زگیل تناسلی روی لابیا

زگیل تناسلی روی لابیا و بزگیل‌های تناسلی شایع‌ترین بیماری‌های منتقله از راه جنسی هستند و تعداد بسیار زیادی از افراد حتی از داشتن زگیل اطلاع ندارد. همچنین باید بگوییم برخی از انواع زگیل‌ تناسلی در زنان و مردان عوارض جبران‌ناپذیری دارند. باید بگوییم، خیلی از زوائد ناحیة تناسلی شبیه به زگیل هستند؛ مثالاً زوائد لابیا مینور احتمالاً در نگاه اول به زگیل شبیه باشند درحالی‌که تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند؛ پس باتوجه‌به موارد فوق؛ قصد داریم در ارتباط با انواع زگیل‌های تناسلی بر روی لابیا مینور و لابیا ماژور صحبت کنیم.


Genital-warts-on-the-labia

 

انواع زگیل تناسلی روی لابیا

لازم می‌دانیم پیش از آنکه در ارتباط با زگیل تناسلی روی لابیا با یکدیگر صحبت کنیم، توضیحاتی در ارتباط با انواع زگیل تناسلی بدهیم تا بیشتر با این بیماری آشنا بشویم؛ به‌طورکلی می‌توان زگیل‌های تناسلی را به دو روش دسته‌بندی کرد.

دسته‌بندی اول

پیش از هر چیزی ضروری می‌دانیم، توضیح کوتاهی در ارتباط با زگیل تناسلی و عامل آن ارائه دهیم؛ باید بگوییم عامل زگیل تناسلی نوعی ویروس هست به نام ویروس پاپیلومای انسانی که از این  ویروس بیش از ۲۰۰ نوع مختلف در جهان وجود دارد که از میان آن‌ها تنها ۴۰ نوعشان در دستگاه تناسلی افراد مختلف مشکل ایجاد می‌کنند؛ این ۴۰ نوع ویروس از انواع ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند دودسته زگیل تناسلی پرخطر و کم‌خطر را در بدن فرد ایجاد کنند؛ خوب است بدانید سایر انواع این ویروس، باعث ایجاد زگیل‌های معمولی دیگر در سطح پوست بدن افراد خواهند شد و هیچ‌گونه عارضه‌ای نخواهند داشت.

زگیل تناسلی پرخطر

باید بگوییم در نوع پرخطر زگیل تناسلی، ویروس‌ها هیچ نوع زائده‌ای ایجاد نمی‌کنند؛ اما می‌توانند در سلول‌های تناسلی تکثیر شوند و باعث ایجاد شرایط بدخیمی یا پیش بدخیمی در فرد بشوند؛ البته باید بگوییم تنها ۱۰ درصد از افراد مبتلا به زگیل تناسلی پرخطر به سرطان مبتلا می‌شوند.

زگیل تناسلی کم‌خطر

در این نوع از انواع زگیل تناسلی، ویروس‌های ایجادکنندة بیماری تنها می‌تواند زائده‌های مختلف زگیل تناسلی را ایجاد کنند که این زوائد هم بر روی پوست و هم بر روی مخاط (واژن، مجرای ادراری و مقعد) قرار می‌گیرند؛ خوب است بگوییم، ابتلا به زگیل تناسلی کم‌خطر برابر با ابتلا به بدخیمی‌ها نیست و تنها ممکن است فرد در معرض نوع پرخطر ویروس نیز قرار گرفته باشد.

زگیل تناسلی روی لابیا مینور

جالب است که بگوییم، زگیل تناسلی بر روی لابیا مینور در واقع یک نوع زگیل تناسلی نیست و در اکثر مواقع با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شود؛  این زگیل‌ها یک بیماری پوستی به اسم وستیبولار پاپی لوماتوز هستند که تفاوت‌های متنوعی با زگیل تناسلی دارند، این بیماری در خانم‌های جوان اتفاق می‌افتد و به‌صورت برجستگی یا کوچک و صورتی رنگ بر ری ورود واژن اتفاق می‌افتد که در ادامة این مطلب قصد داریم در ارتباط با این بیماری و تفاوت آن با زگیل تناسلی روی لابیا مینور با یکدیگر صحبت کنیم.

 

تفاوت زگیل تناسلی با بیماری وستیبولار پاپی لوماتوز چیست؟

در قسمت قبلی به این نکته اشاره کردیم که در واقع هیچ نوع زگیلی به اسم زگیل تناسلی روی لابیا وجود ندارد و در واقع اگر زوائدی شبیه به زگیل به‌صورت برجستگی‌های بسیار کوچک بر روی ورودی واژن خانم‌ها قرار بگیرد دیگر زگیل تناسلی نیست؛ بلکه یک بیماری پوستی به نا  وستیبولار پاپیلوماتوز هست که در اینجا می‌خواهیم تفاوت این بیماری را با زگیل‌های تناسلی روی لابیا یا به عبارتی با زگیل تناسلی مقایسه کنید پس در این قسمت نیز همراه ما باشید.

تفاوت اول: مکان رشد زوائد

باید بگوییم اولین چیزی که به افراد کمک می‌کند تا متوجه شوند که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند و یا اینکه بیماری پوستی وستیبولار پاپیلوماتوز را گرفته‌اند و همچنین کمک کند تا متوجه شویم زگیل تناسلی روی لابیا  وجود خارجی ندارد؛ این است که مکان رشد زوائد در زگیل تناسلی خیلی متفاوت‌تر از بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز است به‌این‌ترتیب که در بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز تمام زوائد در یک خط متقارن و فقط در دهانه لابیا مینور (دهانة واژن) رشد می‌کنند.

صورتی که زگیل‌های تناسلی زوائد در قسمت‌های مختلف واژن یعنی در داخل، خارج و بر روی لبة آن پراکنده هستند و اصلاً نمی‌توان گفت یک نوع زگیل تناسلی در یک قسمت از این متمرکز شده است؛ به‌این‌ترتیب باید گفت این بزرگ‌ترین علامتی است که نشان‌دهنده وجود نداشتن زگیل‌های تناسلی روی لابیا و همچنین تفاوت بیماری پوستی وستیبولار پاپیلوماتوز با زگیل تناسلی است.

دومین تفاوت: رنگ زوائد

دومین علامت و یا تفاوتی که نشان می‌دهد، زگیل تناسلی بر روی لابیا وجود ندارد و یا اینکه نشان می‌دهد زوائد شما یک نوع بیماری پوستی هستند؛ رنگ زوائد است؛ باید بدانید که رنگ زوائدی که بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز باعث آن شده است؛ صورتی براق است درصورتی‌که رنگ زگیل‌های تناسلی قهوه‌ای تیره مایل به زرد هست.

سومین تفاوت: نرمی و سفتی زوائد

تفاوت بعدی که به ما نشان می‌دهد زوائد رشد کرده مربوط به زگیل تناسلی هستند و یا مربوط به بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز نوع احساسی است که در هنگام لمس زوائد به انسان دست می‌دهد؛ باید بگوییم درصورتی‌که زوائد مربوط به بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز باشد؛ در هنگام لمس شما احساس نرمی خواهید داشت درصورتی‌که زوائد زگیل تناسلی هم در نوع زبر و هم در نوع نرم وجود دارد؛ پس در هنگام بررسی زوائد به این نکته نیز توجه کنید؛ تا متوجه شوید که زگیل تناسلی روی لابیا وجود خارجی ندارد.

  • چهارمین تفاوت: پایة زوائد

یک عامل دیگر یا تفاوت دیگری که باعث می‌شود به این نتیجه برسیم زگیل‌های تناسلی روی لابیا وجود خارجی ندارد و همچنین بتوانیم تفاوت زگیل تناسلی و بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز را متوجه شویم پایه زوائد در این دو بیماری است باید بگوییم پا درصورتی‌که بیماری شما زگیل تناسلی باشد، پایه زوائد به یکدیگر متصل هستند اما در بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز شما نمی‌توانید هیچ دو زائده‌ای را پیدا کنید که پایه‌های آنها به یکدیگر متصل باشند بلکه پایة همة زوائد در این بیماری از هم جدا هستند.

پنجمین تفاوت: واکنش زوائد به اسید استیک

به‌عنوان آخرین عامل نشان‌دهنده تفاوت بین زگیل تناسلی و بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز باید به واکنش زوائد در هنگام قرارگیری در اسید استیک اشاره کنیم؛ خوب است بدانید زوائدی که ناشی از زگیل تناسلی هستند در معرض اسید استیک ۳ تا ۵ درصد سفید می‌شود درصورتی‌که اگر زوائد شما ناشی از بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز باشد در معرض اسید استیک تغییر رنگ نخواهد داد؛ با استفاده از این نکته می‌توانیم به عدم وجود زگیل تناسلی روی لابیا نیز اشاره کنیم.

علت زگیل تناسلی روی لابیا (وستیبولار پاپیلوماتوز)

در قسمت‌های قبلی در ارتباط با تفاوت پاپیلوماتوز با زگیل تناسلی و همچنین این مسئله که زگیل‌های تناسلی روی لابیا وجود خارجی ندارد زیاد صحبت کردیم؛ اما حال لازم می‌دانیم  علل وستیبولار پاپیلوماتوز  را نیز ذکر کنیم تا شاید توانسته باشیم در تشخیص تفاوت این بیماری با انواع زگیل تناسلی به شما کمکی کرده باشیم.

در ابتدا باید بگوییم وستیبولار پاپیلوماتوز یک بیماری مقاربتی نیست؛ لذا به‌هیچ‌عنوان از طریق تماس جنسی منتقل نخواهد شد؛ بسیاری از مطالعات در زمان‌های مختلف نشان داده‌اند که بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز هیچ ارتباطی با زگیل تناسلی و ویروسی که سرطان دهانه رحم را باعث می‌شود ندارد.

همچنین خوب است بدانید این بیماری یعنی وستیبولار پاپیلوماتوز ناشی از بهداشت ضعیف نیست گاهی از اوقات ممکن است با تمیز نگه‌داشتن ناحیه واژن نیز افراد به این بیماری مبتلا شوند، باید بگویم وستیبولار پاپیلوماتوز یک تغییر طبیعی و نرمال در واژن است که برخی از افراد بروز می‌کند و ممکن است برخی از زمان تولد آن را دارا باشند.

در برخی از منابع نیز این مسئله ذکر شده است که بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز ممکن است ارثی نیز باشد و بیشتر نیز در زنان میان‌سال پیش از یائسگی در همه قوم‌ها و همه نژادها اتفاق می‌افتد.

همچنین شیوع آن در مطالعات مختلف از ۱ تا ۳۳ درصد متفاوت است اما چیزی که در ارتباط با بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز مسجل قطعی است این است که این بیماری هیچ ارتباطی با زگیل تناسلی ندارد و همچنین نباید زگیل تناسلی روی لابیا اشتباه گرفته شود؛ اما در بسیاری از موارد اسماً به‌جای یکدیگر ذکر می‌شوند؛ پس به این نکته توجه کنید که هرکجا نام زگیل‌های تناسلی روی لابیا آمد منظور همان بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز است.

راه درمان زگیل تناسلی روی لابیا (وستیبولار پاپیلوماتوز)

باید بگویم این بیماری در اکثر موارد خوش‌خیم بوده و نوعی تغییر بسیار طبیعی در آناتومی واژن است؛ بنابراین نیازی نیست که درمانی برای آن صورت بگیرد. اما متأسفانه مشکل اساسی که در ارتباط با این بیماری یعنی وستیبولار پاپیلوماتوز (همان بیماری که با زگیل تناسلی روی لابیا اشتباه گرفته می‌شود) صورت می‌گیرد این است که اگر افراد و همچنین پزشک‌ها این بیماری را با  زگیل تناسلی اشتباه بگیرند؛ ممکن است بیماران تحت درمان‌ها و آزمایش‌های غیرضروری و همچنین گران‌قیمت قرار بگیرند که باید این مسئله جدی گرفته شود.

همچنین باید گفت اگر برجستگی‌های بیماری، شما را آزار می‌دهند یا در روابط جنسی باعث اذیتتان می‌شود یا حتی با ظاهر زوائد بیماری مشکل دارید؛ پزشکان مختلف می‌توانند به‌سادگی با لیزر این زوائد را از بین ببرد پس در ارتباط با این مسئله لازم نيست نگران باشید. در پایان باید بگوییم برخلاف لابیا مینور زوائدی که بر روی لابیا ماژور یا لب‌های بزرگ قرار می‌گیرند؛ ممکن است زگیل تناسلی باشند؛ پس باتوجه‌به این نکته در صورت مشاهدة چنین زوائدی بر روی لابیا ماژور خود برای تشخیص این که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید یا خیر، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

تا به اینجا در ارتباط با موارد مختلفی در زمینه زگیل تناسلی شامل زگیل، تناسلی زگیل تناسلی روی لابیا و مواردی ازاین‌قبیل زیاد صحبت کردیم، اما لازم می‌دانیم در اینجا در ارتباط با اینکه از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ و نحوة تشخیص آن صحبت کنیم، پس در این قسمت نیز همراه ما باشید.

علائم انواع زگیل تناسلی روی لابیا

پیش از هر چیزی باید بگوییم؛ دانستن علائمی که ممکن است داشتن زگیل تناسلی را به ما هشدار بدهند؛ می‌تواند به تشخیص زگیل تناسلی منجر بشود، این علائم شامل خارش و سوزش در محل ایجاد عوارض، ترشحات واژن، وجود زائده‌های توپر و برآمده به‌صورت کوچک، وجود زائده‌های توپر و برآمده به شکل خوشه‌ای، وجود زائده‌های همرنگ پوست و  وجود زائده‌های تیره یا روشن را می‌شود که در صورت مشاهده هر یک از این علائم توصیه می‌کنیم حتماً به پزشک مراجعه کنید تا زگیل تناسلی شما تشخیص داده شود زیرا ممکن است به هر یک از انواع زگیل تناسلی مبتلا شده باشید.

نواحی رشد انواع زگیل‌های تناسلی در مردان

مورد بعدی که می‌تواند به تشخیص زگیل تناسلی در بدن افراد کمک کند، این است که مکان‌های رشد زگیل تناسلی در بدنتان را بشناسید؛  به همین دلیل در ادامه مکان‌های رشد زگیل‌های تناسلی در مردان را ذکر خواهیم کرد؛ این مکان‌ها  آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران، اطراف یا داخل مقعد، در داخل لب یا گلوی فرد درصورتی‌که احتمال تماس جنسی دهانی وجود داشته باشد، را شامل می‌شوند.

نواحی رشد انواع زگیل‌های تناسلی در زنان

در قسمت قبلی به اهمیت دانستن از مکان‌هایی که ممکن است، انواع زگیل تناسلی در آن به رشد بپردازد، اشاره کردیم؛ حال لازم می‌دانیم این مکان‌ها را در زنان نیز ذکر کنیم؛ نواحی رشد زگیل تناسلی در خانم‌ها، داخل واژن یا مقعد، خارج از واژن یا مقعد، در دهان درصورتی‌که احتمال ارتباط جنسی دهانی وجود داشته باشد و همچنین روی دهانه رحم را شامل می‌شود.

راه‌های انتقال انواع زگیل تناسلی روی لابیا

باید بگویم یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به تشخیص درست اینکه شما به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید یا نه کمک شایانی کند؛ دانستن راه‌های انتقال  زگیل تناسلی است که در ادامه این راه‌ها را ذکر خواهیم کرد؛ لازم است بگوییم؛ مهم‌ترین راه ابتلا به زگیل تناسلی تماس جنسی است، به این شکل که اگر پارتنر جنسی شما به این ویروس مبتلا باشد شما نیز در طی انجام رابطه جنسی، حتی اگر رابطه به شکل دهانی باشد؛ به آن مبتلا خواهید شد.

البته خوب است بدانید روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در طی آن افراد می‌توانند به انواع زگیل‌های تناسلی مبتلا می‌شوند؛ این روش‌ها شامل انجام اپیلاسیون در مراکزی که از بهداشت کافی برخوردار نیستند،  استفاده از تیغ‌های مشترک که برای اصلاح نواحی تناسلی یا سایر نواحی دارای زگیل استفاده شده‌اند؛ انتقال بیماری به جنین در حین زایمان هستند؛ همچنین خوب است بدانید در برخی موارد نادر ممکن است؛ این بیماری از طریق لباس زیر نیز منتقل شود.

راه‌هایی که به انتقال انواع زگیل‌های تناسلی منجر نمی‌شود

خوب است بدانیم بسیاری از افراد باتوجه‌به اینکه راه‌های انتقال زگیل تناسلی را به‌درستی نمی‌دانند؛ یا باورهای غلط در ارتباط با انواع زگیل‌های تناسلی دارند، ممکن است فکر کنند از طریق برخی از روش‌ها به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند درصورتی‌که از این روش‌ها امکان انتقال زگیل تناسلی وجود ندارد در ادامه دو مورد از شایع‌ترین آن‌ها را ذکر خواهیم کرد، مورد اول  دست‌دادن است؛ بعضی از افراد فکر می‌کنند ممکن است با دست‌دادن با فردی که به انواع زگیل تناسلی مبتلاست ویروس را دریافت کنند؛ درصورتی‌که این باور کاملاً اشتباه است؛ مورد بعدی استفاده از سرویس بهداشتی مشترک با افرادی است که زگیل تناسلی دارد این مورد نیز اشتباه هست و شما می‌توانید از تمامی سرویس‌های بهداشتی بدون نگرانی در ارتباط با مبتلا شدن به زگیل تناسلی استفاده کنید.

عوامل خطر زگیل تناسلی روی لابیا

باید بگوییم یکی دیگر از نکاتی که احتمال ابتلای افراد و زگیل تناسلی را افزایش میدهد؛ داشتن عوامل خطر زگیل تناسلی است که دانستن این عوامل خطر به شناخت این بیماری در افراد مختلف کمک می کند به همین دلیل قصد داریم این عوامل خطر را در این قسمت ذکر کنیم.

عوامل خطر انواع زگیل‌های تناسلی شامل برقراری رابطه جنسی در سن بسیار پایین، داشتن روابط جنسی محافظت نشده و متعدد، مبتلا بودن به هر نوع عفونت مقاربتی دیگر، ابتلا به ویروس اچ آی وی، سیستم ایمنی بسیار ضعیف بدن، انجام اپیلاسیون با استفاده از از روش های غیر بهداشتی استفاده از لباس زیر دیگران می باشد؛ که در صورت داشتن هریک از این عوامل خطر به علاوه ی هر یک از علائم زگیل تناسلی باید به این بیماری شک کرد و حتما با مراجعه به پزشک به درمان آن پرداخت تا بتوان از عوارض آن جلوگیری کرد.

عوارض انواع زگیل‌های تناسلی چیست؟

در قسمت های قبل ارتباط با نحوه تشخیص انواع زگیل  تناسلی و علائوم آن  با یکدیگر زیاد صحبت کردیم؛ اما باید این نکته را ذکر کنیم که بسیاری از افراد علائم زگیل تناسلی را کم اهمیت بر می شمارند و نسبت به آن هیچگونه اقدامی از جمله مراجعه به پزشک انجام نمی دهند؛ که این مسئله می‌تواند در درازمدت برای آنها مشکل ساز باشد به همین دلیل در این قسمت قصد داریم در ارتباط با عوارض زگیل تناسلی در صورت درمان نشدن صحبت کنیم؛ تا نشان دهیم مشکل زگیل تناسلی تا چه حد میتواند حاد باشد.

از جمله مهم ترین عوارض زگیل تناسلی در صورت درمان نشدن میتوان به انواع سرطان ها (شامل سرطان دهانه ی رحم، سرطان مقعد، سرطان پنیس و سرطان دهان و گلو ) و همچنین برخی از مشکلات بارداری اشاره کرد ا؛ز جمله این مشکلات در حین بارداری باید به کاهش توانایی واژن در بازشدن حین زایمان، اتساع زگیل ها  و داخل شدن آن ها به واژن و سپس ایجاد خونریزی در هنگام زایمان و بزرگ شدن زگیل ها و ایجاد مشکل در دفع ادرار اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله در ارتباط را انواع زگیل‌های تناسلی، زگیل تناسلی روی لابیا ، راه هایی که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ با یکدیگر زیاد صحبت کردیم و سعی کردیم اطلاعات مفید و آموزنده ای در اختیار شما عزیزان قراربدهیم؛  امید است که توانسته باشیم معلومات شما را در این باره به حد قابل قبولی برسانیم؛ و اما به عنوان نکته آخر توصیه میکنیم در صورت هرگونه سوال بیشتر یا شک به زگیل تناسلی حتما به پزشک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید و در ارتباط با درمان خودسرانه عمل نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید