براي پريود شدن چه بخوريم

بسیاری از زنان که به دلایل مختلف مانند تغییرات شرایط محیطی، شرایط عاطفی و روحی، تغییر رژیم غذایی، تغییر فعالیت‌ها و … که همگی بر هورمون‌های کنترل‌کننده چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارند و دچار تاخیر در پریود می‌شوند، این سؤال را از متخصصان ما می‌پرسند که برای پریود شدن چه بخوریم؟

نکته‌ای که باید در ابتدا به آن توجه داشته باشید این است که ممکن است تأخیر پریود شما به دلیل بارداری باشد و اگر احتمال بارداری وجود ندارد، می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری و مشکل جدی باشد که باید توسط متخصص زنان موردبررسی قرار بگیرد؛ بنابراین درصورتی‌که باردار نیستید و سه ماه متوالی است که دچار تأخیر در پریود می‌شوید، حتماً به متخصص مراجعه کنید و از روش‌های خوددرمانی بپرهیزید. درصورتی‌ هم که به دلیل وجود برنامه‌ای خاص نیاز به پریود شدن زودتر دارید باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای پریود شدن چه بخوریم؟

What-should-we-eat-period

برای پریود شدن چه بخوریم؟

معمولاً زنانی که از PCOD یا مشکلات دیگر باروری مشابه رنج می‌برند، پریودهای منظمی ندارند. مهم‌ترین علت تأخیر در پریود در این افراد عدم تعادل هورمون‌ها است. این عدم تعادل هورمون‌ها گاهی نیز به‌صورت موقت به دلایلی مانند استرس زیاد، پرخوری زیاد و … ایجاد می‌شوند. به‌طورکلی پیروی از یک سبک زندگی سالم ازنظر داشتن تحرک کافی، آرامش روحی و رژیم غذایی متعادل می‌تواند تا حد زیادی از به‌هم‌ریختگی‌های پریودی جلوگیری کند.

در پاسخ به سؤال برای پریود شدن چه بخوریم در ابتدا نیز گفتیم که اگر چند دوره متوالیست که دچار تأخیر در پریود هستید و یا می‌خواهید به دلیل موضوع خاصی مانند مسافرت چند روز زودتر پریود شوید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا تغییر در سیکل قاعدگی می‌تواند طوری ایجاد شود که برگرداندن آن به حالت عادی و طبیعی کار سختی باشد؛ اما به‌طورکلی مواد غذایی که می‌توانند جریان قاعدگی را سریع‌تر ایجاد نمایند، عبارت‌اند از:

قهوه

اعتقاد بر این است که وجود کافئین زیاد در قهوه می‌تواند استروژن را تحریک کند که باعث شروع زودتر عادت ماهیانه شما می‌شود. از طرفی کافئین از مواد شیمیایی خاصی تشکیل ‌شده که برای تسکین دردهای دوران قاعدگی نیز مناسب است. به‌عنوان‌مثال می‌تواند سردردهای شدید و میگرنی را در این دوران کاهش دهد.

آجیل

آجیل‌ها سرشار از مواد معدنی هستند که بد نیست در کل ماه در رژیم غذایی شما به‌صورت متعادل وجود داشته باشند. البته به دلیل چربی و کالری بالا نباید بیش‌ازحد استفاده شوند و مثلاً روزی ۱۰ دانه بادام کافیست. در نزدیکی پریودی نیز بهتر است در میان وعده‌های خود از بادام و گردو استفاده کنید که به‌خوبی می‌تواند بدن را برای پریودی سریع‌تر و راحت‌تر آماده کند. این آجیل‌ها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و به دلیل القای گرمای داخلی در رحم می‌توانند به زودتر اتفاق افتادن پریود و جلوگیری از اسپاسم‌ها کمک کنند.

میوه‌های غنی از ویتامین C

میوه‌هایی مانند پاپایا که سرشار از ویتامین سی و کاروتن هستند، می‌توانند ساخت هورمون استروژن را تحریک کنند و باعث زودتر پریود شدن شوند. پس در پاسخ به سؤال برای پریود شدن چه بخوریم یکی از بهترین موارد خوردن این نوع میوه‌هاست. آناناس نیز سرشار از ویتامین سی است و اعتقاد بر این است که با گرم کردن ناحیه لگن، میزان انقباضات رحمی را بیشتر کرده و به تخریب و خروج سریع‌تر لایه آندومتر یعنی پوشش داخلی رحم کمک می‌کند.

انبه نیز طبع بسیار گرمی دارد و وجود ویتامین سی در این میوه‌ها با افزایش استروژن و کاهش پروژسترون همراه است که باعث انقباضات رحمی بیشتر و خروج راحت‌تر آندومتر می‌شود.

خرما

خرما طبع گرمی دارد و بخصوص در زمستان‌ها یک خوراک عالی برای قبل و در طول پریود است که انرژی طبیعی بدن را افزایش می‌دهد. نوشیدن شیر خرمای گرم در طول پریودی یکی از بهترین مسکن‌های طبیعی بخصوص برای افرادی است که درد و گرفتگی زیادی را در این دوران تحمل می‌کنند. به‌طورکلی اگر بتوانید به‌صورت روتین هر شب قبل از خواب در ماه‌های سرد این نوشیدنی را مصرف کنید، بعد از مدتی تأثیرات بسیار خوبی بر سلامت باروری و قاعدگی خود خواهید دید. به‌علاوه این نوشیدنی می‌تواند به زودتر پریود شدن شما نیز کمک کند.

جگر

یکی دیگر از مواد غذایی گرم‌کننده رحم که به زودتر پریود شدن شما کمک می‌کند و در ماه‌های سرد نیز به‌طورکلی توصیه می‌شود، مصرف متعادل جگر است.

مصرف گیلاس

بسیاری از پزشکان مصرف گیلاس را به دلیل افزایش ساخت هموگلوبین خود توصیه می‌کنند. مصرف این میوه قبل و در طول پریودی به حفظ سطح آهن بدن کمک کرده و می‌تواند پریودها را نیز تنظیم کند. در صورت تمایل به استفاده از دمنوش میوه خشک آن، باید به مقدار کم ‌مصرف شود.

زردچوبه

زردچوبه یک ضدالتهاب قوی و محرک جریان خون در رحم و لگن است. استفاده از زردچوبه بیشتر در طب سنتی چینی توصیه می‌شود. برای استفاده از آن می‌توانید مقداری زردچوبه خالص را در آب یا شیر داغ بریزید و میل نمایید. این نوشیدنی علاوه بر القای پریود برای تسکین گرفتگی‌های پریود نیز بسیار مناسب است.

زنجبیل

یکی دیگر از موادی که می‌توانیم در پاسخ به سؤال برای پریود شدن چه بخوریم به شما معرفی کنیم، زنجبیل است. زنجبیل یکی از داروهای گیاهی پرکاربرد در طب سنتی می‌باشد و مصرف متعادل دمنوش آن می‌تواند به زودتر پریود شدن شما کمک کند. بهترین روش آن استفاده به‌صورت دمنوش همراه با عسل است تا تأثیر بیشتری داشته باشد.خود عسل نیز یکی از بهترین مواد طبیعی برای بدن شما بخصوص در طول پریودی است که تسکین خوبی ایجاد می‌کند و خستگی بدن را از بین می‌برد.

روش‌های غیرخوراکی برای القای پریود

در قسمت قبل سعی کردیم بهترین مواد غذایی که باعث زودتر پریود شدن شما می‌شود را در پاسخ به سؤال برای پریود شدن چه بخوریم به شما معرفی کنیم؛ اما برخی از روش‌های طبیعی دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به القای پریود شما کمک کنند. ازجمله:

داشتن آرامش

وجود استرس یکی از مهم‌ترین عوامل در تأخیر پریود است. استرس باعث افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول یا آدرنالین می‌شود که این هورمون‌ها می‌توانند میزان ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده چرخه قاعدگی یعنی استروژن و پروژسترون را تغییر دهند و درنتیجه باعث تأخیر در پریود می‌شوند؛ بنابراین شما باید تا جایی که می‌توانید با کمک روش‌های مختلف استرس را از خودتان دور کنید. ازجمله این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • کاهش حجم کار
  • گذراندن وقت با دوستان و خانواده
  • ورزش منظم و روزانه
  • انجام یک سرگرمی لذت‌بخش
  • استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن
  • کمپرس گرم یا حمام

 

داشتن رابطه جنسی در نزدیکی روزهای پریودی

فعالیت جنسی به روش‌های مختلفی می‌تواند به پریود شدن زودتر شما کمک کند. درواقع ارگاسم باعث گشاد شدن دهانه رحم می‌شود و این وضعیت فضایی را ایجاد می‌کند تا خون قاعدگی راحت‌تر به سمت پایین کشیده شود. توجه داشته باشید که لازم نیست ارگاسم حتماً از طریق دخول انجام شود. به‌طورکلی نیز داشتن رابطه جنسی منظم استرس را کاهش داده و به تعادل هورمونی سالم کمک می‌کند.

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید، ورزش را کاهش دهید

بااینکه انجام ورزش روزانه به‌صورت منظم می‌تواند تعادل هورمونی را ایجاد کند، ورزش بیش‌ازحد می‌تواند باعث نامنظمی، تأخیر یا از دست رفتن پریود ‌شود. ازجمله ورزشکارانی که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند می‌توان به دوندگان، وزنه‌برداران و سایر ورزشکارانی که به‌صورت روزانه تمرین زیاد انجام می‌دهند، اشاره کرد؛ زیرا ورزش سنگین می‌تواند سطح استروژن را کاهش داده و قاعدگی را متوقف کند.

 

استفاده از روش‌های کنترل بارداری هورمونی

این روش برای تنظیم هورمون‌های به‌هم‌ریخته است و باید تحت نظر متخصص زنان انجام شود. استفاده از قرص‌های ضدبارداری به‌طور صحیح می‌تواند تا حدودی هورمون‌ها را تنظیم کرده و از تأخیر در پریود جلوگیری کند. البته به‌هم‌ریختگی پریودی در چند ماه اول بعد از استفاده از این قرص‌ها طبیعی است.

 

چه زمانی باید برای تأخیر پریود به پزشک مراجعه کرد؟

تأخیر پریود تا سه الی چهار روز و حتی یک هفته می‌تواند کاملاً طبیعی باشد و گاهی نشانه بارداری است؛ اما درصورتی‌که بدون بارداری تأخیر در پریود شما در سه چرخه متوالی رخ‌ داد، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود. به‌طورکلی نیز باید در شرایط زیر با تأخیر پریود به متخصص مراجعه نمایید:

  • شما مشکوک به بارداری خود هستید.
  • قبل از ۴۵ سالگی دیگر پریود نمی‌شوید.
  • بعد از ۵۵ سالگی هنوز پریود می‌شوید.
  • بعد از رابطه جنسی یا در بین قاعدگی‌ها لکه بینی و خونریزی دارید.
  • قاعدگی شما به‌صورت ناگهانی تغییر کرده و علائمی مانند سنگین‌تر شدن یا نامنظم شدن را تجربه می‌کنید.
  • بعد از یک سال که از یائسگی شما گذشته مجدداً خونریزی را تجربه کرده‌اید.

سخن آخر

روش‌های مختلفی برای القای پریود وجود دارد. مواد خوراکی گفته شده در این مقاله اصولاً اگر در حد متعادل مصرف شوند، ضرری برای شما نخواهند داشت و حتی تسکین‌دهنده هستند؛ اما زیاده‌روی در آن‌ها نیز بخصوص اگر طبع گرمی داشته باشید می‌تواند عوارضی مانند خارش، تب‌خال، آفت‌های دهانی و … را ایجاد نماید. بنابراین بهتر است درصورتی‌که تصمیم دارید زودتر پریود شوید یا به دلیل تأخیر در پریود خود نگران هستید، به‌جای زیاده‌روی در مصرف انواع خوراکی‌های گفته ‌شده ابتدا به متخصص زنان خود مراجعه نمایید تا بعد از بررسی شرایط، شما را راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید