ویروس hpv

ویروس  hpv یا ویروس پاپیلومای انسانی  یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل می شود. بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که بیش از ۴۰ نوع آن از طریق تماس جنسی منتقل می شود و می تواند بر اندام تناسلی، دهان یا گلو تأثیر بگذارد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، HPV شایع ترین عفونت منتقله از راه مقاربت جنسی (STI) است. این امر آنقدر رایج است که اکثر افراد فعال جنسی در برخی از مواقع ،به بعضی از انواع این ویروس دچار میشوند، حتی اگر شرکای جنسی کمی داشته باشند.

برخی موارد عفونت HPV دستگاه تناسلی ممکن است هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نکند. با این حال، برخی از انواع HPV می تواند منجر به ایجاد زگیل های تناسلی و حتی سرطان های دهانه رحم، مقعد و گلو شود. این ویروس به قدری جدی است که شما بانوان باید چکاپ های سالانه خود که شامل تست hpv  هم میشود را حتما جدی بگیرید. شما باید این را بدانید که برای درمان تخصصی این ویروس مراجعه به یک پزشک متخصص زنان خوب ضروری است.

 

کلینیک تخصصی دکتر شیرین شما را در زمینه ی درمان انواع بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. پس وقت خود را تلف نکنید و اگر احساس میکنید که مشکوک به داشتن این ویروس هستید همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالت از طریق آیکون های موجود در سمت چپ صفحه وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

 

عوامل ایجاد کننده ی ویروس hpv

ویروسی که باعث عفونت HPV می شود از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. بیشتر افراد از طریق تماس مستقیم جنسی، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعد و دهان، به عفونت HPV دستگاه تناسلی مبتلا می شوند. از آنجا که HPV عفونت پوستی به پوست است، برای انتقال آن نیازی به مقاربت نیست. عفونت HPV هنگام ورود ویروس به بدن شما اتفاق می افتد، معمولاً میتواند از طریق بریدگی، سایش یا پارگی کوچک در پوست اتفاق بیافتد. بسیاری از افراد HPV دارند و حتی آن را نمی دانند، به این معنی که حتی اگر شریک زندگی شما علائمی نداشته باشد هنوز می تواند آن را به شما انتقال دهد.

همچنین جالب است بدانید که این امکان وجود دارد که بتوانید به چندین نوع HPV دچار شوید. در موارد نادر، مادری که HPV دارد می تواند ویروس را هنگام زایمان به کودک خود منتقل کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک ممکن است دچار بیماری به نام پاپیلوماتوز تنفسی عود کننده شود. که در آن زگیل های مربوط به HPV در داخل گلو یا مجاری تنفسی ایجاد می شود.

علائم HPV

غالباً، عفونت HPV علائم یا مشکلات سلامتی قابل توجهی ایجاد نمی کند. در واقع، طبق امار داده شده توسط CDC، ۹۰ درصد از عفونت های HPV (9 از ۱۰) به خودی خود از بین می روند. با این حال، از آنجا که ویروس در این مدت هنوز در بدن فرد وجود دارد، ممکن است آن شخص ندانسته HPV را منتقل کند. وقتی ویروس به خودی خود از بین نرود، می تواند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کند. این موارد شامل زگیل تناسلی و زگیل در گلو (معروف به پاپیلوماتوز تنفسی مکرر) است.

HPV همچنین می تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های دستگاه تناسلی، سر، گردن و گلو شود. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل می شوند با انواع سرطان متفاوت است. بنابراین، داشتن زگیل های تناسلی ناشی از HPV به معنای ابتلا به سرطان نیست. سرطان های ناشی از HPV اغلب تا زمانی که سرطان در مراحل بعدی رشد نباشد، علائمی نشان نمی دهند.

غربالگری و چکاپ های سالیانه منظم همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد و همچنین مراجعه به بهترین متخصص زنان می تواند به تشخیص مشکلات سلامتی مربوط به HPV کمک کند. این موارد گفته شده می توانند باعث شوند که روند درمان و بهبود بهتر و سریع تر انجام شود   شانس زنده ماندن را افزایش دهد.

زگیل ناحیه تناسلی

این زگیل ها به صورت ضایعات تخت، گل کلم مانند کوچک برجستگی یا برجستگی های کوچک ساقه مانند ظاهر می شوند. در زنان، زگیل های تناسلی بیشتر در مجرا یا بخش برونی آلت تناسلی ظاهر می شوند. اما این زگیل ها می توانند در نزدیکی مقعد، گردن رحم یا واژن نیز ظاهر بشوند. در اقایان، زگیل های تناسلی در آلت تناسلی و بیضه یا اطراف مقعد ظاهر خواهند شد. زگیل های تناسلی به ندرت باعث ناراحتی یا درد می شوند. البته این زگیل ها ممکن است خارش داشته باشند یا ایجاد حساسیت کنند.

زگیل های معمولی وشایع

زگیل های معمولی به صورت برجستگی هایی خشن و برجسته ظاهر می شوند و معمولاً روی دست ها و انگشتان ایجاد می شوند. در بیشتر موارد، زگیل های معمولی فقط ناخوشایند هستند، اما ممکن است دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی باشند.

میخچه کف پا

زگیل کف پا سخت است و رشد  دانه ای دارد که معمولاً روی پاشنه یا پنجه های پای شما ظاهر می شود. این زگیل ها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شوند.

زگیل های تخت( Flat warts)

زگیل های تخت ضایعاتی صاف و رو به بالا هستند که کمی برجسته شده اند. آنها می توانند در هر جایی ظاهر شوند، اما کودکان معمولاً آنها را روی صورتشان و مردان آنها را در قسمت ریش و زنان در قسمت پاها میگیرند.

سرطان دهانه رحم

تقریباً همه سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت های HPV است. اما ایجاد سرطان دهانه رحم ممکن است ۲۰ سال یا بیشتر، بعد از عفونت HPV، طول بکشد. عفونت HPV و سرطان دهانه رحم به طور معمول علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. واکسینه شدن در برابر عفونت HPV بهترین محافظت شما در برابر سرطان دهانه رحم است. از آنجا که سرطان دهانه رحم زودهنگام علائمی ایجاد نمی کند، انجام آزمایشات غربالگری منظم برای تشخیص هرگونه تغییر پیش سرطانی در دهانه رحم که منجر به سرطان می شود، امری حیاتی است.

دستورالعمل های فعلی توصیه می کنند که زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. به خانم های ۳۰ تا ۶۵ ساله توصیه می شود که هرسال یکبار آمایش پاپ اسمیر یا هر پنج سال  آزمایش هم زمان  HPV DNA و آزمایش پاپ را ادامه دهند. زنان بالای ۶۵ سال می توانند در صورت انجام سه آزمایش پاپ اسمیرعادی یا دو آزمایش HPV DNA و پاپ اسمیر بدون هیچ نتیجه غیرطبیعی، آزمایش را متوقف کنند.

HPV در مردان

بسیاری از مردانی که به عفونت HPV مبتلا می شوند هیچ علائمی ندارند. اگرچه ممکن است در برخی از آنها زگیل تناسلی ایجاد شود. در صورت مشاهده برجستگی، ضایعات غیرمعمول در آلت تناسلی، بیضه یا مقعد حتما به پزشک مخصص مراجعه کنید. برخی از گونه های HPV می توانند باعث سرطان آلت تناسلی، مقعدی و گلو در مردان شوند. برخی از مردان ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های ناشی از  HPV باشند. از جمله مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند و مردان دارای سیستم ایمنی ضعیف. سویه های HPV که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند همان عواملی نیستند که باعث سرطان می شوند.

HPV در زنان

تخمین زده می شود که ۸۰ درصد زنان در طول زندگی خود حداقل به یک نوع HPV مبتلا می شوند. مانند مردان، بسیاری از زنانی که به HPV مبتلا هستند هیچ علائمی ندارند و عفونت از بین می رود بدون اینکه مشکلی برای سلامتی ایجاد شود. بعضی از خانم ها ممکن است متوجه شوند که زگیل های دستگاه تناسلی دارند. این زگیل ها می توانند در داخل واژن، داخل یا اطراف مقعد و روی گردن رحم یا مجرا ظاهر شوند.

در صورت مشاهده هرگونه برجستگی و رشد غیر قابل توضیح در ناحیه تناسلی یا اطراف آن، حتما با پزشک متخصص زنان خود قرار ملاقات بگذارید. برخی از سویه های HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم یا سرطان های واژن، مقعد، یا گلو شوند. غربالگری منظم می تواند به تغییرات مرتبط با سرطان دهانه رحم در زنان کمک کند. علاوه بر این، آزمایش DNA بر روی سلولهای دهانه رحم می تواند سویه های HPV مرتبط با سرطان های دستگاه تناسلی را تشخیص دهد.

آزمایشات HPV

Blood sample for HPV test

آزمایش HPV در زنان و مردان متفاوت است.

hpv در زنان

دستورالعمل های به روز شده از گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده (USPSTF) توصیه می کند که زنان بدون در نظر گرفتن شروع فعالیت جنسی، در ۲۱ سالگی اولین آزمایش تست پاپ یا تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تست های پاپ اسمیر منظم به شناسایی سلول های غیر طبیعی در زنان کمک می کند. این تست ها می تواند سرطان دهانه رحم یا سایر مشکلات مربوط به HPV را نشان دهد. زنان از ۲۱ تا ۲۹ سال هر سه سال فقط باید آزمایش پاپ اسمیر راانجام دهند.

خانم های رده سنی ۳۰ تا ۶۵ سال، باید یکی از موارد زیر را انجام دهند:

  • هر سال یکبار تست پاپ اسمیر را انجام دهید
  • هر پنج سال یک تست HPV انجام دهید. برای انواع پر خطر HPV (hrHPV) گرفته میشود
  • هر دو آزمایش را هر پنج سال یک بار انجام دهید.

طبق USPSTF، تست های مستقل بر آزمایش های مشترک ترجیح داده می شوند. اگر کمتر از ۳۰ سال دارید، اگر نتایج پاپ اسمیر شما غیرطبیعی باشد، پزشک یا متخصص زنان نیز ممکن است آزمایش HPV را درخواست کند. حداقل ۱۴ سویه HPV وجود دارد که می تواند منجر به سرطان شود. اگر یکی از این سویه ها را دارید، ممکن است پزشک بخواهد شما را از نظر تغییرات دهانه رحم کنترل کند. شاید لازم باشد که مرتباً تست پاپ تست بدهید. پزشک شما همچنین ممکن است یک روش پیگیری مانند کولپوسکوپی را درخواست کند. تغییرات دهانه رحم که منجر به سرطان می شود اغلب سالها طول می کشد و عفونت های HPV اغلب خود به خود و بدون ایجاد سرطان از بین می روند.

در مردان:

لازم به ذکر است که آزمایش HPV DNA فقط برای تشخیص HPV در زنان در دسترس است. در حال حاضر هیچ آزمایش تایید شده FDA برای تشخیص HPV در مردان وجود ندارد. طبق CDC، غربالگری معمول برای سرطان مقعد، گلو، یا آلت تناسلی مردان در حال حاضر توصیه نمی شود. برخی از پزشکان ممکن است تست پاپ تست مقعدی را برای مردان انجام دهند که خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش می دهند. این موضوع شامل مردان دارای رابطه جنسی مقعدی و مردان مبتلا به HIV است.

درمان های HPV

بیشتر موارد HPV به خودی خود از بین می روند، بنابراین هیچ درمانی برای عفونت وجود ندارد. در عوض، پزشک شما احتمالاً می خواهد شما را مجبور کند تا برای یکبار دیگر آزمایش دادن را طی یک سال انجام دهید تا ببینید آیا عفونت HPV ادامه دارد یا خیر. و آیا تغییرات سلولی که نیاز بهپیگیری بیشتر دارد ایجاد شده است یا نه. زگیل های تناسلی را می توان با داروهای تجویز شده، سوزاندن با جریان الکتریکی یا فریز کردن با نیتروژن مایع درمان کرد. اما، خلاص شدن از شر زگیل های فیزیکی خود ویروس را درمان نمی کند و ممکن است زگیل ها دوباره برگردند. سلول های پیش سرطانی ممکن است با یک روش کوتاه که در مطب پزشک انجام می شود، برداشته شوند.

 سرطان هایی که از HPV ایجاد می شوند ممکن است با روش هایی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی درمان شوند. بعضی اوقات، ممکن است از چندین روش استفاده شود.در حال حاضر هیچ روش درمانی طبیعی پشتیبانی شده برای عفونت HPV در دسترس نیست. بنابراین غربالگری روتین برای HPV و سرطان دهانه رحم برای شناسایی، نظارت و درمان مشکلات سلامتی که ممکن است در اثر عفونت HPV حاصل شود،بسیار مهم است.

کلینیک تخصصی دکتر شیرین شما را در زمینه ی درمان انواع بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. پس وقت خود را تلف نکنید و اگر احساس میکنید که مشکوک به داشتن این ویروس هستید همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ صفحه وارد صفحه اینستاگرام و صفحه ی تلگرام ما شوید.

چگونه به HPV مبتلا میشویم؟

هر کسی که تماس جنسی پوست با پوست با کسی دارای این ویروس است داشته باشد، در معرض خطر عفونت HPV است. از دیگر عواملی که ممکن است کسی را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به HPV قرار دهد عبارتند از:

  • افزایش تعداد شرکای جنسی
  • رابطه جنسی واژینال، دهان یا مقعد بدون محافظت
  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن یک شریک جنسی که HPV دارد

اگر به یک نوع HPV پرخطر مبتلا شوید، برخی از عوامل باعث می شود که عفونت ادامه یابد و به سرطان تبدیل شود:

  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن سایر STI ها مانند سوزاک، کلامیدیا و هرپس سیمپلکس
  • التهاب مزمن
  • داشتن فرزندان زیاد (سرطان دهانه رحم)
  • استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی برای مدت زمان طولانی (سرطان دهانه رحم)
  • استفاده از محصولات تنباکو (سرطان دهان یا گلو)
  • دریافت رابطه جنسی مقعدی (سرطان مقعد)

پیشگیری از HPV

ساده ترین راه های جلوگیری از HPV استفاده از کاندوم و انجام رابطه جنسی ایمن است. علاوه بر این، واکسن Gardasil 9 برای پیشگیری از زگیل های تناسلی و سرطان های ناشی از HPV در دسترس است. این واکسن می تواند در برابر نه نوع HPV از شما محافظت کند که به عنوان سرطان یا زگیل های تناسلی مرتبط هستند. CDC واکسن HPV را برای پسران و دختران ۱۱ یا ۱۲ ساله توصیه می کند. دو دوز واکسن با فاصله حداقل شش ماه تزریق می شود.

زنان و مردان ۱۵ تا ۲۶ ساله نیز می توانند بر اساس یک برنامه سه دوزه واکسینه شوند. علاوه بر این، افراد بین ۲۷ تا ۴۵ سال که قبلاً برای HPV واکسینه نشده اند، اکنون واجد واکسیناسیون با Gardasil 9 هستند. برای جلوگیری از مشکلات سلامتی مرتبط با HPV، حتماً معاینات، غربالگری و آزمایش پاپ اسمیر را در مورد سلامتی خود انجام دهید.

HPV و بارداری

عفونت HPV احتمال باردار شدن شما را کاهش نمی دهد. اگر باردار هستید وبه HPV مبتلا هستید، ممکن است بخواهید درمان اچ پی وی تان  را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازید. با این حال، در برخی موارد، عفونت HPV می تواند عوارضی ایجاد کند. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد ممکن است باعث رشد زگیل های تناسلی شود.در بعضی موارد ممکن است این زگیل ها خونریزی کنند. اگر زگیل های تناسلی گسترده باشد، ممکن است زایمان از طریق واژن را را دشوار کند.

در موارد نادر، یک زن مبتلا به HPV می تواند آن را به کودک خود منتقل کند. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است یک بیماری نادر اما جدی به نام پاپیلوماتوز تنفسی مکرر ایجاد شود. در این شرایط، کودکان رشد های مربوط به HPV را در سیستم هوایی خود دارند. تغییرات دهانه رحم هنوز هم می تواند در دوران بارداری رخ دهد، بنابراین شما باید برنامه ریزی کنید تا در حین بارداری غربالگری معمول سرطان دهانه رحم و HPV را ادامه دهید.

حقایق و آمار HPV

در اینجا برخی از حقایق و آمارهای اضافی در مورد عفونت HPV آورده شده است:

  • CDC تخمین می زند که ۷۹ میلیون آمریکایی به HPV مبتلا هستند. بیشتر این افراد در اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی هستند.
  • تخمین زده می شود که هر سال حدود ۱۴ میلیون نفر به تازگی به HPV مبتلا می شوند.
  • در ایالات متحده، HPV سالانه بیش از ۳۳۰۰۰ سرطان در مردان و زنان ایجاد می کند.
  • تخمین زده شده است که ۹۵ درصد سرطان های مقعدی به علت عفونت HPV ایجاد می شوند. بیشتر این موارد ناشی از یک نوع  اچ پی وی یعنی HPV 16است.
  • دو سویه HPV  یعنی  HPV  ۱۶ و ۱۸  حداقل ۷۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم را تشکیل می دهد. واکسیناسیون می تواند از ابتلا به این گونه ها محافظت کند.
  • در سال ۲۰۰۶ اولین واکسیناسیون HPV توصیه شد. از آن زمان، کاهش ۶۴ درصدی سویه های HPV تحت واکسن در دختران نوجوان در ایالات متحده مشاهده شده است.

واکسن hpv

واکسن HPV انواع HPV را هدف قرار می دهد که معمولاً باعث سرطان دهانه رحم می شوند و می توانند باعث برخی سرطان های ولو، واژن، مقعد و دهانه حلق شوند. همچنین از انواع HPV که بیشتر زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند محافظت می کند. واکسن HPV در جلوگیری از انواع HPV و همچنین شایعترین مشکلات سلامتی ناشی از آنها بسیار موثر است. این واکسن در پیشگیری از بیماری های مربوط به HPV در زنان جوانی که قبلاً در معرض یک یا چند نوع HPV قرار گرفته اند، تأثیر کمتری دارد.

این به این دلیل است که واکسن قبل از اینکه فرد در معرض HPV قرار گیرد از آن جلوگیری می کند. واکسن HPV عفونت های HPV موجود یا بیماری های مرتبط با HPV را درمان نمی کند. اما خوشبختانه با آمدن واکسن گارداسیل بسیاری از نگرانی ها در مورد این ویروس خطرناک برطرف شد. همچنین این واکسن میزان درگیری بانوان با این ویروس خطرناک را به شدت کاهش میدهد. و ازعوارض خطرناک و جبران ناپذیر ویروس hpv مانند سرطان های پیشرفته دهانه رحم و واژن جلوگیری میکند. پس وقت خود را تلف نکنید و جهت رزرو وقت برای تزریق این واکسن مهم همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید