برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم

پیش از تصمیم گیری در خصوص اینکه برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم، باید بدانیم ویروس اچ پی وی چیست. این ویروس یک عفونت قابل انتقال از طریق تماس پوستی مستقیم با فرد آلوده و داشتن رابطه جنسی با وی است. عدم درمان این ویروس که انواع مختلفی دارد می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلفی چون سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، زگیل تناسلی و غیره شود. از رویکردهای محافظتی در برابر سویه‌های مختلف این ویروس می‌توان به غربالگری و تزریق واکسن گارداسیل اشاره که می‌تواند از ابتلای فرد نسبت به برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری کند. مرکز فوق تخصصی ما علاوه بر فراهم آوردن واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلای افراد مستعد، راهکارهای درمانی خوبی برای مبتلایان به این بیماری نیز ارائه کرده است.

Which-doctor-should-we-go-HPV-treatment

برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم

در پاسخ به این سوال که برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم ابتدا باید در خصوص این ویروس بیشتر بدانیم. از آنجا که اچ پی وی یا همان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت منتقله جنسی است که در ابتلای افراد به سرطان دهانه رحم و دستگاه تناسلی و بروز زیگل تناسلی نقش اساسی دارد، ضروری است این مسئله بواسطه غربالگری و معاینات بالینی و انجام تست پاپ اسمیر و پی سی آر مورد بررسی قرار گیرد.

معاینات ادواری صورت گرفته توسط پزشک متخصص زنان می‌تواند در تشخیص به موقع و کنترل این بیماری کمک کننده باشد. از سوی دیگر برای حذف یا رفع زوائد ایجاد شده ناشی از این ویروس داخل واژن (زگیل تناسلی) نیز جراح متخصص زنان گزینه مناسبی خواهد بود.

اچ پی وی در اثر برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده و تماس پوست با نواحی مخاطی آلوده و در اثر یک یا چند نوع ویروس پاپیلومای انسانی بروز می‌کند، در کل بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این ویروس وجود دارد. این ویروس در برخی افراد فاقد علامت خاصی است و احتمال دارد بعد از چندسال به صورت خود به خودی از بین برود.

با این حال برخی از انواع این ویروس خطرناک بوده و قادرند منجر به ایجاد سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم، واژن، سرطان آلت تناسلی و مقعد شوند. بنابراین در صورت داشتن فعالیت جنسی و هر نوع شک به آلودگی به این ویروس، توصیه می‌شود برای بررسی تخصصی و رد این احتمال به پزشک مراجعه کنید. پس نخستین پاسخ به سوال برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم، فوق تخصص زنان است.

علائم مرتبط با ویروس HPV چیست؟

عفونت HPV در حالت عادی هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد. با این حال علائم با شیوع کمتر عفونت HPV شامل موارد ذیل است:

۱- بروز توده و یا برآمدگی در ناحیه تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی یک عفونت منتقله جنسی است که از طریق تماس مستقیم پوستی با فرد آلوده منتقل می‌شود و نواحی تناسلی از جمله واژن، مقعد و دهانه رحم را مستعد خطر ابتلا به این ویروس قرار می‌دهد.

زگیل تناسلی ضایعات گوشتی فاقد دردی است که بواسطه ویروس HPV ایجاد می‌شود. در صورت وجود هر گونه ضایعه پوستی در ناحیه تناسلی مراجعه به پزشک الزامی می‌باشد.

۲- بروز خارش در ناحیه تناسلی

بروز خارش در ناحیه تناسلی جزء علائم اختصاصی ابتلا به عفونت HPV محسوب نمی‌شود. با این حال فاکتورهای متعددی از جمله واکنش حساسیتی و عفونت قارچی قادر به ایجاد این علامت است. با این وجود، بروز احساس خارش در محل ضایعات گوشتی می‌تواند نشان دهنده ابتلا به عفونت HPV باشد.

احتمال دارد زگیل تناسلی در مقعد نیز بروز کند، هرچند خارش و بروز ضایعات گوشتی در ناحیه مقعد ممکن است بیانگر ابتلا به هموروئید باشد، تشخیص بیماری حاضر بر عهده پزشک متخصص است. با تمام این توصیفات تصور می‌کنید باید جهت تشخیص و برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم.

ریسک فاکتورهای ابتلا به اچ پی وی کدامند؟

داشتن برخی فاکتورها می‌تواند احتمال بروز اچ پی وی در افراد را تا حد زیادی بالا ببرد. این ریسک فاکتورها شامل:

• داشتن رابطه چند همسری و شرکای جنسی متعدد
  • داشتن شریک جنسی دارای شرکای جنسی متعدد و مشکوک
  • سن پایین تر از ۲۵ سال به دلیل عدم واکسیناسیون
  • شروع فعالیت جنسی از سنین پایین (زیر ۱۶ سال)

نقش عفونت اچ پی وی در سرطان دهانه رحم

حال که می‌دانیم برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم، بد نیست در خصوص نقش موثر این ویروس در انواع سرطان علی الخصوص سرطان دهانه رحم در زنان بیشتر بدانیم.

آلودگی یا برخورداری از انواع خاص ویروس HPV نوع ۱۶ و ۱۸ قادر است ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان را به میزان زیادی افزایش دهد. این نوع سرطان تا پیش از گسترش غالباً فاقد هر نوع علامت خاصی می‌باشد اما به محض گسترش آن در بدن می‌تواند منجر به پدیدار شدن علائم ذیل گردد:

• خونریزی‌های غیرطبیعی واژن (که ربطی به خونریزی قاعدگی ندارد)
  • ترشحات خون آلود واژن
  • درد حین برقراری رابطه جنسی

نقش عفونت اچ پی وی در زگیل تناسلی

به دلیل نقش عفونت HPV نوع ۶ و ۱۱ در ایجاد زگیل تناسلی ضروری است این مسئله توسط پزشک متخصص زنان ارزیابی شود چرا که می‌تواند نواحی مختلف از جمله واژن، مقعد و دستگاه تناسلی فرد را درگیر کند. این نوع کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی است که مشکلات جدی چون سرطان دهانه رحم ایجاد نمی‌کنند و اغلب به خودی خود از بین می‌روند. حال که می‌دانید باید برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم، ضروری است در خصوص زگیل تناسلی با یک متخصص زنان مشورت کنید.

روش‌های تشخیص ابتلای فرد به بیماری اچ پی وی چگونه است؟

حال که می‌دانیم برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم، وقت آن است که با روش‌های تشخیص این عفونت آشنا شویم. شیوه‌های تشخیصی ویروس پاپیلومای انسانی در دو جنس مذکر و مونث بایکدیگر متفاوت است. پزشک با توجه به نوع زوائد ایجاد شده و سابقه پزشکی بیمار از طرق متفاوتی برای انجام تشخیص این عارضه استفاده می‌کند. مهم‌ترین شیوه‌های تشخیصی ویروس HPV و عفونت ناشی از آن شامل انجام تست پاپ اسمیر (بانوان)، آزمایش کولپوسکوپی رحم و واژن، نمونه برداری یا بیوپسی و در نهایت آزمایش DNA – PCR خواهد بود.

روش‌های درمانی ویروس پاپیلومای انسانی کدامند؟

حال که می‌دانیم باید برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم و روش‌های تشخیصی مختلف این بیماری برایمان آشکار شد، نوبت به آگاهی از رویکردهای درمانی این مشکل می‌رسد.

انتخاب یک رویکرد درمانی مناسب برای رفع HPV به فاکتورهای متعددی از جمله تعداد، اندازه و محل انتشار ویروس، ترجیحات بیمار و صلاحدید پزشک بستگی دارد. برای ضایعه‌های کوچک موجود در نواحی مرطوب و چین دار و یا ضایعه‌های بزرگ، استفاده از محلول موضعی و کرم روش درمانی مناسبی محسوب نمی‌شود که عمده علت آن زمان بر بودن و نتیجه بخش نبودن این رویکرد است.

روش دیگری که ممکن است پیشنهاد شود کرایوتراپی (منجمدسازی) است که معمولا نیازمند جلسات متعدد درمانی برای اثربخشی است. هر چه سایز زگیل‌های ناشی از ویروس HPV بزرگ‌تر بوده و تعداد آن‌ها بیشتر باشد به طبع به جلسات درمانی بیشتری برای کرایوتراپی زگیل نیاز هست؛ همین مسئله باعث طولانی‌تر شدن پروسه درمان می‌شود.

گاهی درمان HPV بواسطه لیزر دی اکسید کربن یا لیزر CO2 تنها رویکرد درمانی مناسب برای هر نوع ویروس HPV، در هر سایز و به هر تعداد و در هر ناحیه از دستگاه تناسلی حتی ابتدای مجاری ادراری خواهد بود. این رویکرد درمانی را می‌توان در یک جلسه انجام داد و نیازی نیست بیمار مجدداً مراجعه نماید. تنها علت مراجعه مجدد بیمار برای درمان به این روش فعال شدن احتمالی ویروس‌های نهفته در ناحیه تناسلی و ایجاد زگیل جدید است.

از آنجا که این روش درمانی بر اساس نور تقویت شده عمل می‌کند هیچ گونه عارضه جانبی روی دستگاه تناسلی در هیچ یک از دو جنس مذکر و مونث نداشته و برای هر دو قابل استفاده می‌باشد و اثر بخشی آن بسیار بالا است.

لازم به ذکر است که در کنار روش‌های درمانی فوق الذکر باید عفونت زمینه‌ای که منجر به پیدایش این ویروس شده نیز درمان گردد تا از عود مجدد بیماری جلوگیری شود.

برای پیشگیری از ابتلا به HPV چه کنیم؟

شاید بهتر باشد پیش از بروز هر گونه مشکلی از این دست به اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری بپردازیم. پیش از ابتلا به این مشکل و پرسیدن این سوال که برای درمان اچ پی وی به چه دکتری مراجعه کنیم، در خصوص راهکارهای محافظتی در این خصوص بیاندیشیم. همانطور که گفتیم این بیماری یک عفونت منتقله جنسی است و از تماس با پوست آلوده قابل انتقال است از همین رو:

• از داشتن شرکای جنسی متعدد بپرهیزید
  • از داشتن شرکای جنسی مشکوک بپرهیزید
  • از برقراری رابطه جنسی بدون ابزارهای پیشگیری اکیداً خودداری نمایید
  • زگیل‌های تناسلی ژنیتال را حذف کنید
  • برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت واکسن HPV یا گارداسیل تزریق کنید

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل از واکسن‌های رایج برای ویروس HPV است و قادر است از بیماری‌های خطرناکی از جمله انواع سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی پیشگیری کند. تزریق این واکسن برای آن دسته از افرادی که به ویروس HPV مبتلا شده اند هیچ تاثیری در روند درمان زگیل ندارد، با این حال واکسن گارداسیل قادر است از ابتلا فرد به انواع دیگر ویروس HPV پیشگیری کند.

و کلام آخر

ویروس اچ پی وی گروهی از ویروس‌های شایع در میان زنان و مردان است که عامل بروز زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و واژن می‌باشد. احتمال دارد با وجود آلوده بودن فرد به این ویروس هیچ علامت خاصی در وی وجود نداشته باشد و به خودی خود رفع شود، با این حال در صورت عدم درمان به موقع به بیماری‌هایی که در بالا اشاره کردیم منتهی شود. غربالگری و چکاپ مداوم توسط پزشک متخصص زنان می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری از بدتر شدن وضعیت فرد کمک کند. دریافت واکسن گارداسیل نیز پیش از ابتلا می‌تواند فرد را در برابر برخی سویه‌های این بیماری محافظت کند. این واکسن باید در یک مرکز فوق تخصصی انجام شود و درمان باید توسط پزشک مجرب و یک مرکز معتبر صورت پذیرد.