طبیعتاً نباید تا پایان دوران بارداری منتظر پریود شدن باشید! ولی به صورت کلی، مواردی که در پایین به آنها اشاره شده، می‌توانند به درمان قطعی علت گر گرفتگی و پریود نشدن کمک شایانی کند.

• هورمون درمانی: قبل از هورمون درمانی باید گفت که 2 حالت حین هورمون درمانی وجود دارد. یا فرد عملی تحت عنوان هیسترکتومی انجام داده‌اند یا خیر. در هر صورت، هورمون درمانی به صورت‌های مختلفی انجام خواهد شد. در حالت اول که رحم دیگر وجود ندارد، فقط مصرف استروژن کفایت می‌کند؛ اما در حالت دوم که رحم سر جایش است، باید حتماً پروژسترون هم مصرف شود. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که از ایجاد سرطان رحم جلوگیری می‌کند.
البته باید توجه داشت که در هر صورت، هورمون درمانی ممکن است عوارض خاص خود را نیز داشته باشد. به همین دلیل پزشک قبل از انجام هر نوع درمانی، ابتدا باید طیف گسترده‌ای از سؤالات را از شما بپرسد. وظیفه شما نیز صداقت در پاسخگویی‌ست چرا که در نهایت به نفع خودتان خواهد بود.

• دارو‌های ضد افسردگی: لیستی از دارو‌های ضد افسردگی که به کاهش گر گرفتگی کمک خواهد کرد و توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده، در پایین ذکر شده است:

پاروکستین یا همان بریسدل که حتماً باید دوز پایین آن مصرف شود.
ونلافاکسین
پاروکستین
سیتالوپرام
اسیتالوپرام

• دارو‌های جانبی:

گاباپنتین: این دارو در کاهش گر گرفتگی هنگام پریودی نقش مؤثری ایفا می‌کند؛ ولی باید توجه داشت به دلیل عوارض احتمالی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، تورم و بادکردگی در اندام‌ها و …، توصیه می‌شود با تجویز پزشک مصرف شود.

پرگابلین: همانند مورد قبل، به دلیل عوارضی چون سرگیجه و موارد مشابه، بهتر است با پزشک خود درباره مصرف آن مشورت کنید.

اکسی بوتینین: از عوارضی که ممکن است بعد از مصرف اکسی بوتینین برای فرد رخ دهد، خشکی دهان، خشکی چشم، یبوست و حالت تهوع است. در صورت مشاهده این عارضه‌ها، نگران نباشید چرا که همگی طبیعی هستند. اگر دارو را قطع کردید و بعد از مدتی همچنان به این عارضه دچار بودید، باید به پزشک مراجعه کنید.

• بلوک عصبی: این روش نوپا، فعلاً آنچنان که باید مورد تأیید واقع نشده است. در این روش با تزریق ماده بی‌حس‌کننده به یک خوشه عصبی خاصی در گردن، باعث کمتر شدن گر گرفتگی و احساس گرما می‌شود.
• رعایت سبک زندگی سالم: درباره سبک زندگی سالم هم که همگی اطلاع دارید! رژیم غذایی سالم، عدم مصرف دخانیات و الکل و … همگی از جمله مواردی هستند که در رعایت سبک زندگی سالم مطرح می‌شوند.
• مصرف ویتامین E: در مواردی که گر گرفتگی چندان حاد نیست و خیلی فرد را اذیت نمی‌کند، می‌توان از مکمل‌های ویتامین E استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دقیق علت گر گرفتگی و پریود نشدن در بانوان پرداختیم و متوجه شدیم که این عارضه در بیشتر موارد عادی است؛ ولی در مواقعی نیز می‌تواند خطراتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در این مقاله درباره مسائل دیگری از جمله درمان آن، که به نوعی به علت گر گرفتگی و پریود نشدن مرتبط بودند هم صحبت کردیم. در صورت داشتن سؤالاتی در زمینه گر گرفتگی و پریود، می‌توانید به کلینیک پزشکی ما مراجعه کنید. تیم ما همیشه آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید