واکسن HPV بعد از ابتلا

ویروس HPV قادر به ایجاد زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، مقعد، گلو و واژن است. از همین رو ضروری است برای پیشگیری از این بیماری‌ها فرد واکسن HPV تزریق کند. تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا برای درمان ویروس در خود فرد بی‌تاثیر است اما می‌تواند وی را از آلودگی به سایر انواع HPV موجود در واکسن محافظت کرده و امکان انتقال انواع دیگر ویروس به دیگران را نیز به صفر برساند. به بیانی دیگر می‌توان گفت با وجود عدم ایجاد مصونیت واکسن HPV بعد از ابتلا برای فرد نسبت به این ویروس باز هم فرد برای محافظت خود از سایر انواع ویروس باید تزریق را انجام دهد. از همین رو، ضروری است برای پیشگیری از تبدیل سلول‌های تغییر یافته دهانه رحم به سرطان جلوگیری کرد. تزریق این واکسن را حتما باید در مراکز معتبر انجام داد. 

 

فهرست مطالب

آیا تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا و در صورت آلوده بودن کمک می‌کند؟

اگرچه مشخص شده که واکسن HPV در صورت تزریق به افرادی که قبلاً به HPV آلوده شده‌اند، ایمن است با این حال واکسن‌ها عفونت HPV را درمان نمی‌کنند. چنانچه شخصی قبل از اینکه از نظر جنسی فعال باشد واکسن را دریافت کند، حداکثر سود را برای وی به همراه خواهد داشت. پس باید گفت واکسن HPV بعد از ابتلا در برابر خود این ویروس بازدارندگی ندارد.

آیا تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا و پس از آلوده شدن به ویروس امکان‌پذیر است؟

بله. حتی در صورت غیرعادی بودن جواب تست پاپ اسمیر همچنان باید واکسن HPV را تزریق کنید. چرا که حتی اگر به HPV آلوده شده باشید، به احتمال زیاد به همه انواع ویروس‌های پیشگیرانه واکسن آلوده نشده‌اید. بنابراین، شما هنوز هم می‌توانید از قدرت پیشگیری واکسن HPV بهره‌مند شوید و واکسن HPV بعد از ابتلا می‌تواند برای شما تاحدی مصونیت ایجاد کند.

 

آیا تزریق واکسن HPV  بعد از ابتلا به ویروسHPV  خیلی دیر است؟

سوش‌ها (انواع) مختلف ویروس HPV می‌توانند مسبب ایجاد این بیماری باشند و زمانی که برای فرد در هر آزمایش یا معاینه بالینی ابتلا به ویروس HPV تشخیص داده می‌شود، احتمالاً شما با یک یا دو نوع از این ویروس مبتلا به HPV شده‌اید و تزریق واکسن شما را در برابر ابتلا به سایر سوش‌ها مصون می‌دارد. به همین دلیل به افرادی که مبتلا به HPV هستند نیز قویاً تزریق واکسن توصیه می‌شود تا از وی در برابر سایر سوش‌های این ویروس از وی محافظت کنند.

در اکتبر ۲۰۱۸، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرد که سن تأیید شده برای تزریق واکسن HPV برای زنان و مردان تا ۴۵ سالگی افزایش یافته است. در ژوئن ۲۰۱۹، یک کمیته کلیدی مشاوره‌ای برای مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) این واکسن را برای همه مردان و زنان تا ۲۶ سال توصیه کرد. علت آن است که بهترین زمان بازدارندگی واکسن پیش از فعال شدن جنسی افراد و پیش از هرگونه ابتلا به ویروس HPV است و این سن مناسب‌ترین زمان برای دریافت واکسن می‌باشد چرا که احتمال آن کم است که به تمام انواع ویروس مورد هدف واکسن آلوده باشند و می‌تواند تا حد زیادی در برابر برخی انواع آن ایمن بمانند. پس بهتر است به جای تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا، پیش از آن اقدام کنید.

آیا احتمال انتقال ویروس HPV به شخصی دیگری پس از تزریق واکسن HPV وجود دارد؟

واکسن HPV در برابر نه نوع ویروس HPV محافظت می‌کند. دو نسخه قبلی واکسن در برابر دو یا چهار نوع ویروس محافظت می‌کند. انواع ویروس HPV موجود در واکسن در برابر شایع‌ترین دلایل سرطان و زگیل‌های تناسلی محافظت می‌کند. چنانچه پس از واکسیناسیون، شخصی در معرض نوعی از ویروس HPV قرار گیرد که در واکسن قرار دارد، بعید است که شخص آلوده شود و بنابراین ویروس را گسترش نمی‌دهد. با این حال، اگر فرد واکسینه در معرض نوعی از ویروس HPV قرار گیرد که در واکسن وجود ندارد، احتمالاً آلوده شده و ویروس را به دیگران منتقل خواهد کرد.

وقتی به ویروس HPV آلوده شوید، چه اتفاقی می‌افتد؟

بیشتر افراد آلوده به ویروس HPV هیچ علائم و نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند و می‌توانند حتی بدون اطلاع از آن ویروس را به دیگران منتقل کنند. اغلب اوقات عفونت HPV به خودی خود برطرف می‌شود. با این حال برای بعضی از افراد، HPV از بین نخواهد رفت و سلول‌های آلوده به ویروس با گذشت زمان به سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی تبدیل می‌شوند. در حقیقت عفونت HPV می‌تواند پایدار مانده و باعث تغییرات غیر طبیعی در سلول‌ها شود. برخی از این سلول‌های غیرطبیعی ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. این پیشرفت معمولاً سالها به طول می‌انجامد.

بهترین زمان تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا به ویروس است یا قبل از آن؟

قطعاً بهترین زمان تزریق واکسن برای افراد پیش از ابتلا به  ویروس و پیش از آغاز فعالیت جنسی آن‌ها می‌باشد. سنین ۹ تا ۲۶ سال بهترین سنین برای تزریق و پیشگیری از ابتلا به انواع ویروس HPV در زنان و مردان است.

آیا زنی که به ویروس HPV آلوده است هنوز هم باید واکسن HPV تزریق کند؟

نقش واکسن جلوگیری از عفونت ویروسی قبل از بروز آن است. آزمایش HPV قبل از تزریق واکسن توصیه نمی شود، با این حال حتی اگر خانمی آزمایش شود و مشخص شود که به HPV آلوده است و در صورتی که سن مناسبی برای دریافت آن دارد، باز هم باید واکسن به او تزریق شود. انواع مختلف HPV وجود دارد و حتی اگر خانمی به یک نوع آلوده باشد، این واکسن همچنان می‌تواند او را در برابر انواع دیگری که هنوز در معرض آن قرار نگرفته، از جمله انواع سرطان‌زا یا زگیل‌های تناسلی محافظت کند.

چرا باید واکسن HPV تزریق کرد؟

اکنون بیش از هر زمان دیگری واکسیناسیون روشی ایمن و موثر برای جلوگیری از بیماری و نجات جان انسان‌ها است. وقتی واکسینه می‌شویم، نه تنها از خود، بلکه از اطرافیان خود نیز محافظت می‌کنیم. بیشتر سرطان‌های دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت منتقله از راه مقاربتی در ارتباط است. ایمن‌سازی گسترده با واکسن HPV می‌تواند تأثیر سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی و سایر بیمار‌های مرتبط با این ویروس را در سراسر جهان کاهش دهد. بهتر است به جای تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا، پیش از انتقال ویروس به فرد و آلودگی وی انجام شود.

علائم و نشانه‌های عفونت HPV کدام است؟

  • بیشتر عفونت‌های HPV هیچ علائم و نشانه‌ای ندارند.
  • برخی از عفونت‌های HPV ممکن است باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی شوند.
  • عفونت HPV با ریسک بالا در دهانه رحم هیچ علائم و نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند. ناهنجاری در دهانه رحم با آزمایش غربالگری دهانه رحم (تست پاپ اسمیر) و آزمایش HPV قابل تشخیص است.
  • علائم سرطان دهانه رحم شامل خونریزی غیرطبیعی واژن مانند خونریزی پس از دوره‌های پریودی بعد از رابطه جنسی است. به علاوه ممکن است در میزان، رنگ یا بوی ترشحات واژن تغییراتی ایجاد شود.

کدام گروه از دختران/ زنان باید واکسن HPV بزنند؟

واکسیناسیون HPV برای دختران ۱۱ و ۱۲ ساله توصیه می‌شود. به علاوه این واکسن برای دختران و زنان ۱۳ تا ۲۶ ساله که هنوز واکسینه نشده یا سری دوزهای واکسن‌ها را کامل نکرده‌اند، توصیه می شود. واکسن HPV همچنین می‌تواند به دختران و حتی پسران برای محافظت در برابر سرطان‌های ناشی از HPV از ۹ سالگی تزریق شود.

اثربخشی واکسن HPV چقدر است؟

واکسن HPV انواع ویروس HPV را هدف قرار می‌دهد که معمولاً باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند و می‌توانند برخی سرطان‌های ولو، واژن، مقعد و دهانه حلق را ایجاد کنند. همچنین از انواع HPV ایجادکننده زگیل‌های تناسلی محافظت می‌کند. واکسن HPV در پیشگیری از انواع ویروس HPV هدفمند بوده و همچنین در برابر شایع‌ترین مشکلات سلامتی ناشی از آنها بسیار موثر است.

این واکسن در پیشگیری از بیماری مربوط به HPV در زنان جوانی که قبلاً در معرض یک یا چند نوع ویروس HPV قرار گرفته‌اند چندان موثر نخواهد بود. چرا واکسن پیش از ابتلا و مواجه فرد با ویروس HPV از انتقال آن جلوگیری می‌کند و پس از ابتلا تاثیری ندارد. واکسن HPV عفونت‌های HPV موجود یا بیماری‌های مرتبط با HPV را درمان نمی‌کند.

در صورت دریافت واکسنHPV ، آیا آزمایشات HPV یا پاپ اسمیر همچنان ضروری است؟

بله. آزمایش پاپ اسمیر هنوز هم راهی مهم برای یافتن و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. واکسن HPV در برابر انواع ویروس HPV که می‌توانند باعث سرطان شوند محافظت نمی‌کند. بنابراین انجام آزمایشات پاپ اسمیر و HPV برای یافتن هرگونه تغییر سلول که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود، همچنان حائز اهمیت است.

آیا واکسن HPV یک درمان محسوب می‌شود؟

واکسن‌های HPV درمانی برای ویروس HPV نیستند. با این حال آنها محافظتی طولانی مدت در برابر ویروس دارند. واکسیناسیون HPV به این معنی نیست که زنان می‌توانند از آزمایش پاپ خود صرفنظر کنند. این واکسن از انواع ویروس HPV که باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند، محافظت نمی‌کند. از ۲۱ سالگی تا ۶۵ سالگی، زنان باید هر ۳ سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. پس از ۳۰ سالگی، هر ۵ سال یکبار باید تست پاپ اسمیر و HPV یا آزمایش HPV به تنهایی انجام شود.

واکسیناسیون برای افراد بالاتر از ۲۶ سال تا چه حد تاثیرگذار است؟

واکسن HPV در اوایل نوجوانی بسیاراثربخش است، اما میزان اثربخشی آن در ۱۸ سالگی شروع به کاهش می‌کند. با این حال به افراد دارای رنج سنی بین ۹ تا ۴۵ سال توصیه می‌شود حتماً تزریق واکسن را انجام دهند چرا که واکنس در برابر ویروس تاحدی ایجاد مصونیت و محافظت می‌نماید.

آیا پیش از تزریق واکسن انجام آزمایش HPV ضروری است؟

خیر. در حقیقت، آزمایش توصیه نمی‌شود چرا که آزمایش قادر به نشان دادن اثربخشی واکسن HPV نیست. حتی نتیجه مثبت آزمایش HPV همیشه به شما نمی‌گوید که کدام نوع HPV دارید. و حتی اگر به یک نوع HPV آلوده باشید، این واکسن هنوز هم می‌تواند از انواع دیگر عفونت‌های HPV جلوگیری کند. با این حال نتیجه آزمایش منفی نمی‌تواند به شما بگوید که در گذشته HPV داشته‌اید یا خیر. بدیهی است حتی در صورت ابتلا، تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا هم می‌تواند در برابر سایر انواع آن مصونیت ایجاد کند.

چرا واکسینه شدن دختران در برابر HPV حائز اهمیت است؟

HPV یک ویروس بسیار رایج است که باعث سرطان دهانه رحم -یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر بانوان در جهان می‌شود. با این حال، هنگامی که این واکسن د در سنین پایین و پیش از قرار گرفتن در معرض ویروس به دختران داده می شود ، می تواند از آنها در برابر مضرترین انواع HPV محافظت کند.

چرا توصیه می‌شود بین تزریق دوز‌های واکسن ۶ ماه فاصله بیاندازید؟

این فاصله بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر دوزهای واکسن خیلی نزدیک به هم تزریق شود، واکسن HPV ممکن است تأثیر کمتری داشته باشد و فاصله کافی بین دوزها، ایمنی ماندگارتری را ایجاد می‌کند. این فاصله ۶ ماهه به بدن اجازه می‌دهد تا ایمنی طولانی مدتی ایجاد کند، در حالی که فاصله کم دوزها، ممکن است مدت زمان محافظت را کوتاه‌تر سازد.

و کلام آخر

آنچه باید بدانیم آن است که با وجود عدم ایجاد مصونیت واکسن HPV در صورت ابتلای پیشین فرد به این ویروس برای خود وی و شریک جنسی‌اش، با این حال تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا برای تمام افراد ضروری است. چرا که می‌تواند در برابر سایر انواع ویروس HPV برای او و شریک جنسی‌اش ایمنی ایجاد کند. پس حتی در صورت ابتلا به یک عفونت از HPV همچنان فرد می‌تواند نسبت به سایر انواع آن طبق واکسن ایمن شده و از ابتلا به آنها پیشگیری نماید. علت اهمیت درمان به موقع HPV آن است که در بعضی از افراد، HPV از بین نخواهد رفت و سلول‌های آلوده به ویروس با گذشت زمان به سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی تبدیل می‌شوند. از همین رو ضروری است به جای هر اقدام خودسرانه به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا بهترین درمان برایتان انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید