HPV در زنان چیست

بیش از ۳۰ سویه از ویروس (HPV) می‌توانند بر اندام تناسلی تأثیر بگذارند. از این تعداد، ۱۴ مورد به دلیل نقش خود در ابتلا به سرطان دهانه رحم “پرخطر” تلقی می‌شوند. حال که می‌دانیم نقش مخرب ویروس HPV در زنان چیست، ضروری است از ابتلا به این بیماری و بروز عوارضی چون سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی و … جلوگیری کنیم. مرکز ما با ارائه معاینات دقیق لگن، غربالگری و تست پاپ در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم نسبت به درمان و رفع مشکل با کمک پزشکان طراز اول متخصص زنان خود اقدام می‌کند.

What-is-HPV-women

 

HPV در زنان چيست

HPV در زنان چیست پاسخ به این سوال مستلزم آشنایی بیشتر با این ویروس است. HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی نام مجموعه‌ای از ویروس‌ها است که بیش از ۱۰۰ نوع را شامل می‌شود. بیش از ۴۰ نوع HPV از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. انواع این ویروس که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند و عفونت‌های منتقله از راه مقاربتی را ایجاد می‌کند این ویروس‌ها به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم می‌شوند.

شایعترین انواع دسته کم خطر ویروس ۶ و ۱۱ هستند که مسئول بیش از ۹۰% زگیل‌های تناسلی زنان می‌باشند و شایعترین انواع ویروس دسته پرخطر ۱۶ و ۱۸ است که باعث ایجاد تغییرات سرطانی در دهانه رحم، مخاط واژن و کانال مقعدی و حفره دهان در زنان خواهد شد. انواعی از ویروس که ناحیه تناسلی را آلوده می‌کنند HPV تناسلی نامیده می‌شوند. برخی از گونه‌های مختلف این عفونت قابل انتقال جنسی قادر به ایجاد مشکلاتی از جمله زگیل تناسلی و سرطان است. با این حال واکسن‌هایی وجود دارد که قادر است از بروز این مشکلات سلامتی ممانعت نماید.

ويروس hpv چيست و چگونه منتقل ميشود؟

اکنون باید بدانیم ویروس hpv چیست و چگونه منتقل میشود. احتمال آلودگی فرد به HPV با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد آلوده به این ویروس بسیار بالا است. انتقال این عفونت مقاربتی به فردی دیگر بیشتر طی برقراری رابطه جنسی واژینال یا مقعدی صورت می‌گیرد. حتی زمانی که فرد آلوده هیچ علامتی نداشته باشد (یعنی پارتنر جنسی خانم ناقل بدون علامت باشد، که در بین مردان بسیار شایع است) احتمال انتقال این ویروس به فرد سالم وجود دارد. احتمال ابتلا به HPV در هر فردی که از نظر جنسی فعال باشد، حتی در صورت داشتن رابطه صرفاً با یک شخص وجود دارد.

حتی احتمال آن وجود دارد که فردی تا سالها پس از داشتن رابطه جنسی با یک فردی که مبتلا علائم خاصی از خود بروز ندهد. همین مسئله تشخیص نخستین باری که فرد دچار آلودگی شده را دشوار می‌سازد. باوجود آنکه شایع‌ترین علت انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی با پارتنر آلوده است اما استفاده از وسایل غیربهداشتی آلوده از جمله انجام لیزر ناحیه بیکینی در مراکز غیرتخصصی فاقد ابزار یکبار مصرف، اپیلاسیون در سالن‌های آرایشی و غیربهداشتی و استفاده از پروب‌های آلوده در زنانی که سونوگرافی واژینال انجام می‌دهند نیز از راه‌های دیگر انتقال ویروس است.

مقالاتی نیز در خصوص سرویس‌های بهداشتی فرنگی عمومی آلوده و استخرهای عمومی را نیز گزارش کرده‌اند، هرچند قطعیت آنها همچنان جای بحث دارد، از همین رو توصیه می‌شود احتیاطات ضروری را انجام دهند.

 

مشکلات سلامتی موثر HPV در زنان چيست؟

در بیشتر موارد، این ویروس به خودی خود از بین می‌رود و نیازی به درمان ویژه‌ای نداشته و حتی هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. حال ممکن است بپرسید عوارض بروز HPV در زنان چیست، این بیماری می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند زگیل تناسلی و سرطان شود. پدیداری زگیلهای تناسلی در ناحیه تناسلی معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی‌ها است. زگیل‌های تناسلی در اندازه‌های کوچک یا بزرگ، در اشکال برجسته یا مسطح یا شبیه گل کلم خواهند بود. به طور معمول یک پزشک متخصص زنان قادر است با نگاه کردن به ناحیه تناسلی زگیل‌ها را تشخیص دهد.

 

نقش ويروس HPV در احتمال ابتلا به سرطان برای زنان چيست؟

ویروس HPV برای زنان قادر به ایجاد انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان فرج، واژن یا مقعد خواهد بود. به علاوه این ویروس می‌تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه‌ها (موسوم به سرطان دهان و حلق) گردد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که نقش بیماری زایی HPV در زنان چیست باید به انواع سرطان‌هایی اشاره کنیم که می‌تواند منجر به بروز آنها شود. ایجاد سرطان اغلب سال‌ها و حتی دهه‌ها پس از ابتلای فرد به HPV زمان می‌برد. آن دسته از انواع ویروس HVP که قادر به ایجاد زگیل تناسلی است با انواع HPV ایجاد کننده سرطان یکسان نیستند.

هیچ راهکاری وجود ندارد که بدانیم کدام یک از افراد مبتلا به HPV بر اثر این ویروس به سرطان یا سایر مشکلات سلامتی مبتلا خواهند شد. آن دسته از افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند از جمله مبتلایان به اچ آی وی احتمالاً بدنشان نسبت بهHPV ضعیف بوده و قادر به مبارزه نخواهد بود. افزون بر این چنین افراد احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامتی ناشی از HPV خواهند داشت.

عوارض احتمالی HPV برای زنان بارور چيست؟

نقش منفی HPV در زنان چیست، سوالی که معمولاً ذهن زنان باردار را شدیدا درگیر می‌کند. ویروس HPV بر شانس باروری زنان تأثیری ندارد، با این حال احتمالاً این ویروس در دوران بارداری منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد. برخی از مشکلات احتمالی ناشی از ویروس HPV در دوران بارداری عبارتند از:

تغییر سلول‌های دهانه رحم

ضروری است چنین فردی به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را در طی بارداری و بعد از آن انجام دهد تا پزشک قادر به یافتن هرگونه تغییر در فرد باشد.

خونریزی و رشد زگیل تناسلی

تغییرات هورمونی ناشی از بارداری قادر به خونریزی و رشد زگیلهای تناسلی سابق (ابتلا پیش از بارداری) یا ایجاد شده در طی بارداری (از نظر اندازه و تعداد) خواهد شد.

سزارین

در صورت انسداد مجرای زایمان توسط زگیل تناسلی، احتمال ضرورت سزارین مادر برای زایمان وجود خواهد داشت.

مشکلات سلامتی در نوزاد

اکثر مادران مبتلا به این عفونت بارداری و زایمان بدون مشکلی را سپری خواهند کرد. در مواقع نادر یک مادر مبتلا به HPV تناسلی قادر به انتقال بیماری به کودک خود است. ممکن است نوزادان و کودکان به دلیل ابتلا به HPV در مجاری هوایی و تارهای صوتی خود یا ناحیه گلو و حبق در مسیر تنفسی فوقانی دچار زائده‌هایی شبیه زگیل تناسلی شوند که می‌تواند تنفس نوازد تازه متولد را با مشکلات جدی و نیاز به جراحی همراه کند. این بیماری نادر اما بالقوه به عنوان پاپیلوماتوز تنفسی عود کننده شناخته می‌شود.

 

روش‌های تشخيص HPV در زنان چيست؟

برای آگاهی از اینکه نقش مخرب HPV در زنان چیست و ممانعت از آن ابتدا باید آن را تشخیص دهید. برای تشخیص ویروس HPV انجام دوره‌های منظم غربالگری ضروری است، از سوی دیگر پزشک متخصص برای تشخیص ممکن است انجام تست پاپ اسمیر و یا کلونوسکوپی را درخواست دهد. متاسفانه هیچ آزمایش خونی قادر به تشخیص این بیماری نیست. امروزه در پاپ اسمیر‌های متد جدید نمونه برداشته شده در پاپ اسمیر برای آزمون تشخیص نوع HPV یا HPV Typing به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال می‌شود.

رويکردهای موثر درمان HPV در زنان کدامند؟

شاید از خود بپرسید درمان قطعی HPV در زنان چیست. هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، با این بسیاری از عفونت‌های HPV نیازی به درمان جدی نداشته خود به خود رفع می‌شوند. در واقع، حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد موارد عفونت HPV بواسطه سیستم ایمنی از بدن پاک می‌شود. در صورت نیاز به درمان HPV در زنان، هدف تسکین علائم با از بین بردن زگیل‌های قابل مشاهده و سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم خواهد بود. درمان‌های احتمالی شامل موارد زیر خواهد بود:

کرایوسرجری

منجمد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع

برداشتن حلقه الکتروسرژیکال (LEEP)

استفاده از یک حلقه سیم م‎خصوص جهت برداشتن سلول‌های غیرطبیعی

الکتروکوتر

سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی

لیزر درمانی

استفاده از نور شدید برای از بین بردن زگیل‌ها و هر سلول غیرطبیعی

کرم تجویزی

استفاده مستقیم از کرم دارویی روی زگیل. (کرم دست ساز ارائه شده توسط پزشک متخصص زنان.)

در برخی موارد، نیازی به درمان HPV در زنان نیست. با این حال، پزشک احتمالاً هر گونه تغییر سلولی را در طی جلسات غربالگری منظم بیمار به دقت رصد می‌کند. تنها تعداد کمی از زنان آلوده به HPV دچار تغییرات سلولی می‌شوند که نیاز به درمان دارند.

اثربخشی واکسن‌های گارداسيل در ممانعت از HPV و مشکلات آن کدام است؟

واکسن گارداسیل شناخته شده‌ترین واکسن زگیل تناسلی محسوب می‌شود، چهار تایپ شایع HPV از جمله ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ را پوشش داده و تنها در افرادی که به این نوع عفونت‌ها مبتلا نشده‌اند می‌تواند از ابتلا پیشگیری کرده و نقشی در درمان زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم با منشاء HPV ندارد. واکسن HPV برای کمک به پیگشیری از عفونت‌های خطرناک این ویروس در اکثر افراد کاربردی‌تر است. واکسن گارداسیل و گارداسیل ۹ از بیماری‌های مرتبط با HPV از جمله سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌ها محافظت می‌کند.

نکته حائز اهمیت در اثربخشی بهتر واکسن در برابر ابتلا به HPV، تزریق واکسن‌های گارداسیل پیش از آغاز روابط جنسی افراد و پیش از ابتلا به ویروس است. جدای از تزریق زودهنگام واکسن، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با HPV انجام داد، انجام معاینات غربالگری منظم لگن، آزمایش پاپ اسمیر برای مراقبت از سلامت دهانه رحم و بررسی هر گونه تغییر در سلول‌های دهانه رحم است.

و کلام آخر

سعی کردیم در مقاله حاضر شرح دهیم که منظور از HPV در زنان چیست و به تفضیل در مورد درمان HPV در زنان و اینکه “ویروس hpv چیست و چگونه منتقل میشود” صحبت کنیم.
در اکثر افراد، HPV بی ضرر است و هیچ علامت خاصی ندارد، با این حال در برخی افراد این ویروس ممکن است باقی بماند و می‌تواند منجر به بیماری‌های ناحیه تناسلی، از جمله زگیل تناسلی و سرطان‌های دهانه رحم، واژن، فرج و مقعد شود.

مرکز فوق تخصصی و تخصصی زنان ما با هدف بهبود وضعیت سلامت زنان نسبت به انجام غربالگری‌های منظم، تست پاپ اسمیر، معاینه لگن به بررسی وضعیت سلول‌های دهانه رحم زنان پرداخته و برای پیشگیری از بروز مشکلات مرتبط با این عفونت ویروسی تزریق واکسن گارداسیل را به بانوان پیشنهاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید