سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی

امروزه با شیوع سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی این سوال مطرح می‌شود که زگیل تناسلی در زنان که سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی داشته اند؛ آیا می‌توانند بدون مشکل زایمان کنند؟ آیا زایمان سزارین در مادری که سابقه زگیل تناسلی داشته است، خطراتی برای نوزاد به همراه دارد یا خیر؟ اکثر زنان با پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی بدون مشکل، بارداری و زایمان شان را پشت سر می‌گذارند و نوزاد سالم به دنیا می‌آورند. ابتلاع نوزاد به عفونت در موارد نادری در حین زایمان طبیعی اتفاق می افتد و ممکن است نوزاد را با مشکلات جدی تنفسی که نیاز به درمان اورژانسی دارد مواجه کند و یا ویروس و زگیل تناسلی در دوران شیردهی انتقال یابد.

History-genital-warts-natural-childbirth

آنچه در این مقاله می خوانید :

سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی و شناخت علت زدن زگیل در بارداری

در مورد علت زدن زگیل در بارداری باید گفت، اکثر بانوانی که با سابقه ابتلا به ویروس hpv باردار می شوند، نه در مرحله اقدام به بارداری و نه در رشد جنین دچار مشکل جدی نمی‌شوند. البته مشکلاتی در زنان مبتلا به ویروس hpv در مورد عوارض بارداری مانند زایمان زودرس و موارد دیگر گزارش شده است. مسئله مهم انتقال ویروس از مادر مبتلا به اچ پی وی به نوزاد می باشد.
این انتقال فقط درصد اندکی از نوزادانی را شامل می‌شود که از مادر مبتلا به پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی متولد شده اند، اما باید در نظر گرفت که وجود سابقه زگیل درمان نشده، به خصوص زگیل‌های کانال زایمان یا دهانه واژن یا زگیل های بزرگ گل کلمی اطراف واژن، احتمال انتقال ویروس به نوزادی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا می آید را افزایش می‌دهد.
اکثر این نوزادان که مبتلا به hpv می¬شوند بعد از چند هفته با اختلال جدی در تنفس مراجعه می‌کنند و در معاینه ضایعات شبیه زگیل تناسلی در روی تارهای حنجره، حلق و گلوی آن ها دیده می شود که الزامی است برای باز کردن راه تنفسی درمان های اورژانسی انجام شود.
این عارضه را پاپیلوم حنجره می گویند. لذا توصیه می شود در مورد علت زدن زگیل در بارداری، اگر زنان مبتلا به پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی هستند؛ قبل از اقدام به بارداری درمان های قطعی و وظایف خود را انجام دهند تا ضایعه در کانال واژن و دهانه واژن وجود نداشته باشد.
اگر مادر مبتلا به زگیل تناسلی قبل از بارداری درمان نشود، ارجح است که زایمان به روش سزارین انجام شود. نوزادان مادران مبتلا به hpv و زگیل تناسلی حتما باید در چند هفته اول تولد، از لحاظ مشکلات تنفسی تحت نظر باشند.

 

رعایت نکاتی مهم در رابطه با زگیل تناسلی و اقدام به بارداری

با وجود اینکه در زگیل تناسلی و اقدام به بارداری اختلال ایجاد نمی شود و شما علی رغم ابتلا به زگیل تناسلی، می توانید بدون مشکل باردار شوید، اما بسیار مهم است که اگر مبتلا به ضایعات مشکوک به پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی می باشید و یا طبق تشخیص پزشک دچار زگیل تناسلی و عفونت hpv شده¬اید؛ حتماً قبل از اقدام به بارداری برای خلاص شدن از عفونت و زگیل ها، به متخصص زنان با تجربه مراجعه کنید.
زیرا اگر بخواهید زایمان طبیعی انجام دهید، امکان سرایت عفونت به نوزاد وجود دارد و نکته مهم‌تر اینکه بسیاری از درمان هایی که برای زگیل تناسلی و اقدام به بارداری وجود دارد؛ ممکن است در زمان بارداری برای شما ممنوع باشد. در ضمن، زنانی که دچار HPV و سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی هستند، بیش از سایر مادران باردار باید تحت نظر پزشک باشند. امکان رشد و تکثیر زگیل های تناسلی درمان نشده در دوران بارداری وجود دارد؛ لذا معاینه و جلسات معاینه دوره¬ای را توسط پزشک یا ماما خود فراموش نکنید.

 

آیا با زگیل تناسلی می¬شود زایمان طبیعی انجام داد؟

اکثرا بانوان مبتلا به زگیل تناسلی، نوزاد سالم به دنیا می آورند. حتی اگر نوزاد آن ها به روش زایمان طبیعی متولد شود. زگیل در فرآیند بارداری و فرایند زایمان طبیعی اختلالی وارد نمی‌کند؛ اما ممکن است اگر مادر، زگیل تناسلی در کانال واژن و دهانه واژن داشته باشد و نوزادش به روش طبیعی متولد شود؛ کشش واژن باعث خونریزی زگیل¬ها شود.
این خون تازه، حاوی hpv است و می‌تواند نوزادی که پوست آن با این خون تماس پیدا کرده است را درگیر کند. البته احتمال درگیری نوزاد اندک است، اما باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین اگر زگیل ها خارج واژن و نزدیک دهانه واژن باشند؛ ویروس به دنبال تماس پوست نوزاد با زگیل ها به آن منتقل می شود. در موارد نادری که این انتقال اتفاق می افتد؛ دو حالت پیش می¬اید.
اول اینکه با پاره شدن کیسه آب، ویروس به جنین منتقل می‌شود. ریسک ابتلا به جنین در زمان پاره شدن کیسه آب اتفاق افتاده است، دو برابر است. مورد دوم اینکه در طول زمان عبور نوزاد از واژن به دنبال تماس با ضایعات و درگیری با hpv در نوزاد اتفاق می افتد.

 

زگیل تناسلی و زایمان سزارین

در مادران با پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی در کانال واژن یا دهانه واژن یا مادرانی که در بارداری دچار ضایعات پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی شده¬اند یا همسرشان زگیل تناسلی داشته و رابطه جنسی در بارداری اتفاق افتاده است؛ ارجح آن است که منتظر پاره شدن کیسه آب نمانند. دستکاری تیم زایمان برای پاره کردن کیسه زایمان ابدا توصیه نمی‌شود؛ زیرا اگر کیسه آب در خصوص زگیل تناسلی پاره شود، امکان انتقال hpv به جنین دوبرابر می¬شود.
همچنین حرکت جنین در کانال واژن نیز امکان ابتلاع نوزاد را به دنبال دارد. لذا ارجح در این است که نوزاد به روش سزارین زایمان کند. در هنگام زایمان سزارین، تیم زایمان باید مراقب باشند که دستکشی که به نواحی که زگیل تناسلی وجود دارد آلوده نشود و به پوست نوزاد برخورد نداشته باشد.

چگونگی تشخیص تبخال در دوران بارداری با توجه به سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی

ضایعات تبخال تناسلی ممکن است در نگاه اول بسیار به زگیل تناسلی شبیه باشند. لذا افتراق صحیح این دو عفونت بسیار بسیار الزامی می باشد و حتما باید از نزدیک توسط پزشک زنان با تجربه مشاهده و بررسی ضایعه انجام شود. در زن باردار با تبخال تناسلی، ضایعات شبیه تاول های کوچک آبدار هستند که به روی پوست قرمز و ملتهب ایجاد می‌شوند. ضایعات برخلاف زگیل تناسلی دردناک هستند.
مادران ممکن است اگر نوبت اول ابتلا به تبخال تناسلی باشد، تب کند، بد حال باشد و همچنین متوجه درگیری تورم غدد لنفوی کشاله ران مادر باشیم. گاهی تشخیص عفونت تبخال تناسلی که به سبب hsv ایجاد می شود فقط با اتکا بر علائم و نشانه های بالینی امکان پذیر نیست.
۱۵ درصد مادرانی که در بارداری دچار تبخال تناسلی شده¬اند در قبل سابقه فعالیت این ویروس را دارند؛ اما در زنان باردار اکثراً اولین نوبت تبخال تناسلی در بارداری اتفاق می‌افتد. از روش پی سی آر برای تایید ژنوم ویروس‌ و در کنار آن توسط آزمایش خون ساده، آنتی بادی ویروس باید چک شود.

 

درمان زگیل تناسلی در بارداری با توجه به سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی

عموما زگیل¬های تناسلی در بارداری را درمان نمی¬کنیم؛ صبر می¬کنیم تا بعد از زایمان به روش سزارین و طی دوران نقاهت مادر، درمان آغاز شود. به هر حال اگر به هر دلیلی پزشک درمان زگیل تناسلی در بارداری را لازم بداند، از روش ‌های درمانی مانند: فریز کردن یا کرایوتراپی، برداشتن زگیل با لیزر و جراحی کمک می‌گیرد. تاکید می¬شود که بدون تجویز پزشک متخصص زنان در بارداری از هیچ روش خانگی، گیاهی یا طب سنتی یا داروهای بدون نسخه جهت درمان پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی استفاده نکنید.

 

زگیل تناسلی در دوران شیردهی و آسیب آن در صورت انتقال ویروس به نوزاد

بهترین و مطمئن ترین راه برای کاهش احتمال انتقال ویروس و زگیل تناسلی در دوران شیردهی از مادر به نوزاد شامل تزریق واکسن ضد اچ پی وی در مادر قبل از اقدام به بارداری به خصوص در سنین زیر ۲۵ سال می‌باشد. این واکسن تاثیر بسیار کارآمدی در حفاظت از ابتلاع مادر و شایع ترین انواع ویروس زگیل تناسلی در دوران شیردهی و پیشینه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی دارد.
قبل از بارداری، بررسی و معاینه کامل ناحیه تناسلی توسط متخصص زنان و در صورت وجود زگیل، درمان قطعی قبل از بارداری باید انجام شود و اگر زگیل تناسلی در ناحیه دهانه واژن و دیواره واژن وجود دارد و خانم باردار است ارجح بر این است که زایمان به روش سزارین و در شرایط کاملا بهداشتی انجام شود.

 

رابطه سطح ویروس قابل ردیابی و بروز عفونت تبخال نوزادی

ویروس تبخال تناسلی بر اثر نوعی hsv ایجاد می‌شود و دو راه برای انتقال ویروس های این گروه وجود دارد. راه اول، عبور نوزاد از کانال زایمان در حین زایمان طبیعی، دوم تماس نوزاد با ضایعات تبخالی ناحیه تناسلی مادر در حین زایمان.
توجه داشته باشید که hsv در نوزادان یک بیماری نادر است؛ اما به شدت تهدید کننده زندگی است و با آسیب های جدی مانند، آسیب جدی به مغز، عقب افتادگی ذهنی، عفونت های جدی چشمی و حتی مرگ می تواند همراهی داشته باشد. ثابت شده است که درگیری نوزادان با hsv میزان ریسک ابتلاع نوزاد به اوتیسم را افزایش می¬دهد.

سخن پایانی

در آخر ما در این مطالب در مورد سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی بیان نمودیم که اگر پوست نوزاد و یا کیسه آبی که جنین در آن رشد می¬کند با پوست مادر که دچار زگیل تناسلی است تماس نداشته باشد، احتمال انتقال ویروس و زگیل صفر است. ما در مقاله بالا بطور جامع و مفید به زگیل تناسلی و اقدام به بارداری بعد از درمان آن، علت زدن زگیل در بارداری و زگیل تناسلی در دوران شیردهی پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید