زگیل تناسلی در زنان

یکی از بیماری‌های شایع و آزار دهنده جنسی که این روزها برخی از افراد در سراسر جهان با آن درگیر هستند، زگیل‌های تناسلی است. این بیماری در اثر وجود ویروسی به نام HPV یا پاپیلومای انسانی به وجود آمده و ممکن است منشاء بروز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی گردد. با وجود این که زگیل زنان و مردان را درگیر می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد زگیل تناسلی در زنان خطرات بیشتری به همراه دارد و از همین رو ضروری است افراد مبتلا برای درمان در اسرع وقت به دکتر زنان برای زگیل تناسلی در تهران مراجعه کنند.

Genital-warts-in-women

زگیل تناسلی در زنان چیست؟

بسیاری از زنان با مشاهده اولین نشانه‌های زگیل، دچار ترس و اضطراب شدیدی می‌شوند. در همان لحظه ممکن است در ذهن آن‌ها سوالاتی از این قبیل به وجود آید:

  1. زگیل تناسلی چیست؟
  2. زگیل تناسلی زنان چه علائمی دارد؟
  3. از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟
  4. آیا زگیل‌های تناسلی درمان دارد؟
  5. راه‌های انتقال زگیل تناسلی کدام هستند؟

قبل از پاسخ به تمامی این سوالات، به اولین پرسش می‌پردازیم: زگیل تناسلی چیست؟ به طور کلی زگیل‌های تناسلی به بافت نرم و برجسته‌ای گفته می‌شود که معمولاً در نواحی تناسلی، مقعد و گاهی اوقات در دهان به وجود می‌آید. زگیل‌های تناسلی در اثر ویروس HPV به وجود آمده و قدرت سرایت پذیری بالایی دارد. در واقع می‌توان گفت اگر شما با شخصی که به این بیماری دچار است رابطه جنسی داشته باشید، احتمال ابتلای شما به این ویروس بسیار زیاد است. افرادی که بیش از همه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، کسانی هستند که رابطه جنسی ناسالمی دارند و این رابطه را با شرکای جنسی متعددی تجربه می‌کنند.

زگیل تناسلی در زنان باعث ایجاد درد، خارش و ناراحتی‌های جسمی فراوانی می‌گردد. زگیل‌های تناسلی در خانم‌ها ریزتر و کوچک‌تر هستند، معمولاً ضایعه به صورت منفرد، تکی یا منفرد پراکنده وجود دارد که به رنگ پوست، رنگ صورتی، رنگ گوشتی، قرمز، قهوه‌ای و حتی خاکستری رنگ وجود دارند. در مواردی ممکن است این ضایعات منفرد به همدیگر چسبیده و یک ضایعه به هم پیوسته به صورت گل کلم ایجاد کنند.

یکی از ویژگی‌های زگیل‌های تناسلی این است که معمولاً باعث درد و ناراحتی نمی‌شوند، مگر این که با تیغ اصلاح تراشیده شده شوند، یا در مناطقی از بدن قرار داشته باشند که با لباس زیر در تماس بوده و یا هنگام نشستن تحت فشار قرار بگیرند. محل‌های شایع زگیل‌های تناسلی در زنان عبارتند از:

  • دهانه واژن
  • داخل واژن
  • روی لابیا
  • اطراف مجرای ادراری

زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند این است که زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم این بیماری ممکن است برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها پنهان بوده و بدون هیچ علائمی در بدن انسان وجود داشته باشد. در چنین شرایطی، می‌توان با بررسی‌ها و آزمایشات گوناگون به وجود آن در جسم پی برد. علاوه بر این، زگیل تناسلی پس از گذشت چند ماه، خود را با این علائم نشان می‌دهد:

  • زگیل‌های تناسلی دارای علائمی مانند خارش، سوزش و درد در اطراف واژن و مقعد هستند.
  • زگیل تناسلی یک ضایعه پوستی است که شباهت فراوانی به یک گل کلم کوچک دارد.
  • این بیماری در هر قسمتی که در معرض تماس جنسی قرار داشته باشد، بروز پیدا می‌کند. به عنوان مثال خانم‌ها آن را در نواحی واژن، مقعد، دهانه رحم، دهان، گلو و کشاله ران خود مشاهده می‌کنند. همچنین زگیل تناسلی در مردان در قسمت آلت تناسلی، ران، کشاله ران، مقعد و دهان خود را نشان می‌دهد.
  • زگیل تناسلی در زنان اگر در داخل واژن به وجود آمده باشد، ممکن است باعث بروز خونریزی شود. این خونریزی در هنگام برقراری رابطه جنسی و یا در مواقع دیگر به صورت غیر طبیعی رخ می‌دهد.
  • یکی دیگر از علائم زگیل‌های تناسلی به زمانی مربوط است که زگیل در محل خروج ادرار یا داخل مجرای ادرار وجود داشته باشد؛ در این گونه مواقع ممکن است شما در هنگام ادرار کردن دچار درد، سوزش و ناراحتی شوید. هنگامی که زگیل‌ها خیلی بزرگ بوده و دهانه مجرای خروجی را بسته باشند، ممکن است شما دچار علائم انسداد ادرار شوید؛ مانند دفع ادرار به صورت قطره قطره و یا عدم توانایی برای دفع کامل ادرار.

نکات مهمی در مورد زگیل تناسلی در زنان

در بسیاری از جوامع جهانی و همچنین کشورمان ایران، باورهایی در مورد زگیل‌های تناسلی در زنان و همچنین زگیل مردان وجود دارد. ما در این قسمت می‌خواهیم شما را با حقایقی در مورد این بیماری آشنا کنیم؛ پس همچنان با ما همراه باشید:

  • ویروس HPV که زمینه ساز اصلی بیماری زگیل تناسلی است، قدرت سرایت بالایی دارد. هر چند روابط جنسی، اصلی‌ترین روش سرایت آن به افراد دیگر است، اما این بیماری‌ می‌تواند از طریق تماس پوستی و حتی بدون برقراری رابطه جنسی نیز منتقل شود.
  • این بیماری یعنی عفونت با زگیل‌های تناسلی در اکثر افراد که سیستم ایمنی سالمی دارند و تحت نظر پزشک متخصص هستند، برای همیشه از بدن پاک خواهد شد.
  • با وجود این که کاندوم یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشگیری از انتقال ویروس HPV در حین تماس جنسی است، اما هرگز نمی‌تواند از انتقال این بیماری به صورت کامل جلوگیری به عمل آورد.
  • معمولاً زگیل تناسلی در زنان و همچنین مردان، در نواحی مرطوب بدن رشد می‌کند. به همین سبب است که در نواحی تناسلی، مقعد و دهان بیش از سایر قسمت‌های بدن این بیماری مشاهده می‌شود.

آیا تمامی زگیل‌های تناسلی خطرناک هستند؟

گروهی از ویروس‌های HPV یا ویروس‌های پاپیلومای انسانی وجود دارند که دارای انواع مختلفی هستند؛ آن دسته از ویروس‌هایی که تنها در ناحیه تناسلی درگیری ایجاد می‌کنند، به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  1. دسته کم خطر
  2. دسته پر خطر

دسته‌های کم خطر ویروس‌هایی هستند که فقط می‌توانند زگیل‌های تناسلی و عوارض زگیل مانند خارش، ترشح و خونریزی را ایجاد کنند؛ اما نوع پرخطر این ویروس‌ها، دسته‌ای هستند که ممکن است در حدود ۱۰ درصد از مبتلایان سرطان‌هایی مانند دهانه رحم، واژن، مقعد یا حفره دهان ایجاد کنند. پس باید بر روی این نکته تاکید کنیم که انواع ویروس‌های HPV که باعث ایجاد زگیل می‌شوند، هرگز نمی‌توانند به تنهایی باعث ایجاد سرطان شوند.

هم خانواده‌های آن‌ها که از نوع پر خطر HPV هستند که اگر همزمان با ویروس مولد زگیل وجود داشته باشند می‌توانند بیماری سرطان را به وجود آورند. پس تمامی زگیل‌های تناسلی نمی‌توانند از نوع پر خطر باشند و برای این نوع زگیل‌ها، راهکارهای درمانی متعددی وجود دارد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

همان گونه که اشاره شد، بسیاری از پزشکان و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زگیل تناسلی می‌تواند برای مدت‌های طولانی در بدن انسان نهفته باشد و هیچ نوع علائمی از خود بروز ندهد. در چنین شرایطی این سوال در ذهن افراد به وجود می‌آید که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر شما تا کنون روابط جنسی ناسالم با افراد متعدد را تجربه نکرده‌اید و همچنین شریک زندگی شما نیز از این نوع روابط به دور بوده است، پس جای هیچ نگرانی نیست.

اما اگر اخیراً یک رابطه ناسالم با فرد یا افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی بوده‌اند را تجربه کرده‌اید، احتمال ابتلای شما به این ویروس زیاد است. برای اطلاع از این که آیا شما به زگیل‌های تناسلی مبتلا شده‌اید یا خیر؟ باید به پزشک مراجعه کنید. معمولاً پزشکان با بررسی دقیق شرایط سلامتی شما، معاینات کافی و آزمایشات متعدد، به وجود یا عدم وجود این بیماری در جسم شما پی می‌برند. زگیل‌های تناسلی، معمولاً با انجام معاینات و آزمایشات دقیق مشخص می‌شود؛ همچنین برای پی بردن به زگیل تناسلی زنان، انجام آزمایشاتی مانند پاپ اسمیر، توسط پزشک توصیه می‌شود.

نحوه تشخیص بیماری زگیل تناسلی در زنان

گاهی اوقات برخی از خانم‌ها، با استرس و اضطراب فراوان به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌نمایند؛ در حالی که این سوالات در ذهن آن‌ها وجود دارد که زگیل‌های تناسلی زنان چه علائمی دارد یا از کجا بفهمیم دچار زگیل هستیم؟

در چنین شرایطی ابتدا پزشک، بیمار خود را به آرامش دعوت نموده و در مورد نوع روابط جنسی او سوالاتی می‌پرسد. همچنین متخصصان برای این که به تشخیص هر چه بهتر در مورد این بیماری دست پیدا کنند، شروع به معاینات لگنی بیمار خویش می‌نمایند. انجام آزمایش پاپ اسمیر که به نوعی یک نمونه برداری از سلول‌های دهانه رحم است، نقش بسیار مهمی در مورد تعیین وجود یا عدم وجود ویروس HPV در دستگاه تناسلی خانم‌ها دارد.

راه‌های انتقال زگیل‌ تناسلی در زنان

پزشکان عقیده دارند که ارائه نتایج پژوهش‌ها و اطلاعات کافی در مورد روش‌های انتقال زگیل تناسلی در زنان یا مردان، باعث افزایش آگاهی افراد جامعه می‌گردد. مسلماً کسانی که در این زمینه دانش و اطلاعات لازم را به دست آورده‌اند، دیگر دست به رفتارهای پر خطر نخواهند زد و از قرار گرفتن در معرض این بیماری ناخوشایند در امان خواهند بود. برخی از متداول‌ترین راه‌های انتقال زگیل‌های تناسلی عبارتند از:

  • برقراری رابطه جنسی با افرادی که مبتلا به این ویروس هستند، اصلی‌ترین شیوه انتقال آن است. همچنین تنها لمس ناحیه جنسی این افراد و همچنین برقراری رابطه دهانی، ممکن است باعث انتقال زگیل‌های تناسلی به شخص گردند.
  • انجام اپیلاسیون در مکان‌های غیر بهداشتی، یکی از روش‌های انتقال زگیل‌های تناسلی زنان به شمار می‌رود.
  • اگر مادری به زگیل مبتلا باشد، ممکن است در هنگام زایمان طبیعی، آن را به نوزاد خود انتقال دهد.
  • استفاده از لوازم شخصی فردی که مبتلا به زگیل است، شانس انتقال این بیماری را افزایش می‌دهد؛ مهم‌ترین نوع این لوازم شامل تیغ اصلاح و حوله حمام هستند.

اطلاعاتی در مورد زگیل تناسلی در مردان

تا اینجا به مطالبی در مورد زگیل تناسلی در زنان اشاره نموده و شما را با علائم و روش‌های انتقال آن آشنا کردیم. در این قسمت قصد داریم به نکاتی پیرامون زگیل تناسلی در مردان نیز بپردازیم. ویروس HPV همان گونه که باعث بروز بیماری زگیل تناسلی بین خانم‌ها می‌شود، می‌تواند این بیماری را در مردان نیز به وجود آورد. بسیاری از مردانی که در طول زندگی خود با افراد مختلف رابطه برقرار نموده و یا به طور کلی رابطه‌های جنسی ناسالمی را تجربه می‌کنند، به این بیماری مبتلا می شوند.

زائده‌هایی که نشان دهنده زگیل‌های تناسلی هستند، معمولاً خود را بر روی آلت تناسلی، اطراف بیضه‌ها، مقعد و گاهی اوقات دهان نشان می‌دهند. این زائده‌ها از طریق برقراری رابطه جنسی و همچنین لمس نواحی جنسی بیمار، به  شخص دیگر منتقل می‌شوند. تحقیقات نشان دهنده آن است که خطر ابتلا به سرطان مقعد در اثر زگیل تناسلی، در مردان همجنسگرا و دو جنس‌گرا، ۱۷ برابر بیش از مردانی است که در طول زندگی خود تنها با یک زن رابطه جنسی دارند. مردانی که دارای سیستم ایمنی قوی‌تری هستد، مقاومت بیشتری در برابر این بیماری از خود نشان می‌دهند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها، توانایی کنترل این بیماری را به خوبی دارد.

روش‌های درمانی زگیل تناسلی در زنان

خوشبختانه مراجعه زودهنگام به پزشک، به فرد کمک می‌کند تا برای همیشه زگیل‌های تناسلی خود را درمان نماید؛ زیرا روش‌های درمانی که فرد برای شخص به کار می‌برد و همچنین سیستم ایمنی فرد بیمار، از این توانایی برخوردار هستند که این بیماری رو به طور کامل درمان نمایند. البته اگر فرد پس از درمان مقطعی زگیل، رفتارهای مخرب جنسی و برقراری رابطه با افراد متعدد را ادامه نداده و تغییرات مثبتی در سبک زندگی خویش به وجود آورد، می‌توان امیدوار بود که این ویروس هرگز عود نخواهد کرد. در ادامه مطلب، به متداول‌ترین روش‌های درمانی که پزشکان توسط آن اقدام به برطرف کردن زگیل تناسلی می‌‌نمایند اشاره می‌کنیم.

درمان زگیل تناسلی در زنان با لیزر

یکی از روش‌های مطمئن برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی، استفاده از لیزر درمانی است. از جمله مهم‌ترین مزایایی که این روش درمانی به همراه دارد، این است که زگیل را برای همیشه از بین می‌برد؛ بنابراین پزشکان از لیزر درمانی برای مواقعی که تعداد زگیل‌ها زیاد است و یا به صورت خوشه‌ای بر روی پوست به وجود آمده‌اند استفاده می‌کند. لیزر درمانی به صورت کاملاً سرپایی انجام می‌شود و پس از آن، شخص می‌تواند به کارهای روزمره خود ادامه دهد.

  • کرایو تراپی

کرایو تراپی یا همان فریز کردن زگیل‌ها نیز یکی از عمده‌ترین روش‌هایی است که این روزها بسیاری از پزشکان در سراسر جهان، برای از بین بردن زگیل تناسلی در مردان و زنان از آن استفاده می‌کنند. پس از لیزر درمانی، کرایوتراپی نیز به عنوان روش قطعی از بین بردن زگیل‌ها شناخته شده است. معمولاً ۷۵ درصد از کسانی که تحت این روش درمانی قرار می‌گیرند، از نتیجه کار رضایت بسیار خوبی دارند.

  • الکتروکوتر

یکی از شیوه‌های قدیمی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی که از سال‌ها پیش تاکنون در جهان رواج دارد، الکتروکوتر یا همان سوزندان زگیل است. در این روش، پزشکان با استفاده از یک جریان الکتریکی، زگیل‌ها را گرم کرده و سپس از بین می‌برند. معمولاً پزشکان، این روش درمانی را برای زگیل‌هایی که بافت نرمی دارند استفاده می‌کنند و برای زگیل‌های سفت و زبر، روش‌های درمانی لیزر و کرایو را پیشنهاد می‌کنند.

  • جراحی زگیل تناسلی

برخی از پزشکان عقیده دارند، روش لیزر درمانی و کرایو تراپی، برای زگیل‌هایی که در داخل واژن و مقعد رشد کرده‌اند مناسب است؛ بنابراین برای درمان زگیل‌هایی که بر روی سطح پوست وجود دارند، جراحی را تجویز می‌کنند. روش جراحی به این صورت است که ابتدا با یک ابزار ضد عفونی شده و تیز، زگیل را از روی پوست جدا نموده و سپس محل آن را ضد عفونی می‌کنند. فراموش نکنید که پس از استفاده از هر کدام از این روش‌های درمانی، برای چندین ماه اول، به صورت مدام به پزشک مراجعه نموده و از عدم عود زگیل‌ها مطمئن شوید.

چه کسانی در معرض بیماری زگیل‌های تناسلی قرار دارند؟

زگیل تناسلی در زنان و مردان، یک بیماری ناخوشایند است که بر روی تمامی ابعاد زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. بنابراین باید با ایجاد یک سبک زندگی سالم و متعادل، خود و اطرافیان را از قرار گرفتن در معرض این بیماری در امان نگه داریم. با وجود این که بسیاری از افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، اما برخی از افراد مستعدتر از بقیه هستند؛ از جمله این افراد که در معرض بیماری زگیل‌های تناسلی قرار دارند، می‌توان به گروه های زیر اشاره نمود:

  • افرادی که رابطه جنسی را با افراد متعددی تجربه می‌کنند.
  • کسانی که در طول زندگی خویش، یک یا چند بار در معرض سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند.
  • کودکانی که از مادر مبتلا به ویروس HPV به دنیا می‌آیند.
  • کسانی که از لوازم شخصی مشترک با فرد مبتلا به زگیل‌های تناسلی استفاده می‌کنند.

شیوه پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

اولین قدم برای پیشگیری از قرار گرفتن زنان و مردان در معرض زگیل‌های تناسلی، آگاهی دادن به آن‌هاست. تحقیقات و پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که بسیاری از افرادی که به زگیل مبتلا شده‌اند، در سنین زیر ۳۰ سال قرار دارند و حتی برخی از آن‌ها در دوران نوجوانی به این بیماری مبتلا شده‌اند. بنابراین آگاهی و اطلاعات کامل از بیماری زگیل تناسلی در زنان و مردان، علائم، روش‌های انتقال و همچنین عوارض آن، به عنوان اولین قدم در جهت پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.

مورد بعدی که از اهمیت بسزایی برخوردار است، برقراری یک رابطه سالم و طبیعی با شریک جنسی خویش است. آمارها نشان می‌دهد افرادی که رابطه جنسی را با همسر خود و در یک چهارچوب سالم تجربه می‌کنند، بسیار کمتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. رعایت بهداشت و استفاده از کاندوم در هنگام برقراری رابطه جنسی نیز، نقش موثری در این زمینه ایفا می‌کند.

به طور کلی ایجاد یک سبک زندگی سالم مانند دوری از سیگار و مشروبات الکلی، انجام ورزش و تغذیه سالم نیز در این زمینه تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا این موارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و جسم را از قرار گرفتن در معرض این بیماری در امان نگه می‌دارد. خوشبختانه برای پیشگیری از زگیل مردان و زنان، واکسن‌هایی نیز تهیه شده‌اند. این واکسن‌ها توسط دانشمندان و برای محافظت از ویروس HPV طراحی شده‌اند و می‌توان آن‌ها را پس از سن ۹ سالگی تزریق نمود؛ پزشکان عقیده دارند بهترین زمان برای تزریق این واکسن‌ها، قبل از شروع برقراری اولین رابطه جنسی است.

سخن پایانی

مطلبی که خدمت شما ارائه کردیم، در زمینه زگیل تناسلی در زنان و توضیحاتی در مورد این بیماری بود. ما در این مقاله سعی کردیم به سوالاتی نظیر: منظور از زگیل‌های تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ و چه افرادی در معرض این بیماری قرار دارند؟ پاسخ دهیم.

همچنین در مورد زگیل تناسلی در مردان، شیوه‌های پیشگیری از این بیماری و راه‌های درمان آن اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان ارائه نمودیم. در انتها باید به این مطلب اشاره کنیم که در صورت مشاهده هر نوع علائمی از زگیل‌های تناسلی در خود یا شریک جنسی خود، در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه نموده و موضوع را با او در میان بگذارید. همچنین ترس و نگرانی را از خود دور کنید، زیرا در صورت وجود این بیماری در جسم شما، می‌توان با تغییر سبک زندگی و استفاده از روش‌های درمانی که توسط پزشک توصیه می‌شوند، این بیماری را به طور کامل درمان نمود و از یک زندگی سالم و طبیعی برخوردار بود.

دیدگاهتان را بنویسید