علائم زگیل مقعدی در زنان

زگیل مقعدی از عارضه‌های ناراحت کننده است که عامل اصلی آن نوعی اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی است که زگیل‌های تناسلی را نیز ایجاد می‌کند. بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم زگیل مقعدی در زنان افراد در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گیرید. درمان زگیل مقعدی در خانه بدون مشورت پزشک امکان‌پذیر نیست و احتمالاً با پیشروی بیماری خطرات جدی را ایجاد کند؛ بنابراین بدون درمان خودسرانه قبل از تشخیص بیماری ابتدا به متخصص مراجعه کرده و بعد تحت نظر ایشان به درمان زگیل مقعدی در زنان بپردازید.

Symptoms-anal-warts-women

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل‌های مقعدی زگیل‌های کوچک و ریزی هستند که ممکن است در بدن زنان یا مردان در داخل و اطراف مقعد ایجاد شوند. نام دیگر این عارضه که بیشتر در علم پزشکی از آن استفاده می‌شود کندیلوم آکومیناتا است. درواقع می‌توان گفت زگیل‌های مقعدی در هر دو جنسیت نوعی زگیل تناسلی محسوب می‌شود و عامل اصلی ایجاد آن نیز نوعی ویروس پاپیلموهای انسانی یا اچ پی وی است.

در بیشتر موارد، زگیل‌های مقعدی در زنان و مردان باعث ناراحتی یا درد نمی‌شود. بااین‌حال، اگر این زگیل‌ها بیش‌ازاندازه بزرگ شوند، ممکن است بسیار تحریک‌کننده شوند و حتی می‌توانند منجر به خارش یا خونریزی گردند. اگر علائم زگیل مقعدی در زنان بروز نکند، افراد مبتلا به زگیل‌های مقعدی ممکن است حتی ندانند که آن‌ها را دارند.

اما توصیه می‌شود زنان به‌صورت منظم تحت معاینات دوره‌ای مورد نیاز نزد متخصص زنان خود قرار بگیرند تا اگر با مشاهده علائم بیماری‌های مختلف توسط متخصص تشخیصی صورت گرفت، در زمان مناسب بهترین درمان اعمال شود. زگیل‌های مقعدی در زنان و مردان ممکن است فقط در یک نقطه ایجاد شود و یا به‌مرور زمان به قسمت‌های مختلف دستگاه تناسلی و مقعد نیز گسترش پیدا کند.

علائم زگیل مقعدی در زنان چیست؟

زگیل‌های مقعدی ممکن است هم در داخل و هم در اطراف ناحیه مقعد نمایان شود. این زگیل‌ها عموماً به‌صورت برآمدگی‌های کوچکی شروع به‌ظاهر شدن می‌کنند که ممکن است به‌اندازه سر یک سنجاق باشند. درواقع در ابتدا، ممکن است آن‌قدر کوچک باشند که حتی قابل دیدن و توجه نباشند. آن‌ها می‌توانند در طول رشد یا زمانی که تعدادی از آن‌ها در کنار هم قرار گرفتند ظاهری شبیه گل‌کلم نیز پیدا کنند که علامتی از انواع زگیل تناسلی است. زگیل‌های مقعدی ممکن است به رنگ هلویی، زرد، صورتی یا قهوه‌ای روشن دیده شوند و گاهی نیز ممکن است با رنگ پوست شما یکی گردند.

همان‌طورکه قبلاً هم به آن اشاره کردیم، معمولاً علائم زگیل تناسلی در زنان شامل درد یا ناراحتی نیست و حتی ممکن است خود فرد تا زمانی که زگیل‌ها بزرگ و آزاردهنده نشوند، متوجه آن‌ها نگردد. برخی از علائم زگیل مقعدی در زنان نیز نادر است که می‌تواند شامل خارش، خونریزی یا ترشحاتی از مقعد باشد. همچنین احتمال دارد بیمار مبتلا به زگیل‌های مقعدی احساس کند که در ناحیه مقعد خود توده‌ای دارد؛ اما در این شرایط اصلاً نباید نگران باشید و قبل از هر درمانی باید به متخصص زنان خود مراجعه کنید.

هم‌زمان با بروز علائم زگیل مقعدی در زنان ممکن است زگیل در سایر قسمت‌های بدن نیز ایجاد شود. زگیل تناسلی در زنان می‌تواند علاوه بر مقعد روی فرج، واژن یا دهانه رحم نیز نمایان گردد. زگیل تناسلی در مردان ممکن است روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران‌ها یا کشاله ران دیده شود. این بیماری که از زیرگروه‌های بیماری‌های مقاربتی شناخته می‌شود می‌تواند دهان و گلوی فردی که به HPV آلوده است را نیز درگیر کند یا اگر فرد با شریک جنسی آلوده به این ویروس رابطه دهانی یا مقعدی داشته باشد ممکن است در این نواحی دچار علائم زگیل شود. همچنین بوسیدن عمیق فردی که زگیل گلو دارد می‌تواند منجر به انتقال عفونت شود.

علائم زگیل مقعدی خفیف چیست؟

علائم زگیل مقعدی خفیف همان مواردی هستند که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره شد، منتها در حالت خفیف ممکن است این زگیل‌ها به‌قدری بزرگ نباشند که از نظر ظاهری مشخص شوند یا ناراحتی خاصی برایتان ایجاد کنند. معمولاً در شرایط خفیف تنها متخصص زنان است که می‌تواند به‌صورت قطعی تشخیص نهایی را اعلام کند.

علت زگیل مقعدی در زنان چیست؟

زگیل تناسلی که ممکن است در هر بخش از ناحیه تناسلی ازجمله مقعد ایجاد شود توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید. HPV درواقع یک عفونت مقاربتی (STI) است. در افراد جوان، HPV معمولاً به دلیل قوی بودن سیستم ایمنی بدن می‌تواند خودبه‌خود از بین برود و هیچ علامت خاصی هم ایجاد نکند. بااین‌حال، در پاسخ به سؤال علت زگیل مقعدی در زنان چیست باید این نکته را نیز ذکر کنیم که این ویروس می‌تواند در بدن فرد به‌صورت خاموش باقی بماند و بعدها با کوچک‌ترین تحریک باعث ایجاد زگیل تناسلی یا زگیل‌های مقعدی شود.

برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و برخی دیگر می‌توانند حتی منجر به سرطان شوند، اما نوع HPV که باعث زگیل‌های مقعدی و تناسلی می‌شود معمولاً منجر به سرطان نخواهد شد؛ بنابراین اگر علائم زگیل مقعدی خفیف مشاهده شد نباید خود را نگران کنند و ابتدا باید توسط متخصص معاینه شوند تا مشخص شود علت زگیل مقعدی در زنان چیست و سپس در خصوص درمان اقدام کنند.

آیا علائم زگیل مقعدی در زنان مسری است؟

همان‌طورکه در قسمت قبل گفتیم، این بیماری یک بیماری عفونی و مقاربتی است؛ بنابراین احتمال اینکه یک زن این بیماری و علائمش را به شریک جنسی خود انتقال دهد زیاد است. درواقع HPV می‌تواند از طریق تماس جنسی کامل یا تماس مستقیم با دهان، مقعد، آلت تناسلی یا واژن فرد مبتلا به‌راحتی انتقال داده شود. البته نیاز نیست یک رابطه جنسی کامل صورت بگیرد تا عفونت انتقال پیدا کند؛ زیرا حتی از طریق تماس پوست سالم به پوست آلوده این ویروس قابل‌انتقال است. انتقال HPV حتی اگر علائم زگیل مقعدی خفیف قابل مشاهده نباشد نیز ممکن است رخ دهد؛ زیرا احتمال دارد این ویروس به‌صورت خاموش در بدن زن یا مرد وجود داشته باشد.

همچنین ممکن است ویروس اچ پی وی در بدن فرد مبتلا هیچ علائمی ایجاد نکند ولی وقتی وارد بدن شریک جنسی می‌شود، به دلیل نوع واکنش بدنی او و شرایط سلامتی که دارد علائم در طرف مقابل ظاهر شوند. بر اساس داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) که داده‌های قابل‌اعتمادی دارد زگیل‌های مقعدی و تناسلی بیشتر از طریق رابطه جنسی مقعدی و همچنین واژینال منتقل می‌شود. CDC همچنین ابراز می‌کند که تقریباً تمامی مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند، مگر اینکه روش‌های پیشگیری مانند تزریق واکسن را از قبل انجام داده باشند.

چه کسانی بیشتر به علائم زگیل مقعدی در زنان دچار می‌شوند؟

معمولاً برخی شرایط می‌تواند احتمال ابتلا به علائم زگیل مقعدی در زنان را افزایش دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • داشتن رابطه جنسی بدون محافظت مناسب (منظور از محافظت مناسب استفاده از ابزار مانعی مانند کاندوم در طول رابطه جنسی است.)
  • اگر چندین شریک جنسی در طول زندگی خود داشته باشید.
  • اگر با فرد آلوده به زگیل تناسلی رابطه مقعدی داشته باشید.
  • اگر در سنین پایین رابطه جنسی خود را شروع کنید، احتمال بیشتری برای ابتلا به زگیل‌های مقعدی وجود دارد.
  • وقتی سیستم ایمنی بدنی دارید که به دلیل نوعی بیماری یا دارو تضعیف شده یا در معرض خطر است.

توجه داشته باشید که برای ابتلا به زگیل مقعدی لزوماً نباید چندین شریک جنسی داشته باشید و حتی اگر فقط یک شریک جنسی هم داشته باشید، ممکن است به زگیل‌های مقعدی مبتلا شوید و کاندوم نیز نمی‌تواند به‌طور کامل از شما در برابر آن محافظت کند.

زگیل مقعدی در زنان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص زنان می‌تواند زگیل مقعدی را به‌راحتی با یک معاینه بصری تشخیص دهد. برخی از پزشکان نیز در حین معاینه ممکن است از اسید استیک (سرکه) استفاده کنند و با اعمال آن در ناحیه مورد نظر برجستگی‌ها را بیشتر مشخص خواهند کرد. این کار درواقع باعث می‌شود که برجستگی‌ها کاملاً سفید شده و بیشتر نمایان شوند. بااین‌حال، برای تشخیص زگیل‌های مقعدی معمولاً لازم نیست این کار انجام شود.

معاینه زگیل مقعدی شامل یک معاینه داخلی با ابزاری کمکی به نام آنوسکوپ جهت جستجوی دقیق زگیل در داخل کانال مقعدی انجام خواهد شد. متخصص شما ممکن است یک معاینه کامل نیز از ناحیه لگن انجام دهد تا سایر اشکال زگیل تناسلی را نیز در صورت وجود جستجو کند. برای زنان، معمولاً غربالگری پاپ‌اسمیر نیز انجام خواهد شد. گاهی نیز ممکن است نیاز باشد یک نمونه‌برداری یا همان بیوپسی از زگیل‌های موجود انجام شود تا درمان بهتری صورت پذیرد. معمولاً اگر زگیل‌ها به درمان اولیه پاسخ ندهند، برای تأیید تشخیص از بیوپسی استفاده می‌شود.

علائم زگیل مقعدی در زنان چگونه بهبود پیدا می‌کند؟

انتخاب روش درمان مناسب به عوامل مختلف مانند تعداد و محل زگیل، ترجیح بیمار و همچنین تجربه و مهارت پزشک بستگی دارد. از بهترین روش‌هایی که ممکن است برای درمان این زگیل‌ها استفاده شود، عبارت‌اند از:

داروهای موضعی

درمان با داروهای مختلف موضعی می‌تواند برای زگیل‌هایی که بسیار کوچک هستند و تنها محدود به ناحیه بیرونی مقعد می‌باشند، کافی باشد. در این صورت باید از داروهای تجویزی برای زگیل‌های مقعدی استفاده گردد. حذف‌کننده‌های زگیل که بدون نسخه در دسترس هستند برای استفاده در ناحیه مقعد یا تناسلی مناسب نیستند و به‌هیچ‌وجه استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک روش درمان زگیل مقعدی در خانه توصیه نمی‌شوند.

برخی از داروها نیز جهت درمان زگیل‌های مقعدی به کمک پزشک در مطب باید استفاده شوند. سایر موارد را می‌توانید طبق دستور متخصص خودتان در خانه اعمال کنید. استفاده از این داروها و بهبود علائم زگیل مقعدی خفیف با کمک این روش معمولاً چند هفته یا بیشتر طول می‌کشد. بهترین کرم‌های موضعی جهت درمان زگیل‌های مقعدی عبارت‌اند از:

  • imiquimod (Aldara، Zyclara)
  • پودوفیلوکس (Condylox)
  • پودوفیلین (پودوکون)
  • تری کلرواستیک اسید (TCA)
  • بی کلرواستیک اسید (BCA)

سایر گزینه‌های درمانی

بسته به شدت و محل زگیل مقعدی ایجاد شده برای بیمار ممکن است از گزینه‌های درمانی دیگری مانند روش‌های زیر نیز استفاده شود:

کرایوتراپی

در این روش به کمک نیتروژن مایع زگیل‌ها منجمد شده و پس از یخ زدن، کم‌کم از بین می‌روند.

الکتروکوتر

در این روش، متخصص شما از جریان الکتریکی جهت سوزاندن زگیل‌ها استفاده خواهد کرد.

درمان‌های لیزری

در حال حاضر بهترین روش درمانی برای زگیل‌های مقعدی درمان لیزری است که با استفاده از انرژی منتقل شده از نور شدید زگیل‌های بزرگ و سخت را درمان می‌کند. اگر زگیل گسترده یا خیلی بزرگ باشد، درمان می‌تواند در چند مرحله انجام شود و در برخی موارد نادر نیز ممکن است نیاز به جراحی باشد.

گزینه‌های جراحی

گزینه‌های جراحی می‌تواند برای زگیل‌های بزرگ‌تر که سایر روش‌های درمانی برایشان مؤثر نیست پاسخ مناسبی باشد. همچنین برای زگیل‌های مقعدی که دقیقاً در داخل کانال مقعدی قرار دارند، جراحی بهتر است. درمان جراحی اغلب به‌صورت سرپایی و آسان انجام می‌شود و می‌توانید در همان روز جراحی به خانه بروید. در طول عمل، متخصص شما از ابزار مخصوصی جهت بریدن زگیل‌ها استفاده خواهد کرد. به‌احتمال‌زیاد یک بی‌حس‌کننده موضعی نیز قبل از جراحی زده می‌شود. اگر تعداد و محل زگیل‌های مقعدی خیلی زیاد باشد، ممکن است حتی نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی داشته باشید.

پس از الکتروکوتر، کرایوتراپی یا درمان جراحی زگیل‌های مقعدی، اکثر افراد تنها برای چند روز ناراحتی‌هایی را تجربه می‌کنند. برای کمک به کاهش این ناراحتی، متخصص ممکن است داروهای مسکنی را برای بیمار تجویز کند. توانایی شما برای کار یا انجام فعالیت‌های عادی نیز به شدتِ بیماری و میزان درمان شما بستگی دارد.

آیا روشی برای درمان زگیل مقعدی در خانه وجود دارد؟

خیر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که برای درمان زگیل مقعدی در خانه تلاش کنید و از مواد طبیعی که می‌توانند تحریک‌کننده باشند، استفاده نمایید. حتی همان‌طورکه قبلاً هم تأکید کردیم برای زگیل‌های مقعدی و تناسلی نباید از پمادهای بدون نسخه نیز استفاده کنید و درمان، تنها باید تحت نظر متخصص زنان و به‌صورت کاملاً تخصصی انجام شود.

چشم‌انداز بلندمدت در مورد علائم زگیل مقعدی در زنان چیست؟

زگیل‌های مقعدی تهدیدی برای زندگی نیست و در بیشتر موارد منجر به سرطان نمی‌شود. بااین‌حال، HPV ممکن است در صورت عدم درمان دائماً باعث عود زگیل مقعدی شود. برای جلوگیری از عود مجدد، حتی بعد از درمان علائم زگیل مقعدی در زنان قرار ملاقات‌های بعدی را با پزشک خود برنامه‌ریزی کنید. این امر بخصوص در سه ماه اول پس از درمان بسیار مهم است.

چگونه می‌توان از علائم زگیل مقعدی در زنان پیشگیری کرد؟

شما می‌توانید جهت پیشگیری از واکسن‌های اچ پی وی موجود استفاده نمایید که جهت تزریق می‌توانید از متخصص زنان خود بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. این واکسن را می‌توان حتی تا سن ۴۵ سالگی تزریق کرد؛ اما بهترین زمان آن در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی است تا قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی از طریق فعالیت جنسی در برابر ویروس مصون باشید.
روش‌های دیگری هم برای جلوگیری از انتقال این ویروس و ایجاد زگیل‌های مقعدی وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • عدم انجام تماس‌های جنسی مشکوک
  • استفاده از روش‌های محافظ یا مانع مناسب مانند کاندوم
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی

سؤالات متداول در مورد علائم زگیل مقعدی در زنان

سؤالات بسیار متعددی در مورد علائم زگیل مقعدی در زنان از متخصصان ما پرسیده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها را در اینجا پاسخ می‌دهیم:

  • آیا زگیل داخل و دور مقعد مسری است؟

بله زگیل تناسلی در هر بخش از ناحیه تناسلی که باشد و بخصوص زمانی که با علائم ظاهری همراه است می‌تواند سرایت پیدا کند.

  • آیا زگیل‌های مقعدی در زنان و مردان خطرناک است؟

درصورتی‌که این زائده‌ها به‌طور مؤثر درمان نشوند، ممکن است گسترش پیدا کرده، کانال مقعد را کاملاً درگیر کرده و به‌مرورزمان حتی می‌توانند منجر به سرطان مقعد شوند؛ اما افرادی که به‌طور مؤثر تحت درمان مناسب و به موقع قرار می‌گیرند، معمولاً از این نظر در خطر نخواهند بود.

  • بهترین درمان قطعی زگیل مقعد در زنان چیست؟

بهترین روش استفاده از لیزر است که به‌خوبی می‌تواند زائده‌های زگیل تناسلی را درمان کند. با این حال، درمان صد درصدی برای آن وجود ندارد و امکان عود مجدد در صورت عدم مراقبت مناسب هست.

  • فرق زگیل‌های مقعدی در زنان و بواسیر چیست؟

زگیل مقعدی معمولاً به‌صورت تکی یا حتی خوشه‌ای می‌باشد و هیچ ربطی به بواسیر ندارد. بواسیر نوعی بیماری است که مربوط به التهاب و تورم رگ‌های اطراف مقعد است. عامل زگیل‌های مقعدی، ویروس خاصی می‌باشد ولی بواسیر معمولاً به دلیل عادت‌های غلط من جمله نشستن زیاد، اضافه‌وزن، یبوست مزمن و یا شرایط خاص مانند بارداری می‌باشد.

  • آیا می‌توان زگیل مقعدی را با سرکه سیب درمان کرد؟

اگرچه سرکه سیب دارای ترکیباتی ضدعفونی‌کننده برای پوست است، اما یک ماده طبیعی است که می‌تواند حتی تحریک‌کننده باشد؛ بنابراین استفاده از آن برای درمان زگیل‌های مقعدی توصیه نمی‌شود.

  • پس از درمان زگیل مقعدی تا چه موقع باید به ملاقات پزشک ادامه دهیم؟

ممکن است که لازم باشد حداقل تا چند ماه روند درمان توسط پزشک بررسی شود تا وی مطمئن شود احتمال عود مجدد زگیل‌ها کاهش پیدا کرده است. بعدازآن نیز باید معاینات منظم دوره‌ای طبق نظر متخصص انجام شوند.

  • آیا زگیل‌های مقعدی در زنان باردار قابل درمان می‌باشد؟

بله اگر در طول بارداری زگیل‌های مقعدی ایجاد شده و زیاد یا بزرگ نباشند با روش منجمد کردن (کرایوتراپی زگیل) به‌عنوان یک روش ایمن می‌توان درمان را انجام داد. در صورت شدید بودن بیماری ممکن است پزشک از روش‌های جراحی در این شرایط استفاده کند.

  • هزینه درمان زگیل مقعدی زنان با لیزر چقدر است؟

این هزینه تنها بعد از انجام معاینات کامل توسط متخصص مشخص می‌شود؛ زیرا عوامل مختلفی مانند نوع دستگاه مورد استفاده، اندازه زگیل‌ها، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان کامل و … می‌توانند در هزینه انجام این درمان تأثیرگذار باشند.

  • آیا زگیل مقعدی و ایدز با هم مرتبط هستند؟

زگیل‌های مقعدی تنها ممکن است با تضعیف سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به ویروس ایدز را افزایش دهد. برعکس این موضوع نیز درست است. اما این دو ارتباط مستقیمی با هم ندارند.

سخن آخر

همان‌طورکه گفتیم علائم زگیل مقعدی خفیف همیشه به‌صورت آشکارا مشخص نمی‌شود و بسیاری از افرادی که به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده هستند اصلاً علامت خاصی را تجربه نمی‌کنند. بااین‌حال، اگر زگیل‌های مقعدی در ظاهر نیز تشکیل شود بسته به ‌اندازه‌ای که دارد می‌تواند علائمی مانند تحریک، خارش، خونریزی و … را ایجاد نماید.

به‌هیچ‌وجه نباید در صورت بروز این علائم نسبت به درمان زگیل‌های مقعدی سهل‌انگاری کنید؛ زیرا این زگیل‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند خطرات جدی‌تری مانند سرطان مقعد را ایجاد کنند؛ بنابراین به‌محض مشاهده علائم گفته شده به متخصص زنان خود مراجعه کرده و درمان مناسب را بعد از انجام معاینات لازم دریافت کنید.

شما همچنین می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل علائم زگیل مقعدی در زنان و اخذ بهترین تشخیص و درمان به کمک ابزار پزشکی بروز دنیا توسط متخصصین باتجربه و بسیار کار بلد، به مرکز تخصصی ما مراجعه کنید. راه‌های ارتباطی ما در صفحات مجازی در سمت چپ همین صفحه برای شما عزیزان قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید