درمان کیست تخمدان با رازیانه

کیست‌های تخمدان به معنی تجمع مایع یا مواد نیمه جامد روی تخمدان‌هاست. اکثر آنها از نوع خوش‌خیم هستند و با تشخیص به‌موقع به‌راحتی و با درمان‌های سنتی از جمله درمان کیست تخمدان با رازیانه و حتی مصرف دارو قابل حل می‌باشند. اما گاهی کیست تخمدان می‌تواند رشد کند و یا دچار پارگی ناگهانی و علائم بسیار آزاردهنده‌ای مانند خونریزی‌های شدید در پریودی و درد زیاد شوند. از همین رو درمان آنها زیر نظر پزشک متخصص زنان ضروری است.


Treatment-of-ovarian-cysts-with-fennel

درمان کیست تخمدان با رازیانه و دمنوش آن

از آنجا که برخی از کیست‌های تخمدان به‌هیچ‌وجه تا زمان تشخیص، علائمی را از خود نشان نمی‌دهند و در تشخیص‌های دیگر مانند غربالگری‌های سونوگرافی توسط متخصص زنان مشخص می‌شوند و به دلیل شباهت علائم توده‌های خوش‌خیم و توده‌های سرطانی با هم می‌بایست هر زمان به وجود کیست مشکوک شدید حتماً به یک متخصص زنان باتجربه و با قدرت تشخیص بالا مراجعه نمایید.

درمان کیست تخمدان با رازیانه یک درمان خانگی است که به‌هیچ‌عنوان استفاده از آن قبل از تشخیص نوع کیست و شرایط آن توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است برایتان خطرناک باشد. ما در ادامه تنها با هدف افزایش اطلاعات شما در این زمینه درمان‌های خانگی و درمان کیست تخمدان با رازیانه را برایتان توضیح خواهیم داد.

 

رازیانه یکی از گیاهان دارویی پرمصرف در طب سنتی است که برای موارد بسیار مختلفی جهت درمان توسط متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید از رازیانه هم در آشپزخانه در ترکیبات غذایی و هم به‌عنوان عرق رازیانه یا دمنوش استفاده کنید. رازیانه در بسیاری از غذاهای مختلف، از هندی گرفته تا ایتالیایی، استفاده می‌شود و تمام قسمت‌های این گیاه، ازجمله برگ‌ها، دانه‌ها و پیاز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چای رازیانه مدت‌هاست که به دلیل طعم آن مورد علاقه بسیاری از مردم در جهان قرار گرفته است و بسیاری از افراد آن را به دلیل فواید سلامتی می‌نوشند. اگرچه علم هنوز همه این فواید را تأیید نکرده است، اما به‌صورت تجربی فواید زیر ناشی از مصرف رازیانه در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است:

  • رفع نفخ
  • افزایش ادرار و دفع سموم
  • افزایش متابولیسم
  • درمان فشار خون بالا
  • بهبود بینایی
  • جلوگیری از گلوکوم
  • تنظیم اشتها
  • مخاط را از راه‌های هوایی پاک کنید
  • تحریک تولید شیر در زنان شیرده
  • افزایش سرعت هضم
  • کاهش گاز در بدن و التهاب
  • کاهش استرس
  • سم‌زدایی بدن

به گفته متخصصان گیاهان دارویی، دانه رازیانه کمک مؤثری به هضم غذا می‌کند. این دانه می‌تواند به عضلات صاف دستگاه گوارش کمک کند تا آرام شوند و گاز، نفخ و گرفتگی معده را کاهش دهند. همچنین از دمنوش رازیانه برای کاهش اسپاسم عضلانی معده ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سایر شرایطی که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برای درمان کیست تخمدان با رازیانه از روش‌های مختلفی استفاده کنید که مصرف عرق رازیانه و دمنوش آن از متداول‌ترین روش‌ها می‌باشد و به دلایل زیر می‌تواند به درمان سریع کیست تخمدان شما کمک کند:

  1. کاهش پریودهای دردناک

یکی از علائم مهم کیست‌های تخمدانی دردهای شدید در پریودهای افراد مبتلا است. پریودهای دردناک یا دیسمنوره همچنین یک مشکل رایج برای بسیاری از زنان است که اغلب از داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای درمان درد استفاده می‌کنند. محققان حدس می‌زنند که رازیانه به جلوگیری از انقباض رحم کمک می‌کند و این همان چیزی است که باعث درد در زنان مبتلا به دیسمنوره می‌شود. همچنین دردهای ناشی از کیست‌ها را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، تقریباً ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنانی که از گرفتگی و ناراحتی شدید در طول دوره قاعدگی خود رنج می‌برند، با این روش تسکین نمی‌یابند و باید درمان‌های پزشکی انجام دهند.

  1. کاهش قولنج

یکی از فواید قابل‌توجه رازیانه خاصیت ضد اسپاسم و ضدالتهاب آن است. به همین دلیل، برخی افراد بر این باورند که چای رازیانه می‌تواند در کاهش علائم قولنج و گرفتگی‌های ناشی از پریودی یا کیست‌های تخمدانی مؤثر باشد و به همین دلیل از درمان کیست تخمدان با رازیانه استفاده می‌کنند.

  1. تنظیم قند خون

یکی از عوامل تأثیرگذار بر تشکیل برخی از کیست‌های تخمدان مانند بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک که باعث ایجاد کیست‌های کوچک در کنار هم در تخمدان می‌شود، تغییرات هورمونی است و یکی از این هورمون‌های مهم انسولین است که وظیفه ایجاد تعادل در قند خون را به عهده دارد. بسیاری از متخصصان طب سنتی به‌عنوان یک روش درمان کیست تخمدان با رازیانه، چای رازیانه را به‌عنوان راهی برای تنظیم قند خون توصیه می‌کنند.

  1. تسکین درد

یکی از مهم‌ترین علائم کیست‌های تخمدان درد است. اگر درد بیش‌ازاندازه و شدید باشد یا همراه با علائمی مانند خونریزی، تب، ضعف و … باشد، به‌هیچ‌وجه از درمان کیست تخمدان با رازیانه استفاده نکنید و سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا خطر پارگی کیست‌های تخمدانی وجود دارد و البته معمولاً برای چنین کیست‌هایی باید تنها تحت درمان متخصص قرار بگیرید و روش‌های خانگی به‌هیچ‌وجه کارساز نیستند. اما در صورت وجود کیست کوچک و دردهای خفیف پس از مشورت با پزشک می‌توانید از درمان کیست تخمدان با رازیانه استفاده کنید تا درد شما تسکین پیدا کند.

  1. آبرسانی بدن

هیدراته ماندن برای سلامت کلی مهم است و علائم کیست‌های تخمدانی را نیز کاهش می‌دهد. عصاره دانه رازیانه با چای رازیانه تفاوت دارد. چای رازیانه کمتر فرآوری شده است و احتمال خالص بودن آن بیشتر است. اسانس‌های به‌دست‌آمده از دانه‌های رازیانه دارای طیف وسیعی از خواص مفید بالقوه هستند. اگرچه بیشتر ادعاهای بهداشتی که برای چای رازیانه و رازیانه ارائه می‌شوند بر اساس طب سنتی است، برخی از مطالعات علمی و پزشکی خواص دارویی خاصی را در این گیاه به‌ویژه اسانس‌های آن شناسایی کرده‌اند که ممکن است باعث ارتقای سلامتی شود.

مطالعات نشان داده‌اند که فواید چای رازیانه مرتبط با روغن‌های ضروری رازیانه عبارت‌اند از:

  • کاهش تشکیل لخته‌های خون
  • افزایش ترشح شیر و حمایت از دستگاه تناسلی زنان
  • به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.
  • اثرات ضد باکتریایی
  • فعالیت ضد قارچی
  • خواص ضدالتهابی
  • ضد دیابت

درمان کیست تخمدان با رازیانه و عسل

شما می‌توانید به‌عنوان یک درمان خانگی، به‌جای درمان کیست تخمدان با رازیانه به‌تنهایی از ترکیب رازیانه و عسل استفاده کنید. بدین منظور می‌توانید از دستور زیر پیروی نمایید:

مواد مورد نیاز:

  • ۱ فنجان سرکه سیب
  • نصف فنجان ملاس سیاه
  • ۷ پرتقال
  • ۱ سیر کامل
  • ۱/۴ فنجان عسل خالص
  • ۳ عدد چغندر
  • ۲۵ گرم زنجبیل تازه

روش تهیه ترکیب مورد نظر برای درمان کیست تخمدان با رازیانه و عسل:

  • همه مواد را در مخلوط کن بریزید و میکس کنید و این مخلوط را در یخچال نگهداری کنید.
  • این ترکیب را باید ۳ بار در روز بنوشید.
  • برای تهیه این نوشیدنی حدود ۴۰ میلی‌لیتر از مواد را در یک لیوان بریزید و با آب گرم مخلوط کنید.

فواید درمان سریع کیست تخمدان با معجون رازیانه و عسل

در ادامه قصد داریم به فواید مرتبط با درمان سریع کیست تخمدان به کمک معجون رازیانه و عسل اشاره کنیم.

سرکه سیب:

محتوای بالای پتاسیم موجود در سرکه سیب، آن را برای بسیاری از خانم‌ها مناسب می‌کند. همچنین به کاهش درد شکم و کوچک شدن کیست‌های تخمدانی نیز کمک می‌کند.

چغندر:

این محصول سرشار از ترکیبی به نام بتاسیانین است که به تقویت توانایی کبد در پاکسازی سموم کمک می‌کند. ماهیت قلیایی این سبزی ریشه‌ای به متعادل کردن اسیدیته در بدن کمک می‌کند که به نوبه خود باعث کاهش شدت علائم کیست‌های تخمدانی می‌شود.

زنجبیل:

زنجبیل درد و نفخ را تسکین می‌دهد. از طرفی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی دارد. گردش خون در اندام‌های تناسلی را بهبود می‌بخشد و به کوچک شدن کیست کمک می‌کند.

پرتقال:

حاوی ویتامین C بوده که دارای اثرات ضدالتهابی قوی می‌باشد.

عسل:

عسل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که می‌تواند هم به‌صورت داخلی و هم خارجی عمل کند.

ملاس Blackstrap:

منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و سرشار از کلسیم است.

سیر:

سیر دارای آلیسین است که جریان خون را در اندام‌های جنسی افزایش می‌دهد. سیر سرشار از ویتامین B6 است که تخمک‌گذاری را تحریک می‌کند. همچنین به‌سلامت کلی بدن خانم‌ها کمک خواهد کرد.

خطرات درمان کیست تخمدان با رازیانه

رازیانه نسبتاً ملایم است، اگرچه برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که رازیانه اثر استروژنی دارد، به این معنی که اثرات استروژن را تقلید می‌کند و در صورت استفاده بیش‌ازحد نه تنها باعث درمان کیست‌های تخمدانی نمی‌شود، بلکه می‌تواند خطرات بیشتری را برایتان ایجاد کند.

به همین دلیل برخی از متخصصان زنان توصیه می‌کنند که زنان باردار و شیرده نباید چای رازیانه بنوشند. افراد مبتلا به سرطان‌های حساس به استروژن نیز باید از مصرف رازیانه خودداری کنند. استراگول، یک عنصر کلیدی در رازیانه، به‌عنوان یک سرطان‌زای بالقوه شناسایی شده است، بنابراین افراد مبتلا به سرطان یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری، باید مصرف چای رازیانه را محدود کنند یا به‌طور کامل از آن اجتناب کنند.

درمان خانگی کیست تخمدان

آمارها نشان می‌دهند که از هر چهار زن یک نفر به کیست‌های تخمدانی مبتلا می‌شود. یکی از علت‌های اصلی ایجاد کیست تخمدان عدم تعادل هورمونی است. کیست‌های تخمدانی عوارض جانبی متعددی مانند نفخ شکم، حالت تهوع، افسردگی، قاعدگی نامنظم، بی‌خوابی، افزایش وزن و ریزش مو را به همراه دارد. انواع خاصی از کیست‌های تخمدان نیز می‌توانند باعث کاهش باروری شوند و می‌توانند حتی سرطانی باشند.

بنابراین ابتدا باید حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی‌ها و معاینات لازم را انجام داده و نوع و شرایط کیست را مشخص کنند. بعدازآن در صورت صلاح‌دید پزشک می‌توانید از برخی روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان به‌عنوان درمان کمکی استفاده کنید. خوشبختانه، چندین درمان خانگی برای علائم کیست‌های تخمدانی وجود دارد که در طول زمان باعث بهبودی شما می‌شوند. ازجمله بهترین روش‌های خانگی برای کاهش علائم کیست‌های تخمدان عبارت‌اند از:

  • مصرف دانه کتان

یکی از انواع درمان خانگی کیست تخمدان، دانه کتان است. دانه کتان به ایجاد تعادل در میزان ترشح هورمون استروژن در بدن کمک کرده و سموم را براحتی از بدن خارج می‌کند. برای استفاده از این ماده طبیعی می‌توانید یک قاشق غذاخوری از دانه کتان آسیاب شده را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. این نوشیدنی را هر روز قبل از صبحانه میل نمایید.

  • سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. روزانه یک یا دو لیوان از این محلول را برای درمان خانگی کیست تخمدان بنوشید.

  • زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی خود که التهاب را کاهش و درد را تسکین می‌دهد، می‌تواند برای درمان خانگی کیست تخمدان مفید باشد. روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل بنوشید.

  • چای بابونه

چای گیاهی مانند چای بابونه نیز یک داروی خوب برای درمان خانگی کیست تخمدان محسوب می‌شود. دو قاشق چای‌خوری بابونه خشک را به همراه یک قاشق چای‌خوری عسل، در یک فنجان آب داغ ریخته و مخلوط کنید. سپس روی فنجان را با بشقاب بپوشانید و بگذارید پنج دقیقه بماند. می‌توانید دو تا سه فنجان از این چای بابونه در روز بنوشید و علائم کیست‌های تخمدانی را بهبود دهید.

  • بادام بخورید.

دیگر درمان خانگی کیست تخمدان مصرف بادام است. بادام سرشار از منیزیم است که به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک می‌کند و همچنین گرفتگی‌های شکمی را کاهش می‌دهد. روزانه ۵ تا ۷ عدد بادام خیس خورده میل کنید.

  • آب چغندر بنوشید.

چغندر حاوی ترکیبی به نام بتاسیانین است و این توانایی را دارد که سموم را از سیستم تولیدمثل شما پاک کند. می‌توانید آب یک چغندر را گرفته و با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید. روزانه یک لیوان از این آب‌میوه را بنوشید.

  • از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.

داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند علائمی مانند درد ناشی از کیست‌های تخمدانی را کاهش دهند. اما در صورت بارداری باید حتی برای این داروها ابتدا با متخصص خود مشورت کنید.

  • از گرما برای کاهش گرفتگی عضلات استفاده کنید.

پد حرارتی گزینه خوب دیگری است که می‌تواند به کاهش درد ناشی از کیست و گرفتگی قاعدگی کمک کند. استفاده از بطری آب گرم یا پد گرم کننده در قسمت پایین شکم می‌تواند حتی به اندازه استفاده از داروهای OTC مؤثر باشد. همچنین می‌توانید برای کمک به شل شدن عضلات و کاهش گرفتگی، به عنوان درمان خانگی کیست تخمدان از نمک اپسوم استفاده کنید. استفاده از حمام آب گرم می‌تواند درد ناشی از کیست یا گرفتگی را کاهش دهد. افزودن نمک اپسوم نیز به دلیل داشتن سولفات منیزیم، به حمام می‌تواند این تسکین را به بیشتر کند.

  • از مکمل‌های دونگ کوای برای کمک به کاهش گرفتگی عضلات استفاده کنید.

شاید شنیده باشید که ریشه دونگ کوای می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی قاعدگی کمک کند. این داروی باستانی چینی اغلب در مکمل‌ها یافت می‌شود و می‌تواند برای رفع علائم کیست‌های تخمدانی نیز مفید باشد. از این گیاه در شرایط زیر نمی‌توانید استفاده کنید:

  • بارداری
  • شیردهی
  • اختلال انعقاد خون
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

آنچه می‌خورید می‌تواند بر رشد بیشتر کیست‌های تخمدانی تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از زنان به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا می‌شوند. این وضعیت باعث بروز مشکلاتی مانند پریودهای نامنظم یا آمنوره درنتیجه کیست‌های متعدد روی تخمدان‌ها می‌شود. از طرفی حدود ۵۰ درصد از زنان مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. بنابراین باید غذاهایی را مصرف کنید که به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند. در این راستا باید از مصرف غذاهای زیر تا حد امکان خودداری کرده و آن‌ها را محدود کنید:

  • نان سفید
  • سیب‌زمینی سفید
  • هر چیزی که با آرد سفید درست می‌شود
  • شیرینی‌ها، انواع دسرها، کلوچه‌ها و سایر غذاهای شیرین

گزینه‌های سالم شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای پر فیبر، مثل کلم بروکلی، سبزیجات، بادام و کدو حلوایی
  • پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ و ماهی
  • غذاها و ادویه‌های ضدالتهاب مانند گوجه‌فرنگی، کلم پیچ، زردچوبه، روغن‌زیتون و بادام

درمان کیست تخمدان در طب سنتی

همان‌طورکه گفتیم کیست‌های تخمدان کیسه‌های کوچک پر از مایعی هستند که در تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. اکثر کیست‌ها بی‌ضرر هستند، اما برخی ممکن است باعث مشکلاتی مانند پارگی، خونریزی یا درد شوند و ممکن است برای برداشتن کیست به جراحی نیاز باشد. در طب سنتی و چینی کیست‌ها به‌عنوان تجمع بلغم و یا رکود خون در نظر گرفته می‌شوند.

در درمان کیست به روش طب سنتی، هدف اصلی درمان، تقویت کلیه‌ها، تغییر رطوبت و خلط و حرکت خونی است که دچار رکود و سکون شده است. برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • طب سوزنی

خیلی راه‌ها برای انجام دادن این نوع درمان وجود دارد. بسیاری از درمان‌ها با هدف تغذیه کلیه‌ها انجام می‌شوند، به‌ویژه زمانی که فرد مستعد سرما، مشکلات کمر، افزایش وزن، خلط و خستگی است. سایر درمان‌ها برای بالا بردن توانایی طحال انجام می‌شوند، به‌خصوص اگر فرد دچار مشکلات گوارشی، بی‌خوابی و احساس خستگی باشد. علاوه بر این، حرکت خون برای پراکنده کردن رکود مهم است. هرکسی در طب سنتی مهارت کافی ندارد و این روش تنها باید توسط متخصصین طب سنتی که در این رشته به‌صورت تخصصی فعالیت کرده‌اند، انجام شود.

  • فرمول‌های گیاهی سنتی

فرمول‌های گیاهی سنتی چینی ترکیبی متقابل از ۵ تا ۲۰ گیاه مختلف هستند. برخی از گیاهان گرم کننده شامل پوست دارچین و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، هل، فلفل قرمز و زعفران هستند. برخی از گیاهانی که به رفع خلط و رطوبت کمک می‌کنند شامل جو و پوست پرتقال هستند. اینکه کدام گیاه برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی برای شما مفید است به نظر متخصص طب سنتی بعد از معاینه شما بستگی دارد.

  • رژیم‌درمانی

رژیم‌درمانی یکی از عناصر ذاتی طب سنتی و چینی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. اگر می‌خواهید رشد کیست‌ها را کاهش دهید، باید غذاهای خلط زا را کاهش دهید یا به‌طور کامل از مصرف آن‌ها اجتناب کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • پنیر
  • بستنی
  • سویا
  • گندم
  • قند مصنوعی

سخن آخر

در پایان مجدداً تأکید می‌کنیم که کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارند که در دو نوع کلی خوش‌خیم و بدخیم یا سرطانی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از کیست‌ها خود را با علائمی مانند درد، خونریزی‌های قاعدگی شدید و … نشان می‌دهند و برخی هیچ علائمی ندارند و ممکن است در سایر غربالگری‌ها تشخیص داده شوند. بنابراین توصیه می‌شود معاینات دوره‌ای منظم را نزد یک متخصص زنان خوب و باتجربه انجام دهید تا در صورت وجود کیست، قبل از رشد زیاد بررسی و درمان انجام شود. خود کیست‌های خوش‌خیم ممکن است کوچک باشند و رشد نکنند.

درنتیجه می‌توان آن‌ها را به‌راحتی با دارو از بین برد و با روش‌های خانگی مانند درمان کیست تخمدان با رازیانه تا حد زیادی علائم را کاهش داد. اما برخی از آن‌ها دائماً رشد می‌کنند و حتی ممکن است دچار پارگی ناگهانی شوند که در این صورت تنها درمان‌های جراحی برای تخلیه آن‌ها توصیه می‌شوید. بنابراین به‌هیچ‌وجه تا قبل از مشخص شدن بیماری و نوع آن، از روش‌های خودسرانه و خانگی استفاده نکنید. زیرا می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید