فوق تخصص زنان و زایمان

فوق تخصص زنان و زایمان پزشکی است که در زمینه درمان تمامی بیماری های زنان و نیز درمان نازایی و همچنین مراقبت های بارداری و زایمان فعالیت دارد. خانم ها با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی که در دوره های مختلف زندگی آن ها رخ می دهد، به دلایل مختلف ممکن است به دکتر زنان مراجعه کنند.


Specialist-in-obstetrics-and-gynecology

فوق تخصص زنان و زايمان چه ويژگی هايی دارد؟

دوره بارداری و زایمان از اصلی ترین دلایل مراجعه به پزشک زنان زایمان می باشد که دوره ای حیاتی برای تمام خانم ها محسوب می‌ شود. با توجه به حساسیت این دوره خانم ها بر اساس معیارهای خاصی به دنبال پیدا کردن بهترین پزشک زنان و زایمان هستند تا از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل کنند. در این مقاله درباره تخصص ها و ویژگی های پزشک زنان و زایمان توضیحات کاملی را ارائه داده ایم.

پزشکان همیشه با حریم خصوصی بیماران سر و کار دارند این موضوع در مورد برخی از تخصص ها مانند زنان و زایمان به دلیل مراجعه بانوان، بیشتر احساس می شود. بیمارانی که به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه می کنند، با حساسیت ویژه ای در خصوص انتخاب پزشک معالج خود عمل می‌ کنند.

 

آن ها قبل از انتخاب پزشک، معمولاً از روش های مختلف به دنبال یافتن یک پزشک با تجربه و ویژگی های علمی و شخصیتی فوق العاده هستند. چرا که درمان بیماری های زنان از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم درمان، باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار بزرگ مانند نازایی می شود. از جمله مهم ترین ویژگی های یک فوق تخصص زنان و زایمان می توان این موارد اشاره کرد.:

• پیشینه علمی و عملی مناسب

اولین و مهم ترین ویژگی در خصوص اعتبار مدارک تحصیلی و دانشگاهی است. بیماران از طریق مستندات موجود می توانند به بررسی دانشگاه محل تحصیل، برد تخصصی و تجربه کاری پزشکی مدنظر خود بپردازند.

• رازداری پزشک معالج

با توجه به ماهیت این حوزه پزشکی و در جریان قرار گرفتن پزشک متخصص زنان و زایمان از جزئیات مسائل جنسی و انواع مشکلات بانوان بسیار حائز اهمیت است که بیماران از نظر روانی به این اطمینان خاطر برسند که گفته های آنان نزد پزشک باقی می ماند و آن ها با اطمینان کامل می توانند تمام مسائل را بت جزئیات شرح دهند. این موضوع در خصوص تمام تخصص های پزشکی صادق است و پزشکان موظف به رازداری هستند، با این حال برخی از بانوان در مورد مشکلات و بیماری های زنان با توجه بیشتری این مسئله را پیگیری می‌ کنند.

• رفتار دلسوزانه توام با مسئولیت‌ پذیری

یک پزشک فوق تخصص زنان و زایمان برای این که بتواند به تشخیص قطعی و صحیحی دست پیدا کند، لازم است مایعنات مختلفی انجام دهد و سوالات متفاوتی را از مراجعه کننده خود بپرسد. این موضوع در ابتدای ویزیت برای برخی از بیماران خجالت‌آور است و ممکن است آن ها هنگام پاسخ به برخی سوالات و انجام یک سری از مایعات احساس راحتی نداشته باشند.

یک متخصص زنان و زایمان با تجربه و ماهر به خوبی می دانند که برای جلب اعتماد مراجعه‌ کننده خود لازم است رفتار ملایمی داشته و با مشاوره ها و راهنمایی های دقیق سعی در جلب اعتماد بیمار خود داشته باشد. به این ترتیب بیمار نیز با دقت و صداقت کامل به تمام سوالات پزشک فوق تخصص زنان زایمان پاسخ می دهد و روند درمان به سرعت آغاز خواهد شد.

 

فوق تخصص زنان و زايمان در چه بيماريهايی تخصص دارد؟

یک پزشک زنان و زایمان روزانه با بیماران زیادی سروکار دارد که مبتلا به انواع بیماری ها هستند. از جمله بیماری هایی که پزشک متخصص زنان و زایمان در تشخیص و درمان آن ها مهارت دارند،‌ شامل

• سرطان رحم

رشد و تقسیم غیر عادی سلول های بافت رحم می تواند منجر به ایجاد توده های سرطانی شود که با علائم و نشانه هایی مانند خونریزی های غیرطبیعی، درد هنگام رابطه جنسی، درد لگنی و … خود را نشان می دهد. پزشک فوق تخصص زنان و زایمان با آزمایشات تشخیصی مختلف مانند نمونه برداری، سونوگرافی و پاپ اسمیر می تواند این بیماری را تشخیص دهد.

• وجود توده در پستان

اخیر اطلاعات عمومی بانوان جامعه در خصوص خودآزمایی های پستان افزایش پیدا کرده است و بسیاری از بانوان با مشاهده توده و برآمدگی های ناحیه پستان برای بررسی های تکمیلی به پزشک مراجعه می‌ کنند. پس از معاینات فیزیکی، بیوپسی و تکنیک های تصویربرداری می توان در خصوص ماهیت توده ها و روش درمان آن ها تصمیم‌گیری کرد.

• عفونت لگن

ارگان‌هایی نظیر رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها درون لگن قرار دارند که عفونت ممکن است در هر یک از آن ها مشاهده شود. علائمی نظیر ترشحات غیرعادی واژن، درد لگن، بی اشتهایی، سردرد و درد حین دفعه ادرار و مدفوع از جمله شایع ترین علائم و نشانه های عفونت لگن است که پزشک متخصص زنان و زایمان و پس از معاینات فیزیکی و پاراکلینیکی تدابیر درمانی را آغاز می کند.

کلينيک فوق تخصص زنان در تهران

با توجه به آناتومی و فیزیولوژی خاص بدن بانوان، آن ها برای حفظ سلامتی اندام جنسی و تولید مثلی خود نیازمند مراقبت‌ های خاصی هستند که باید توسط بهترین فوق تخصص زنان در تهران انجام شود. مراجعه به پزشک زنان و زایمان تنها برای چه کار کنترل است و در برخی دیگر از موارد به منظور درمان و پیگیری مراقبت های پزشکی می باشد. یکی از بهترین مراکز برای مراجعه، کلینیک فوق تخصص زنان در تهران می باشد.

یک کلینیک فوق تخصص زنان در تهران به عنوان کشور متشکل از کادری مجرب و کارآزموده است. به کارگیری جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا در کلینیک های فوق تخصصی زنان در تهران باعث می شود که علاوه بر ساکنین تهران، کرج و استان های اطراف، مردم اطراف ایران به کلینیک فوق تخصص زنان در تهران مراجعه کنند. تعدادی از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان و زایمان در این کلینیک ها دور هم جمع شده اند و آماده خدمت رسانی هستند. اقدامات درمانی و تشخیصی مختلفی در کلینیک فوق تخصص زنان در تهران انجام می‌ شوند که برخی از مهم ترین اقدامات شامل موارد زیر می باشند.

  • انجام انواع سونوگرافی با بهره گیری از بهترین و به روز ترین دستگاه های روز دنیا
  • انجام تست پاپ اسمیر و نمونه برداری و جواب دهی فوری
  • نمونه برداری از توده های مشکوک به زگیل تناسلی و بررسی احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی
  • بررسی و کنترل دقیق زخم ها، ضایعات و توده های مشکوک به سرطان از طریق کولپوسکوپی
  • کمک به مادران باردار برای سپری نمودن راحت دوره بارداری و ارایه کلیه مراقبت های این دوره
  • ارایه مراقبت های پزشکی و درمانی لازم پس از زایمان
  • ارایه خدمات ترمیمی و زیبایی از قبیل لابیاپلاستی
  • انجام خدمات لیزر در ناحیه تناسلی با هدف های درمانی، زیبایی و ترمیمی
  • انجام کلیه چکاپ ها و معاینات دوره ای

بهترين فوق تخصص زنان در تهران

بانوان به دلایل مختلفی به یک فوق تخصص زنان و زایمان مراجعه می‌ کنند. آن ها ممکن است برای مراقبت های دوره بارداری و یا اختلالات قاعدگی به سراغ یک فوق تخصص زنان در تهران بروند. در تمامی موارد با توجه به ماهیت مسائل و مشکلات جنسی بانوان و حساسیت های ویژه دوره بارداری، خانم ها با دقت خاصی به دنبال بهترین فوق تخصص زنان در تهران هستند. نکته حائز اهمیت این است که تعریف بهترین پزشک از دیدگاه هر بیماری متفاوت است و هر کدام از مراجعه کننده ها به فاکتورهای خاصی توجه می کنند.

بسیاری از بیماران هنگام انتخاب بهترین فوق تخصص زنان در تهران قبل از هرچیز به تحصیلات آکادمیک او توجه می کنند. برای آن ها بسیار مهم است که پزشک معالج شان در کدام دانشگاه ها تحصیل کرده، گذراندن دوره های تکمیلی و فلوشیپی، داشتن مقالات علمی و… هم از مواردی است که برخی بیماران مدنظر قرار می‌ دهند. در برخی از موارد مانند مراقبت های دوره بارداری نیاز به مراجعات مکرر به مرحله پزشک وجود دارد. بنابراین بهترین پزشک زنان و زایمان در تهران برای بیماران، می تواند پزشکی باشد که از نظر موقعیت جغرافیایی دسترسی به آن آسان است.

بیماران در این خصوص به فاکتور هایی مانند خوش مسیر بودن مطب، زمانی که لازم است تا برای رسیدن به مطب سپری کنند، دسترسی به حمل و نقل عمومی و داشتن پارکینگ و… توجه می کنند. بانوان هنگام مراجعه به یک فوق تخصص زنان و زایمان در تهران بیماران باید در خصوص بسیاری از مسائل مربوط به تولید مثل و مشکلات جنسی با پزشک معالج خود صحبت کنند.

بنابراین بسیار ضروری است که پزشکی را برگزینند که با او احساس راحتی می کنند، در غیر این صورت معمولاً انجام معاینات فیزیکی و یا دادن شرح حال به پزشک زنان و زایمان امری آزاردهنده برای بیمار خواهد بود. بهترین پزشک زنان به خوبی می داند که با چه برخوردی اعتماد بیمار خود را جلب کند و بانوان اعتماد کامل تمام مسائل و مشکلات بیماری را شرح خواهند داد. میزان رضایت مراجعان قبلی و میزان گزارش عوارض ناشی از درمان از مهم ترین مواردی هستند که در مورد سوابق فوق تخصص زنان و زایمان باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

 

پروفسور متخصص زنان در تهران

برخی از پزشکان زنان و زایمان زایمان علاوه بر حوزه طبابت در حوزه تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی نیز فعالیت دارند. آن ها بر اساس فعالیت های علمی و تعداد مقالات چاپ شد،ه مراتب علمی مربوط به اساتید دانشگاه را پشت سر می گذارند. بسیاری از بیماران عادت دارند که هنگام مراجعه به پزشک زنان و زایمان و یا هنگام جستجو در اینترنت و فضای مجازی برای پیدا کردن یک پزشک ماهر، به دنبال بالاترین مرتبه علمی باشند.

مرتبه پروفسور معادل معادل مرتبه استاد تمامی در داخل کشور محسوب می شود. به این ترتیب پزشکی که به عنوان پروفسور متخصص زنان در تهران شناخته می شود، پزشکی است که اولا فارغ‌التحصیل تخصص زنان و زایمان می باشد و ثانیا دارای بالاترین مرتبه علمی دانشگاه است. بسیاری از اساتید تمام دانشگاه ها دارای تحصیلات تکمیلی هستند و به عنوان فوق تخصص زنان و زایمان هم شناخته می شوند. اطلاع از این موضوع با بررسی سوابق علمی و آموزشی پزشک مدنظر در تهران و یا سایر استان ها امکان پذیر است.

 

چه زمانی بايد به فوق تخصص زنان و زايمان مراجعه کرد؟

با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی که به تدریج در بدن آنها رخ می‌دهد نیازمند مراقبت و پیگیری های لازم توسط پزشک زنان و زایمان هستند آنها در این تحولات از دوره بلوغ تا یائسگی ممکن است مبتلا به بیماری‌های مختلفی شوند که مهمترین نکته در این شرایط مراجعه به موقع به پزشک زنان و زایمان میباشد در صورتی که این بیماری ها به موقع پزشکی مال تشخیص داده نشوند و اقدامات درمانی لازم برای آنها صورت نگیرد ممکن است حتی حیات بانوان را به خطر بیندازد.

خوشبختانه امروزه بانوان به صورت کاملاً آگاهانه عمل می کنند و برای انجام مراقب و چکاپ های دوره ای هم نزد فوق تخصص زنان و زایمان می روند. یکی از زمان های حساس و ضروری مراجعه به پزشک زنان و زایمان مربوط به اختلالات دوره قاعدگی می باشد. خانم ها در این دوران ممکن است با مشکلاتی نظیر درد های شدید دوره قاعدگی، خونریزی های شدید و غیر عادی، بی نظمی در عادت ماهانه، ترشحات غیر طبیعی و … مواجه شوند. مراجعه به پزشک باید مهم ترین اولویت خانم ها در صورت مواجهه با هر یک از علائم فوق باشد.

قاعدگی نامنظم ممکن است آغازگر مسائل و مشکلات روحی مانند اضطراب، استرس و افسردگی باشد. همچنین در بسیاری از موارد قاعدگی های نامنظم نشانه‌ ای از ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت، انواع بدخیمی ها، کیست های تخمدانی و … می باشد. دوران بارداری از دیگر دوره های حساس در زندگی بانوان است. خانم ها در طی این دوران نیازمند مراقبت های دقیق از نظر تغذیه ای، جسمی و روحی هستند.

گاهی اوقات ممکن است علاوه بر مراقبت های روتین و چکاپ های دوره ای حاملگی، خانم ها با مشکلاتی مانند عفونت، آسم بارداری، دیابت بارداری، فشار خون بالا و مشکلات گوارشی مواجه شوند که بهترین راهکار در میان گذاشتن این مشکلات با فوق تخصص زنان و زایمان می باشد. این بیماری ها ممکن است سلامت مادر و جنین را تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین پزشکان زنان و زایمان به سرعت تدابیر درمانی را اتخاذ می کنند. دوران یائسگی یکی دیگر از تغییرات فیزیولوژیک زندگی خانم ها است.

کاروان معمولاً در رده سنی ۴۵ تا ۵۰ سالگی دچار یائسگی می شود این دوره با علائم مختلفی مانند تعریق شبانه، تغییرات خلق و خو، گرگرفتگی، تغییرات پوست و مو، خشکی واژن و … همراه است که می تواند از نظر روانی هم خانم ها را تحت تاثیر قرار دهد. توصیه می شود خانم ها برای دور ماندن از این مسائل، با مشاهده علائم یائسگی به فوق تخصص مراجعه کنند.

فوق تخصص زنان و زايمان برای بيماريهای زنان

بسیاری از مراجعین مطب های پزشکان متخصص زنان و زایمان، آن های هستند که برای بیماری های زنان مراجعه می کنند. از جمله بیماری های زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد

• خونریزی های غیرطبیعی

به طور کلی خونریزی های رحمی که هیچ دلیل خاصی نداشته باشد ممکن است در های سنی مختلف در بانوان اتفاق بیفتد که غیر طبیعی خواهند بود. انواع خونریزی های پس از یائسگی، لکه بینی، خونریزی های شدید در فواصل دوره های پریودی و خونریزی پس از آمیزش جزو شایع ترین موارد هستند.

• ترشحات واژن

ترشحات واژن همیشه طبیعی نیست و در صورتی که با تغییرات ظاهری همراه شود و یا این ترشحات بیش از حد زیاد باشد، نیاز به معاینه توسط پزشک فوق تخصص زنان و زایمان وجود دارد. مواردی نظیر استرس، تخمک گذاری، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، اختلالات هورمونی و عفونت ها از جمله عوامل تاثیر گذار در ترشحات غیر طبیعی واژن هستند.

• بی اختیاری ادرار

یکی از شایع ترین بیماری ها در بین بانوان، بی اختیاری ادرار است که ناشی از ضعیف شدن عضلات کف لگن می باشد. این ضعف عضلات ممکن است ناشی از یائسگی، یبوست، عفونت های واژینال، حاملگی های زیاد و داشتن سابقه زایمان سخت باشد.

فوق تخصص زنان و زايمان در زمينه درمان نازايی

نازایی به دلایل مختلفی ممکن است در خانم ها ایجاد شود که به لطف پیشرفت های علم پزشکی، امروزه بخش قابل توجهی از آن ها قابل درمان هستند و مشکل ناباروری زوجین تا حد زیادی قابل حل شده است. باروری به لقاح تخمک با اسپرم گفته می شود. تخمک گذاری تقریباً ۱۴ روز پیش از آغاز سیکل قاعدگی انجام می شود. تخمک آزاد شده از تخمدان ها به سمت لوله های فالوپ در حرکت خواهد بود. هنگامی که تخمک باور شود، در آندومتریوز که همان لایه های رحمی می باشد، جایگزین خواهد شد و این اتفاق آغاز دوره بارداری است.

زمانی که زوجین تصمیم به فرزندآوری می کنند، در نزدیکی زمان تخمک گذاری روابط جنسی بیشتری خواهند داشت و ناباروری هم به شرایطی گفته می شود که زوجین پس از گذشته یک سال تلاش برای فرزندآوری، موفق به این موضوع نمی شوند. به عقیده تمام پزشکان، سن ارتباط مستقیمی با توان باروری خواهد داشت. به همین دلیل آن ها به زوجین توصیه می کنند که در صورت تمایل به بچه دار شدن در سنین بالاتر، تحت مراقبت های دقیقا برای فرزندآوری قرار بگیرند.

نکته حائز اهمیت دیگر سبک زندگی افراد است و توصیه کلی تمام پزشکان فوق تخصص زنان و زایمان این است که زوجین تمایل به فرزندآوری دارند، حتماً روی اصلاح سبک زندگی خود مانند داشتن توده بدنی نرمال، محدودیت مصرف کافئین و عدم مصرف مشروبات الکلی تمرکز کنند. یک بهترین فوق تخصص زنان در تهران در زمینه درمان نازایی قبل از هرچیز به دنبال یافتن دلیل اصلی نازایی و ناباروری خواهد بود. مهم ترین علل نازایی در بانوان شامل

• مشکلات تخمک گذاری

هورمون های زنانه مسئول کنترل سیکل های قاعدگی در خانم ها هستند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که مسئول ترشح هورمون های ضروری برای رهاسازی تخمک از تخمدان ها می باشد. گاهی اوقات مشکل نازایی مربوط به اختلال در سیکل قاعدگی است و پس از معاینات لازم توسط فوق تخصص زنان و زایمان شناسایی می شود.

• سندرم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین مشکلات در بین بانوان به شمار می‌رود. افرادی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند با مشکل نابالغ شدن فولیکول ها مواجه می شوند و همین مسئله منجر به تشکیل کیست های کوچک در طی زمان تخمک گذاری درون تخمدان خواهد شد.

• انسداد لوله های فالوپ

مکانی که تخمک ها توسط اسپرم بالغ بارور می شوند، در طول مسیر لوله های فالوپ می باشد. گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند اسکار و انسداد در لوله های فالوپ، روند آزادسازی تخمک ها با اختلال مواجه می شود. به این ترتیب روند بارور سازی تخمک ها توسط اسپرم هم با اختلال مواجه می شود. این مشکل یکی دیگر از دلایل نازایی بانوانی است که به پروفسور متخصص زنان در تهران مراجعه می کنند.

فوق تخصص زنان و زايمان برای مراقبت های بارداری

خانم های حامله در طی دوره بارداری باید تحت نظر پزشک زنان و زایمان باشند. به این ترتیب آن ها با اطمینان خاطر می تواند این دوره را سپری کنند. این دوره نیازمند مراقبت های ضروری است که تضمین کننده سلامت مادر بوده و در بهبود رشد جنین نقش دارد. از جمله مراقبت های این دوره می‌ توان به آزمایشات روتین و سونوگرافی های دوره ای اشاره کرد. همچنین مادران باردار در هر ویزیت می‌ توانند در خصوص مشکلات و ناراحتی های احتمالی این دوره مانند حالت تهوع، مشکلات گوارشی و … صحبت کنند.

پزشک فوق تخصص زنان و زایمان اطلاعات لازم در خصوص فعالیت های بدنی، رژیم غذایی، نحوه مصرف مکمل ها و داروهایی که در این دوره ممنوع هستند را در اختیار مراجعین خود قرار می دهد. برای داشتن یک زایمان طبیعی یا سزارین نیاز به یک سری مراقبت می باشد که با یکدیگر متفاوت هستند و پزشک معالج توضیحات لازم را به خانم باردار ارائه خواهد کرد. نکته حائز اهمیتی که باید مادران باردار مدنظر قرار دهند این است که تصمیم گیرنده قطعی و نهایی در خصوص روش زایمان، پزشک زنان و زایمان است و مادران باردار حتما پس از مشورت با پزشک معالج خود، در این باره تصمیم می گیرند.

فوق تخصص زنان و زايمان برای زايمان سزارين

روش انتخابی زایمان برای بسیاری از خانم های باردار سزارین می باشد. خانم های باردار در طی این دوره با استرس و نگرانی های بی شماری دست و پنجه نرم می کنند و یکی از آن ها انتخاب روش زایمان می باشد. به عقیده بسیاری از خانم های باردار درد ناشی از زایمان طبیعی بسیار زیاد است و همین مسئله باعث می‌ شود که آن ها از زایمان طبیعی منصرف شده و زایمان سزارین را انتخاب کنند. این موضوع تنها به همین جا ختم نمی شود و علت اصلی تعداد زیادی از عمل های سزارین توصیه شده از سوی فوق تخصص زنان و زایمان، هدف اصلی حفظ سلامتی و نجات جان مادر باردار و نوزاد است.

سزارین نیز مانند سایر عمل های جراحی نیازمند مراقبت‌ های خاصی قبل و بعد از عمل جراحی است و به توجهی به این نکات ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. یک پزشک زنان و زایمان ماهر تمام نکات لازم را به مادر باردار توضیح می دهد و همین مسئله باعث می شود که مادر با آمادگی بیشتری این مراحل را سپری کند و تجربه خوشایندی از سزارین داشته باشد. توصیه های بهترین فوق تخصص زنان در تهران در مورد مراقبت های پیش از زایمان سزارین معمولا شامل موارد زیر است.

  • رفع تمام ابهامات ذهنی مادر باردار و پاسخگویی به تمام سوالات
  • تغذیه مناسب از طریق یک رژیم غذایی حاوی پروتئین و ویتامین کافی
  • شیو موهای زاید از ناحیه شکم تا قسمت پایین ران و استحمام، یک روز پیش از عمل جراحی
  • رعایت ناشتایی و پرهیز از خوردن و آشامیدن ۸ – ۱۲ ساعت پیش از عمل جراحی
  • گرفتن آزمایش و نمونه خون پیش از آغاز عمل جراحی سزارین

مراقبت های لازم در طول عمل جراحی هم انجام می شود و فوق تخصص زنان و زایمان در کنار کادر درمانی اتاق عمل متشکل از متخصص بیهوشی، ماما، پرستار و تکنسین اتاق عمل، جراحی را آغاز می کند. انجام مراقبت های پس از عمل زایمان سزارین براساس دستورات پزشک زنان و زایمان بوده و کادر درمان نیز براساس همان دستورات از مادر مراقبت می کنند. از جمله مهم ترین دستورات پروفسور متخصص زنان در تهران پس از سزارین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کنترل منظم علایم حیاتی، خونریزی و انقباض عضلات رحم تا حداقل ۱ ساعت پس از سزارین
  • شروع به غذا خوردن و تحرک به آرامی
  • مسکن برای کاهش درد ناحیه عمل براساس تجویز پزشک معالج
  • کسب راهنمایی و مشورت در خصوص فعالیت های جنسی

 

فوق تخصص زنان برای زايمان طبيعی

بهترین نوع زایمان به روش زایمان طبیعی می باشد و با آگاهی دادن به مادران باردار و غلبه بر ترس ناشی از درد زایمان طبیعی، حتی مادرانی که حتی از این روش زایمانی می ترسند در نهایت با مشورت و تایید پروفسور متخصص زنان در تهران این روش را برمی‌ گزیند. زایمان طبیعی بی خطر ترین نوع زایمان است و به کمک دانش و مهارت یک فوق تخصص زنان کارآزموده می توان به سلامت مراحل زایمان طبیعی را پشت سر گذاشت.

با این حال در صورتی که زایمان طبیعی برای مادر یا نوزاد خطری به همراه داشته باشد، فوق تخصص زنان و زایمان شرایط را به دقت برای مادر توضیح می دهد و او را برای زایمان سزارین آماده خواهد کرد. از جمله مهم ترین مراقبت های قبل از زایمان طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اولین و مهم ترین نکته ای که خانم های باردار باید به آن دقت کنند انتخاب محل زایمان می باشد‌.
  • یک برنامه ریزی دقیق و منظم به منظور داشتن آمادگی کافی پیش از به دنیا آمدن نوزاد، در آرامش روانی خانم های باردار تاثیر گذار است.
  • توجه به آموزش های ارائه شده در مورد روش های کنترل اضطراب و داشتن زایمان راحت
  • مراقبت های زایمان طبیعی تنها به همین جا ختم نمی‌ شود و یک فوق تخصص زنان و زایمان توضیحاتی را در خصوص مراقبت های پس از زایمان به خانم های باردار ارائه می کند و سپس به شکل عملی آن ها را اجرا خواهد کرد.
  • کنترل دقیق علائم حیاتی در ۶ ساعت نخست پس از زایمان طبیعی مهم ترین مراقبت پزشکی می باشد.
  • مراجعه مجدد به پزشک زنان و زایمان یک هفته پس از زایمان طبیعی برای انجام معاینات تکمیلی الزامی است.
  • آشنایی با علائم و نشانه های هشدار دهنده مانند خونریزی زیاد می تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند.
  • رعایت یک رژیم غذایی پر فیبر به منظور جلوگیری از ابتلا به یبوست از مهم ترین توصیه های پروفسور متخصص زنان در تهران به مادران است.

مراجعه به متخصص زنان برای مشکلات دوران بارداری

دوره بارداری برای تمام بانوان چالش‌ های زیادی را به همراه دارد. گاهی اوقات علائم و نشانه‌ هایی که بانوان در طی دوره بارداری با آن روبرو می شوند، نیاز به مداخله فوری یک فوق تخصص زنان و زایمان دارد. به این ترتیب سلامت جنین و مادر تامین می‌ شود و خانم های باردار می توانند به سلامت این دوره را سپری کنند تمام بانوان بهتر است از ابتدا تا انتهای این دوره تحت نظر و مراقبت پروفسور متخصص زنان در تهران باشد تا کوچکترین تغییرات غیر عادی را به اطلاع پزشک معالج خود برسانند و اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود.

از جمله مشکلاتی که ممکن است بانوان در طی این مدت با آن روبرو شوند، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انقباضات Braxton-Hicks

انقباضات براکستون هیکس به انقباضات نامکرر و نا منظم رحم در طی دوره حاملگی گفته می شود. آغاز انقباضات عضلات رحم از سه ماهه دوم دوره بارداری است. این انقباضات با عنوان درد زایمانی کاذب هم شناخته می شوند. اقدامات ساده نظیر حفظ خونسردی و تغییر وضعیت بدنی معمولا در تخفیف و رفع علایم موثر هستند. در صورتی که علائم پایدار باشد و بر طرف نشود، ضروری است که موضوع با پزشک معالج فوق تخصص زنان و زایمان در میان گذاشته شود.

  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم

یکی از شایع ترین علائم و نشانه هایی که خانم ها در طی دوره بارداری تجربه می کنند، احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم می باشد. ماهیت درد معمولاً ضربان دار و تیز است که در دو طرف شکم احساس می شود. این درد معمولاً به خاطر کشش بافتی رخ می دهد. گاهی اوقات انتشار درد به اندام های تحتانی هم انجام می شود و خانم های باردار در ناحیه ران و ساق پا نیز این دردها را احساس می کنند.

انجام برخی مراقبت های معمول مانند دوش آب گرم، ماساژ، مصرف کافی مایعات، استفاده از کیسه آب گرم و تغییر وضعیت از جمله کارهایی هستند که خانم های باردار می توانند برای کاهش این درد ها انجام دهد. در صورتی که درد ها به شکل پایدار باشند و شدت آن ها بیش از حد زیاد باشد، همراه با علائمی مانند انقباضات کرامپ مانند، ممکن است احتمال زایمان زودرس وجود داشته باشد. در چنین شرایطی موضوع باید بلافاصله با پزشک متخصص زنان و زایمان مطرح شود.

  • کمردرد

یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی که ‌در طی دوره بارداری ممکن است خانم های باردار با آن رو به رو شوند، کمردرد دوره بارداری می باشد. علت این کمردرد کشیده شدن عضلات کمر و تغییرات وضعیت آناتومیکی بدن در طی این دوره می باشد. تغییرات هورمونی هم ممکن است باعث ایجاد این وضعیت شود‌. پزشک زنان و زایمان معمولا توصیه می کنند که خانم های باردار در کفش پاشنه کوتاه استفاده کنند و از ایستادن طولانی مدت و بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنند.

در شرایطی که درد منتشره به اطراف شکم وجود داشته باشد و علی رغم استراحت ادامه دار باشد، ویزیت توسط پروفسور متخصص زنان در تهران ضروری است چرا که ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس در خانم باردار باشد.

سخن پايانی

خانم ها به دلایل مختلفی به فوق تخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند. برخی از مراجعین خانم هایی هستند که با مشکل نازایی مواجه هستند. عده ای دیگر از مراجعه کنندگان به پزشک متخصص زنان و زایمان، خانم های بارداری هستند که نیازمند مراقبت های این دوره هستند و به دنبال تصمیم گیری برای روش زایمان و آمادگی های لازم آن می باشند. همچنین بیماری های دیگری نیز در زنان وجود دارد که نیاز به درمان ویژه دارند. با توجه به ماهیت معاینات تشخیصی و مراقبت ها خانم ها در تمام این موارد به دنبال پزشکی هستند که مهارت بالایی داشته باشد و با اون احساس راحتی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید