درمان کیست تخمدان با عسل

بی شک تابحال با تبلیغات گسترده درمان کیست تخمدان با عسل از سوی دوستداران طب سنتی مواجه شده‌اید. توصیه می‌کنیم در صورت وجود کیست تخمدان برای جلوگیری از عوارضی مانند نیاز به تخلیه تخمدان و از دست دادن قدرت باروری حتماً تحت نظر متخصص زنان خوب و باتجربه باشید که تا نسبت به درمان سریع آن اقدام کنید. درواقع شما از روش‌هایی مانند درمان کیست با عسل تنها می‌توانید به‌عنوان یک روش کمکی برای بهبود علائم استفاده کنید و این روش‌ها درمان‌کننده قطعی نیستند. بد نسیت پیش از صحبت در خصوص درمان فوری کیست‌های تخمدانی با خود کیست بیشتر آشنا شویم.

 

کیست تخمدان نوعی کیسه حاوی مواد مایع یا نیمه جامد است که روی یک یا هر دو تخمدان زنان ایجاد می‌شود. اگرچه این کیست‌ها در هر سنی می‌توانند تشکیل شوند، اما در سنین باروری شایع‌تر هستند. همچنین انواع مختلفی از کیست‌های تخمدانی وجود دارد که برخی از آن‌ها بدون نیاز به درمان بعد از چند ماه از بین می‌روند و برخی از آن‌ها ماندگار و جدی‌تر هستند که باید درمان شوند. متأسفانه کیست تخمدان در بسیاری از موارد علائم خاصی از خود ایجاد نمی‌کند و در شرایط دیگر مانند معاینات لگنی، سونوگرافی برای بررسی موارد دیگر و … توسط متخصص زنان تشخیص داده می‌شود.

گاهی نیز می‌تواند منجر به درد، خونریزی بیشتر در طول پریودی، دردهای غیرقابل‌تحمل در پریودی و یا حتی پارگی ناگهانی همراه با خونریزی شدید شود. روش‌های مختلفی برای درمان کیست‌های تخمدانی وجود دارد و درمان کیست با عسل یک روش طبیعی به عنوان درمان خانگی کیست تخمدان است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد درمان کیست تخمدان با عسل و سایر روش‌های درمانی خانگی کیست به شما ارائه بدهیم.


Ovarian-cyst-treatment-with-honey

همه چیز در مورد کیست تخمدان و درمان کیست تخمدان با عسل

کیست‌ها توده‌های سخت و پر از مواد مختلفی هستند که در بدن، در نواحی مختلف تشکیل می‌شوند. انواع زیادی از کیست‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال شایع‌ترین نوع کیست اپیدرموئید است که درست زیر پوست رشد می‌کند. کیست‌های تخمدانی نیز نوعی از این کیست‌ها هستند که در ناحیه تخمدان‌های زن ایجاد می‌شوند. برخی از آن‌ها به نام کیست‌های عملکردی، در طول سیکل قاعدگی و در هنگام آزاد شدن تخمک قابل باروری ایجاد شده و بعد از مدتی هم از بین می‌روند و خطر خاصی ندارند؛ اما انواع دیگر آن‌ها مانند آندومتریوز یا کیست‌های درموئیدی می‌توانند خطرات بیشتری ایجاد کرده و در سیستم تولیدمثل زن خلل وارد نمایند.

معمولاً این کیست‌ها علائم خاصی را بروز نمی‌دهند و هنگام معاینات دیگر زنانه تشخیص داده می‌شوند؛ اما زمانی که تشخیص داده شدند، مهم است که تحت نظر یک متخصص زنان خوب در اسرع وقع مورد درمان سریع کیست تخمدان قرار بگیرند تا مشکلات دیگری مانند پیچ‌خوردگی تخمدان، پارگی ناگهانی کیست و … را ایجاد نکنند. روش‌های درمان خانگی مانند درمان کیست تخمدان با عسل و یا سیاهدانه نیز باید به‌عنوان روش‌های کمکی در کنار روش‌های پزشکی و با مشورت پزشک انجام شوند تا خطری سلامت شما را تهدید نکند.

یک نکته احتیاطی در مورد درمان کیست تخمدان با عسل

قبل از بحث در مورد روش‌های درمان خانگی مانند درمان کیست تخمدان با عسل و سیاهدانه لازم است چند نکته مهم را به شما یادآوری کنیم که شامل موارد زیر هستند:

  • هرگز نباید سعی کنید کیست را در خانه درمان یا تخلیه کنید. این کار احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.
  • خروج بافت‌های ناشی از شکست یا پارگی کیست نیز تضمینی برای از بین رفتن دائمی کیست نیست.
  • هیچ‌یک از درمان‌های خانگی مانند درمان کیست تخمدان با عسل که در این مقاله برایتان بازگو می‌کنیم، برای از بین بردن کامل کیست‌ها شناخته ‌نشده یا ثابت نشده است. بااین‌حال، تجربه نشان می‌دهد که روش‌ درمان کیست با عسل و حتی درمان کیست با عسل و سیاهدانه می‌توانند به‌طور غیرمستقیم به بهبود علائم ناشی از کیست‌های تخمدان کمک کنند. بااینکه کاربرد این روش‌ها هنوز ازنظر علمی ثابت نشده است، امتحان کردن این راه‌حل‌ها در صورت استفاده صحیح، خطرات کمی را به همراه خواهد داشت.
  • به یاد داشته باشید اگر کیست شما علائمی مانند درد شدید را ایجاد کرد، نباید به‌هیچ‌وجه خوددرمانی کنید و حتماً باید به اورژانس مراجعه نمایید.

درمان کیست تخمدان با عسل چگونه است؟

عسل دارای ترکیبات بسیار مفیدی است که به‌طورکلی برای سلامت بدن ما کارساز است. همچنین ترکیباتی دارد که می‌تواند در بهبود علائم کیست‌های تخمدانی مفید باشند. به همین دلیل استفاده خوراکی این ماده برای درمان کیست تخمدان با عسل در طب سنتی به عنوان درمان خانگی کیست تخمدان توصیه شده است. برخی عسل را برای مدیریت کیست‌های تخمدانی توصیه می‌کنند، اگرچه تحقیقات در این مورد کمیاب است.

بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که عسل به دلیل داشتن اثرات ضدمیکروبی و ضدالتهابی می‌تواند برای کاهش علائم کیست نیز مفید باشد. نکته‌ای که باید در مورد درمان کیست تخمدان با عسل به آن توجه کنید این است که تحقیقات کافی برای درمان یا رفع شدن کامل کیست‌های تخمدانی با عسل وجود ندارد؛ اما استفاده از آن ممکن است به کاهش ناراحتی و همچنین کیست‌های ناشی از باکتری کمک کند.

روش درمان کیست تخمدان با عسل و سیاهدانه

علاوه بر مصرف خوراکی یکی از روش‌ها ایجاد ضماد با مخلوط کردن عسل، ترجیحاً خام و کاملاً طبیعی، با سایر گیاهان و مواد ضد میکروبی مانند درمان کیست تخمدان با عسل و سیاهدانه است. سپس مخلوط را روی ناحیه کیست بمالید و بگذارید یک شب بماند. روش دیگر که تکنیکی ساده‌تر به عنوان درمان خانگی کیست تخمدان است نیز طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. مقداری عسل خالص را روی محل کیست قرار دهید.
  2. بگذارید عسل چند ساعت روی ناحیه کیست بماند، زیرا مدت‌زمان طولانی‌تر ممکن است به مؤثرتر شدن ترکیبات این ماده کمک کند.
  3. سپس عسل را بشویید و هرچند وقت یک‌بار این روش را انجام دهید.

سایر روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان

علاوه بر درمان کیست با عسل و سیاهدانه روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای کاهش علائم کیست‌های تخمدانی از آن‌ها استفاده نمایید. ازجمله بهترین این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱٫ کمپرس گرم

گرمای ساده توصیه‌شده‌ترین و مؤثرترین روش خانگی برای کاهش و بهبود علائم کیست تخمدان است. درواقع گرما می‌تواند ضخامت مایع درون کیست را کاهش دهد و حتی منجر به کوچک شدن برخی از انواع کیست‌های تخمدانی شود. در مورد کیست‌های اپیدرموئید که پر از مایع هستند، استفاده از گرما ممکن است به تخلیه سریع‌تر مایع به سیستم لنفاوی کمک کند.

این سیستم نیز طوری کار می‌کند که به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند و در محافظت از بدن در برابر عفونت نقش دارد. اگرچه این درمان به‌طور گسترده توسط پزشکان و منابع معتبر توصیه می‌شود، هنوز هیچ مطالعه دقیقی وجود ندارد نشان دهد این روش ازنظر علمی می‌تواند تأثیر مثبتی در کوچک کردن کیست و یا درمان سریع کیست تخمدان داشته باشد.

به‌علاوه گرما نمی‌تواند کیست تخمدان را به‌طور کامل مانند روش‌های پزشک از بین ببرد و درمان کیست‌های تخمدانی تنها از عهده یک متخصص زنان کار بلد و باتجربه در یک مرکز تخصصی زنان معتبر برمی‌آید. اگرچه این روش تضمینی برای تخلیه یا کاهش اندازه کیست نیست، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. برای انجام این روش باید گام به گام مراحل زیر را انجام دهید:

  • آب تمیز را گرم کنید، طوری که داغ شود ولی به جوش نیاید؛ زیرا آب جوش می‌تواند پوست شما را بسوزاند و قابل استفاده نیست.
  • صبر کنید تا آب به دمای قابل‌تحمل، اما گرم برای تماس با پوست برسد و تا حدودی خنک شود.
  • سپس یک پارچه تمیز را با آب مرطوب کنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی ناحیه کیست زیر شکم قرار دهید.
  • هر روز چند بار این کار را تکرار کنید.

بعد از مدتی که این روش را انجام دادید، حتی اگر تغییری در اندازه کیست ایجاد نشود، علائم احتمالی مانند درد تا حد زیادی کاهش پیدا خواهند کرد.

۲٫ روغن درخت چای

اسانس درخت چای (Melaleuca alternifolia) نیز به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، ممکن است به بهبود علائم برخی از کیست‌ها کمک کند. همچنین روغن درخت چای دارای فعالیت ضد میکروبی است. این بدان معناست که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا را به‌خوبی از بین می‌برد، اگرچه به‌اندازه ترکیبات دارویی و شیمیایی قوی یا مؤثر نیست.

برخی از کیست‌ها در اثر موهای رشد کرده ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها درواقع زمانی تشکیل می‌شوند که فولیکول‌های مو به‌درستی رشد نمی‌کنند و منجر به عفونت و ایجاد غده چربی به شکل کیست می‌شود. این شرایط یک پاکت چرکی ایجاد می‌کند که ممکن است به کیست تبدیل شود و به آن کیست سباسه نیز می‌گویند. به‌عنوان یک ماده ضد میکروبی، روغن درخت چای می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های باکتریایی ناشی از این کیست‌ها کمک کند.

همچنین مصرف منظم دمنوش چای سبز در حد اعتدال ممکن است شانس ابتلا به کیست ناشی از رشد مو را کاهش دهد یا اندازه آن را کوچک کند. البته این موارد هیچ‌کدام ازنظر علمی ثبت نشده‌اند و تنها اطلاعات تجربی هستند. به‌طورکلی، روغن درخت چای یک درمان اثبات شده کیست‌های تخمدانی نیست. همچنین، ازآنجایی‌که همه کیست‌ها توسط موهای رشد کرده ایجاد نمی‌شوند، روغن درخت چای به‌احتمال‌زیاد به همه انواع کیست‌ها کمک نمی‌کند، اگرچه امتحان کردن آن کم‌خطر است و ممکن است به کوچک شدن کیست کمک کند.

  • اسانس درخت چای را در آب تمیز، گرم یا داغ رقیق کنید. نسبت رقت دو تا سه قطره در هر ۱ اونس یا ۲۸ گرم آب است.
  • مخلوط را به‌طور مستقیم چند بار در روز با یکپارچه تمیز روی ناحیه کیست بمالید.
  • همچنین می‌توانید کاربردهای روغن درخت چای را با کمپرس آب گرم که در قسمت قبل توضیح دادیم، ترکیب کنید. به‌سادگی اسانس را با نسبت رقت مناسب به آب داغ اضافه کنید.
  • از استفاده مستقیم اسانس درخت چای رقیق نشده روی کیست یا پوست خودداری کنید. این کار ممکن است باعث ناراحتی، تحریک یا سوختگی پوست شود. به همین دلیل باید همیشه روغن را قبل از استفاده موضعی رقیق کنید.

۳٫ سرکه سیب

یکی دیگر از روش‌های درمانی خانگی کیست در کنار درمان کیست تخمدان با عسل و سیاهدانه استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب یکی دیگر از داروهای طبیعی توصیه شده است که ممکن است به میزان محدودی به درمان کیست کمک کند. هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب کیست‌ها را کاهش می‌دهد یا آن‌ها را از بین می‌برد؛ اما مانند روغن درخت چای، سرکه سیب نیز یک ماده ضد میکروبی است که این ویژگی به لطف اسید استیک موجود در این سرکه است.

ممکن است در قدرت‌های پایین‌تر در برابر برخی از انواع میکروب‌ها مؤثر نباشد، اما هنوز مهم است که قبل از استفاده از آن روی پوست، آن را رقیق کنید. سرکه سیب ممکن است برای انواع خاصی از کیست‌ها، مانند کیست‌های ناشی از باکتری‌ها، مؤثر باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که به درمان سریع کیست تخمدان کمک کند. بااین‌حال به دلیل خطرات سلامتی کم‌ ارزش امتحان کردن را دارد و به عنوان یک روش درمان خانگی کیست تخمدان به کار می ‌رود.

نحوه درمان کیست تخمدان با سرکه سیب:

برای درمان کیست‌های تخمدانی با سرکه سیب به روش زیر عمل کنید:

  • آب و سرکه سیب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید.
  • این محلول را چند بار در روز مستقیماً روی کیست بمالید.
  • می‌توانید کاربردهای سرکه سیب را با سایر درمان‌های خانگی مانند کمپرس آب گرم ترکیب کنید. برای این کار به‌سادگی سرکه سیب را با نسبت رقت مناسب به آب داغ اضافه کنید.
  • توجه داشته باشید که هرگز سرکه سیب رقیق نشده را مستقیماً روی پوست قرار ندهید؛ زیرا اسید استیک موجود در سرکه ممکن است باعث ناراحتی، تحریک یا سوختگی شود.

۴٫ آلوئه‌ورا

تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی بسیار خوبی است. هر دوی این ویژگی‌ها ممکن است به کاهش درد و تحریک ناشی از کیست کمک کنند. آلوئه‌ورا همچنین ممکن است به کاهش اندازه یا خلاص شدن از شر کیست‌های خاص ناشی از باکتری‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا کمک کند.

نحوه درمان کیست تخمدان با آلوئه‌ورا

برای درمان سریع کیست تخمدان با آلوئه‌ورا باید به روش زیر عمل کنید:

  • با پیروی از دستورالعمل‌های برچسب روی ژل، کرم یا لوسیون آلوئه‌ورای خالص را مستقیماً بر روی کیست تحریک‌شده یا دردناک بمالید.
  • محصولات آلوئه‌ورا را فقط از شرکت‌های معتبر و قابل‌اعتماد تهیه کنید. بهتر است به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنید تا مطمئن شوید که آلوئه‌ورای خالص دریافت می‌کنید.

۵٫ روغن کرچک

روغن گیاه کرچک (Ricinis communis) نیز می‌تواند مانند درمان کیست تخمدان با عسل و درمان کست تخمدان با عسل و سیاهدانه مفید باشد و به کاهش کیست‌ها مانند سرکه سیب یا روغن درخت چای کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد روغن کرچک دارای خاصیت ضد میکروبی است. این خاصیت درواقع به‌طور قابل‌توجهی در از بین بردن باکتری‌های موجود در پوست که می‌توانند باعث آکنه و کیست شوند، مؤثر است.

البته روغن کرچک یک درمان اثبات شده برای کیست‌ها نیست و هیچ سندیت علمی برای کاهش اندازه کیست‌های تخمدانی با استفاده از این ماده طبیعی وجود ندارد. همچنین بعید است که به درمان همه انواع کیست‌ها کمک کند. این ماده فقط به درمان انواعی از کیست‌های تخمدان که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند تا حدودی کمک می‌کند.

برای استفاده از این ترکیب باید مطمئن شوید که یک محصول ۱۰۰ درصد خالص تهیه کنید. محصولات را فقط از شرکت‌های معتبر با شهرت خوب خریداری کنید؛ زیرا ناخالصی‌ها می‌توانند اثر آن را کاهش داده یا مشکلات دیگری برایتان ایجاد کنند. یک قطره روغن کرچک را روی انگشت خود بریزید و روی ناحیه کیست بمالید. انجام این کار چند بار در روز توصیه می‌شود. اگر باردار هستید یا به این ماده حساسیت دارید، از مصرف روغن کرچک خودداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که در صورت مصرف ممکن است دچار اسهال شوید.

۷٫ زردچوبه

درحالی‌که زردچوبه به‌تنهایی شما را از شر کیست تخمدان خلاص نمی‌کند، یک ماده ضدالتهابی بسیار قوی است که می‌تواند در درمان فوری کیست در کنار روش‌های پزشکی برای شما مؤثر باشد. برای استفاده در صورت امکان از پودر زردچوبه تازه استفاده کنید که خودتان تهیه کرده باشید و مطمئن باشید که خالص است. زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. سپس مخلوط را با دست روی ناحیه کیست بمالید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زردچوبه ممکن است در برخی افراد واکنش‌های پوستی ایجاد کند. قبل از اینکه آن را مستقیماً روی کیست خود بمالید، آن را روی ناحیه کوچک دیگری از پوست آزمایش کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن حساسیت ندارید.

۸٫ چغندر

اگرچه درمان سریع کیست تخمدان با چغندر امکان‌پذیر نیست، اما چغندر سرشار از ماده‌ای به نام بتاسیانین است که این ترکیب، توانایی کبد را برای دفع سموم از بدن شما افزایش می‌دهد. علاوه بر این، خواص قلیایی این سبزی، اسیدیته بدن شما را در حد تعادل نگه می‌دارد و درنتیجه از شدت علائم کیست‌های تخمدانی می‌کاهد. برای استفاده از آن، یک و نیم فنجان آب چغندر تازه را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و ملاس بند سیاه مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روزانه با معده خالی بنوشید. در ادامه برای سایر روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان با ما همراه باشید.

۹٫ نمک اپسوم

علاوه بر درمان کیست تخمدان با عسل و سیاهدانه شما می‌توانید از حمام نمک اپسوم به‌عنوان یک روش درمانی خانگی کیست استفاده کنید. از دیدگاه پزشکان حمام نمک اپسوم در کاهش درد و علائم دیگر مرتبط با کیست‌های تخمدانی نقش بسزایی دارند. محتوای بالای سولفات منیزیم موجود در آن به‌عنوان یک شل کننده عضلانی عمل می‌کند که به کاهش درد کمک خواهد کرد. برای استفاده از این ماده، یک فنجان نمک اپسوم را به وان حمام خود اضافه کنید و پایین‌تنه خود را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید.

۱۰٫ بذر کتان

دانه کتان نسبت استروژن به پروژسترون را در بدن شما متعادل می‌کند و درنتیجه به کاهش علائم کیست و تا حدودی به درمان فوری آن کمک می‌کند. علاوه بر این، بذر کتان سرشار از فیبر است و درنتیجه به بدن کمک می‌کند تا سموم مضر و مواد زائد آزاد شده توسط کبد را به‌راحتی دفع کند. روزانه یک لیوان آب گرم مخلوط با یک قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده در یک لیوان را با معده خالی بنوشید.

آیا می‌توانید از تشکیل کیست جلوگیری کنید؟

به‌طورکلی شما نمی‌توانید از تشکیل برخی از انواع کیست جلوگیری کنید، اما می‌توانید از عفونی شدن کیست و خطرات ناشی از آن جلوگیری کنید. بهترین راه برای انجام این کار رعایت موارد زیر است:

  • توجه به علائم و درمان به‌موقع در صورت تشخیص کیست تخمدان
  • ورزش منظم
  • پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب و مقوی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین و پرهیز از مصرف غذاهای فراوری شده مانند انواع فست فودها

آیا ممکن است کیست تخمدان من عفونی شود؟

بله اگر به هر دلیلی مانند ضربه یا بیش‌ازحد بزرگ شدن کیست، کیست‌های تخمدانی باز شود و در معرض عناصر دیگر اطراف خود قرار گیرد، باکتری‌ها می‌توانند وارد زخم شوند و عفونت را ایجاد کنند. این عفونت بسیار خطرناک است و اگر وارد خون بیمار شود، می‌تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.

چه زمانی برای درمان سریع کیست تخمدان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کیست شما علائم خاصی مانند علائم عفونت یا درد را نشان داد، وقت آن است که به یک متخصص زنان خوب جهت بررسی کامل این بیماری مراجعه کنید. مهم‌ترین علائم که مراجعه به پزشک در اسرع وقت را ضروری می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • • سرخی
  • • ورم
  • • درد
  • • گرما هنگام لمس
  • • خروج ترشحات چرکی

آیا درمان کیست تخمدان با عسل بدون درمان پزشکی ممکن است؟

پاسخ این سؤال به‌طور مستقیم بستگی به نوع کیست دارد. بااین‌حال، اکثر کیست‌های اپیدرموئید خودبه‌خود از بین می‌روند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند؛ اما کیست‌های خطرناک که دائماً رشد می‌کنند یا ماندگار هستند، خودبه‌خود از بین نمی‌روند و باید تحت نظر متخصص با روش‌های مختلف مانند درمان‌های دارویی یا جراحی از بین بروند. در چنین شرایطی نادیده انگاشتن درمان یا خود درمانی با روش‌های پیشنهادی طب سنتی از جمله درمان کیست با عسل نه تنها کمک کننده نخواهد بود بلکه حتی می‌تواند عوراض گسترده ای در پی داشته باشد.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید علاوه بر درمان کیست تخمدان با عسل روش‌های متعدد دیگری نیز به‌عنوان انواع روش درمان خانگی کیست تخمدان وجود دارد؛ اما همه این روش‌ها تنها به کاهش علائم شما کمک می‌کنند و نمی‌توانند به‌عنوان درمان فوری کیست تخمدان مورداستفاده قرار بگیرند. درمان قطعی کیست‌های تخمدانی تنها توسط متخصصان کاربلد زنان در مراکز تخصصی معتبر و مجهز مانند مرکز ما امکان‌پذیر است.

همچنین قبل از استفاده از هرکدام از این روش‌های خانگی باید با متخصص خود مشورت کنید و اجازه استفاده از آن روش را بگیرید؛ زیرا در برخی از شرایط خاص مانند بارداری یا شیردهی شما به‌هیچ‌وجه نباید خودسرانه از این روش‌های خانگی استفاده کنید و این کار می‌تواند به شما آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید