دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران

افسانه‌های زیادی در مورد چگونگی افزایش شانس داشتن دوقلو وجود دارد. اگرچه هیچ روش اثبات‌شده‌ای از نظر علمی برای افزایش احتمال بارداری دوقلو یا بارداری دوقلو بصورت صد در صد وجود ندارد، اما عوامل خاصی وجود دارند که می‌تواند احتمال این نوع بارداری را بیشتر کند. شما نیز اگر دوست دارید دوقلو باردار شوید و یا در حال حاضر دوقلو باردار هستید و به دنبال یک دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران برای مراقبت‌های دوران بارداری می‌گردید باید به یک بهترین دکتر زنان در تهران یا شهرستان خود مراجعه کنید؛ زیرا شرایط بارداری شما در صورت دوقلو باردار بودن می‌تواند با یک بارداری معمولی و با یک جنین متفاوت باشد.

Doctor-specializing-twins-Tehran

آنچه در این مقاله می خوانید :

فهرست مطالب

روند اتفاق افتادن بارداری دوقلویی و انتخاب دکتر فوق تخصص دوقلوزایی

بارداری دوقلو معمولاً زمانی رخ می‌دهد که دو تخمک مجزا به‌صورت هم‌زمان در رحم زن بارور شوند و یا زمانی که تنها یک تخمک بارور شده باشد ولی طبق فرایندی به دو جنین تقسیم شود. داشتن دوقلو در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان بیشتر از گذشته رایج است. بر اساس گزارش مرکز‌های کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تولدهای فرزندان دوقلو در ۴۰ سال قبل تقریباً دو برابر شده است؛ زیرا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند زیر نظر دکتر فوق تخصص دوقلوزایی برای داشتن دو فرزند یک‌بار بارداری را تجربه کنند و بعد بقیه تمرکز خود را بر روی بزرگ کردن فرزندان خود قرار دهند.
معمولاً زنانی که به دلیل ناباروری با کمک درمان‌های مختلف باروری توسط دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران باردار می‌شوند یا ۳۵ سال یا بیشتر سن داشته باشند، شانس بیشتری برای داشتن دوقلو دارند. بنابراین به‌طورکلی بسته به سن، سابقه خانوادگی و درمان‌های باروری، احتمال دوقلو شدن بارداری یک زن تغییر می‌کند.

 

یک دکتر خوب برای زایمان دوقلو چه ویژگی‌هایی دارد؟

به‌طورکلی شرایط بارداری هر فرد می‌تواند کاملاً متفاوت از دیگری باشد. حال بارداری دوقلویی می‌تواند شرایط را خاص‌تر کند و نیاز به مراقبت‌های بیشتری داشته باشد؛ بنابراین برای انتخاب یک دکتر خوب برای زایمان دوقلو باید به برخی از ویژگی‌هایی او توجه داشته باشید و با در نظر گرفتن آن‌ها بهترین دکتر فوق تخصص دوقلوزایی را برای خود انتخاب کنید. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

۱٫ داشتن تجربه و مهارت کافی برای روش‌های مختلف زایمان طبیعی و سزارین دوقلو یا چندقلو
۲٫ آشنایی کامل به مراقبت‌های ویژه در دوران بارداری دوقلویی
۳٫ آشنایی با خطراتی که می‌تواند شرایط بارداری دوقلویی را متفاوت کند.
۴٫ دلسوزی و مهربانی
۵٫ داشتن رابطه‌ای صمیمی و محترمانه
۶٫ ایجاد حس اطمینان و اعتماد
۷٫ آشنا بودن به‌تمامی آزمایشات و غربالگری‌های لازم در طول بارداری دوقلویی
۸٫ در دسترس بودن (بخصوص در دوران بارداری دوقلویی در دسترس بودن دکتر فوق تخصص دوقلوزایی بسیار مهم است)
۹٫ داشتن قرارداد با بیمه شما
۱۰٫ همکاری با یک بیمارستان مناسب و موردقبول شما برای به دنیا آوردن نوزادان

 

عوامل موثر در ایجاد بارداری دوقلو چیست و دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران کیست؟

دکتر خوب برای زایمان دوقلو دلایلی را که چرا گاهی اوقات حاملگی دوقلو اتفاق می‌افتد، به‌طور کامل مشخص نکرده‌اند. بااین‌حال، برخی از عوامل می‌توانند احتمال تولد دوقلو را افزایش دهند، ازجمله:

• سن زن
• داشتن سابقه خانوادگی دوقلو
• داشتن درمان‌های باروری

لقاح زمانی اتفاق می‌افتد که یک اسپرم مناسب و سالم در زمان مناسب تخمک را بارور می‌کند تا جنین تشکیل شود. در هر دوره از تخمک‌گذاری یک زن تنها یک تخمک قابل باروری آزاد می‌شود و به همین دلیل وقتی لقاح صورت می‌گیرد، یک جنین تشکیل خواهد شد که در اکثر بارداری‌های معمولی به همین صورت است. بااین‌حال، اگر در زمان لقاح دو تخمک به‌صورت هم‌زمان آزادشده و با اسپرم ملاقات کند و لقاح هم‌زمان انجام شود یا تخمک بارور شده به دو جنین جداگانه تقسیم شود، زن می‌تواند دوقلو باردار شود. دو نوع دوقلو وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

دوقلوهای همسان
این نوع بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دو جنین جداگانه تقسیم شود. این جنین‌ها تک تخمکی هستند، به این معنی که ژن‌های یکسانی دارند. دوقلوهای همسان هم‌جنس هستند و از هر لحاظ در ظاهر بسیار به هم شبیه خواهند شد.

دوقلوهای غیر همسان یا برادر
این نوع بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که در زمان لقاح دو تخمک درون رحم زن وجود داشته باشد و اسپرم باید بتواند هر دوی آن‌ها را به درستی بارور کند. این جنین‌ها دو تخمکی هستند، به این معنی که ژن‌های یکسانی ندارند و ممکن است هم‌جنس نباشند.
همچنین معمولاً شباهت کمی باهم دارند. ایجاد بارداری دوقلوی غیرهمسان در صورت استفاده از شیوه‌های مختلف درمان باروری مانند آی وی اف بسیار رایج است؛ زیرا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اغلب دو جنین بارور شده را در رحم زن قرار می‌دهند تا شانس بارداری موفق را افزایش دهند. درنتیجه اگر هر دو موفق به باروری شوند، بارداری دوقلویی اتفاق می‌افتد.

 

بارداری دوقلویی توسط دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران چقدر شایع است؟

بارداری‌های دوقلویی و نیاز به مراجعه به دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران زیاد نیستند. بر اساس گزارش انجمن دکتر خوب برای زایمان دوقلو درآمریکا، از هر ۲۵۰ بارداری، تنها یک مورد به بارداری دوقلو به‌صورت طبیعی منجر می‌شود. بااین‌حال، تولد دوقلوها به‌طور قابل‌توجهی در کنار افزایش استفاده از درمان‌های باروری و با افزایش افرادی که در سنین بالاتر تصمیم به بارداری می‌گیرند افزایش یافته است. به‌طورکلی از سال ۱۹۸۰ تا کنون میزان تولد دوقلوها بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است.

 

چه مواردی می‌توانند احتمال بارداری دوقلو را افزایش دهند؟

عوامل متعددی می‌تواند احتمال دوقلو باردارشدن یک زن و نیاز به مراجعه به دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران را افزایش دهد. این عوامل مهم عبارت‌اند از:

سابقه خانوادگی فرد
درصورتی‌که سابقه دوقلو در خانواده داشته وجود داشته باشد شانس دوقلو شدن بارداری بیشتر است. سابقه خانوادگی دوقلوها از طرف مادر این احتمال را بیشتر از سابقه خانوادگی از طرف پدر افزایش می‌دهد. بااین‌حال، این تنها در صورتی حاصل می‌شود که لقاح بدون استفاده از درمان‌های باروری انجام شود. بر اساس ASRM، خانم‌هایی که خودشان با خواهر خود دوقلوهای غیر همسان هستند، در هر ۶۰ دوقلوی غیرهمسان تنها در حدود ۱ دوقلوی دیگر تولید می‌کنند. برای مردانی که دوقلوهای غیر همسان هستند، از هر ۱۲۵ تولد تنها ۱ مورد فرزند دوقلو ایجاد می‌شود.
برخی از مردم بر این باورند که دوقلوها می‌توانند نسلی را پشت سر بگذارند، به این معنی که اگر یکی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها این ویژگی را داشته باشند، یک فرد به‌طور بالقوه می‌تواند دوقلو باردار شود. بااین‌حال، شواهد کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.

استفاده از روش‌های درمان باروری
این مورد درواقع موردی است که یک دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران می‌تواند با استفاده از آن به شما کمک کند تا دوقلو باردار شوید. درواقع عامل اصلی که شانس داشتن دوقلو را افزایش می‌دهد استفاده از روش‌های درمان‌های باروری مختلف است. انواع مختلف درمان باروری موجود، احتمال دوقلو شدن را به طرق مختلف افزایش می‌دهد.
به‌عنوان‌مثال برخی از داروهای باروری با تحریک تخمدان‌های زن می‌توانند گاهی اوقات باعث آزاد شدن بیش از یک تخمک در زمان تخمک‌گذاری شوند. اگر اسپرم هر دوی این تخمک‌ها را بارور کند، می‌تواند منجر به دوقلو شدن بارداری شود. لقاح آزمایشگاهی که به آن آی وی اف(IVF ) هم گفته میشود به شما کمک خواهد کرد تا شانس دوقلوزایی بیشتری داشته باشید.
این کار با خارج شدن تخمک‌های مادر و بارور کردن آن‌ها در آزمایشگاه با اسپرم اهداکننده برای تولید جنین دوقلو انجام می‌شود. سپس جنین بارور شده را به رحم زن منتقل می‌کنند.
برای افزایش احتمال موفقیت، دکتر فوق تخصص دوقلوزایی انجام دهنده این روش ممکن است بیش از یک جنین را در رحم قرار دهد؛ بنابراین اگر شرایط مساعد باشد و هر دو جنین با موفقیت کاشته شوند و رشد کنند، بارداری دوقلویی و نیاز به مراجعه به یک دکتر خوب برای زایمان دوقلو به وجود می‌آید.
باید توجه داشته باشید که اگرچه بارداری دوقلو می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، حاملگی‌های چندقلو خطرات بیشتری را به همراه دارد، بنابراین دکتر فوق تخصص دوقلوزایی مراقبت‌های بهداشتی معمولاً تعداد جنین‌هایی را که به رحم زن منتقل می‌کند محدود خواهد کرد تا احتمال بارداری دوقلو، سه‌قلو یا بیشتر کاهش یابد.

سن
بر اساس تحقیقات انجام‌شده زنانی که ۳۰ سال یا بیشتر سن دارند بیشتر احتمال دارد که دوقلو باردار شوند. دلیل این امر این است که زنان در این سن بیش از زنان جوان‌تر در طول چرخه تولیدمثل خود ممکن است چند تخمک هم‌زمان آزاد کنند. اگر اسپرم دو تخمک جداگانه را بارور کند، بارداری دوقلو ممکن است رخ دهد.

قد و وزن
گزارش تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن است که دوقلوهای غیر همسان در زنان قدبلندتر یا جثه اندکی بزرگ‌تر بیشتر از زنان کوچک دیده می‌شوند. دلایل این امر مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل تغذیه بهتر باشد. زنان با وزن بدن بالاتر نیز ممکن است ذخایر بیشتری برای رشد جنین در دسترس داشته باشند که منجر به بارداری دوقلویی شود.

پیشینه نژادی
نژاد نیز ممکن است بر ایجاد بارداری دوقلویی تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال در ایالات‌متحده، زنان اسپانیایی تبار کمتر از زنان سفیدپوست یا سیاه‌پوست غیر اسپانیایی دوقلو دارند.

 

افزایش شانس دوقلو شدن توسط دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران

بیشتر عواملی که احتمال بارداری دوقلویی را افزایش می‌دهند، انتخابی نیستند و مربوط به خود زوجین می‌باشد؛ اما درصورتی‌که امکان استفاده از روش‌های بارداری وجود داشته باشد، احتمال دوقلوزایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ادعاهای اثبات نشده زیادی در مورد چگونگی افزایش احتمال بارداری دوقلو وجود دارد. برخی افراد توصیه می‌کنند رژیم‌های غذایی خاصی را دنبال کنید یا از درمان‌های جایگزین خاصی استفاده کنید، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از این روش‌ها وجود ندارد.
اما برخی از درمان‌های باروری، به‌ویژه IVF و محرک‌های تخمدان، شانس داشتن دوقلو را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، بارداری دوقلو هم برای زن و هم برای جنین در حال رشد خطرناک‌تر است. به همین دلیل، برخی از کلینیک‌های باروری توصیه می‌کنند از کاشت چند جنین در طول درمان IVF خودداری شود.
همچنین توصیه می‌شود که زنان جوانی که اولین درمان باروری خود را انجام می‌دهند، فقط یک جنین را برای انتقال به رحم خود انتخاب کنند. ازآنجایی‌که موفقیت روش‌های درمان باروری در حال بهبود است، اغلب نیاز کمتری به انتقال بیش از یک جنین وجود دارد.

 

خطرات بارداری دوقلویی

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم، اگرچه بارداری دوقلویی می‌تواند بسیار خوشحال‌کننده و پرمزیت باشد، اما خطراتی را به همراه دارد و حتی ممکن است بارداری شما را به یک بارداری پرخطر تبدیل کند که در این صورت باید تحت نظر یک متخصص پریناتولوژیست باشید. ازجمله خطراتی که ممکن است در طول بارداری دوقلویی شما را تهدید کند، عبارت‌اند از:

• زایمان زودرس
• وزن کم هنگام تولد
• مرده زایی
• ناتوانی در بدو تولد و بیماری‌های مادرزادی مانند فلج مغزی و اوتیسم
• پره اکلامپسی به معنی افزایش فشارخون مادر در بارداری
• دیابت در دوران بارداری
• زایمان سزارین
• نیاز به استراحت مطلق در بستر در دوران بارداری

 

آیا دوقلوها دارای کیسه آمنیوتیک و جفت مشترک هستند؟

درحالی‌که برخی از دوقلوها ممکن است جفت و کیسه آمنیوتیک مشترک داشته باشند، این مورد برای اکثریت قریب به اتفاق حاملگی‌ها صادق نیست. در اینجا سه حالت متداول وجود دارد که عبارتند از:

دو جفت با دو کیسه آمنیوتیک جدا از هم
بارداری دوقلو با دو جفت و دو کیسه آمنیوتیک جدا بهترین حالت بارداری دوقلویی است، زیرا هر نوزاد غشای محافظ و منبع تغذیه خود را دارد.

یک جفت ولی با دو کیسه آمنیوتیک
در این شرایط قطعاً دوقلوهای شما همسان خواهند بود. با این حال، خطر بیشتری هم برای بروز عوارضی مانند سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو ایجاد میشود. در این صورت دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران که مراقبت شما را به عهده دارد، شما را به‌دقت بیشتری زیر نظر خواهد داشت تا مشکلات احتمالی را بررسی کند و یک بارداری ایمن را سپری کنید.

یک جفت و یک کیسه آمنیوتیک
این نوع بارداری دوقلویی خطرناک‌ترین و نادرترین نوع بارداری دوقلو است. عوارض جنینی می‌تواند به دلیل گره خوردن بند ناف یا عدم تعادل در مواد مغذی، خون یا سایر سیستم‌های حیاتی ایجاد شود. معمولاً این افراد باید تحت نظر متخصصین پریناتولوژی باشند تا خطری برای بارداری آن‌ها ایجاد نشود.

آیا باید در بارداری دوقلو کالری دریافتی خود را دو برابر کنم؟

یک باور اشتباه و البته رایج در مورد بارداری‌های دوقلو این است که مادر باید کالری دریافتی خود را بیش از دو برابر کند تا مواد مغذی کافی برای نوزاد فراهم شود. بااین‌حال، دستورالعمل‌های تغذیه بارداری صرفاً بر اساس تعداد نوزادانی که حامله می‌شوید نیست. در عوض، آن‌ها بر اساس شاخص توده بدنی شما در زمانی که باردار شدید هستند.
یک دکتر خوب برای زایمان دوقلو بر اساس وزن اولیه شما توصیه‌های فردی را ارائه می‌دهد. به‌طور متوسط، تخمین زده می‌شود که کالری مورد نیاز یک زن برای بارداری دوقلو حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. بااین‌حال، مهم‌ترین چیز این است که یک زن در این دوران تا حد امکان تغذیه سالم داشته باشد. بهترین توصیه این است که در طول دوران بارداری تحت نظر یک متخصص تغذیه خوب که در این زمینه تجربه دارد، باشید.

 

مصرف ویتامین در دوران بارداری دوقلویی

اگر دوقلو باردار هستید، باید همان ویتامین‌های دوران بارداری را که دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران برایتان تجویز می‌کند را مصرف کنید. معمولاً دکتر فوق تخصص دوقلوزایی اسیدفولیک و آهن اضافی را توصیه می‌کند. اسیدفولیک اضافی و آهن اضافی به جلوگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند که در بارداری چندقلو شایع‌تر است.

 

آیا در صورت بارداری دوقلو باید بیشتر به دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران مراجعه کنم؟

درحالی‌که هر بارداری متفاوت است، اکثر زنانی که دوقلو دارند، بیشتر از زنانی که تنها یک نوزاد دارند، ویزیت‌های قبل از تولد را انجام می‌دهند. اگر دوقلوهای شما بصورت یک جفت مشترک رشد کنند، به‌طور خودکار نیاز به برنامه نظارتی بیشتری میباشد.
اگر بارداری شما عوارضی نداشته باشد، ویزیت‌های قبل از زایمان ممکن است تا زمانی که به پایان سه‌ماهه دوم خود نرسیده‌اید، تفاوت چندانی با بارداری تک قلو نداشته باشد؛ اما بعدازآن شما باید بیشتر دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران را ملاقات کنید، زیرا خطر پره اکلامپسی و زایمان زودرس بیشتر است.

 

آیا برای بارداری دوقلو باید به پریناتولوژیست مراجعه کنم؟

متخصصان دکتر فوق تخصص دوقلوزایی مادر و جنین یا پریناتولوژی حاملگی‌های پرخطر را نظارت می‌کنند، اما هر بارداری دوقلو در این دسته قرار نمی‌گیرد. برای یافتن بهترین دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران مطمئن شوید که متخصص شما در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارد.

 

آیا همه دوقلوها زودتر از موعد به دنیا می‌آیند؟

تقریبا بیش از ۵۰ درصد از بارداری‌های دوقلویی به زایمان زودرس (قبل از هفته ۳۷) منجر می‌شود. درحالی‌که ۴۰ هفته دوره کامل حاملگی متوسط بارداری است، در اکثر حاملگی‌های دوقلو تقریباً در هفته ۳۶ نوزادان به دنیا می‌آیند. متأسفانه، پیشگیری از زایمان زودرس با بارداری چندقلو چالش‌برانگیزتر از بارداری تک قلو است، زیرا مداخلات مورد استفاده در حاملگی تک قلو به اندازه مورد انتظار کارساز نیست.

 

آیا استراحت در بستر می‌تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد؟

داده‌های علمی نشان می‌دهد که استراحت در بستر مانع از زایمان زودرس نمی‌شود. در واقع، استراحت در رختخواب می‌تواند خطر ایجاد لخته خون را نیز افزایش دهد و پیامدهای منفی مانند افسردگی داشته باشد. اگرچه استراحت در رختخواب به دفعات تجویز نمی‌شود، اما اگر علائم زایمان زودرس در پایان سه‌ماهه دوم یا اوایل سه‌ماهه سوم بارداری وجود داشته باشد، ممکن است دکتر فوق تخصص دوقلوزایی به شما توصیه کند که سطح فعالیت خود را کاهش دهید.

 

آیا زایمان دوقلوها تفاوت قابل‌توجهی دارد؟

چه یک فرزند را باردار باشید و چه چندقلو داشته باشید، شرایط زایمان معمولاً یکسان است؛ اما ممکن است شرایط هر فرد در زمان زایمان متفاوت باشد. وقتی زمان زایمان دوقلو فرا می‌رسد، حتی اگر به‌صورت طبیعی زایمان کنید، به اتاق عمل می‌روید. این یک اقدام احتیاطی و مربوط به ایمنی است که به‌عنوان تنظیم دوگانه نیز شناخته می‌شود. پس از زایمان طبیعی نوزاد اول، احتمال سزارین اورژانسی برای نوزاد دوم کم است.
همچنین امکان بریچ نوزاد دوقلوی دوم نیز وجود دارد که درصورتی‌که دکتر فوق تخصص دوقلوزایی در این نوع زایمان تجربه داشته باشد، معمولاً به‌صورت ایمن فرزندان شما را به دنیا می‌آورد. اگرچه بارداری دوقلو می‌تواند بسیار متفاوت به نظر برسد، اما دکتر فوق تخصص دوقلوزایی شما با بارداری شما مانند سایر موارد رفتار می‌کند مگر اینکه عارضه‌ای رخ دهد.

 

دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران چه مراقبت‌هایی را به شما توصیه می‌کند؟

موارد مختلفی وجود دارد که یک دکتر خوب برای زایمان دوقلو ممکن است به شما توصیه کند که البته بازهم به شرایط بارداری شما بستگی دارد و می‌تواند کاملاً منحصربه‌فرد باشد. ازجمله این توصیه‌ها عبارت‌اند از:

پیروی از یک رژیم غذایی برای تناسب وزن
احتمالاً غذا خوردن برای دو نفر در بارداری را شنیده‌اید. در بارداری تک قلو، شما واقعاً تنها به حدود ۳۰۰ کالری اضافی در روز برای رشد یک نوزاد سالم نیاز دارید؛ بنابراین بدون شک نیازی به خوردن به اندازه دو نفر نیست؛ بنابراین در بارداری دوقلو، این توصیه کالری به ۶۰۰ کالری اضافی در روز می‌رسد (۳۰۰ کالری برای هر نوزاد) که البته باید طبق دستور دکتر خوب برای زایمان دوقلو یا متخصص تغذیه خود از غذاهای مقوی و سالم استفاده کنید و کالری مورد نیاز را با غذای مضر مانند انواع شیرینی که تنها مزیت آن‌ها کالری زیادشان می‌باشد، تأمین نکنید. این کار منجر به افزایش وزن بیش‌ازحد و عوارض مختلف بارداری دوقلویی مانند افزایش فشارخون می‌شود.
طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، یک زن با وزن طبیعی باید در طول بارداری خود حدود ۳۷ تا ۵۴ پوند (۵/۱۵ الی ۲۶ کیلوگرم) اضافه‌وزن داشته باشد، اما برای زنانی که دارای اضافه‌وزن یا چاق هستند باید این مقدار کمتر باشد.
افزایش وزن زودهنگام نیز عالی است زیرا می‌تواند بر وزن هنگام تولد نوزادان تأثیر بگذارد، حتی آن‌هایی که زودتر به دنیا می‌آیند. افزایش وزن کمتر از مقدار توصیه‌شده در طول بارداری دوقلو با نرخ بالاتر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد همراه است.

معنی ریسک بالا را درک کنید.
مادرانی که دوقلو باردار هستند اغلب به یک استخر پرخطر وارد می‌شوند. این شرایط می‌تواند ترسناک باشد. شما باید این آگاهی را داشته باشید که خطر بالا به این معنی نیست که اتفاق بدی برای شما یا نوزادتان خواهد افتاد. در واقع به این معنی است که شما بیشتر مستعد خطرات احتمالی در بارداری هستید. موارد مهمی که باید در نظر بگیرید زایمان زودرس، استراحت در رختخواب و زایمان سزارین است. اینکه هر یک از این‌ها چقدر احتمال دارد به نتیجه برسد به عوامل زیادی بستگی دارد که شخصی هستند. ازجمله عوامل تأثیرگذار می‌توان به‌سلامت کلی، سابقه زایمان قبلی، ژنتیک، شیوه زندگی و … اشاره کرد.
با مادران دارای تجربه مشابه صحبت کنید، اما مراقب باشید.
شما می‌توانید از تجربه مادران دیگری که بارداری دوقلو را گذرانده‌اند کمک بگیرید تا شرایط بهتری داشته باشید. در هر بارداری ممکن است اتفاقات بدی بیفتد، اما شما کسی را برای گرفتن تجربه انتخاب کنید که آن را هیجان‌انگیز نکند. یک دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران را بیابید که به سؤالات شما به‌طور واضح و کامل پاسخ دهد و بداند چه زمانی باید با یک دکتر فوق تخصص دوقلوزایی پرخطر یعنی پریناتولوژیست یا متخصص طب مادر و جنین، تماس بگیرد.

کمی استراحت کنید.
باردار بودن به‌طور طبیعی خسته کننده است، چندقلو باردارشدن می‌تواند خستگی شما را بیشتر کند. معمولاً دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران در اوایل، توصیه می‌کند که هر روز یک دوره استراحت را اجرا کنید. فقط عادت کنید چند دقیقه دراز بکشید و آرام باشید.

از دیگران کمک بخواهید.
افراد حمایت‌کننده مانند خانواده و دوستان در طول بارداری دوقلو بسیار مهم هستند. آن‌ها می‌توانند در تمام مراحل به شما کمک کنند؛ اما افرادی را برای این کار انتخاب کنید که دائماً نخواهند از تجربه‌های خود برای شرایط شما استفاده کنند و تنها نقش حامی را داشته باشند. وجود این حامیان بخصوص بعد از زایمان که شما در یک زمان مادر دو فرزند خواهید شد بسیار مهم‌تر است.

در مورد دوقلوها آگاه باشید.
بسیاری از افرادی که تجربه چندم بارداریشان است و دوقلو باردار هستند فکر می‌کنند همه‌چیز را در مورد این شرایط نیز می‌دانند؛ اما مشکل اینجاست که این افراد نیز در یک زمان دو نوزاد هم سن با شرایط یکسان نداشته‌اند و این امر می‌تواند کار را برای آن‌ها سخت کند؛ بنابراین باید از قبل آگاهی خود را نسبت به داشتن فرزند دوقلو چه در بارداری و چه بعدازآن افزایش دهید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید اگرچه داشتن دوقلو بسیار هیجان‌انگیز است، اما می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد و احتمالاً شما در این دوران به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارید. بسیار مهم است که در صورت بارداری دوقلو به یک دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران که در این زمینه تجربه و مهارت کافی داشته باشد مراجعه کنید تا بهترین مراقبت‌های بارداری را برای شما انجام دهد و شما یک بارداری ایمن را سپری کنید. گاهی ممکن است خطراتی نیز در بارداری‌های دوقلویی ایجاد شود که نیاز به مراجعه به یک متخصص پریناتولوژی وجود داشته باشد. در این صورت خود دکتر متخصص دوقلوزایی در تهران شما را به چنین متخصصی ارجاع خواهد داد.
مراجعه به دکتر فوق تخصص دوقلوزایی که تجربه کافی برای دوقلوزایی ندارند، می‌تواند خطرات زیادی مانند عدم کنترل فشارخون بالا، زایمان زودرس و … را افزایش دهد؛ بنابراین برای انتخاب دکتر فوق تخصص دوقلوزایی در این دوران بخصوص در صورت بارداری دوقلویی نهایت دقت را داشته باشید.
خوشبختانه متخصصان باتجربه و ماهری در مرکز تخصصی زنان ما فعالیت دارند که هم می‌توانند با انجام روش‌های باروری به بارداری دوقلویی شما کمک کنند و هم در صورت بارداری دوقلویی می‌توانند بهترین مراقبت‌های بارداری را برای شما انجام دهند. جهت گرفتن وقت حضوری و مشاوره با این متخصصان کار بلد می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید