خطرات زگیل تناسلی در زنان

زگیل در زنان یکی از بیماری‌های مقاربتی جدی و خطرناک می‌باشد که در صورت بروز علائم آن باید در اسرع وقت به یک متخصص زنان خوب جهت تشخیص انجام اقدامات درمانی مراجعه کنید. مهم‌ترین خطرات زگیل تناسلی در زنان را می‌توان افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم دانست که در صورت تشخیص دیرهنگام درمان آن می‌تواند دشوار یا غیر ممکن باشد.

خطرات زگیل تناسلی در زنان

سن مناسب برای جلوگيری از خطرات زگيل تناسلی در زنان

به همین دلیل متخصصان همیشه توصیه می‌کنند زنان بالای ۲۱ سال باید به‌صورت منظم معاینات دوره‌ای خود را در یک مرکز تخصصی زنان معتبر انجام دهند تا با غربالگری‌های لازم در صورت وجود احتمال خطراتی مانند سرطان، اقدامات مورد نیاز هر چه سریع‌تر انجام شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خطرات زگیل تناسلی در زنان و به‌طورکلی این بیماری مقاربتی آشنا کنیم.

خطرات زگيل تناسلی در زنان چيست؟

بیماری زگیل یک بیماری مقاربتی است که معمولاً در اثر آمیزش‌های خطرناک و بدون رعایت بهداشت کافی ایجاد می‌شود. ویروس اصلی عامل ایجاد این بیماری پاپیلومای انسانی نام دارد که بسیار هم مسری است؛ بنابراین اولین خطر زگیل تناسلی در زنان این است که می‌توانند به‌راحتی با رابطه جنسی این ویروس را به شریک جنسی خود انتقال دهند. برای انتقال این ویروس تماس پوست با پوست آلوده کافی است! بنابراین حتی اگر بدون داشتن رابطه جنسی کامل، پوست فرد آلوده با پوست سالم طرف مقابل تماس پیدا کند، آن فرد نیز به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می‌شود.

زمانی که انواع پرخطر و با ریسک بالای ویروس پاپیلومای انسانی مانند تایپ‌های ۱۶ و ۱۸ فرد مبتلا به این بیماری را آلوده کرده است، احتمال بروز سرطان‌های دهانه رحم، مخاط واژن، مخاط دیواره مقعد و سرطان‌های حفره دهان شامل سرطان حلق، گلو، حنجره، مخاط دهان و زبان بسیار بیشتر می‌شود. اکثر خانم‌های مبتلا به این بیماری در صورت بارداری فرزند سالمی به دنیا می آورند و از این جهت مشکلی وجود ندارد، اما در مواردی جنین به این ویروس آلوده میشود که این مورد نیز یکی از خطرات زگیل تناسلی در زنان می‌باشد.

این شرایط بخصوص در نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا آمده‌اند، به دلیل آلوده بودن کانال زایمان و دهانه واژن مادر به زگیل بیشتر دیده میشود. بسیاری از نوزادان مبتلا به این ویروس بعد از مدتی بهبود پیدا کرده و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند اما در برخی از نوزادان ممکن است زوائد زگیل در ناحیه حنجره ایجاد شود که به آن پاپیلوم حنجره گفته می‌شود و در صورت بزرگ بودن می‌تواند راه تنفسی نوزاد را بسته و از این جهت مشکلات جدی و تهدید کننده زندگی را برای نوزاد شما ایجاد کند که در برخی شرایط تنها راه حل درمان جراحی است.

نسبت پاسخ به این سوال که، چگونه بفهمیم زگیل داریم یا نه؟ متأسفانه در بسیاری از افراد زگیل علائم خارجی ندارد و تا زمانی که تست پاپ اسمیر انجام نشود، مشخص نخواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود تست پاپ اسمیر به‌صورت دوره‌ای طبق تجویز متخصص زنان انجام گیرد تا در صورت غیرطبیعی بودن نتایج این تست به موقع اقدامات لازم انجام شود. درصورتی‌که تست پاپ اسمیر شما غیرطبیعی باشد، به این معنی است که در آزمایش شما سلول‌هایی در دهانه رحم دیده شده است که ازنظر سلامت طبیعی نیستند.

البته وجود نتایج غیرطبیعی به معنی ابتلا به سرطان نیست، اما مشخص می‌کند که شما نیاز به آزمایشات دقیق‌تر و بیشتری برای تشخیص نهایی خواهید داشت.  همچنین به تشخیص وجود ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی کمک می‌کند و قبل از اینکه بیماری به‌قدری شدت پیدا کند که علائم خارجی آن نیز ظهور کنند، اقدامات لازم جهت درمان انجام می‌شود. با توجه به اینکه انواع خاصی از hpv ها می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند، انجام تست پاپ اسمیر به‌صورت منظم بسیار مهم است. این تست می‌تواند عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مخمر را نیز نشان دهد که به‌سادگی قابل ‌درمان هستند.

ويروس پاپيلومای انسانی يا Hpv و خطرات آن در زنان چيست؟

برای اینکه بهتر خطرات زگیل تناسلی در زنان را درک کنید، باید شناخت بهتری از عامل ایجاد این بیماری داشته باشید. ویروس پاپیلومای انسانی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی (STIs) هستند. این ویروس از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل می‌شود. اچ پی وی ژنوتیپ‌های بسیار مختلفی دارد که برخی از آن‌ها کم‌خطر و بعضی از آن‌ها پرخطر می‌باشند.

انواع پرخطر ویروس hpv می‌توانند انواع سرطان دهانه رحم، مقعد یا دهان را ایجاد کنند. متأسفانه هیچ درمان شناخته شده‌ای برای اچ پی وی وجود ندارد، اما شما می‌توانید از واکسن این ویروس استفاده کرده تا از خطر بروز زگیل تناسلی در زنان در امان بمانید.

چگونه می توان از خطرات زگيل تناسلی در زنان در امان بود؟

ابتلا به زگیل در زنان در طول سال‌های فعالیت جنسی برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه زگیل درمان قطعی ندارد و حتی بعد از از بین رفتن علائم خارجی آن مانند ظاهر زگیل‌ها یا خارش و سوزش ممکن است مجدداً این بیماری عود کند، بهترین روش در امان بودن از این بیماری پیشگیری از آن است. برای پیشگیری از زگیل در زنان باید از مواردی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند اجتناب کنید. برخی از رفتارهای جنسی مانند داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم، داشتن بیش از یک شریک جنسی یا داشتن شریک جنسی که او شرکای جنسی دیگری دارد می‌تواند خطر ابتلا به اچ پی وی را افزایش دهد.

همچنین این بیماری می‌تواند سال‌ها بدون اینکه شما از وجود آن مطلع باشید، در بدنتان باقی بماند و ناخواسته آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید. با توجه به اینکه اچ پی وی نوعی ویروس است و سیستم ایمنی بدن وظیفه مبارزه با آن را دارد، هر عاملی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند نیز می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل و خطرات زگیل تناسلی در زنان را افزایش دهد. ازجمله این موارد می‌توان به تغذیه ناسالم، سیگار کشیدن یا انجام برخی از درمان‌های خاص مانند پرتو درمانی یا جراحی جهت پیوند اشاره نمود.

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند ریسک زگیل تناسلی در زنان را کاهش دهد نیز، استفاده از واکسن اچ پی وی می‌باشد. این واکسن می‌تواند از شما در برابر بسیاری از انواع ویروس‌های اچ پی وی محافظت کند. بهترین سنین تزریق این واکسن بین ۱۳ تا ۱۵ سالگی می‌باشد، اما شما در بزرگ‌سالی نیز می‌توانید این واکسن را تزریق نمایید.
متأسفانه در ایران تزریق واکسن اچ پی وی جزو برنامه واکسیناسیون ملی نیست، اما شما می‌توانید با مراجعه به مراکز تخصصی زنان معتبر مانند مرکز تخصصی ما این واکسن را توسط متخصصان زنان باتجربه تزریق نمایید.

بسته به نوع واکسن ممکن است دو یا سه فاز دریافت کنید. البته افرادی که به بیماری زگیل مبتلا شده‌اند، باید برای انجام واکسیناسیون طبق نظر متخصص زنان خود این کار را انجام دهند و ممکن است نیاز باشد مدتی انجام واکسیناسیون را به تعویق بیندازند.

زگيل چه شکلی است و خطرات زگيل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی می‌تواند باعث رشد پوست به صورت برجسته در ناحیه کشاله ران، ناحیه تناسلی و در صورت وجود رابطه جنسی دهانی و مقعدی در مقعد و دهان شود. زگیل‌های تناسلی ممکن است شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. برخی از آن‌ها مانند لکه‌های سفید و صافی به نظر می‌رسند و برخی از آن‌ها مانند دسته‌های ریز گل‌کلم به‌صورت خوشه‌ای در کنار هم هستند.

همان‌طورکه در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، ممکن است شما به این بیماری مبتلا شده باشید اما علائم ظاهری وجود نداشته باشد یا تنها خارش و سوزش در ناحیه تناسلی را تجربه کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً تست پاپ اسمیر را به‌صورت منظم انجام دهید تا در صورت وجود ویروس پاپیلومای انسانی در بدن شما اقدامات درمانی لازم هرچه سریع‌تر انجام شوند.

از کجا بفهميم زگيل تناسلی داريم؟

اگر علائم زگیل در شما مشخص باشند، متخصص زنان با مشاهده دقیق ناحیه تناسلی و مقعدی می‌تواند در همان ابتدا زگیل را تشخیص دهد. البته برای تشخیص این بیماری حتماً باید به یک متخصص زنان باتجربه و با تشخیص درست مراجعه کنید؛ زیرا بیماری‌های عفونی و مقاربتی بسیار متفاوت هستند و تشخیص افتراقی بین آن‌ها نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است پزشک به دلیل تجربه پایین زگیل و تب‌خال را به جای هم اشتباه بگیرد و تشخیص اشتباهی برای شما انجام دهد که باعث می‌شود خطرات زگیل تناسلی در زنان گریبان گیر شما شود. ممکن است پزشک برای تشخیص نهایی در صورت عدم وجود علائم ظاهری و مشکوک شدن به ابتلا به پاپیلومای انسانی از بافت موجود در ناحیه تناسلی نمونه‌برداری یا بیوپسی انجام دهد و آن را به آزمایشگاه بفرستد تا بررسی‌های دقیق‌تری روی نمونه مورد نظر انجام شود.

درمان زگيل تناسلی در زنان چگونه انجام ميشود؟

متأسفانه هیچ درمان کاملی برای اچ پی وی وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از آن می‌باشد؛ اما در صورت مشکوک بودن به وجود زگیل حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید. بعد از انجام تست‌های لازم و معاینات مورد نیاز، متخصص بهترین روش کنترل بیماری را به شما ارائه می‌دهد. درصورتی‌که زگیل‌های تناسلی علائم ظاهری خود را نشان داده باشند پوست را آلوده کرده‌اند.

در این صورت پزشک با استفاده از روش‌های مختلف مانند استفاده از برخی داروهای موضعی و یا روش‌های جراحی به‌صورت ظاهری زگیل‌ها را از بین می‌برد. درمان پوست آلوده شده به زگیل ازنظر زیبایی نیاز به صبوری دارد و از بین رفتن زگیل‌ها به معنی پاک‌سازی کامل بدن از ویروس پاپیلومای انسانی نیست. یعنی احتمال بازگشت علائم در صورت عدم انجام مراقبت‌های لازم و عدم رعایت نکات بهداشتی وجود دارد.

درمان زگيل تناسلی در زنان باردار به چه شکل است؟

فعلا درمان قطعی برای درمان زگیل وجود ندارد و در دوران بارداری احتیاجی به خاصی درمان ندارد و بهتر است که زیر نظر پزشک باشد ، و گاها دیده شده که بعد از زایمان زگیل از بین میرود یا کاهش پیدا می‌کند.

سخن آخر

برخلاف تصور بسیاری از افراد زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های خطرناک مقاربتی است. از مهمترین خطرات زگیل تناسلی در زنان می‌توان به ابتلا به برخی از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان دهانه رحم اشاره نمود. با توجه به اینکه علائم زگیل می‌توانند با برخی از بیماری‌های مقاربتی دیگر یا بیماری‌های عفونی دیگر مشابه باشند، بسیار مهم است که برای تشخیص آن به یک متخصص زنان باتجربه و کار بلد مراجعه نمایید. تشخیص به موقع و صحیح می‌تواند تأثیر زیادی در روند درمان شما داشته باشد و از ابتلا به سرطان دهانه رحم تا حد زیادی جلوگیری نماید.

خوشبختانه در مرکز تخصصی زنان ما متخصصان زنان باتجربه‌ای فعالیت دارند که سابقه درخشانی در درمان زگیل‌های تناسلی دارند و با روش‌های نوین و به روز دنیا توسط مجهزترین دستگاه‌های پزشکی بهترین درمان را به شما ارائه می‌دهند. جهت گرفتن نوبت و مراجعه حضوری می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.