تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی نوعی بیماری پوستی است که منشأ آن یک ویروس به نام hpv می‌باشد. hpv نوعی بیماری شایع آمیزشی است که به‌جز زگیل، مشکلات زیاد دیگری از جمله سرطان دهانه رحم را به وجود بیاورد و از همین رو تشخیص زگیل تناسلی در زنان ضروری است.‌در بانوان این بیماری خطرناک‌تر نیز هست. چراکه می‌تواند عامل سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم ایجاد کند که درمان آن‌ها دشوار است.‌به همین علت تشخیص زگیل تناسلی در زنان و درمان به هنگام آن بسیار ضروری می‌باشد. بانوان در صورت مشاهده این زگیل‌ها و علائم آن، باید خیلی سریع به یک پزشک زنان مجرب مانند پزشکان مرکز ما مراجعه کنند. در این نوشتار به علائم، روش‌های تشخیص و درمان زگیل‌های تناسلی می‌پردازیم.‌

Diagnosis-of-genital-warts-in-women

تشخيص زگيل تناسلی در زنان چگونه است؟

زگیل‌های تناسلی مانند زگیل‌های عادی، زائده‌هایی هستند که در سطح پوست به وجود می‌آیند. بنابراین تشخیص آن‌ها توسط پزشک، با مشاهده مستقیم، امکان‌پذیر می‌باشد. اما گاهی این زگیل‌ها در اندام‌های تناسلی داخلی رشد می‌کنند و نمی‌توان با چشم آن‌ها را مشاهده کرد. به همین دلیل تشخیص زگیل تناسلی در زنان ممکن است گاهی دشوار باشد. در این حالت، پزشک متخصص زنان با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که در اختیار دارد، به بررسی بخش-های داخلی بدن، یعنی مقعد و بخش داخلی واژن می‌پردازد.

اگر فرد احتمال دهد که در معرض ابتلا به ویروس hpv است، پزشک احتمالاً تست پاپ اسمیر را برای او انجام می‌دهد. با این تست هم می‌توان وجود زگیل‌های تناسلی را در دهانه رحم تشخیص داد. در پاپ اسمیر، دهانه واژن با دستگاهی به نام اسپکولوم باز می‌شود و پزشک با استفاده از یک برس استریل، از دیواره رحم و واژن نمونه‌برداری می‌کند.‌

با بررسی و انجام آزمایش‌های لازم روی این نمونه‌ها، بیماری‌های احتمالی از جمله زگیل، تشخیص داده می‌شوند.‌توصیه می‌شود که بانوان بالای ۲۱ سال، حتماً در سال یکبار این تست را انجام دهند تا اگر خطری سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند، زودتر بتوان آن را تشخیص داد و درمان کرد.‌ویروس hpv دارای ژنوتیپ‌های مختلفی است که تقریباً همه آن‌ها سبب ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. وجود زگیل خود به تنهایی نشانه‌ای از درگیری بدن با این ویروس است، اما با مشاهده زگیل‌ها نمی‌توان ژنوتیپ ویروس را مشخص کرد.‌

بنابراین پزشک پس از تشخیص زگیل تناسلی در زنان، اغلب از آن‌ها درخواست آزمایش خون هم می‌کند. این آزمایش نشان می‌دهد که کدام نوع از ویروس به بدن وارد شده و چه بیماری‌هایی را در پی خواهد داشت.‌پس از تشخیص نوع ویروس، رفع علائم بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد و حتی بعد از برطرف شدن کاملا علائم احتمال بازگشت بیماری وجود خواهد داشت.‌

معمولاً زگیل‌های تناسلی را به راحتی می‌توان از زگیل‌های عادی متمایز کرد. زیرا شکل این نوع زگیل‌ها که معمولا به صورت خوشه‌ای یا گل کلمی است، معرف آن‌ها است.‌اما گاهی پزشک برای اطمینان بیشتر، ممکن است نمونه‌ای از زگیل‌ها را بردارد و در آزمایشگاه آن‌ها را بررسی کند تا تشخیص دقیق‌تری انجام شود.

تشخيص زگيل تناسلی در زنان بواسطه شکل ظاهری آن‌ها

زگیل‌های تناسلی اغلب شکلی شبیه به گل کلم دارند و به صورت دسته‌ای روی پوست ظاهر میشوند. معمولاً هم رنگ پوست هستند، اما ممکن است در آن‌ها رنگ‌های صورتی، قرمز و قهوه‌ای را نیز مشاهده کنید. این زائده‌های پوستی در مواقعی می‌توانند دردناک هم باشند.‌زگیل‌های عادی گاهی خودبه‌خود از بین می‌روند، اما زگیل‌های تناسلی پایدارترند و حتماً نیاز به درمان اساسی دارند. تفاوت دیگر زگیل‌های تناسلی با زگیل‌های معمولی محل رویش آن‌ها است که در بخش بعدی درباره آن صحبت خواهیم کرد.

زگيل تناسلی در کدام بخش بدن به وجود می آيد؟

زگیل‌های عادی در هر قسمتی از بدن ممکن است پدیدار شوند، اما زگیل‌های تناسلی تنها در بخش‌هایی به وجود می‌آیند که در هنگام آمیزش جنسی فعال هستند.‌از این رو، ناحیه درونی یا بیرونی اندام تناسلی، مقعد، زبان و گلو ( در صورت داشتن آمیزش دهانی)، می‌توانند میزبان زگیل‌های تناسلی باشند. محل رویش زگیل‌ها هم خود راهی برای تشخیص وجود ویروس hpv در بدن است.

تشخيص زگيل تناسل در زنان بر اساس علائم همراه

زگیل تناسلی یک بیماری پوستی است و خود نشانه‌ای از وجود ویروس hpv می‌باشد. با این حال ممکن است علائم دیگری همراه با خود داشته باشند که آزاردهنده و یا حتی خطرناک هستند. این علائم همراه عبارت‌اند از:

• سفت شدن زگیل‌ها‌
  • مرطوب بودن زگیل‌ها و نواحی اطراف آن‌
  • خارش و سوزش زگیل‌های تناسلی‌
  • ترشح مواد از زگیل‌های تناسلی

گفتیم که زگیل‌های تناسلی در بانوان به خودی‌خود خطرناک هستند و باید هر چه سریع‌تر توسط یک پزشک متخصص زنان کنترل شوند. اما وجود نشانه‌های گفته‌شده در بالا همراه با زگیل‌های تناسلی، می‌توانند نشانه مشکلات جدی‌تری از یک زائده پوستی باشند. پس بهتر است مشاهده علائم بالا را روند طبیعی بیماری خود ندانید و هرچه سریع‌تر برای آن اقدامی انجام دهید. البته منظور ما نه اقدامی خودسرانه بلکه درمیان گذاشتن مشکل با پزشک معالج خودتان است.‌

به‌طور کلی هر تغییری که در اندازه، رنگ، شکل و… زگیل‌های تناسلی مشاهده کردید، پزشک خود را در جریان بگذارید. گاهی تغییر شکل زگیل‌ها می‌تواند خبر از پیشرفت بیماری بدهد و مسلماً چنین حالتی سلامتی شما را با خطری جدی روبرو می‌کند. بنابراین مدام زگیل‌ها را چک کنید و بر کوچکترین تغییرات آن حساس باشید.‌ همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ممکن است تشخیص زگیل در بانوان به دلیل رشد آن‌ها در نواحی داخلی بدن، کمی دشوار باشد. در این حالت هم نشانه‌هایی هست که می‌تواند احتمال وجود آن‌ها را در بدن شما بالا ببرد. موارد زیر برخی از این نشانه‌ها هستند:

• سوزش، تورم و دردناک شدن ناحیه تناسلی‌
  • احساس درد و مشاهده خون هنگام دفع ادرار‌
  • انسداد مجاری ادراری و بروز مشکل در دفع ادرار‌
  • احساس سوزش در مقعد و دردناک شدن دفع مدفوع
  • احساس درد در قسمت‌های پایینی شکم‌

پيشگيری از سرطان زگيل تناسلی در زنان

برای پیشگیری از سرطان زگیل تناسلی در زنان، پیشگیری از راه‌های انتقال ویروس مولد آن یعنی hpv ضروری است. همان‌طور که گفتیم hpv یک بیماری آمیزشی می‌باشد، بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به آن هم باید سراغ بهداشت جنسی برویم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

• رعایت بهداشت فردی در هنگام برقراری ارتباط جنسی‌
  • پرهیز از تعدد شریک جنسی‌
  • استفاده از کاندوم در هنگام برقراری آمیزش جنسی‌
  • دریافت واکسن hpv

از میان راهکارهای گفته‌شده، دریافت واکسن hpv مطمئن‌ترین راه است. این واکسن انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها بدن را در برابر چندین ژنوتیپ hpv محافظت می‌کند.‌ نوعی از این واکسن هم تنها در استرالیا تولید و استفاده می‌شود. خوشبختانه یکی از معتبرترین این واکسن‌ها در کشور ما نیز موجود است که می‌توانید به راحتی آن را از طریق پزشک خود در مراکز تخصصی زنان مانند مرکز ما تهیه نمایید.‌این واکسن که گارداسیل نام دارد، باید توسط یک پزشک متخصص زنان در دو نوبت تزریق شود.

به یاد داشته باشید که واکسن یک روش پیشگیری است و برای درمان کاربردی ندارد. پس نمی‌توانید زمانی که آلوده به ویروس هستید از آن استفاده کنید.‌در کشور ما واکسن گارداسیل جزء برنامه واکسیناسیون ملی نیست، اما بهتر است در سن نوجوانی آن را دریافت کنید.‌ اگر فرزند بالای ۱۳ سال دارید، حتماً با مشورت یک پزشک، فرزندتان را با واکسن در برابر این ویروس بیمه نمایید. واکسن گارداسیل هر چه زودتر و در سنین پایین‌تر تزریق شود، اثربخشی بیشتری دارد. اما در سنین بالا نیز امکان تزریق آن وجود دارد.‌زگیل تناسلی زنان که در اثر ویروس پاپلیومای انسانی بروز می‌کند می‌تواند برای آنها بسیار دردسرساز باشد.

درمان زگيل تناسلی در زنان

پس از تشخیص زگیل تناسلی در زنان، نوبت به درمان می‌رسد. درمان زگیل تناسلی در زنان شامل پاکسازی بدن از ویروس مولد آن و از بین بردن زائده‌های پوستی است.‌پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران ابتدا اقدام به درمان علائم ویروس hpv نمایند، سپس فکری برای برگرداندن پوستشان به روزهای پیش از پیدایش زگیل‌ها کنند.‌

ویروس hpv بیماری‌های مختلفی را در بدن به وجود می‌آورد که خطرناک‌ترین آن‌ها، سرطان-های مربوط به دهانه رحم است. این بیماری‌های مختلف با روش‌هایی مثل دارو درمانی و در موارد جدی‌تر، جراحی، درمان می‌شوند.‌زمانی که دیگر بدن درگیر ویروس hpv نبود، نوبت به از بین بردن زائده‌های ناخوشایند برآمده از آن یعنی زگیل‌های تناسلی است. این درمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

• استفاده از پمادهای موضعی‌
  •  داروهای خوراکی‌
  • سوزاندن لیزرها با الکتروکوتر‌
  • کرایوتراپی (منجمد کردن زگیل‌ها و جدا کردن آن‌ها از پوست)
  •  لیزردرمانی‌
  • جراحی ( ندرتاً لازم می‌شود.)

درمان بدن آلوده به ویروس hpv برعهده پزشک متخصص زنان است و او پس از پاکسازی بدن، می‌تواند خود اقدام به از بین بردن زگیل‌ها نیز نماید یا بیمار را برای این کار به یک پزشک متخصص پوست ارجاع دهد.

برای درمان زگيل تناسلی زنان چه بايد کرد

یکی از سوالاتی که معمولاً مبتلایان به زگیل تناسلی را نگران می‌کند، آن است که برای درمان زگیل تناسلی زنان چه باید کرد. بی شک ضروری است برای پیشگیری از عوارض جانبی ناشی از زگیل‌های تناسلی از جمله بروز سرطان دهانه رحم، انسداد مجاری ادراری، اختلال بر قابلیت کشسانی واژن، ایجاد مشکل در زایمان و غیره خواهد بود.‌ بنابراین برای درمان زگیل زنان، پیشنهاد ما مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است.‌

سخن پايانی

ویروس hpv امروزه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های آمیزشی در سراسر جهان است که زگیل‌های تناسلی بزرگترین نشانه آن می‌باشند. وجود این زگیل‌ها در هر دو جنس نشانه بیماری است، اما مشاهده آن در بانوان بسیار خطرناک‌تر می‌باشد.‌ بنابراین تشخیص زگیل تناسلی در زنان و درمان مهم است. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها همیشه معاینات دوره‌ای منظم را نزد یک متخصص خوب داشته باشند.‌همچنین چنانچه نشانه‌های زگیل تناسلی و ویروس hpv را در خود مشاهده کردید، برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناک برآمده از آن، مثل انواع سرطان‌های دهانه رحم، خیلی سریع به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.