جوش تناسلی

جوش‌هایی که در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند طبیعی هستند، مگر آن‌که مشکلاتی برای فرد به‌وجود بیاورند که شامل درد، خونریزی، چرک، قرمزی، خارش و … است. جوش‌ها معمولا در منافذ بدن بیشتر دیده می‌شوند و اغلب به صورت طبیعی بر روی پوست ایجاد می‌شود، اما جوش‌هایی که در بخش تناسلی ایجاد می‌شوند را نباید نادیده گرفت؛ زیرا احتمالا مشکلات جدی به‌وجود بیاورند. در این مقاله سعی داریم اطلاعات مفید و جامعی را در زمینه جوش تناسلی در اختیارتان قرار دهیم تا علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، اگر ناحیه تناسلی‌تان جوش دارد، بتوانید با بهترین اقدامات درمانی آن‌ها را از بین ببرید.

genital-warts

جوش تناسلی در چه مواقعی و چگونه ایجاد می‌شود؟

جوش‌ها معمولا در نوع سر سفید، سرسیاه و یا قرمز رنگ هستند که علت به‌وجود آمدن آن‌ها متفاوت است. از عواملی که باعث تحریک پوست می‌شوند گرفته تا مسدود شدن فولیکول‌های مو همگی در ایجاد جوش تناسلی نقش دارند. بعضی از جوش‌ها طی گذشت مدت زمانی کوتاه از بین می‌روند، اما برخی از آن‌ها تنها با استفاده از اقدامات درمانی برطرف خواهند شد.

مواقعی که از ژیلت یا تیغ برای از بین بردن مو استفاده کنیم، زمانی که لباس‌های تنگ بپوشیم، هنگام عرق کردن بدن، هنگام رطوبت، استفاده از لباس‌های با جنس پلاستیک، داشتن پوستی چرب و همین‌طور رعایت نکردن بهداشت فردی همگی از عاملان اصلی بروز جوش در نواحی مختلف بدن هستند.

به جز مواردی که به آن اشاره شد، تماس با برخی مواد شیمیایی مخصوصا برای افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است ایجاد جوش کند که گاهی نه فقط در محل تماس بلکه به سایر نقاط بدن از جمله ناحیه تناسلی نیز گستر‌ش پیدا می‌کند.

جوش‌های ایجاد شده در ناحیه تناسلی زنان و مردان ممکن است ناشی از مقاربت جنسی باشد؛ زیرا برخی از جوش‌ها قابلیت انتقال از طریق تماس جنسی دارند. به جز این، وجود برخی از بیماری‌ها خود را به صورت جوش در بدن و ناحیه تناسلی نشان می‌دهند. شایان ذکر است گاهی جوش‌های تناسلی با هرپس تناسلی، سفلیس و یا زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند که برای تشخیص آن بهتر از به دکتر زنان خوب در تهران برای زگیل تناسلی مراجعه شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا موضوعات مهم دیگری همچون کرم برای جوش ناحیه تناسلی قایان، درمان جوش تناسلی مردان با راه‌های پزشکی، درمان جوش تناسلی با روش‌های خانگی و سنتی و بررسی راه‌های تشخیص و درمان جوش تناسلی آشنا می‌شوید.

 

بررسی انواع زگیل و جوش تناسلی در مردان و زنان

شاید تصور کنید که تنها چند نمونه جوش وجود دارد که در ناحیه تناسلی دیده می‌شود در صورتی که اصلا این‌طور نیست بلکه جوش‌ها نمونه‌های مختلفی دارند و دلیل ایجاد هر کدام یک عامل و یا بیماری خاصی است که بعد از شناسایی باید روند درمان پیش گرفته شود. چنانچه از افراد متاهل هستید و جوش‌های ناحیه تناسلی‌اتان به‌طور مشترک با همسر خود ایجاد شده، قطعا به‌خاطر مقاربت جنسی است که از این طریق منتقل شده است.

جوش سیفلیس:

این نوع جوش‌ها معمولا خارشی ایجاد نمی‌کنند و جزو جوش‌های هستند که اکثرا توسط مقاربت جنسی منتقل‌ می‌شوند. این نوع جوش نه فقط در ناحیه تناسلی بلکه در سایر بخش‌های بدن مردان و زنان ممکن است ایجاد شود.

زگیل تناسلی:

زگیل‌ها گاهاً با جوش اشتباه گرفته می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که درمان آن جدی گرفته نشود. این نوع زگیل‌ها به‌خاطر یک ویروس با نام پاپیلوما در ناحیه تناسلی مردان و زنان ایجاد می‌شوند که اغلب گوشتی هستند و گاهی با خارش نیز همراه خواهند بود و ممکن است گسترش پیدا کنند.

هرپس:

جوش‌هایی که علاوه بر سوزش شدید، درد ایجاد می‌کنند و معمولا در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند ممکن است از نوع هرپس باشند که دلیل بروز آن‌ها یک ویروس است. برای از بین بردن و یا برطرف کردن خارش و درد که به‌خاطر هرپس به‌وجود آمده از پماد مخصوص و یا سایر روش‌های درمانی استفاده می‌شود.

لیچن پلانوس:

این نوع جوش‌ها نیز از نمونه‌هایی هستند که خاذش‌های پوستی ایجاد می‌کنند و ممکن است علاوه بر ناحیه تناسلی، در سایر بخش‌ها نیز مشاهده شوند که معمولا به‌ دلیل‌ برخی بیماری‌های خود ایمنی به‌وجود می‌آید.

پسوريازيس‌:

این نوع جوش‌ها به طور رایج بر روی پوست از جمله بخش تناسلی ایجاد می‌شوند که با رنگ صورتی و اغلب سوزش با خود به همراه دارند. این اختلال پوستی تنها در بخش تناسلی ایجاد نمی‌شود بلکه ممکن است هر نقطه از پوست را درگیر کند که خوشبختانه راه‌های درمانی زیادی برای آن وجود دارد.

التهابات پوست:

آلرژی یک عامل اصلی بروز جوش است. برخی از افراد پوست حساس‌تر دارند و سریعا در برابر عوامل شیمیایی واکنش نشان می‌دهند. در یک مثال ساده، کاندوم‌هایی که از پودر و یا مواد دیگر در آن‌ها استفاده شده ممکن است موجب التهاب و جوش تناسلی شوند.

بالانیتیس:

جوش‌هایی که در برخی موارد با ترشحاتی همراه هستند و در بخش تناسلی مردان ایجاد می‌شوند که علت بروز آن عدم رعایت بهداشت فردی است. این نمونه جوش‌ها با خاذش‌های نیز همراه هستند و رنگ آن‌ها معمولا قرمز است.

ملاسکوم کانتاجیوسوم:

برخی از جوش‌ها به‌خاطر برخی بیماری‌های ویروسی ایجاد می‌شوند و این نوع جوش هم به همین دلیل در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود که اغلب با ورم و خارش همراه است.

عفونت قارچی:

اگرچه جوش‌هایی که به‌خاطر عفونت قارچی ایجاد می‌شوند در زنان بیشتر دیده می‌شود، اما ایجاد آن بر روی پوست و ناحیه تناسلی مردان نیز دور از انتظار نیست. جوش‌هایی که بر اثر برخی عفونت‌های قارچی در ناحیه تناسلی ایجاد شده باشند اغلب با خارش و تورم خواهند بود.

دایپر راش:

این نوع جوش در افرادی با سنین پایین و کودکان بیشتر دیده می‌شود که به‌خاطر عفونت قارچی، رطوبت و یا گرما ایجاد می‌شود. این جوش‌ها معمولا حالت خشکی دارند و رنگ آن‌ها قرمز است.

جاک ایچ:

این نوع جوش به شکل تاول نیز در پاها و یا ناحیه تناسلی ممکن است ایجاد شود که قرمز رنگ است و موجب ایجاد خارش در ناحیه می‌شود. عامل اصلی بروز این نمونه جوش برخی عفونت‌های قارچی است که باید درمان شود.

وجود عفونت‌های انگلی و ایجاد جوش تناسلی

اگرچه علل اصلی جوش تناسلی مربوط به اختلالات خود ایمنی، عفونت، ویروس، باکتری و یا آلرژی است، اما علت بروز جوش‌ها می‌تواند بیماری‌ها و عفونت‌های انگلی نیز باشد موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است. انگل‌های پوستی بیشتر در فصول گرم سال باعث بروز جوش می‌شوند و این جوش‌ها تنها به ناحیه‌ تناسلی مربوط نمی‌شود بلکه در هر بخشی از پوست می‌تواند ایجاد شود.
یکی از دلایل ایجاد جوش‌ تناسلی در مردان و زنان، شپش تناسلی است. شپش‌ها هنگامی که در بخش‌هایی از ناحیه تناسلی تخم‌گذاری کنند، به تعدادشان افزوده می‌شود و باعث بروز برخی جوش‌ها در بخش‌های مختلف تناسلی خواهد شد.
شپش‌ها تناسلی با رعایت برخی نکات بهداشتی و همین‌طور استفاده از برخی پمادها از بین می‌روند. نوعی شپش وجود دارد که تغذیه آن‌ها خون است و هنگامی که در ناحیه تناسلی وجود داشته باشند، جوش‌های خارش‌داری ایجاد می‌کنند.
عفونت‌های انگلی و ایجاد جوش تناسلی تنها به شپش‌های تناسلی و شپش بدن خلاصه نمی‌شود بلکه برخی از آن‌ها به‌خاطر وجود برخی کرم‌های ریز بر روی پوست و در بخش تناسلی ایجاد می‌شوند که این کرم‌های کوچک گال نمانیده می‌شوند. بیشتر فعالیت حشرات و کرم‌های ریز پوستی از جمله گال در شب است که در صورت نفوذ به پوست، خارش و درد ایجاد می‌کنند.

تشخیص نوع جوش تناسلی از چه راهی امکان‌پذیر است؟

روش‌های تشخیصی برای انواع جوش می‌تواند کمک زیادی کند تا از این طریق بتوان موثرترین روند درمانی را برای برطرف کردن آن‌ها در پیش گرفت. البته برخی از جوش‌ها تنها با معاینه پزشک قابل تشخیص هستند و نیازی به سایر روش‌ها ندارد اما چنانچه جوش‌ها با مشاهده کردن قابل شناسایی نباشند و یا روش‌های درمانی ساده برای از بین بردن آن‌ها کارآمد نباشد، از روش‌های دیگر برای تشخیص نوع جوش تناسلی استفاده می‌شود که به تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت.

• روش‌های تشخیصی برای جوش تناسلی:

معاینه فیزیکی: اولین روشی که برای تشخیص جوش تناسلی استفاده می‌شود معاینه فیزیکی است. پزشک با جزئیات زیاد زگیل، جوش، ترشحات، قرمزی، زخم و نوع عفونت ایجاد شده در ناحیه تناسلی را بررسی خواهد کرد. معاینه فیزیکی برای شناخت نوع جوش‌ها در اکثر مواقع کافی است و نیازی به سایر روش‌ها نیست.
بیوپسی: برداشتن نمونه از روی پوست یک راه‌کار کارآمد برای شناخت برای تشخیص نوع جوش تناسلی است. در این روش بخش جزئی از پوستی که جوش زده و یا زائده پوستی توسط پزشک تکه‌برداری شده و برای شناخت دقیق آن به آزمایشگاه ارسال می‌شود. این روش برای تشخیص جوش‌هایی که عامل به‌وجود آمدن آن‌ها بیماری‌های قارچی و یا پسوریازیس است بسیار مفید است.
آزمایش خون: گاهی برای شناخت نوع جوش ایجاد شده در ناحیه تناسلی، علاوه بر بهره‌گیری از معاینات فیزیکی و بیوپسی، پزشک توصیه می‌کند که آزمایش خون نیز برای شناخت دقیق‌تر نوع جوش انجام شود. البته تمامی جوش‌ها از طریق آزمایش خون قابل شناسایی نیستند اما از این طریق می‌توان بیماری‌هایی همچون سيفيليس‌ و هرپس که موجب بروز جوش می‌شوند را شناسایی و درمان کرد.

 

درمان جوش تناسلی مردان با در نظر گرفتن عامل اصلی جوش

همان‌طور که از عنوان نیز مشخص است، درمان جوش تناسلی آقایان با در نظر گرفتن علت آن باید انجام شود در غیر این صورت ممکن است نتیجه درمان رضایت بخش نباشد. جوش‌ها گاهی به‌خودی خود برطرف می‌شوند، اما گاهی برای از بین بردن آن‌ها نیاز به پیش گرفتن یک روند درمانی است. از مصرف قرص‌ها گرفته تا روش‌های تزریقی و یا استفاده از تجهیزات پزشکی همگی در رفع زگیل و جوش کارآمد هستند.
به طور معمول برای درمان جوش‌ تناسلی آقایان که عامل ایجاد شدن آن عفونت قارچی است باید از داروهای ضد قارچ استفاده شود. برای جوش‌هایی که به‌خاطر سفلیس به‌وجود آمده‌اند نیز آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد ‌شد.
چنانچه مشکل به‌وجود آمده در ناحیه تناسلی به‌خاطر وجود زگیل باشد، برای درمان آن از روش‌های فریز کردن، لیزر، سوزاندن و یا جراحی استفاده می‌شود. بیماری هرپس نیز که موجب جوش‌هایی در بخش تناسلی می‌شود معمولا قابل درمان نیست و دارودرمانی کمک خواهد کرد که این بیماری کنترل شود.
همان‌طور که قبلا نیز به آن پرداخته شد، عامل برخی از جوش‌ها بیماری‌های خود ایمنی است که درمان مشخصی ندارد و تنها می‌توان آن را با استفاده از مصرف دارو و یا برخی پمادها کنترل کرد. درمان‌ جوش تناسلی مردان که عامل آن‌ها انگل است، در صورت وجود شپش، تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی و رعایت بهداشت می‌تواند کمک کننده باشد و برای گال نیز از برخی کرم‌های مخصوص باید استفاده شود. نوعی از جوش‌ها که به‌خاطر حساسیت پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد شده‌اند باید عامل آن شناسایی و یا حتی از برخی داروها و پمادها استفاده کرد.

 

درمان جوش تناسلی مردان و زنان با راه‌های سنتی و خانگی

اگرچه برای بهبود جوش تناسلی بهترین کار دنبال کردن توصیه‌های پزشکی است، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد مراجعه به پزشک را ندارید و می‌خواهید به روش سنتی اقدام به رفع جوش‌ تناسلی کنید، باید ابتدا به چند نکته مهم توجه کنید. همیشه سعی کنید محلی که جوش زده است را تمیز نگه دارید و اگر لازم است به‌طور مرتب آن را با مواد شوینده بشویید
به جز این مورد، شما هرگز نباید جوش‌های تناسلی را دستکاری کنید و یا اقدام به تخلیه آن‌ها نمایید؛ زیرا ممکن است به نواحی دیگر گسترش پیدا کنند.
جوش‌های معمولی ناحیه تناسلی با رعایت نظافت و همین‌طور دست نزدن به آن‌ها بهبود پیدا می‌کنند و پس از مدتی کوتاه ناپدید خواهند شد اما اگر پس از مدتی بهبودی در جوش‌های تناسلی حاصل نشد، راه‌های درمانی خانگی را امتحان کنید البته حتما با توصیه پزشک این کار را انجام دهید زیرا برخی روش‌های سنتی و خانگی می‌تواند علائم جوش را بیشتر کند و یا حساسیت‌های دیگر پوستی ایجاد کند.
روغن کرچک، سیر، پیاز، خیار، ترکیب عسل و زردچوبه، زنجبیل، کمپرس گرم و سرد، فندق، آرد ذرت، روغن درخت چای همگی می‌توانند در درمان برخی جوش‌های تناسلی مفید واقع شوند که برخی به شکل موضعی باید استفاده شود و برخی نیز برای از بین رفتن جوش‌ تناسلی باید به صورت دمنوش مورد استفاده قرار بگیرند.
توصیه می‌شود اگر با راه‌های خانگی جوش‌ها کمتر نشد و یا بهبود پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید تا روند درمانی جدید که شامل مصرف یا تزریق دارو و یا استفاده از سایر تجهیزات پزشکی است آغاز شود.

 

موثرترین پماد برای جوش ناحیه تناسلی مردان

قبل از این که بخواهید از کرم برای جوش ناحیه تناسلی آقایان استفاده کنید، باید علت جوش و نوع جوش مشخص شده باشد. برخی از زگیل‌ها با جوش تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند و استفاده از پماد جوش نمی‌تواند در برطرف کردن آن موثر واقع شود.
معمولا برای زگیل‌های تناسلی از پمادهایی همچون آلدرا، اسید سالیسیلیک، پودوفیلاکس استفاده می‌شود اما کرم برای جوش ناحیه تناسلی مردان متفاوت‌تر از پمادهای زگیل تناسلی است که چند نمونه از آن را بیان خواهیم کرد.

پماد برای جوش ناحیه تناسلی آقایان متناسب با نوع جوش و یا مشکل به‌وجود آمده تجویز می‌شود. برای مثال برخی از پمادها، خارش و سوزش ناشی از جوش را می‌کاهند، برخی برای تسکین درد جوش استفاده می‌شوند، بعضی از پمادها برای تخلیه عفونت جوش مورد استفاده قرار گرفته و برخی نیز می‌توانند چرک یا عفونت جوش را بخشکانند.
افرادی که آلرژی و یا پوست حساسی دارند، در تهیه نوع پماد برای جوش باید حساسیت بیشتری به خرج دهند و خودسرانه اقدام به تهیه پماد نکنند.
به طور معمول از پمادهایی همچون آلدرا، پودوفیلوکس، فرمالدئید، سینکاتیشن، فلوروراستیل، برای کاستن علائم جون همچنین درمان آن استفاده می‌شود. معمولا پزشک پس از معاینه جوش تناسلی، ابتدا پمادهای مرتبط با نوع جوش و علائمی که فرد دارد را تجویز می‌کند و در صورتی که بعد از استفاده از پمادها از شدت علائم کاسته نشد و یا جوش‌ها از بین نرفت، علاوه بر جایگزینی پمادهای جوش تناسلی، روند درمان نیز ممکن است تغییر یابد.

سخن پایانی

جوش تناسلی ممکن است بخش‌های مختلفی از ناحیه تناسلی شما را درگیر کند که برای جلوگیری از انتشار آن و همین‌طور کاهش علائم باید تحت درمان قرار بگیرد. البته بعد از آن که علت و نوع جوش شناسایی شد.
علت جوش زدن می‌تواند شامل مواردی همچون آکنه، پاپول، لیکن پلان، زگیل، سيفيليس‌، عفونت فولیکولیت، هیدرآدنیت سوپراتیو، تبخال و مواردی از این قبیل باشد که همگی به راحتی قابل درمان هستند.
از روش‌های درمانی خانگی که شامل استفاده از آب سرد یا گرم، استفاده از روغن‌ها از جمله روغن اسطوخودوس گرفته تا مصرف انواع آنتی‌بیوتیک‌ها همگی در کنترل و درمان جوش‌های تناسلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
ما در این بخش از مطالب سعی کردیم شما را با مواردی همچون مواقعی که جوش تناسلی ممکن است ایجاد شود، بررسی انواع زگیل و جوش تناسلی در مردان و زنان، وجود عفونت‌های انگلی و ایجاد جوش تناسلی، راه‌های تشخیص نوع جوش تناسلی، بهبود جوش تناسلی با در نظر گرفتن عامل اصلی جوش، درمان جوش ناحیه تناسلی مردان و زنان با راه‌های سنتی و خانگی و همین‌طور موثرترین پماد برای جوش تناسلی مردان آشنا کنیم تا از این طریق بتوانید با شناخت نوع جوش تناسلی، بهترین روش درمانی را برای رفع آن‌ها انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید