درمان کیست تخمدان با سیاه دانه

کیست‌های تخمدان در سنین بالای ۵۰ سال یکی از بیماری‌های شایع زنان است که در صورت تشخیص باید در اسرع وقت توسط متخصص زنان مورد درمان قرار بگیرد. با توجه به اینکه علائم توده‌های سرطانی و کیست تخمدان شباهت زیادی با هم دارند، نباید از درمان‌های خانگی و خودسرانه استفاده کنید و حتماً تحت درمان متخصص باتجربه قرار بگیرید؛ اما برخی روش‌ها مانند درمان کیست تخمدان با سیاه دانه می‌تواند یک درمان کمکی کیست تخمدان باشد که در صورت صلاحدید پزشک می‌توانید از آن استفاده کنید.


Treatment-of-ovarian-cysts-with-black-seeds

درمان کیست تخمدان با سیاه دانه چگونه انجام می‌شود؟

آیا در رحم یا تخمدان خود احساس گزگز می‌کنید؟ در این صورت ممکن است کیست‌های تخمدان داشته باشید. کیست‌های عملکردی از کیست‌های خوش‌خیم تخمدان هستند که می‌توانند هر ماه به‌عنوان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی شما ایجاد شوند. این کیست‌ها نسبتاً شایع هستند و معمولاً جای نگرانی ندارند و بعد از چند ماه خودبه‌خود از بین می‌روند. بااین‌حال، آن‌ها ممکن است گه گاهی نیز ماندگار شده باعث ناراحتی و ایجاد علائم کیست تخمدان شوند و انواع دیگری از کیست‌ها وجود دارند که به‌عنوان کیست‌های پاتولوژیک شناخته می‌شوند و شامل کیست‌های درموئید، کیست‌های آندرومتیوز و … هستند و ممکن است ناشی از مسائل پزشکی جدی‌تری باشند.

با اینکه برخی از روش‌های درمان کیست‌های تخمدان در خانه می‌توانند به شما در کاهش علائم کیست تخمدان کمک کنند، به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت خودسرانه و بدون مشورت با متخصص زنان خود از این روش‌ها استفاده کنید. درمان کیست تخمدان با سیاه دانه یکی از این روش‌های مورد استفاده به عنوان درمان خانگی کیست تخمدان است که در صورت تمایل به امتحان آن به‌عنوان یک روش کمکی ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت صلاحدید ایشان از این روش استفاده نمایید.

بنابراین به‌طورکلی درحالی‌که ممکن است بتوانید کیست خود را در خانه درمان کنید، استفاده از داروهای گیاهی و اقدامات مراقبتی خانگی نمی‌توانند جایگزین درمان پزشکی باشند. گاهی این کیست‌ها توده‌های سرطانی تخمدان هستند که علائمی مشابه با کیست‌های تخمدان دارند. به همین دلیل به‌هیچ‌وجه نباید در انجام معاینات دوره‌ای منظم و درمان کیست‌های تخمدان در صورت تشخیص تحت نظر متخصص مربوطه خودداری کنید.

 

روغن سیاه دانه از دانه زیره سیاه به دست می‌آید که به نام‌های گل رازیانه یا زیره سیاه نیز شناخته می‌شود. این روغن سیاه را می‌توان با فشردن دانه‌های سیاهدانه به‌صورت عصاره استخراج کرد و منبع متراکمی از ترکیبات فرار و اسیدها ازجمله اسیدهای لینولئیک، اولئیک، پالمتیک و میریستیک و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. درمان خانگی کیست تخمدان با روغن استخراج شده از سیاهدانه اگر در حد اعتدال استفاده شود، می‌تواند مؤثر باشد و در طب سنتی از این روغن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

همچنین بسیاری از مردم این روغن را به خورش‌ها، سوپ‌ها، سالادها، مخلوط نان، پنیرهای خاص، غذاهای مرغ و سبزیجات سرخ شده جهت کاهش وزن اضافه می‌کنند. این روغن طعم نسبتاً قوی دارد، اما طبیعت خوش‌طعمی که دارد، آن را به مکمل خوبی برای بسیاری از وعده‌های غذایی تبدیل می‌کند. به دلیل قدرت این ماده غلیظ، مهم است که فقط از مقدار کمی روغن برای درمان کیست تخمدان با سیاه دانه استفاده کنید یا به سادگی دانه‌های کامل را در وعده‌های غذایی خود مخلوط کنید.

اگرچه این روغن احتمالاً بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای بیماری‌های مختلف استفاده قرار گرفته است، اما اثرات متابولیکی آن بر کاهش وزن، محبوبیت مدرن آن را افزایش داده است. روغن سیاهدانه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به همراه بیش از ۱۰۰ ماده مغذی دیگر است که عملکرد مناسب سلول‌های بدن ما را تقویت می‌کند و از رشد سلول‌های غیرطبیعی و ایجاد کیست جلوگیری خواهد کرد.

چند راه ساده برای درمان خانگی کیست تخمدان وجود دارد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری روغن سیاهدانه را به یک فنجان چای سبز داغ اضافه کنید. این کار معمولاً برای از بین بردن علائم اضطراب و عصبی انجام می‌شود. استرس یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک است که یکی از انواع کیست‌های تخمدانی می‌باشد و می‌تواند بر باروری تأثیر داشته باشد؛ بنابراین روش‌هایی که به کاهش استرس شما کمک می‌کنند، می‌توانند به‌طورکلی به کاهش ایجاد کیست‌های مختلف نیز کمک کنند.

ترکیبات شیمیایی اصلی روغن سیاهدانه شامل تیموکینون، تیموهیدروکینون و تیمول است. تیموکینون دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، ضدالتهابی، ضد قارچی و ضد سرطانی است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که در صورت کمک گرفتن از درمان کیست تخمدان با سیاه دانه سلول‌های سرطانی نیز ایجاد نشوند و احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کاهش پیدا کند. ازجمله فواید سیاهدانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حاوی آنتی‌اکسیدان است

زمانی که برای باردارشدن مشکل دارید، بهتر است رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان پر کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که به نحوی اکسیژن را می‌دزدند، مبارزه کرده و سلول‌های سالم را تشکیل می‌دهند که باعث می‌شود آن‌ها به درستی عمل نکنند. این رادیکال‌های آزاد اضافی در بدن عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها ازجمله ناباروری هستند. با مصرف روغن سیاهدانه ، به مبارزه با این رادیکال‌های آزاد از بین برنده اکسیژن در بدن کمک می‌کنید.

قاعدگی را تنظیم می‌کند

بسیاری از پریودهای نامنظم به دلیل PCOS یا کیست‌های تخمدان می‌باشد. در این صورت شما می‌توانید از درمان کیست تخمدان با سیاه دانه یا با روغن سیاهدانه کمک بگیرید و قاعدگی‌های منظم‌تری را تجربه کنید.

با التهاب مبارزه می‌کند

التهاب علت اصلی تمام اختلالات بدن ازجمله ناباروری است. التهاب بیش‌ازحد در بدن باعث حاملگی شیمیایی و سقط‌جنین می‌شود. درمان کیست تخمدان با سیاه دانه می‌تواند التهاب را در مبتلایان به PCOS، کسانی که کیست‌های تخمدان و فیبروم دارند، کاهش دهد و علائمی مانند دردهای شدید را تا حد زیادی بهبود می‌دهد.

جریان خون به رحم را افزایش می‌دهد

روغن سیاهدانه به تحریک جریان خون به رحم کمک می‌کند که خون غنی از مواد مغذی سالم را به تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و رحم می‌رساند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به درستی عمل کنند و به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی باردار شوید.

به کوچک شدن فیبروم کمک می‌کند.

فیبروم‌ها توده‌هایی هستند که معمولاً خوش‌خیم بوده و در رحم ایجاد می‌شوند. علاوه بر درمان کیست تخمدان با سیاه دانه شما می‌توانید از این ماده طبیعی برای کوچک کردن طبیعی فیبروم با صلاحدید پزشک استفاده کنید!

به لوله‌های فالوپ مسدود شده کمک می‌کند.

گاهی علت ناباروری ایجاد چسبندگی و مسدود شدن لوله‌های فالوپ است که اجازه نمی‌دهد تخمک آزاد شده قابل باروری در زمان تخمک‌گذاری با اسپرم ملاقات کرده و لقاح را انجام دهد. روغن سیاهدانه برای تحریک جریان خون مفید است که به رفع گرفتگی لوله‌های فالوپ کمک می‌کند. ماساژ دادن روزانه آن بر روی شکم پس از کمی گرم شدن می‌تواند برای لوله‌های فالوپ مسدود شده بسیار مفید باشد.

درمان کیست تخمدان با سیاه دانه و روغن آن

برخی از انواع کیست‌های تخمدان می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین دلایل ناباروری باشند. درمان خانگی کیست تخمدان با روغن سیاهدانه یک درمان طبیعی عالی برای کیست تخمدان است. همچنین این ماده دارای خواص ضد توموری است که به کاهش کیست‌های تخمدان خطرناک کمک می‌کند.

ماساژ روغن سیاه دانه برای کیست تخمدان

دو راه برای استفاده از درمان کیست با سیاهدانه که به بارداری بهتر هم کمک می‌کند، وجود دارد. این روش‌ها شامل استفاده داخلی، یعنی مصرف خوراکی و خارجی، یعنی مالیدن آن روی بدن است. در زیر، راه‌های مصرف داخلی و همچنین استفاده خارجی آن برای کمک به درمان کیست تخمدان با سیاه دانه را خواهیم گفت. برخی از افراد روغن سیاهدانه را با معده خالی به‌تنهایی مصرف می‌کنند، بااین‌حال، برای اکثر افراد این روغن برای گلو و دیواره معده بسیار قوی است و نباید این کار را انجام دهند. در زیر روش‌های دلپذیرتری برای درمان کیست‌های تخمدان با روغن سیاه دانه وجود دارد:

ماساژ روغن سیاه دانه

شما می‌توانید به‌طور روزانه مقدار کمی از روغن سیاهدانه را با انگشتانی تمیز در ناحیه زیر شکم تقریباً نزدیک به تخمدان‌ها ماساژ دهید تا بتوانید به درمان کیست تخمدان با سیاه دانه به‌صورت ماساژ کمک کنید. برای انجام ماساژ روغن سیاه دانه برای کیست‌های تخمدان باید چند قطره روغن سیاهدانه را بین کف دست خود بمالید و به آرامی روی شکم و روی رحم و تخمدان‌ها ماساژ دهید. گرم کردن روغن سیاه دانه قبل از استفاده از آن یک امتیاز برای نفوذ بهتر روغن است. همچنین می‌توانید پس از استفاده از روغن، از یک دستمال مرطوب گرم در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

روغن سیاه دانه با شیر

برای افرادی که معده حساسی دارند، شیر به شستشوی روغن سیاهدانه از مری کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه و سپس یک لیوان شیر را پشت سر هم مصرف کنید. به‌طورکلی می‌توانید ۱ تا ۳ قاشق چای‌خوری روغن سیاهدانه خالص را در ۲۴ ساعت مصرف کنید. بااین‌حال، اگر برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید، برای باردارشدن توصیه می‌شود یک قاشق چای‌خوری مصرف کنید.

روغن سیاه دانه با آب‌پرتقال

آب‌پرتقال (هر آب‌میوه دیگری) راه خوبی برای کاهش قدرت روغن سیاه دانه است. یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را میل کنید و سپس یک لیوان آب‌پرتقال تازه مصرف کنید.

درمان کیست با سیاه دانه و عسل خام

برای این روش باید ۱ قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل خام مخلوط کنید و سپس مصرف نمایید که این روش یکی دیگر از راه‌های خوب مصرف روغن سیاه دانه است. برای سلامت بیشتر بهتر است از عسل ارگانیک یا خام استفاده کنید و تا می‌توانید از عسل فرآوری شده مصنوعی اجتناب کنید.

درمان کیست با سیاه دانه و چای بابونه

چای بابونه را می‌توانید دقیقاً مانند چای سیاه به‌صورت دم کردن درست کنید یا از دم‌نوش‌های کیسه‌ای بابونه برای این کار استفاده کنید. از هر روشی که استفاده کردید، اجازه دهید چای به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. در مرحله بعد، ½ قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را با آن هم بزنید و به آرامی میل کنید. چای بابونه بهترین روش است، اما می‌توانید از چای سبز، چای رویبوس و غیره نیز استفاده کنید.

روغن سیاه دانه را از کجا تهیه کنیم؟

شما باید برای درمان خانگی کیست تخمدان با سیاه دانه از خرید روغن سیاه دانه ۱۰۰% خالص با کیفیت بالا برای مصرف و کاربرد خارجی اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین تنها از برندها و فروشگاه‌های معتبر این روغن را تهیه کنید. قبل از استفاده از روغن سیاه‌دانه برای درمان کیست تخمدان با سیاه دانه نیز حتماً با متخصص زنان خود مشورت کنید، مخصوصاً اگر باردار هستید، در دوران شیردهی یا مصرف هر دارویی (فشارخون پایین، دیابت یا اختلالات خونریزی) هستید.

برای استفاده موضعی، بهتر است ابتدا یک پچ تست انجام دهید تا مطمئن شوید که واکنش منفی به روغن ندارید. این کار را با مالیدن چند قطره از روغن روی مچ دست یا آرنج داخلی خود انجام دهید و حداقل یک ساعت مراقب این ناحیه باشید تا هرگونه واکنش منفی را مشاهده کنید. اگر خارش، قرمزی یا بثورات پوستی وجود نداشته باشد، استفاده از آن به‌صورت موضعی بی‌خطر است.

عوارض درمان کیست تخمدان با سیاه دانه

روغن سیاه دانه یک ماده طبیعی است که ماده مؤثره آن برای شما مشخص نیست. به همین دلیل ممکن است افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی را بعد از استفاده از این ماده تجربه کنند. به‌عنوان‌مثال ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

همچنین می‌تواند باعث کند شدن یا توقف انقباض رحم شود. سایر عوارض درمان کیست تخمدان ممکن است شامل کاهش سطح قند خون و سطح فشارخون در برخی افراد باشد. اگر بیش‌ازحد از این روغن سیاه دانه استفاده کنید، ممکن است عوارض درمان کیست تخمدان مانند واکنش‌های آلرژیک، افت فشارخون و عوارض بارداری و غیره را نیز تجربه کنید که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد هنگام لمس یا مصرف روغن سیاه دانه دچار درماتیت تماسی به عنوان عوارض درمان کیست تخمدان می‌شوند. در صورت مصرف خوراکی نیز، احتمال بروز ناراحتی معده، حالت تهوع یا استفراغ و همچنین تحریک احتمالی مجاری تنفسی وجود دارد.

افت فشارخون

یکی از عوارض درمان کیست تخمدان افت فشار خون است. این روغن به کنترل فشارخون کمک می‌کند، اما اگر با سایر داروهای فشارخون ترکیب شود، می‌تواند باعث کاهش خطرناک فشارخون شود و تهدید کننده زندگی است.

بارداری

به دلیل عدم تحقیقات لازم برای مشخص کردن تأثیر سیاه دانه بر بارداری، مصرف روغن سیاه دانه برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. هشدار مهم: اگر از هر دارویی استفاده می‌کنید، قبل از درمان کیست تخمدان با سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید، زیرا می‌تواند نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد.

سایر روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان

علاوه بر درمان کیست با سیاه دانه شما می‌توانید از برخی روش‌های دیگر برای درمان خانگی کیست تخمدان و کاهش علائم کیست تخمدان با صلاحدید پزشک استفاده کنید که شامل موارد زیر هستند:

درمان کیست با سیر

سیر مادهای ضدالتهاب است که می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی کیست تخمدان استفاده شود. البته به دلیل حساسیتی که می‌تواند برای پوست ایجاد کند، مصرف مالشی آن توصیه نمی‌شود و بهتر است در حد اعتدال در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرد.

روغن‌زیتون برای کیست

شما می‌توانید به جای درمان کیست تخمدان با سیاه دانه به‌صورت مصرف خوراکی و یا با ماساژ روغن سیاه دانه، از روغن‌زیتون استفاده کنید که این روغن نیز به نوبه خود می‌تواند یکی از درمان‌های کمکی از بین برنده کیست تخمدان باشد.

درمان کیست با پیاز

برای درمان کیست‌های تخمدان با پیاز به‌عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده و از بین برنده سلول‌های غیرطبیعی معمولاً به‌صورت استفاده از آب پیاز است. برای این کار می‌توانید یک پیاز را رنده کنید و با فشردن آن عصاره پیاز را خارج کنید. سپس این عصاره با کمی آب و عسل مخلوط نمایید و به‌صورت روزانه میل کنید.

روش‌های کاهش علائم کیست تخمدان

روش‌های خانگی مختلفی وجود دارد که می‌توانید با مشورت با متخصص زنان خود برای کاهش علائم کیست تخمدان استفاده کنید. این روش‌ها از بین برنده کیست‌های تخمدان نیستند، اما می‌توانند به کاهش علائم تا حدی کمک کنند و بهترین آن‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از گرما درمانی برای کاهش علائم کیست تخمدان

پد حرارتی گزینه خوبی است که می‌تواند به کاهش درد کیست و گرفتگی قاعدگی کمک کند. استفاده از پد گرم کننده یا بطری آب گرم در ناحیه پایین شکم براحتی می‌تواند حتی به اندازه استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه علائم کیست تخمدان را بهبود داده و حال شما را بهتر کند.

برای کمک به شل شدن عضلات و کاهش گرفتگی، حمام نمک اپسوم بگیرید

این اثر تا حدودی در مورد گرفتن حمام آب گرم نیز صدق می‌کند. گرما می‌تواند به شما در کاهش درد ناشی از کیست یا گرفتگی کمک کند. افزودن نمک اپسوم به دلیل وجود سولفات منیزیم، به حمام می‌تواند این تسکین را در سطح بالاتری برایتان انجام دهد. نمک اپسوم از سال‌ها پیش تاکنون، برای کاهش دردهای عضلانی و سایر دردها استفاده می‌شده است. می‌توانید بسته‌های نمک اپسوم را در داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

بادام بخورید.

شما می‌توانید علاوه بر درمان کیست با سیاه دانه با تغییر عادات غذایی خود تا حدودی وضعیت خود را بهبود بخشید. بادام دارای سطوح بالای منیزیم است که به رفع ناراحتی ناشی از کیست‌های تخمدان کمک می‌کند.

برای کمک به آرامش و کاهش اضطراب، چای بابونه بنوشید.

همان‌طورکه قبلاً گفتیم شما می‌توانید در روش درمان کیست تخمدان با سیاه دانه از بابونه که یک ماده ضدالتهاب است نیز کمک بگیرید و این دو ماده عالی را با هم مصرف کنید؛ اما حتی اگر نخواستید از سیاه دانه استفاده کنید، چای بابونه به‌تنهایی می‌تواند به رفع التهاب بدن کمک کند.

بابونه گیاهی است که از زمان‌های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دارای خواص ضدالتهابی برای کمک به گرفتگی عضلات است و می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. بابونه می‌تواند به شما امکان استراحت شبانه بهتری را نیز بدهد.

برای کمک به کاهش التهاب و تسکین درد، چای زنجبیل بنوشید!

چای زنجبیل یکی دیگر از گزینه‌های گیاهی برای تسکین طبیعی درد و گرفتگی ناشی از کیست‌های تخمدان است. همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی است؛ مانند چای بابونه، می‌توانید چای زنجبیل را در قفسه‌های یک فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کیسه دمنوش زنجبیل را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و لذت ببرید. اگر طعم این دمنوش را به تنهایی دوست ندارید، کمی لیمو و عسل به آن اضافه نمایید. همچنین می‌توانید مقدار بسیار کمی از زنجبیل تازه را به چای سیاه خود اضافه کنید.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

آنچه می‌خورید ممکن است بر رشد کیست‌های تخمدان تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باید بیشتر مراقب رژیم غذایی خود باشند. این وضعیت باعث بروز مشکلاتی مانند پریودهای نامنظم یا آمنوره درنتیجه کیست‌های متعدد روی تخمدان‌ها می‌شود. طبق گزارشات حدود ۵۰ درصد از زنانی که مبتلا به PCOS هستند، اضافه دارند.

بنابراین باید از یک رژیم سرشار از پروتئین، فیبر، سبزیجات و میوه‌جات استفاده کنید و وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید. ازجمله غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود محدود کنید، عبارت‌اند از:

  • نان سفید
  • سیب زمینی سفید
  • هر چیزی که با آرد سفید درست شود.
  • شیرینی‌ها، دسرها، کلوچه‌ها و سایر غذاهای شیرین

به جای پر کردن معده خود با کربوهیدرات‌های فرآوری شده، سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که به تنظیم وزن و مبارزه با مقاومت به انسولین کمک می‌کنند.

گزینه‌های سالم عبارت‌اند از:

  • غذاهای پر فیبر، ازجمله کلم بروکلی، سبزیجات، بادام، انواع توت‌ها و کدوحلوایی
  • پروتئین‌های بدون چربی، ازجمله ماهی، توفو و مرغ
  • غذاها و ادویه‌های ضدالتهاب ازجمله گوجه‌فرنگی، زردچوبه، کلم پیچ، روغن‌زیتون و بادام

در صورتی که در کاهش یا کنترل وزن خود به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا شما را راهنمایی کرده و در صورت نیاز به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

سخن آخر

کیست‌های تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در میان زنان است که بیشتر در سنین باروری و حتی در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. بسیار مهم است که کیست تخمدان در صورت تشخیص در معاینات دوره‌ای منظم توسط متخصص زنان و یا در صورت بروز علائم کیست تخمدان برای درمان مناسب پیگیری شود. اگرچه بسیاری از کیست‌های تخمدانی خوش‌خیم هستند، اما در صورت تغییر وضعیت و رشد زیادشان می‌توانند باعث ایجاد عوارض خطرناکی مانند خونریزی شدید به دلیل پارگی ناگهانی، ناباروری و … شود.

به علاوه باید توجه داشته باشید که توده‌های سرطانی می‌توانند علائم کیست تخمدان مشابه کیست‌های خوش‌خیم را داشته باشند و به همین دلیل تأکید می‌کنیم که برای تشخیص صحیح بین این دو، به یک متخصص زنان باتجربه در یک مرکز تخصصی زنان معتبر مانند مرکز ما مراجعه کنید تا تشخیص و درمان به هنگامی انجام شود.

با اینکه ممکن است برخی از دوستان و آشنایان به شما توصیه کنند که از روش‌های درمان خانگی مانند درمان کیست تخمدان با سیاه دانه استفاده کنید، به‌هیچ‌وجه قبل از مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم و تشخیص نهایی این کار را انجام ندهید؛ زیرا شرایط این بیماری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است استفاده از روش‌های خودسرانه به ضرر شما تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید