انواع زگیل تناسلی زنان

از بیماری‌های جنسی که در سراسر دنیا درگیر آن هستند و تاکنون درمان قطعی برای این نوع ویروس پیدا نکرده‌اند، می‌توان به انواع زگیل تناسلی زنان و مردان اشاره نمود که ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا درصد مبتلا بودن به این نوع بیماری پایین است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع زگیل تناسلی زنان و این بیماری به شما بدهیم.

Types-of-female-genital-warts

آشنايی با انواع زگيل تناسلی زنان

زگیل‌های تناسلی یکی از بیماری‌های شایع جنسی در میان زنان و مردان است. شناخت انواع زگیل تناسلی زنان به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به این بیماری ویروسی که ناشی از ویروسی به نام اچ پی وی می‌باشد، زودتر جهت درمان اقدام کنید. در صورت مشاهده علائم این بیماری و یا خود زگیل‌ها که به‌صورت خوشه‌ای یا گل کلم در ناحیه تناسلی و حتی در دهان و گلو در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده ایجاد می‌شوند، باید در اولین فرصت به متخصص زنان جهت تشخیص و درمان مراجعه کنید. البته درمان قطعی برای از بین رفتن ویروس پاپیلومای انسانی وجود ندارد، اما می‌توان با برخی روش‌ها علائم آن را بهبود داد و از بازگشت علائم جلوگیری کرد.

تاخیر در تشخیص و شروع درمان می‌تواند شما را با عوارض بدی مثل گسترش زگیل‌ها در خود شما و انتقال آن‌ها به شریک جنسی شما، دشوارتر شدن، طولانی شدن زمان و همچنین افزایش هزینه درمان مواجه کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع زگیل تناسلی زنان و این بیماری به شما بدهیم. شناخت انواع زگیل زنان به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به این بیماری ویروسی که ناشی از ویروسی به نام اچ پی وی می‌باشد، زودتر جهت درمان اقدام کنید.

اپيدميولوژی و آمار شيوع انواع زگيل تناسلی زنان

میانگین همه‌گیری جهانی زگیل‌های تناسلی بین ۹ تا ۱۳ درصد می‌باشد؛ در ایران آمار دقیقی از همه‌گیری زگیل‌های تناسلی (به ویژه مردان) وجود ندارد ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین ۵ تا ۱۳ درصد زنان ایران به زگیل‌های تناسلی آلوده می‌باشند. دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که همه‌گیری این ویروس در ایران پایین‌تر از میانگین خاورمیانه و جهان است.

علت زگيل تناسلی و ايجاد آن چيست؟

علت زگیل تناسلی در اثر عفونت توسط ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPV) که در قسمت قبل به انواع آن اشاره کردیم، ایجاد می‌شود. عفونت HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی است و می‌تواند منجر به ایجاد زگیل و سرطان دهانه رحم، مقعد و دهان شود و گاهی اوقات نیز تا مدت‌ها در بدن وجود دارد، اما علامت خاصی از خود نشان نمی‌دهد. با توجه به اینکه این ویروس می‌تواند عامل سرطان باشد، به محض مشاهده علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

البته متخصصان همیشه توصیه می‌کنند که معاینات منظم دوره‌ای را نزد یک متخصص زنان خوب داشته باشید تا با غربالگری‌های لازم مانند تست پاپ اسمیر احتمال وجود سلول‌های سرطانی و بیماری‌های مقاربتی زودتر بررسی شده و در صورت تشخیص سلول‌های غیرطبیعی در این ناحیه پس از تشخیص علت زگیل تناسلی سریعاً اقدامات درمانی انجام گیرند.
معمولاً این نوع بیماری‌ها هرچه سریع‌تر علت و علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان تشخیص داده شوند، راحت‌تر قابل کنترل هستند.

انواع ويروس‌هايی که باعث زگيل تناسلی زنان می شوند کدامند؟

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارند که می‌توانند انسان را آلوده کنند. از این میان، بیش از ۴۰ نوع هستند که می‌توانند دستگاه تناسلی و مقعد (مجرای آنوژنیتال) مردان و زنان را آلوده کنند. گاهی اوقات نیز، این ویروس‌ها ضایعات تناسلی به نام condylomata acuminata یا زگیل‌های مقاربتی را ایجاد می‌کنند. زیر گروهی از HPV ها که دستگاه تناسلی خانم‌ها را آلوده می‌کنند، می‌توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم و سرطان دهانه رحم در زنان شوند. عفونت HPV همچنین احتمال ابتلا به سایر سرطان‌های آنوژنیتال را افزایش می‌دهد.

انواع HPV که می‌توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند، با سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان و به علاوه زیر گروهی از سرطان‌های سر و گردن در ناحیه دهان، گلو، حلق و حنجره ( سرطان‌های اوروفارنکس) در مردان و زنان نیز در ارتباط هستند. شایع‌ترین انواع HPV که دستگاه تناسلی خانم‌ها را آلوده می‌کنند، انواع HPV 6، ۱۸ HPV-6، HPV-11، HPV-16 و HPV-18 هستند. اگرچه سایر انواع HPV نیز می‌توانند باعث ابتلا به عفونت و ایجاد این بیماری شوند. در این میان، HPV-6 و HPV-11 معمولاً باعث ایجاد ضایعات خوش‌خیم مانند زگیل‌های تناسلی که انواع HPV “کم‌خطر” نامیده می‌شوند، خواهند شد.

در مقابل، HPV-16 و HPV-18 انواعی هستند که بیشتر در سرطان‌های دهانه رحم و آنوژنیتال و همچنین دیسپلازی شدید دهانه رحم نقش دارند. به همین دلیل به آن‌ها اچ پی وی‌های پرخطر گفته می‌شود. سایر انواع زگیل تناسلی زنان پوست را عفونی کرده و باعث ایجاد زگیل‌های رایج در نقاط دیگر بدن می‌شوند. برخی از انواع HPV نیز به‌عنوان‌مثال، HPV 5 و ۸ اغلب باعث ایجاد سرطان پوست در افرادی می‌شوند که دارای شرایطی به نام اپیدرمودیسپلازی وروسیفورمیس (EV) یا اصطلاحاً مرد درختی هستند که یک بیماری نادر ژنتیکی پوستی است.

علائم زگيل تناسلی در مردان و زنان چيست؟

وقتی زنان دچار زگیل‌های تناسلی می‌شوند، معمولاً علائمی مانند خارش، سوزش یا حساسیت در داخل و اطراف واژن را تجربه می‌کنند. سایر علائم و نشانه‌های زگیل‌های تناسلی که ممکن است تجربه شود، عبارت‌اند از:

• زگیل‌ها معمولاً ظاهری خوشه‌ای یا گل‌کلمی مانند دارند.
  • زگیل‌های تناسلی می‌تواند در هر قسمتی از بدن که در معرض تماس جنسی باشد ظاهر شود. به‌عنوان‌مثال در زنان، فرج، واژن، دهانه رحم یا کشاله ران و در مردان، آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران یا کشاله ران شایع‌ترین نقاط برای ظاهر شدن این زگیل‌ها هستند.
  • تحریک در محل زگیل
  • خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • زگیل‌های تناسلی که بزرگ هستند می‌توانند شدیدا دردناک باشند و شخص حین مقاربت درد شدیدی دارد.
  • اگر زگیل‌های تناسلی در محل مجرای ادراری باشد باعث سوزش هنگام ادرار کردن می‌شود.
  • اگر زگیل‌های تناسلی در مدخل واژن (داخل واژن) باشد می‌تواند بعد از مقاربت واژینال باعث خونریزی غیرعادی و غیرمعمول بشود.

توجه داشته باشید که زگیل‌های تناسلی یک بیماری مقاربتی عفونی و مسری است و از طریق هر نوع تماس پوست به پوست یا تماس جنسی منتقل می‌شود. متأسفانه تا الان هنوز برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان به صورت طبیعی و قطعی برای این بیماری ابداع نشده است و درمان‌های پزشکی تنها می‌توانند علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان را از بین برده و آن را کنترل کنند. بنابراین به‌هیچ‌وجه درمان‌های خودسرانه انجام ندهید؛ زیرا ممکن است علائم بدتر شده و بیماری شدیدتر شود یا سلول‌های سرطانی رشد کنند و بیماری خطرناکی را برایتان ایجاد نمایند.

انواع ويژگی های ظاهری زگيل‌های تناسلی در زنان

• زگیل‌های تناسلی ممکن است صاف و یا برجسته باشند و یا اصلا با چشم دیده نشوند.
  • اغلب از نظر رنگ زگیل‌های تناسلی به رنگ گوشتی و ممکن است کمرنگ‌تر از پوست اطراف باشد و همچنین می‌تواند به رنگ خاکستری و یا صورتی و یا کاملا بی‌رنگ باشد، حتی ممکن است هم‌رنگ با پوست فرد باشد ولی به طوری‌که با چشم فرد تشخیص داده نشود.
  • از نظر پراکندگی ممکن است به صورت منفرد، منفرد و پراکنده و یا به صورت جمع شده خوشه‌ای باشد.
  • زگیل‌های تناسلی که در ناحیه تناسلی خارجی وجود دارند معمولا کوچک‌تر و قوام آن‌ها نرم می‌باشد ولی زگیل‌های تناسلی که در اطراف مقعد وجود دارند نسبتا سایز آن‌ها بزرگ‌تر و ضخیم‌تر و در لمس خشن‌تر می‌باشند.

روش‌های درمان زگيل تناسلی مردان و زنان

همان‌طورکه در قسمت‌های قبل توضیح دادیم برای انواع زگیل تناسلی زنان و مردان هیچ درمان قطعی وجود ندارد؛ اما می‌توان با روش‌هایی ضایعات ناشی از ویروس اچ پی وی را حذف کرد و مراقبت نمود تا دوباره علائم عود نکنند. درواقع، حتی برداشتن زگیل‌ها لزوماً از گسترش ویروس جلوگیری نمی‌کند و زگیل‌های تناسلی زنان اغلب عود می‌کند. روش‌های از بین بردن علائم زگیل‌های تناسلی شامل موارد زیر هستند:

تجويز داروهای مناسب برای انواع زگيل تناسلی زنان

تجویز محلول یا ژل ۰٫۵ درصد پودوفیلوکس (کاندیلوکس) یا یک کرم ۵٪ از ایمیکیمود (Aldara) که ماده‌ای است که تولید سیتوکین‌ها را در بدن تحریک می‌کند، می‌تواند مناسب باشد. سیتوکین‌ها مواد شیمیایی هستند که پاسخ ایمنی بدن را هدایت و تقویت می‌کنند. درنتیجه به بدن در مبارزه با ویروس اچ پی وی کمک خواهند کرد. توجه داشته باشید که فقط یک متخصص زنان با تجربه می‌تواند برخی از درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تخصصی را انجام دهد. این موارد شامل قرار دادن مقدار کمی از محلول ۱۰ تا ۲۵ درصدی رزین پودوفیلین روی ضایعات و سپس شستشوی آن پس از چند ساعت است.

درمان‌ها هر هفته تکرار می‌شوند تا زمانی که علائم زگیل در هر دو جنس مردان و زنان از بین بروند. روش دیگر درمان زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان استفاده از محلول‌های ۸۰ تا ۹۰ درصد تری کلرواستیک اسید (TCA) یا بی کلرواستیک اسید (BCA) می‌باشد که می‌تواند به‌صورت هفتگی توسط خود پزشک بر روی ضایعات ایجاد شده استفاده شود. همچنین نشان داده شده است که تزریق ژل اپی نفرین ۵ flurouracil به داخل ضایعات در درمان زگیل تناسلی مردان و زنان مؤثر است. داروی دیگر برای زگیل زنان اینترفرون آلفا، ماده‌ای است که پاسخ ایمنی بدن را تحریک می‌کند و در درمان زگیل‌های تناسلی نیز استفاده می‌شود.

روش‌های غير دارويی برای درمان انواع زگيل تناسلی زنان

درصورتی‌که زگیل‌ها بزرگ باشند و پاسخ مناسبی به داروهای تجویز شده ندهند، ممکن است پزشک از روش‌های زیر جهت از بین بردن علائم زگیل‌ها استفاده نماید:

• کرایوتراپی که از طریق انجماد زگیل‌های تناسلی زنان را با نیتروژن مایع از بین می‌برد.
  • استفاده از لیزر
  • جراحی و برداشتن زگیل‌های بزرگ

توجه به این نکته ضروری است که شما به‌هیچ‌وجه نباید از درمان‌های خانگی یا درمان زگیل‌های پوستی رایج برای زگیل‌های تناسلی استفاده کنید.

چگونه می توان از ابتلا به انواع زگيل تناسلی زنان و مردان جلوگيری کرد؟

با توجه به اینکه برای درمان زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان به صورت قطعی وجود ندارد، بهترین راه این است که با انجام برخی اقدامات ساده و منظم از ابتلا به آن جلوگیری کنید. مهم‌ترین نکاتی که باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنید، عبارت‌اند از:

• استفاده از کاندوم در طول فعالیت جنسی
  • رعایت بهداشت قبل و بعد از فعالیت جنسی
  • زدن واکسن اچ پی وی در مراکز تخصصی زنان مانند مرکز ما حتی اگر در سنین بالا هستید. (خوشبختانه امکان تزریق این واکسن حتی در سنین بالا وجود دارد؛ اما بهترین زمان آن بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی است، و شامل ۳ فاز به‌صورت تزریقی می‌باشد، اما امروزه می‌توان آن را در ۲۶ تا ۳۰ سالگی نیز تزریق کرد ولی در مقالات گفته شده است که تاثیر آن در این سنین کمتر می‌باشد.)
  • انجام اپیلاسیون در مراکز بهداشتی با لوازم یکبار مصرف، انجام لیزر موهای زائد در مراکز پزشکی با لوازم یکبار مصرف ( با سری های لیزر یکبار مصرف)
  • عدم استفاده از لباس زیر فرد ناشناس و مشکوک ( مقالاتی هستند که سوءضن به منتقل شدن این ویروس از سرویس‌های بهداشتی فرنگی عمومی دارند.
  • توصیه می‌کنیم که اگر قرار بر استفاده از سرویس‌های فرنگی عمومی می‌باشد از پدهای یکبار مصرف سرویس فرنگی که در داروخانه‌ها موجود می‌باشد استفاده کنید و از تماس مستقیم پوست با این سرویس‌ها پرهیز شود.)
  • برای انجام سونوگرافی‌های واژینال حتما مراکز تخصصی پزشکی را انتخاب کنید، زیرا انتقال از طریق سری سونوگرافی که آلوده می‌باشد هم نیز ممکن می باشد.
  • داشتن رابطه جنسی با افراد مطمئن و عدم داشتن رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد

سخن آخر

در برخی افراد، انواع زگیل تناسلی زنان ممکن است طی چند ماه تا چند سال خود به خود از بین برود؛ اما معمولاً این بیماری به خودی خود از بین نخواهد رفت و در صورت عدم مراجعه به موقع به متخصص زنان به دلایلی مانند خجالت از ظاهر این زگیل‌ها علاوه بر اینکه به دلیل علائمی مانند خارش، درد، خونریزی و … ممکن است بسیار اذیت شوید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین شریک جنسی خود را نیز آلوده خواهید کرد؛ بنابراین حتماً در صورت مشاهده علائم سریعاً به یک متخصص خوب در یک مرکز تخصصی زنان معتبر مانند مرکز ما مراجعه کنید تا معاینات و اقدامات درمانی مورد نیاز انجام شوند.