کولپوسکوپی چیست

شاید تاکنون اسم آزمایش کولپوسکوپی به گوشتان خورده باشد و یا اخیراً متخصص زنان شما آزمایش کولپوسکوپی را برایتان تجویز کرده است و شما می‌خواهید بدانید “کولپوسکوپی چیست” کولپوسکوپی درواقع یکی از روش‌های دقیق برای تشخیص برخی از بیماری‌ها در زنان است که در ادامه این مقاله به‌طور کامل در مورد “کولپوسکوپی چیست” و روش انجام آن و دلایل نیاز به انجام آزمایش کولپوسکوپی را برایتان توضیح خواهیم داد. برای گرفتن نتایج دقیق مهم است که این تست توسط افراد ماهر انجام شود و شما می‌توانید با خیال راحت آن را در مرکز تخصصی زنان ما توسط متخصصین کار بلد انجام دهید.

What-is-colposcopy

کولپوسکوپی چيست؟

آزمایش کولپوسکوپی (kol-POS-kuh-pee) یک روش بسیار عالی برای بررسی دقیق سیستم تولید مثل زنان شامل دهانه رحم، واژن و فرج از نظر علائم برخی بیماری‌ها است. در طول کولپوسکوپی، پزشک از ابزار خاصی که کولپوسکوپ نام دارد، استفاده می‌کند. این ابزار در خود قسمتی دارد که نورپردازی می‌کند و باعث می‌شود متخصص زنان شما بتواند نواحی مورد بررسی را با وضوح بیشتر ببیند و درنتیجه تشخیص دقیق‌تری در مورد شرایط شما و اقدامات درمانی لازم داشته باشد.

معمولاً درصورتی‌که نتیجه تست پاپ اسمیر شما غیرطبیعی یا مثبت باشد، متخصص زنان شما برای معاینات دقیق‌تر تست کولپوسکوپی را تجویز می‌کند. اگر پزشک در طول کولپوسکوپی نیز یک ناحیه از سلول‌های غیرطبیعی را تشخیص دهد، برای ارزیابی‌های بیشتر نمونه‌برداری یا بیوپسی از ناحیه آلوده را انجام می‌دهد و سلول‌های جمع‌آوری‌شده را برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد.

بسیار طبیعی است که درصورتی‌که قبلاً آزمایش کولپوسکوپی را انجام نداده‌اید، برای انجام آن دچار اضطراب و نگرانی شوید. اما دانستن اینکه “کولپوسکوپی چیست” و قرار است در طول این روش چه اتفاقی بی‌افتد، می‌تواند نگرانی شما را کاهش داده و احساس بهتری برای شما ایجاد کند.

بيماری های قابل ‌تشخيص با کولپوسکوپی چيست؟

در ادامه پاسخ به سوال “کولپوسکوپی چیست”معمولاً متخصصان زنان از کولپوسکوپی برای تشخیص دقیق و نهایی موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • زگیل ناحیه تناسلی
  • التهاب دهانه رحم (سرویکسیت)
  • تغییرات سلول‌های پیش سرطانی در بافت دهانه رحم
  • تغییرات سلول‌های پیش سرطانی در بافت واژن
  • تغییرات سلول‌های پیش سرطانی در ناحیه فرج

خطرات و عوارض انجام کولپوسکوپی چيست؟

حال که متوجه شدید “کولپوسکوپی چیست”، در مورد آزمایش کولپوسکوپی یک آزمایش ایمن بوده و خطرات بسیار کمی دارد که اگر فرد انجام دهنده این تست مهارت کافی داشته باشد، این خطرات و عوارض نزدیک به صفر هستند. به‌ندرت ممکن است بعد از انجام بیوپسی یا نمونه‌برداری در طول کولپوسکوپی عوارض زیر ایجاد شود:

  • خونریزی شدید
  • عفونت
  • دردهای لگنی

درصورتی‌که بعد از انجام آزمایش کولپوسکوپی علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کردید، باید با متخصص زنان خودتان تماس گرفته و موارد را گزارش دهید تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شود:

  • خونریزی شدیدتر ازآنچه معمولاً در طول پریودی خود تجربه می‌کنید.
  • تب و لرز کردن
  • درد شدید در ناحیه شکم

نحوه آمادگی برای انجام آزمايش کولپوسکوپی چگونه است؟

پس از شناخت و پاسخ به سوال “کولپوسکوپی چیست” برای آماده شدن جهت انجام آزمایش کولپوسکوپی، معمولاً متخصص زنان توصیه‌های زیر را به شما ارائه خواهد داد و باید برای انجام هرچه بهتر این تست و راحتی خودتان به این توصیه‌ها عمل کنید:

  • انجام کولپوسکوپی را در روزهای پریود خود برنامه‌ریزی نکنید.
  • از حدود یک الی دو روز قبل از انجام آزمایش کولپوسکوپی آمیزش واژینال نداشته باشید.
  • از یک الی دو روز قبل از انجام تست، از تامپون یا داروهای موضعی واژینال استفاده نکنید.
  • قبل از اینکه برای انجام کولپوسکوپی به مطب پزشک مراجعه کنید بهتر است از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) یا استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید تا بعد از انجام تست درد کمتری داشته باشید.

اهميت مقابله با استرس قبل از کولپوسکوپی رحم طبق پرسش و پاسخ کولپوسکوپی

پس از پاسخ به سوال “کولپوسکوپی چیست”می‌توان گفت، بسیاری از زنان وقتی می‌خواهند تست کولپوسکوپی را انجام دهند، دچار اضطراب می‌شوند و امری طبیعی است، اما باید کنترل شود. زیرا این اضطراب می‌تواند باعث احساس ناراحتی بیشتر شما در طول انجام تست شود. به‌طورکلی زنانی که برای انجام کولپوسکوپی خود بسیار مضطرب هستند، ممکن است در طول این عمل نسبت به کسانی که راه‌هایی برای کنترل و مدیریت اضطراب خود پیدا می‌کنند، درد بیشتری را تجربه کنند.

همچنین برای کنترل بیشتر استرس خود می‌توانید از پزشک خود بروشور یا جزوه‌ای در مورد کولپوسکوپی و آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید بخواهید. به‌علاوه هرگونه سؤال یا نگرانی در مورد این روش را یادداشت کنید و از پزشک خود بخواهید قبل از شروع کولپوسکوپی همه موارد موردنظر را برایتان توضیح دهد تا با آگاهی بیشتر و نگرانی کمتر این تست را انجام دهید. فعالیت‌هایی مانند ورزش، مدیتیشن و بودن در کنار دوستان و خانواده در روزهای قبل از انجام تست می‌تواند به افزایش آرامش شما کمک کند.

کولپوسکوپی چيست و در طول انجام کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

پس از شناخت و پاسخ به سوال “کولپوسکوپی چیست” کولپوسکوپی رحم در اکثر مواقع در مطب پزشک خودتان انجام می‌شود و بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول نخواهد کشید.
برای انجام این تست مانند زمانی که معاینات دوره‌ای خود را انجام می‌دهید، شما بعد از خارج کردن لباس‎های خود از کمر به پایین، به پشت ‌روی میز معاینه دراز می‌کشید و پاهای خود را روی تکیه‌گاه‌های میز معاینه به نام رکاب قرار می‌دهید، درست همان‌طورکه تست پاپ اسمیر خود را انجام داده‌اید. سپس متخصص یک اسپوکولوم یک‌بارمصرف را در واژن شما قرار می‌دهد و آن را باز می‌کند تا واژن شما را باز نگه‌داشته و بتواند دهانه رحم را به‌خوبی ببیند.

در ادامه پاسخ به سوال “کولپوسکوپی چیست” باید گفت، در مرحله بعد پزشک ابزار بزرگ‌نمایی مخصوص به نام کولپوسکوپ را در چند سانتی‌متر دورتر از فرج شما قرار می‌دهد و نور روشنی را به داخل واژن شما می‌تاباند و از عدسی کولپوسکوپ نگاه می‌کند. دهانه رحم و واژن شما با پنبه پاک می‌شود تا هرگونه مخاط و آلودگی از بین برود. پزشک شما ممکن است از محلول سرکه یا نوع دیگری از محلول نیز استفاده کند و آن را روی ناحیه موردنظر بمالد تا بهتر بتواند آن را بررسی کند. این کار ممکن است باعث احساس سوزش یا گزگز در شما شود. این راه‌حل به برجسته کردن بیشتر هر ناحیه از سلول‌های مشکوک و غیرطبیعی کمک می‌کند.

اگر پزشک در طول بررسی خود با کولپوسکوپ، ناحیه مشکوکی را پیدا کند، ممکن است نمونه کوچکی از بافت مورد مشاهده را برای آزمایش جمع‌آوری نماید. برای جمع‌آوری بافت، متخصص از ابزاری تیز برای بیوپسی یعنی برداشتن یک قطعه کوچک از بافت استفاده می‌کند. همچنین اگر چندین ناحیه مشکوک را مشاهده کند، ممکن است چندین نمونه‌برداری انجام دهد تا همه نمونه‌ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرند. بنابراین آنچه در طول انجام بیوپسی احساس می‌کنید، می‌تواند تا حدی به نوع بافتی که برداشته می‌شود نیز بستگی داشته باشد که معمولاً به یکی از حالت‌های زیر خواهد بود:

بیوپسی دهانه رحم

در ادامه پاسخ به سوال “کولپوسکوپی چیست”، بیوپسی دهانه رحم ناراحتی خفیفی برای شما ایجاد می‌کند، اما اغلب دردناک نیست و ممکن است کمی فشار یا گرفتگی را احساس کنید.

بیوپسی واژن

حال که متوجه شدید “کولپوسکوپی چیست”، در بیوپسی قسمت پایینی واژن یا فرج می‌تواند درد بیشتری را ایجاد نماید، بنابراین پزشک ممکن است برای کاهش درد و بی‌حس کردن آن ناحیه، از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده نماید. همچنین پزشک شما ممکن است از یک محلول شیمیایی برای کاهش خونریزی در ناحیه بیوپسی استفاده کند. نتایج کولپوسکوپی رحم شما مشخص خواهد کرد که آیا به آزمایشات و درمان‌های بیشتری نیاز دارید یا خیر؟

کولپوسکوپی چيست و بعد از اين روش بايد چه انتظاراتی داشت؟

درصورتی‌که متخصص شما در طول کولپوسکوپی رحم به مورد مشکوکی برخورد نکرد و نمونه‌برداری انجام نداد، شما بعد از انجام تست هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت روزانه خود نخواهید داشت. تنها ممکن است در طی یک الی دو روز بعد از کولپوسکوپی رحم کمی لکه بینی و خونریزی خفیف از واژن را تجربه کنید. اما اگر در طول انجام تست بیوپسی انجام ‌شده باشد باید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  • درد واژن یا فرج که حدود یک یا دو روز طول خواهد کشید.
  • خونریزی خفیف از واژن که ممکن است تا چند روز طول بکشد.
  • ترشح مواد تیره از واژن

برای گرفتن خون خارج ‌شده یا ترشح می‌توانید از یک پد استفاده کنید. تا یک هفته پس از بیوپسی یا تا زمانی که پزشک به شما دستور داده است نیز نباید از تامپون، دوش و داروهای موضعی استفاده کنید و همچنین نباید آمیزش واژینال داشته باشید. بهتر است یکی دو روز بعد از انجام تست نیز بیشتر استراحت کنید تا عوارض آن زودتر بهبود پیدا کنند.

سخن پايانی

حال که متوجه شدید “کولپوسکوپی چیست” و برای چه مواردی انجام می‌شود، قطعاً باید نگرانی شما برای انجام آن کمتر شده باشد. درصورتی‌که برای انجام این آزمایش به یک مرکز تخصصی زنان مانند مرکز ما مراجعه کنید و این کار را توسط افراد ماهر در این زمینه با تجهیزات مدرن انجام دهید، قطعاً یک آزمایش ساده خواهد بود و اصلاً جای نگرانی نیست. جهت گرفتن نوبت از این مرکز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید