واکسن hpv تا چه سنی می‌تواند تزریق شود؟

اچ.پی.وی یا ویروس پاپیلومای انسانی، نوعی بیماری شایع آمیزشی است. این ویروس تیپ­های مختلفی دارد و بیماری­هایی مانند زگیل تناسلی، سرطان­های رحم و عفونت­های مربوط به ناحیه تناسلی را ایجاد می­کند. زگیل تناسلی رایج­ترین نشانه وجود این ویروس در بدن است. زگیل تناسلی تأثیری منفی بر زیبایی پوست و اعتمادبه‌نفس فرد دارد، اما این تنها عوارض آن نیست. مشاهده زگیل تناسلی می­تواند زنگ خطری برای بیماری­های جدی و خطرناک ناشی از ویروس hpv باشد. در صورت مشاهده زائده‌­های گوشتی در ناحیه تناسلی، دهان و مقعد حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عوارض خطرناک آن در امان باشید. البته پیشگ یری از ابتلا به این بیماری نیز ممکن است. کافی است بهداشت جنسی را رعایت و واکسن hpv را دریافت کنید.

 

واکسن hpv تا چه سنی مناسب است؟

در پاسخ به این پرسش که واکسن hpv تا چه سنی مناسب است، باید گفت که برای همه افراد توصیه می‌شود پیش از ۲۶ سالگی نسبت به واکسیناسیون HPV اقدام کنند. در گذشته این واکسن، برای افرادی که بالای ۲۶ سال سن داشتند، تزریق نمی‌شد. اما امروزه ممکن است برخی از افرادی که بالای ۲۷ سال دارند و قبلاً واکسینه نشده‌اند، پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت‌های HPV جدید و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم بگیرند که واکسن HPV دریافت کنند. البته دریافت واکسن تا ۴۵ سالگی امکان‌پذیر است. درنتیجه می‌توان چنین عنوان کرد که بهترین زمان ممکن برای دریافت این واکسن تا سن ۲۶ سالگی می‌باشد. اما در برخی موارد در محدوده سنی ۲۷ تا ۴۵ سالگی نیز با در نظر گرفتن توصیه پزشک، واکسیناسیون امکان‌پذیر است.

سازمان غذا و دارو (FDA) از اکتبر ۲۰۱۸ بهترین زمان برای استفاده از گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان تا سن ۴۵ سال تصویب کرده است. همچنین باید توجه داشت که واکسیناسیون HPV در محدوده سنی ۲۷ تا ۴۵ سال، مزایای کمتری به همراه دارد. به یاد داشته باشید که برای تزریق واکسن، به کلینیکی معتبر و افراد متخصص مراجعه کنید. در ادامه این متن اطلاعات بیشتری در مورد این عارضه ارائه داده‌شده و مواردی مانند زمان تجویز، انواع واکسن، مزایای استفاده از واکسن و غیره بررسی می‌شوند.

واکسن hpv تا چه سنی

 

انواع واکسن hpv

حال که دانستید این واکسن تا چه سنی می‌تواند تزریق شود، بهتر است با انواع مختلف آن نیز آشنا شوید. در حقیقت، امروزه در امر واکسیناسیون hpv از ۳ واکسن مختلف استفاده می‌شود:

گارداسیل

واکسن چهارگانه که بانام تجاری گارداسیل (Gardasil) در بازار موجود است. عملکرد این واکسن علیه ژنوتیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ می‌باشد. همچنین این واکسن از قدرت پیشگیری ۷۰% برای کانسر سرویکس (سرطانی است که از دهانه رحم آغاز می‌شود) در زنانی که قبلاً به این ویروس آلوده نشده‌اند و همچنین از قدرت پیشگیری تا ۹۰% برای زگیل تناسلی برخوردار می­باشد. این واکسن تنها واکسنی است که مردان هم می­توانند آن را تزریق کنند. پسران ۹ تا ۱۱ سال و پسران بزرگ­تری که پیش از این واکسن دریافت نکرده­اند، می­توانند به راحتی آن را تزریق کنند.

گارداسیل ۹

واکسن نه‌گانه که بانام تجاری گارداسیل ۹ وارد بازار شده است و دارای تأییدیه FDA می‌باشد. این واکسن علیه ژنوتیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ عمل می‌کند.

واکسن دوگانه

یک واکسن دوگانه هم وجود دارد که بدن را در مقابل ژنوتیپ­های ۱۶ و ۱۸ بیمه می­کند. این واکسن تنها در استرالیا استفاده می­شود.

ازجمله مواردی که درباره واکسن‌های نام‌برده شده باید بدانید عبارتند از:

  • همه این واکسن‌ها با روش بازآرایی ژنتیکی ساخته شده­اند. همچنین شامل پارتیکل های شبه‌ ویروس فاقد DNA (درنتیجه غیرعفونی) هستند.
  • در دختران زیر ۱۵ سال می‌توانند از برنامه تزریق دو دوزی (۶-۰) هم  استفاده نمایند. فاصله میان تزریق دو دوز بین شش ماه تا یک سال است.

زمان تجویز

رابطه مستقیمی بین تأثیر واکسن، با این موضوع که واکسن hpv تا چه سنی تزریق می‌شود، وجود دارد. از این رو نکاتی درباره زمان تجویز واکسن hpv در زیر آورده شده است.

  • فاصله زمانی تزریق، صفر، دو و شش‌ماهه می‌باشد. همچنین این واکسن به حجم ۰٫۵ میلی‌لیتر بوده و به روش داخل عضلانی تزریق می‌شود.
  • بهترین سن برای واکسیناسیون در دختران و پسران سن ۱۲-۱۱ سالگی می‌باشد، در غیر این صورت پسران تا ۲۱ سالگی و دختران تا ۲۶ سالگی باید واکسینه شوند.
  • در مورد پسران و یا مردانی که هم‌جنس‌گرا هستند، واکسیناسیون باید تا ۲۶ سالگی انجام گردد (در کشور انگلیس توصیه می‌شود از ۹ سالگی تا ۴۵ سالگی تجویز شود).
  • با اینکه تزریق واکسن قبل از اولین تماس جنسی بسیار بهتر است اما با این­حال واکسیناسیون برای زنانی که قبلاً هم تماس جنسی داشته‌اند مفید خواهد بود.
  • زنانی که قبلاً به ژنوتیپ‌های موجود در واکسن آلوده‌شده‌اند نیاز به انجام واکسیناسیون ندارند.
  • مدت‌زمان مصونیت ناشی از واکسن نامشخص بوده، ولی در مطالعات مختلف ۵ سال ذکرشده است.

عوارض واکسن hpv

این واکسن عوارض خاصی ندارد اما ممکن است سبب عواملی چون درد در محل تزریق، خون­ریزی محل تزریق و تب low grade شود. شایع‌ترین عارضه سیستمیک آن، سردرد می‌باشد.

مزایای واکسیناسیون hpv

بااینکه امروزه پاسخ به این سؤال که واکسن hpv تا چه سنی تزریق می‌شود، تا ۴۵ سالگی است، اما باید توجه داشته باشید که هرچقدر واکسیناسیون سریع‌تر انجام شود، مزایا و تأثیر آن بیشتر خواهد بود. مزایای واکسیناسیون hpv در ادامه متن شرح داده می‌شوند.

این واکسن از فرد، در مقابل ویروس‌های اچ پی وی از انواع ۱۶ و ۱۸ محافظت می‌کند. ازآنجایی‌که هر دو این ویروس‌ها می‌توانند منجر به سرطان‌های خاص شوند، واکسیناسیون از ارزش خاصی برخوردار است. بعضی از واکسن‌ها می‌توانند در برابر گونه‌هایی از ویروس که موجب زگیل تناسلی می‌شود، مقاومت ایجاد نمایند. درنتیجه فرد در آینده مجبور نخواهد بود تا به دنبال روش‌های درمان زگیل تناسلی بگردد.

محل تهیه واکسن

خوشبختانه این واکسن، کمیاب نبوده و در بازار موجود می‌باشد. شما می‌توانید محل خرید واکسن را از پزشک خود بپرسید. همچنین در اکثر مراکز هلال‌احمر این واکسن به فروش می‌رسد.

عوامل موثر در ابتلا به اچ پی وی

با اینکه تأثیر واکسن رابطه مستقیم با این مورد دارد که واکسن hpv تا چه سنی به فرد تزریق شود، برخی از افراد در کودکی واکسینه نشده و برخی دیگر از آن امتناع می‌کنند. در حقیقت این افراد بر این باورند که با مراقبت، می‌توانند از شر این ویروس درامان بمانند. ما در این بخش به معرفی عواملی که تأثیر به­سزایی در افزایش ابتلا به HPV را به همراه دارد پرداخته‌ایم:

  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • برقراری رابطه با شرکای جنسی متعدد
  • زخمی شدن پوست
  • تماس با زگیل‌های مسری
  • مصرف سیگار یا تنباکو که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.
  • عوامل و بیماری‌های تضعیف سیستم ایمنی بدن مانند HIV
  • تغذیه نامناسب

راه‌های دیگر برای جلوگیری از اچ پی وی

هرچند بهترین راه برای درامان ‌ماندن از خطرات ابتلا به ویروس HPV واکسیناسیون است. اما بااین­حال مواردی نیز وجود دارند که با رعایت آن‌ها، افراد کمتر درخطر آسیب‌های این ویروس قرار می‌گیرند.

استفاده از محافظ در طول رابطه جنسی

برای افراد به‌شدت توصیه می‌شود که برای درامان‌ماندن از بیماری‌های مقاربتی و عفونتی به‌خصوص HPV حتماً در هنگام رابطه از کاندوم یا سایر محافظت‌کننده‌ها استفاده کنند. هرچند استفاده از محافظت‌کننده‌ها خطر ابتلا به ویروس‌ها را صفر نمی‌کند اما این احتمال را به‌شدت کاهش می‌دهد.

انجام معاینات و آزمایش­های دوره­ای

افراد می‌توانند از طریق مراجعه به پزشک و معاینه از طریق آزمایش پاپ‌اسمیر، تغییرات غیرطبیعی سلول‌های رحم را مشاهده کنند و اگر به مورد مشکوکی برخوردند، با مشورت و تشخیص پزشک هر چه سریع‌تر به درمان آن بپردازند. این کنترل‌ها بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سالگی انجام می‌شود.

حفظ رژیم غذایی سالم

 طبق مطالعات انجام شده، کمبود فولیک‌اسید و مواد مغذی، در پیشرفت عفونت­های ناشی از اچ پی وی  موثر است. درنتیجه با حفظ رژیم غذایی سالم می‌توانید احتمال ابتلا به این ویروس‌ها را کاهش بدهید.

پاسخ به چند سؤال متداول درباره واکسن اچ پی وی

در ادامه سعی کردیم مهم‌ترین پرسش‌های مربوط به واکسن HPV را جمع‌آوری کرده و پاسخ‌های مناسبی را به آن‌ها بدهیم.

  • تزریق این واکسن برای افراد پیش از داشتن رابطه جنسی توصیه می‌شود.
  • در کشورهای اروپایی به کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال، یعنی پیش از داشتن رابطه جنسی تزریق می‌شود. البته تا سن ۴۵ سالگی نیز می‌تواند تزریق انجام گیرد.
  • بیش از ۱۰۰ نوع ویروس اچ.پی.وی وجود دارد که این واکسن در مقابل تیپ‌های ۶،۱۱،۱۶،۱۸ ویروس hpv مؤثر می‌باشد.
  • این واکسن‌ها تحت‌نظر سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تأییدشده و کاملاً بی‌خطر هستند.
  • محل تزریق واکسن روی بازو، مانند واکسن هپاتیت است.
  • اگر پیش از بارداری این واکسن را دریافت می‌کردید، دوران بارداری تزریق آن باید متوقف شده و به پس از بارداری موکول شود.
  • این واکسن عضلانی است و در سه نوبت تزریق می­شود.
  • طبق تحقیقات پزشکی این واکسن، بدن فرد را تا مدت طولانی ۶ سال بدون کاهش ایمنی بدنی محافظت می‌کند.
  • بنا به آمار، این واکسن روی افراد پیش از رابطه جنسی تأثیر قطعی داشته ولی از کسانی که رابطه جنسی داشته‌اند، به نسبت کمتری محافظت می‌کند.

نتیجه‌گیری

بااینکه در سال‌های نه‌چندان دور، واکسن HPV تا سن ۲۶ سالگی تزریق می‌شد اما خوشبختانه امروزه و از سال ۲۰۱۸ به بعد با بیانیه سازمان غذا و دارو (FDA)، این واکسن به افراد بین ۲۷ تا ۴۵ ساله نیز تزریق می‌شود. اما باید توجه کرد که هرچقدر زودتر به واکسیناسیون اقدام کنید، تأثیر و فواید آن بیشتر خواهد بود. همچنین برخی اقدامات همچون استفاده ‌نکردن از محافظت‌کننده‌ها در حین رابطه جنسی وغیره، باعث افزایش ابتلا به ویروس می‌شود. درنتیجه بااینکه بهترین راه برای حفظ سلامتی در برابر اچ پی وی واکسیناسیون است، اما با رعایت و مراقبت‌های نه‌چندان سخت، می‌توان شانس ابتلا به این ویروس را به شدت کاهش داد.

خوشبختانه شما می­توانید تزریق واکسن hpv را در کلینیک تخصصی ما انجام دهید. متخصصین با تجربه و دلسوز کلینیک ما می­توانند برای مشاوره درباره واکسن و تزریق آن به شما کمک کنند. شما می­توانید از طریق لینک­های سمت چپ صفحه، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید