عرق کاسنی و قاعدگی

عرق کاسنی از آن دسته گیاهان معجزه‌آسایی است که از گذشته تاکنون به‌عنوان یک داروی طبیعی و گیاهانی برای درمان بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه می‌تواند مشکلات مربوط به قاعدگی را نیز برطرف نماید و شما اگر قصد مصرف دارویی را دارید که عوارض خاصی برایتان ایجاد نکند و علائم قاعدگی‌اتان را بکاهد، مصرف عصاره کاسنی به شما پیشنهاد می‌شود. طی تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، این عرق دارای انواع عناصر طبیعی و مفید و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی است که کمک زیادی به تعادل هورمونی می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد بخشید. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، موارد مصرف این محصول یعنی عرق کاسنی و قاعدگی، میزان مصرف، فواید و عوارض آن است.


Chicory-menstruation

بهترین زمان مصرف عرق کاسنی و قاعدگی

عرق کاسنی یک محصول بی‌نظیر است که بسیاری از پزشکان طب سنتی توصیه به مصرف آن برای سریع ترین روش باز شدن قاعدگی می‌شود و شما نیز اگر شرایط مصرف این محصول را دارید؛ حتی برای یک‌بار هم که شده آن را امتحان کنید. سوالی که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند زمان مصرف این محصول است. بهترین زمان برای مصرف این گیاه دارویی دوران پیش از قاعدگی است. چند روز قبل از این‌که قاعدگی شروع شود، شما باید این محصول را مصرف نمایید تا علاوه بر کاهش درد شکم، از تنش و اضطرابتان کاسته شود. کسانی که چند روز پیش از قاعدگی از این محصول استفاده می‌کنند روحیه بهتری در دوران قاعدگی داشته و علائم آن‌ها نیز شدید نخواهد بود.

یکی از بزرگترین تغییراتی که خانم‌ها در دوره قاعدگی آن را تجربه می‌کنند تغییرات هورمونی است و این تغییرات قطا اثرات منفی بر روی خلق و خو، عواطف و احساسات خواهد گذاشت. مصرف این عرق در طول دوره بارداری کمک بسیاری به تعادل هورمون‌ها می‌کند و زمانی که هورمون‌ها تعادل خود را حفظ کنند، احتمال بروز ناراحتی‌های بیشتر در دوره قاعدگی کاهش پیدا می‌کند. در واقع شما علاوه بر مصرف عرق کاسنی پیش از قاعدگی، در طول دوره قاعدگی نیز بهتر است از آن استفاده نمایید.

بهتر است بدانید که بهترین زمان مصرف عرق کاسنی قبل از قاعدگی است اما شما می‌توانید بعد از قاعدگی نیز از این محصول استفاده کنید چرا‌که در این دوران بدن در حال بازیابی می‌باشد و معمولا اغلب افراد تجربه خستگی و سستی می‌کنند که با مصرف این عرق این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود. در واقع این محصول به شما انرژی لازم را بعد از قاعدگی می‌دهد و سیستم ایمنی‌ را تقویت خواهد کرد. طبق تجربه، کسانی که بهترین زمان مصرف عرق کاسنی و قاعدگی را انتخاب کرده‌اند، کیفیت زندگی‌شان افزایش پیدا کرده و دوره قاعدگی را بهتر از دیگران مدیریت کرده و پشت سر گذاشته‌اند.

 

چند مورد از فواید عرق کاسنی و شاتره برای قاعدگی

احتمالا اطلاعاتی هرچند کم درباره عرق کاسنی و قاعدگی دارید، البته به جز این محصول طبیعی، شما قادر به استفاده از شاتره نیز در دوره قاعدگی هستید چرا که جزو محصولات بی‌نظیر و با خواص عالی است. لازم به ذکر است که عصاره کاسنی و شاتره دو گیاه فوق‌العاده هستند که از گذشته تاکنون افراد زیادی از طریق همین دو گیاه توانسته‌اند به بهبود قاعدگی کمک زیادی کنند. اگر شما مشکلات زیادی را در دوره قاعدگی تجربه می‌کنید، ابتدا بهتر است با متخصص زنان درباره عوارض احتمالی این دو گیاه صحبت کنید و سپس اقدام به مصرف آن‌ها در طول دوره قاعدگی کنید زیرا دارای فواید زیادی هستند که به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

فواید عصاره کاسنی در دوره قاعدگی:
● عرق کاسنی از آن دسته محصولاتی است که خاصیت ضدالتهابی داشته و مصرف آن در دوره قاعدگی باعث کاهش دردهای شکمی و رفع مشکلات دیگر می‌شود.
● در دوران قاعدگی تعادل هورمونی دچار مشکل خواهد شد و عصاره کاسنی برای تعادل هورمون‌ها بسیار مفید بوده و از طرفی استرس، اضطراب‌ و تنش را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
● برخی از خانم‌ها در قاعدگی و به‌خاطر مشکلات هورمونی، دچار انواع جوش‌های پوستی می‌شوند که برای بهبود وضعیت پوستی و کمتر شدن جوش‌ها نیز می‌توانند از این عرق استفاده نمایند.
● یکی از خواص بی‌نظیر عرق کاسنی، تقویت سیستم ایمنی است و زمانی که شما با مصرف این گیاه دارویی سیستم ایمنی خود را ارتقا می‌بخشید، بدن در برابر عفونت و بیماری‌های قاعدگی محافظت خواهد شد.

فواید شاتره در دوره قاعدگی:
● شاتره نیز همانند این عرق دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اسپاسمودیک است و به‌همین خاطر گزینه عالی برای کاهش دردهای قاعدگی محسوب می‌شود.
● طبق تجربه، خانم‌هایی که در دوره قاعدگی از عرق شاتره استفاده کرده‌اند، چرخه قاعدگی‌اشان تنظیم شده و تجربه تغییرات غیرطبیعی در این دوران نداشته‌اند.
● قطعا آگاه هستید که در قاعدگی انرژی بدن به حداقل ممکن می‌رسد که این مشکل با مصرف عرق شاتره برطرف خواهد شد زیرا جزو محصولات گیاهی انرژی‌بخش به حساب می‌آید.
● مصرف شاتره در قاعدگی از نظر روحی نیز فواید زیادی دارد و قطعا برای بهبود روحیه خانم‌ها، کاهش تنش و اضطراب گزینه عالی محسوب می‌شود.

 

مقدار مناسب مصرف عرق کاسنی و قاعدگی

نه فقط عرق کاسنی بلکه هر داروی گیاهی دیگری که شما قصد دارید در طول دوره قاعدگی آن را مصرف کنید، باید با مقدار مجاز مصرف آن آشنا باشید تا شاهد کاهش عوارض آن و افزایش اثربخشی محصول باشیم. بهترین کاری که شما قبل از مصرف این عرق می‌توانید انجام دهید، مراجعه به متخصص زنان جهت ارزیابی سلامتی است. در واقع برای این‌که مشخص شود مصرف عرق کاسنی و قاعدگی چه میزان باید باشد، وضعیت هورمونی، سوابق بیماری، داروهایی که مصرف می‌کنید و سایر آزمایش‌ها باید انجام گیرد.

اگر بخواهیم به‌طور معمول میزان مصرف عرق کاسنی و قاعدگی را برایتان عنوان کنیم باید بگوییم شما اگر از سلامتی جسمی کاملی برخوردارید، قادر به مصرف روزانه ۲ الی ۳ فنجان از این محصول هستید. مصرف کمتر و یا بیشتر از این حد حتما باید با مشورت پزشک انجام گیرد تا بتوان بهترین نتیجه را از این داروی گیاهی معجزه‌آسا در دوره قاعدگی گرفت. اگر شما در طول روز میزان مجازی از این عرق را مصرف کرده و در دوره قاعدگی نتیجه مثبتی از آن را شاهد نبودید، بهتر است برای جایگزینی گیاه دارویی دیگر، با متخصص زنان و یا متخصص طب سنتی صحبتی داشته باشید.

اگر برای اولین باری است که قصد مصرف عرق کاسنی در قاعدگی را دارید باید میزان کمی از آن را مصرف کنید تا مطمئن شوید عارضه خاصی برایتان ایجاد نمی‌کند. متاسفانه برخی از افراد با وجود این‌که با مصرف این عرق دچار عوارض می‌شوند، اما باز هم به مصرف این محصول ادامه می‌دهند که قطعا می‌تواند مشکلات جدی به‌وجود بیاید. توجه داشته باشید که برای مصرف عصاره کاسنی، شما باید نمونه کاملا طبیعی و بدون هیچ‌گونه افزودنی آن را مصرف کنید. احتمال این‌که مصرف هم‌زمان عصاره کاسنی با داروهای گیاهی دیگر عوارضی ایجاد کند بالاست.

 

مصرف عرق کاسنی برای پریود شدن در خانم‌ها

اگرچه مصرف این عرق برای پریود شدن در خانم‌ها یا تنظیم دوره قاعدگی به صورت علمی به اثبات نرسیده است اما طبق تجربه، بسیاری از خانم‌ها از طریق مصرف این داروی گیاهی بی‌نظیر توانسته‌اند به نتایج مثبتی برسند. اگر تجربه نامنظمی در قاعدگی را دارید، بهتر است به همراه مصرف این عرق، سایر موارد را نیز رعایت کنید از جمله این‌که رژیم غذایی سالمی را حفظ کنید، ورزش منظم داشته باشید، استرس خود را کاهش دهید و وزن خود را نیز کنترل نمایید. برخی از خانم‌ها با مصرف عرق کاسنی توانسته‌اند دوره قاعدگی را تنظیم کنند و برخی نیز هیچ نتیجه مثبتی از این محصول در این زمینه نگرفته‌اند که بهتر است با متخصص زنان صحبت کرده تا در صورت نیاز داروهای تنظیم کننده هورمونی تجویز شود.

یکی از مشکلاتی که خانم‌ها در دوره قاعدگی آن را تجربه می‌کنند، به‌هم خوردن تعادل هورمون‌ها ست که این مسئله مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. عصاره کاسنی جزو محصولاتی است که دارای مدادی با فیتواستروژن‌ است. این ترکیبات اثرات استروژن در بدن زنان را مهار کرده و کمک شایانی به تنظیم سیکل قاعدگی می‌کنند. البته طی تحقیقات انجام گرفته، مصرف بیش از حد محصولاتی که دارای فیتواستروژن‌ هستند، می‌تواند باعث بروز اختلالات هورمونی شود و خطر بروز بیماری‌های جدی افزایش پیدا کند. از این جهت در رابطه با میزان مصرف این عرق برای پریود شدن و تنظیم سیکل قاعدگی حتما صحبتی با پزشک داشته باشید.

برخی از خانم‌ها به هر دلیلی در زمان مشخصی پریود نمی‌شوند و این چرخه نامنظم پریود باعث نگرانی و ناراحتی آن‌ها می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل شاید مصرف یکباره، عرق کاسنی کمک کننده نباشد اما مصرف منظم این محصول گیاهی البته تحت نظر پزشک، می‌تواند با تنظیم هورمون‌های بدن، باعث پریود شدن منظم شود. در هر صورت اگر شما تجربه پریود نشدن را دارید، حتما باید تحت نظر متخصص زنان این مشکل را برطرف نمایید مخصوصا اگر روش‌های گیاهی همچون این عرق در این زمینه نتیجه‌بخش نبوده است.

 

 

چند جایگزین گیاهی برای عرق کاسنی و قاعدگی

درمان قاعدگی نه فقط با این عرق بلکه با گیاهان دارویی دیگری نیز امکان‌پذیر است البته به‌شرطی که گیاه دارویی مورد نظر برای شما عوارضی نداشته باشد و برای اطمینان از این موضوع، بهتر است به توصیه پزشک زنان و یا طب سنتی اقدام به مصرف هر داروی گیاهی بکنید. جایگزین‌های عرق کاسنی و قاعدگی دقیقا خواص مشابه با این گیاه دارند و می‌توانند علائم قاعدگی را به حداقل ممکن برسانند که شامل موارد زیر است:

● زعفران
یکی از خواصی که برای این عرق عنوان کردیم، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که در گیاهانی همچون زعفران نیز وجود دارد. اگر درد قاعدگی شما را کلافه کرده و یا التهابات را در این دوره شاهد هستید، بهتر است از زعفران استفاده کنید.

● زنجبیل
این گیاه دارویی خواص زیادی دارد اما آن چیزی که باعث شده ما در دوره قاعدگی حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کنیم، خواص آنتی‌اسپاسمودیک و ضدالتهابی آن است که درد قاعدگی را به حداقل ممکن می‌رساند.

● نعناع
معمولا هر جایی سخن از دردهای قاعدگی و داروی گیاهی مناسب برای آن درمیان باشد، نام گیاه نعناع جزو یکی از داروهایی است که مورد بحث قرار گرفته زیرا این محصول از رشد باکتری جلوگیری کرده و عضلات رحم را تقویت خواهد کرد.

● آلوئه‌ورا
یکی از جایگزین‌های خوب عرق کاسنی و قاعدگی، آلوئه‌ورا است زیرا این محصول گیاهی هم خاصیت ضدالتهابی دارد و هم خاصیت آنتی‌باکتریالی که در کاهش درد و التهاب قاعدگی کمک کننده است.

● رازیانه
تسکین علائم قاعدگی با گیاه رازیانه نیز امکان‌پذیر است چرا که این گیاه نیز همانند عرق کاسنی دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است.

● دارچین
اگر دچار دردهای قاعدگی شده‌اید می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که دارچین در آن استفاده شده است. توصیه ما به شما مصرف چای دارچین در دوره قاعدگی است.

جایگزین‌های گیاهی برای عرق کاسنی و قاعدگی شاید در موارد شدید یعنی زمانی که درد زیادی به‌خاطر قاعدگی احساس می‌شود نتواند مفید واقع شود. در این شرایط بهتر است حتما با متخصص زنان صحبتی داشته باشید تا در صورت نیاز از داروهای مسکن برایتان تجویز شده و یا در موارد شدیدتر، تزریقات لازم انجام گیرد. نکته مهمی که باید بدانید این است که گیاهان دارویی دیگر برای تسکین درد قاعدگی آنها محدود به موارد ذکر ‌شده نمی‌شود بلکه شما می‌توانید با مشورت پزشک از محصولاتی همچون شیرین‌‌بیان، گل‌گاو‌زبان، رزماری، بابونه و یا آویشن نیز استفاده نمایید.

 

عوارض شایع عرق کاسنی برای قطع قاعدگی

مصرف این عرق برای قطع قاعدگی با تمام فوایدی که دارد، گاهی عوارضی نیز برای افراد ایجاد خواهد کرد. اگر بخواهیم بارزترین خواص عرق کاسنی و قاعدگی را برایتان عنوان کنیم، باید بگوییم خواصی همچون خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی، تصفیه‌کنندگی خون، تقویت کبد، حذف سموم از بدن و قطع قاعدگی جزو مواردی هستند که باعث شده افراد این محصول یعنی این عرق برای قطع قاعدگی انتخاب کنند و اما عوارض احتمالی مصرف این گیاه شامل:

مشکلات معده: در برخی مواقع مصرف عصاره کاسنی باعث سوزش معده، تهوع و استفراغ و یا درد آن می‌شود.
مشکلات کبدی: استفاده بالای عصاره کاسنی ممکن است مشکلات جدی کبدی ایجاد کند.
حساسیت پوستی: در صورت تداخل عرق کاسنی با گیاهان دیگر، بروز برخی حساسیت‌های پوستی همچون قرمزی و خارش دور از انتظار نیست.
تغییرات در سیکل قاعدگی: مصرف این عرق ممکن است باعث تاخیر در پریودی و یا طولانی شدن قاعدگی شود.

توصیه‌ای که ما می‌توانیم برایتان داشته باشیم این است که شما اگر از قبل مشکلات کبد و معده دارید و یا دارویی مصرف می‌کنید، در استفاده از عصاره کاسنی احتیاط کنید زیرا ممکن است مشکلات جدی برایتان به‌وجود بیاید. اگر عرق کاسنی برای قاعدگی استفاده کرده‌اید و دچار عوارض شده‌اید، بهتر است در صورت شدت بالای عوارض به پزشک مراجعه کنید و یا اگر عوارض شما خفیف هستند، مصرف این عرق را متوقف نمایید.

 

نکات مهمی که باید برای مصرف عرق کاسنی و قاعدگی بدانید

اولین و مهم‌ترین نکته برای مصرف عرق کاسنی و قاعدگی صحبت کردن با پزشک است. پز‌شک زنان می‌تواند بررسی کند که آیا مصرف عصاره کاسنی می‌تواند برایتان سودمند باشد یا نه. به‌جز این، شما باید میزان مجاز مصرف این عرق برای مشکلات قاعدگی را بدانید و بیش از حد مجاز از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است برای کبد و معده مشکلاتی ایجاد کند. اگر به گیاهانی همچون آفتاب‌گردان، بنفشه و… حساسیت دارید، احتمال این‌که به ع ق کاسنی نیز حساسیت داشته باشید زیاد است از این جهت بهتر است حتی با مشورت پزشک نیز مقدار کمی از این محصول گیاهی را مصرف کنید.

مورد دیگر در رابطه با مصرف عرق کاسنی و قاعدگی، به دوران شیردهی زنان مربوط می‌شود. زنان‌شیرده نباید این عرق برای کاهش درد و مشکلات قاعدگی مصرف نمایند مگر این‌که پزشک این توصیه را کرده باشد. گروه‌هایی از افراد مه از مشکلات کبدی رنج می‌برند نیز بهتر است از مصرف عصاره کاسنی در دوران قاعدگی خودداری نمایند و یا قبل از مصرف این محصول، آزمایشات کبدی را انجام دهند. توجه داشته باشید که ممکن است این عرق با سایر داروها تداخل داشته باشد و شما اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، برای استفاده از این داروی گیاهی بهتر است با پزشک صحبت کنید. برخی از افراد با استفاده از عرق کاسنی دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوند و از این جهت اگر پوست حساسی دارید، حتما قبل از استفاده از این محصول با متخصص زنان یا پزشک پوست صحبت کنید.

سخن پایانی

درمیان ده‌ها گیاه دارویی، این عرق جزو بهترین محصولات برای کاهش درد و مشکلات قاعدگی است که بهتر است تحت نظر پزشک زنان و یا طب سنتی استفاده شود. عصاره کاسنی خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تعادل هورمونی در دوره قاعدگی کمک می‌کند. در این بخش از مطالب گفته شد که بهترین زمان مصرف عرق کاسنی و قاعدگی چه زمانی است. به جز این مورد، شما با فواید این عرق و شاتره برای قاعدگی، مقدار مناسب مصرف این عرق برای درد قاعدگی، مصرف این عرق برای پریود شدن در خانم‌ها، چند جایگزین گیاهی برای این عرق در دوره قاعدگی، عوارض شایع این عرق برای قطع قاعدگی، نکات مهمی که باید برای مصرف این عرق در قاعدگی بدانید نیز آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید