غربالگری سرطان دهانه رحم

 

غربالگری سرطان دهانه رحم برای یافتن تغییرات سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌شود که می توانند منجر به سرطان شوند. دهانه رحم ورودی رحم است و در قسمت بالای واژن قرار دارد. غربالگری سرطان دهانه رحم شامل سیتولوژی دهانه رحم (یا پاپ اسمیر) و برای برخی خانم‌ها آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. منظور از غربالگری بررسی برای یافتن سلول‌های سرطانی قبل از بروز علائم است.

این می‌تواند به یافتن سرطان در مراحل اولیه کمک کند. هنگامی که بافت غیرطبیعی یا سرطانی در مراحل اولیه یافت شود، احتمالاً درمان آن آسان‌تر خواهد بود. اگرچه روش غربالگری بسیار حائز اهمیت است، با این حال اتکاء به نتیجه این آزمایش به طور مستقیم به پزشک، کلینیک انجام دهنده غربالگری و پاتولوژیست بررسی کننده نمونه بستگی دارد. از همین رو ضروری است برای قابل اعتماد بودن جواب تست غربالگری، انجام آن در کلینیکی معتبر و باسابقه صورت پذیرد.

آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم سلامت دهانه رحم فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. دهانه رحم ورودی رحم به واژن است. غربالگری دهانه رحم یک آزمایش برای تشخیص سرطان نیست، بلکه آزمایشی برای جلوگیری از سرطان است. در جلسه غربالگری دهانه رحم، نمونه کوچکی از سلول‌های دهانه رحم توسط یک براش کوچک نمونه‌گیری می شود. غربالگری آزمایش و بررسی تمام زنان در معرض خطر سرطان دهانه رحم است که بیشتر آنها بدون علائم خواهند بود. غربالگری با هدف شناسایی تغییرات پیش سرطانی انجام می‌شود که در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به سرطان شود.

فهرست مطالب

چرا غربالگری سرطان دهانه رحم حائز اهمیت است؟

معمولاً ۳-۷ سال طول می‌کشد تا تغییرات بالایی در سلول‌های دهانه رحم به سرطان تبدیل شوند. غربالگری سرطان دهانه رحم ممکن است این تغییرات را قبل از سرطانی شدن تشخیص دهد. آن دسته از زنانی که تغییرات کمی دارند می‌توانند به طور مکرر تحت آزمایش قرار گیرند تا ببینند آیا سلول‌های آنها به حالت طبیعی باز می‌گردد یا خیر. زنان دارای تغییرات سلولی بالا می‌توانند برای از بین بردن سلول‌ها تحت درمان قرار گیرند.

غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام می‌شود؟

غربالگری سرطان دهانه رحم معمولاً بخشی از معاینه سلامت بانوان است. برای غربالگری دو تست از جمله تست پاپ اسمیر و HPV وجود دارد. برای هر دو مورد، پزشک یا پرستار بخشی از سلول‌های ‌سطح دهانه رحم را نمونه‌برداری می‌کند. با آزمایش پاپ اسمیر، آزمایشگاه نمونه سلول‌های سرطانی یا سلول‌های غیرطبیعی را که بعداً می‌توانند به سرطان تبدیل شوند، بررسی می‌کند. با تست HPV آزمایشگاه صرفاً وجود ویروس پاپیلومای انسانی را در بافت بررسی می‌کند.

علائم سرطان دهانه رحم کدامند؟

سرطان‌های دهانه رحم اولیه و تغییرات سلولی پیش سرطانی معمولاً علائمی ندارند. تمام افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم دارای علامت نیستند، به همین دلیل انجام آزمایش غربالگری منظم دهانه رحم برای بانوان حائز اهمیت است.

شایعترین علائم سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  •  خونریزی غیرمعمول واژینال (خونریزی بین دوره‌های پریود، حین و بعد از برقراری رابطه جنسی، بعد از یائسگی)
  • درد یا ناراحتی در هنگام برقراری رابطه جنسی (که دیس پارونیا  نامیده می‌شود)
  • ترشحات غیرعادی واژن با بوی نامطبوع
  • درد در ناحیه بین استخوان‌های ران (لگن)

بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز باعث بروز این علائم می‌شوند. بیشتر این بیماری‌ها شیوع بسیار بیشتری نسبت به سرطان دهانه رحم دارند.

هر چند وقت یک بار باید تست غربالگری دهانه رحم انجام شود و چه آزمایشاتی لازم است؟

اینکه هر چند وقت یکبار باید غربالگری سرطان دهانه رحم انجام داد و چه آزمایشاتی باید انجام شود به سن و سابقه سلامتی شما بستگی دارد:

  • زنان ۲۱-۲۹ ساله هر ۳ سال یکبار باید تست پاپ انجام دهند. آزمایش HPV توصیه نمی‌شود.
  • زنان ۳۰-۶۵ سال هر ۵ سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر و تست HPV (آزمایش همزمان) (ترجیح داده می‌شود). از سوی دیگر انجام تست پاپ اسمیر هر ۳ سال به تنهایی قابل قبول است.

آیا تست پاپ اسمیر همان تست غربالگری دهانه رحم است؟

روش جدید آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم مشابه تست پاپ اسمیر است. برای هر دو آزمایش، پزشک یا پرستار نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه رحم برمی‌دارند. با این حال، آزمایش پاپ اسمیر برای یافتن سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که آزمایش غربالگری دهانه رحم به دنبال عفونت HPV است.

آزمایش غربالگری دهانه رحم چگونه انجام می‌شود؟

انجام آزمایش غربالگری دهانه رحم مانند آزمایش پاپ اسمیر است. به عبارتی در حالی که به پشت خوابیده‌اید و زانوها را خم کرده‌اید، پزشک یا پرستار ابزاری به نام اسپکولوم را در واژن شما قرار می‌دهند تا بتوانند دهانه رحم را ببینند. سپس آنها با استفاده از قلم مو از سلول‌ها دهانه رحم فرد نمونه برداری می‌کنند.

رنج سنی مناسب برای غربالگری دهانه رحم چقدر است؟

آزمایش غربالگری دهانه رحم باید از ۲۵ سالگی آغاز شود. کسانی که رنج سنی بین ۲۵ تا ۶۵ سال دارند باید آزمایش HPV اولیه را هر ۵ سال انجام دهند. در صورتی که امکان آزمایش اولیه HPV نباشد، غربالگری ممکن است هر ۵ سال به صورت یک آزمایش ترکیبی از آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر و یا تنها به صورت تست پاپ اسمیر هر ۳ سال انجام شود.

سرطان دهانه رحم و آزمایش غربالگری دهانه رحم

آزمایش غربالگری دهانه رحم یک آزمایش سریع و ساده است که به بررسی تغییرات سلول‌های دهانه رحم می‌پردازد که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود. بیشتر تغییرات غیرطبیعی سلول‌ها سرطانی نیستند، اما نشانگر عفونت‌ها یا بیماری‌های شایعی است که معمولاً به طور طبیعی برطرف می‌شوند. معمولاً سرطان دهانه رحم به آرامی رشد می‌کند، اما گاهی می‌تواند به سرعت پیشرفت کرده و گسترش یابد. سرطان دهانه رحم یکی از سرطان‌هایی است که می‌تواند در زنان جوان رخ دهد.

چرا آزمایش غربالگری دهانه رحم انجام می‌شود؟

آزمایش غربالگری دهانه رحم به منظور شناسایی و بررسی تغییرات سلولی غیرطبیعی دهانه رحم انجام می‌شود. آزمایش جدید غربالگری دهانه رحم دقیق‌تر از آزمایش پاپ اسمیر بوده و بهترین آزمایش موجود برای پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم است. به همین دلیل انجام آزمایش HPV هر ۵ سال برای همه زنان بین ۲۵ تا ۶۵ سال بسیار مهم است.

منظور از نامطلوب بودن آزمایش غربالگری دهانه رحم چیست؟

آزمایش نامطلوب غربالگری دهانه رحم به این معنی است که متصدیان آزمایشگاه موفق به یافتن هیچ سلول سرطانی را برای ارائه گزارش نشده‌اند. در این صورت، ممکن است از شما بخواهند مجدداً آزمایش را تکرار کنید. این دلیلی برای هشدار نیست.

منظور از منفی بودن آزمایش غربالگری دهانه رحم چیست؟

چنانچه نتایج شما نشان داد که عفونت HPV شناسایی نشده است، برای شما یک یادآوری ارسال می‌شود که آزمایش غربالگری بعدی را طی پنج سال آتی باید مجدداً انجام دهید.

منظور از مثبت بودن آزمایش غربالگری دهانه رحم چیست؟

تقریباً در ۷/۹۹ درصد سرطان‌های دهانه رحم HPV وجود دارد. با این حال، همه عفونت‌های HPV منجر به سرطان دهانه رحم نمی شوند. اکثر بانوان تا زمانی که نتیجه آزمایش مثبت HPV را دریافت نکنند از HPV خود اطلاع ندارند. برای اکثر خانم‌ها ویروس طی یک تا دو سال به طور طبیعی از بین می‌رود. با این حال، در برخی موارد حذف HPV از بدن احتمالاً طول بکشد و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

چنانچه تست HPV مثبت شد، آزمایشات اضافی به طور خودکار بر روی همان نمونه سلول در آزمایشگاه انجام می‌شود. بسته به نتایج تمام آزمایشات، احتمالاً به شما گفته شود تا طی ۱۲ ماه آزمایش غربالگری دهانه رحم را تکرار کنید، تا ببینید آیا عفونت HPV رفع شده یا احتمالاً نیازمند یک روش پیگیری به نام کولپوسکوپی باشید.

چنانچه قبلاً نتیجه آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته باشم چه مفهومی دارد؟

اگر در تست پاپ اسمیر قبلی یک اختلال مشاهده شده باشد، همچنان باید تحت مراقبت متخصص یا پزشک خود باشید. این کار احتمالاً شامل مراجعات و آزمایش‌های منظم برای یک دوره زمانی باشد.

طبق توصیه انجمن سرطان، زنان در هر رنج سنی با علائمی از جمله درد یا خونریزی یا ترشحات غیرطبیعی از واژن باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

چه زمانی باید غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کرد؟

در صورت وجود شرایط ذیل باید بعد از ۶۵ سالگی تست غربالگری دهانه رحم را متوقف کنید:

  • شما سابقه داشتن سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم متوسط یا شدید یا سرطان دهانه رحم نداشتید
  • طی ۱۰ سال گذشته یا سه نتیجه منفی آزمایش پاپ اسمیر یا دو نتیجه آزمون پیاپی منفی داشته‌اید و آخرین آزمایش در ۵ سال گذشته انجام شده است.

آیا خانمی وجود دارد که نیازی به پیروی از رهنمودهای معمول غربالگری سرطان دهانه رحم نداشته باشد؟

بله. زنانی که سابقه سرطان دهانه رحم دارند، به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) آلوده شده‌اند ، سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا قبل از تولد در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قرار گرفته‌اند ممکن است نیاز به غربالگری مکرر داشته باشند و نباید این دستورالعمل‌های معمول را دنبال کنند.

انجام واکسیناسیون HPV، توصیه‌های غربالگری را تغییر نمی‌دهد. زنانی که علیه HPV واکسینه شده‌اند، هنوز هم باید توصیه‌های غربالگری را برای گروه سنی خود دنبال کنند.

نتایج آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم چقدر دقیق است؟

مثل هر تست آزمایشگاهی دیگری، نتایج غربالگری سرطان دهانه رحم همیشه دقیق نیست. گاهی با وجود طبیعی بودن سلول‌ها نتیجه آزمایش غیرطبیعی خواهد شد. به این نتیجه “مثبت کاذب” می‌گویند. حتی ممکن است تست غربالگری دهانه رحم، سلول‌های غیرطبیعی را در صورت وجود تشخیص ندهد. به این نتیجه “منفی کاذب” می‌گویند. برای کمک به جلوگیری از نتایج منفی یا مثبت کاذب ، باید از دوش واژینال، آمیزش جنسی و استفاده از داروهای واژینال یا محصولات بهداشتی به مدت ۲ روز قبل از آزمایش خودداری کنید. همچنین در دوره پریود باید از انجام تست غربالگری دهانه رحم خودداری کنید.

غربالگری سرطان دهانه رحم برای رنج سنی ۲۱ تا ۲۹ سال چگونه است؟

افراد این گروه سنی باید آزمایش پاپ اسمیر را از ۲۱ سالگی شروع کنند. چنانچه نتایج تست پاپ اسمیر آنها طبیعی باشد، احتمالا پزشک به آنها بگوید که می‌توانند سه سال دیگر برای تست مجدد اقدام کنند.

غربالگری سرطان دهانه رحم برای رنج سنی ۳۰ تا ۶۵ سال چگونه است؟

این افراد باید با پزشک خود درمورد اینکه کدام گزینه آزمایش برای آنها مناسب است، صحبت کنند:

  •  فقط تست پاپ اسمیر: اگر نتیجه شما طبیعی باشد، پزشک ممکن است به شما بگوید که می‌توانید سه سال دیگر برای انجام تست پاپ بعدی مراجعه نمایید.
  • فقط آزمایشHPV: این آزمایش اولیه HPV نامیده می‌شود. اگر نتیجه شما طبیعی باشد، پزشک ممکن است به شما بگوید که می‌توانید پنج سال برای انجام آزمایش غربالگری بعدی مراجعه نمایید.
  • تست HPV همراه با تست پاپ: به این روش آزمایش همزمان می‌گویند. اگر هر دو نتیجه شما طبیعی باشد، ممکن است پزشک به شما بگوید که می‌توانید پنج سال دیگر برای انجام آزمایش غربالگری بعدی خود مراجعه نمایید.

غربالگری سرطان دهانه رحم برای رنج سنی بالای ۶۵ سال چگونه است؟

پزشک ممکن است به این افراد بگوید که دیگر نیازی به غربالگری ندارید

  • چنانچه چندین سال است که نتایج آزمایش غربالگری طبیعی دارند
  • چنانچه به عنوان بخشی از هیسترکتومی کامل در موارد غیرسرطانی مانند فیبروم، مجبور به برداشتن دهانه رحم شده‌اید.

و کلام آخر

تمام زنان بزرگسال باید به صورت دوره‌ای تحت غربالگری سرطان دهانه رحم قرار بگیرند. غربالگری با هدف شناسایی ضایعات پیش‌سرطانی یا به عبارتی ناهنجاری های موجود در سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود که در صورت عدم درمان، می‌توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. در صورت وجود ضایعات پیش‌سرطانی آنها باید درمان شوند. غربالگری و درمان ضایعات پیش‌سرطانی، که به آن “پیشگیری ثانویه” نیز گفته می شود، ستون دوم رویکرد جامع سازمان بهداشت جهانی در مورد سرطان دهانه رحم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید