درمان سرطان رحم در دختر

باوجود پایین بودن احتمال ابتلای دختران جوان و باکره به سرطان رحم، این مسئله به هیچ وجه غیرممکن نیست. ابتلا به ویروس اچ پی وی به دلیل داشتن روابط ناهنجار با شرکای آلوده حتی در صورت عدم دخول می‌تواند زنان جوان را نیز درگیر کند. یکی از نکات بحث برانگیز در زنان، درمان سرطان رحم در دختر جوان به دلیل احتمال آسیب دیدگی بکارت آنها است. درمان سرطان رحم به شدت پیشرفت بیماری، سلامت جسمی بیمار و تمایل بیمار به فرزندآوری بستگی دارد.

سرطان رحم و علت بحث برانگیز بودن درمان سرطان رحم در دختر جوان

سرطان دهانه رحم (سرویکس) به نوعی از سرطان اشاره دارد که شروع آن از سلول های موجود در دهانه رحم بروز می‌کند. دهانه رحم انتهای باریک و پایینی سرویکس است. سرویکس متصل کننده رحم به کانال زایمانی است. سرطان دهانه رحم معمولاً با گذر زمان و به کندی ایجاد می شود. آنچه زمینه ساز پیداش سلول‌های سرطانی در دهانه رحم است، ایجاد تغییراتی موسوم به دیسپلازی در سطح سلول‌های دهانه رحم است که طی آن در بافت دهانه رحم سلول‌هایی غیرعادی پدیدار می‌شوند.

در صورتی که سلول‌های غیرطبیعی موجود در دهانه رحم در زمان مناسب حذف نشده یا از بین نروند، احتمال تبدیل این سلول‌های پیش سرطانی به سرطان وجود دارد و سلول‌های فوق با رشد خود به لایه های بیشتری از بافت دهانه رحم و اطراف آن نفوذ خواهند کرد.

باید بدانیم که خطر ابتلای یک دختر جوان باکره که هیچ گونه رابطه جنسی همراه دخولی نداشته، بسیار کمتر از دختران و زنانی است که به لحاظ جنسی فعال هستند. با این حال این احتمال صفر نیست چرا که یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان، آلودگی فرد به ویروس اچ پی وی است که این مسئله با ارتباط جنسی مقعدی یا دهانی با فرد آلوده یا تماس پوستی با وی نیز ممکن است.

آنچه درمان سرطان رحم در دختر را بحث برانگیز می‌سازد، اتخاذ بهترین رویکرد درمانی است که کوچکترین آسیبی به بکارت وی نزند و شانس فرزندآوری را پس از بهبودی کامل وی در صورت تمایل بیمار برای او باز بگذارد.

از همین رو ضروری است با مشاهده نخستین علائمی که فرد را مشکوک به ابتلا به این سرطان می‌کند، برای بررسی‌های تخصصی پزشکی به یک متخصص مجرب مراجعه کرده تا با انجام رویکردهای تشخیصی مناسب نسبت به درمان قطعی سرطان دهانه رحم اقدام نمایید.

 

علائم ملزم کننده برای درمان سرطان رحم در دختر

در صورتی که یک دختر مجرد با علائمی چون آنمی (کم خونی) و احساس خستگی و بی حالی ناشی از آن، احتباس یا بی اختیاری ادرار، درد و سوزش در حین ادرار و یا ادرار بد رنگ، خونریزی‌های غیرعادی از ناحیه ژنیتال، دوره‌های پریودی طولانی‌تر از حالت عادی و با خونریزی‌های شدید، درد بی دلیل ناحیه شکم و لگن، کاهش وزن بالا و بدون دلیل موجه، بی میلی برای خوردن غذا، دیدن لکه در فواصل سیکل قاعدگی خود یا خونریزی داشتن بین دو سیکل و تب مواجه باشد، احتمالاً به سرطان رحم مبتلا باشد.

در مواقع حاد وقتی سرطان رحم در دختران پیشرفت می‌کند احتمال دردهای ناتوان کننده استخوان و دردهای غیرقابل تحمل پاها نیز وجود دارد. از سوی دیگر در صورت دفع نسوجی که طی آسیب شناسی بدخیم به نظر برسند و طبق شواهد بالینی و پاراکلینیکی بیمار مشکوک به سرطان سرویکس باشد، باید برای وی رویکردهای درمانی مناسب ارائه شود.

لازم به ذکر است که سرطان رحم در دختران مجرد و باکره اگر در همان مراحل نخست خود باشد، فاقد علامت خاصی است که بتواند قابل تشخیص باشد و این موارد ذکر شده در صورت پیشرفت سرطان تا مراحل حاد قابل تشخیص نخواهد بود. بیشتر علامتی که ممکن است با سرطان رحم در دختران مرتبط باشد و فرد را ملزم به تشخیص درمان سرطان رحم در دختر کند، مشکلات مرتبط با چرخه قاعدگی وی و خونریزی‌های غیرطبیعی ناحیه ژنیتال است.

 

بهترین رویکرد تشخیصی برای اتخاذ درمان سرطان رحم در دختر

همانطور که می دانیم انجام تست غربالگری اسمیر (Pap smear) بهترین راهکار تشخیصی برای تائید یا رد ابتلای زنان به سرطان رحم است اما به دلیل احتمال آسیب دیدگی پرده بکارت بواسطه این رویکرد تشخیصی سرطان در دختران جوان باکره، بکارگیری این رویکرد به کل منتفی است.

برای تشخیص درست سرطان رحم در دختران جوان پزشک متخصص ابتدا به علائم سرطان دهانه رحم که در بخش پیشین به آنها اشاره کردیم استناد کرده و در مرحله دیگر و همگام با رصد علائم، ترشحات واژن آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچند میزان صحت و دقت این روش برای تشخیص به اندازه پاپ اسمیر بالا نیست.

در نتیجه در صورتی که طبق این موارد ذکر شده مشخص شد که دختری به سرطان مبتلا است نسبت به درمان سرطان رحم در دختر اقدام می‌شود.

 

درمان سرطان رحم در دختر چگونه انجام می‌شود؟

در خصوص درمان سرطان رحم در دختر باید بگوییم، این مسئله بدون آسیب رساندن به بکارت دختران باکره به روش‌های متعددی ممکن است. در ادامه به این رویکردهای درمانی می‌پردازیم:

  1. درمان دارویی
  2. هورمون تراپی
  3. پرتو درمانی همزمان با شیمی درمانی
  4. جراحی به کمک لیزر
  5. بریدن گره لنفاوی لگن
  6. حذف سلول‌های سرطانی با کرایوتراپی یا انجماد
  7. کونیزاسیون یا بایوپسی مخروطی
  8. جراحی برداشتن رحم موسوم به هیسترکتومی
  9. رادیکال هیسترکتومی
  10. حذف سلول‌های سرطانی با حلقه الکتریکی

 

علل بروز سرطان رحم در دختر جوان چیست؟

داشتن روابط جنسی با شرکای متعدد و آلوده و یا فعال بودن به لحاظ جنسی ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کند. اما احتمال ابتلای دختران مجرد و جوان به این بیماری بسیار نادر است، اما عللی که منجر به بروز سرطان دهانه رحم در دختران نوجوان و جوان خواهد شد، شامل موارد ذیل است:

  • پریود شدن زودهنگام دختر
  • ضعف در سیستم ایمنی بدن دختر
  • مصرف مداوم قرص‌های ضدباروری در درازمدت برای درمان مشکلات هورمونی دختر
  • اختلالات ژنتیکی و ارثی
  • لایف استایل نادرست دختر جوان (نوشیدن الکل، استعمال دخانیات و اضافه وزن بالا)

مهمترین عامل در ابتلای یک دختر جوان و نوجوان به سرطان دهانه رحم می‌تواند ابتلای وی به ویروس اچ پی وی باشد. این ویروس صرفاً در پی رابطه جنسی واژینال بیمار را آلوده نمی‌کند و احتمال ابتلا به این بیماری در پی رابطه جنسی مقعدی و دهانی و حتی در پی شنا در استخر یا در مراکز اپیلاسیون و لیزر آلوده نیز وجود دارد.

طول عمر بیماران سرطان رحم تا چه حد است؟

عوامل متعددی روی طول عمر بیماران سرطان رحم تاثیر مستقیم خواهد داشت، این عوامل شامل میزان شدت و پیشرفت سرطان و خوش خیم و بدخیم بودن این بیماری است.
فاکتورهایی چون سن بالا، وجود فردی با سابقه ابتلا به بیماری در خویشاوندان نزدیک و عوامل ژنتیکی همگی در احتمال ابتلا به این بیماری و گسترش این سرطان موثر است.

ضروری است برای بالا بردن طول عمر بیماران سرطان رحم این بیماری در همان مراحل اولیه و پیش از پیشرفت بیماری و گسترش به نواحی دیگر توسط متخصص زنان تشخیص داشته شود و نسبت به درمان آن اقدامات درمانی مناسب اتخاذ گردد.

هرچه درمان سرطان رحم در دختر به موقع و به شکلی مناسب انجام شود، بی شک کنترل بیماری و پیشگیری از گسترش سلول های سرطانی به نواحی اطراف آسان‌تر بوده و حتی احتمال بهبودی کامل بیمار بالاتر خواهد رفت.

 

آیا سرطان رحم کشنده است

در پاسخ به این پرسش که آیا سرطان رحم کشنده است یا خیر باید بگوییم این معضل یکی از متداول‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است. سرطان رحم به دلیل ایجاد دگرگونی در سلول‌های آندومتر می‌تواند مشکل ساز باشد.

از آنجا که تغییرات ایجاد شده در سلول‌های سنگفرشی رحم می‌تواند زمینه ساز سرطان باشد، از همین رو هر گونه تغییر در سطح این سلول‌ها باید بدقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

سرطان ابتدا بافت رحم را تحت الشعاع خود قرار داده و در صورت پیشروی بیماری ممکن است تا بافت همبند دهانه رحم نیز پیش برود. از سوی دیگر ممکن است با تشدید بیماری سرطان، لگن و دیواره‌های آن و سایر اندام‌های خاص را نیز درگیر کرده و تا مثانه بیمار متازتاز نماید.

در صورتی که سرطان رحم به حادترین مرحله خود برسد حتی احتمال درگیری استخوان، شش و طحال نیز وجود دارد و از همین رو می‌توان گفت سرطان رحم کشنده است.

بنابراین در واکنش به این پرسش که آیا سرطان رحم کشنده است، باید گفت به دلیل احتمال گسترش این بیماری به سایر اندام‌های داخلی شکمی و لگنی، چنین بیماری باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود تا عاملی برای مرگ فرد مبتلا به این بیماری نشود.

 

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

برای تعیین روش درمان قطعی سرطان دهانه رحم برای مبتلایان به این بیماری توجه به چند عامل از جمله میزان سلامت جسمی بیمار، شدت پیشروی بیماری و تمایل فرد برای باروری پس از درمان حائز اهمیت است.
یکی از متداول‌ترین رویکردهای درمان سرطان دهانه رحم جراحی هیسترکتومی برای برداشتن رحم و خروج کلیه سلول‌های سرطانی از رحم، دهانه رحم، واژن و بافت‌های مجاور است که موجب حذف کامل این سلول‌ها و جلوگیری از پیشرفت بیماری می‌شود. این روش معمولاً برای درمان سرطان رحم در دختر جوان به دلیل احتمال تمایل وی به فرزندآوری پس از بهبودی منتفی است.
دیگر درمان قطعی سرطان دهانه رحم که با هدف حذف سلول‌های سرطانی و با کمک امواج اشعه ایکس صورت می‌گیرد، رادیوتراپی است. این روش به طور معمول برای آن دسته از زنانی که به دلایل مختلف قادر به اجرای جراحی به عنوان راهکار درمانی نیستند و یا در صورت انتشار سرطان تا عمق دیواره‌های رحمی و نفوذ به بافت‌های دیگر برای بهبودی ۱۰۰% پس از جراحی هیسترکتومی انجام می‌شود.
دیگر رویکردی که به عنوان درمان قطعی سرطان دهانه رحم شناخته می‌شود، شیمی درمانی است. این روش درمان در شرایطی که سرطان در حادترین مرحله خود بوده و یا در صورت شیوع مجدد بیماری و برای به تعویق افتادن پروسه رشد سلول‌های سرطانی و ممانعت از انتشار آن به سایر نواحی کاربرد دارد.
هورمون تراپی از دیگر رویکردهای درمانی برای سرطان رحم است که می‌تواند روی گروهی از سلول‌های سرطانی با گیرنده هورمونی، تاثیر گذاشته و مانع رشد این سلول‌ها شود تا رشد سرطان را متوقف نمایند.

 

سوالات مرتبط با سرطان و درمان سرطان رحم در دختر

– جوانترین سن ابتلا به سرطان دهانه رحم چه سنی است؟

باوجود آنکه سرطان دهانه رحم را می توان در سن ۲۰ سالگی یا بیشتر از ۶۰ سالگی تشخیص داد، اما اغلب در سنین ۳۵ تا ۴۴ سالگی تشخیص داده می شود. این سرطان دهانه رحم به ندرت در زنان کمتر از ۲۰ سال ایجاد می شود.

 

– آیا سرطان دهانه رحم کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

در حین زایمان واژینال انتقال تومور از مادر به نوزاد داخل کانال زایمان به لحاظ تئوری امکان پذیر است. اگر مادر مبتلا به سرطان دهانه رحم باشد، نوزاد ممکن است در معرض سلول های تومور در مایعات کانال زایمان قرار گیرد و می تواند سلول های تومور را به داخل ریه ها بکشاند.

 

– آیا انجام تست پاپ اسمیر برای دختران باکره ممکن است؟

باید بگوییم خیر انجام پاپ اسمیر برای دختران باکره به هیچ وجه ممکن نیست. علت این مسئله ضرورت قرار دادن اسپکولوم داخل رحم برای باز کردن دهانه آن جهت دید بهتر پزشک است که این مسئله می‌تواند بکارت دختر جوان را حین آزمایش دچار آسیب کند.

 

– بهترین روش جایگزین پاپ اسمیر با دختران مجرد چیست؟

همانطور که اشاره کردیم اگر دختر جوانی مشکوک به ابتلا به سرطان رحم باشد، پزشک متخصص برای تشخیص بیماری فوق نمونه گیری از ترشحات واژینال را جایگزین نمونه گیری از سلول‌های دهانه رحم کرده و نمونه‌ها را برای ارزیابی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌کند. هرچند دقت و صحت این روش در قیاس با پاپ اسمیر بسیار پایین‌تر است و باید با ارزیابی‌های بیشتر توسط یک متخصص مجرب انجام شود.

 

– ضرورت معاینه لگنی برای دختران مجرد و باکره

برخلاف تست پاپ اسمیر که می‌تواند عامل پاره شدن پرده بکارت دختران باکره شود، انجام معاینات لگنی هیچ گونه خطری برای دختران نداشته و ممکن نیست عاملی برای آسیب دیدگی بکارت آنها باشد. در حقیقت این معاینه به دلیل دردها و ترشحات غیرطبیعی ناحیه لگن ممکن است، ضروری باشد.

 

– درمان سرطان رحم در دختر در چه افرادی ضروری است؟

دختران جوانی که دارای نقص سیستم ایمنی بوده یا سیستم ایمنی تضعیف شده‌ای دارند، دخترانی که به استعمال دخانیات یا نوشیدن الکل اعتیاد دارند یا دخترانی که به تبخال یا زگیل تناسلی مبتلا هستند، ریسک بسیار بالاتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند.

 

– منظور از سرطان عود کننده دهانه رحم چیست؟

حتی پس از درمان سرطان دهانه رحم به طور کامل، باز هم این احتمال وجود دارد که سرطان در داخل یا نزدیک دهانه رحم یا در قسمت دیگری از بدن بیمار مجددا عود کند. این مسئله به احتمال زیاد ظرف پنج سال پس از تکمیل درمان بیمار رخ می دهد، به خصوص اگر سرطان در مراحل پیشرفته تری تشخیص داده شده باشد.
در نتیجه، بسیار حائز اهمیت است که هر گونه قرار ملاقاتی که پزشک پس از درمان و برای چکاپ شما توصیه می کند را حفظ کنید و هرچند وقت یکبار حتی باوجود موفقیت آمیز بودن نتیجه درمان خود ویزیت شوید و در صورت مشاهده کوچکترین علامت مشکوکی فوراً برای ارزیابی تخصصی بیشتر به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید.

سخن پایانی

موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم در افراد با سنین ۴۹ ساله یا کمتر به شدت در حال افزایش است. سرطان دهانه رحم جزو ۱۰ سرطان شایع و رایج در زنان است. در حالی که سرطان دهانه رحم می تواند در زنان با هر رنج سنی رخ دهد، ابتلا به این سرطان بیشتر در زنان جوان بین ۳۰ تا ۴۹ سال تشخیص داده می شود.
سرطان دهانه رحم پنجمین و ششمین سرطان شایع زنان در سنین ۳۰ تا ۳۹ سال و ۴۰ تا ۴۹ سال است. بسیار نادر است که زنان جوان زیر ۲۵ سال به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند.
سرطان دهانه رحم را می توان به طور موثر در مراحل اولیه درمان و مدیریت کرد. با این حال، تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، بعید است که علائم ابتلا به آن در بیمار ظاهر شوند.
علائم ابتلا زنان به سرطان سرویکس در هر سنی شامل خونریزی غیرطبیعی از ناحیه ژنیتال، ترشحات غیرعادی، داشتن پریودهای دردناک و با خونریزی سنگین، تجربه درد در حین رابطه جنسی و درد لگن خواهد بود. با وجود این، دختران جوان ممکن است اهمیت توجه به این علائم را درک نکرده و تشخیص این بیماری را به تاخیر انداخته و درمان سرطان رحم در دختر را با مشکلات جدی مواجه سازد.
به همین دلیل است که واکسیناسیون HPV در سنین پایین برای آن دسته از زنانی که به لحاظ جنسی فعال بوده و انجام غربالگری منظم بسیار حائز اهمیت است، جایی که تقریباً ۷۰ درصد سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

دیدگاهتان را بنویسید