درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود

درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود برای بسیاری از زنان یک دغدغة جدی محسوب می‌شود. علت لکه‌بینی قهوه ای قبل از پریود معمولاً به عامل نگران‌کننده‌ای ارتباط ندارد و دلایل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. معمولاً ترشحات قهوه‌ای پیش از قاعدگی در زمانی به جز قبل یا بعد از پریود نگران‌کننده است. به طور شایع افراد با سؤال لکه بینی دارم، چیکار کنم پریود بشم؟ به متخصص زنان رجوع می‌کنند و از پزشک می‌خواهند سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را سر راه آنها قرار دهد. اما در مواردی پریود لکه ای نشانه وجود مشکلی در بدن است که باید تحت درمان قرار گیرد.


Treatment-brown-spots-period

علت لک قهوه ای بعد از پریودی چیست

ترشحات قهوه‌ای، در واقع خونی است که در معرض اکسیژن دچار تغییر رنگ شده است. در صورتی که مقداری از دیواره رحم پیش از شروع واقعی پریود ریزش کند، ممکن است کمی زمان ببرد تا این خون از طریق واژن خارج شود و به همین دلیل با اکسیژن ترکیب و بر اثر اکسیداسیون، رنگ قرمز خون به قهوه‌ای تبدیل می‌شود. این خون به هنگام خروج از واژن با سایر ترشحات این ناحیه ترکیب و از واژن خارج می‌شود. زمانی که خونریزی‌های دوره پریود فرد آغاز و خون با سرعت بیشتری از بدن خارج می‌شود، خونریزی‌ها به رنگ قرمز است.
در هر دوره از پریودی ممکن است مقداری از خون باقیمانده و برای خروج از واژن به زمان بیشتری نیاز پیدا کند و در نتیجه با اکسیژن ترکیب و قهوه‌ای خواهد شد.
بنابراین درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود امری دشوار نبوده زیرا علت جدی به همراه ندارد. اما باید توجه داشت که در برخی موارد پریود لکه بینی می‌تواند بر اثر بروز مشکلی در بدن ایجاد شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت ادامه دار شدن این مشکل به متخصص زنان مراجعه کرده تا علت اصلی بروز آن مشخص شود.
خونی که به رنگ قهوه‌ای از واژن خارج می‌شود، معمولاً غلیظ‌تر بوده و بر اثر اکسید شدن به این رنگ درآمده و یک روند طبیعی است. در مواردی زنان برای یک یا دو روز پس از پایان قاعدگی، به ترشحات قهوه‌ای رنگ دچار می‌شوند. برخی افراد نیز ممکن است برای یک یا دو هفته به این ترشحات دچار شوند که این موارد به سرعت خروج خون از بدن فرد بستگی دارد. در ادامه به شرح دیگر علل بروز ترشحات قهوه‌ای در افراد می‌پردازیم:

نزدیک شدن به دوره یائسگی
پیش از شروع دوره یائسگی بدن شروع به ایجاد تغییرات طبیعی برای آماده شدن برای این دوره می‌کند. این تغییرات می‌توانند چند سال قبل از شروع یائسگی رخ دهند، یعنی در سنین ۳۰ و ۴۰ سالگی که در این مدت سطح استروژن دچار تغییراتی می‌شود که با نامنظمی در پریود همراه است. دوره‌های پریودی پیش از شروع دوره یائسگی ممکن است بر هم ریخته و طولانی یا کوتاه‌تر از حد معمول شوند؛ همچنین این احتمال وجود دارد که چرخه‌ها بدون تخمک‌گذاری انجام گیرند. این موارد می‌توانند سبب بروز ترشحات قهوه‌ای در افراد گردند. دیگر علائم نزدیک شدن به دوره یائسگی شامل گرگرفتگی، اختلالات در خواب، خشکی واژن و کاهش میل جنسی می‌شوند.

تنبلی تخمدان
این عارضه روی سطح هورمون‌های بدن نیز تأثیرگذار خواهد بود. بالا بودن میزان هورمون‌های مردانه در بدن با بروز پریودهای نامنظم یا ترشحات قهوه‌ای رنگ همراه است. در مواردی ترشحات قهوه‌ای رنگ پس از پریود بر اثر خون‌های خارج نشده از دوره قبلی ایجاد می‌شوند.
علائم این سندروم وجود موهای زائد، چاقی، لکه‌های پوستی، آکنه و کیست‌های متعدد تخمدان هستند که با درمان این سندرم می‌توان به درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود کمک کرد.

ایمپلنت‌های‌ ضد بارداری
ایمپلنت ضد بارداری نوعی روش پیشگیری از بارداری به صورت هورمونی است که در قسمت بالایی بازو قرار می‌گیرد. این دستگاه برای جلوگیری از بارداری، هورمون پروژسترون را ترشح کرده که با خونریزی قاعدگی نامنظم و ترشحات قهوه‌ای رنگ در بدن همراه خواهد بود.

عفونت‌های مقاربتی
ممکن‌ است عفونت‌های مقاربتی نیز با بروز ترشحات قهوه‌ای یا پریود لکه ای همراه باشند. از انواع این عفونت‌ها می‌توان کلامیدیا، سوزاک و واژینوز باکتریایی را نام برد که معمولاً با خارش واژن، ادرار دردناک، درد لگن و ترشحات واژن همراه هستند که با درمان آنها می‌توان به درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود کمک کرد.
در صورتی که در سیکل‌های قاعدگی فرد خلل ایجاد شود و فرد در برخی ماه‌ها خونریزی نداشته باشد، ممکن‌است به جای پریود معمولی ترشحات قهوه‌ای رنگ اتفاق بیفتد یا مدتی پس از پایان پریودی این ترشحات ایجاد شوند. مواردی که در بالا ذکر شد و برخی روش‌های کنترل بارداری سبب بروز این ترشحات هستند. در صورتی که این ترشحات با علائم دیگری از جمله خستگی، سینه‌های دردناک، حالت تهوع صبحگاهی، تهوع و استفراغ همراه باشند به احتمال قوی فرد باردار است و بهتراست از تست‌های بارداری استفاده کند. شیوه‌های درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود که در ادامه به آنها اشاره می‌شود بر اساس شرایط فردی توسط متخصص زنان تجویز می‌شوند.

 

درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود

لکه‌های خون در پریودی دارای رنگ‌های متفاوتی از جمله قرمز تیره، صورتی، قهوه‌ای تیره یا قرمز مایل به قهوه‌ای هستند. خونی که تازه باشد به رنگ قرمز روشن است، خونابه صورتی است، خونی که چند روز در رحم مانده باشد به رنگ قهوه ای و خونی که مدت زیادی مانده باشد سیاه خواهد بود.
رنگ لکه‌ها به میزان خونریزی و مدت زمانی که خون از دهانه رحم عبور می‌کند بستگی خواهد داشت. با وجود اینکه خونریزی بین قاعدگی در اثر تخمک‌گذاری یا بر اثر روش‌های جلوگیری از بارداری رخ می‌دهد اما ممکن است عواملی همچون استرس، شروع یا قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری، مصرف داروهای خاص، عدم تعادل هورمون، پولیپ رحم، کیست تخمدان، مشکلات تیروئید، دیابت، زخم‌های آندومتریوز، عفونت‌های مثانه یا واژن، بارداری، سرطان آندومتر، سقط جنین، خشکی واژن و انجام تست پاپ اسمیر نیز در بروز خونریزی بین قاعدگی یا لکه بینی نقش داشته باشند که باید هر چه سریع‌تر درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود صورت گیرد.
مراجعه به متخصص زنان و انجام معاینات فیزیکی بهترین شیوه برای تشخیص بیماری است. بنابراین در صورت داشتن خونریزی‌های نامنظم حتماً به پزشک زنان مراجعه کرده تا علت بررسی شود. تشخیص سریع بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا لکه بینی یکی از علائم سرطان خواهد بود. حتی چنانچه لکه بینی به هیچ نوع بیماری‌ای ارتباط نداشته باشد، نباید فرد قبل از هر قاعدگی این شرایط را تحمل کند.
لکه بینی در طول پریودی نگران‌کننده نخواهد بود اما چنانچه به تازگی به این بیماری مبتلا شدید، بهتراست با متخصص زنان مشورت کنید. با مراجعه به پزشک می‌توان مانع از خونریزی بین قاعدگی شد و با استفاده از روش‌های زیر به درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود پرداخت.

پس از مراجعه به متخصص زنان برای درمان پریود لکه بینی موارد زیر تجویز می‌شوند:
مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری برای درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود: استفاده نامنظم این قرص‌ها یک عامل شایع در بروز لکه بینی است. قطع مصرف قرص و استفاده مجدد از این قرص‌ها سبب خونریزی خواهد شد. به منظور جلوگیری از لکه بینی، توصیه می‌شود قرص‌های خود را به طور منظم استفاده کنید.
عدم مصرف آسپرین: در صورت ابتلا به لکه بینی، باید از مصرف آسپرین دوری کنید، زیرا این قرص سبب افزایش خونریزی خواهد شد و از آنجایی که آسپرین رقیق‌کننده خون است، سبب افزایش شدت خونریزی بین قاعدگی می‌شود.
استفاده از تست پاپ اسمیر به طور منظم: با انجام این تست، سرطان دهانه رحم پیش از بروز علائم آن تشخیص داده می‌شود. چنانچه در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود. توصیه می‌شود به صورت سالانه تست پاپ اسمیر انجام داده تا در صورت وجود هر نوع سلول غیر عادی، علت مورد بررسی قرارگیرد.
داشتن وزن مناسب: باید توجه داشت که چاقی مفرط یک عامل خطرناک برای بروز سرطان رحم است. داشتن وزن مناسب بدن، خطر ابتلا به این عارضه را کاهش خواهدداد. این عارضه در زنان یائسه رایج خواهد بود و در صورت وجود لکه بینی بعد از یائسگی توصیه می‌شود حتماً به متخصص زنان مراجعه شود تا علت مورد بررسی قرار گیرد.
استفاده از روش‌های کنترل بارداری: لکه بینی در افرادی که از دستگاه‌های داخل رحمی برای پیشگیری از بارداری استفاده خواهند کرد، یک امر طبیعی است که با تغییر در روش پیشگیری از بارداری لکه بینی را می‌توان درمان کرد.
کنترل استرس و اضطراب برای درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود: هیجان و استرس سبب به هم خوردن نظم دوره‌های قاعدگی می‌شود و با ایجاد لکه بینی یا قاعدگی‌های همراه هستند. توصیه می‌شود با انجام ورزش‌هایی ازجمله یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ایروبیک، اضطراب خود را مدیریت کنید.
ثبت دوره های قاعدگی برای درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود: ثبت تاریخ دوره‌های قاعدگی، وجود نوع لکه بینی در طول دوره‌ها و مدت زمان خونریزی و شدت آن، به پزشک در تشخیص علت خونریزی بین قاعدگی یا لکه بینی کمک خواهد کرد.

برای قطع لکه بینی بعد از پریود چه بخوریم

درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود با گیاهان دارویی نیز توصیه می‌شود. مصرف گیاهانی ازجمله نعناع، بابونه، سیر، زنجبیل و بلوط در درمان حالت تهوع و استفراغ نیز می‌توانند مؤثر باشند. برخی از این گیاهان دارویی سبب تغییر در سطح هورمون‌های زنانه و بهبود روند قاعدگی می‌شوند. طبق تحقیقات انجام‌شده برخی دیگر از گیاهان دارویی دارای ترکیباتی هستند که بر روی جنین تأثیر گذاشته و سبب بروز اختلالات جنینی و تکاملی در جنین خواهند شد. بنابراین مصرف گیاهان دارویی باید با نظر پزشک صورت گیرد تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.
همچنین گروه دیگری از گیاهان مانند سیاه دانه، شنبلیله، بهار نارنج، آویشن، زنیان، پونه، شیرین بیان و نعناع فلفلی به قاعده‌آور معروف هستند. این گیاهان دارای ترکیبات محرک قاعدگی هستند و همچنین با کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن در شروع قاعدگی مؤثر هستند. گروه دیگری از گیاهان دارویی با انقباضات شدید رحمی همراه هستند. در صورتی که این انقباضات در مرحله زایمان رخ دهند برای تسهیل زایمان مفید خواهند بود. اما در خارج از این زمان موجب سقط جنین می‌شوند. همچنین گروه دیگری از این گیاهان موجب منبسط شدن عضلات رحم و از دست رفتن ریتم رحمی خواهند شد. استفاده از گیاهان دارویی که فاقد عوارض جانبی برای زنان باردار هستند در درمان اختلالات قاعدگی، تحریک عضلات رحمی، از دست رفتن ریتم رحمی، اثرات تراتوژنیک و سمی جنینی و سقط و خونریزی‌های نامنظم می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.
گیاهان دارویی با وجود خواص بی‌نظیر خود در صورتی که در زمان نامناسب و بدون توجه به خواص آنها مصرف شوند، می‌توانند با عوارضی همراه باشند. بنابراین توصیه می‌شود که این گیاهان با احتیاط کامل مصرف گردند تا از بروز عوارض احتمالی آنها بر سلامت مادران باردار جلوگیری به عمل آید.
طبق مطالعات انجام شده گیاهان علف هفت بند، رازیانه، گل گاو زبان، گیاه پنج انگشت، کوهوش آبی و تریپتریگوم ویلفردی تاثیرات مخربی بر جنین خواهند داشت. درمقابل تخم شوید سبب بهبود قاعدگی، روغن کرچک و گل مغربی سبب افزایش انقباضات رحمی می‌شوند. به هرحال استفاده نادرست و بدون مشورت با پزشک از گیاهان دارویی برای درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود می‌تواند خطر سقط و عدم رشد مناسب جنینی را به همراه داشته باشد.

 

پریود فقط لکه بینی

ترشحات طبیعی در بین سیکل‌های قاعدگی، میتوانند با تغییراتی همراه باشند. بعد از پایان دوره خونریزی این احتمال وجود دارد که ترشحاتی شفاف یا سفید رنگ ایجاد شوند. معمولاً این ترشحات طبیعی بوده و جهت مرطوب ماندن بافت‌ها ترشح می‌شوند. درمواردی بروز تغییراتی از جمله ترشحاتی به رنگ زرد تیره یا بدبو، ممکن است دراثر جراحت یا عفونت مهبل ایجاد شده باشند.
در برخی موارد ترشحات آغشته به خون، شدید یا خفیف، لکه بینی به حساب می‌آیند، با این تفاوت که این خونریزی‌ها بر اثر جراحت یا عفونت مهبل اتفاق می‌افتند. لکه بینی واقعی انواع مختلفی دارد و این خونریزی غیر منتظره نیز گفته می‌شود و می‌تواند از شدید یا خفیف بسته به شرایط فردی متفاوت باشد. خونریزی بین دوره‌ها پیش از شروع یائسگی نیز می‌تواند بسیار نامنظم و غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد.
لکه بینی می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات مهم‌تری مانند بارداری یا یائسگی نیز باشد. لکه بینی و ترشحات قهوه‌ای از علائم اولیه بارداری هستند و همچنین لکه بینی در زنان میان سال نیز از نشانه‌های دوران یائسگی خواهدبود. این حالت پیش از وقوع یائسگی و زمانیکه هنوز یائسگی به طور کامل اتفاق نیفتاده ایجاد می‌شود.
لکه بینی و خونریزی‌های خفیف در دوران بارداری در بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری شایع است. این حالت در مراحل اولیه یا در پایان بارداری کاملا طبیعی بوده و همچنین تا ۱۰ روز اول بارداری، زمانی که جنین به دیواره رحم متصل است بسیار رایج خواهدبود.
طبق تحقیقات انجام شده لکه بینی ممکن است ۲ یا ۳ هفته قبل از زایمان نیز رخ دهد. طبق گفته متخصصین زنان معمولا خانمها حتی با وجود لکه بینی‌های اولیه، متوجه بارداری خود نخواهند شد. همچنین احتمال دارد دو تا سه هفته قبل از زایمان، در اثر قطع شدن اتصال مخاطی با دیواره رحم، فرد به لکه بینی دچار شود. درصورتی که فرد پیش از زمان مقرر دچار خونریزی شدید یا درد شکم گردد، باید سریعاً به پزشک زنان مراجعه کند؛ زیرا این موارد می‌توانند از علائم سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشند.
همچنین پیش از دوران یائسگی، ممکن است خونریزی شدید یا لکه بینی در بین دوره‌های قاعدگی رخ دهد. بعد از دوره یائسگی نباید فرد در هر دوره قاعدگی دچار خونریزی شود و بروز خونریزی رحم در این دوران باید به پزشک اطلاع داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد. لکه بینی معمولاً خطری نداشته و تنها با مصرف برخی داروها یا حتی بدون دارو درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود صورت می‌گیرد. اما از آنجایی که علائم سرطان نیز لکه بینی است باید در صورت بروز آن با پزشک متخصص زنان مشورت شود تا از عدم وجود سرطان اطمینان حاصل شود و در صورت نیاز شیوه مناسب برای درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود توصیه شود.

سخن پایانی

لکه بینی معمولاً عارضه جدی‌ای تلقی نمی‌شود اما می‌تواند برای فرد ناراحتی به همراه داشته باشد به ویژه اگر آمادگی خونریزی را نداشته باشد. معمولاً پزشک متخصص زنان بعد از مراجعه بیمار در مورد درمان‌های هورمونی‌ای که به سبب تنظیم دوره‌های قاعدگی انجام داده است سؤال می‌پرسد. در صورت باردار بودن استراحت کافی توصیه می‌شود تا بتوان خونریزی را کنترل کرد. برای درمان لکه بینی قهوه ای بعد از پریود متخصص زنان از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کند. این شیوه‌ها بسته به شرایط فردی متفاوت است. توصیه می‌شود برای درمان این بیماری از خوددرمانی در منزل بپرهیزید و در سریع‌ترین زمان به متخصص زنان در کلینیک‌های تخصصی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید