درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است در ناحیه تناسلی زنان رخ دهد، به وجود آمدن خال‌های گوشتی است. چنین خال‌هایی نه تنها ظاهری نازیبا با خود به همراه می‌آورند، بلکه ممکن است باعث نگرانی برخی از افراد گردند. این افراد ممکن است گمان کنند که خال‌های گوشتی آن‌ها نشانه‌ای از یک بیماری جدی است و دچار ترس و ناراحتی شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با این بیماری و روش‌های درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان یا زگیل تناسلی در زنان آشنا کنیم.

Treatment-moles-genital-area-women

آیا درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان امکان پذیر است؟

خوشبختانه این روزها برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، روش‌های موثری وجود دارد. علم پزشکی با پیشرفت روز افزون خویش، برای بسیاری از بیماری‌ها درمان پیدا کرده و درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
خال‌ها در واقع یک ضایعه‌ پوستی هستند که در یک قسمتی از پوست بدن ایجاد شده و شروع به رشد می‌کنند. برخی از خانم‌ها، ممکن است این خال‌های گوشتی را در ناحیه تناسلی خود مشاهده نمایند. خوشبختانه چنین زائده‌هایی به راحتی درمان می‌شوند و جای هیچ نوع نگرانی برای آن وجود ندارد. آن‌چه مهم است، تشخیص دقیق نوع این خال‌ها و انتخاب بهترین روش برای درمان آن‌هاست.

 

انواع خال گوشتی را بشناسید

مردم معمولی خال را به شکل یک ضایعه پوستی برجسته می‌شناسند که گاهی اوقات به رنگ پوست بوده و رنگ برخی دیگر از آن‌ها‌ قهوه‌ای یا مشکی است. اما اگر بخواهیم از نظر پزشکی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که تاکنون طیف گسترده‌ای از انواع خال گوشتی در جهان شناخته شده است که هر کدام از آن‌ها از نظر اندازه، فرم و شکل ظاهری، با همدیگر متفاوت هستند. در ادامه مطلب شما را با برخی از انواع این خال‌ها آشنا خواهیم کرد:
۱- خال گوشتی Meaty spot: یکی از رایج‌ترین نوع خال‌ها که بسیاری از ما آن را به خوبی می‌شناسیم، خال‌های گوشتی ساده است. این نوع خال به شکل یک زائده گوشتی برجسته و تیره رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شود. معمولاً خال‌های گوشتی می‌توانند در همه جای بدن ظاهر شوند. تحقیقات نشان دهنده آن است که هر انسانی حداقل یک یا دو خال گوشتی در بدن خود دارد. این خال‌ها معمولاً در دسته بندی خال‌های خوش‌خیم قرار دارند و درمان آن‌ها بسیار ساده است.
۲- خال مرکب Compound Nevus: این خال ترکیبی از خال‌های گوشتی و خال جانکشنال است که معمولاً روی پاها، دست‌ها و صورت می‌توان آن را مشاهده نمود. اندازه آن نسبت به سایر خال‌ها کوچک‌تر است و شکل ظاهری خاصی ندارد.
۳- خال درمال intradermal Nevu: یکی دیگر از انواع خال گوشتی، خال درمال است. این خال شکل ظاهری برجسته و گنبدی دارد. معمولاً افراد در سنین پایین آن را بر روی پوست خود مشاهده می‌کنند. این خال ممکن است محلی برای رشد مو به شمار رود.
۴- خال ملانوسیتی Melanocytic nevus: این نوع خال به صورت مادرزادی بر روی پوست برخی از افراد وجود دارد. قسمت اصلی که می‌توان آن‌ها را مشاهده نمود پشت گردن، روی کمر و نزدیک به اندام تحتانی است. این خال‌ها مستعد بدخیم شدن هستند و حتی در برخی از موارد می‌توانند به سرطان پوست تبدیل شوند.
۵- خال دیسپلاستیک Dysplastic nevus: معمولاً افرادی که دارای پوست روشنی هستند، بیش از سایرین به این خال‌ها دچار می‌شوند. ابعاد و اندازه این خال‌ها به صورت نامنظم بوده و بر روی بازوها، شانه‌ها و قسمت کمر مشاهده می‌شوند.
۶- انواع خال گوشتی مادرزادی Congenital nevus: این خال‌ها همان گونه که از نام آن‌ها پیداست، از بدو تولد در بدن افراد وجود دارند. هر چند ابعاد آن‌ها کمتر از ۲ سانتی‌متر است، اما گاهی اوقات ممکن است تا ۲۰ سانتی‌متر نیز رشد کنند.

 

خال تناسلی چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که خال تناسلی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خال تناسلی (همان گونه که از نام آن پیداست) ضایعه‌ای پوستی است که معمولاً در نواحی تناسلی برخی از زنان و مردان به وجود می‌آید. معمولاً بسیاری از افراد با مشاهده چنین خالی در ناحیه تناسلی خود دچار ترس و وحشت زیادی می‌شوند. این ترس به سبب احتمال بروز بیماری سرطان و یا زگیل تناسلی است. در صورتی که در بسیاری از مواقع، این موضوع چندان نگران کننده نیست و می‌توان با روش‌های متعدد پزشکی، اقدام به درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان از هر نوع نمود.
معمولاً با افزایش سن، برخی از افراد به خال‌های گوشتی در ناحیه تناسلی مبتلا می‌شوند. در بسیاری از مواقع این خال‌ها تهدیدی برای سلامتی نیستند و نیازی به درمان آن ها وجود ندارد. اما اگر مشاهده کردید که اندازه آن‌ها در حال بزرگ شدن بوده و شکل ظاهری آن‌ها نامتقارن شده است، حتماً به یک متخصص برای بررسی‌های بیشتر مراجعه کنید.
البته بوی ناخوشایندی که گاهی اوقات ممکن است از این خال‌ها به مشام برسد نیز نشانه‌ای از یک بیماری جدی است که باید به سرعت توسط یک متخصص حاذق و با تجربه مورد بررسی قرار گیرد.

 

علت خال قهوه ای روی واژن چیست؟

علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، برخی از خانم‌ها ممکن است در قسمت واژن خود، شاهد وجود برخی از خال‌های قهوه‌ای باشند. در چنین شرایطی اولین سوالی که به ذهن آن‌ها خطور می‌کند این است که علت خال قهوه‌ ای روی واژن چیست؟ گاهی اوقات این خال‌ها در واقع به نوعی آکنه هستند که به مرور زمان، خود به خود از بین می‌روند. همچنین در برخی از مواقع، با از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی، پوست این قسمت تحریک شده و بر روی آن خال قهوه‌ای ظاهر می‌شود.
البته ممکن است وجود برخی از بیماری‌ها مانند کیست سابسه لبه واژن، کیست بارتولن، زگیل تناسلی و غدد عرقی آلوده شده، علت خال قهوه ای روی واژن به شمار روند. در چنین شرایطی به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً با یک پزشک و متخصص مشورت نموده و در مورد بی خطر بودن این خال‌های قهوه‌ای بر روی واژن مطمئن شوید.

انواع روش‌های درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان

جای بسی خوشحالی است که این روزها، شاهد ابداع شیوه‌های نوین پزشکی برای درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان و مردان هستیم. ما در این قسمت تلاش می‌کنیم شما را با برخی از این روش‌های موثر و کارآمد آشنا کنیم؛ خوشحال می‌شویم اگر در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

** درمان خال گوشتی با استفاده از لیزر
بدون شک لیزر درمانی، یکی از شیوه‌های بسیار عالی و موثر برای درمان انواع خال گوشتی به شمار می‌رود. برای انجام این کار ابتدا پزشک از بی‌حسی موضعی بر روی پوست شما استفاده نموده و در ادامه با استفاده از نور و گرمای لیزر، خال گوشتی را بر می‌دارد. به عقیده پزشکان، لیزر درمانی یکی از روش‌های بی خطر و امن برای درمان خال‌های گوشتی در ناحیه تناسلی به شمار می‌رود و خطر زخم شدن آن تنها ۱ درصد است. فراموش نکنید که پس از لیزر درمانی ممکن است کمی درد و احساس سوزن سوزن شدن روی پوست خود نمایید که به مرور زمان از بین می‌رود.

** درمان خال گوشتی با روش جراحی
گاهی اوقات برخی از متخصصان، با بررسی‌ها و آزمایشات مختلف، روش جراحی را برای برداشتن خال‌های گوشتی در ناحیه تناسلی زنان انتخاب می کنند. برای انجام این کار ابتدا پزشک ناحیه‌ای که در آن خال گوشتی وجود دارد را بی‌حس نموده و سپس با استفاده از یک چاقوی کوچک و تیز، خال را بر می‌دارد. همچنین برخی از پزشکان از تکنیک بیوپسی پانچ استفاده می‌کنند که برای خال‌های پوستی کوچک کاربرد دارد.

** کیت انجماد یا فریز
کیت انجماد در واقع استفاده از مایعی به نام نیتروژن مایع است که معمولاً برای از بین بردن بسیاری از ضایعات پوستی مانند خال‌های گوشتی در ناحیه تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات ممکن است پزشک از بیمار خود بخواهد که به مدت ۱۰ روز، از این مایع بر روی خال گوشتی خود استفاده کند. معمولاً با دنبال کردن دستور العمل‌های پزشک متخصص، این ضایعه‌های پوستی پس از گذشت ۱۰ روز به کلی از بین می‌روند. فراموش نکنید که از مایع نیتروژن باید با تجویز پزشک استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است عوارض ناخوشایندی برای پوست شما به همراه داشته باشد.

** درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی با کرایوتراپی
کرایوتراپی یا سرما درمانی نیز یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای برداشتن خال‌های گوشتی به شمار می‌رود. برای انجام این کار ابتدا قسمت مورد نظر را منجمد نموده و سپس اقدام به برداشتن خال گوشتی می‌نمایند.

** استفاده از کرم برای رفع خال گوشتی
در برخی از موارد که خال‌های گوشتی در ناحیه تناسلی زنان کوچک هستند، ممکن است پزشکان استفاده از کرم را برای از بین بردن آن‌ها تجویز نمایند. البته این موضوع به شرط آن است که با بررسی‌ها و آزمایشات مختلف، به بی خطر بودن خال پی برده باشند. در صورتی که این کرم‌ها را به صورت منظم و سر ساعت بر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید، پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد خال‌های گوشتی و زائده‌های پوستی در حال از بین رفتن هستند.

 

آیا می‌توان در خانه اقدام به درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان نمود؟

برخی از افراد با مشاهده انواع خال گوشتی در ناحیه تناسلی خود، سعی می‌کنند با روش‌های سنتی و خانگی اقدام به درمان آن نمایند؛ اما آیا به راستی روش‌های سنتی و خانگی برای درمان خال‌های گوشتی در ناحیه تناسلی زنان موثر هستند؟ معمولاً پزشکان عقیده دارند که بریدن یا قطع کردن خال‌ها در خانه با استفاده از ابزارهایی مانند قیچی، تیغ و… عوارض بسیار زیادی برای پوست به همراه خواهد داشت.
همچنین برخی از این خال‌ها، ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری سرطان پوست باشند؛ بنابراین هر نوع دستکاری بر روی این خال‌ها، تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد. بنابراین با مشاهده هر نوع خال‌های گوشتی در نواحی تناسلی و یا هر قسمت دیگری از بدن خود، حتماً به یک پزشک و متخصص با تجربه پوست مراجعه کنید. بسیاری از پزشکان با مشاهده خال‌ها و انجام معاینات اولیه، به بی خطر بودن و یا خطرناک بودن آن پی می‌برند.
علاوه بر این، اگر پزشک شما به این نتیجه رسید که خال گوشتی از نوع بدخیم و خطرناک نیست و شما قصد درمان خال‌های گوشتی خود به روش‌های سنتی و خانگی را داشتید، باز هم با مشورت پزشک خود این کار را انجام دهید.

 

انواع روش‌های خانگی برای درمان خال تناسلی چیست؟

در قسمت‌های قبل به روش‌های پزشکی برای درمان انواع خال‌‌های گوشتی در ناحیه تناسلی زنان اشاره کردیم. همچنین گفتیم که هرگز بدون مشورت پزشک خود، اقدام به درمان خودسرانه خال گوشتی خود نکنید، چون ممکن است عوارض ناخوشایندی برای شما به وجود آید. اما اگر مطمئن شدید که خال گوشتی شما از نوع خطرناک نیست، می‌توانید با مشورت پزشک خویش، از روش‌های خانگی برای درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی خود استفاده کنید. ما در ادامه مطلب، برخی از این روش‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

۱٫ استفاده از نخ: یکی از روش‌های سنتی و قدیمی برای از بین بردن خال گوشتی، استفاده از نخ است. برخی از افراد با بستن چند رشته نخ به دور خال گوشتی خود، سعی می‌کنند تا جریان خون به این قسمت را قطع کنند. زمانی که خون کافی به خال گوشتی نرسد، ممکن است از بین برود و دیگر آثاری از آن مشاهده نکنید. برای انجام این کار، علاوه بر مشورت با پزشک، سعی کنید دست‌ها، خال گوشتی و نخ را به خوبی ضد عفونی کنید تا از بروز عفونت و سایر بیماری‌ها در این قسمت جلوگیری به عمل آید.

۲٫ روغن درخت چای: روغن درخت چای، یکی از روغن‌های گیاهی است که در طب سنتی، کاربردهای فراوانی دارد. بسیاری از افراد در زمان‌های قدیم از این روغن برای از بین بردن انواع خال گوشتی در قسمت های مختلف بدن خود استفاده می‌کردند. بهترین شیوه استفاده از این روغن به این صورت است که ابتدا چند قطره از روغن را بر روی کمی پنبه ریخته و آن را بر روی پوست خود قرار دهید.
معمولاً برای این که به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید، باید اجازه دهید تا پنبه به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست شما باقی بماند. این کار را در طول روز به مدت ۳ بار و به صورت منظم انجام دهید. ممکن است پس از گذشت چند روز یا چند هفته، شاهد از بین رفتن خال‌های گوشتی خود باشید.

۳٫ سرکه سیب: یکی دیگر از مواد طبیعی موثر برای درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان و مردان، سرکه سیب است. برای انجام این کار باید یک پنبه را درون سرکه خیس نموده و در طول روز ۳ بار و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. ادامه این روند برای خال‌های گوشتی کوچک، ممکن است باعث از بین رفتن آن‌ها در طول هفته‌های آینده شود.

۴٫ مایع ید: برخی از افراد عقیده دارند با استفاده از مایع ید، می‌توان انواع خال‌های گوشتی کوچک و بی خطر بدن را از بین برد. برای انجام این کار باید ابتدا پوست اطراف خال را با استفاده از روغن نارگیل یا ژله‌های نفتی بپوشانید؛ زیرا ممکن است مایع ید باعث به وجود آمد التهاب و آسیب برای پوست اطراف خال گوشتی گردد.
پس از انجام این کار، با استفاده از گوش پاک کن آغشته به مایع ید، تمامی قسمت‌های خال گوشتی را با این مایع پوشش دهید. سپس روی خال را با استفاده از باند بپوشانید. معمولاً برای این که بتوان به نتیجه موثری در این زمینه رسید، باید به صورت منظم و در طول روز ۲ بار از این مایع استفاده کنید تا به طور کامل ضایعه پوستی از بین برود.

 

توصیه‌های ضروری برای درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان

اگر شما از آن دسته بانوانی هستید که بر روی ناحیه تناسلی خود، وجود یک یا چند خال گوشتی را مشاهده نموده‌اید، باید به نکات مهمی توجه کنید. در ادامه مطلب این نکات و توصیه‌ها را برای شما عزیزان ذکر می‌کنیم و از شما می‌خواهیم به آن ها توجه ویژه‌ای نمایید:

• در صورت مشاهده خال گوشتی در ناحیه تناسلی، پزشک خود را در جریان قرار دهید. پزشک با معاینات و آزمایشات مختلف، می‌تواند به نوع آن پی ببرد.
• به هیچ عنوان شروع به درمان خودسرانه برای از بین بردن خال تناسلی خود نکنید، زیرا ممکن است عوارض فراوانی برای شما به همراه آورد.
• حتماً شریک جنسی خود را از وجود این خال آگاه کنید و تا مشخص شدن نوع آن، از برقراری هر نوع رابطه جنسی خودداری کنید. گاهی اوقات خال‌های گوشتی در واقع یک نوع زگیل تناسلی هستند که باید توسط پزشک تشخیص داده شوند.
• سعی نکنید خال تناسلی خود را با ابزارهایی مانند تیغ از بین ببرید.

سخن پایانی

از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید؛ ما در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع روش‌های پزشکی و خانگی درمان خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان، به نکات مهمی اشاره کنیم. همچین انواع خال گوشتی را به شما معرفی نموده و به علت خال قهوه ای روی واژن پرداختیم و به تفصیل شرح دادیم خال تناسلی چیست. در پایان نیز توصیه‌هایی برای درمان خال گوشتی در قسمت تناسلی ارائه دادیم.
در نهایت باید بگوییم که با مشاهده هر نوع از انواع خال گوشتی در ناحیه تناسلی خود، نگران نشوید. بسیاری از این خال‌ها بی خطر بوده و می‌توان با روش‌های نوین پزشکی به راحتی آن‌ها را درمان نمود. برای انجام این کار به یک متخصص حاذق و با تجربه پوست مراجعه نموده و سایر مراحل درمان را به او بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید