علت پریود نشدن و حامله نبودن

زنان گاهی با وجود این‌که مطمئن هستند که حامله نیستند، عدم پریودی را تجربه می‌کنند که می‌تواند به عوامل مختلفی ربط داشته باشد. بهتر است بدانید شناسایی علت پریود نشدن و حامله نبودن در زنان موضوع جدی است که نیاز به ارزیابی و درمان دارد و این‌کار می‌بایست توسط متخصص زنان انجام گیرد. اگر پریود نشدن شما بیش از ۳۵ روز به‌طول انجامیده می‌توانید به کلینیک تخصصی ما که شامل تیم پزشکی حرفه‌ای است مراجعه کرده و پروسه درمانی و یکی از روش‌های سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را به راحتی آغاز نمایید.


reason-not-having-periods-not-being-pregnant

آیا شناسایی علت پریود نشدن و حامله نبودن در زنان مهم است؟

شاید برایتان سؤال شده باشد که آیا شناسایی علت پریود نشدن و حامله نبودن مهم است و اصلا چرا باید در چنین شرایطی اقدامات درمانی لازم انجام گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله شناسایی دلیل پریود نشدن به جز بارداری بسیار مهم می‌باشد چرا تاثیر زیادی بر روی سلامت بانوان و کیفیت زندگی‌شان دارد. زمانی که سیکل پریودی دچار مشکل شده و فردی تجربه دیر پریود شدن را داشته باشد، ممکن است در روحیه او تاثیر منفی گذاشته و همین‌طور روابط اجتماعی فرد نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
پریود نشدن ممکن آیت به‌خاطر مشکلات جدی همچون اختلالات هورمونی و بیماری‌های تخمدان به‌وجود آمده باشد که نیازمند درمان سریع است. پریود نشدن و حامله نبودن می‌تواند به‌خاطر استرس و اضطراب، تغذیه نامناسب، نارسایی تخمدان، عوامل فیزیکی، تغییرات هورمونی و یا در موارد نادر تومورهای تخمدانی به‌وجود بیاید که اهمیت دانستن چرایی موضوع و آغاز درمان امری بسیار مهم است.
در کل شناسایی علت عدم پریودی در خانم‌ها، باعث می‌شود که از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری به عمل آید. گاهی اختلالات تیروئیدی و یا پلی‌کیست تخمدان موجب پریودی دیر هنگام در زنان شده که برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر در آینده، باید درمان‌های لازم در مدت زمان کوتاه انجام گیرد.
موضوع دیگر این‌که شناسایی به‌موقع مشکلات پریودی از جمله دیر پریود شدن، امکان درمان مناسب را برای افراد ایجاد می‌کند و از آن‌جایی که بسیاری از مشکلات مربوط به این موضوع با گذشت زمان بدتر می‌شوند، درمان به‌موقع امری لازم و مهم است.

برخی از خانم‌ها با وجود این‌که بیش از یک ماه پریود نشده‌اند، هیچ پیگیری درمانی انجام نمی‌دهند که قطعا مشکلات جدی‌تر برایشان به‌وجود می‌آید و باعث می‌شود پروسه درمانی سخت و پیچیده‌تر شود. تفاوتی ندارد که شما اولین باری است عدم پریودی را تجربه می‌کنید و یا بارها این اتفاق برایتان افتاده است در هر صورت برای ارتقا سلامتی و جلوگیری از هرگونه مشکلات جسمی و روحی جدی‌تر در آینده، باید به متخصص زنان مراجعه کنید و درمان مناسب را دنبال نمایید.

 

چرا پریود نمیشم حامله هم نیستم آیا باید به پزشک بروم؟

برخی از بانوان از ما می‌پرسند که چرا پریود نمیشم حامله هم نیستم؟ اگر شما جزو خانم‌های متأهل نیستید و رابطه جنسی هم نداشته‌اید و این اطمینان را دارید که پریود شدن شما به‌خاطر حاملگی نیست هم باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از خانم‌ها تصور می‌کنند تنها در صورتی که عدم پریودی نشانه‌ای از حاملگی باشد باید به پزشک مراجعه کرد در صورتی که این‌طور نیست بلکه پریود نشدن یک موضوع بسیار حساس است و حتما باید مورد پیگیری قرار گرفته و درمان‌های لازم انجام گیرد.
تاخیر در پریود و یا عدم پریود در یک دوره می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که توسط پزشک مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. گاهی اوقات مشکلات عدم پریودی با معاینه بالینی قابل شناسایی و درمان هستند و شما در مراجعه اولیه به پزشک و پس از معاینه فیزیکی می‌توانید درمان را با استفاده از دارو و روش‌هایی که از جانب پزشک توصیه می‌شود دنبال کنید.
در برخی شرایط که عدم پریود شدن در زنان با معاینه قابل تشخیص نباشد، پزشک از بیمار خواهد خدایت تا آزمایش خون، آزمایش تیروئید و یا سونوگرافی انجام دهد. اگر در یک دوره پریود نشده‌اید و یا اولین باری است که تجربه تاخیر در پریود دارید، ترس از درمان نداشته باشید چرا که خوشبختانه امروزه تمامی مشکلات مربوط به این موضوع به راحتی قابل درمان هستند و مهم است که شما بلافاصله پس از عدم پریودی، پیگیری‌های درمانی را نزد متخصصین باتجربه زنان دنبال کنید تا بیماری و مشکل عود نکند و مشکلات جدی برایتان به‌وجود نیاید.
گاهی مواردی همچون تغذیه، کمبود خواب و موارد تنش زا موجب دیر پریود شدن و یا پریود نشدن می‌شوند و گاهی هم دلیل این امر به بیماری‌های مختلف مربوط می‌شود که در هر صورت نیاز به ارزیابی و درمان دارد.

 

بررسی دقیق‌تر علت پریود نشدن و حامله نبودن توسط پزشک

این‌که چرا مدت زمان پریود شدن به‌طول انجامیده و یا فرد طی یک یا چند دوره پریود نشده، نیاز به بررسی دقیق توسط پزشک دارد که این کار در مراحل مختلفی انجام خواهد گرفت. در اولین گام در صورت تجربه پریود نشدن و حامله نبودن، تصمیم به ملاقات با پزشک است. بسیاری از خانم‌ها به‌خاطر ترس از درمان و مواردی از این قبل از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند که همین امر باعث پیچیده‌تر شدن درمان می‌شود. پزشک به راحتی می‌تواند مشکلات مربوط به پریود نشدن را شناسایی کند و شما مراحل زیر را باید طی کنید.

1. صحبت اولیه با پزشک:
در اولین مراجعه به متخصص زنان برای مشکل پریود نشدن، پزشک سعی می‌کند با شما صحبت کند و سوابق پزشکی‌اتان را نیز مورد بررسی قرار دهد. در مرحله اول مواردی همچون سن، سوابق قبلی پریود، سوابق بیماری‌ها، سوابق مصرف دارو و علائم و نشانه‌های دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2. ارزیابی هورمون‌ها:
از آن‌جایی که اکثر مشکلات مربوط به پریود نشدن به اختلالات هورمونی مربوط می‌شود، گاهی اندازه‌گیری هورمون‌ها امری لازم است. تست‌های خونی معمولا برای سنجش هورمون‌های تیروئید و سایر هورمون‌ها همچون استروژن و پروژسترون، فولیکول‌ستیمول‌ها، لوتئینیزان انجام خواهد گرفت.

3. تست سونوگرافی:
یکی از روش‌های تشخیصی مهمی که در شناسایی مشکلات پریودی نقش اساسی ایفا می‌کند، تست سونوگرافی است. با این تست پزشک قادر به مشاهده وضعیت تخمدان‌ها و وضعیت داخلی رحم می‌باشد که گاهی نیاز است که بیمار آن را انجام دهد.

4. ارزیابی ساختار رحم:
چنانچه متخصص زنان این تشخیص را بدهد که علت پریود نشدن و حامله نبودن به‌خاطر مشکلات ساختاری رحم است، برای مشاهده ساختار رحم از روش‌های هیستروسکوپی و یا هیستروسونوگرافی تحت بیهوشی عمومی انجام خواهد گرفت.

5. انجام تست‌های دیگر:
گاهی برای شناسایی دقیق‌تر مشکلاتی که موجب عدم پریودی در زنان شده، نیاز به انجام دادن تست‌های دیگر است که شامل آزمایش‌های گلوکز خون، آزمایش‌های ژنتیکی و مواردی از این قبیل می‌شود.

پس از طی کردن پروسه تشخیصی برای عدم پریود شدن در زنان، روند درمان متناسب با نوع مشکل آغاز خواهد شد که معمولا شامل مصرف داروهای هورمونی، دنبال نمودن تغذیه سالم، ورزش کردن و در برخی موارد جراحی است. برای انجام تست‌های مربوط به عدم پریودی و طی کردن مراحل درمان آن، شاید چند روز زمان لازم باشد و بیمار حتما باید در صورت تشخیص و تایید پزشک مراحل آن را طی کند.

 

شناسایی علت پریود نشدن و حامله نبودن در زنان بدون مراجعه به پزشک

برخی از مخاطبین ممکن است برایشان سوال شده باشد که آیا شناسایی و ارزیابی علت پریود نشدن و حامله نبودن بدون مراجعه به پزشک وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ما به عنوان یک فرد عادی، بدون دانش و اطلاعات کافی در زمینه بیماری‌های زنانه که موجب عدم پریودی شده‌اند، نمی‌توانیم تشخیص درستی از علت این امر داشته باشیم. بسیاری از افراد با وجود این‌که اطمینان دارند پریود نشدن آن‌ها به‌خاطر حاملگی نیست، اقدام به خوددرمانی می‌کنند و داروهایی را مصرف می‌کنند که گاهی عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
شناسایی دلایل پریود نشدن به جز بارداری، نیازمند آزمون‌ها و بررسی‌های جامع پزشکی است و شما حتی اگر مطمئن هستید که عوامل آشکاری همچون مصرف داروهای هورمونی، داروهای بارداری، استرس و مشکلات دیگر باعث پریود نشدن شما شده نیز باید برای بررسی دقیق‌تر و اطمینان کامل به متخصص زنان مراجعه کنید.
گاهی بدون انجام دادن تست‌های خونی، تست‌های هورمونی و سونوگرافی، امکان تشخیص پریود نشدن وجود ندارد. در برخی موارد عدم پریودی به‌خاطر مشکلات جدی و بیماری‌های مهمی همچون اختلالات تخمدان، بیماری‌های رحمی، سندروم پلی‌کیستیک تخمدان و موارد دیگر است که بدون مراجعه به پزشک، شناسایی و درمان آن ممکن نیست.

 

عوامل هورمونی علت پریود نشدن و حامله نبودن

از جمله مهم‌ترین عللی که می‌توان برای پریود نشدن زنان بیان کرد، به اختلالات هورمونی مربوط می‌شود. هورمون‌های بدن وظیفه تنظیم برخی فرآیندها را دارند از جمله ترشح اسپرم، رشد رحم، تولید تخمک و… که زمان ترشح کم و یا بیش‌تر از حد مجاز ممکن است موجب عدم پریودی شود. در میان اختلالات مختلف هورمونی که ممکن است آن را تجربه کنید، سندرم پلی‌کیست تخمدان از شایع‌ترین علت هورمونی است که در صورت تغییرات سطح هورمون استروژن و پروژسترون و ایجاد اختلال در تخمک‌گذاری، عدم پریودی تجربه خواهد شد.
به‌طور کلی سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون باید متوازن باشند تا تخمک گذاری و پریود انجام شود و چنانچه یک و یا هر دو این هورمون‌ها از سطح مجاز کمتر شوند، تخمک گذاری انجام نشده و پریودی نیز متوقف خواهد شد. هورمون‌های دیگری که در صورت بروز اختلال در آن‌ها شاهد مشکلات پریودی می‌شویم، ترشحات غده‌ هیپوفیز و هیپوتالاموس است که در چنین شرایطی نیز در تخمک‌گذاری مشکل به‌وجود آمده و شاهد پریود نشدن زنان خواهیم بود. چنانچه پزشک تشخیص دهد که عوامل هورمونی علت پریود نشدن و حامله نبودن در زنان هستند، داروهای خاصی را تجویز خواهد کرد که برای تنظیم هورمون‌ها و در نتیجه پریود شدن باید مورد استفاده قرار گیرد.

چند مورد از شایع‌ترین دلایل پریود نشدن به جز بارداری

بهتر است بدانید که دلایل پریود نشدن به جز بارداری شامل موارد مختلفی می‌شود که تماما باید توسط متخصصین این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. برخی از علت‌های پریود نشدن به مشکلات روحی روانی مربوط می‌شود و برخی نیز مشکلات جسمی. در هر صورت برای ارزیابی دقیق و درست حتما باید مراجعه به پزشک را اولویت قرار دهید. دیده شده برخی از افراد حتی تا مدت ۳ ماه هم تجربه پریود نشدن دارند. معمولا دوره پریودی چیزی در حدود ۲۵ روز تا ٣۵ روز است و اگر کمتر و یا بیشتر از این شود، باید به متخصص زنان مراجعه شود. موارد زیر از شایع‌ترین دلایل پریود نشدن به جز بارداری هستند.

● استرس و اضطراب:
شاید تصور کنید که استرس نمی‌تواند تاثیری در تاخیر پریود داشته باشد در صورتی که این‌طور نیست بلکه استرس و اضطراب، افسردگی، تنش و مشکلات روزانه می‌توان پریود را به‌ تاخیر بیاندازد. حتی مصرف داروهای ضد افسردگی نیز گاهی موجب عدم پریودی می‌شود.

● ناباروری و یا عدم تخمک‌گذاری:
از عدم تعادل هورمونی گرفته تا سایر مشکلاتی که موجب توقف تخمک‌گذاری در رحم شوند، موجب ناباروری در زنان و عدم پریودی خواهند شد. یکی از دلایل دیگر ناباروری و یا مشکلات پریود، ترشح بیشترهورمون‌های مردانه در زنان است.

● سن:
در دوره نوجوانی خانم‌ها تا سن یائسگی، عملکرد تخمدان‌ها دچار تغییراتی خواهند شد که گاهی این مسئله موجب پریود دیر هنگام و یا حتی عدم پریودی در زنان می‌شود.

● نقص رحم:
مشکلات رحمی از جمله موارد دیگری هستند که در برخی مواقع موجب پریود نشدن می‌شوند. رحم باید پریود قبلی را به‌طور کامل تخریب نماید در غیر این صورت دوره‌های بعدی پریود دچار مشکل خواهد شد.

● کیست تخمدان:
وجود برخی از کیست‌های تخمدانی موجب به هم ریختگی تعادل هورمون‌ها شده که در چنین شرایطی تاخیر در پریود و یا پریود نشدن دور از انتظار نیست.

● عوارض دارویی:
مصرف داروهایی که موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شوند و یا اختلالاتی در هورمون‌ها ایجاد می‌کنند از دلایل شایع عدم پریودی هستند.

● چاقی و یا کاهش وزن سریع:
به جز چاقی که خود به تنهایی گاهی موجب بروز مشکلاتی از جمله پریود نشدن می‌شود، افرادی که اقدام به کاهش وزن سریع می‌کنند نیز، مشکلاتی در هورمون‌هایشان به‌وجود آمده و با مشکلات پریود مواجه خواهند شد.

● تغذیه نامناسب:
عدم مصرف غذاهای مغذی و انواع ویتامین‌ها، گاهی موجب بروز اختلالات هورمونی و در نتیجه عدم پریود خواهد شد که برای جلوگیری از آن باید همواره به تغذیه خود توجه کنید.

● مشکلات تیروئیدی:
بسیاری از مشکلات یا در واقع اختلالات تیروئیدی همچون کم‌کاری تیروئید نیز نقش مهمی در بروز مشکلات هورمونی داشته که موجب پریود نشدن خانم‌ها می‌شود.

 

زمانی که علت پریود نشدن و حامله نبودن مشخص شد باید چه کرد؟

شناخت علت پریود نشدن و حامله نبودن برای ادامه درمان مهم است و درمان‌هایی که در این زمینه باید انجام شود،. تماما وابسته به نوع مشکل می‌باشد. اگر شما با مشکل پریود نشدن به متخصص زنان مراجعه کنید، بعد از تست‌های لازم و مشخص شدن علت، درمان آن انجام خواهد شد و معمولا اگر مشکل به‌خاطر اختلالات هورمونی باشد، داروهای تنظیم کننده سطح هورمون تجویز خواهد شد.
اگر پریود نشدن به چاقی، لاغری و مواردی از این قبیل مرتبط شود نیز با رژیم غذایی مناسب می‌توان پروسه درمانی را دنبال نمود. اگر پزشک متخصص این تشخیص را بدهد که پریود نشدن به‌خاطر استرس و اضطراب است، باید از روش‌های مدیریت استرس که شامل یوگا، ماساژ، تمرینات تنفسی و مواردی از این قبیل است استفاده شود.
علت پریود نشدن گاهی مصرف برخی از داروهاست و اگر پزشک زنان تشخیص دهد که این امر به موجب داروهای مصرفی رخ داده، از داروهای جایگزین برای درمان بیماری‌های قبلی استفاده شده و یا مصرف دارو متوقف خواهد شد. به جز تمامی این موارد، گاهی اوقات وجود برخی از بیماری‌ها، در سیکل پریودی تغییراتی ایجاد خواهند کرد.
از بیماری‌های دیابت گرفته تا بیماری‌های کبدی و مواردی از این قبیل همگی نقش مهمی در پریود نشدن دارند که باید تحت درمان قرار بگیرند. پزشک زنان در برخی مواقع از بیمار با مشکل عدم پریودی می‌خواهد که خواب کافی داشته باشد، مواد مغذی مصرف کند و برخی عادات خود را تغییر دهد تا درمان پریود نشدن انجام شود.

سخن پایانی

پریود نشدن و یا طولانی شدن دوره‌های پریود، هم به حاملگی مرتبط می‌شود و هم مشکلات و بیماری‌های دیگر که تماما باید توسط پزشک بررسی شود. اگر شما تجربه پریود نشدن را دارید، موضوع را جدی بگیرید و حتما نزد متخصص زنان برای ارزیابی بروید. تیم پزشکی ما آماده انجام تست‌های لازم برای بیماران با مشکل سیکل پریودی هستند که این کار در مدت زمانی کوتاه و در کلینیک‌های مجهز انجام می‌شود.
ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با علت پریود نشدن و حامله نبودن آشنا کنیم و مواردی که موجب بروز این امر می‌شوند را نام ببریم که شامل اختلالات هورمونی، تغییرات سن، چاقی یا کاهش وزن سریع، استرس و اضطراب، عدم مصرف غذاهای مقوی، عوارض دارویی، کیست تخمدان، نقص رحمی و مواردی از این قبیل می‌شود.
در این مطلب اهمیت شناسایی دلیل پریود نشدن و حامله نبودن در زنان مورد بررسی قرار گرفت و به جز این مورد، سعی شد به چند موضوع دیگر نیز پرداخته شود که شامل بررسی دقیق‌تر علت پریود نشدن توسط پزشک، شناسایی علت پریود نشدن در زنان بدون مراجعه به پزشک، علت پریود نشدن به‌خاطر عوامل هورمونی، شایع‌ترین دلایل پریود نشدن به جز بارداری و درمان‌هایی که زمان تشخیص علت پریود نشدن و حامله نبودن باید آن‌ها را انجام داد می‌شد که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید