فواید پریود شدن

فواید پریود شدن در بانوان بسیار شگفت انگیز است، بطوری که قابل باور نیست چنین درد دردناکی در ماه و تحمل شرایط سخت پریود، میتواند سودمند باشد و بدن بانوان را در مقابل بسیاری از بیماری ها بطور طبیعی مقاوم سازد. عادت ماهیانه یا قاعدگی همان پریودی است که عموم آنرا می شناسند. پریود همان خونریزی است که بر اثر ریزش داخلی لابه رحمی یا آندومتر صورت می گیرد. خون درون رحم و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می‌شود. اولین پریود در بیشتر دختران بین ۱۲ و ۱۳ سالگی آغاز می‌شود. در این مقاله بطور مفصل در مورد فواید پریود شدن در زنان صحبت خواهیم کرد.

 

فواید پریود شدن و چرخه قاعدگی (سیکل عادت ماهیانه یا پریود) چیست؟

قاعدگی یکی از نشانه های بلوغ است. در این زمان، بدن زنان آماده باروری و تولید مثل است. در ابتدای چرخه قاعدگی، سطح هورمون استروژن در بدن زیاد شده و منجر به ضخیم شدن دیواره‌ی رحم خواهد شد. اگر تخمکی بارور نشود، بدن بطور طبیعی دیواره‌ی رحمی ضخیم شده را در هم می شکند و خون و بافت تخریب شده را از درون رحم بیرون ریخته و منجر به خونریزی ماهیانه می‌شود.

علائم اولیه در پریود دختران چیست؟

پریود در بسیاری از نوجوانان بدون داشتن هیچ گونه علامت هشدار دهنده‌ ای آغاز می‌شود. برخی دیگر اما در روزهای منتهی به پریود یا عادت ماهانه سندروم پیش از قاعدگی یا PMS  (premenstrual syndrome) را تجربه می‌کنند. علائم سندروم پیش از قاعدگی می تواند به شرح زیر باشد:

  • درد، نفخ شکمی
  • احساس درد در سینه‌ها
  • کمر درد 
  • یبوست
  • اسهال
  • احساس خستگی بیش از حد معمول
  • بیش از حد احساساتی شدن یا تحریک پذیری
  • میل شدید به غذا های شیرین 
  • ترشحات سفید رنگ از واژن

فواید پریود شدن

چون همیشه نمی‌توان با اطمینان از زمان اولین خونریزی ماهیانه آگاه شد، شایسته است که دختران در سن نوجوانی همیشه وسائل لازم را همراه داشته باشند. این وسائل شامل:

  • لباس زیر تمیز
  • نوار بهداشتی یا تامپون
  • دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب
  • مسکن مانند استامینوفن (acetaminophen)

با شناخت این علائم و آماده بودن برای پریود می‌توان راحت‌تر شرایط سخت آن را کنترل کرد.

زنان در هر بار پریود چه مقدار خون از دست می دهند؟

اولین پریودها سبک می باشند و معمولاً همراه چند لکه قرمز یا قهوه ای در هفته هستند ، اما امکان خونریزی های سنگین نیز وجود دارد و این اصلا غیر قابل پیش بینی نخواهد بود. الگوی ثابت پریود های نشانه تعادل هورمونی در بدن می باشد بانوان با قد متوسط در طول قاعدگی ماهانه چیزی حدود ۶ قاشق غذاخوری خون از دست می دهند. این مقدار خون زیاد به نظر می‌رسد ولی حداکثر یک سوم پیمانه این مقدار خون را تشکیل می دهد. اگر تصور میکنید که در عادت ماهیانه خون زیادی از دست می دهید و این مسئله بنظرتان غیر طبیعی می آید حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

لباس‌های زیر مخصوص دوران پریود چه لباس‌هایی هستند؟

این لباسها معمولاً از جنس نخ می باشند که بافت آنها بصورتی است که خون قاعدگی را جذب خود خواهد کرد.

نوار بهداشتی

نوارهای بهداشتی موجود در بازار مستطیل شکل اند و عمده مواد مصرفی در آنها، مواد جاذب می باشد. هر ۴ تا ۸ ساعت نوار بهداشتی باید تعوض گردد. با این همه قانون ثابتی برای تعویض آن وجود ندارد. هرگاه احساس کردید که نوار بهداشتی مرطوب و چسبنده شده است، آن را تعوض نمائید.

پد‌های بهداشتی روزانه

برای داشتن خیالی آسوده بهتر است قبل از شروع عادت ماهیانه یا همان پریود از پدهای بهداشتی روزانه بهره جویید. این پدها نازک و کوچک و در هنگام خونریزی یکباره از نستی آن به لباس جلوگیری می کنند. پیشنهاد می کنیم از این نوع از پدها در پایان قاعدگی که خونریزی سبک‌تر است هم  استفاده کنید.

تامپون

تامپون‌ها لوله مانند هستند و مانند نوارهای بهداشتی از مواد جاذب ساخته شده اند. تامپون ها درون واژن قرار می گیرند و عملکرد آنها به این صورت است که خون قبل از رسیدن به لباس زیر توسط آنها جذب خواهد شد. خانم‌های متاهل امکان استفاده از تامپون را دارند. همچنین استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی احتمال عفونت را بالا می‌برد و بهتر است که دختران نوجوان از پد و نوار بهداشتی در این دوران استفاده کنند.

کاپ قاعدگی

این وسیله نیز مانند تامپون درون واژن قرار گرفته و پیش از خروج خون از بدن آن را جمع آوری می‌کند. کاپها  دو اندازه بزرگ و کوچک دارند که باید بر اساس سن فرد و فرزند دار شدن انها را انتخاب کرد. اندازه کوچک‌تر کاپ برای دختران نوجوان گزینه مناسب‌تری است. برخلاف نوار بهداشتی و تامپون، کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد می باشند.  هر دوازده ساعت یکبار میبایست کاپ خالی شود. استفاده از این وسیله بیش‌تر از د.ازده ساعت خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد. از یک کاپ بین ششماه تا ده سال می‌توان استفاده کرد.

برای کاهش درد گرفتگی عضلات در زمان پریود باید چه کرد؟

گرفتگی و درد عضلات شکم به کمک بدن برای رها کردن دیواره‌ی رحم می شتابد که این مهم از فواید پریود شدن می باشد. با این همه این درد برای زنان می‌تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد. برای کمتر شدن این درد می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم
  • استفاده از حوله گرم، پتوی برقی و یا کمپرس گرم روی شکم و کمر فرد و یا خوابیدن در وان آب گرم
  • درد شدید شکمی ممکن است نشان دهنده مشکلات زمینه اس مانند اندومتریوز باشد و می بایست علت درد در بانوان حتما مشخص شود.

نقش تغذیه سالم برای دختران جوان

میل شدید دختران به مواد مغذی در آغاز قاعدگی با پسران نوجوان و به بلوغ رسیده برابری می‌کند. در زمان پریود میل بانوان به خوردن خوراکی های غیر مفید مثل بستنی و انواع خوراکی های مضر استولی نیاز بدن آنها به خوردن غذاهایی سرشار از مواد غذایی مفید و پر ویتامین و آهن می باشد.

لبنیات

دختران در سن بلوغ تقریبا ۳۰ درصد بیش‌تر به کلسیم نیاز دارند. زمانی که رشد و افزایش طول استخوان شروع شود، حضور ترکیبات کلسیمی برای ساخت استخوان لازم است. استوبلاست یا سلول‌های سازنده‌ی استخوان‌، خود قادر به تأمین کلسیم مورد نیاز بدن نیستند و باید آن را از خون دریافت و در استخوان ذخیره کنند. از سوی دیگر کلسیم برای تسهیل فرآیند لخته شدن خون و جذب بیش‌تر ویتامین ب دوازده بسیار لازم و ضروری است. ویتامین ب دوازده نقش مهمی در تکامل شناختی بازی می‌کند. غذاهایی که سرشار از کلسیم اند شامل فرآورده‌های لبنی همچون ماست، پنیر و شیر می باشند.

سبزیجات دارای برگ‌های سبز و گوشت‌‌ها

هر دختری که قاعدگی را تجربه می کند به طور متوسط ۳۰ درصد بیش از بیقیه دختران به آهن نیازمند است. هموگلوبین، مولکولی است که اکسیژن را به سلول‌های بدن می رساند و دی اکسید کربن آن‌ها را خارج می سازد. این مولکول حیاتی و مهم از آهن تشکیل می شود. از آن‌جاکه هموگلوبین یک ترکیب خونی است، بیش‌ترین مقدار آن با خونریزی ماهیانه از بدن خارج می‌شود. فقر آهن سبب کم شدن خون اکسیژن دار در بدن می شود. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از سبزیجات دارای برگ‌های سبز و گوشت‌ها، غلات صبحانه غنی شده با آهن و بادام یا کره‌ی بادام نیز گزینه‌های خوبی برای تامین این ماده مهم می باشند.

ماهی و آجیل و مغزها

زنان در دوران پریودی میل شدیدی به غذاهای چرب پیدا می‌کنند. زمانی که محور هیپوتالاموس – هیپوفیز فعال باشد، تغییرات هورمونی شدیدی رخ می‌دهد که در نهایت منجر به این میل غذایی می‌شود. فعال شدن این محور سبب زیاد شدن سطح هورمون‌هایی می‌شود که در نهایت منجر به تحریک ترشح استروژن خواهد شد. استروژن نقش مهمی در تجمع بافت چربی ایفا می‌کند. بافت چربی در به جریان در آوردن استروژن کمک می‌کند که خود موثر در تغییرات بلوغ است. چربی‌های ضروری علاوه بر این موارد، برای رشد و تکامل عصبی مهم هستند. از طرف دیگر اسیدهای چرب غیر اشباعی که درماهی و آجیل موجودند، به تکامل و رشد مغزی کمک کرده و نقش حمایتی و حفاظتی ایفا می کنند.

فواید پریود شدن در زنان

زنان باید در مورد بدن خود بسیار هوشمندانه رفتار کنند . رنگ خون دوران قاعدگی و مدت زمان و بوی آن می تواند ردپایی از وضعیت پزشکی را در فرد نشان دهد . برخی زنان جریان خون بسیار شدیدی را در قاعدگی احساس می کنند و بعضی هیچ خون قاعدگی را در مدت زمان طولانی مشاهده نمی کنند که نشان می دهد مشکلی در بدن آن ها می باشد . سیکل قاعدگی زمانی متوقف می شود که به بیماری های قلبی ، دیابت و یا مشکلات تناسلی مبتلا شده باشید .

قاعدگی شما را زیبا می کند

باید شکرگزار تغییرات هورمونی در بدنتان باشید . در اولین روز قاعدگی سطح استروژن بسیار کم می شود . بیشتر دخترانی که در اولین روز پریود خود خونریزی دارند ، دچار افسردگی ، ناراحتی و حساسیت های بی مورد خواهند شد. اگرچه بعد از چند روز سطح استروژن افزایش پیدا کرده و اندورفین آزاد می شود که این شرایط احساس سرحال بودن ، شادی و بهبود روحیه را بوجود می آورد .

با افزایش استروژن جذابیت فرد نیز بیشتر شده و در نتیجه هورمون استرس را سرکوب می کند؛ زیرا استروژن بر روی چگونگی کنترل احساسات توسط مغز تاثیر دارد. پوست شما نیز از تغییرات بی بهره نیست و صورت شما در طول این لحظات درخشنده تر می شود و پوست شما نرم و صاف به نظر می رسد . احتمال اینکه جوش ها نیز از بین بروند، نیز وجود دارد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، قاعدگی جزء لاینفک زندگی بانوان است که بعلت تغییرات هورمونی طبیعی ایجاد شده در بدن شرایط متفاوتی را برای آنان به وجود می آورد. این دردها و تغییرات علاوه بر دردسرهای بسیاری که برای زنان ایجاد می کند، بسیار مفید فایده است و عمر طولانی را به ارمغان می آورد و مقاومت بدن زنان را در ابتلا به بیماری های سختی چون سرطان بالا می برد. پزشکان متخصص  و باتجربه ی ما در کلینیک زنان آماده خدمت رسانی و کمک به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید