کولپوسکوپی دهانه رحم

همه خانم ها بعد از گذشت سن ۲۰ بایستی هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند تا از سلامتی خود اطمینان کامل پیدا کنند. زمانی که فرد در نتیجه تست پاپ اسمیر با سلول های غیر طبیعی مواجه شود از سویه پزشک توصیه می شود که آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم را انجام دهد زیرا این آزمایش می تواند به طور دقیق عارضه را مشخص کند تا بهترین دکتر برای کولپوسکوپی راه حل مناسبی برای درمان بیابد. در این مقاله مطالب حائز اهمیتی در رابطه با کولپوسکوپی دهانه رحم، کولپوسکوپی با بیهوشی، فرق پاپ اسمیر با کولپوسکوپی، کولپوسکوپی زخم دهانه رحم و… را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان مطالب همراه ما باشید

Cervical-colposcopy

 

کولپوسکوپی دهانه رحم

کولپوسکوپی نوعی آزمایش برای مورد بررسی قرار دان دهانه واژن می باشد که با روش به خصوصی انجام می شود. زمانی که افرد با مشکلات دهانه واژن مواجه می شوند و تست پاپ اسمیر انجام می دهند وجواب آزمایش نشان دهد که سلول های ساختار دهانه واژن غیر طبیعی باشند، پزشک برای مشخص نمودن بیماری یا بهتر دیدن دهانه واژن از کولپوسکوپی دهانه رحم استفاده می کند. کولپوسکوپی نوعی میکروسکوپ است که دارای نور شدید می باشد و همین امر موجب می شود که پزشک متخصص مربوطه بتواند به راحتی اختلالات موجود در رحم را توسط کولپوسکوپی دهانه رحم ببیند سپس آن را درمان کند.

کولپوسکوپی دهانه رحم را به چه علتی انجام می دهند؟

کولپوسکوپی دهانه واژن نوعی آزمایش مانند پاپ اسمیر است با این تفاوت که در پاپ اسمیر توسط لیکوئید نمونه برداری می شود و در کولپوسکوپی ورودی واژن پزشک می تواند با بهتر دیدن، بیماری را تشخیص دهد و اقدامات لازم برای درمان انجام دهد. اما بایستی بدانید که کولپوسکوپی ورودی واژن بعد از نتایج پاپ اسمیر انجام می شود. انجام کولپوسکوپی دهانه رحم به دلایل مختلفی ربط دارد که این دلایل شامل این می باشد که فرد خونریزی شدید یا غیر طبیعی داشته باشد و این خون ریزی بعد از انجام رابطه جنسی باشد.

 

نیز اگر جواب تست پاپ اسمیر نرمال نباشد، اگر فرد با ضایعات پوستی بر روی واژن یا دهانه واژن مواجه شود، این آزمایش علاوه بر موارد گفته شده برای تشخیص زگیل تناسلی بسیار مناسب می باشد همچنینی التهاب یا زخم هانه رحم را تشخیص می دهد و افراد را از اختلالات موجود مانند سلول سرطانی در واژن یا دهانه واژن مطلع می سازد. آمادگی های لازم برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم جملات زیر می باشد:

  • برای انجام آزمایش کولپوسکوپی ورودی واژن بایستی زمان را مد نظر داشته باشید زیرا در زمان بسیار کمی انجام می شود.
  • همچنین نکاتی را رعایت کنید این نکات شامل این می باشند که اگر حامله هستید، دکتر را مطلع کنید.
  • زمانی آزمایش کپوسکوپی دهانه واژن را انجام دهید که پریود نباشید.
  • قبل از انجام کولپوسکوپی ورودی واژن، واژن را شست و شو دهید.
  • بهتر است قبل از مراجعه برای انجم کولپوسکوپی دهانه واژن حدود ۲۴ ساعت قبل رابطه جنسی نداشته باشید یا از تامپون استفاده ننمایید تا پزشک بتواند راحت تر مشکلات شما را بررسی کند.
  • مسکنی را که پزشک برای قبل از انجام کولپوسکوپی توصیه کرده است را مصرف نمایید.
  • قبل از انجام کولپوسکوپی دهانه واژن ادرار خود را تخلیه کنید.

چگونگی انجام کولپوسکوپی دهانه رحم

به طور کلی کولپوسکوپی نوعی آزمایش است که باید توسط بهترین دکتر متخصص زنان و زایمان انجام شود تا فرد را از مشکلات دهانه راحم دور سازد. کپوسکوپی دهانه واژن در کلینک انجام می شود و در بیشتر مواقع نیازی به بیهوشی نیست. همانطور که در موارد قبل ذلکر نموده ایم انجام این روش برای تشخیص عارضه مدت زمان کمی را طی می کند به عنوان مثال ۱۰ الی ۲۰ دقیقه انجام کولپوسکوپی دهانه واژن طول می کشد.

از جمله مواردی که فرد بایستی قبل از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم انجام دهد عبارت اند از:

  • مانند انجام تست پاپ اسمیر بایستی دراز بکشد و طبق گفته پزشک پای خود را در دو طرف تخت قرار بدهد.
  • پزشک متخصص زنان و زامیان با استفاده از اسپکولوم دیواره دهانه واژن را باز نگه می دارد تا هنگام مشاهده راحت ت عارضه را مورد بررسی قرار بدهد.
  • پزشک توسط محلولی به نام سرکه و پنبه ناحیه مد نظر را از مخاط پاک سازی می کند تا بتواند ناحیه غیرنرمال را چک بکند.
  • همانطور که در موارد قبل ذکر نموده ایم کلپوسکوپ نه تنها مانند میکروسکوپ عمل می کند بلکه می تواند از ناحیه های مد نظر پزشک عکس برداری کند تا با این عکس و نمونه برداری به تشخیص بیماری کمک کند.
  • بعد از انجام مراحل قبل برای آن که خون ریزی موجود در رحم منترل شود و کاهش یابد از محلول مونسل استفاده می کنند. بعد از انجام این حرکت ممکن است تا مدتی ترشح قهوه ای رنگ مشاهده کنید.

کولپوسکوپی دهانه رحم درد دارد؟

به طور کلی کولپوسکوپی دهانه واژن درد ندارد اما برخی خانم ها حساس هستند و ممکن است بعد از ورود اسپکولوم در ناحیه رحم احس نارضایتی کنند و یا ممکن است در مصرف سرکه سوزش داشته باشند اما بایستی بدانید که انجام کولپوسکوپی دهانه رحم به طور کلی درد ندارد و فقط افراد باید اضطراب و استرس خود را کنترل کنند تا در طول آزمایش حس بهتر و آرام تری داشته باشند.

نمونه بردای از دهانه رحم توسط کولپوسکوپی دهانه رحم چگونه انجام می شود؟

با خواندن موارد فوق متوجه می شوید که کولپوسکوپی دهانه واژن درد ندارد اما ممکن است زمانی کحه پزشک می خواهد نمونه برداری انجام دهد درد و خونریزی رخ بدهد که این مورد همه را شامل نمی شود و فقط در برخی از افراد به وجود می آید به همین منظور قبل از انجام کولپوسکوپی دهانه واژن پزشک مسکن تجویز می کند.

نمونه برداری برای تشخیص نوع بیماری انجام می شود زمانی که پزشک متخصص زنان و زامیان این نمونه برداری را از داخل واژن انجام دهد فرد با درد مواجه نمی شود یا به عبارت دیگر آن را احساس نمی کند اما پزشک برای جلوگیری از درد احتمالی از بی حسی در ناحیه مد نظر استفاده می کند این بی حسی معمولا موضعی می باشد و برای افراد خطری به همراه ندارد.

مورد بررسی قرار دادن پاسخ آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم

بعد از انجام آزمایش کولپوسکوپی دهانه واژن مدت زمان کوتاهی برای پاسخ آزمایش مشخص می شود. بعد از دریافت پاسخ آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم بایستی نزد پزشک خود بروید تا با مطالعه آزمایش و مورد بررسی قرار دادن معاینات لازم به نوع بیماری شما پی ببرد سپس اقدامات لازمی برای درمان انجام دهد. ممکن است در برخی مواقع نتیجه ای برای غیر نرمال بون سلول ها در پاپ اسمیر نیبند و به همین منظور آزمایش دیگری تجویز کنند.

عوارض کولپوسکوپی دهانه رحم چیست؟

به طور کلی انجام آزمایشات و جراحی یا درمان بسیاری از بیماری ها علاوه بر داشتن فواید دارای دعوارض نیز هستند که ان موضوع در کولپوسکوپی دهانه واژن نیز صدق می کند اما بایستی بدانید که این عوارض ها برای تمامی افراد اتفاق نمی افتد و فقط ممکن است در برخی افراد رخ دهد. عوارض آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم عبارت اند از احساس درد در ناحیه لگن، بروز تب و لرز، خونریزی به مدت دو هفته، پیدایش عفونت یا ترشحات زرد رنگ و همچنین بوی بد در ناحیه واژن هستند. زمانی که افراد با مواردی که ذکر نموده ایم مواجه شوند بایستی به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

فواید کولپوسکوپی دهانه رحم چیست؟

کولپوسکوپی دهانه واژن از فواید بسیاری برخورد دار می باشد که مهمترین آن این است که افراد با تشخیص نوع بیماری و سلول های غیر طبیعی مواجه می شوند. به طور کلی کولپوسکوپی دهانه واژن برای افرادی که بار دار هستند مضر نمی باشد اما بهتر است قبل از انجام این آزمایش ابتدا با پزشک مشورت نموده و از بارداری خود ایشان مطلع سازید.

دیگر فواید کولپوسکوپی دهانه رحم تشخیص سرطان و سلول های سرطانی می باشد که این امر موجب می شود از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. یکی از مهم ترین فوایدی که کولپوسکوپی دهانه واژن دارد دقت بالا و خطای بسیار کم می باشد این آزمایش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه درست و صحیحی را به پزشک می دهد و می تواند مشخص کند که سلول های سرطانی خوش خیم یا بدخیم هستند.

 

فرق پاپ اسمیر با کولپوسکوپی

کولپوسکوپی دهانه واژن و تست پاپ اسمیر هر دو برای تشخیص عارضه هایی مانند سرطان در رحم می باشد اما فرق پاپ اسمیر با کولپوسکوپی در بسیاری از موارد می باشد که این موارد شامل چگونگی انجام این دو آزمایش می باشد که در ادامه نحوه انجام آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم را در اختیار شما قرار می دهیم. پزشک برای انجام آزمایش کلوپوسکوپی رحم و گردن را اسپری می کند سپس رنگ آمیزی می کند تا بعد از روئیت رحم نمونه برداری از ناحیه مد نظر انجام دهد.

همانطور که ذکر نموده ایم در آزمایش کلوپوسکوپی افراد دردی را احساس نمی کنند و یا اگر فرد با دردی مواجه شود می تواند با مشورت پزشک مسکن استفاده نماید و به سرعت درد را از بین ببرد. اما در تست پاپ اسمیر برای نمونه برداری ممکن است درد بیشتری نسبت به آزمایش کولپوسکوپی دهانه واژن ایجاد شود. فرق پاپ اسمیر با کولپوسکوپی می تواند در دقت بالای کولپوسکوپی نیز باشد زیرا این روش خطای بسیار کمی دارد و در بیشتر مواقع تمامی عارضه ها را تشخیص می دهد.

 

کاندیدای مناسب برای انجام آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم

کولپوسکوپی دهانه رحم مانند تست پاپ اسمیر هر سه سال یکبار توضیه نمی شود اما انجام تست پاپ اسمیر ضروری می باشد و زمانی که فرد با مشکلات غیر نرمال بودن سوال ها در پاسخ پاپ اسمیر مواجه می شود، پزشک برای مورد بررسی قرار دادن این سلول ها از آزمایش کولپوسکوپی دهانه واژن استفاده می کند بنابراین کاندیدای منایب برای انجام آزمایش کولپوسکوپی دهانه واژن به شرح زیر می باشند.

  • افرادی که با نتیجه غیر نرمال در پاپ اسمیر مواجه شوند.
  • افرادی که دارای زگیل تناسلی هستند و پزشک بایستی نوع زگیل را تشخیص دهد.
  • کسانی که بعد از مقاربت خونریزی دارند.
  • افرادی که در ناحیه دواژن خود تغییرات ظاهری غیر عادی روئیت می کنند.
  • کسانی که در ناحیه تناسلی خود زخم دارند.
  • کسانی که با ترشحات غیر طبعی که زرد رنگ هستند و بوی بدی به همراه دارند، مواجه هستند.

هزینه کولپوسکوپی در تهران چه قدر می باشد

هزینه کولپوسکوپی در تهران به انتخاب بهترین پزشک، موقعیت مکانی و بیمه افراد بستگی دارد و همین امر موجب می شود که هزینه ها در سراسر کشور متفاوت باشند اما بهتر است برای انجام این آزمایش یا تست پاپ اسمیر نزد بهترین دکتر زنان زایمان بروید تا زا عوارض دور باشید و با اقدامات لازم از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

کولپوسکوپی زخم دهانه رحم

زخم دهانه واژن به دلیل شایع ترین اختلالا که عفونت نام دارد رخ می دهد. همانطور که می دانید این عفونت ها از طریق شست و شوی نامناسب، رابطه جنسی، پوشیدن لباس زیر نامناسب و… به وجود می آید. به همین منظور پزشک برای بر ررسی زخم دهانه واژن از کولپوسکوپی زخم دهانه رحم استفاده می کند فرد بعد از انجا این آزمایش متوجه می شود که زخم موجود در ناحیه تناسلی بر اثر کدام عفونت می باشد.

برخی عفونت هایی که به دلیل رابطه جنسی به وجود می آیند عبارت اند از hpv ، گنوکوک، تریکومونا، تبخال تناسلی، کلامیدیا زمانی که فرد با چنین مشکلاتی مواجه شود و اقدامی برای درمان نکند ممکن است باعث شود که سرطان رحم به وجود آید پس برای سلامتی خود نزد پزشک روید تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی زخم دهانه رحم را انجام بدهید. دیگر مواردی که باعث می شود در ناحیه تناسلی زخم ایجاد شود آلرژی به مواد اسپرم کش، کاندوم، تامپون و … می باشد.

تشخیص زخم در دهانه رحم

همانطور که می دانید دهانه واژن در پایین ترین قسمت رحم وجود دارد و به دهانه واژن راه پیدا می کند بنابراین زمانی که افراد باردار هستند هنگام زایماد نوزاد از دهانه واژن وارد کانال می شود سپس از رحم خارج شده و از طریق واژن به دنیا می آید. با توجه به خواند موارد فوق متوجه می شوید که علائم زخم در دهانه واژن چگونه می باشد بنا براین بعد از روئیت این موارد بهتر است خود را به پزشک متخصص زنان و زایمان برساند سپس با انجام آزمایشاتی لازم مانند تست پاپ اسمیر و آزمایش کولپوسکوپی می توانند از نوع بیماری و زخم با خبر شوند سپس برای درمان و پیشروی این بیماری اقدامات لازمی را تحت نظر پزشک انجام دهند.

افراد برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم بایستی به برخی موارد مانند سلامتی عمومی، سابقه پزشک در انجام آزمایش، تشدید علائم و تشدید زخم را مورد بررسی قرار بدهند. پزشک برای درمان عارضه های دهانه واژن آزمایش کولپوسکوپی زخم دهانه رحم تجویز می کند و با استفاده از این آزمایش متوجه می شود که آیا زخم بر اثر عفونت می باشد یا خیر. هنگامی که متوجه شود که زخم موجود در دهانه واژن به دلیل عفونت رخ داده باشد آنتی بیوتیک تجویز می کند. زمانی که زخم بر اثر حساسیت تامپون باشد، استفاده از آن ممنوع می شود.

همچنین پیدایش عفونت می تواند به دلایل دیگری نیز باشد و در این مواقع پزشک با توجه به نوع عارضه دارو درمانی می کند یا در برخی مواقع از لیزر یا جراحی استفاده می کند. زخم دهانه واژن بیشتر در خانم هایی که در سن بزرگسال هستند به وجود می آید و خطر این بیماری در افرادی است که رابطه جنسی بیش از اندازه و پر خطر دارند می باشد. افراد بایستی برای درمان و جلوگیری از زخم برخی نکات و موارد را رعایت کنند و تحت نظر پزشک متخصص باشند.

کولپوسکوپی با بیهوشی

با مطالعه موارد فوق متوجه می شوید که کلوپوسکوپی با بیهوشی انجام نمی شود و پزشک برای انجام آزمایش از بی حسی موضعی استفاده می کند. به طور کلی این آزمایش درد ندارد اما ممکن است در برخی مواقع که رخداد آن نادر است دردی به وجود آید که افراد می توانند به راحتی با استفاده از مسکن درد را از بین ببرند. بنابر این نگران استفاده از بیهوشی در آزکایش کولپوسکوپی نباشید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی نمودیم که تمامی مطالب حائز اهمیت درباره کولپوسکوپی دهانه رحم، کولپوسکوپی با بیهوشی، فرق پاپ اسمیر با کولپوسکوپی، کولپوسکوپی زخم دهانه رحم و… را در اختیار شما قرار بدهیم. امیدواریم با خواندن موارد نگارش شده فوق به پاسخ سوالات خود در این باره رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید