علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست

یکی از بزرگ‌ترین استرس‌هایی که ممکن است برای برخی از بانوان به وجود آید، پریود نشدن پس از مصرف قرص اورژانسی است. قرص اورژانسی همان دارویی است که خانم‌هایی که قصد بارداری ندارند، بعد از یک رابطه محافظت نشده مصرف می‌کنند.‌ در صورتی که پس از استفاده از این قرص قاعدگی برای آن‌ها رخ ندهد، دلهره و نگرانی آغاز می‌شود. آن‌ها مدام از خود می‌پرسند علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست؟ نکند باردار شده‌ام؟ حال با این بارداری ناخواسته چه کنم!؟ اما دست نگه دارید! هنوز نمی‌توان به صورت قطع و یقین در این زمینه اظهار نظر کرد. با ما همراه باشید تا علل این موضوع و سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را با همدیگر بررسی نموده و اندکی از حجم نگرانی‌های شما را کم کنیم.

فهرست مطالب:
• به راستی علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست و آیا باید نگران بود؟
• درباره قرص اورژانسی چه می‌دانید؟
• علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست و پارامترهای مهم در این زمینه
• علاوه بر پریود نشدن پس از دارو اورژانسی، سایر اثرات آن بر روی قاعدگی را بشناسید.
• اشتباهات رایجی که در مصرف قرص اورژانسی مرتکب می‌شوید.
• سوالات متداول
• سخن پایانی

به راستی علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست و آیا باید نگران بود؟
همان گونه که می‌دانید، قاعدگی یکی از چرخه‌های طبیعی در زندگی زنان است که هر ماه رخ می‌دهد. در صورتی که این چرخه با هر نوع اختلالی مواجه گردد، تعادل زندگی یک زن به هم می‌خورد. در واقع نشانه‌ سلامت جسمی و روحی یک زن این است که هر ماه در یک تاریخ نسبتاً مشخص، پریود شود.‌ یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که چرخه قاعدگی را حداقل برای 9 ماه به طور کامل قطع می‌کند، بارداری است. اما برخی از خانم‌ها به هر دلیلی نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند در حال حاضر اقدام به بارداری نمایند و از این فرایند جلوگیری می‌کنند.
چنین افرادی باید در روابط جنسی خود کاملاً محافظت شده عمل نمایند تا دچار یک بارداری ناخواسته نشوند. اما اگر به هر علتی، این روابط به گونه‌ای محافظت نشده رخ داد، چاره‌ای پیش روی بانوان وجود دارد که ما آن را به نام قرص اورژانسی می‌شناسیم. این قرص (همان گونه که از نام آن پیداست) تنها در مواقع اورژانسی مصرف می‌شود و از ایجاد لقاح میان تخمک و اسپرم جلوگیری به عمل می‌آورد.
در صورتی که چند روز پس از مصرف قرص اورژانسی، فرد پریود نشود، جهانی از ترس و استرس را تجربه خواهد کرد. او مدام از خود می‌پرسد که دلیل پریود نشدن پس از دارو اورژانسی چیست؟ و لحظه به لحظه نگران‌تر می‌شود. در صورتی که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ شاید در ذهن شما، تنها احتمال پریود نشدن بعد از مصرف این قرص، بارداری ناخواسته است. در صورتی که این گونه نیست و علل بسیار زیادی برای این پدیده وجود دارند و ما در قسمت‌های بعدی مقاله، به صورت مفصل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

درباره قرص اورژانسی چه می‌دانید؟
زمانی که تخمک آماده باروری می‌شود، اگر در یک محدوده زمانی و مکانی خاص با اسپرم برخورد نماید، لقاح صورت می‌گیرد. پس از آن تخمک بارور شده، برای 9 ماه به صورت جنین در رحم مادر زندگی می‌کند تا برای به دنیا آمدن آماده شود. اما در صورتی که فردی از هیچ نظری شرایط باردار شدن را نداشته باشد، باید به گونه‌ای از این فرایند جلوگیری نماید.
اما گاهی در زندگی یک زوج، لحظاتی به وجود می‌آیند که به هر دلیلی، یک رابطه محافظت نشده با همدیگر برقرار می‌کنند. در این گونه مواقع، راه حلی که پیش روی این افراد وجود دارد تا از یک بارداری ناخواسته جلوگیری کنند، استفاده از قرص اورژانسی است.
قرص‌های اورژانسی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند، اما یک ویژگی در تمام آن‌ها مشترک است. آن ویژگی این است که قرص‌های اورژانسی، دارای حجم بسیار زیادی از هورمون‌های زنانه هستند. این هورمون‌ها، پس از مصرف قرص در بدن بیمار آزاد شده و اجازه نمی‌دهند که تخمک بارور شود. اگر هم تخمک بارور شده بود، از قرار گرفتن آن درون رحم مادر جلوگیری می‌کنند. معمولاً افرادی که یک رابطه جنسی محافظت نشده دارند، تا 72 ساعت فرصت دارند که از این قرص استفاده کرده و از بارداری ناخواسته خویش ممانعت کنند.

علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست و پارامترهای مهم در این زمینه
ما نگرانی شما را در زمینه پریود نشدن پس از دارو اورژانسی، کاملاً درک می‌کنیم و می‌فهمیم. شاید شما در حال حاضر از نظر جسمی، روحی و شرایط زندگی، آمادگی باردار شدن را نداشته باشید؛ شاید بارداری برای شما خطراتی به همراه داشته باشد و به همین سبب از این فرایند جلوگیری به عمل می‌آورید. اما ممکن است به هر دلیلی یک رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌ باشید و بلافاصله پس از آن قرص اورژانسی را استفاده کرده باشید.
حال پس از گذشت چند روز، هنوز پریود نشده‌اید و این موضوع نگرانی‌های بسیار زیادی را برای شما به وجود آورده است. متخصصان عقیده دارند علل بسیار زیادی برای تاخیر در چرخه قاعدگی به خصوص پس از مصرف قرص اورژانسی وجود دارد. پس بهتر است نگرانی را از خود دور کنید و با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که «دلیل پریود نشدن پس از دارو اورژانسی چیست؟» و به چند پارامتر مهم در این زمینه اشاره کنیم:

1. استرس
اگر بخواهید به علت پریود نشدن پس از استفاده از دارو اورژانسی پی ببرید، می‌توانید ابتدا ریشه آن را در استرس پیدا کنید. ممکن است شما پس از یک رابطه محافظت نشده، دچار استرس و نگرانی فراوانی شوید. شما همواره در فکر این هستید که آیا بارداری برای شما اتفاق افتاده است یا نه؟ همین موضوع تبدیل به یک عمل مهم برای پریود نشدن پس از دارو اورژانسی می‌گردد. در این گونه مواقع، بهتر است آرام باشید و به کاری که انجام شده و نمی‌توانید برای تغییر آن کاری کنید، فکر نکنید. بهتر است پس از خوردن قرص اورژانسی، صبر کنید و به جسم خود زمان بدهید؛ همچنین می‌توانید نگرانی‌های خود را با پزشک متخصص خود مطرح کرده و از او در این زمینه راهنمایی بخواهید.

2. کیست تخمدان
ممکن است شما به کیست تخمدان مبتلا بوده باشید و خود از این موضوع بی خبر باشید. اگر شما به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و از او بپرسید که «دلیل پریود نشدن پس از استفاده از دارو اورژانسی چیست؟» شروع به بررسی‌ها و انجام آزمایشات مختلف می‌کند. او پس از بررسی تمامی جوانب امر، به این نتیجه می‌رسد که شما به یک بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا شده‌اید و شاید به همین سبب است که حتی پس از مصرف قرص اورژانسی، هنوز قاعدگی برای شما رخ نداده است. خوشبختانه این کیستها را میتوان با روش دارو درمانی و عمل جراحی، برطرف نمود و دوباره تعادل را به جسم بازگرداند.

3. تغییرات رژیم غذایی
همچنان در حال ادامه مبحث خود پیرامون علت پریود نشدن پس از استفاده از دارو اورژانسی هستیم. شاید تعجب کنید اگر بگوییم یکی از سادهترین علل این موضوع، تغییرات ناگهانی و شدید در رژیم غذایی شماست. ممکن است در همان روزهایی که قرص اورژانسی را مصرف کردهاید، به تازگی یک رژیم غذایی سخت و نامتعادل را نیز شروع کرده باشید. همزمانی این دو موضوع با همدیگر، علت پریود نشدن پس از استفاده از دارو اورژانسی به شمار میرود. برای رفع چنین مشکلی، باید از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و سرشار از مواد مغذی پیروی کنید.

4. بارداری
آخرین پارامتری که در زمینه علت پریود نشدن پس از استفاده از دارو اورژانسی مورد بررسی قرار میدهیم، بارداری است. البته این احتمال پس از خوردن قرص اورژانسی بسیار کم است و شما نباید ذهن خود را درگیر آن نمایید. اما اگر احساس میکنید این موضوع باعث آزار شما شده و ذهن خود را بیش از پیش به آن مشغول کردهاید، میتوانید یک تست بارداری بدهید و خیال خود را از بابت این موضوع راحت کنید.‌ در صورتی که تست بارداری شما منفی است، اما هنوز هم خبری از پریود شدن نیست، بهتر است با متخصص خود در این زمینه صحبت کنید.

علاوه بر پریود نشدن پس از دارو اورژانسی، سایر اثرات آن بر روی قاعدگی را بشناسید.
امیدواریم تا اینجای مقاله، به پاسخ سوال خود مبنی بر علت پریود نشدن پس از مصرف قرص اورژانسی دست پیدا کرده باشید. حال می‌خواهیم در زمینه مقوله دیگری با شما صحبت کنیم که شنیدن آن چندان خالی از لطف نیست. برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند، تنها عارضه‌ای که این قرص با خود به همراه دارد، همان پریود نشدن پس از دارو اورژانسی است. در صورتی که این گونه نیست و تجربه نشان دهنده آن است که مصرف قرص اورژانسی، چندان هم بدون عارضه نیست. ممکن است پس از آن که از قرص اورژانسی استفاده کردید، با مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم روبرو شوید:

 ایجاد تغییرات فراوان در سندرم پیش از قاعدگی
تمامی خانم ها با سندرم پیش از قاعدگی آشنا هستند و بسیاری از آن‌ها، در طول ماه چند روزی این سندرم را تجربه می کنند. اثرات این سندرم شامل افسردگی، استرس، تغییرات خلقی، حالت تهوع، دردهای لگن و شکم، گیجی، سردرد و… هستند. تجربه نشان دهنده آن است که مصرف قرص اورژانسی، این علائم را به صورت شدیدتر در جسم شما ایجاد می‌کند.

 لکه بینی
یکی از مشکلاتی که برخی از خانم‌ها با آن مواجه هستند، لکه بینی در روزهای غیر از قاعدگی است. مشاهده شده است که پس از مصرف قرص اورژانسی، این لکه بینی روزهای طولانی‌تری برای افراد رخ می‌دهد. حتی برخی از آن‌ها ممکن است تا یک هفته قبل از شروع چرخه قاعدگی، هنوز هم لکه بینی داشته باشند. تمامی این‌ها، اثرات منفی است که قرص‌های اورژانسی پس از مصرف با خود به همراه می‌آورند.

 پریود شدن زود هنگام
افرادی که تجربه استفاده از قرص اورژانسی را داشته‌اند، می‌گویند که پس از مصرف این قرص، چرخه قاعدگی آن ها یک هفته زودتر از زمان مقرر آغاز شده است.

 تاخیر در پریود
قرص اورژانسی به همان میزان که ممکن است پریود شما را جلو بیندازد، به همان اندازه هم ممکن است باعث تاخیر آن شود. به خصوص اگر خانم‌ها قرص اورژانسی خود را در روزهایی مصرف کنند که تخمک گذاری در حال انجام است، قاعدگی آن‌ها با تاخیر انجام خواهد شد. در این گونه مواقع، افراد بیش از پیش نگران شده و مدام از خود می‌پرسند که «دلیل پریود نشدن پس از دارو اورژانسی چیست؟»‌ در چنین شرایطی پزشک انجام تست بارداری را برای بیمار خود تجویز می نماید تا به علت اصلی این موضوع پی ببرد.

 خونریزی غیر معمول
به سبب آن که قرص اورژانسی تعادل هورمون‌ها را از بین می‌برد، بنابراین خانم‌ها پس از مصرف آن با خونریزی‌های غیر معمول مواجه می‌شوند. گاهی ممکن است این خونریزی بیش از اندازه باشد و در برخی دیگر از مواقع، بسیار کمتر از حد خود رخ دهد. فراموش نکنید که اگر در دو دوره قاعدگی خود شاهد خونریزی‌های غیر معمول بودید و بدن شما هنوز به حالت تعادل خود برنگشته بود، حتماً پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

 قاعدگی طولانی
و اما آخرین عوارض مصرف قرص اورژانسی که در این قسمت برای شما عزیزان ذکر می‌کنیم، قاعدگی طولانی است. برخی از افراد پس از مصرف این قرص، ممکن است قاعدگی خود را بیش از 10 روز نیز تجربه کنند که این روند اصلاً عادی نیست.

اشتباهات رایجی که در مصرف قرص اورژانسی مرتکب می‌شوید.
حال که تا حدود زیادی به این سوال پاسخ دادیم که “دلیل پریود نشدن پس از دارو اورژانسی چیست؟» خوب است به برخی از اشتباهات رایجی که ممکن است افراد در مصرف قرص اورژانسی مرتکب شوند اشاره کنیم. این اشتباهات نه تنها مشکلات متعددی برای جسم انسان به همراه می‌آورد، بلکه اگر در آینده قصد باردار شدن را دارید، بر روی این موضوع نیز تاثیرات منفی برجای می‌گذارد. اصلی‌ترین اشتباه در این زمینه، زمان مصرف قرص اورژانسی است. فراموش نکنید که شما تنها 72 ساعت پس از رابطه محافظت نشده‌ای که داشتید، فرصت دارید که از این قرص استفاده کنید. اگر این زمان طلایی را از دست بدهید، این قرص دیگر اثری بر روی جلوگیری از بارداری نخواهد داشت.
یکی دیگر از بدترین اشتباهات رایج در این زمینه، مصرف قرص اورژانسی به جای قرص‌های ضد بارداری است. همان گونه که اشاره کردیم، در ترکیبات این قرص هورمون‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تعادل جسم شما را در زمینه‌های مختلف به هم بریزند. پزشکان می‌گویند از قرص اورژانسی، در طول سال تنها می‌توان 3 بار استفاده کرد. بیش از این آسیب‌هایی برای جسم شما به همراه می‌آورد که جبران آن‌ها کار سخت و دشواری است.

سوالات متداول
بسیار خوشحالیم که تا این قسمت از مقاله با ما همراه بودید تا با همدیگر به پاسخ صحیحی برای این سوال برسیم که «دلیل پریود نشدن پس از دارو اورژانسی چیست؟» حال میخواهیم برخی از سوالات متداول را بررسی کنیم که ممکن است برای شما نیز در زمینه قرص اورژانسی به وجود آمده باشد:

1. حداکثر زمان پریود شدن بعد از مصرف قرص اورژانسی چقدر است؟
در صورتی که یک فرد پس از یک رابطه محافظت نشده، از قرص اورژانسی استفاده کرد، باید نهایتاً بین پنج روز تا دو هفته پس از آن، چرخه قاعدگی برای او آغاز گردد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه نموده و با انجام یک آزمایش، از بارداری یا عدم بارداری خود اطلاع پیدا کند.

2. آیا با وجود مصرف قرص اورژانسی، باز هم این احتمال وجود دارد که باردار شوم؟
تحقیقات نشان دهنده آن است که بین 84 تا 89 درصد از قرصهای اورژانسی (در صورتی که به موقع مصرف شوند) میتوانند از بارداری ناخواسته جلوگیری به عمل آورند. بیشترین اثر این قرصها زمانی است که فرد بعد از 24 ساعت که از رابطه محافظت نشده او گذشته بود، این قرص را مصرف نماید.

3. چگونه عوارض قرص اورژانسی را به حداقل برسانم؟
قرص اورژانسی به سبب این که حاوی مقادیر بسیار زیادی از هورمونهاست، شاید برای جسم شما عوارضی به وجود آورد. البته این عوارض چندان سخت و طولانی نیستند و خیلی زود به اتمام میرسند. همچنین جسم افراد با همدیگر متفاوت است و شدت عوارض این قرص در افراد با همدیگر تفاوتهای فراوانی دارد. برای آن که بتوانید از عوارض این قرص جلوگیری نمایید، سعی کنید آن را با شکم گرسنه میل نکنید. همچنین اگر میدانید که با خوردن آن دچار حالت تهوع میشوید، یک قرص ضد تهوع هم در کنار آن استفاده کنید.

سخن پایانی
ما با ارائه این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست؟ به پارامترهای مهمی در این زمینه اشاره کردیم و با اطلاعاتی که در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، سعی کردیم آگاهی شما را افزایش داده و از نگرانی‌های شما کم کنیم.‌ در نهایت باید بگوییم قرص اورژانسی، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در مواقع اضطراری، می‌توانید برای جلوگیری از بارداری از آن استفاده کنید.
اما به سبب آن که این قرص، هورمون پروژسترون زیادی را وارد بدن شما می‌کند تا از فرایند لقاح جلوگیری نماید؛ بنابراین می‌تواند عوارضی نیز با خود به همراه داشته باشد. بنابراین سعی کنید استفاده از آن را بسیار محدود کرده و برای جلوگیری از هر گونه بارداری ناخواسته‌ای، با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید