سرطان عنق رحم

سرطان عنق رحم یا همان سرطان دهانه رحم یکی از سرطان هایی می باشد که خانمی ممکن است به آن مبتلا شود. به همین دلیل توصیه می شود هر خانمی به پزشک زنان مراجعه کند و تحت نظر متخصص زنان باشد. مراجعه به کلینیکی تخصصی که انواع متخصص‌های زنان متبحر در آن فعالیت می‌کنند و همه آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد، کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم با کلینیک زنان شیرین تماس بگیرید.

سرطان عنق رحم

سرطان عنق رحم همان سرطان دهانه رحم می باشد که در قسمت زیرین رحم که به واژن متصل می شود، یعنی دهانه ی رحم، رخ می دهد. سرطان عنق رحم یکی از سرطان های شایع در خانم ها می باشد همه ی خانم ها در معرض سرطان قرار دارند. سرطان عنق رحم یا همان دهانه رحم اغلب در خانم های بالای سی سال رخ می دهد اما اگر علائمی را تجربه کرده اید، توصیه می شود هر چه زودتر به پزشک زنان مراجعه کنید. نکته ی بسیار مهم در سرطان عنق رحم این می باشد که با غربالگری ها و آزمایشات نزد متخصص زنان، می تواند در مراحل اولیه تشخیص داده شود  و درمان شود تا از پیشرفت آن جلوگیری شود. اما اگر به موقع تشخیص داده نشود و در مراحل بالاتری مشخص شود، می تواند عوارض جدی و متاستاز بدهد و نازایی ایجاد کند.

سرطان عنق رحم

عوامل بسیار زیادی در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارند. یکی از مهم ترین نقش ها بر عهده ی ویروس ها و عفونت هاست مانند عفونت HPV یا همان ویروس پاپیلومای انسانی که ایجاد زگیل تناسلی می کند. سلول های دهانه رحم در صورت طبیعی بودن، با سرعت معینی باید رشد و تکثیر شود و در یک زمان مشخص نیز بمیرند. وقتی جهش سلول ها رخ می دهد، باعث می شود که سلول ها خارج از کنترل رشد کنند و تکثیر شوند. سلول ها به صورت غیر طبیعی رشد کرده و تومور را تشکیل می دهند. سلول های سرطانی حتی می توانند به بافت های اطراف دست اندازی کنند و گسترش یابند.

علائم سرطان عنق رحم

علائم سرطان دهانه رحم، در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامت خاصی نباشد. علائم ممکن است غیر اختصاصی باشد و شما همچین احساسی نداشته باشد. اما بسیار مهم است که شما به پزشک زنان مراجعه کنید و شکایات خود را مطرح کنید تا ارزیابی های لازم برای شما انجام شود و در صورت نیاز درمان لازم را دریافت کنید.

• خونریزی واژینال

خونریزی واژینال خود به خود خارج از سیکل قاعدگی و حتی بعد از یائسگی یکی از علائم بسیار مهم می باشد. خونریزی واژینال بعد از مقاربت نیز ممکن است رخ دهد. مهم ترین علامت در سرطان عنق رحم، خونریزی غیر نرمال می باشد. بسیار مهم می باشد که شما در صورتی که خونریزی غیر نرمال را تجربه می کنید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی های لازم برای شما انجام شود.

• ترشحات

ترشحات آبکی و خونی واژن که به صورت قبلی نیست و غیر نرمال می باشد. این ترشحات باید در حالت عادی  بدون رنگ و بدون بو باشد. اما در صورتی که این ترشحات خون آلود باشد یا بوی بدی داشته باشد، حتما نیاز است که به پزشک زنان مراجعه کنید تا بررسی شود.

• درد لگن

درد لگن یا درد در هنگام مراقبت یکی از علائم مهم می باشد. اگر این درد جدیدا به وجود آمده، نیاز می باشد تا برای تشخیص افتراقی های بیشتر، به پزشک مراجعه کنید.

• بی اشتهایی و کاهش وزن

این دو مورد از علائم کلاسیک بدخیمی می باشد. معمولا اگر کاهش وزن غیر ارادی و بدون رژیم باشد، بدخیمی مطرح می شود. به همین دلیل حتی علائم غیر اختصاصی نیز می تواند مطرح کننده سرطان عنق رحم باشد.

عوامل موثر بر سرطان عنق رحم

یک‌سری عوامل هستند که بر سرطان عنق رحم تاثیر می‌گذارند. این عوامل به شرح ذیر هستند:

• عفونت ها

بیماری ها ی عفونت های دستگاه تناسلی به عنوان بیماری های مقاربتی می توانند در به وجود آمدن سرطان دهانه رحم نقش داشته باشند. HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی به عنوان یکی از مهم ترین عفونت ها، ریسک فاکتوری قوی برای سرطان های ناحیه رحم به حساب می آید. وقتی بدن در معرض ویروس قرار می گیرد، سیستم ایمنی تلاش می کند تا ویروس را از بین ببرد. در درصدی از افراد این ویروس در سلول ها باقی می ماند و در نتیجه باعث می شود این سلول ها، تبدیل به سلول های سرطانی شوند. بهترین و موثر ترین راه برای کاهش این خطر، واکسیناسیون HPV می باشد که بهتر است قبل از سن شروع رابطه ی جنسی، تزریق شود.

• تعدد شریک جنسی

هر چه تعداد شریک جنسی شما بیشتر باشد، شانس ابتلا به HPV و در نتیجه شانس ابتلا به سرطان عنق رحم بیشتر می شود. HPV به عنوان مهم ترین عاملی که برای سرطان عنق رحم شناخته می شود را می توان با انجام پاپ اسمیر مشخص کرد و در صورت نیاز و مبتلا بودن به سویه های پر خطر HPV، درمان را دریافت کرد تا شرایط به مراحل بالاتر نرسد.

• سن

سن شروع رابطه ی جنسی، هر چه پایین تر باشد، شانس ابتلا به HPV بیشتر می باشد. این موضوع نیز به صورت غیر مستقیم می تواند موجب افزایش ابتلا به سرطان عنق رحم شود.

• سایر عفونت های مقاربتی

بیماری های عفونی دیگر مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، ایدز می توانند میزان سرطان را به صورت مستقیم و نیز به صورت غیر مستقیم با افزایش شانس ابتلا به HPV، ریسک سرطان را افزایش دهند.

• ضعف سیستم ایمنی

اگر سیستم ایمنی ضعیف شده باشد و یا دچار نقص ایمنی باشید، امکان ابتلا به سرطان عنق رحم برای شما بیشتر می باشد. همچنین ضعف ایمنی شانس ابتلا به عفونت ها را نیز افزایش می دهد.

• سیگار

سیگار کشیدن یکی از ریسک فاکتورهای مهم برای سرطان ها می باشد.

انواع سرطان عنق رحم

سرطان عنق رحم دو نوع دارد:

• سرطان سلول سنگفرشی

سرطان دهانه رحم در سلول های نازک و مسطح که قسمت بیرونی دهانه رحم را پوشش می دهد، می تواند شروع شود و به واژن نیز سرایت کند. شایع ترین نوع سرطان دهانه رحم، سرطان سلول سنگفرشی می باشد.

• آدنوکارسینوما

ادنوکارسینوما، سرطان دهانه رحم در سلول های غده ای ستونی شکل دهانه رحم می باشد. اگر این سلول های دهانه رحم درگیر شود، نوع سرطان ادنوکارسینوما تشخیص داده می شود.

پیشگیری از سرطان عنق رحم

پیشگیری سرطان عنق رحم، یک روند چند فاکتوره می باشد. مهم ترین نکته این است که با رعایت بهداشت جنسی، از ویروس HPV جلوگیری کرد.

• واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل یا همان واکسیناسیونHPV می تواند در روند پیشگیری اثر گذار باشد. هر چند شما قبل از دریافت واکسن حتما باید از پزشک خود بپرسید که آیا واکسن HPV در شرایط شما نیاز می باشد یا خیر. اما به صورت کلی واکسن گارداسیل بسیار با توجه به عوارضی که عفونت HPV ایجاد می کند، توصیه شده است و به تمام افراد در سنین ۱۳ سالگی تا ۲۰ سالگی در بسیاری از کشورها تزریق می شود.

• آزمایشات روتین

آزمایشات روتین مانند پاپ اسمیر روتین می تواند در صورت بروز سرطان عنق رحم یا همان سرطان دهانه رحم زودتر تشخیص داده شود و در نتیجه با توجه به نظر پزشک درمان لازم را دریافت کنید. توصیه می شود پاپ اسمیر از ۲۱ سالگی شروع شود و ادامه یافتن آن با توجه به شرایط شما و نظر پزشک می باشد.

• رابطه جنسی ایمن

همان طور که گفتیم بهداشت جنسی یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری می باشد. پیشگیری از عفونت مقاربتی و استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی، خطر ابتلا را کاهش می دهد.

• سیگار

سیگار از مهم ترین ریسک فاکتورها و قطع سیگار از مهم ترین عوامل موثر در پیشگیری می باشد.

غربالگری سرطان عنق رحم

غربالگری سرطان های دهانه رحم با پاپ اسمیر انجام می شود. پاپ اسمیر توصیه می شود از ۲۱ سالگی یا ۳ سال پس از شروع رابطه ی جنسی، انجام شود. در تست پاپ اسمیر پزشک سلول های دهانه رحم را برداشته و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. آزمایشپاپ اسمیر وجود سلول های غیر طبیعی در رحم را نشان می دهد و در نتیجه موجب می شود تشخیص زودتر و در نتیجه درمان زودتر آغاز شود.

آزمایشDNA HPV :‌این آزمایشبرای تشخیص عفونت HPV انجام می شود. در این آزمایشسلول های جمع اوری شده از دهانه رحم را برای تشخیص عفونت بررسی می کنند. غربالگری از مواردی است که باید هر چه زودتر هر فردی به آن آگاه باشد و انجام دهد. توصیه می شود شما تحت نظر یک پزشک متخصص زنان برای بررسی های زنانه خود قرار بگیرید. شما می توانید برای تعیین وقت ویزیت با پزشکان مجموعه، با ما تماس بگیرید.

تشخیص سرطان عنق رحم

تشخیص سرطان دهانه با نمونه برداری می باشد. برای تشخیص پزشک متخصص زنان پس از اخذ شرح حال و نکات لازم، از شما می خواهد که اجازه معاینه بدهید. در معاینه پزشک دهانه رحم شما را بررسی می کند و ممکن از ابزار کولپوسکوپ برای بزرگنمایی بیشتر و مشاهده دقیق تر استفاده کند. به دلیل ابزارهای به روزی که طی تشخیص نیاز است، توصیه می شود شما به کلینیکی مراجعه فرمایید که علاوه بر پزشکان حاذق، تجهیزات لازم و به روز را نیز داشته باشند.

• کولپوسکوپی: در طی کولپوسکوپی ممکن است پزشک نیاز باشد که تعدادی نمونه از سلول های دهانه رحم را برای ازمایشگاه جمع آوری کند. این جمع آوری به روش های مختلفی می تواند انجام شود.
  • پاپ اسمیر: در صورتی که شما در مراحل اولیه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، برای بررسی HPV، اولین مرحله، انجام پاپ اسمیر می باشد که روشی آسان و کم هزینه می باشد که می توان با انجام آن نزد متخصص زنان، سریع تر به تشخیص رسید و درمان را آغاز کرد.
  • بیوپسی پانچ:‌ بیوپسی پانچ یک ابزار تیز می باشد که می توان با آن نمونه های کوچکی از بافت رحم را برداشت.
  • کورتاژ داخل رحمی:‌ کورتاژ به این صورت می باشد که با ابزاری قاشق مانند (‌کورت) یا یک برس نازک، بافت دهانه رحم برای نمونه برداری، تراشیده می شود.

اگر احتمال سرطان عنق رحم زیاد باشد، ممکن است پزشک شما، برای شما تصویربرداری نسخه کند و این تصویربرداری برای بررسی بیشتر نیاز می باشد. اینکه سرطان در چه مراحلی باشد، با تصویربرداری مشخص می شود.

جمع بندی:

سرطان عنق رحم، یک سرطان بسیار مهم در خانم ها می باشد. که نیاز می باشد هر خانمی برای پیشگیری، تحت نظر یک پزشک زنان باشد و مشاوره ها و نکات لازم را دریافت کند. سرطان عنق رحم یا همان دهانه رحم ارتباط بسیار زیادی با HPV دارد در نتیجه پیشگیری از آن نقش مهمی در پیشگیری از سرطان عنق رحم دارد. سرطان عنق رحم کاملا قابل درمان می باشد اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود در نتیجه برای تشخیص و درمان توصیه می شود همیشه تحت نظر متخصص زنان باشید تا نسبت به وضعیت خود آگاه باشید.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید