ارتباط سرطان سینه و رحم

رحم برای بانوان یکی از عضوهای مهم بدن است. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است و بانوان باید هرسال نزد متخصص زنان بروند و وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایند. بیماری های مختلفی وجود دارند که می توانند، زمینه را برای رشد غیرعادی سلول ها و متاستاز آن ها در رحم فراهم نمایند. از آن جایی که سرطان رحم و سینه در بین بانوان شایع است، آن ها می بایست، با رعایت مجموعه ای از نکات از جمله چکاپ و مراجعه متناوب به پزشک از بروز سرطان پیشگیری نمایند. هیچ نوع ارتباط سرطان سینه و رحم وجود ندارد، ولی اگر یکی از این عضو ها به سرطان مبتلا شود، به دلایل مختلفی عضو دیگر دچار این عارضه می شود. مثلا اگر دچار سرطان سینه شویم امکان ابتلا به سرطان رحم زیاد می شود.

Relationship-breast-uterine-cancer

سرطان سینه و رحم چیست و ارتباط سرطان سینه و رحم چه می باشد؟

سرطان سینه و رحم چیست؟ ارتباط سرطان سینه و رحم چیست؟ همان طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، رحم برای بانوان یکی از عضوهای مهم بدن بوده، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است و باید هر چند بار نزد متخصص زنان بروید و وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایید. سرطان سینه و رحم یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان بوده و می توان گفت، بیشترین آمار سرطان در بین زنان، سرطان سینه و رحم بوده است.

امروزه با پیشرفت علم و فنون پزشکی دیگر مانند زمان قدیم سرطان آنچنان خطرناک نیست. سرطان رحم و سینه به لطف پیشرفت فنون و علم پزشکی به یکی از ساده ترین بیماری ها تبدیل شده و با تشخیص سریع و به موقع می توان آن را درمان کرد. برای جلوگیری از سرطان رحم ابتدا باید آزمایشاتی از جمله پاپ اسمیر و واکسن هایی را تزریق نمائید، با تشخیص سریع سرطان رحم از رشد و تکثیر آن جلوگیری کنید.

نوع دیگر سرطان، سرطان سینه بوده که در بین تمامی زنان رایج و از هر بیست نفر حداقل چهار نفر مبتلا به سرطان سینه می شوند. اگر علائم سرطان سینه را تشخیص دهید و از وجود آن آگاه شوید، می توانید به طور قطعی سرطان سینه را ریشه کن کنید و به زندگی روزمره خود ادامه دهید. برای تشخیص سرطان سینه می توانید، هر چند ماهی با انجام ماساژهایی در زیر سینه و ماساژ در قسمت کناری زیر بغل و روی سینه وجود تودهی را زیر دستتان تشخیص دهید، در مواقعی نیز با رفتن به دکتر و معاینه دکتر متخصص خیالتان را راحت کنید.

بانوانی که تحت درمان با داروی تاموکسیفن قرار می گیرند، احتمال ابتلا به سرطان رحم در این گونه افراد بیشتر است. قرارداشتن در معرض بعضی عوامل مانند استروژن و شیوه زندگی مانند داشتن اضافه وزن و رژیم های غذایی هر دو به بیماری سرطان مرتبوط می شوند. ما با نگارش این مقاله می خواهیم، اطلاعات اندکی راجع به ارتباط سرطان سینه و رحم را در اختیار شما قرار دهیم و هم پاسخگوی سوالات شما در رابطه با ارتباط بین سرطان سینه و رحم، متاستاز سرطان پستان به تخمدان بوده و به سوال آیا با برداشتن رحم سرطان از بین میرود؟ پاسخ دهیم تا در صورت مواجه شدن با این مشکلات بتوانید، به پزشک مراجعه کنید. از شما می خواهیم تا پایان نگارش مقاله همراه ما باشید

 

ارتباط سرطان سینه و رحم

شاید این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که آیا وجود ارتباط سرطان سینه و رحم ثابت شده است؟ چرا که سرطان سینه و رحم به طور همزمان در بسیاری از افراد دیده می شود. طبق تحقیقات انجام شده و اطلاعاتی از ارتباط سرطان سینه و رحم بدست آمده، پیشینه خانوادگی فرد نیز در مبتلا به سرطان رحم و سینه تاثیر داشته است. حداقل ده تا پانزده درصد سرطان رحم و شش تا ده درصد سرطان سینه به علت ژن جهش یافته بوده است که این تعداد در خانم ها هشتاد و هفت درصد امکان مبتلا شدن به سرطان سینه و چهل و چهار درصد امکان مبتلا شدن به سرطان رحم را در برمی گیرد.

نکته ای پر اهمیت که باید به آن توجه ویژه داشت مبتلا شدن سرطان سینه در سنین کم می باشد. شمار مبتلایان سرطان سینه زیاد بوده و همین امر شانس مبتلا به سرطان سینه دوم را افزایش می دهد. برای جلوگیری از شایع ترین سرطان سینه و رحم، بهتر است آن را شناسایی و اقدام به درمان کنید، اگر در مواجه با سرطان سینه و رحم کوتاهی به خرج دهید و پیگیری لازم را نداشته باشید، خودتان را در معرض خطر قرار داده و باعث افزایش سلول های سرطانی در سینه و رحم می شوید و این امر خطر مرگ و میر را افزایش داده و امکان بهبودی را تا حد ممکن پایین می آورد.

به طور کلی سرطان رحم بیشترین مرگ و میر را شامل می شود و طبق تحقیقات راجع به سرطان رحم و سینه باید گفت از هزاران زن نیمی از آن ها در خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم هستند و بیشترین خطر ابتلا به سرطان رحم و سینه ارثی بوده و بستگی به پیشینه ی خانوادگی خود فرد دارد.

از علائم سرطان رحم و ارتباط سرطان سینه و رحم

حال که راجع به ارتباط سرطان سینه و رحم دانستید بهتر است از انواع سرطان رحم و از علائم سرطان رحم را هم بدانید، انواع سرطان رحم می توان به سرطان دهانه رحم اشاره نمود، شایع ترین سرطان ها می توان به سنگ فرشی دهانه رحم اشاره کرد، که با انواع آزمایشات و تحقیقات و طبق بررسی های انجام شده سرطان دهانه رحم سلول سنگ فرشی، آدنوکارسینوم، کارسینوم آدنواسکواموس، سرطان سلول های کوچک دهانه رحم بوده و به طور کلی هنوز علت اصلی سرطان رحم مشخص نشده است.

از علائم سرطان رحم می توان به خونریزی های غیرعادی واژن بعد تموم شدن دوره قاعدگی و درد های لحظه ای و شدید در قسمت لگن، نامنظم بودن عادت ماهانه، که در برخی خانم ها بوجود می آید و آن ها با فرضیه های احتمالی آن را نادیده می گیرند و اصلا احتمال علائم سرطان رحم را نمی دهند و باید گفت این امر بسیار خطرناک بوده و اگر پیگیری نشود سلول های سرطانی در رحم تکثیر پیدا کرده و احتمال بهبودی را به یک تا پنجاه درصد می رساند.

با مراجعه به متخصص زنان و انجام معاینات و آزمایشات برای بررسی از علائم سرطان رحم، به ارتباط سرطان سینه و رحم پی می برند. برای این کار پزشک از نمونه بداری استفاده می کند که با عبور میله باریک دارای دوربین ویژه معاینه رحم یا سونوگرافی لگن، شدت تکثیر و افزایش سرطان رحم را بررسی می کنند؛ در برخی مواقع به علت دیر اقدام کردن، متخصص زنان دستور برداشتن رحم را می دهد و گاه با شیمی درمانی جلوی پیشروی آن را می گیرند.

ارتباط سرطان سینه و رحم؛ متاستاز سرطان سینه به تخمدان

متاستاز سرطان سینه به تخمدان تمامی اندام های بدن را درگیر خود کرده و تنها در بافت سینه نبوده و این نوع سرطان از سینه آغاز شده و سایر اندام ها را نیز درگیر خود می کند ، به طور کلی یکی از مشکلات اساسی افراد شناسایی نکردن متاستاز سرطان پستان به تخمدان می باشد و این امر باعث شده است تا درمان بر روی سرطان سینه به قسمت دیگه اندام خنثی شود و به طور کلی متاستاز سرطان پستان به تخمدان از طریق جریان خون انجام و در تخمدان، ریه، کبد و… رخ بدهد. طبق آزمایشات انجام شده در سال های اخیر (بر روی یک خانم ۵۲ ساله) که این طبق تحقیقات وآزمایشات احتمال متاستاز از سینه به رحم خیلی کم و نادر اتفاق می افتد.

در این شرایط با جراحی سینه و شیمی درمانی جلوی پیشروی سرطان سینه را می گیرند ولی در بعضی مواقع باز سرطان سینه برمیگردد و رشد خود را از سر میگیرد، متاستاز هم به طور کلی می تواند پس از درمان چند ماه یا چند سال دوباره از نوع شروع به رویش کند، در این صورت بیمار مبتلا به سرطان متاستاز سرطان پستان به تخمدان به پزشک خود مراجعه کرده و زیر نظر پزشک درمان های اولیه را طی و آزمایشات لازم انجام دهد.

مسئله ای که نیاز است به آن توجه داشته باشید، این است که کسانی مشکوک به بیماری سرطان یا پیشینه خانوادگی آن ها سرطان خانوادگی رواج بوده بهتر است هر یک سال برای معاینه و بررسی سلامتی خود به پزشک مراجعه کنند، تا از این طریق، رشد مجدد متاستاز سرطان پستان به تخمدان جلوگیری شود؛ زیرا همانطور که در بیان ارتباط سرطان سینه و رحم گفته شد، عامل ابتلای به هر دو این سرطان ها جهش یک نوع ژن می باشد. با پیشگیری هر چه سریع تر جلوی رشد سلول های سرطانی متاستاز سرطان پستان به تخمدان گرفته شده و دیگر به سایر اندام های بدن نفوذ نمی کنند.

آیا با برداشتن رحم سرطان از بین میرود؟

بعد از بررسی ارتباط سرطان سینه و رحم می خواهیم، به یکی از سوالات رایج افراد پاسخ دهیم. آیا با برداشتن رحم سرطان از بین میرود؟ برای این که سرطان کامل از بین برود، باید نوع سرطان و این که مرحله چندم سرطان است، مشخص شود. طبق بررسی و تحقیقات انجام شده، نوع سرطان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و داشتن سلامتی عمومی و سن یکی از عوامل مهم ابتلا می باشد. فرد با انجام آزمایش های ژنتیکی روی سلول های سرطانی درمان آن را مشخص و برای درمان و جلوگیری از پیشروی سلول های سرطانی درمان هایی مانند دارو درمانی یا هورمون درمانی انجام می دهد.

البته نوع دیگری از درمان نیز وجود دارد که به آن درمان قطعی نیز گفته می شود و بانوان برای درمان سریع و یافتن بهبودی در این باره اقدام می کنند. جراحی و برداشتن رحم برای زنان مبتلا به سرطان رحم تقریبا اولین درمان است. البته درمان سرطان رحم بسته به مرحله سرطان داشته و می توان از درمان هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی نیز استفاده کرد. نکته قابل توجه زنانی که قصد حاملگی دارند، امکان جراحی رحم را به تعویق انداخته و درمان های دیگری را انتخاب کنند تا با توجه به شرایط جسمانی و بنیه بدنیشان درمان را آغاز کرده و بر سرطان غلبه کنند.

آیا با برداشتن رحم سرطان از بین می رود؟ همانطور که گفتیم، سرطان چند مرحله دارد و با توجه به مراحل سرطان درمان آغاز و راه درمانی در پیش گرفته می شود. در مرحله اول سرطان رحم بانوانی که تصمیم به حاملگی دارند، برداشتن رحم خود را به تعویق انداخته و از روش پروژسترون درمانی جای جراحی استفاده کنند. البته این کار موقتی بوده و فرد پس از پایان حاملگی باید برای جلوگیری از رویش مجدد سرطان رحم خود را بردارد. با درمان پروژسترون باعث کوچک شدن سلول های سرطانی می شود و فرد می تواند، با از بین رفتن موقت سرطان رحم زیر نظر پزشک اقدام به بارداری نماید.

البته برای اطمینان از کنترل سرطان باید شش یا هفت ماه گذشته باشد و بعد برای بارداری اقدام شود. گاهی نیز شرایط امکان فرزند آوری فراهم نمی شود و فرد با پروژسترون درمانی نمی تواند، سرطان را کنترل نماید و با عقب انداختن جراحی سرطان رحم فرصت رشد و تکثیر به سلول های سرطانی خارج از رحم داده می شود. قبل از درمان زیر نظر آنکولوژیست و پاتولوژیست زنان نوع و درجه سرطان بررسی و تایید شده و سپس برای برداشتن رحم اقدام گردد.

درمان بیماری سرطان به عوامل های مختلفی بستگی دارد. انواع راه های درمان شامل مواردی مثل: جراحی، شیمی درمانی، تابش، درمان هدفمند، هورمون درمانی و ایمونوتراپی می باشد.برای پیشگیری از سرطان رحم و سینه هیچگونه راه قطعی بعد از ابتلا به نوع سرطان دیگر وجود ندارد. برای جلوگیری از مبتلا شدن به این سرطان چه کارهایی می توان انجام داد؟ عامل های مختلفی در خطر مبتلا شدن به این دو سرطان مربوط هستند مانند: داشتن اضافه وزن، ورزش نکردن و داشتن رژیم های غذایی پرچرب که باعث رشد بیشتر این دو سرطان می شوند.

خوردن غذا های پرچرب باعث چاقی می شود و اضافه وزن بر روی استروژن اثر می گذارد و با این دو سرطان مرتبط هستند. با رعایت نکاتی مانند یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و حفظ وزن دارای بدن سالم و مفید باشید. حتما در صورت مبتلا شدن به بیماری کنسر به پزشک متخصص مراجعه کنید و در مورد غربالگری کنسر با دکتر متخصص صحبت کنید. در صورت درمان کنسر سینه با داروی تاموکسیفن دکتر متخصص شما را از نظر هیپرپلازی آندومتر یا کنسر کنترل خواهد کرد. اگر قبل از یائسگی هستید، مراقبت های معمول کافی می باشند. در صورت یائسگی و بروز برخی علائم مانند لکه بینی، ترشحات خونی واژن و خونریزی باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

سرطان رحم وعود سرطان رحم چگونه اتفاق می افتد؟

سرطان رحم و عود سرطان چگونه است؟ در برخی موارد سرطان رحم پس از درمان دوباره شروع به رشد و تکثیر سلول های سرطانی می کند و در این صورت فرد باید هر چه سریع تر جلوی این تکثیر را بگیرد، زیرا ممکن است، فرد دچار متاستاز سرطان پستان به تخمدان شود و به ارتباط سرطان سینه و رحم دامن زند. یعنی سلول های سرطانی در اندام های بدن از جمله تخمدان، استخوان، کبد و… شروع به تکثیر کند.

برای درمان سرطان رحم و جلوگیری از رویش مجدد آن باید جراحی انجام دهید یا کسانی که نمی توانند، جراحی انجام دهند، با هورمون درمانی یا پرتودرمانی جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرند. البته سرطان هایی با درجه پایین را می توان از طریق شیمی درمانی، پرتودرمانی و… متوقف نمود، ولی سرطان هایی با درجه بالاتر به واسطه هورمون درمانی و شیمی درمانی و… قابل درمان نبوده و حتی امکان کوچک شدن سلول های سرطانی به حداقل می رسد.

در این شرایط برای از بین بردن سرطان رحم و دوری از رشد مجدد سرطان رحم و سینه، متاستاز سرطان سینه به تخمدان، سرطان رحم و عود سرطان رحم از جراحی، برداشتن رحم یا داروهای قوی و ایمونوتراپی استفاده می کنند. به طور کلیخیلی شایع نیست که افراد به هر دو کنسر همزمان مبتلا شوند، اما ممکن است که بعد از درمان یک سرطان به سرطان دیگری مبتلا شوید. استفاده از دارو تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه خطر مبتلا شدن به سرطان رحم را افزایش می دهد. طبق مطالعاتی و تحقیقاتی که درباره مبتلا شدن به سرطان رحم و سرطان سینه شده است، نشان داده که بعد از تشخیص بیماری سرطان رحم پس از گذشتن چند سال فرد به سرطان سینه مبتلا می شود.

چه کسانی به سرطان رحم مبتلا می شوند؟

طی گذشت سالیان دراز و پیشرفت علم و فنون پزشکی هنوز دانشمندان نتوانسته اند علت مبتلا شدن سرطان رحم و ارتباط سرطان سینه و رحم را به طور دقیق کشف کنند، اما طی تحقیقات و آمارهای گرفته شده بیشترین آمار ابتلا به سرطان رحم و سینه بین افرادی بوده است، که پیشینه خانوادگی آن ها این بیماری رواج داشته یا افرادی که دچار افزایش وزن و بی نظمی در برقراری تعادل هورمون هستند.

این نوع افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم بوده اند و در سوال به چرا به سرطان رحم مبتلا می شویم و ارتباط سرطان سینه و رحم چیست؟ باید گفت افرادی که پیشینه خانوادگی و افزایش وزن و… دارند، افرادی که بیماری دیابت نوع دو دارند و در دوران قاعدگی دچار مشکلاتی چون خونریزی غیرعادی می شوند یا در سن پایان قاعدگی آنان شروع می شود، از شرایط ژنتیکی خاصی برخوردار هستند و افرادی که سن آن ها بالا بوده احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند.

افرادی که علائم مشکوک به سرطان سینه و رحم داشته اند بهتر است هر یک سال به پزشک مراجعه و معاینه عمومی برای سلامتی خود انجام دهند و از علائم سرطان رحم، متاستاز سرطان پستان به تخمدان، ارتباط سرطان سینه و رحم، سرطان رحم وعود سرطان رحم جلوگیری کنند.

سخن آخر

طی نگارش مقاله چند نکته تاکید داشتیم و آن هم مشاهده علائم سرطان سینه و رحم بوده است و برای جلوگیری از سرطان سینه و رحم نکاتی ارزنده گفته شد و شما با انجام آن ها می توانید متوجه علائم موجود در بدن خود بشوید، همچنین سوالاتی شما را از علائم سرطان رحم، ارتباط سرطان سینه و رحم، متاستاز سرطان پستان به تخمدان، ارتباط سرطان سینه و رحم درگیر کرد که به آن پاسخ دادیم.

همچنین پرسش آیا با برداشتن رحم سرطان از بین میرود را بررسی کردیم و گفتیم برای جلوگیری از پیشروی سرطان سینه و رحم چه کارهایی باید انجام دهید و اگر قصد بارداری دارید از برداشتن رحم خود خودداری کرده و جراحی برداشتن رحم را به تعویق بیندازید و از دارودرمانی و هورمون درمانی برای کوچک کردن سلول های سرطانی استفاده نمایید و بعد از گذشت شش تا هفت ماه و کنترل کردن سلول های سرطانی رحم برای بارداری اقدام نمایید ولی در صورت رشد مجدد سلول های سرطانی با تایید پاتوژولیست درجه سرطان را مشخص و برای جراحی رحم و برداشن آن اقدام نمایید. از اینکه تا پایان مقاله ما را همراهی کردید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید