درمان کیست تخمدان با قرص ال دی

در برخی زنان که در دوران یائسگی هستند، احتمال وجود کیست تخمدان سرطانی زیاد است. گاهی کیست‌ها خود را با علائمی مانند دردهای لگنی، خونریزی، گرفتگی، ضعف و… نشان می‌دهند و گاهی هیچ علائمی ندارند. به همین دلیل حتماً باید معاینات منظم خود را نزد یک متخصص زنان خوب انجام دهید تا در صورت وجود کیست، در زمان مناسب تشخیص داده شود. همچنین میزان مهارت پزشک در تشخیص نوع کیست. یکی از انواع روش‌های درمانی این بیماری، درمان کیست تخمدان با قرص ال دی است. در ادامه با این مقاله همراه شوید تا نحوه درمان کیست تخمدان با قرص ال دی به شما بدهیم.

Ovarian-cyst-treatment-LD-pills

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی چگونه است؟

کیست‌های تخمدانی به کیسه‌ای گفته می‌شود که با مواد نیمه جامد یا مایع پر شده است و ممکن است شما را به‌عنوان یک بانو در هر سنی درگیر کند؛ اما معمولاً در سنین باروری بیشتر دیده می‌شود به‌طورکلی روش‌های متعددی برای درمان انواع کیست‌های تخمدانی وجود دارد. کیست‌های تخمدانی انواع مختلفی دارند که اغلب آن‌ها خوش‌خیم هستند و به‌راحتی با دارو یا جراحی برطرف می‌شوند و گاهی حتی کمی مراقبت و تحت نظر متخصص بودن می‌تواند کیست را از بین ببرد؛ اما آنچه در ایجاد نتایج درمانی قابل‌قبول اهمیت بسیار زیادی دارد، قدرت تشخیصی متخصص شماست که باید نوع کیست تخمدان را به‌درستی تشخیص دهد. ازجمله روش‌های مختلفی که می‌توان برای کیست‌های تخمدان از آن‌ها استفاده کرد، بسته به ماهیت کیست می‌توان به داروها، انواع جراحی‌های تهاجمی و نیمه تهاجمی و مراقبت‌های لازم اشاره کرد.

 

درمان با قرص کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی نیز یکی از انواع روش‌های درمانی برخی از کیست‌های تخمدانی است که به‌عنوان یک درمان هورمونی محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند بر میزان ترشح هورمون‌های زنانه مانند استروژن که ترشح نامتعادل آن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد کیست شده باشد، تأثیر بگذارد. به‌طورکلی نیز نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، افرادی که برای کنترل بارداری خود از قرص‌های کنترل بارداری مانند ال دی استفاده می‌کنند، کمتر درگیر انواع کیست‌های تخمدانی می‌شوند.

اگرچه درمان کیست‌های تخمدانی با قرص کیست تخمدان درمانی ساده و مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد، اما شما نباید به‌صورت خودسرانه از این قرص‌ها که بدون نسخه نیز قابل دسترس هستند برای درمان کیست‌های تخمدانی استفاده کنید؛ زیرا شرایط کیست‌های تخمدانی در افراد مختلف ازنظر نوع، اندازه، تغییراتی که به مرور دارند و نحوه مصرف قرص ال دی برای درمان کیست تخمدان و .. متفاوت است و گاهی استفاده از دارو بخصوص مصرف دارو به‌صورت خودسرانه نه‌تنها کیست شما را درمان نمی‌کند، بلکه ممکن است شرایط بیماری شما و درمان تخصصی آن را سخت‌تر نیز بنماید.

 

بنابراین به‌هیچ‌وجه به‌صورت خودسرانه و با توصیه افرادی که علائم مشابه داشته‌اند، از رفع کیست تخمدان با قرص کیست تخمدان استفاده نکنید. شما باید حتماً به متخصص زنان خود مراجعه کنید و بعد از معاینات و انجام تست‌های لازم، وقتی نوع و شرایط کیست به‌طور دقیق مشخص شد، متخصص درصورتی‌که تشخیص دهد درمان کیست‌های تخمدانی با قرص کیست تخمدان برای شما مفید است، آن را تجویز خواهد کرد.

لازم به ذکر است اکثر کیست‌های تخمدان در زنان در سنین باروری کیست‌های تخمدانی ساده یا عملکری هستند که به آن‌ها فانکشنال نیز می‌گویند. بسیاری از بانوان که حتی علائمی از کیست ندارند، ممکن است هنگام انجام معاینات دوره‌ای اگر سونوگرافی انجام دهند به طور اتفاقی یکی دو تا از این کیست‌ها را نیز در تخمدان خود داشته باشند، بدون اینکه علامتی ایجاد کند.

این موارد معمولا درمان لازم ندارند و خودشان طی دو الی سه ماه بصورت طبیعی درمان میشوند. اما در مورد افرادی که درمان طی این مدت صورت نمی‌گیرد یا علائمی دارند، پزشک از داروهایی مانند داروهای هورمونی و قرص کیست تخمدان کنترل کننده بارداری جهت درمان آن‌ها استفاده می‌کند.

آیا رفع کیست تخمدان با قرص ال دی قطعی است؟

به‌طورکلی برای بسیاری از اختلالات زنانه مانند انواع عفونت‌ها، کیست‌ها، توده‌ها و … از همان ابتدا نمی‌توان یک درمان قطعی را انتخاب کرد. متخصص زنان معمولاً بر اساس آنچه علائم شما ، سابقه پزشکی شما و همچنین نتایج تست‌هایی مانند سونوگرافی نشان می‌دهند، بعدازاینکه شرایط کیست را بررسی کردند، بهترین نوع درمانی که فکر می‌کنند برای شما کارسازتر است را برایتان تجویز می‌کنند.

از طرفی سعی می‌کنند در صورت امکان و اورژانسی نبودن شرایط کیست مانند کیست‌های خیلی بزرگ و خطرناک، در ابتدا از روش‌های درمانی آسان مانند رفع کیست‌های تخمدانی با قرص کیست تخمدان یا سایر داروهای مناسب و کم عارضه استفاده کنند؛ اما نمی‌توان گفت این درمان یک درمان قطعی است. ممکن است بعد از مدتی کیست مجدداً رشد کند یا شرایطی ایجاد شود که دارو کارساز نباشد که در این صورت متخصص شما روش‌هایی مانند جراحی را توصیه می‌کند؛ بنابراین درصورتی‌که درمان کیست تخمدان با قرص ال دی توسط یک پزشک حاذق و باتجربه برایتان تجویز شده باشد، بدون نگرانی درمان را انجام دهید.

آیا قرص ال دی می‌تواند کیست تخمدان را درمان ‌کند؟

شاید در برخی موارد قرص ال دی بتواند به درمان کیست‌های تخمدانی کمک کند، اما مواردی هم در میان بیماران مشاهده شده است که این قرص‌ها نه‌تنها به درمان کیست تخمدان کمکی نکرده‌اند بلکه منجر به تغییر اندازه آن و رشد کیست شده‌اند! ممکن است در شرایطی که علت ایجاد کیست تخمدان عوامل هورمونی هستند، این قرص‌ها بتوانند کیست تخمدان را درمان کنند، اما در غیر این صورت معمولا این قرص‌ها کارایی ندارند.

نتیجه درمان شدن یا عدم توانایی درمان کیست تخمدان توسط قرص‌های ال دی تنها پس از مصرف آن‌ها تحت نظر متخصص مشخص خواهد شد. اما اینکه اصلا امتحان کردنشان به نفع شماست یا خیر را تنها متخصص زنان تشخیص می‌دهد و مصرف این قرص‌ها باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

زمان و نحوه مصرف قرص ال دی برای درمان کیست تخمدان

در پاسخ به سوال نحوه مصرف قرص ال دی برای درمان کیست تخمدان باید گفت، معمولاً قرص‌های ضدبارداری مانند ال دی به‌صورت دوره‌ای طبق یک برنامه مشخص در سیکل قاعدگی و به‌صورت روزانه یک عدد مصرف می‌شوند. اغلب کارخانه‌های سازنده برای جلوگیری از فراموشی این برنامه و عدم بارداری ناخواسته پشت جلد قرص‌ها این برنامه را چاپ می‌کنند؛ اما نحوه مصرف قرص ال دی برای درمان کیست تخمدان نیاز به برنامه زمانی متفاوتی برای استفاده داشته باشد که این برنامه طبق شرایط بیماری شما و تنها توسط متخصص زنانی که تحت نظر او در حال درمان هستید، مشخص می‌شود.

عوارض درمان کیست تخمدان با قرص ال دی

قرص ال دی یک قرص کیست تخمدان تأثیرگذار بر هورمون‌های بدن است و به‌علاوه مانند هر قرص شیمیایی دیگر می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. درصورتی‌که به‌صورت کوتاه‌مدت و دوره‌ای از این قرص‌ها استفاده شود، معمولاً کمی بعد از قطع مصرف، عوارض نیز از بین خواهند رفت، اما در صورت مصرف طولانی‌مدت احتمال ماندگاری برخی عوارض وجود دارد. به‌طورکلی عوارض درمان کیست‌های تخمدانی با قرص ال دی عبارت‌اند از:

  • نفخ شکم
  • حساسیت سینه‌ها
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • چاقی و افزایش اشتها
  • گرگرفتگی
  • تغییرات رفتاری و نوسانات خلق‌وخویی
  • لکه روی صورت
  • کاهش میل جنسی

کیست تخمدان چیست و درمان کیست تخمدان با قرص ال دی؟

کیست‌های تخمدانی مانند یک حباب پر از مواد مایع یا نیمه جامد است که ممکن است بر روی تخمدان یا درون تخمدان‌ها ایجاد شود. تخمدان‌ها نقش اساسی در باروری شما دارند و اگر در هر سیکل قاعدگی نتوانند یک تخمک قابل باروری آزاد کنند، توانایی بارداری شما از بین خواهد رفت. در طول چرخه قاعدگی، تخمدان‌ها تخمک را در فرآیندی به نام تخمک‌گذاری آزاد می‌کنند.

برای اینکه این فرآیند اتفاق بیفتد، یک کیسه پر از مایع یا فولیکول باید در اطراف تخمک در زمانی مشخص ایجاد شود. در برخی موارد، این کیسه به دلایل مختلف مانند به هم ریختگی هورمونی بزرگ‌تر از حد طبیعی می‌شود و درنتیجه به یک کیسه از مواد تبدیل خواهد شد که به‌عنوان کیست شناخته می‌شود.

علائم کیست تخمدان

یادتان باشد که علائم تنها هشدارهای طبیعی هستند که به شما می‌گویند، باید در اسرع وقت برای بررسی وضعیت بدنی خود به متخصص مربوطه اشاره کنید؛ بنابراین نباید به محض دیدن علائم کیست‌های تخمدانی به درمان کیست‌های تخمدانی با قرص ال دی روی بیاورید. بلکه باید نسبت به این علائم آگاه باشید تا در زمان مناسب جهت تشخیص و درمان به متخصص زنان خود مراجعه کنید.

کیست‌های تخمدان بر اساس شرایط و اندازه‌ای که دارند، می‌توانند علائم مختلفی را ایجاد نمایند. برخی از این کیست‌ها تنها در حدود ۱ الی ۲ سانتیمتر رشد می‌کنند و می‌توان آن‌ها را با دارو کوچک کرد و حتی از بین برد؛ اما برخی از کیست‌ها ممکن است حتی تا دو برابر اندازه تخمدان شما رشد کنند که می‌توانند علائم شدیدی را ایجاد نمایند. مهم‌ترین علائمی که می‌توان برای کیست‌های تخمدانی نام برد، عبارت‌اند از:

  • درد در ناحیه شکم و نفخ که با احساس پری یا سنگینی در شکم همراه است.
  • دردهای متناوب در ناحیه لگن که در زیر شکم احساس می‌شود و ممکن است حالت رفت‌وآمدی داشته باشد.
  • درد یا ناراحتی در هنگام اجابت مزاج یا مشکل در مدفوع
  • درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی که گاهی هنگام دخول آلت تناسلی مرد، درد بیش‌ازحد تحملی برای بیمار ایجاد می‌شود.

کیست‌ها ماهیتی دارند که گاهی هیچ کدام از این علائم را از خود بروز نمی‌دهند و حتی ممکن است بدون ایجاد علائم، به رشد خود ادامه دهند و بزرگ و بزرگ‌تر شوند. به همین دلیل همیشه تأکید می‌کنیم که معاینات منظم دوره‌ای را نزد یک متخصص زنان خوب انجام دهید تا در صورت وجود کیست، این بیماری در طول معاینات و غربالگری‌های مورد نیاز در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان‌های صحیح برای آن انجام شود.

اگر کیست زود تشخیص داده شود، می‌توان به سرعت آن را درمان کرد. در برخی موارد، کیست می‌تواند به رشد خود ادامه دهد و منجر به عوارض ناخوشایندی شود. به‌عنوان‌مثال، رشد زیاد کیست ممکن است منجر به پیچ‌خوردگی تخمدان شود که در این شرایط تخمدان از مکان خود خارج شده و درد شدیدی را ایجاد می‌کند. گاهی درمان این وضعیت تنها با خارج کردن تخمدان پیچ‌خورده امکان‌پذیر است که می‌تواند توانایی بارداری بیمار را کاهش دهد. یک کیست غیرطبیعی بزرگ نیز ممکن است دچار پارگی ناگهانی و باعث خونریزی داخلی شود. علائم یک کیست مشکل‌ساز معمولاً عبارت‌اند از:

  • درد ناگهانی و شدید در لگن یا در ناحیه پایین شکم
  • تب و استفراغ
  • سرگیجه یا غش

اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کردید، سریعاً با متخصص زنان خود تماس بگیرید و موارد را گزارش دهید. در صورت شدید بودن علائم بهتر است به اورژانس مراجعه کنید.

انواع کیست تخمدان چیست و درمان کیست تخمدان با قرص ال دی ؟

کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارند که به‌طورکلی در دو دسته کیست‌های عملکردی و کیست‌های پاتولوژیک قرار می‌گیرند و عبارت‌اند از:

کیست‌های عملکردی

کیست‌های عملکردی معمولاً در بسیاری از زنان در طول سیکل قاعدگی ایجاد می‌شوند و خود به دو نوع زیر تقسیم خواهند شد:

کیست تخمدان فولیکولی

در نیمه‌ی چرخه قاعدگی، کیسه فولیکی باز می‌شود و تخمک قابل باروری آزاد خواهد شد و به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند. درصورتی‌که این تخمک در زمان مورد نظر آزاد نشود، اما فولیکول همچنان به رشد خود ادامه دهد، کیست فولیکولی تشکیل می‌شود.

کیست تخمدان جسم زرد

هنگامی‌که فولیکول یک تخمک قابل باروری را آزاد می‌کند، به جسم زرد تبدیل می‌شود. این جسم زرد در صورت عدم بارداری خودبه‌خود از بین می‌رود؛ اما اگر مایع در داخل آن جمع شود، جسم زرد تبدیل به کیست می‌شود.

کیست‌های فولیکولی و جسم زرد که به‌عنوان کیست‌های عملکردی شناخته می‌شوند، معمولاً خوش‌خیم (غیر سرطانی) هستند و در صورت تشخیص با مراقبت‌های مورد نیاز رفع می‌شوند. گاهی ممکن است از درمان کیست‌های تخمدانی برای قرص ال دی برای آن‌ها نیز استفاده شود. همچنین اگر کیست‌های عملکردی بزرگ باشند، پزشک ممکن است برای اطمینان از اینکه هیچ عارضه دیگری رخ نمی‌دهد، نظارت از طریق سونوگرافی جهت بررسی شرایط کیست را تا شش ماه ادامه دهد.

کیست‌های پاتولوژیک

کیست‌های پاتولوژیک کیست‌هایی هستند که می‌توانند خطرات بیشتری را برای شما ایجاد کنند و حتماً نیاز به درمان‌های تخصصی دارند و در شرایطی ممکن است متخصص از درمان کیست‌های تخمدانی با قرص ال دی برای آن‌ها نیز استفاده کند. کیست‌های پاتولوژیک عبارت‌اند از:

کیست‌های درموئیدی

این نوع از کیست‌ها حاوی بافت‌هایی مانند مو، پوست یا دندانه هستند که در طول سال‌های باروری روی تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند. درموئیدها همچنین می‌توانند در صورت، داخل جمجمه یا در قسمت پایین کمر ایجاد شوند و با تکنیک‌های پزشکی مانند جراحی قابل برداشتن هستند. این کیست‌ها معمولاً خوش‌خیم بوده و خطری برایتان ایجاد نخواهند کرد؛ اما نیاز به درمان تخصصی دارند.

سیستادنوما

این نوع کیست نیز ممکن است روی سطح تخمدان رشد کند و معمولاً با مواد آبکی یا مخاطی پر می‌شود. در بیشتر موارد خودبه‌خود از بین می‌روند و علائمی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال، در صورت بدخیم شدن، ممکن است دردناک شوند و نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تر داشته باشند.

آندومتریوم‌ها

آندومتریوم کیستی است که درنتیجه رشد غیرطبیعی سلول‌های پوشش داخل رحمی آندومتر، بر روی تخمدان ایجاد می‌شود. البته این کیست ممکن است در ناحیه روده‌ها، لوله فالوپ یا لگن نیز رشد کند. افرادی که دچار آندومتریوم می‌شوند ممکن است بدون توجه به‌اندازه کیست علائم را تجربه کنند. ازآنجایی‌که این کیست‌ها در مبتلایان به آندومتریوز شایع هستند، می‌توان از روش‌های کنترل بارداری مانند درمان کیست‌های تخمدانی با قرص ال دی برای کاهش رشد آن‌ها و درنتیجه مدیریت درد استفاده کرد.

سایر روش‌های درمان کیست تخمدان

علاوه بر درمان کیست تخمدان با قرص ال دی روش‌های دیگری نیز ممکن است برای درمان کیست‌های تخمدانی انجام شود که همان‌طورکه گفتیم به شرایط کیست ازنظر میزان رشد، خوش‌خیم بودن، نوع کیست، اندازه کیست و … بستگی دارد و متخصص شما باید مشخص کند که کدام روش برای کیست شما کارآمدتر است. خوشبختانه، بسیاری از کیست‌ها بدون نیاز به مداخله‌های سخت مانند جراحی برطرف می‌شوند. بااین‌حال، آن‌هایی که به‌طور غیرطبیعی بزرگ شده‌اند یا پاره شده‌اند، ممکن است نیاز به روش‌های تهاجمی‌تر برای درمان داشته باشند تا علائم فرد از بین برود.

کیست را می‌توان از طریق معاینه لگن تشخیص داد. بسته به‌اندازه آن و اینکه آیا حاوی مایع است یا خیر، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را برای تعیین بهترین اقدام توصیه کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک سونوگرافی برای ایجاد تصویری از رحم گرفته شود که می‌تواند برای تأیید وجود کیست بیشتر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد. اگر مشخص شود که کیست وجود دارد، گزینه‌های درمانی موجود بر اساس شدت متفاوت خواهد بود.

در برخی موارد، پزشک ممکن است منتظر بماند و مراقبت‌هایی را به شما توصیه کند تا ببیند که در چند روز یا ماه آینده وضعیت کیست چه تغییری می‌کند و مجدداً سونوگرافی را برایتان انجام می‌دهد؛ اما در برخی شرایط در صورت بزرگ شدن کیست و ایجاد درد، برداشتن کیست ممکن است ضروری باشد. برداشتن کیست تخمدان می‌تواند به شکل لاپاراسکوپی انجام شود. این روش فرآیندی نیمه تهاجمی است که در آن با استفاده از دو برش کوچک که از یکی لاپاراسکوپ (میل‌های نازک و دارای دوربین) و از دیگری ابزار درمان وارد می‌شوند. این جراحی معمولاً سریع انجام می‌شود و دوره نقاهت کوتاهی هم دارد؛ اما برای کیست‌های سرطانی یا بزرگ قابل انجام نیست.

در برخی موارد جدی‌تر مانند پیچ‌خوردگی تخمدان، کل تخمدان آسیب‌دیده ممکن است از طریق جراحی به نام اوفورکتومی برداشته شود که تاثیر منفی در توانایی بارداری دارد. درحالی‌که نمی‌توان به‌طور کامل از ایجاد کیست پیشگیری کرد، اما در صورت مصرف داروهای ضدبارداری هورمونی مانند درمان کیست‌های تخمدانی با قرص ال دی ممکن است پزشک بتواند خطر ابتلا به کیست‌های بزرگ‌تر را کاهش دهد.

ازآنجایی‌که کیست‌های تخمدان در طول فرآیند تخمک‌گذاری تشکیل می‌شوند، توقف این فرآیند با قرص‌های هورمونی می‌تواند احتمال تشکیل کیست را کاهش دهد. با این اوصاف، کنترل بارداری نباید به‌عنوان وسیله‌ای برای کوچک کردن کیستی که از قبل وجود دارد استفاده شود و شما باید حتماً این درمان را تحت نظر متخصص خود انجام دهید.

آیا می‌توان از ایجاد کیست تخمدان پیشگیری کرد؟

با توجه به اینکه علت دقیق ایجاد کیست‌ها مشخص نیست، نمی‌توان راه‌حل دقیقی برای پیشگیری از آن عنوان کرد. بااین‌حال میدانیم موارد مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی، چاقی، استرس و … می‌توانند بر ایجاد کیست‌های تخمدان تأثیرگذار باشند. با توجه به این موارد تأثیرگذار، پزشکان برای پیشگیری و درمان کیست‌های تخمدان موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • عدم مصرف یا کم کردن مصرف مواردی مثل انواع شیرینی‌جات و کیک ، ماکارونی چرب و پاستا، غذاهایی که شکر زیادی دارند،
  • آبمیوه‌های شیرین غیر طبیعی، نوشابه، نان‌های سفید و بدون سبوس.
  • گنجاندن میوه و سبزیجاتی مثل هویج، فلفل، کاهو، کلم، اسفناج و … در برنامه غذایی
  • مصرف داروی ضد دیابت گلوکوفاژ (متفورمین) قبل از هر وعده غذایی در صورت تشخیص پزشک
  • انجام ورزش به‌صورت منظم و روزانه
  • حفظ وزن ایده‌آل
  • انجام فعالیت‌های آرام بخش مانند یوگا

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید، کیست‌ها انواع و شرایط مختلفی دارند که بسته به نوع کیست، بهترین درمان توسط متخصص زنان برای شما انتخاب می‌شود. درمان کیست تخمدان با قرص ال دی نیز یک درمان هورمونی است که می‌تواند با تأثیری که بر هورمون‌های زنانه مؤثر در رشد کیست دارد، کیست را کوچک کرده یا از بین ببرد.

این دارو بدون نسخه نیز قابل دسترس است که بسیاری از افراد به‌عنوان روش کنترل بارداری از آن استفاده می‌کنند؛ اما شما نباید به‌صورت خودسرانه با مشاهده علائم کیست‌های تخمدانی از درمان کیست تخمدان با قرص ال دی استفاده کنید. این امر می‌تواند خطرناک باشد و شرایط شما را بدتر کند؛ بنابراین تنها در صورت تجویز پزشک مانند قرص کیست تخمدان و نحوه مصرف قرص ال دی برای درمان کیست تخمدان از این روش استفاده نمایید تا دچار عارضه خاصی نشوید و درمان به‌درستی صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید