جلوگیری از سرطان دهانه رحم

جلوگیری از سرطان دهانه رحم اهمیت بالایی جهت حفظ سلامتی شما دارد. با شناخت عوامل خطر سرطان دهانه رحم می‌توانید از ایجاد و گسترش این بیماری خطرناک پیشگیری کنید. جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه واژن به نکات ایمنی در حین رابطه جنسی اهمیت دهید. شاید برای شما نیز سوال باشد که چگونه می‌توان از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد؟ سرطان دهانه رحم با انجام چه تست‌هایی تشخیص داده می‌شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا سوالات شما از نظر بهترین دکتر سرطان رحم در تهران مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت جلوگیری از سرطان دهانه رحم

برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم و خطرات احتمالی باید با علائم این بیماری خطرناک آشنا باشید و در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه برای درمان بیماری اقدام کنید. تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم و انجام اقدامات درمانی مناسب، موجب حفظ سلامتی فرد در برابر عوارض احتمالی این بیماری می‌شود. جهت تشخیص سرطان‌ دهانه رحم به یک کلینیک درمانی معتبر مراجعه کنید.
زنانی که یکی از اقوام نزدیک آن‌ها به این بیماری مبتلا شده است، باید تحت نظر یک پزشک متخصص زنان قرار بگیرند. بیماران دیابتی همراه با اضافه وزن نیز یک گروه بسیار پر خطر هستند که جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم باید توسط یک متخصص ویزیت شوند. پزشک زنان ضمن معاینه بیمار و انجام آزمایش‌های تشخیصی، توصیه‌های لازم را جهت پیشگیری از بروز این عارضه ارائه می‌دهد.
همچنین افرادی که اولین رابطه جنسی خود را در سن پایین‌تر از ۱۸ سال شروع کرده‌‌اند، باید تست‌های تشخیصی لازم را انجام دهند. وجود چندین شریک جنسی و انجام رابطه جنسی پر خطر باعث برور نشانه‌های سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های سرطان دهانه رحم پیش از هر اقدام خودسرانه به یک کلینیک درمانی تخصصی مراجعه کنید تا علت بیماری شما تشخیص داده شود.

 

جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم با مشاهده این علائم

جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم باید با مشاهده علائم اولیه این بیماری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. احساس درد در ناحیه زیر شکم و خونریزی غیر طبیعی از مهم‌ترین پیش آگهی‌های بروز سرطان دهانه رحم هستند. دیگر نشانه‌های اصلی بروز این بیماری خطرناک را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

انتشار درد به کمر و لگن
برخی از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم دردهای مزمن یا شدیدی را در قسمت کمر خود احساس می‌کنند. بسیاری از افراد دردهای ناشی از سرطان رحم را با گرفتگی سیاتیک اشتباه می‌گیرند. جهت بررسی علت کمر درد و ارتباط این علامت با سرطان دهانه رحم به یک کلینیک درمانی مراجعه کنید.

خروج ترشحات غیر طبیعی از واژن
ترشح مایعات آبکی از مجرای واژن یکی دیگر از نشانه‌های وجود سرطان دهانه رحم است. این ترشحات بوی نامطبوعی دارند و از قوام پایینی برخوردار هستند‌. بیماران مختلف ترشحات را به رنگ‌های سبز، صورتی و قهوه‌ای گزارش می‌دهند.

خونریزی‌ غیر طبیعی از واژن
مبتلایان سرطان دهانه رحم خونریزی دردناک را تجربه می‌کنند. این خونریزی در دوره‌های زمانی غیر طبیعی انجام می‌شود. قاعدگی میان دو پریود یا لکه بینی در زنان یائسه از رایج‌ترین موارد این علامت هستند. با مراجعه به یک متخصص از پیشرفت سرطان دهانه رحم پیشگیری کنید.

بیماری کم خونی
بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم خونریزی شدید و غیر طبیعی دارند که موجب می‌شود این افراد خون زیادی از دست بدهند. همچنین متاستاز سلول‌های سرطانی به مغز استخوان از تولید گلبول‌های خونی جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه بیمار به کم خونی شدید مبتلا می‌شود.

رابطه جنسی همراه با درد
برای پیشگیری از سرطان دهانه واژن با مشاهده هرگونه درد متفاوت در حین انجام رابطه جنسی واژینال نزد متخصص مربوطه بروید. زیرا زنان مبتلا به این بیماری از دردهای شدید در حین رابطه خبر می‌دهند. شدت این دردهای در برخی بیماران با گذشت چندین ساعت نیز کاهش نمی‌یابد.

کاهش وزن به دلیل از اشتهای پایین
بیماران سرطان دهانه رحم اشتهای کمی به برنامه غذایی خود نشان می‌دهند؛ همین موضوع در طول چند هفته باعث کاهش وزن چشمگیری می‌شود. جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم هرگونه بی میلی به غذاهای مورد علاقه خود را جدی بگیرید.

احساس ضعف و خستگی مداوم
کمبود انرژی یکی از رایج‌ترین پیش آگهی‌های سرطان دهانه رحم است. این بیماران گاهی اوقات احساس خستگی را به همراه سرگیجه تجربه می‌کنند. علائم ضعف و کمبود انرژی این بیماران با استراحت طولانی مدت نیز کاهش نمی‌یابد.

اختلال در دستگاه تولید ادرار
تومور سرطان دهانه رحم در صورت پیشرفت می‌تواند به دیگر اندام‌های مجاور متاستاز بدهد و سیستم ادراری بیمار را نیز گرفتار کند‌. بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم درد بسیار اذیت کننده ای را موقع ادرار کردن تجربه می‌کنند. همچنین برخی بیماران از وجود خون در ادرار خبر می دهند.

اختلال در دستگاه گوارشی
وجود سرطان دهانه رحم می‌تواند بر عملکرد دستگاه گوارشی نیز تاثیر منفی بگذارد. برخی بیماران مبتلا به این عارضه در مدفوع خود خون مشاهده می‌کنند. همچنین احساس حالت تهوع در طول روز یکی دیگر از نشانه‌های این بیماری است.

 

شناخت عوامل خطر جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم

جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم باید با فاکتورهایی که بروز این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهند آشنا شوید. سرطان رحم به دلایل گوناگونی مانند وراثت، عوامل تغذیه‌ای و میزان هورمون‌های جنسی موجود در خون بستگی دارد. در ادامه مهم‌ترین عوامل خطر سرطان دهانه را مرور می‌کنیم.

چاقی و اضافه وزن
اضافه وزن یکی از فاکتورهای تهدید کننده برای سلامتی شما است. وجود چربی‌ اضافه در بدن میزان ترشح هورمون‌های مختلف را تغییر می‌دهد. جهت جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم وزن خود را کنترل کنید.

بیماری‌های دیابت و فشار خون
این بیماری‌ها چرخه تولید و ترشح هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث افزایش احتمال بروز سرطان دهانه رحم می‌شوند‌. در صورتی که دارای فشارخون مزمن یا دیابت هستید، باید به علائم مربوط به سرطان‌ دهانه رحم اهمیت دهید.

سابقه مصرف داروی تاموکسیفن
برخی از زنان جهت درمان سرطان سینه از تاموکسیفن استفاده می‌کنند. این داروها میزان ترشح هورمون‌های جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز سرطان دهانه رحم در سنین مختلف می‌شود. برای پیشگیری از سرطان دهانه واژن، داروی تاموکسیفن را تنها با تجویز پزشک مصرف کنید.

وجود سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دهانه رحم
زنانی که یکی از اقوام نزدیک آن‌ها در طول زندگی خود دچار سرطان دهانه رحم شده است؛ در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در صورت وجود سابقه خانوادگی به یک متخصص زنان مراجعه کنید و اطلاعات پزشکی خود را در اختیار متخصص قرار دهید.

سابقه رابطه جنسی پر خطر
افرادی که در سنین پایین رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند و دارای چندین شریک جنسی هستند؛ با احتمال بالایی در معرض سرطان دهان رحم قرار دارند. جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم، از سلامتی کامل شریک جنسی خود مطمئن شوید.

مصرف دخانیات و نوشیدنی الکلی
اگر در طول زندگی خود سابقه مصرف الکل و سیگار را داشته‌اید احتمال بروز سرطان دهانه رحم برای شما در آینده بالا است. ترکیبات موجود در سیگار از طریق خون به رحم می‌رسند و تاثیرات نامطلوبی را بر روی این اندام می‌گذارند.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری
مصرف خودسرانه قرص ضد بارداری باعث تغییر در ترشح هورمون‌های جنسی می‌شود و احتمال بروز سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. بنابراین هرگونه قرص ضد بارداری را تنها با مشورت پزشک و در صورت نیاز مصرف کنید.

کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن
مقاومت سیستم ایمنی بدن در اثر ابتلا به عفونت‌های ویروسی کاهش می‌یابد و شرایط مناسبی جهت رشد تومور سرطانی فراهم می‌شود. ویروس ایدز یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زایی است که قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. در صورت ابتلا به ویروس ایدز، احتمال بروز سرطان دهانه رحم وجود دارد.

روش‌های تشخیصی برای پیشگیری از سرطان دهانه واژن

برای پیشگیری از سرطان دهانه واژن باید باید به صورت مرتب به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. متخصص زنان ابتدا وضعیت جسمانی شما مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نیاز انجام تست‌های تشخیصی را تجویز می‌کند. در ادامه این تست‌های تشخیصی را مرورمی‌کنیم.

معاینه فیزیکی لگن
متخصص زنان جهت انجام این تست تشخیصی با کمک مقداری ژل لوبریکانت، دهانه واژن را نرم و لغزنده می‌کند. در مرحله بعدی پزشک با استفاده از دو انگشت دهانه واژن را باز می‌کند و با دست دیگر قسمت پایین شکم را فشار می‌دهد‌. متخصص با انجام این تست می‌تواند ناهنجاری ساختاری دهانه رحم را تشخیص دهد.

انجام سونوگرافی ترانس واژینال
جهت جلوگیری از سرطان دهانه رحم، بهتر است در دوره‌های مشخص طبق نظر پزشک سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهید. پزشک جهت انجام این کار یک اسکنر لوله‌ای را وارد رحم می‌کند تا قسمت‌های مختلف دیواره رحم را مورد بررسی قرار دهد. یا کمک این تست می‌‌توان انتشار سلول‌های سرطانی به تخمدان و لوله‌های فالوپ را نیز بررسی کرد.

تست پاپ اسمیر
این تست یکی از رایج‌ترین شیوه‌هایی است که پزشک جهت پیشگیری از سرطان دهانه واژن و تشخیص زودهنگام بیماری برای شما تجویز می‌کند. در طی این تست متخصص با کمک ابزار اسپکولوم دهانه رحم را باز می‌کند و به بررسی ساختار آن می‌پردازد. پزشک در صورت نیاز مقداری از ترشحات یا سلول‌های دیواره رحم را نمونه برداری می‌کند.

تست هیستروسکوپی
پزشک متخصص زنان برای انجام این تست تشخیصی یک لوله دارای دوربین را وارد مجرای رحم بیمار می‌کند. نتایج این تست تشخیصی دقت بسیار بالایی دارند و پزشک ضمن بررسی آن‌ها، وجود سرطان دهانه رحم را تشخیص می‌دهد.

جراحی جهت نمونه برداری
در صورتی که پزشک نسبت به وجود سرطان دهانه رحم مشکوک باشد، انجام نمونه برداری را توصیه می‌کند. در طی انجام این روش پزشک متخصص از دیواره آندومتر دهانه رحم نمونه برداری انجام می‌دهد؛ نمونه موجود در آزمایشگاه از نظر وجود سلول‌های سرطانی بررسی می‌‌شود.

 

درمان اصولی بیماری در صورت عدم جلوگیری از سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه واژن در برخی مواقع موفق آمیز نخواهد بود و در نهایت فرد به این بیماری مبتلا می‌شود. متخصص زنان ضمن معاینه وضعیت جسمانی بیمار و بررسی آزمایش‌های پزشکی، شیوه درمانی مناسب را پیشنهاد می‌دهد. انجام این روش‌های درمانی با توجه به شدت عارضه بیمار تعیین می‌شود. در ادامه شیوه‌های درمان سرطان دهانه رحم را بررسی می‌کنیم.

عمل جراحی
پزشک متخصص در صورت شدید بودن عارضه‌ بیمار، انجام عمل جراحی را انتخاب می‌کند. در طی این روش قسمت سرطانی دهانه رحم از بدن بیمار خارج می‌شود. همچنین در صورت نیاز امکان دارد جراح دیگر اندام‌های ناحیه لگن مانند تخمدان‌ و لوله‌های فالوپ را نیز خارج کند.

جلوگیری از سرطان دهانه رحم با پرتو درمانی‌
در این روش پرتوهای اشعه ایکس به سلول‌های سرطانی آسیب می‌زنند و آن‌ها را نابود می‌کنند. پرتو درمانی جهت درمان اولیه سرطان دهانه رحم به کار گرفته می‌شود. امکان دارد پزشک انجام پرتو درمانی را جهت جلوگیری از بروز مجدد توده سرطانی توصیه کند.

انجام دوره‌های شیمی درمانی
شیمی درمانی یکی از رایج‌ترین شیوه‌هایی است که متخصص زنان جهت کنترل سرطان دهانه رحم توصیه می‌کند. داروهای شیمی درمانی به صورت قرص‌های خوراکی یا آمپول‌های تزریقی تجویز می‌شوند. پزشک متخصص با توجه به شدت عارضه، تعداد جلسات شیمی درمانی را توصیه می‌کند.

تجویز دوره‌های هورمون درمانی
پزشک زنان با کمک هورمون درمانی میزان هورمون‌های موجود در خون را تنظیم می‌کند. در این روش پزشک با تجویز قرص‌های دارویی میزان هورمون پروژسترون را افزایش می‌دهد. با افزایش پروژسترون خون، میزان هورمون‌ استروژن کاهش می‌یابد. تنظیم این دو هورمون جنسی به کاهش رشد تومور سرطانی کمک می‌کند.

انجام درمان بیولوژیکی
متخصص زنان با کمک روش‌های خاص مقاومت سیستم ایمنی را در برابر سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد. درمان بیولوژیکی نسبت به دیگر روش‌های درمانی خطرات جانبی کم‌تری دارد و بیمار را با عوارض گوناگون مواجه نمی‌کند.

انجام درمان هدفمند
پزشک با تجویز داروهای خاص، نقاط ضعف سلول‌های سرطانی را هدف می‌گیرد. در این روش داروهای متناسب با ویژگی سلول های سرطانی تجویز می‌شوند. متخصص زنان جهت افزایش اثربخشی روند درمان، شیوه هدفمند را با شیمی درمانی ترکیب می‌کند.

 

شیوه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم باید به برخی نکات ساده در زندگی خود اهمیت دهید تا احتمال بروز این عارضه خطرناک کاهش یابد. پزشک متخصص جهت پیشگیری از بروز این عارضه، رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش‌های منظم را توصیه می‌کند. مهم‌ترین نکاتی که جهت پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم باید بدانید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

تحت مراقبت یک پزشک متخصص قرار بگیرید
در صورتی که سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به سرطان دهانه رحم دارید، به صورت مرتب به متخصص زنان مراجعه کنید. بهتر است که شریک جنسی شما نیز تحت نظر پزشک قرار بگیرد. متخصص زنان با معاینه وضعیت شما توصیه‌های لازم را بیان می‌کند.

تست‌های تشخیصی لازم را انجام دهید
پزشک متخصص جهت بررسی احتمال بروز سرطان دهانه رحم، انجام تست‌های آزمایشگاهی را تجویز می‌کند. تست پاپ اسمیر یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که جهت جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم باید به صورت دوره‌ای انجام دهید.

مصرف سیگار را کنار بگذارید
ترکیبات موجود در دود سیگار در دهانه رحم رسوب می‌کنند و موجب بروز سرطان در سرویکس می‌شوند. جهت پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم، مصرف سیگار را ترک کنید و در محیط‌های دارای آلایندگی قرار نگیرید.

از مشروبات الکلی دوری کنید
نوشیدن الکل چربی بدن شما را افزایش می‌دهد و چرخه ترشح هورمون‌های جنسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برای کاهش احتمال وقوع سرطان دهانه رحم مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل را ترک کنید.

غذاهای سالم مصرف نمایید
مصرف مواد غذایی کنسروی و سرخ کردنی ارتباط مهمی با بروز سرطان دهانه رحم دارد. جهت کاهش احتمال بروز این بیماری، مصرف شکر و نمک را کنترل کنید و سبزیجات سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

تناسب اندام داشته باشید
جهت پیشگیری از سرطان دهانه واژن به تناسب اندام خود اهمیت دهید. انجام روزانه تمرینات ورزشی باعث کاهش احتمال بروز این بیماری می‌شود. تمرینات هوازی و یوگا بهترین گزینه‌های ممکن جهت تناسب اندام شما هستند.

با مشورت پزشک قرص ضد بارداری مصرف کنید
مصرف طولانی مدت قرص‌های بارداری باعث جلوگیری از سرطان دهانه رحم می‌شود. این داروها میزان ترشح هورمون‌های جنسی را تنظیم می‌کنند‌ و نقش مهمی در پیشگیری از بروز این عارضه دارند. مصرف خودسرانه قرص‌های ضد بارداری سلامت شما را تهدید می‌کند؛ پیش از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید.

واکسن ویروس HPV تزریق کنید
ویروس HPV یکی از مهم‌ترین عوامل بروز زگیل‌ تناسلی است؛ ایجاد زگیل تناسلی احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. جهت جلوگیری از ایجاد تومور خود را نسبت به این ویروس واکسینه کنید.

رابطه جنسی ایمن داشته باشید
برای پیشگیری از سرطان دهانه واژن تنها با یک شریک جنسی رابطه برقرار کنید. همچنین انجام رابطه جنسی ایمن حداقل بعد از ۱۸ سالگی توصیه می‌شود. استفاده از ابزارهای بهداشتی مانند کاندوم احتمال انتقال بیماری عفونی و بروز سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. مصرف مواد غذایی مضر را کنار بگذارید و روزانه چند دقیقه ورزش کنید. شناخت علائم سرطان دهانه رحم در ابتدای بیماری می‌تواند از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری کند. بنابراین با مشاهده نشانه‌های این بیماری در اولین فرصت ممکن به یک مرکز درمانی تخصصی مراجعه کنید.
مصرف الکل و سیگار یک فاکتور تهدید کننده جهت ایجاد سرطان دهانه رحم است. جهت پیشگیری از سرطان دهانه رحم رابطه جنسی خود را به صورت ایمن انجام دهید. برای این کار از عدم وجود بیماری میکروبی و عفونی در شریک جنسی خود مطمئن شوید. پزشک جهت تشخیص علت بیماری‌ شما از بافت رحم نمونه برداری می‌کند و در صورت نیاز انجام تست‌های تشخیصی را پیشنهاد می‌دهد.
جهت پیشگیری از سرطان دهانه واژن باید به یک کلینیک درمانی تخصصی مراجعه کنید و به توصیه‌های پزشک خود اهمیت دهید. کلینیک درمانی دکتر ضربان یک مرکز درمانی مجهز است و متخصصان زنان بسیار با تجربه‌ای در این کلینیک فعالیت می‌کنند. با مراجعه به کلینیک دکتر ضربان، می‌توانید تحت نظارت متخصصان ماهر قرار بگیرید و از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید