قطع فوری پریود خانگی

پریود جزو فرآیندهای طبیعی در زنان است که به صورت ماهانه رخ می‌دهد و گاهی به هر علتی خانم‌ها نیاز به قطع فوری آن پیدا می‌کنند که این کار در منزل با برخی از تکنیک‌ها صورت می‌گیرد؛ اما مهم است بدانید که قطع پریود یک مسئله حساس است و نباید بدون تأیید پزشک انجام شود. شما حتماً قبل از اقدام به قطع فوری پریود خانگی باید با متخصص زنان صحبت کنید تا مطمئن شوید این اقدام مشکلی برای‌تان ایجاد نمی‌کند. قطع پریود به روش خانگی به جز مصرف داروها، شامل تغییر رژیم غذایی، مصرف برخی دمنوش‌ها و مصرف مکمل‌های غذایی نیز می‌شود که در این مبحث به طور مفصل به آن پرداخته شده است.


Immediate-termination-home-period

آنچه در این مقاله می خوانید :

چرا باید اقدام به قطع فوری پریود خانگی کرد؟

قطع فوری پریود خانگی با اهداف مختلفی انجام می‌گیرد و خانم‌ها در برخی شرایط نیاز به این دارند که پریود را قطع کنند یا آن را به تأخیر بیندازند که یکی از آنها سفرها یا رویدادهای پیش‌روست. برخی از بانوان به دلیل رویدادهایی همچون مراسم عروسی، تعطیلات یا هر چیز دیگری نیاز به قطع پریود یا سریع ترین روش باز شدن قاعدگی دارند تا بتوانند با خیالی آسوده‌تر در آن مراسم شرکت کنند.
قطع خانگی پریود با راهکارهای مختلفی انجام می‌گیرد؛ البته روش‌هایی که در این بخش قصد پرداختن به آن را داریم، ممکن است برای همه خانم‌ها مؤثر نباشد که در چنین شرایطی بهتر است با متخصص زنان صحبت شود.
نکته‌ای که باید بدانید این است که قطع فوری پریود خانگی تنها با هدف شرکت در مراسم خاصی انجام نمی‌شود؛ بلکه گاهی به دلیل عوارض شدید پریود، خانم‌ها نیاز به قطع آن پیدا می‌کنند. یکی از عوارضی که زنان را ترغیب به قطع پریود می‌کند، درد شدید در ناحیه رحم یا هر عارضه دیگری است که ممکن است برای خانم‌ها در دوره قاعدگی رخ دهد. با قطع پریود، عوارض ناشی از آن کاهش می‌یابد یا به طور کامل از بین می‌رود. قطع پریود می‌تواند به دلیل مسائل روانی انجام گیرد. بسیاری از خانم‌ها در طول دوره قاعدگی دچار اضطراب، افسردگی و سایر مسائل روانی می‌شوند که به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد.
قطع فوری پریود خانگی گاهی خواسته شخص نیست و در واقع پزشک برای انجام برخی عمل‌های جراحی، از فرد می‌خواهد که پریود خود را قطع کند. این کار به دلیل ایمنی بیشتر عمل جراحی انجام می‌گیرد تا احتمال عفونت و مشکلات دیگر به حداقل ممکن برسد.
نکتة مهم اینکه قطع فوری پریود به طور موقتی مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند؛ اما شما نباید به طور مداوم این کار را انجام دهید چرا که ممکن است دچار عوارض جبران‌ناپذیری شوید. موضوع مهم دیگر اینکه اگر قصد قطع پریود فوری به هر علتی دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی و برای ارزیابی پزشکی به متخصصان این حوزه مراجعه کنید.

 

قطع فوری پریود خانگی و تنظیم سیکل قاعدگی با داروهای گیاهی

روش‌های گیاهی جزو راه‌های درمانی ساده و البته مؤثر در درمان مشکلات پریود هستند که گاهی از آنها برای قطع فوری پریود خانگی نیز استفاده می‌شود.
گیاهان به طور طبیعی دارای ترکیبات مؤثری هستند که برخی از آنها امکان قطع پریود را برای افراد فراهم می‌کنند و البته نکته مهم اینکه شما نباید سعی کنید؛ حتی از روش‌های گیاهانی به شکل خودسرانه برای قطع پریود استفاده کنید و قبل از هر اقدامی با متخصص زنان یا متخصص طب سنتی صحبت کنید چرا که برخی از گیاهان دارویی ممکن است عوارض مختلفی ایجاد کنند.
معمولاً داروهای گیاهی برای قطع پریود دو دسته می‌شوند که شامل موارد زیر است.

۱٫ داروهای گیاهی با اثر ضد پریودیک
برخی از داروهای گیاهی خاصیت مهارکنندگی دارند و کسانی که قصد دارند از روش‌های طبیعی برای قطع پریود استفاده کنند با مشورت پزشک می‌توانند از این نوع داروها استفاده کنند.
گیاهانی همچون دارچین، زعفران، بابونه، ترخون و رازیانه جزو گیاهانی هستند که اثر ضد پریودیک داشته و به روش‌های مختلفی از جمله جوشانده یا مکمل می‌توانند برای قطع فوری پریود خانگی استفاده شوند. توجه داشته باشید که برخی از این گیاهان ممکن است اثرات مثبتی بر روی برخی افراد نداشته باشند.

۲٫ داروهای گیاهی با اثر هورمونی
این نوع داروهای گیاهی بیشتر برای تنظیم سیکل قاعدگی و همین‌طور تنظیم هورمون‌ها به تنهایی یا با سایر گیاهان قطع‌کننده پریود مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای گیاهی با اثر هورمونی شامل شاتره، شیرین بیان، شبدر و سویا و دارای ترکیبات مهمی همچون فیتواستروژن هستند و تأثیرات مثبتی بر هورمون‌های زنانه ایجاد می‌کنند که البته قبل از مصرف آنها بهتر است با پزشک متخصص صحبت شود.

 

استفاده از محصولاتی همچون رازیانه برای پریودی

در میان ده‌ها نوع گیاه مختلف برای قطع پریودی، تنظیم سیکل قاعدگی و مواردی از این قبیل، خواص رازیانه برای پریودی به اثبات رسیده و بسیاری از افراد تنها با استفاده این گیاه به صورت مکمل، جوشانده و … توانسته‌اند دوره پریودی را تنظیم و سیستم ایمنی بدن خود را نیز تقویت کنند. رازیانه جزو گیاهانی با خواص آرام‌بخشی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است که در کشورهای مختلف به عنوان درمان طبیعی و مؤثر برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.
در مورد رازیانه و قاعدگی این‌طور می‌توان عنوان کرد که این گیاه دارای ترکیبات فعالی همچون کارواکرول، آلفا-پینن، بتا-پینن،تیمول و لینالول است که کمک شایانی به تنظیم فعالیت هورمونی می‌کند و مشکلات قاعدگی نیز کاهش می‌یابد و درمان می‌شود.
در رابطه با قاعدگی خواص رازیانه برای زنان باید گفت که این گیاه برای کاهش دردهای قاعدگی می‌تواند بسیار مفید واقع شود و افرادی که قبلاً تجربه استفاده از رازیانه را داشته‌اند، می‌دانند که این گیاه می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل و دردهای قاعدگی را برطرف کند.
رازیانه برای باز شدن قاعدگی و کاهش التهابات قاعدگی نیز می‌تواند استفاده شود و معمولاً افرادی که در دوره پریود سطح هورمونی بدن‌شان با تغییراتی مواجه می‌شود، می‌توانند از این گیاه برای اصلاح نوسانات هورمونی استفاده کنند. استفاده از گیاه رازیانه برای درمان تنبلی تخمدان و سیکل قاعدگی نامنظم توسط بسیاری از پزشکان طب سنتی توصیه شده است.

 

تکنیک‌هایی که باید برای قطع فوری پریود خانگی با آن آشنا شوید

قبل از اینکه بخواهیم شما را با برخی تکنیک‌ها برای قطع فوری پریود خانگی آشنا کنیم، باید بگوییم که این تکنیک‌ها گاهی ناکارآمد بوده و حتی می‌تواند عوارضی برای افراد ایجاد کند و به‌خاطر همین قبل از استفاده از آنها بهتر است با متخصصین این حوزه صحبتی در رابطه با این موضوع داشته باشید. در کل پریود شدن جزو فرایند طبیعی در زنان است که هر اقدامی برای قطع کردن آن ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد کند و بهتر است برای این کار به شکل خودسرانه اقدامی انجام نگیرد. تکنیک‌هایی که در قطع فوری پریود خانگی می‌توان از آن استفاده کرد شامل موارد زیر می‌شود.

● مصرف داروهای هورمونی
اگر فرد شرایط لازم برای قطع پریود را داشته باشد و به این منظور به پزشک مراجعه کرده باشد، در منزل و با استفاده از برخی داروهای هورمونی همچون داروهای ضد بارداری می‌تواند برای قطع فوری پریود استفاده کند. داروهای هورمونی برای تنظیم هورمون‌ها و به تعویق انداختن یا قطع پریود و البته با مشورت پزشک باید مصرف شوند.

● مصرف عصاره زردآلو
افراد زیادی از گذشته تاکنون برای تسریع پریودی، تسهیل خون‌ریزی و مشکلات دیگری که در دوره قاعدگی شاهد آن هستیم، اقدام به مصرف عصاره زردآلو می‌کردند و شما نیز می‌توانید نمونه‌های طبیعی عصاره زردآلو را تهیه و در طول روز مصرف کنید.

● مصرف زیاد ویتامین (سی)
مصرف غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند، روی فعالیت هورمونی تأثیر خواهد گذاشت. برخی از افراد تنها با مصرف این ویتامین توانسته‌اند پریودی را تسریع کنند و شما نیز در طول دوران قاعدگی می‌توانید غذاهایی با گروه ویتامین سی را بیشتر از قبل مصرف کنید.

● مصرف دمنوش‌های گیاهی
دمنوش‌های گیاهانی همواره برای مشکلات پریود یا قطع آن مورد توجه افراد بوده‌اند که شامل انواع دمنوش نعناع، زعفران و رزماری است که باید تحت نظر پزشک متخصص و در اندازه مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از رازیانه برای درمان تنبلی تخمدان و سیکل قاعدگی نامنظم

سؤالات زیادی در مورد مصرف رازیانه و درمان مشکلات پریودی وجود دارد. برخی از افراد این سؤال را دارند که چند روز بعد از مصرف رازیانه پریود می‌شویم، خوردن رازیانه در دوران پریود توصیه می‌شود یا نه، برای پریود شدن چه مقدار رازیانه بخوریم یا اینکه مصرف رازیانه برای درمان تنبلی تخمدان و سیکل قاعدگی نامنظم اثربخش است؟
رازیانه جزو گیاهان دارویی است که طعم شیرینی دارد و به‌خاطر خاصیت‌های زیادی که دارد، از آن برای تهیه دارو یا حتی پخت و پز غذاها نیز استفاده می‌شود. مطالعات علمی نشان داده‌اند که رازیانه می‌تواند بسیاری از مشکلات زنانه را بهبود ببخشد که در دوران پریود می‌توان از آن بهره برد. اما اینکه چه مقدار رازیانه مصرف کنیم، مسئله‌ای است که باید توسط پزشک و با توجه به شرایط بالینی شما تجویز شود.
استفاده از رازیانه برای درمان تنبلی تخمدان و سیکل قاعدگی نامنظم یا مشکلات دیگری که در پریود شاهد آن هستیم، به دو شکل انجام می‌گیرد. اول اینکه شما می‌توانید این محصول گیاهی را به صورت دمنوش مصرف کنید. برای این کار باید دانه‌های رازیانه را جوشانده و طی یک یا چند بار در روز برای تنظیم هورمون‌ها در دوره قاعدگی و درمان تنبلی تخمدان مصرف کنید. به جز این مورد، مصرف رازیانه در غذاها نیز پیشنهاد می‌شود و شما با ترکیب رازیانه در غذاها، علاوه بر اینکه از طعم و مزه آن می‌توانید لذت ببرید، برای تنظیم هورمون‌ها در بارداری و هر مشکل دیگری مانند تنبلی تخمدان و … نیز می‌توانید حساب ویژه‌ای بر روی این داروی گیاهی باز کنید.

 

در چه شرایطی قطع فوری پریود خانگی گزینه خوبی نیست؟

در حالت عادی قطع فوری پریود خانگی اصلاً توصیه نمی‌شود و نه تنها فوایدی برای بدن ندارد بلکه با اختلالات و عوارض زیادی مواجه می‌شوید. بسیاری از زنان به صورت خودسرانه اقدام به قطع فوری پریود کرده‌اند و با مشکلات جدی و پیچیده در طول زندگی خود مواجه شده‌اند. سعی کنید تنها در صورتی پریود را قطع کنید که پزشک این توصیه را به شما کرده است. در هر حال شما در برخی شرایط به هیچ وجه نباید پریود را قطع کنید که یکی از آنها بارداری است. اگر شما جزو زمان باردار هستید، قطع پریود بسیار خطرناک است.
از جمله مشکلاتی که با قطع فوری پریود خانگی به وجود می‌آید، ایجاد اختلال در هورمون‌هاست. پروسه تنظیم سیکل قاعدگی و تولید و تنظیم هورمون‌ها بسیار پیچیده است که با قطع پریود علاوه بر ایجاد اخلال جدی در این زمینه، شاهد بروز مشکلات دیگری همچون تبلیغ تخمدان، سندروم تخمدان پلی کیست و… می‌شویم. قطع پریود به روش خانگی ممکن است عوارضی همچون خونریزی شدید ایجاد کرده و موجب عفونت و مشکلات پیچیده رحمی شود. به جز تمامی این موارد، قطع پریود موجب نقص ویتامین بدن و تأثیرات منفی در زندگی می‌شود.

 

بهتر است برای پریود شدن چه مقدار رازیانه بخوریم؟

مصرف رازیانه نیز همانند سایر داروها حد و اندازه مشخصی دارد و این‌طور نیست که بتوانیم بیش از حد مجاز این محصول را برای پریود شدن یا برطرف کردن مشکلات پریود مصرف کنیم.
درباره این موضوع که برای پریود شدن چه مقدار رازیانه بخوریم باید عنوان کرد که همه چیز وابسته به سن، شرایط سلامتی فرد، طول دوره قاعدگی و مواردی از این قبیل دارد. شما باید بر اساس وضعیت سلامتی خود، توصیه‌های پزشک را دنبال کنید و میزان مجازی از رازیانه را در طول روز مصرف کنید.
رازیانه نه به طور قطع بلکه به طور موقت می‌تواند سیکل قاعدگی را تنظیم کند که برای مدت زمان مشخص از سوی پزشک باید مورد استفاده قرار گیرد. این داروی گیاهی به صورت مکمل نیز موجود است که در صورت تجویز پزشک می‌توانید آن را تهیه و استفاده کنید.
در کل برای پریود شدن و تنظیم سیکل قاعدگی توصیه خاصی به شما نمی‌توانیم داشته باشیم زیرا سن، وضعیت سلامتی، شرایطی بالینی و موارد مهم دیگر باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و پس از آن درباره میزان مصرف رازیانه تصمیم‌گیری شود.

 

در صورت عدم قطع فوری پریود خانگی چه کار کنیم؟

قطع فوری پریود خانگی به طور قطع امکان‌پذیر نیست و شما اگر با روش‌های خانگی نتوانستید پریود را قطع کنید، بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید تا داروهای خاصی برای‌تان تجویز شود و این تنها راه قطع پریود است. متأسفانه بسیاری از خانم‌ها برای قطع پریود به صورت خودسرانه داروهایی را مصرف می‌کنند که تماماً عواقب خطرناک و گاه جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. توصیه ما به شما این است که اگر به هر دلیلی با روش‌های خانگی نتوانستید پریود را قطع کنید، به متخصص زنان مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.
همیشه سعی کنید برای تنظیم شدن سیکل قاعدگی، استرس خود را کنترل کنید، تغذیه سالمی داشته باشید، ورزش‌کنید، از تکنیک‌های طب سنتی استفاده کنید تا شاهد بروز مشکلات کمتری در دوره پریود باشید. قطع پریود به صورت خانگی همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، به طور سطحی و موقت و با برخی دمنوش‌ها و داروهای گیاهی امکان‌پذیر است.
اما برای قطع فوری پریود خانگی نتوانید اقدام مؤثری حتی با مصرف دمنوش‌ها و داروهای گیاهی انجام دهید و لازم است تا به متخصصان زنان مراجعه کنید.

سخن پایانی

قطع فوری پریود خانگی بدون مشورت و توصیه پزشک بسیار خطرناک است تنها در صورتی باید پریود را قطع کنید که متخصص زنان این تشخیص را داده باشد. در این مقاله با دلایل قطع فوری پریود آشنا شدید علاوه بر این به تنظیم سیکل قاعدگی با داروهای گیاهی، استفاده از محصولاتی همچون رازیانه برای پریودی و تکنیک‌های قطع فوری پریود نیز اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید