آنژیوکراتوم در زنان

آنژیوکراتوم در زنان یک عارضه پوستی است که اگرچه می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن نمایان شود، بیشتر ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند و برای تشخیص صحیح و درمان کامل آن حتما باید به یک متخصص زنان خوب و باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد دلیل آنژیوکراتوم، درمان قطعی آنژیوکراتوم و آنژیوکراتوم تناسلی به شما بدهیم.

women-Angiokeratoma

آنژيوکراتوم در زنان چيست؟

زنان از اندام تناسلی پیچیده‌ای برخوردار هستند که ممکن است دچار آسیب‌ها و بیماری‌های مختلفی شود. آنژیوکراتوم تناسلی نیز یکی از انواع بیماری‌های ایجاد شده در ناحیه تناسلی می‌باشد که می‌تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند. در صورت مشاهده علائم این بیماری باید هرچه سریع‌تر به متخصص زنان جهت تشخیص و درمان مراجعه کنید. با توجه به اینکه بیماری‌های زنانه مربوط به اندام تناسلی و تولیدمثل بسیار متعدد هستند، مهم است که برای تشخیص دلیل آنژیوکراتوم در خانم‌ها حتماً به متخصص زنان باتجربه در یک مرکز تخصصی زنان معتبر و باسابقه مانند مرکز ما مراجعه نمایید که متخصص بتواند با تجهیزات به‌روز دنیا و دانش و تجربه خود صحیح‌ترین تشخیص را در موقع مناسب انجام دهد و درمان‌های لازم هر چه سریع‌تر اجرا شوند.

آنژیوکراتوم به شرایطی گفته می‌شود که در آن لکه‌های کوچک و تیره رنگ روی پوست نمایان می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد گردند. معمولاً این ضایعات درصورتی‌ اتفاق می‌افتند که رگ‌های خونی کوچکی به نام مویرگ‌ها در نزدیکی سطح پوست گشاد شده باشند که باعث ایجاد ضایعات پوستی برجسته می‌شوند. هنگامی که لکه‌های آنژیوکراتوم تناسلی در زنان را لمس می‌کنید، احساس خشن و زبری برایتان ایجاد می‌شود. بیشترین نقاطی که امکان ایجاد آنژیوکراتوم وجود دارد، در ناحیه تناسلی می‌باشد. معمولاً این لکه‌ها در پوست اطراف ناحیه فرج و لبه‌های بیرونی واژن دیده می‌شوند. در مردان نیز آنژیوکراتوم تناسلی می‌تواند در آلت تناسلی و کیسه‌های بیضه نمایان شود.

شيوع آنژيوکراتوم در زنان چقدر است؟

اطلاعات کمی در مورد شیوع آنژیوکراتوم تناسلی در بزرگسالان وجود دارد. با این حال می‌دانیم که این بیماری تابعی از جنس، سن و نژاد یا قومیت است. به‌عنوان مثال آنژیوکراتوم در زنان بیشتر از مردان و در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر از سن‌های دیگر دیده می‎شود. با این حال اگرچه گاهی با بیماری‌های خطرناکی مانند زگیل تناسلی به دلیل مشابهت ظاهری اشتباه رفته می‌شود، ممکن است افراد زیادی را مبتلا کند ولی می‌توانید تحت نظر متخصص زنان بخوبی آن را درمان کنید.

انواع آنژيوکراتوم در زنان کدام است؟

آنژیوکراتوم تناسلی انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

آنژیوکراتوم انفرادی

در این نوع لکه‌ها معمولاً به‌صورت تنها ظاهر می‌شوند و بیشتر در پاها و بازوهای شما یافت خواهند شد که ضرری برای سلامتی ندارند.

آنژیوکراتوم فوردایس

این نوع آنژیوکراتوم‌ها بیشتر در مردان روی پوست کیسه بیضه و در زنان در ناحیه فرج ظاهر می‌شوند. معمولاً این لکه‌ها بزرگ هستند و در زنان باردار نیز دیده می‌شوند. این لکه‌ها ضرری از نظر سلامتی ندارند، اما در صورت خراشیدن احتمال خونریزی و اذیت شدن وجود دارد. در این صورت باید به پزشک خود مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم برایتان انجام شود.

آنژیوکراتوم میبلی

این نوع از آنژیوکراتوم در زنان از رگ‌های خونی گشاد شده‌ای ناشی می‌شوند که به اپیدرم یعنی لایه بالایی پوست نزدیک هستند. آنژیوکراتوم‌های میبلی از نظر سلامتی مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند در فرایندی به نام هیپرکراتوز سخت و ضخیم شوند.

Angiokeratoma circumscriptum

این نوع از آنژیوکراتوم‌ها بسیار نادر هستند که به‌صورت دسته‌ای روی پاها یا بدن شما ظاهر می‌شوند. در واقع آن‌ها می‌توانند حتی به‌طور مادرزادی در هنگام تولد همراه شما باشند؛ اما به‌مرورزمان ظاهر آن‌ها تغییر می‌کند و رنگشان تیره‌تر می‌شود یا شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرند.

آنژیوکراتوم کورپوریس دیفیوز وم

این نوع از آنژیوکراتوم می‌تواند با سایر اختلالات لیزوزومی ایجاد شود که بر عملکرد سلول‌ها تأثیر خواهند گذاشت. این شرایط بسیار نادر است، اما می‌تواند عوارض ناگواری مانند سوزش دست‌وپا یا مشکلات بینایی را برای شما ایجاد نماید. این نوع آنژیوکراتوم در زنان بیشتر در نواحی پایین‌تنه تشخیص داده می‌شود که ممکن است در هر قسمتی از پایین‌تنه تا بالای ران مشاهده گردد.

علائم آنژيوکراتوم در زنان چيست؟

رنگ، اندازه و شکل آنژیوکراتوم‌ها در افراد مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. همچنین در صورت وجود بیماری‌های مرتبط مانند FD ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید؛ اما به‌طورکلی آنژیوکراتوم تناسلی در زنان با علائم زیر همراه:

• شما به‌مرور برجستگی‌های کوچک تا متوسط به اندازه‌هایی بین ۱ میلی‌متر تا ۵ میلی‌متر را در قسمت‌های مختلف بدن و به‌خصوص در پایین‌تنه مشاهده می‌کنید که ممکن است الگوهای دندانه‌دار و یا مانند زگیل داشته باشند.
  • سطح لکه‌های آنژیوکراتوم حالت سفت و ضخیم دارند.
  • لکه‌های آنژیوکراتوم تناسلی ممکن است به‌صورت تکی و یا به‌صورت خوشه‌ای ایجاد شوند.
  • رنگ این لکه‌ها معمولاً تیره بوده و به شکل‌های قرمز، سیاه، بنفش یا آبی دیده می‌شوند.

البته آنژیوکراتوم‌هایی که به تازگی ایجاد شده‌اند، معمولاً به رنگ قرمز هستند؛ اما بعد از مدتی تیره‌تر می‌شوند. در صورت ایجاد آنژیوکراتوم در ناحیه فرج احتمال خراشیدن آن و خونریزی نسبت به سایر قسمت‌های بدن بیشتر است. اگر شما دچار شرایطی مانند FD هستید که باعث بروز آنژیوکراتوم شده است، ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید که عبارت‌اند از:

• آکروپارستزی یا درد در دست‌وپا
  • وزوز گوش یا احساس صدای زنگ در گوش
  • تاری دید
  • هیپوهیدروزیس یا عدم توانایی در تعریق مناسب
  • درد در معده و روده
  • احساس میل به اجابت مزاج بلافاصله بعد از غذا

کدام زنان بيشتر به آنژيوکراتوم تناسلی مبتلا می شوند؟

همان‌طورکه در قسمت‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم آنژیوکراتوم‌ها معمولاً در اثر گشاد شدن رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست ایجاد می‌شوند و ممکن است برای هر زنی اتفاق بیفتد. آنژیوکراتوم‌های انفرادی معمولاً ناشی از صدماتی هستند که قبلاً در ناحیه‌ای که ظاهر می‌شوند، اتفاق افتاده است. بااینکه در بسیاری از مواقع علت اصلی ایجاد آنژیوکراتوم در زنان مشخص نیست، در افراد زیر احتمال ابتلا بیشتر است:

• وجود فشارخون بالا در وریدهای نزدیک به پوست
  • داشتن شرایطی که رگ‌های خونی موضعی را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به بواسیر اشاره کرد.

نحوه تشخيص دليل آنژيوکراتوم در زنان

آنژیوکراتوم‌ها معمولاً از نظر سلامتی بی‌ضرر هستند؛ اما همان‌طورکه گفتیم با توجه به اینکه می‌توانند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشند بهتر است توسط متخصص زنان مورد معاینه و بررسی قرار بگیرند. به‌خصوص اگر متوجه علائمی مانند خونریزی مکرر یا علائم FD شدید باید فوراً برای تشخیص و درمان به متخصص مراجعه کنید. همچنین گاهی برخی از نقاط بسیار شبیه آنژیوکراتوم هستند، اما می‌توانند سرطانی باشند. درنتیجه بررسی آن‌ها توسط متخصص امری ضروری می‌باشد تا از موارد خطرناک جلوگیری نمایند.

متخصص شما برای تشخیص دلیل آنژیوکراتوم یک نمونه بافتی می‌گیرد که به آن بیوپسی گفته می‌شود. برای انجام نمونه‌گیری پزشک بافت آنژیوکراتوم را از پوست شما جدا می‌کند تا آن را برای تجزیه‌وتحلیل بردارد. برای این کار از چاقوهای ظریف جراحی استفاده می‌شود. پزشک همچنین ممکن است آزمایشی به نام آزمایش ژن GLA را برای شما تجویز نماید تا مشخص شود که دچار بیماری‌های FD ناشی از جهش‌های ژنتیکی در این ژن شده‌اید یا خیر؟

نحوه درمان قطعی آنژيوکراتوم در زنان

آنژیوکراتوم تناسلی معمولاً در صورت خونریزی مکرر یا به دلایل زیبایی نیاز به درمان دارد. ازجمله درمان‌هایی که ممکن است پزشک برای شما استفاده نماید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکترودسیکاسیون و کورتاژ (ED&C)

در این روش پزشک ناحیه اطراف آنژیوکراتوم‌ها را از طریق بی‌حسی موضعی بی‌حس کرده و بعد با استفاده از کوتر الکتریکی که ابزاری برای خراش دادن لکه‌هاست، بافت‌های ایجاد شده را برمی‌دارد.

حذف آنژیوکراتوم با لیزر

در این روش متخصص از لیزرهایی مانند لیزر رنگی پالسی برای از بین بردن عروق خونی گشاد شده که این بیماری را ایجاد کرده‌اند، استفاده می‌کند.

سرما درمانی

در روش سرما درمانی پزشک لکه‌های آنژیوکراتوم در زنان را و همچنین بافت‌های اطراف آن را منجمد کرده و بر می‌دارد. در صورت وجود شرایط FD ممکن است از داروهای زیر برای درمان بیماری استفاده شود:

آگالسیداز بتا (فابرازیم)

برای این درمان شما به‌طور منظم تزریق Fabrazyme را دریافت خواهید کرد که بدنتان با تجزیه چربی اضافی سلولی به دلیل از دست دادن آنزیم ناشی از جهش‌های ژنتیکی لکه‌های
آنژیوکراتوم را از بین می‌برد.

نورونتین (گاباپنتین) یا کاربامازپین (تگرتول)

این داروها می‌توانند درد دست‌وپا را درمان کنند.

متخصص شما همچنین ممکن است توصیه کند که برای بررسی علائم قلبی، کلیه یا سیستم عصبی FD نیز به متخصصان دیگری مراجعه کنید.

سخن پايانی

اگرچه آنژیوکراتوم در زنان به اندازه بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی و یا سرطان‌های مختلف خطرناک نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد؛ بنابراین حتماً باید توسط متخصص زنان موردبررسی و آزمایش قرار بگیرد تا دقیقاً مشخص شود لکه‌های ایجاد شده چه نوع بیماری را نشان می‌دهند. درصورتی‌که تشخیص آنژیوکراتوم تناسلی تأیید شد و این لکه‌ها از نظر زیبایی یا خونریزی‌های مکرر موجب آزار شما شدند، پزشکان از روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند.

همان‌طورکه گفتیم تشخیص درست برای این لکه‌ها بسیار مهم است و به همین دلیل باید حتماً به یک متخصص زنان باتجربه و یک مرکز تخصصی زنان معتبر و باسابقه مراجعه نمایید. در غیر این صورت ممکن است برخی از تشخیصات مهم در زمان نامناسب انجام شوند که دیگر درمان‌های آسان کارساز نخواهد بود. همچنین تاکید می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه ضایعه پوستی در ناحیه تناسلی از خوددرمانی و درمان‌های سنتی خودداری کنید و حتما برای تشخیص صحیح و آغاز درمان به متخصص مربوطه مراجعه کنید.