چيكار كنم پريود بشم

پریود یکی از پدیده‌های طبیعی در زندگی هر دختر بالغ است که به‌صورت ماهانه آن را تجربه می‌کند؛ اما ممکن است به دلیل برخی از شرایطی که به خاطر تغییرات هورمونی و اثرات جسمی ایجاد می‌کند مانند درد، خونریزی، به‌هم‌ریختگی آرامش و … فرد نتواند در این زمان بخصوص در روزهای اولیه به‌صورت عادی به فعالیت‌های خود بپردازد. حال اگر پریود هم‌زمان با یک برنامه مهم مانند یک جلسه کاری بسیار پراهمیت، جشن خاص و … باشد ممکن است بخواهید زودتر پریود شوید. در نتیجه این سؤال برایتان پیش می‌آید که چيكار كنم پريود بشم؟

What-should-I-do-get-my-period

چيكار كنم پريود بشم؟

به‌طورکلی از نظر پزشکی توصیه می‌شود که از راهکارهای خانگی و خودسرانه برای تغییرات سیکل قاعدگی و پریودی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است ایجاد این ناهماهنگی تأثیرات زیادی بر روی شما بگذارد و بعد نتوانید آن را به حالت طبیعی برگردانید. پس در پاسخ به سؤال چيكار كنم پريود بشم حتی اگر مجبور هستید که پریود خود را چند روز جلو بیندازید، برای این کار با متخصص زنان خود مشورت کنید. البته توجه داشته باشید که انجام مدام این کار بدون مشورت با متخصص زنان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و همچنین این روش‌ها تنها می‌توانند چند روز زمان پریود را تغییر دهند و تضمینی هم برای جواب دادن همه آن‌ها روی بدن شما وجود ندارد؛ زیرا واکنش بدن هر فرد متفاوت است

 

چيکار کنم پريود بشم سريع

چیکار کنم پریود بشم سریع سوالیست که برای همه پیش می آید در پاسخ به این سوال باید گفت، استفاده از روش‌های کنترل بارداری هورمونی تنها روش قابل‌اعتماد برای ایجاد تغییرات در چرخه قاعدگی استفاده از روش‌های کنترل هورمونی بارداری است. در این روش از داروهای مختلف مانند قرص‌های ضدبارداری یا حلقه، استفاده می‌شود. این قرص‌ها دارای ترکیبات استروژن و پروژسترون یعنی هورمون‌های زنانه هستند که می‌توانند مؤثرترین روش برای کنترل پریود باشند.

توجه داشته باشید که به دلیل تأثیر مستقیم این داروها بر هورمون‌ها به‌هیچ‌وجه نباید خودسرانه از قرص‌های LD، HD و … استفاده کنید. دستور مصرف این قرص‌ها برای شرایط شما و با توجه به هدف شما تنها باید توسط یک متخصص زنان خوب مشخص شود. معمولاً استفاده از این روش کنترل بارداری در ابتدا باعث تأخیر در پریود می‌شود و بعد سیکل طبیعی را ایجاد می‌کند و در صورت قطع کردن باعث پریود سریع‌تر می‌شوند.

انجام ورزش

ورزش ملایم در روزهای نزدیک به پریودی می‌تواند عضلات را شل کند و یک پاسخ مناسب برای سؤال چيكار كنم پريود بشم باشد. این کار همچنین به کاهش گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی و دردناکی که بسیاری از افراد قبل از پریودی خود یا در طول پریودی تجربه می‌کنند، کمک می‌کند. البته همان‌طورکه گفتیم این ورزش‌ها باید ملایم باشند و از انجام ورزش‌های هیجانی یا سنگین در این روزها باید خودداری نمود. برخی افراد به دلیل رژیم‌های ورزشی شدید مانند ورزشکاران حرفه‌ای پریودهای نامنظم دارند؛ اما ورزش در حد متعادل می‌تواند به‌خوبی به بازیابی هورمون‌های موردنیاز برای بازگرداندن چرخه قاعدگی منظم کمک کند.

د‎اشتن آرامش

نتایج برخی از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سطوح بالای اضطراب و استرس به‌شدت بر ایجاد بی‌نظمی‌های قاعدگی تأثیر دارد؛ بنابراین یافتن راه‌هایی که باعث آرامش شما می‌شود پریود را منظم کرده و بخصوص برای افرادی که احساس می‌کنند به دلیل استرس پریودشان تأخیر دارد باید آرامش خود را بازیابند تا فرایند طبیعی بدن برای زودتر پریود شدن به‌درستی طی شود. ازجمله راهکارهای آرام‌کننده می‌توان به یوگای ملایم، نوشتن، مدیتیشن و وقت گذاشتن با دوستان و عزیزان، گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن و انجام کارهای موردعلاقه و بخصوص کاهش سطح فعالیت‌های استرس‌زا اشاره نمود.

داشتن تجربه ارگاسم

داشتن رابطه جنسی و ارگاسم یکی از بهترین روش‌ها برای زودتر پریود شدن است؛ زیرا در طول فعالیت جنسی هورمون‌هایی تولید می‌شود که باعث انقباضات رحمی در طول ارگاسم و گشاد شدن دهانه رحم خواهد شد. درنتیجه به رحم کمک می‌کند تا راحت‌تر پوشش آندومتر خود را از بین ببرد.

رژیم غذایی و وزن

تغییرات وزنی نیز می‌تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد. وزن کم بدن و یا زیاد باعث پریودهای نامنظم و حتی در برخی موارد توقف کامل پریود می‌شود؛ زیرا به‌عنوان‌مثال بدن برای تولید هورمون‌های موردنیاز جهت پریودی به مقداری چربی نیاز دارد که بدن افراد بسیار لاغر قادر به تأمین این چربی نیست.

برخی از افراد نیز ممکن است متوجه شوند که خوردن یک سری از غذاها پریود آن‌ها را به تأخیر می‌اندازد یا تسریع می‌کند و یا حتی بر سنگینی جریان خون و مدت پریودی تأثیر می‌گذارد. محدودیت شدید کالری یا ورزش بیش‌ازحد نیز می‌تواند بر هورمون‌های تولیدمثل و بر تخمک‌گذاری تأثیر بگذارد .در این صورت باید از یک رژیم غذایی متعادل تحت نظر متخصص زنان و همچنین متخصص تغذیه پیروی کنید تا بدنتان به تعادل برسد.

روش‌های خانگی چيكار كنم پريود بشم؟

باز هم تأکید می‌کنیم در پاسخ به سؤال چيكار كنم پريود بشم نباید از روش‌های خودسرانه برای تغییر پریودی خود استفاده کنید. در اینجا صرفاً جهت اطلاع شما برخی از روش‌های خانگی را نیز معرفی خواهیم کرد. این روش‌ها هیچ سندیت علمی ندارند، اما افراد طبق تجربه به آن رسیده‌اند که عبارت‌اند از:

آناناس

آناناس سرشار از ماده‌ای به نام بروملین است که برخی معتقدند بر استروژن و سایر هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بروملین ممکن است التهاب را کاهش دهد، به این معنی که می‌تواند به حل شدن برخی از علل پریودهای نامنظم که شامل التهاب هستند کمک کند. بااین‌حال هنوز تحقیقی در مورد تأثیر آن بر القای پریود وجود ندارد.

ویتامین سی

برخی افراد نیز بر این باورند که خوردن مقدار زیاد ویتامین C پاسخ مناسبی برای چيكار كنم پريود بشم می‌باشد. شاید این نتیجه تأثیرات احتمالی ویتامین C بر سطوح استروژن و پروژسترون باشد که هورمون‌های زنانه و مسئول ایجاد چرخه قاعدگی هستند.

برای افزایش مصرف ویتامین C، می‌توانید از مواد خوراکی زیر استفاده کنید:

  • سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ
  • مرکبات، ازجمله پرتقال و گریپ فروت
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل

مصرف برخی از دم‌نوش‌های گیاهی

ازجمله دم‌نوش‌هایی که برخی افراد برای القای پریودی خود بر اساس تجربه استفاده می‌کنند، می‌توان به مریم‌گلی، رزماری، دارچین، جعفری، بابونه، پونه کوهی و … اشاره کرد. احتمالاً تأثیر این گیاهان به دلیل طبعی است که دارند و با گرم کردن رحم باعث خروج راحت‌تر پوشش داخلی آندومتر آن می‌شوند؛ اما همه این‌ها تجربی هست و هیچ ریشه علمی و پزشکی ندارد.

خطرات استفاده از روش‌های القای پريودي

روش‌هایی که در پاسخ به سؤال چيكار كنم پريود بشم توضیح دادیم، درصورتی‌که تحت نظر یک متخصص زنان انجام شوند، معمولاً بی‌خطر هستند؛ اما درصورتی‌که خودسرانه انجام شوند می‌توانند خطراتی در آینده مانند بی‌نظمی‌های مداوم پریودی، اختلالات باروری و … را ایجاد نمایند. همچنین ممکن است برخی از روش‌های خانگی که به‌صورت خودسرانه انجام می‌شوند، باعث آلرژی‌های مختلف در بدن شده و آسیب‌های دیگری برایتان ایجاد کنند.

کنترل بارداری هورمونی نیز می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و برای همه افراد مناسب نخواهد بود. بااینکه نادر است، اما به‌عنوان‌مثال مصرف قرص‌های ضدبارداری به‌صورت مداوم می‌تواند خطر ابتلا به لخته خون، سکته مغزی یا حمله قلبی را در افراد افزایش دهد. همچنین افراد سیگاری و بالای ۳۵ سال در معرض خطرات بیشتری ازاین‌جهت قرار می‌گیرند.

 

ميخوام پريود بشم ولی نميشم و يا تا چه زمانی تأخير طبيعي است و چه زمانی بايد به پزشک مراجعه کردو چيكار كنم پريود بشم ؟

در پاسخ به سوال میخوام پریود بشم ولی نمیشم باید گقت، بسیاری از افراد به دلیل نگرانی از تأخیر در پریودشان به دنبال راهکارهایی برای القای پریودی هستند. البته این افراد زیاد هم موفق نمی‌شوند، زیرا در این حین استرس زیادی به خود وارد می‌کنند و همین امر تأخیر بیشتری ایجاد می‌کند. چرخه قاعدگی طبیعی ( از روز اول پریود تا یک روز مانده به روز اول پریود بعدی) به‌طور متوسط ۲۸ روز است، اما بسته به شرایط افراد مختلف ممکن است از ۲۱ روز تا ۳۵ روز برای هر فرد متفاوت باشد.

بنابراین دیر پریود شدن یا زود پریود شدن همیشه به معنی وجود یک مشکل نیست و این قضاوت را باید به متخصص زنان خود بسپارید؛ اما درصورتی‌که دائماً دچار بی‌نظمی در قاعدگی یا از دست دادن قاعدگی خود می‌شوید، بخصوص اگر قبلاً پریودهای منظمی داشتید، احتمال وجود یک بیماری جدی وجود دارد و حتما باید توسط متخصص مورد بررسی قرار بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله به سوالاتی مانند چيكار كنم پريود بشم؟ چیکار کنم پریود بشم سریع؟ و یا میخوام پریود بشم ولی نمیشم؟ در پاسخش همان‌طورکه گفته شد روش‌های مختلفی برای القای پریود وجود دارند که باید تحت نظر متخصص زنان انجام شوند و به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت خودسرانه زمان پریود خود را تغییر دهید؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در هورمون‌های خود ایجاد کنید که برگرداندن آن‌ها به حالت طبیعی نیازمند دوره‌های درمانی مختلف باشد.

از طرفی می‌تواند بر سلامت باروری شما تأثیر بگذارد؛ اما چنانچه مجبور هستید به خاطر برنامه‌ای این کار را انجام دهید، ابتدا با متخصص مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهد. جهت گرفتن مشاوره در این زمینه از متخصصان زنان متبحر و باتجربه ما نیز می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید