داروی زگیل تناسلی زنان

زگیل های تناسلی زائده هایی پوستی ایجاد شده در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا همان hpv هستند. این ویروس قابلیت سرایت به هر دو جنس را دارد، اما وجود آن در بانوان بسیار خطرناک‌تر است و یکی از روش‌های درمان آن داروی زگیل تناسلی زنان است. درمان زگیل تناسلی باید تحت نظارت یک پزشک متخصص صورت گیرد چرا که می‌تواند منجر به بیماری¬های خطرناکی مانند سرطان¬های دهانه رحم شود.

Medicine-female-genital-warts

بهترین داروی زگیل تناسلی زنان چیست؟

زگیل تناسلی را می¬توانیم بزرگترین نشانه وجود ویروس پاپیلومای انسانی در بدن بنامیم که علاوه ¬بر خطرناک بودن و افزایش ریسک ابتلا به بسیاری از بدخیمی‌های جدی، ظاهر نازیبایی نیز به پوست می¬دهد. در این نوشتار به معرفی بیشتر این بیماری و داروی زگیل تناسلی زنان و درمان زگیل زنان می¬پردازیم.
زمانی که زگیل¬های تناسلی در مراحل ابتدایی قرار دارند و رشد چندانی نکرده¬اند یا کوچک هستند، می¬توانید از داروهای موضعی برای درمان آن¬ها استفاده کنید.
داروهای موضعی برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان اغلب شامل پماد و محلول می¬باشند، اما گاهی به شکل ژل یا پودر هم در دسترس هستند. اگر می‌خواهید بدانید بهترین داروی زگیل تناسلی زنان چیست، در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

– اسید سالیسیلیک

استفاده از محلول اسید سالیسیلیک به عنوان داروی زگیل تناسلی زنان برای درمان انواع زگیل¬ها سابقه¬ای طولانی دارد. خاصیت اسیدی این محلول باعث می¬شود زائده¬های پوستی در آن حل شوند و از بین بروند.
استعمال اسید سالیسیلیک بر روی زگیل¬ها کمی سوزناک است که به دلیل ماهیت اسیدی آن طبیعی است. اما دقیقاً به همین دلیل نباید آن را به واژن، دهان و چشمان خود نزدیک کنید. این دارو باید حتما توسط متخصص زنان تجویز شود و جهت درمان زگیل و کنترل خطرات زگیل تناسلی در زنان استفاده نمود.
پیش از مصرف این دارو باید ناحیه مورد نظر را به خوبی بشویید و خشک نمایید. سپس مقدار کمی از محلول را روی زگیل¬ها قرار دهید. حدوداً سه ماه طول می¬کشد تا زگیل به¬طور کامل از بین برود. می¬توانید این محلول را روزی دوبار استفاده کنید.
افراد دیابتی، بانوان باردار، مادران شیرده، بیماران قلبی و افراد حساس به داروهایی مانند آسپرین، به‌هیچ‌وجه نباید از این دارو استفاده کنند. چرا که این دارو عوارضی مانند درد قفسه سینه، سرفه، استخوان درد و تب را با خود به همراه دارد و این عوارض در افرادی که گفتیم، شدیدتر است.

– پودوفیلوکس

پودوفیلوکس داروئی مخصوص بیماری¬های پوستی است که به دو شکل محلول و ژل در دسترس می¬باشد. این دارو هم تنها برای استعمال خارجی کاربرد دارد و نباید آن را در اطراف واژن، دهان و چشم، استفاده کرد.
این دارو نسبتاً ارزان است و اثر آن را می¬توانید پس از چند روز مشاهده نمایید. توجه کنید که دارو را دقیقاً روی زگیل قرار دهید و مواظب باشید که به اطراف آن نریزد. برای استفاده از این دارو جهت درمان زگیل‌های تناسلی آقایان و زنان می¬توانید از اپلیکاتور استفاده کنید.
سوزش، خارش، درد و التهاب از عوارض رایج پودوفیلوکس است. اما این علائم موقتی هستند و نهایتاً پس از پایان دوره مصرف، تمام می¬شوند. پس درمان زگیل‌های تناسلی آقایان و زنان را به این دلایل نباید قطع شود.
اما اگر عوارض گفته¬شده بسیار شدید بودند، حتماً پزشک را در جریان بگذارید. لازم به ذکر است استفاده از این دارو در دوران بارداری اکیداً ممنوع است.

– پماد آلدرا

پماد موضعی آلدرا هم مانند سایر داروی زگیل تناسلی زنان که به آن¬ها اشاره کردیم، تنها مناسب استعمال خارجی است. حدوداً چهار ماه باید این پماد را هفته¬ای سه بار مصرف کنید تا نتیجه مطلوب را ببینید. بهتر است پیش از خواب کمی از این پماد را روی زگیل¬ها قرار دهید و صبح بشویید. توجه داشته باشید که پس از استعمال پماد، ناحیه مورد نظر را نپوشانید.
پس از مصرف ممکن است عوارضی مانند خارش، سوزش، قرمزی، التهاب، تورم و درد داشته باشید. گاهی هم پس از مصرف پماد متوجه می¬شوید که از زگیل¬ها ترشحاتی سفید رنگ خارج می¬شود. این علائم معمولاً طبیعی هستند، اما اگر شدید بودند، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

– فرمالدهید

مانند تمام داروی زگیل تناسلی زنان که گفتیم، فرمالدهید هم تنها برای مصرف خارجی است و نباید در قسمت‌های مخاطی مورد استفاده قرار بگیرد.¬
حدوداً دو ماه و روزی دوبار باید از این دارو استفاده کنید تا نتیجه مطلوب داشته باشد. سوزش و خارش از عوارض فرمالدهید است. توجه داشته باشید که استفاده از این دارو برای زنان باردار ممنوع است.

– لوامیزول

بر خلاف سایر داروی زگیل تناسلی زنان که تا اینجا گفتیم، لوامیزول یک داروی خوراکی است که به شکل قرص مصرف می¬شود. این دارو سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله آن با عوامل عفونی، باکتریایی و ویروسی می¬شود. می¬دانیم عامل زگیل‌های تناسلی یک ویروس است و قرص لوامیزول می¬تواند با آن مقابله کند.
توجه داشته باشید که هیچ یک از داروی زگیل تناسلی زنان که گفتیم، نباید خودسرانه مصرف شوند. مطالب گفته¬شده تنها برای معرفی هستند و شما باید حتماً پیش از تصمیم¬گیری با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید. او بهترین دارو را به شما معرفی خواهد کرد.

درمان سریع زگیل تناسلی در خانه جایگزین داروی زگیل تناسلی زنان

بهتر است این واقعیت را در نظر داشته باشیم که بهترین داروی زگیل تناسلی زنان و همچنین درمان سریع زگیل تناسلی در خانه هم نمی¬توانند این زائده¬های پوستی را به¬طور کامل از بین ببرند. زیرا برای حذف کامل آن¬ها از روی پوست، نیاز است تا ویروس مولد آن از بدن کاملاً خارج شود.
اما ویروس hpv دارای ژنوتیپ¬های مختلفی است و حتی بعد از درمان علائم به طور کامل از بدن خارج نمی‌شود و احتمال بازگشت علائم هم وجود دارد. پزشک با کمک چند تست فیزیکی مانند پاپ اسمیر و آزمایش خون، نوع ویروس را تشخیص می¬دهد.
سپس به درمان بیماری¬های برآمده از این ویروس می¬پردازد و با روش¬هایی مانند دارودرمانی یا جراحی، به کنترل علائم این بیماری کمک می‌کند. اگر درمان¬ها نتیجه¬بخش باشند، می¬توانید با داروی زگیل تناسلی زنان که پیش‌تر معرفی کردیم، اقدام به رفع زگیل¬ها نمایید.
اگر بدن هنوز حتی ذره¬ای به ویروس hpv آلوده باشد، معمولاً زگیل‌ها با روشی مانند درمان سریع زگیل‌های تناسلی در منزل از بین نمی¬روند یا بازگشت آن¬ها امکان¬پذیر است.
شاید درمان و پاکسازی بدن از ویروس پاپیلومای انسانی ( hpv) کمی زمان¬بر باشد. بنابراین نیاز است کمی صبور باشید و با پزشک خود همکاری لازم را انجام دهید.
هرگز از روند درمان خسته نشوید، چرا که ممکن است نتیجه درمانتان به هدر رود و در معرض خطرات زگیل تناسلی در زنان قرار بگیرید. هرگز فراموش نکنید که این ویروس می¬تواند بسیار خطرناک باشد و انواع سرطان¬های زنانه را به وجود بیاورد.

روش پیشگیری از خطرات زگیل تناسلی در زنان

پیشگیری از بروز زگیل¬های تناسلی در واقع همان پیشگیری از ابتلا به ویروس پایپلومای انسانی است که بهتر از درمان زگیل تناسلی مردان و زنان و یا درمان خانگی می‌باشد. زیرا این ویروس درمان قطعی ندارد.
همان¬طور که می¬دانید این ویروس از راه آمیزش جنسی منتقل می¬شود و افراد را آلوده می‌کند. به همین دلیل بهترین راه¬حل مصون ماندن از چنین بیماری¬هایی، رعایت بهداشت جنسی می¬باشد. موارد زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا از این ویروس و بیماری¬های برآمده از آن، از جمله زگیل‌های تناسلی زنان در امان بمانید:

– رعایت بهداشت فردی هنگام آمیزش جنسی
– پرهیز از تعدد شرکای جنسی
– استفاده از کاندوم
– پرهیز از سکس دهانی ( در بسیاری از موارد، زگیل¬ها در دهان و گلو رشد می¬کنند که بسیار هم خطرناک هستند.)
– دریافت واکسن hpv

در دنیای امروز، مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری¬ها، واکسیناسیون است. خوشبختانه واکسن¬های بسیاری علیه بیماری¬های مختلف وجود دارند و یکی از این بیماری¬ها، بیماری ویروسی پاپیلومای انسانی است.
در بسیاری از کشورها، واکسن hpv جزئی از برنامه واکسیناسیون ملی می¬باشد و نوجوانان بالای ۱۳ سال همگی ملزم به دریافت آن هستند. این واکسن در برنامه واکسیناسیون کشور ما موجود نیست، اما خوشبختانه می¬توانید به‌سادگی آن را از مراکز درمانی معتبر مانند مرکز ما تهیه کرده و توسط یک پزشک متخصص زنان، تزریق کنید.
این واکسن انواع مختلفی دارد و هر نوع آن بدن را در مقابل چندین ژنوتیپ hpv محافظت می‌کند. خبر خوب این است که همه این واکسن¬ها بیش از ۹۰% احتمال ابتلا به تبخال تناسلی را کاهش می‌دهند.
بهتر است هر چه سریع¬تر و پیش از سی‌سالگی این واکسن را دریافت نمایید. حتماً اگر فرزندی دارید، واکسن را در سنین پایین، بین سیزده تا پانزده سالگی، برای او تهیه کنید.
بدیهی است که واکسن تنها برای پیشگیری است و نمی¬توانید از آن برای درمان استفاده کنید. پس اگر مبتلا به ویروس هستید، تا زمانی که متخصص مناسب بداند از دریافت آن اجتناب نمایید. دریافت واکسن در دوران بیماری خطر خاصی ندارد، اما تأثیر مثبتی هم بر بدن شما به جا نمی‌گذارد.

دیگر درمان¬ زگیل تناسلی مردان و زنان چیست؟

در بخش¬های پیشین، چندین داروی زگیل تناسلی زنان را معرفی کردیم که به¬ صورت خوراکی یا استعمال خارجی استفاده می¬شدند. این داروها با وجود اینکه اثربخشی مطلوبی دارند، اما در طول زمان نتیجه خود را نشان می¬دهند.
اگر خواهان اثر بخشی سریع¬تری هستید مراجعه به متخصص را جایگزین درمان سریع زگیل‌های تناسلی در منزل که منبع موثقی و قابل اطمینانی ندارد، کنید. می‌توانید با مشورت پزشک متخصص زنان خود، از روش¬های زیر استفاده کنید:

– کرایوتراپی

در این روش زگیل¬ها را منجمد و سپس جدا می¬کنند. این روش کم هزینه است و اثربخشی بالایی دارد.

– لیزر

در این روش پرتوهای لیزر به¬طور مستقیم به زگیل¬ها تابانده می¬شوند و آن¬ها را از بین می¬برند.

– جراحی

جراحی زگیل¬های تناسلی زمانی استفاده می¬شود که زگیل¬ها خیلی بزرگ باشند یا درمان¬های دیگر مؤثر واقع نشوند. این جراحی خود روش¬های مختلفی دارد که پزشک با توجه به شرایط یکی از آن¬ها را برمی¬گزیند.

زگیل‌های تناسلی یک التهاب پوستی برآمده از بیماری آمیزشی hpv است. بانوان برای از بین بردن زگیل¬های تناسلی باید زیر نظر پزشک متخصص زنان، از طریق دارو یا روش¬های دیگر، اقدام به درمان کنند.
توجه نمایید که استفاده از داروهای طب سنتی یا داروهای گیاهی به عنوان درمان سریع زگیل‌های تناسلی در منزل که به‌ نام داروهای بی خطر برای درمان زگیل‌های تناسلی زنان توسط افراد غیر متخصص در این زمینه که البته پزشک هم نیستند توصیه میشود، می‌تواند عوارض جدی مانند گسترش بیشتر عفونت یا سوختگی‌ها و آسیب‌های جدی پوستی و یا خطرات زگیل تناسلی در زنان را به همراه داشته باشد.
به علاوه از آنجایی که بسیاری از داروی درمان زگیل در شرایط بارداری و بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای دیگر ممنوع است، لذا توصیه می‌شود هیچ دارویی را بدون مشورت با متخصص زنان خود استفاده نکنید تا دچار عوارض خطرناک آن‌ها نشوید.
در این نوشتار شرح مختصری از داروی زگیل تناسلی زنان و روش¬های درمانی آن را ارائه کردیم. اما به یاد داشته باشید که بدون نظر پزشک از هیچ یک از آن¬ها استفاده نکنید.